Nedanstående är ett gästinlägg från en läsare och ägare av en Tesla Model 3 Performance. Läsaren är känd och bloggen har träffat vederbörande flera gånger och företagsleasingen av bilen är bekräftad av bloggen, så det här är inte ett för bloggen anonym skribent.
Vet att bloggaren gillar sin Tesla S, och det har han säkert fog för. Men innan han raljerandes drar tyskarna i skiten och jämför de lite billigare bilarna med Tesla 3, bör han komma ihåg att model 3 är en helt annan bil än model S. Jag har ingen förstahandserfarenhet av model S, men det har jag av model 3. Har nu försökt komma överens med den i snart ett år nu, men det går inte. Har starkt övervägt att frånträda eller försöka överlåta leasingavtalet på någon annan stackare, men eftersom jag knappt behöver resa längre i pandemins spår är det inte värt det. Behöver bara köra den i enstaka nödfall, dvs om den tyska laddhybriden som används som familjebil är otillgänglig.
En annan Tesla Model 3 Performance. |
Den modell jag har är vad Tesla kallar för “long-range performance”. Från stillastående går den som en skott, gör nästan ont i kroppen att trycka gaspedalen i botten. Över 100 skulle jag tro att den har någonstans runt 60% av effekten kvar och upplevs mer som en normal prestandabil. Tycker personligen den ser ganska trevlig ut och har utrymmen tillräckliga för mina behov. Bilen är dock tung, över 1900 kg, och det känns. På kurvig väg är den rejält klumpig jämfört med t.ex BMW 3-serie, men det kan jag leva med för att få åka elektriskt.
Vad som däremot inte går att leva med är alla konstruktions- och tankefel som modellen är behäftad med, och den genomgående låga kvaliteten på precis allt. Jag bortser här ifrån att kommentera saker som passform i kaross och undermålig lack, det känner alla till vid det här laget. Förarmiljön är skitdålig, och det beror på avsaknad av normala reglage för kritiska funktioner (t.ex. vindrutetorkare, mer om det nedan). Problemet är inte så mycket touchskärmen som sådan och att hastighetsmätaren sitter ur siktfältet som att du måste dit och pilla på skärmen när du egentligen måste ha ögonen på vägen.
Samlade mig några minuter och skrev en lista över fel som bilen dras med och har dragits med sedan i oktober förra året då jag fick den levererad. Det här är mina upplevelser, YMMV.
1. Under normala betingelser kan man räkna med att ta sig max 30 mil mellan laddningarna. Du kanske kommer 35 innan man måste ringa bärgare, men du kan inte med planera för mer än 30 mil. Batterimätaren då den är satt i km-läge ljuger värre än Bagdad-Bob, och förnekar alla erfarenheter. Planerar du din rutt efter den kommer du inte fram. Den börjar alltid på typ 50 mil vid full laddning och räknar sedan i ungefär dubbel takt. Antar att man blivit stämd om man öppet erkände med batterimätaren att bilen inte går mer än 30-35 mil.
2. Rattvärme saknas vilket gör att man får kompensera med mer kupé och rumpvärme (= ännu kortare räckvidd). I kallare väder räknar jag inte med mer än 20-25 mil räckvidd mellan laddningar.
3. Ständiga problem att bilen inte vaknar med appen. Autosvaret från tesla verkar vara att man ska starta om omborddatorn, men det har aldrig hjälpt. Om vintern får jag därför ännu sämre räckvidd för att jag inte kan förkonditionera batterierna, om man inte ska ut i snön i morgonrocken och rycka i dörren. Mer om det på punkten 9.
4. Farthållaren fungerar inte, särskilt inte vid motorvägskörning då den behövs som mest. Om man ska försöka passera t.ex. en långtradare så händer det att bilen tvärnitar. Direkt livsfarligt, man sitter som på nålar med farthållaren inkopplad och håller ändå foten på gaspedalen. Och det GÅR inte att koppla ur den avståndshållande delen så den kan användas som normal konstantfarthållare. Att slå av farthållaren är också samma rörelse som att lägga i backen, skitäckligt. Tvekar du dessutom i rörelsen och håller spaken lite för länge i detta läge (någon sekund) så kopplas drivningen ur och bilen sätts i neutralläge. Sedan är du ute och seglar och kan inte accelerera, tar en stund att lura ut vad som hänt. På en öde landsväg kan farthållaren fungera tidvis, men om det är mörkt och regnar (dvs standardläge 6 av 12 månader) så slås den av helt och hållet ändå eftersom sensorerna inte klarar av upptäcka någon trafik.
5. Vindrutetorkarautomatiken fungerar inte. Kommer på mig själv att sitta och trycka på knappen för ett extra svep med vindrutetorkarna flera gånger per minut med automatiken inkopplad. Känsligheten kan inte ställas och spray verkar inte detekteras alls i princip. Att ändra till konstant torkning fordrar att man flyttar blicken och börjar fippla i en meny längst ner på touchskärmen. Fullkomligt livsfarligt när man dessutom är helt förblindad av vatten på vindrutan.
6. Backsensorerna är så långsamma på att detektera hinder och ge ljudsignal att jag rent av brakat in en betongvägg en gång innan de börjat pipa.
7. Vindbruset jämfört med en normal mellanklassbil är påträngande starkt, direkt störande.
8. Handfree-funktionen i bilen är obrukbar i hastigheter över 50 km/h. Delvis beroende på det starka vindbruset, men mikrofonen och bruselimineringen är uppenbart helt kass också. Jag förvarar en separat uppsättning lurar i bilen för att alls kunna prata i telefon under färd, innebär dock ytterligare trafikfarligt fippel.
9. Sidorutorna fryser fast när det bildas is på dem. I kombination med att det inte går att väcka bilen med appen och slå igång värmen för att tina rutorna så går det inte att ta sig in i bilen. Man får slita upp dörren med våld, ganska mycket sådant som fordras för att sidorutan ska böjas inåt tillräckligt mycket för att släppa från karmen. Sedan går dörren inte att stänga, så du får tina bilen med öppen dörr. Mycket energieffektivt.
10. När du öppnar bakluckan och det ligger regn på den rinner det rakt ner i bagaget. Du får börja med att torka av vattnet på bakluckan med dina händer för att bevara ditt bagage torrt.
11. Bilen har någon funktion som tydligen ska hjälpa dig att köra ihjäl vägarbetare. Kommer du fram till en trafikomläggning eller liknande så rycker den i ratten (samtidigt som den piper för att ta din uppmärksamhet från vägen) och försöker få dig att köra rakt igenom. Den här funktionen går dessutom inte att stänga av permanent, utan du får stänga av den långt ner i en undermeny varenda gång du sätter dig i bilen.
12. Du kan inte låsa upp laddporten utifrån, utan då får klättra in och kladda på touchskärmen för att sedan gå ut igen och lossa kabeln. Ikonen för att lossa laddkabeln sitter allra längst ut till höger på skärmen för att vara maximalt otillgänglig. Att den inte låser upp laddluckan när man öppnar bilen är fullkomligt bisarrt. Det står i manualen att den ska göra det, men det funkar inte.
13. Alla bilar jag kört med påkörningsvarnare och -skydd har man kunnat justera känsligheten på. Men inte på denna. Den både varnar och till och med tvärnitar i tämligen låga hastigheter fast du har kanske 30 meter kvar till framförfarande bil. Särskilt passagerare uppfattar detta beteende som väldigt obehagligt (man tror att det är föraren som panikbromsar, men ser inte varför och vet inte att det är en felprogrammerad bil). Föraren har åtminstone ratten att hålla sig i vid tvärnitarna också.
14. Helljusautomatiken fungerar inte heller. Man bländar sina mottrafikanter som blinkar frenetiskt på dig, men den är ännu sämre på att blända av när du är upphinnande. Lika bra att lämna den avstängd permanent också.
15. Varje gång en kamera någonstans på bilen har dålig sikt (bländad, en vattendroppe eller så) så kommer det upp ett stort felmeddelande i mitten av touchskärmen. Dessa bläddrar fram i en sådan takt oavsett årstid eller väderlek att det är direkt störande. Oklart vad föraren förväntas göra med den här informationen. Kan inte kvitteras eller stängas av.
16. Om man slår på “Track Mode”, vilket i så fall måste göras varenda eviga gång man åker iväg med bilen, så förvinner påkörningsvarnare, varningar för kameror som inte funkar, farthållare och annan förarassistans och man får vara ifred från dessa störmoment. Men om du glömmer så på “Track Mode” när du kör iväg måste du stanna och lägga i handbromsen, innan du kan slå på detta igen. En biverkning av “track mode” är att touchskärmen ändrar läge, och då går det inte att öppna frunken, för den ikonen är borta. Har du en turdag funkar appen och då går den att öppna därifrån.
17. Man kan inte tidsstyra laddningen via appen, utan du måste gå ut till bilen och knappa in tiden i en undermeny för laddning.
18. Larmet går i någon sekund ibland när man tar i dörren. Det ryktas att Teslan kör ett generiskt linuxoperativsystem utan realtidsfunktioner, så det händer att den inte hinner larma av när man tar i dörren. Sannolikt samma effekt som att backsensorerna inte hänger med.
19. Vänster tröskel som är i plast släppte och höll på att ramla av. Tog en bräda och bankade dit den igen, men sitter bara med ett enkelt snäppfäste och kommer garanterat släppa igen, kanske vid nästa farthinder. Efter 500 mil började det som på andra bilar kallas instrumentbrädan att knarra, trycker man hårt med handen kan man få den tyst men så kan man ju inte åka omkring.
Jag betraktar den som en ren skitbil utifrån mina erfarenheter och jämförelser. Skulle inte rekommendera den till någon för något syfte. I kvalitetshänseende har jag väldigt svårt att tro att t.ex. id3 från VW skulle vara i närheten av så dålig som Tesla 3 är. Tycker inte heller att den elektriska drivlinan verkar ha något märkbart övertag gentemot konkurrenterna. I praktiken är räckvidden bara marginellt bättre än audis, mercedes och jaguars stora SUV-liknande saker, och då är detta en betydligt mindre och inte lika praktisk bil. För egen del vill jag gärna ha en mellanstor bil och definitivt ingen SUV, så det var framförallt därför valet föll på tesla 3. Men den här gör inte jobbet. Sätter mitt hopp till BMW i4, som kanske är tillgänglig när leasingavtalet löper ut.
70 kommentarer
Det tråkiga med model 3 är väl egentligen prislappen, låter som man hade kunnat leva med en del av de brister som beskrivs om det inte hade varit så att man betalat 600k för bilskrället. Såg en tubvideo av en snubbe som överlag var rätt nöjd med sin trea (dock körde han den i rätt del av USA dvs rätt klimat) men karossen verkar vara något alldeles särskilt, han hade tappat en mindre kartong mot bilen vilket hade satt en buckla i den tunna aluminiumplåten :/
Tack Cornu, för att du på föredömligt vis publicerar detta tror att du själv verkar väldigt nöjd med Tesla i de flesta avseenden. Opartiskthet när det är som bäst. Vore kul om SVT tog efter, inte för att "jag tittar på tv" men ändå 🙂
Välskrivet inlägg. Kränker ingen person eller grupp.
Håller med ökar verkligen din trovärdighet att publicera sånt här. Även om det är ett ganska oviktigt ämne egentligen.
Såja, såja.
Inlägget
1. Är skrivet av en bekant jag har personkunskaper kring
2. Det är välskrivet
3. Innehållet kränker ingen individ eller grupp
4. Innehållet sprider inte främmande makts destabiliserande narrativ
5. Innehållet sprider inte svenska extremisters destabiliserande narrativ
6. Innehållet orsakar inte samhällsskada
7. Innehållet är inte ens negativt för något svenskt företag
Ser få anledningar att inte publicera texten. Bara för att jag själv äger en Tesla är jag inte gift med företaget Tesla.
Hehe, man får ju iofs lite Apple-vibbar av en del Tesla-ägare, d.v.s. de är gifta med företaget 😉
Och det där att den dumpar spår av väder rätt ner i bagaget när man öppnar luckan är ju känt sedan dag ett, kul om man glömmer det när det här snöat lite 😀
It never rains in southern California.
När jag läser den här "recensionen" så kan jag inte låta bli att koppla ihop det andra elektroniska prylar.
Skulle för något år sedan köpa ett system för Mesh-nätverk. När jag kollade på t ex prisjakt på användares betyg så kanske det fanns 10 omdömen. 5 st gav 5 stjärnor och sa att det var den bästa produkt de sett. 5 st gav 1 stjärna (bara för att de inte kunde ge 0 stjärnor eller minus-stjärnor) och de sa att det var sämsta skiten de någonsin sett.
Vad ska man göra med sån information liksom?
Känner igen det där, man får försöka lista ut vad det är för typ av folk som gett vilka recensioner. Ofta har de fem dåliga ingen som helst aning om produkten som kanske inte är nybörjarvänlig och de fem som ger höga betyg kanske är nätverkstekniker som älskar funktionerna. Jobbiga är när man är mitt emellan 🙂
Och det är bara "femmor" och "ettor" som ger betyg. Alla andra som ligger någonstans i mellan i nöjdhet har ingen anledning.
Dom har folk som skriver fejkade recensioner. Ganska lätt att se mönstret.
Universaltipset när man läser recensioner är ju att sålla ut alla med en eller fem stjärnor och bara läsa resten, vilka brukar vara mer nyanserade. Svårt om det bara finns en och fem stjärnor givetvis.
Kör Model 3 LR sedan slutet av mars förra året.
Håller med om att det finns problem men jag känner inte igen mig riktigt beskrivningen.
Kan han skribenten haft oturen och fått ett måndagsexemplar?
Alla i Europa får tyvärr USA-exemplar tillverkade i Californien, med lack enligt de stränga miljölagarna där t ex. Vi får se ifall Shanghai-fabriken som ligger i absoluta toppen på kvalitet av samtliga märken börjar leverera till Europa nästa år eller så.
Det har pratats om att Shanghai skulle leverera till andra länder än Kina, möjligt att vi får lite leveranser tills dess att Giga Berlin kommer online (nu ska väl iofs produktionslinor för Model Y byggas först)
https://www.youtube.com/watch?v=e8fKVZyBAYA
Jag har kört min 3LR sen i Mars 2019 och känner inte riktigt igen mig i beskrivningen. Tvärtom är min erfarenhet efter 7000mil att jag endast tycker att farthållaren är lite mindre bra.
Har man köpt en bil för 700k så vill man nog motivera sitt köp i det längsta. Den vanligaste köparen av TM3 ägde tidigare en Golf. De tysta vittnenas kyrkogård kanske … Hursomhelst kvalitetsförbättringar görs ju efterhand hela tiden.
Det här med miljölacker testade Volvo nån gång 1976 och Mercedes mitten på 90-talet. Gick sådär.
Öh, nä det var inte miljölack Mercedes testade. De hoppade över ett steg för bättre glans. Fungerade sådär med salt.
Även börjat dyka upp kritik mot Model X, se här exempelvis: https://www.vibilagare.se/reportage/tesla-model-x-sliten-redan-efter-1-000-mil-bedrovligt
Jag köpte ny bil nyligen men det blev såklart en bensinare för det var helt ekonomisk orimligt att dega ut en miljon för en familjebil med el som bränsle när en motsvarande bensinare kostar 1/4.
Fossillobbyn är stark. Gnället kommer försvinna i Sverige när Volvo släpper sin Volvo-elbil, har redan minskat iom Polestar.
Njae, jag skulle gärna äga en elbil men har inte råd helt enkelt. Detta främst eftersom jag vägrar billån och leasing. Gjorde en kalkyl över ägande i 12 år och även en liten elbil i halvmiljonsklassen blev betydligt dyrare över sin livstid än fossilaren (kombi med stor vikt på stort lastutrymme).
Genom billån och leasing tror jag många kör bilar som de egentligen inte har råd att köra, eller i fallet leasing bilar som de inte inser hur dyra de egentligen är att köra.
Hur räknar du då? Över 12 år är en elbil mycket billigare än motsvarande bil med bensinmotor i de flesta fall men det beror på körsträckan.
Största vinsten med elbil får man om man kör mycket. Tänk även på att bensinpriset ökar snabbare än inflationen och det lär bara bli värre de närmaste 12 åren.
Skatten och service lär också bara bli dyrare de närmaste 12 åren.
Volvo är kinesiskt
vi-fossilbils-ägare, ifall någon undrar varför just vibilägare/OKQ8 är emot elbilar
Jag räknade med bensinpris på 20 kr/l, elpris med skatter och allting i snitt 1.5kr/kwH, rak avskrivning utan restvärde av båda bilarna, 1500 mil per år, underhåll 10k/år, vad jag blev erbjuden för pris på helförsäkring på båda rakt över 12 år, alternativkostnad för elbil pga den högre investeringskostnaden.
Landade (från minnet) på en kostnad på 46 000 kr/år för fossilbilen och 61 000 kr/år för elbilen.
Och då är fossilbilen bra mycket större och rymligare än elbilen jag jämförde med.
10k i underhåll per år är nog i överkant för en elbil. Jag når inte i närheten av det för min iaf.
Stora punkten är dock avskrivningen av bilarna. Så som du skriver av dem så blir alltid en dyrare bil dyrare, men i realiteten har elbilar haft ett bättre andrahandsvärde.
Glöm inte de nya fordonsskatterna, den är rätt saftig på en större fossil SUV så lägg på en 8-10k/året.
Ja, högre skatt samt betydligt högre servicekostnader borde jämna ut det. Sen kvarstår faktum att du jämför en 75% billigare bil, och räknar på det. Lite som att jämföra en Golf med en Mercedes S klass. Vill du åka billigt så köp en gammal bil. Tolv års utveckling går ej att överblicka.
Ja fordonsskatten har jag med det glömde jag, ~1500 per år år 4-12 för fossilaren, 4000 per år innan. Jag har inte kikat på en monstersuv utan en osexig kombi med kass motor.
10k/år i underhåll är nog i överkant för både el och fossilt men jag gillar att vara pessimistisk.
@Niklas
Jag jämför en 50% billigare fossilbil med en elbil (ca 250k vs ca 500k). Notera att elbilen var mycket mindre. Hade jag jämfört med en elbil som gick att använda som familjebil hade fossilbilen varit flera gånger billigare. Du sätter huvudet på spiken på elbilars problem i mina ögon, det finns inga billiga elbilar om man ska ha en familjebil och inte leasea. För samma kostnad som en fullsizekombi får du en Seat Mii och där får man knappast plats med två vuxna, barn och barnvagnar.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Vad är värdet på en Tesla när garantin på batteriet gått ut?
Vi bör nog kallt räkna med milskatt inom 10 år, degen måste in och folk kan inte komma undan med elbilar.
10000kr/år i underhåll är knappast så väldigt högt. Glöm inte att inkludera sådant man normalt sett inte lägger pengar på varje år som däck och oförutsedda reparationskostnader.
Du skrev en fjärdedel. Men visst en fossilare är nog billigare. Jag leasade min sista fossilare till 40kkr/år, ny bil etc i tre år. Kanske det är ett bättre alternativ ifall du bara kör 1500mil/år. Jag hade drag, metallic och 600liters bagage för de pengarna. Är du rädd om bilen så är det ingen dum affär.
Tyvärr är det väl så att många inte vet vad de köper, eller förstår koncept som WLTP räckvidd osv. Om alla ska ange sin egen räckvidd för bilar hade det blivit kaos. Teslas räckvidd kan inte komma som någon chock för någon som har kört elbil. Det är ungefär samma som att en bensinbil aldrig drar samma som tillverkaren skriver förutom under väldigt specifika förhållanden. Nog också mycket oerfarna elbilsförare som måste lära sig nya beteenden, man behöver inte ha 10 mils räckvidd i marginal när man kommer fram till laddare osv. De flesta fel verkar vara petitesser och inget som jag känner igen mig i som Model 3 ägare (haft Model S innan). Men om man är så missnöjd så ska han vara glad att han inte köpt en Volvo XC60 T8 som jag hade innan, den var en mardröm av fel jämfört med Teslan.
Jo, man behöver ha 10 mils räckvidd kvar, för Fortum har värdelösa trasiga supersnabbladdare i Västerås.
Intressant läsning. Grejen är väl det att man för tex en 3 LRP inte kan räkna samma finish och kvalitet som i en fossilbil med motsvarande prislapp.
Köper själv bilar för högst 250.000 så dröjer nog ett antal år innan något annat än bensin eller gas blir aktuellt.
Vid senaste bilbytet övervägde vi en gasbil, men då kunde man inte få parkeringsvärmare till den. Det är
en funktion som jag aldrig mera vill vara utan. Har 700-900 km räckvidd i nuvarande bil men kör sällan längre än 25 mil utan stopp. Ofta blir det ett kort stopp på 5-10 min för att slå en drill eller byta förare. Vid långresor på 50 mil så byter vi förare varje timma. Räckviddsmässigt skulle nog en elbil kunna funka om det inte vore för vintern (och prislappen).
En mindre elbil / annat fordon för resor upp till 25 km skulle dock vara intressant för rätt peng.
Absolut jobbigaste med att äga en Tesla är den okritiska sektmentaliteten som gör att Tesla kommer undan med dålig mjukvara och övriga kvalitetsproblem.
Du äger alltså en Tesla, eller är det bara din åsikt?
Är sugen på en Y men får jag ihop sådana pengar kan jag bygga ett växthus, eller en bastu, eller byta tak…
Haha, sä att handverkaren kan köpa en Y som företagsbil 🙂
Jag kan snickra men det vore fint att hitta en lokal snickare som gör det ännu bättre än mig. Förra familjesnickaren har gått i ålderspension.
Den är sjukt snygg men jag provsatt en och vill man se hur fort man kör får man titta bort från vägen och neråt till höger där skärmen sitter.
Om man vill se hur fort man kör i andra bilar måste man titta neråt, bort från vägen…
Upplever de stora siffrorna på skörmen sbabbare att läsa av än en vanlig hastighetsmätare. Man gör det nästan omedvetet efter ett tag.
BMW tex har headsup
Känner igen en del av problemen men många känner jag verkligen inte igen!
Att det skulle rinna in vatten tycker jag inte alls stämmer. Kanske att det kommer en enstaka droppe men aldrig mer. Även om AP kan bromsa ibland och framför allt rycka i ratten när det är en avtagsväg så väger ju funktionen i övrigt upp för dessa spökbromsningar. FSD är helt underbart och vet man bara hur den funkar så underlättar den ju körningen något enormt.
Få loss handsken är absolut inga problem så länge bilen är upplåst vilket den blir när man närmar sig bilen.
Känns som skribenten inte riktigt är teknisk lagd och många av sakerna är ju bara småsaker att gnälla över!
Det ryktas om en uppgradering av modell 3 med en del förbättringar.
New steering wheel
Center Console 2.0
New headlights and taillights
Powered trunk gate
Chrome delete
Octovalve and heat pump
New windows with double panes
Och där rök andrahandsvärdet för den aktuella model 3, vilket har hyllats så högt i media. Blir nog en fet värdeförlust på 3-4 år.
Detta är bilmärket som är värt dubbelt så mycket som Volkswagen och Toyota tillsammans Trots att dom säljer 20 miljoner bilar om året ungefär och Tesla kanske 500 000 fordon
värderat till, inte värt…
Hype
Jag är glad som fasiken jag köpte min T3 i år så jag fick en version där många (men verkligen inte alla) av dessa saker är fixade… Det jag hänger upp mig (fortfarande) på är:
– Att jag fick installera öppnare till frunk och trunk själv (med stängning, som annars är som Volvo Amazon 1975)
– Helljusautomatik som dock blivit mycket bättre senaste programvaruuppdateringarna
– Spökinbromsningar som även det blivit mycket bättre bara sista månaden
– Alla ömtåliga plastclips som ”karossen” sitter ihop med, tex sparklådorna
– Att man inte kan tala om hur dags bilen ska ha rätt temperatur från appen
– Usel kvalitet på halv- och helljus (inte riktigt gjord för svensk regnig höst)
Det andra tycker jag är ganska ok… 🙂
Hur kan man ens godta en enda spökinbromsning? Jag skulle ställt bilen på vägen och tagit en taxi samt ringt till handlarn och bett honom hämta tillbaka skiten…
Tyvärr fick du inte 3.1 uppdateringarna. Nämnda ovan. Du skulle kanske väntat ett år
Spökbromsning "lite" har även inträffat på min e-tron. Kommer nog som ett brev på posten med adaptiv farthållare.
Jag har då aldrig upplevt en spökinbromsning någonsin med min Volvo XC60, gamla generationen. Eller jo, en gång! Färdandes i ca 15 km/h på ett vägarbete, körandes över såna där "vägplåtar" de lägger över hål och liknande ibland, då fick jag en spökinbromsning. Dock enda gången på ca 5 år.
Har aldrig inträffat på min Audi A2 1.2 tdi. 20 år före sin tid.
Har inträffat med min Audi A4 TDI med Audi pre-sense, den "ser" saker sent också så bromsningen blir hård.
Audi A4 2018 som har audi pre-sense som spökar ganska friskt. Min Volvo V70 jag hade tidigare gjorde inga spökbromsningar men startade vidrutetorkarna vid skuggor vid t.ex. broar.
Det känns som att du har en tidig modell, jag tog ut min sr+ i mars och har inte alls samma problem.
Endast en gång har ap spökbromsat på 500 mil, kan bero på att jag kör oftast runt 110-120 km/h på den och inte snabbare.
Det låter ju väldigt osannolikt och extremt konstigt, men baserat på kommentarerna ovan så låter det som att skribenten inte har fått senaste mjukvaran i sin bil. Vet inte hur det skulle gå till (eftersom jag gissar att även modell 3 uppdaterar automagiskt alternativt att Tesla fixat detta vid klagomål?). Men det är en förklaring som stämmer med symptomen…
Eller annan hårdvara i bilen (sensorer etc)?
Buss o tåg kanske.
1. Den är sjukt ful. Ser i mina ögon ut som en hårdtvål.
2. Ratten är ännu fulare.
3. Instrumenteringen, med en fet touchskärm till höger, är helknasig.
Nä, det blir ingen Model 3 för mig. Däremot ser Model Y rätt fräsig ut. Kan de lösa en massa barnsjukdomar (enligt recensionen ovan) och få till en vettig instrumentering, så kanske man kan vänja sig vid tanken på en Tesla i garaget. Tills vidare fortsätter jag köra Bayerskt.
Förstod att du körde tyskt redan första meningen…
Tänk vad olika man kan tycka. Personligen så tycker jag att "bayerskt" är det fulaste som går på 4 hjul. Fronten ser ut som hämtat ur en parodi på korkad rymdfolk, och hela instrumenteringen är otroligt rörigt och stressframkallande.
Tacka vet jag min snart tioåriga BMW. Inte ett dugg att klaga på mer än bränsleförbrukningen.