En kort anekdotisk okulär besiktning av Polestars showroom på självaste Kungsportsavenyen i Kina-Volvostaden Göteborg visar att det är full rulle med intresset för Kina-Volvos första riktiga elbil Polestar 2. 258 exemplar av elbilen registrerades under augusti, vilket placerade bilen på andra plats på elbilstoppen förra månaden.
Polestar 2. |
De 258 nyregistrerade elbilarna från Polestar i augusti överträffades endast av Kia Niros 358 bilar, och var alltså fler än även Tesla Model 3 med sina 235 bilar, två fler än Audi E-trons 233 och Hyundai Konas 230. Sammantaget leder dock Kia/Hyundai-koncernen elbilstoppen under månaden. Hyundai ska för övrigt expandera sin snåla elbil Ioniq till ett helt varumärke och serie med bilmodeller. Envart Hyundai hade när man slår samman Kona och Ioniq 269 registrerade elbilar i augusti, eller en fler än Polestar.
Nu är det förstås nyhetens behag med leveranser av förbeställda Polestar 2 som skickar upp Kina-Volvos elbil i kampen om elbilstoppen.
Men samtidigt förblir intresset högt i deras showroom på Kungsportsavenyn. Inte mindre än tre sällskap var inne samtidigt – ett äldre par i pensionärsåldern, och två intressenter med cool IT-tjänstemannalook i 40-årsåldern, med sällskap. Då var det inte ens lunchtid, utan förmiddag en arbetsdag.
Ordentlig social distansering hos Polestar. Alkogel vid entrén också. Bra där. |
Strax därefter kördes jag som fotgängare om av en fjärde man i 40-årsåldern, som testkörde en av demobilarna. Vit skjorta med översta knappen uppknäppt, så cool IT-tjänstemannalook.
Ser alltså ut som att det går bra nu för Kina-Volvos Polestar 2. Intressant blir även septembers nyregistreringssiffror, när man fått upp tempot i leveranserna av förbeställningarna. Sedan kommer den lite dyrare men snarlika elbils-Volvon och vi får se vilken av de två som gör störst succé.
Undrar om Kina loggar hur, när och var du kör din Polestar 2?
12 kommentarer
Hur många fossilbilar säljs idag per elbil? Hade varit intressant att veta.
Totalt antal nyregistrerade bilar är 173925 under 2020
elbilar 12565
laddhybrid 33922
gas 2185 om dessa är fossil eller inte vete gudarna.
Statistiken är från bilsweden.
Missade antalet elhybrider som är 4274
@Mikael, tack för statistiken. Exponentiellt tillväxt alltså. Förstår dock inte att någon kan lägga så mycket pengar på en laddhybrid för privatköp. Räckvidd- ihop med medelklassångest kanske.
Svaret var till Mikael A. Frågan bör justeras till ditt svar för mer rimlighet. Alltså elbilar i andel till total, inte nåt annat konstigt då det finns så många mellanting.
Det har reggats ett par ID.3 i Norge idag, ska bli intressant att följa utvecklingen för Polestar och ID3
Bmw i4 ser riktigt fräck ut också men finns inte ännu, Tesla aktien kommer att sjunka som en sten om de inte inte hittar på ngt nytt.
Sa du det för ett år sen också? Lite har ju trots allt hänt, men aktien …
Gissar på att Tesla Y blir en riktig storsäljaren, TM3 floppade en aningen då den inte är färdigutvecklad. Går liksom inte OTA uppdatera lack och kaross etc. Trots allt har den många fan-boys, så det har inte varit någon dålig affär för de som köpt p g a greater fool fenomenet.
De som sagt sånt tidigare har ju inte varit direkt framgångsrika … men fram för mer elbilar på gatorna .. tänk vad skönt att slippa allt motorbuller
Jag håller med dig
Så länge fou ligger i göteborg så har jag mycket svårt att se att Kina skulle logga detaljerade kördata. Har själv viss insikt av att ha jobbat med bilen men självklart är inget helt omöjligt och det är ju många inblandade i ett så pass stort projekt. Men jag skulle tro att den informationen läcker ut rätt snabbt för någon måste isåfall implementera loggning samt all databashantering för att spara data. Betydligt svårare att få insyn om är väl möjligen tredjepartskomponenter tex android systemet men då är det antagligen inte kina som har bäst möjlighet att övervaka.