Dags för en liten långfärdsrapport med tjänstebilen igen, eftersom det varit ett tag sedan sist på grund av coronapandemin. Kan konstatera att jag fortfarande tar långt fler naturliga pauser än vad som behövs för laddning, och att det alltså skulle tagit lika lång tid att köra en fossilbil som en elbil.
Tjänstebilen, en Tesla S100D 2017 AP 2.5 med full autopilot aktivierad, parkerad vid en av Sveriges kanske bäst belägna Tesla Superchargers, nämligen den i centralaste Mora. |
Sträckan Sätila – Mora är egentligen rätt kort, bara cirka 400 km – dessutom på den långsamma E20 – och borde således gå att köra utan att ladda. Teslas navigator vill dock hemskt gärna att man har åtminstone 10% kvar när man når målet, eller i mitt fall ca 10 kWh och 5 mils räckvidd i reserv.
Startläge efter nedförsbacken hemifrån. Glömde ta foto innan jag körde, så det fick bli här. |
På bilden ovan kan ni notera 520 km räckvidd på 99% laddning och 175 Wh/km i förbrukning. Detta är rätt intressant, då det visar hur batteriet har gått ner i lagringskapacitet. Tesla lämnar livstidsgaranti på 90% av kapaciteten och batterierna visar sig plana ut i intervallet 90-95%. Efter över 8000 mil kan man nu se detta rätt tydligt.
520 km räckvidd utifrån 175 Wh per km vid 99% laddning innebär att batteriet har 520*0.175/0.99=92 kWh i kapacitet mot ursprungliga 100 kWh. Degraderingen på drygt 8000 mil har därmed blivit cirka 8%. Det hela bör stabilisera sig här, då man ska ha över 90% kapacitet även efter 25000 mil enligt uppmätta fall. Degraderingen är snabbast i början.
Laddstoppet i Jung. |
Enda laddstoppet blev som rekommenderat på enda SuperChargern på vägen, nämligen i Jung på Schlätta. Det ska komma en SuperCharger till på Schlätta, nämligen i Mariestad, men den har inte öppnat än. Jag tog en kopp kaffe och skrev ett blogginlägg, vilket var den tid som behövdes för att med god marginal kunna fortsätta.
95% laddning, 8% beräknat kvar vid ankomst Mora. |
Jag hade kunnat köra tidigare, men det här var den tid som det tog att dricka kaffe, gå på toaletten och skriva ett blogginlägg.
Det var dock inte enda stoppet på vägen. Nästa stopp blev Shell Mariestad (eller vad det nu heter numera) för att käka korv till lunch.
Shell Mariestad. |
Fortfarande beräknat 8% kvar i Mora. Här fanns ingen möjlighet att ladda, men det var inte heller avsikten, utan pausen på femton minuter var för att käka lunch, och kunde använts till att ladda om man hade haft en bil med mindre batteri och kortare räckvidd.
Sedan blev det ytterligare en naturlig paus.
Filipstad. |
Behövde en kaffe och lätta på trycket, så det blev även ett stopp på tio minuter i Filipstad, även där utan laddning. Vid det här laget hade beräknad laddning vid ankomst till Mora stigit till 14%.
Sedan stoppade jag vid Vakernberget från min roman Midsommargryning, men det var inte ett naturligt stopp.
Vakernberget i bagrunden. |
Och där bjöds definitivt inte på laddning.
Vid ankomsten till Mora hade jag alltså tagit två pauser om totalt 25 minuter utan att ha laddat bilen på dessa, plus visade det sig hade just 14% i laddning kvar.
Framme i Mora. |
Moras Supercharger är mycket vackert belägen mitt i centrala Mora inom 200 m från flera hotell, inklusive Bishop’s där jag bodde, och med utsikt mot Siljan. Placeringen är udda, då Tesla normalt inte vill ha sina Superchargers inne i en tätort, där man mer ska destinationsladda.
Mora Supercharger. |
Jag checkade in på hotellet, hälsade på hos biblioteket och köpte tandborsten jag glömt hemma på ICA och tittade förbi Akademibokhandeln Mora, medan bilen laddade. Sedan hamnade den i Bishop’s gratis garage under biblioteket. Utan laddning.
Fint hos Ackis Mora. Göteborgske kollegan Fredrik P Winters nya rysare stod bredvid. |
Normalt hade man nu destinationsladdat under natten, men på grund av SC Mora så behövdes inte det.
Dagen därpå var det till att köra direkt till Kungsbacka för föreläsnignen där. Rekommenderad rutt blev då via 45:an, vilket är en oändligt mycket roligare väg än E20. Dessutom finns det hela tre Superchargers längs vägen – Torsby, Grums och Kungälv, även om rekommendationen endast var att stoppa i Grums.
Rekommenderad rutt. |
Annars hade jag nått fram med -4% i batteri, och hade då tre mil hem eller ca 6% av batteriet.
Naturligt låtval när man njuter av de glesbebyggda skogarna och raka vägarna i Dalarna eller norra Värmland. |
Således blev det ett stopp just i Grums, efter att ha köpt hamburgare på Sibyllas drive-in i Grums. Just SC Grums saknar annars faciliteter om man inte vill promenera till Rasta några hundra meter bort, så det är bra att köpa på sig lunch innan. Passade även på att blogga.
Dessvärre glömde jag foton på hemresan, men det blev ett tio minuters stopp för toalett och kaffe på en Circle K i Dalsland, utan att ladda.
Totalt skedde alltså 35 minuters naturliga stopp utan laddning under hela resan och laddstoppen var naturlig kaffe eller lunch. Nu vet jag att fossilbilister hade kört hela sträckan utan att stanna, äta, gå på toaletten – de hade nog inte ens sovit i Mora utan kört hem direkt på natten – men för mig som inte är fossilbilist så är alltså inte de två laddningpauserna ett problem, och jag kunde snarare laddat mer. Dessutom kunde jag laddat betydligt kortare i Jung, då jag nådde Mora med ca 14 kWh i batteriet (minus degraderingen, så sannolikt mer 13 kWh).
Är man seriös så håller helt enkelt inte argumentet att “man behöver inte ladda fossilbilen”, då man tar fler pauser än vad som behövs. Med nästa generations snabbladdare om 250+ kW istället för Teslas nuvarande 120-150 kW kommer laddpauserna bli ännu kortare. För att inte tala om hur skönt det är att alltid ha en fulladdad bil på morgonen och aldrig tvingas åka till en bensinmack i vardagen. Det förutsätter förstås att man har möjlighet att ladda nattetid där man bor.
Om man nu inte är totalt trafikfarlig och kör flera timmar utan att stanna ens för en bensträckare, toalett eller kaffe, så är laddning ett icke-problem. Därmed är också laddhybrider en lösning på ett problem som inte finns, och onödigt mycket teknik som kan gå sönder och kräver underhåll.
Dock är supersnabbladddning ett krav. Bilar som inte kan ladda i dessa hastigheter, eventuellt Jaguar I-Pace som sägs vara begränsad till 70 kW eller Renault Zoe som bara har typ 2 växelströmsladdning, blir mindre lämpliga för svenska långresor även om de säkert duger i det mer tätbefolkade och kompakta Kontinentaleuropa. Och definitivt fungerar för jobbpendling. Sedan är det bara att ha respekt för att en del inte anser sig ha råd med elbil, eftersom de inte klarar av att räkna på totalkostnaden, eller för den delen bara har råd med en gammal begagnad fossilbil. Men inlägget riktar sig till de som avser köpa en ny bil, vilket förvisso inte är särskilt många i dagens ekonomiska läge.
I övrigt är Teslas autopilot en fröjd på svenska glesbygdsvägar. Bara koppla in, koppla av och kolla in omgivningarna istället för att stirra sig blind på vägen hela tiden.
Vill du köpa eller leasa en Tesla? Använd koden LARS35932 eller denna länk vid beställning, så ska du få 1 500 km gratis Superchargerladdning. I utbyte får mitt bolag delta i utlottningen av en bil.
31 kommentarer
Tänk om man skulle köpa en bil där tanken krymper ju äldre den blir
Den fylls ju med skit allteftersom
Jag har ingen aning om det stämmer men jag har hört att bensinmotorer tappar effekt med åren. Allt slits och blir sämre med åren så det låter inte orimligt.
Inlandsvägen (26) är ingen höjdare. Om man inte gillar skog. Enda trevliga naturupplevelsen från bil är väl några sjöar (Bergsjön, Nässundet, Laggen) och terrängen runt Siknäs. Väg 240 är ett sommaralternativ, men en liten omväg.
"Dock är supersnabbladddning ett krav."
Du verkar ju bara laddat med 57kW som mest på resan upp. Det kan väl de flesta vanliga el-bilar ladda med idag, eller?
Nja, som mest laddade jag väl med 130 kW, fotona är tagna när batteriet är för fullt för det tempot.
Låter märkligt…
På bilderna har du laddat 28% på 46 minuter. Det motsvarar ju en laddhastighet i snitt på under 40kW!
Minuter kvar är inte hur länge jag laddar, det är minuter kvar till fullt. Så länge behövs inte. Laddhastigheten börjar trappas ner runt 50-60% laddning, snabbast laddar man i 20-50%, eller något sådant. Går att räkna ut en sweet spot där man ska ladda för att minimera laddtiden – fler stopp och hela tiden hålla sig i intervallet 20-50%.
Ok. Jag fattar fortfarande inte hur du kunnat ladda 130kW där:
1. Jag tittade på klockan hur länge du varit inkopplad i SC. 46 minuter.
2. På din första bild räknar bilen ut att du bör ha 67% laddning vid ankomst till SC, vilket du har när du laddar 57kW.
3. En tesla laddar inte 130kW vid dina laddnivåer: https://teslatap.com/articles/supercharger-superguide/#tapered
Det talar för att du som mest laddade 57kW på vägen upp mao. Då kan man tydligen gott göra en motsvarande resa med i princip vilken annan elbil som helst, och supersnabbladdning är knappast ett krav mao.
Ah, du menar så. Laddade 130 på nedvägen har jag för mig. Nej, på uppvägen så var batteriet rätt fullt, det har du rätt i.
Av nyfikenhet:
Hur kommer det sig att bilen tycker sig vara klar om 30 minuter på första laddbilden, när den 46 minuter senare nått 95%?
Är prognosen till 90% laddning?
Första tiden är för att nå målet + 10% laddning. När man uppnått detta siktar den istället på att ladda full till inställd nivå, den här gången var det inställt på 100%. Så tiden kvar revideras när man uppnått första tiden.
Runt 50 % av svenskarna bor i lägenhet så där kan det vara svårt med laddning hemma för många, så det kommer att behövas många publika laddare i storstäderna om det ska räcka för alla nu när vi närmar oss early majority-fasen.
Om man bor i lägenhet ska man väl inte behöva bil alls, det är väl vitsen med lägenhet dvs att nyttja stadens faciliteter lokalt? Annars kan man väl lika gärna bo i villa eller på landet om man nu tvunget vill ha bil.
Likväl är det överfullt på gatorna. Folk vill ha allt.
Vitsen är att slippa skotta snö.
Och måla om huset?
Precis! En bekymmersfri tillvaro i största allmänhet, om man inte är lagd åt det hållet. Det betyder inte att man vill avstå friheten en bil ger.
Skulle inte bli förvånad om jag skaffar en lgh och mest ägnar mig åt det jag verkligen _vill_ så småningom (dvs när barnen inte bor kvar). Slippa underhåll och skötsel av trädgård mm.
… eller så kanske man fastnar i huset tills någon får bära ut kroppen …
Nog har lägenheter sina fördelar allt.
Men att hitta en lägenhet som har promenad till allt man behöver är nog inte lätt. Möbelvaruhus, arenor och sjukhus är ganska glest belägna t.ex.
Du besöker möbelvaruhus, arenor och sjukhus dagligen, så du behöver bil till detta?
Jag tycker mig behöva bil till detta, ja. Visste inte att ett kriterium var att man åker dagligen.
Vi har alla olika hobbies. Åker själv till IKEA kanske en gång om året och arenor kanske en gång om året. Sjukhus kanske en gång om året, i överkant. Vore det enda anledningen till att ha bil skulle jag hyra bil vid de tre tillfällena, om man nu inte kan beställa hem möblerna istället.
Jag åker till ställen som hade varit "bökiga" utan bil kanske 5 ggr i veckan i snitt. Då räknar jag transport till motionshall, IKEA, bygghandel, mathandling, snabbmatsrestaurang mm.
Hyra bil är inte ett konkurrenskraftigt alternativ i mitt fall.
Mycket kan jag avstå ifrån, men bilen är det sista jag släpper. Som inflyttad till storstan sitter vanorna i. Får trösta mig med att med elbil förgiftar jag inte närmiljön i alla fall.
För en del hybrider är det en liten förenkling att vara hybrid iom att växellådan är enklare. En planetväxel och två elmotorer/generatorer styr den steglösa utväxlingen av planetväxeln och agerar även motor när den går på el. Kostnaden ligger i paritet med rena fossilbilar, men man får ner förbrukningen av fossilderivat rejält. Så under en övergångstid har hybrider en plats i ekvationen. Med tiden kommer förstås rena elbilar att ta över helt.
Teslan verkar ha ett batteri på 102.4 kWh från fabrik. Där ca 4 kWh används som buffert.
Det betyder att du förmodligen tappat ca 10% kapacitet i batteriet. Men inte mer än ca 6,5% räckvidd jämfört med en ny bil.
Jag får snart min e-tron levererad. Men är lite modstulen då jag inte läst värst mycket positivt om den här på min främsta nyhetskälla, Bloggen. :/
Du kommer säkert bli nöjd! Gratulerar!
E-tron är en oerhört bekväm bil.
Men den känns klumpig och lite "gammaldags".
Hade planerat att köra lite längre sträckor, men det har inte blivit aktuellt iom corona, så det har bara blivit kortare sträckor på max 7-8 mil på en dag för min del.
Misstänker dock att jag aldrig kommer skaffa en fossilbil igen efter att ha kört elbil då det blir dags att förnya.
Kan vi inte bara lägga ned debatten elbil, hybridbil eller bränslebil, vara eller icke vara. Låt folk få välja vad de vill och låt ingen bli tvingad.
Detsamma gäller väl vilken upplevelse som man vill ha som förare. Jag som vill köra (önskar mauell låda), andra vill bara åka, väljer automat.
Den där valnötspanelen är verkligen en social markör för dålig, gubbig smak. Sånt som MB och de andra konservativa fossiltyskarna körde med på 80/90-talet.