Teslas aktie fortsatte att skena under gårdagens handel och låg som högst plus cirka 24%. Aktien föll dock tillbaka på vinsthemtagningar eller blankningar de sista minutrarna och stängde på +13.73%.
![]() |
Dagschart Tesla. Logaritmisk skala. |
Om rekylen mot slutet är början på vinsthemtagningar efter den allt extremare rusningen återstår att se.
Vill man vara datummagisk och dra liknelser till IT-bubblan för exakt tjugo år sedan så toppade den först den 10:e mars för Nasdaq Composite.
I princip alla visioner från IT-bubblan och flera långt bort dem har infriats. Men det tog lite längre tid, och många aktörer som var uppblåsta år 2000 finns inte kvar. Teslas värdering idag kräver minst sagt att man levererar sina visioner och många års framtida utveckling är nu intecknad i kursen. P/e på årets konsensusestimat är 243x, 2021 89x och 2022 53x enligt MarketScreener. Det ska jämföras med traditionella biltillverkare med p/e nere under 10x.
Visst är Tesla ett tillväxtbolag, men värderingen kräver extrem tillväxt och lönsamhet, utan att aktiekursen ska stiga vidare.
Sedan finns det förstås annat som driver som FOMO – fear of missing out – liksom att Tesla sägs komma att föras in i tunga index framöver, vilket kommer göra att många och stora indexfonder kommer tvingas köpa in sig i bolaget. Detta är dock knappast okänt, och finansmarknaderna bör således redan kompenserat. Sedan har vi förstås de stackars blankarna som tvingas stänga sina positioner och återköpa aktierna. Tesla har varit det mest blankade bolaget på de amerikanska börserna, även om det kanske inte är så längre.
Vore intressant att höra hur ni som sitter kvar i Tesla resonerar? Fundamental värdering, tror på produkten, greater fool theory, eller vad?
26 kommentarer
Ford kom med en svag rapport vilket kan ha påverkat Teslaaktien. AKtie i samma bransch har en viss korrelation till varandra.
Tror inte att dina bloggläsare köper på de här nivåerna. Det är nog mest FOMO spekulanter som går in nu. Tycker detta är ett ganska tragiskt om än fascinerande fenomen. Synd om dom som köpt på de här nivåerna när bubblan spricker
Närmre i tiden kan man titta på Fingerprint. En period kändes det som att tom ens kollegor och bekanta som aldrig ägt en aktie tidigare var innehavare i Fingerprint.
Fingerprint var ju dock dumheter ala svensk lotterikultur. Tesla har snarare varit dumheter åt andra hållet, med en minst sagt korkad marknad som gjorde Tesla till världens med shortade aktie på ganska låga nivåer.
Jag har en gissning om att det beror på att bilmarknaden är gammal och stor, så marknaden i stort är inte smartare än de största aktörerna. I det här fallet var de aktörerna riktigt, riktigt korkade. Analys efter analys som hade noll verklighetsförankring. Jag noterar tex att *än idag* begriper vissa konkurrenter inte IT, och missbedömer därför helt de mjukvarurelaterade aspekterna av moderna bilar.
Skulle kalla detta rally för ungefär lika konstigt som bottenvärderingen i höstas, varken mer eller mindre. Det är ingen hälsosam volatilitet.
Jag skulle köpa ditt resonemang om mjukvaran i en Tesla var huvudprodukten. Tesla måste bära i princip alla kostnader som ett traditIonellt bilföretag har. För att ditt resonemang ska hålla måste Tesla kunna sälja sin mjukvara helt oberoende av sin bilförsäljning. Så har inte skett hittills åtminstone.
@Anders Det *är* en kritisk delmängd av huvudprodukten. En Tesla behöver problemfritt uppdateras remote osv, det handlar inte om att de kan ta betalt för mjukvaran i sig utan om att de inte kan ta betalt för bilen utan mjukvaran. Och så långt är ju konkurrenterna egentligen med, men de verkar inte riktigt förstått vad det innebär utan pratat om IT som någon typ av plug-n-play-feuture som man liksom köper och lägger till vid sidan av den riktiga produkten. Vad jag hört i analyser saknas alla typer av varningsklockor som då bör ringa hos alla det minsta insatta i området (alltså området IT, inte området bilar).
Tesla tar in många tusentals mjukvaruspecialister, på ett sätt konkurrenterna antagligen skulle ha svårt att göra ens om de ville. Och hela organisationen är uppbyggd enligt moderna förutsättningar. Det går alltså inte riktigt att följa john och kopiera deras koncept, utan övriga företag har en enorm utmaning i att hitta sitt eget sätt att konkurrera mot detta. Och de verkar knappt förstått den utmaningen ännu.
Ok du menar alltså att produkten är bättre än konkurrenternas iom överlägsen mjukvara. Ändå har tesla inte tillräcklig ”pricing power” utan går med förlust år efter år trots massiva subventioner. Hur ska de få upp marginalerna?
Är nog närmare att jag menar att konkurrenterna är underlägsna, att organisationerna (på ledningsnivå) inte har haft rätt kompetens för att förstå vad detta innebär. Vi kommer ju få facit på detta redan inom några år, men om jag har rätt kommer Tesla ta ytterligare marknad inte på att vara "överlägsna" utan på att deras konkurrenter misslyckas med att leverera vad även de själva var säkra på att de skulle leverera.
Teslas mjukvara fungerar, det är där ribban ligger. Den är hög, och man hoppar garanterar långt under den om man inte förstår att den är hög. Laddar man sedan om inför ett nytt hopp kommer den vara högre nästa vända.
Angående marginalerna skulle jag snarare säga att det ser ganska lovande ut? Redan 2019 verkar ha fungerar OK, och då är de ju i en rent kaotisk expansionsfas fortfarande.
Det spelar ingen roll hur överlägsen produkt de har nör de ej presterar finansiellt. Med kurs på $500USD handlade det om 196 p/e 2020 har jag för mig. Ner till 32 p/e 2022.
Titta på siffrorna inte kursen eller produkten.
2019
Tesla 0.4M bilar sålda
Volkswagen 11M bilar sålda
Tesla $24.6GUSD intäkter
Volkswagen €235.9GEUR intäkter
Tesla -$0.8GUSD netto
Volkswagen €11.8GEUR netto
Tesla $34.3GUSD tillgångar
Volkswagen €458.2GEUR tillgångar
Detta var när Tesla låg i $500 och hade ungefär samma börsvärde som Volkswagen. Nu ligger nästan 50% högre. Förstår du vilken enorm finansiell tillväxt de måste ha inom ett par år för att ens motivera dagens börsvärde?
IT-utvecklingen är dessutom sjukt lynnigt om det är deras IT-produkt som främst är beroende av medarbetarna. En enda rekryteringsvåg när Toyota, Volkswagen mfl inser att de behöver mer IT-kompetens och Tesla är länsat på folk. Det är lätt att behålla folk när man är på väg upp och nytt och sexigt men ska man bli en fet katt likt de andra så kommer de tappa allt incitamenten.
Jag är inte lika säker. Google är kanske inte finaste IT-jobbet längre, men de har hållt sig riktigt högt i kurs. Och då talar vi verkligen ett osexigt enterprisemonster. Jag tror som sagt inte det gått förbi Wolkswagen med vänner att de behöver IT och IT-kompetens, bara det att det verkar som att de tror att de just kan köpa till det plug-n-play. *Om* läget är som jag har fått uppfattningen att läget är, så kommer vi – garanterat – se en massa röriga varianter av total pannkaka de närmsta åren. Om jag har rätt kommer detta bli pinsamt. Och då kan man ju spekulera i om marknaden köper Tesla eller slutar köpa moderna bilar.
Visst kan du dock ha rätt om siffrorna på de här nivåerna, vid någon punkt tar det ju stopp. Tesla har hittills varit lättare att analysera utan siffror än med den typen av siffror, och nackdelen med det är ju såklart att vid någon punkt har siffrorna sprungit förbi verkligheten helt oavsett hur mycket av marknaden Tesla tar.
Dessutom är det lätt att vara kaxig som läget är nu, då Tesla ligger så långt före. Det är svårt att se konkurrenter komma på banan under ett antal år, även om de skulle göra allt rätt vilket är lätt att tro att de inte kommer göra.
Men om 6-8 år? Samma sekund som utvecklingen slår i taket brukar marknaden vara duktig på att dra ned lönsamheten väldigt, väldigt mycket. Och då är vi inne i mycket mer spekulativa saker som self driving, batteriproduktion etc, där vi inte har facit på om Tesla kommer dominera på samma sätt.
Marknadsbubblans anatomi?
I pipeline de kommande 12 månaderna:
> Giga Shanghai upprampning av Model 3 och Model Y
> Produktion av Model Y i Freemont
> Bygge av Giga Berlin
> Fortsatt utveckling av Autopilot och byte till HW3 på bilar byggda med HW2.5
> Investerardag i (april?) om planer och utveckling av batterier och drivlina
> Plaid drivlina på Model S/X (kommer eventuellt test av prototyp på Motortrend inom några veckor)
> Planer för Giga Texas? (kolla Elons Twitter i natt) Sannolikt för produktion av Cybertruck och Semi.
> Fortsatt expansion av Solar Roof v.3
> ?
Och då snackar vi bara kommande 12 månader… Jag behåller mina aktier och köper fler om/när det blir en sättning.
Tror det är institutionella pensions-, index- och miljöfonder som är tvungna att köpa på sig Teslaaktier efter senaste kvartalsrapport.
Och blankning.
https://www.newyorkfed.org/medialibrary/media/research/staff_reports/sr484.pdf
NY FED: "index inclusion has no permanent effect on value and comovement"
Hej Cornu!
Vet ej om jag är vitlistad med provar ändå!
Hmm, min tanke som aktieägare av Tesla är följande. Köpte in mig innan den stora hypen. Drygt 400 USD. Ingen stor post men räcker för att säga att om jag skulle sälja idag skulle jag bli nöjd med avkastningen.
Tänker inte sälja idag. Snarare köpa mer om den faller, låt oss säga 40%, för det verkar vara vanligt för Teslas aktie. Historiskt.
Flertalet faktorer talar för att bolaget inte kommer sättas i konkurs, snarare växa. Kan hålla med om att det är en mycket osäker värdering just nu. Den känns för brant. Men så här går mina tankar.
Modell Y står inför en jättelansering med en potentiell marknad på 30 milj bilar per år. Om Tesla tar 1 % av den marknaden. Miljarder.
Tesla Semi står också inför en stor marknad där kunderna kan sänka sina drivmedelskostnader avsevärt. Osäkra på hur exakt hur stor den marknaden är men ganska säker på att det är miljoner som säljs varje år. Lastbilar alltså.
Cybertruck sägs ha fler ordrar än vad de hinner tillverka på ett par år. Borde vara väl över 500.000 förhandsbokningar. Om 50% försvinner när produktionsklaramodellen kommer så är det ändå 250.000 kvar.
Tesla Roadster. Kommer nog alla sälja slut inom loppet av 20 min när produktionsmodellen kommer.
Autonom körning (vet om att denna är ett osäkert kort. Förmodligen Teslas mest riskabla projekt. Men om någon ska lyckas så är det Elon) Med tanke på att Tesla har 1 milj ute på vägen som alla samlar data så har de definitivt en god chans.
Tesla Solar. Ytterligare en marknad som bara växer. Särskilt ihop med Powerwalls.
Gigafactory. De har tydligen lärt sig att bygga fabriker effektivt och visa att de kan leverera bilar. Kanske blir fabriken en produkt i sig som de kan sälja till andra i framtiden?
Batteriteknik. Köpet av Maxwell är ett väldigt spännande alternativt. Låt oss säga att de lyckas öka energitätheten i batterierna med 100%? Vi är beroende av batterier. Hela världen. Telefoner, tvdosan, vågen, alla trådlösa enheter etc. Teknik de kan sälja vidare?
Markndasföringen. Inte av Tesla. Utan att bilägarna. Alla Teslaägare jag träffat på älskar sin bil och visar mer än gärna hur bilen fungerar. Dessutom, ett väldigt roligt exempel. Nästa alla biltillverkare hade en reklamplats på Superbowl. Inte Tesla. Istället äger många av spelarna en Tesla för det är den bästa bilen. Blev en stor grej av det. Frågan är vilket bil som fick mest värde för varje investerad krona? 😉
MIC Modell 3. Vänta bara på en enorm succé med försäljningssiffrorna.
Detta är bara ett fåtal exempel jag tror på som gör att jag kommer vara kvar som aktieägare. Dessutom tror jag att det tillkommit en faktor i aktieägande som inte var lika "viktig" förr i tiden. Moral. Unga människor vill inte äga fossil-aktier. Det kvittar då att de presenterar en rapport som är bra. Om ingen vill ha med ett sådant bolag att göra så kommer inte aktien gå upp.
/Manne
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200204/de-monterar-bensinmotor-i-tesla-battre-och-billigare/
Sell into strength, gott folk. Eller som i "300"… "This is madness!". Thank me later.
Intet vore mig mer främmande än att ge främlingar investeringsråd, men jag kan ju anknyta till mitt inlägg för ett par dar sedan. Då förbannade jag min dårskap att sälja vid 777, när kursen strax efter rusade långt över 900. I dag lyckades jag dock köpa tillbaks till 700. Just nu är kursen ca 750. Fan vet var den står i morgon eller om en vecka.
Det går upp och det går ner. Di kloke köper ofta och säljer sällan, är väl lärdomen. Eller så kan man spela hasard.
På flera års sikt går det säkert rejält uppåt. Men som sagt, tänk själva!
Jag är förvånad över att konkurrenterna fortfarande verkar vara så sena med att ställa om till elbilar. I år kommer väl de där böterna för att tillverkarna inte lyckas pressa ned sin snittförbrukning på sålda bilar?
Det känns som om det är samma styrelseproffs som fortsatte med stora bränsleslukande motorer i Volvo och SAAB på 90-talet, som sedan missade att utveckla Ericson, som sedan köpte Nuon, som nu sitter trötta kvar och missar att de håller på att bli frånåkta av elbilar från Tessla.
Registrerats 6 gånger så många Audi e-tron som Tesla model 3 i Norge i år.
Vet inte om de är så sena mao. Verkar vara precis i rätt tid kanske.
Jag tror som AGGE är inne på att t ex Audi har tjyvhållit på sina elbilar för att kunna sälja dem i år som "compliance cars", då straffen för lortigbilar i Europa nu skärps påtagligt. Tesla har ingått en pakt med Fiatkoncernen (som gör bl a Freemont-SUV, med 2 e 😉 Teslas fabrik ligger i Fremont, 1 e ) så att de slipper miljarders euro i böter när sålda rena Teslor räknas in i deras flotta. Hur mycket och när FCA betalar för det nöjet är hemligt, men gissa på win-win.
Och Teslorna till Norge är nog fortfarande på väg per båt. Mycket få nya Teslor står och möglar hos bilnasare.
VW å andra sidan har i detta nu många tusen nya elbilar parkerade på en flygplats i Berlin i väntan på fungerande mjukvara. Som måste installeras för hand, på plats. Till dess tappar batterierna livskraft. VD Herbert Diess må hoppas kunna köpa IT-kompetens för pengar, men det är inte det enda som saknas även om han själv har vunnit insikt. Betänk då att VW ligger i framkant bland "konkurrenterna".
Finns det något annat bilmärke som kan uppdatera hela bilen på avstånd, OTA? Njäe.
Lite OT, men tittade på nybilsregistreringar av elbilar för januari 2020, och Tesla har ingen modell top 5 ens!
Bloggaren gjorde ju ett inlägg om att Tesla utklassade konkurrenterna i december -19 härom veckan.
Som vi spekulerade hade andra tillverkare "sparat på krutet".
Tesla levererar inte bilar kontinuerligt varje månad. De kommer stötvis på båt från Kalifornien. Så meningslöst dra slutsats av en månad och i synnerhet januari. Tesla ville få ut alla bilar de kunde i december (levererade tom på nyår), dvs inte konstigt det blir få i januari. Det är minst en båt på väg med bilar som kommer levereras i feb. Det intressanta blir antalet första kvartalet.
Ja, då blir ju bloggarens inlägg helt irrelevant om försäljning i december mao.
Ska bli spännande att se hur det blir under Q1 -20 iaf.
Poäng där, megga.