Med timmätningen av elen var laddningen av elbilen efter helgens Stockholmsresa nästan gratis natten till måndag (undantaget skatt). Elpriset var nere på knappt 2 öre per kWh. Och E.On sänker elnätspriserna efter att ha investerat för lite i elnätet.
Elpriset förra natten. |
Det blåste så pass mycket förra natten, samtidigt som det inte var särskilt kallt i landet, att elen i princip gavs bort under lågförbrukningen nattetid. I teorin kan elpriset rent av bli negativt periodvis, då det blir för dyrt att stänga ner baskraft bara för att det blåser.
Priset bottnade iaf på 1:807 öre per kWh, men man måste förstås fortfarande betala skatt och moms. Det gäller dock aldrig och är inte något man kan göra något åt. Det slumpade sig som så att jag just hade varit i Stockholm och kom hem vid 10-tiden med 10% laddning kvar i elbilen, så det blev ett riktigt fint elpris på att ladda upp igen igår natt.
Sedan är det ju nästan gratis ändå att ladda hemma. Energikostnaden vid fulladdning 100 kWh och drygt 500 km räckvidd (Stockholm-Göteborg) exklusive skatt landar ju runt 40:- SEK vid normala 40 öre per kWh i elpris. Inklusive skatter men exklusive elnätavgifter runt 100:- SEK. Vad kostar din fossilbil att köra Stockholm-Göteborg?
E.On sänker nu sina elnätavgifter, som man höjt för mycket. Avgiften har en lagstadgad koppling till hur stora investeringar elnätbolagen gör i sina nät, och E.On investerar helt enkelt inte tillräckligt i t ex Skånes elnät och måste nu sänka priserna i sitt lokala naturliga monopol.
15 kommentarer
Det här inlägget gjorde ju en sugen på att skaffa elbil. Med tanke på att vi köpte vår bil för väl under ett basbelopp så blir det dock många resor till och från Stockholm innan mellanskillnaden har ätits upp. På en 15 år gammal bil är ju inte värdeminskningen nått att prata om heller. Vi behöver egentligen ingen bil, så för oss går det bra. Jag kan tänka mig att nån som måste ha bil i vardagen föredrar något nyare och mer driftsäkert, och då skulle jag på riktigt överväga en elbil. Bor man i villa i södra Sverige finns det knappast så stora avstånd att man behöver ha räckviddsångest heller.
Dock är ju dragkrok och kombi ett krav för många (i alla fall för oss). Men det kommmer väl säkert sådana modeller snart.
Audi Avant, 1986, 0.7liter/mil, 50SEK/år i skatt, 1100SEK/år i försäkring, MYCKET billiga reservdelar (kylare 430SEK, dörrlås 87SEK, framvagnsdetaljer 30-400SEK osv), besiktning vart annat år, och en av de mest driftssäkra motorer och drivlinor som tillverkats, helgalvaniserad kaross.
Kanske inte högsta status, men ger stort ekonomiskt utrymme för viktigare saker i livet.
Hur ofta använder du dragkrok? Det är inte ovanligt att det är billigare att strunta i det kravet och acceptera att man hyr en bil när man faktiskt behöver det.
Likt folk som köper en bil med lång räckvidd för att de åker väldigt långt ett par dagar om året, eller för att de någon enstaka gång behöver frakta något stort.
(utnyttjar man det ofta är det givetvis bekvämt att äga själv, men lätt att göra tankevurpa)
Provade en sådan där el golf på jobbet häromdagen. Jag hann inte köra så långt, men kul bil, en sådan skulle inte sitta fel.
Fråga: MP/S höjde ju skatten på e85 för att "eu reglerna" sa att man inte fick ge fördelar mot Bensin. Borde inte det innebära att man måste skatta sönder elen/elbilen ?
Det borde finnas någon som har koll?
Du kanske har läst detta men skickar ändå:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/etanolens-uppgang-och-fall-vad-var-det-som-hande
Nej jag hade inte läst den, så tack.
Ja du ser den politiska viljan saknas helt här i Sverige. Övik o norrköping har investerat miljard belopp på att prducera kvallitets etanol. Och då passar S/MP på att skatta sönder etanolen. Sämre för miljön och svenska jobb.
Lär av fransoserna!!!
Då ska du testa Kia niro.
En riktigt kul elbil.
Generellt är elbilar ganska roliga att köra, tack vare bottenvridet
Yes. Jag har en kia eniro och en model s, i bekantskaps kretsen. Så båda ska väll provköras någon gång de med.
Nästan gratis att "tanka" elbil, ja det gäller inte för alltid. När elbilarna tar över, så sjunker inflödet från statens kassako, dvs bränsleskatterna. Då måste en kilometerskatt för alla fordon kompensera bortfallet. Kör och njut nu elbilister, men till slut måste degen in!
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Elbil kommer nog alltid att vara billigare i drift än en fossildriven.
Angående timmätning – är det någon som vet hur det fungerar i verkligheten? Jag har timmätning på förbrukningen och produktionen enligt mitt avtal med elleverantören. Nätägaren Vattenfall säger sig inte ha möjlighet till "sann" timmätning utan rapporterar dagligen till elleverantören.
På fakturan för köpt el framgår ett medelpris per kWh under månaden.
Hur beräknas detta? Viktas det med min förbrukning i de aktuella timmarna, är det rakt av medelpris eller något helt annat? Jag har kontaktat elleverantören och Vattenfall, men inte fått några klara besked. Ej heller vill de lämna ut andra siffror än de som står på fakturan.
Det är sann timmätning, men värdena skickas bara en gång per dygn.
Det fungerar som en integral, pris 1x volym 1, pris 2x volym 2 osv. Detta adderas sedan hela månaden. Denna summa divideras sedan med din totala månadsförbrukning för att kunna få fram just ditt kWh pris.
Skekraft har en utmärkt rapport som man kan generera på "mina sidor", VF kanske borde kunna prestera något liknande kan man tycka.
Eon sänker priserna för att avkastningsräntan ändrats från 5% perioden 2016-2019 till 2% för perioden 2020-2023. Det ger en lägre intäktsram och alltså lägre tillåten intäkt. Det kommer nog komma sänkningar från fler bolag.