Den saudiska diktaturens statliga oljebolag Saudi Aramco publicerade igår kväll ett pressmeddelande om att de drar ner sin oljeproduktion med 5.7 miljoner fat om dagen. Det är drygt 7% av världsproduktionen av råolja.
![]() |
Mindre tankfartyg i Stenungsund. |
Saudi Aramco gick alltså igår kväll ut med officiella siffror på hur stora konsekvenserna blir av Huthi-angreppet mot framför allt oljehuben Abqaiq. Reduceringen motsvarar drygt 7% av världens oljeproduktion, och man kommer komma med ytterligare information om hur reparationsarbetet går senast måndag. Kort sagt vet man inte idag hur lång tid det kommer ta att återupprätta produktionen.
“These attacks resulted in production suspension of 5.7 million barrels of crude oil per day.”
Så senast måndag kväll ska det komma mer information om omfattningen av skadorna och arbetet med dessa.
“Work is underway to restore production and a progress update will be provided in around 48 hours. […] The company will release additional information as it becomes available”
Produktionsneddragningen är större än de 5 miljoner fat per dygn som Wall Street Journal gick ut med under lördagen och är mer än hälften av Saudi-Arabiens produktion. Dock kan WSJ avrundat för att skydda källor. Jag gör det samma och avrundar oftast siffror jag fått via tips – organisationer kan sprida något skilda siffror internt, för att kunna spåra eventuella läckor.
Nu inväntar vi marknadens reaktion. Den bör komma i två steg, där informationen från Saudi Aramco om omfattningen av skadorna blir avgörande. Tydligt är att omfattningen är så stor att man inte idag kan ge ett snabbt besked och på lördagen bara kunde säga att det kommer mer information längre fram. Det handlar inte om att bara byta lite rör.
48 kommentarer
Låter som en dum fråga av en ickeprepper men borde man tanka upp bilarna idag?
Du kanske kan spara några kronor på det, men det kommer inte bli brist på bensin och diesel. Priset kan gå upp, men bensinmacksbolagen kommer inte höja direkt, utan det blir med viss fördröjning.
Skjuter dock bensin- och dieselpriset fart drar inflationen igång och då höjs räntan, vilket för de flesta blir en större smäll än några kronor mer för en tank bensin.
Alltså ingen brist i Sverige. Det är de fattigaste som kommer prisas bort via prishöjningar, och dit räknas i princip ingen svensk som har bil. Blir läget i närheten av allvarligt kommer även IEA att öppna sina krisreserver, likt man gjorde efter Rita/Katrina, vilket kommer pressa tillbaka priset.
Med all respekt, men hur skulle det kunna bli inflation av höjda bränslepriser? Har vi bränsleklausuler i kollektivavtalen som automatiskt höjer lönerna när bensinen blir dyrare? Resultatet av minskad tillgång och höjda priser på bränsle brukar leda till ekonomisk recession och ökad arbetslöshet.
I hela transportbranschen finnas ett bränsletillägg som kommer uppe på avtal mm så kunden drabbas direkt av ett högre oljepris
Och om 3-4månader har man reparerat allt.
Det kommer få större konsekvenser av att USA arbetar upp casus belli mot Uran, förlåt Iran.
I grunden är det bra att det sker sådana här saker, det tvingar fram alternativ på sikt om inte försörjningen är säker.
En del av de alternative än kan vara rätt tråkiga dock.
WS Jevons: Den uppenbara och omedelbara effekten av en höjning av oljepriset är att inflationen stiger, i termer av tex KPI. Detta är en följd av den i stort sett direkta kopplingen mellan oljepriset och i huvudsak bensin och eldningsolja. En oljeprischock ses i teorin som en negativa utbudsstörning och kan således leda till högre priser (ökad inflation) och minskad produktion och sysselsättning. Se tex oljekrisen 1973.
@Jake: Men Riskbanken kanske inte bryr sig om inflation som beror på oljeprisökning.
Drivmedel och transporttjänster är en relativ liten del av KPIF. Är prishöjningen temporär 1-2 månader så kommer inget påverkas på nuvarande inflation på ca 2.1 %
Riksbanken kommer hänvisa till att inflationen med drivmedel undantaget är fortfarande låg och därmed kan dom fortsätta hålla räntan låg.
Enligt insatta kommer det att fattas 1MFat per dag vilket uppskattas till 10 dollar extra per fat. Men inledningsvis kommer Saudis egna buffertar att täcka upp. De har väl åtaganden att leverera enligt kontrakt och sånt. Förmodligen är det först när omfattningen av skadorna blir analyserade som marknaden kan bedöma vad priset kommer att bli. Hinner Saudi laga sin anläggning innan reserverna tar slut kommer det inte bli någon brist. Men förmodligen kommer åtminstone till att börja med en riskpremie att läggas på priset. Blir intressant att se vad som händer när börsen öppnar.
https://www.cnbc.com/2019/09/14/oil-could-rise-10-per-barrel-after-drone-attack-forces-saudi-to-cut-output.html
Undrar hur ofta dessa drönarbombningar kommer att ske?
Och vad är det för personal som reparerar? Egna medborgare och/eller gästarbetare? Hur är det med motivation, kompetens och antal reparatörer?
Så ofta de kommer åt.
Money talks.
Jag är personligen inte så oljeberoende eftersom jag jobbar och bor mitt i stan.
Hahahaha. I see what you did there 😉
Killgissar att de flesta varor du köper är transporterade till stan och tillverkade med fossil energi i varierande mängd och form.
Siwoti: legat under en sten senaste tjugo åren?
Varifrån har några ökenrebeller fått tag i avancerad teknisk utrustning? Antar att det är Iran som ligger bakom den här attacken. Huthi är bara proxys.
Frågan är väl hur avancerad sådan utrustning är.
Drönare är väl knappast svåra att få tag på. Det är ju det som gäller hos alla som har cash just nu typ.
Tja, de kan ha beställt det mesta på Amazon:
Kolla på youtube: qQ9dSrrBN28
Vänta bara tills de hittar det iranska passet som trillade ut ur drönaren.
RB. HAHA inte ett helt osannolikt scenario.
Som tidigare nämnts. Det är inte svårt att få tag på teknisk apparatur som kan åstadkomma en sådan här attack. Vem som ligger bakom kan man aldrig vara säker på, men iom att rebellerna tagit på sig detta är det troligen just dom. Men rent historiskt har flera länder i regionen ägnat sig åt för sk falls flag operationer, särskilt ett litet men mäktigt land har blivit påkommet med yttersta bekymmersam verksamhet,denna stat är även ytterst kompetent på det miltära området och "underättelse" verksamhet. så en kvalificerad gissning är att de gånger de avslöjats endast är toppen av ett isberg av dylika operationer. Googla ex Lavin affären, hela ämnet är mycket intressant,men av naturliga skäl är det svårt och framförallt tidskrävande att finna tillförlitlig info
*Lavon affären
Saudi kan ju själva ha stått för detta, för att få upp priserna… man behöver ett oljepris uppåt det dubbla för att ekonomin skall gå ihop för saudiernas levnadskostnader…
Det är väl knappast nån liten hobbydrönare de har använt? Har svårt att föreställa mig att en sådan kan göra skada av den här omfattningen. För att orsaka så här stor skada skulle jag gissa att det rör sig om nån slags bestyckad vapendrönare. Saudi lär väl ha nån form av luftförsvar för att skydda landets viktigaste anläggning?
Men det gynnar väl Saudi att oljepriset går upp?
Svajigt på Saudis aktiebörs, 1,42% ner till 7720, intraday low var ett par minuter efter öppning på 7614, intraday high 1 timme och 20 min in på 7767.
På 5 år är Saudis börsindex SASEIDX ner 30%.
Det inträffade är naturligtvis dåliga nyheter för Aramco som eventuellt skulle kunna bli världens största IPO ever.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-09-15/attacks-may-impact-saudi-aramco-ipo-valuation-eurasia-says
Hur svårt kan det vara att ha ett skydd mot drönare runt en sådan anläggning? Borde inte kosta många promille av kostnaden för reparation och inkomstbortfall som blir nu.
Nu är det inte känt vilken drönare det rör sig om. Men anta dyrare hobbymodell med en fällningsanordning för handgranat eller liknande. Svartmålad och ca 70 km/h på låghöjd 1-3 m med ca 6 km räckvidd. Förprogrammerad kurs via PC så det kräver ingen operatör. Skulle säga att de är extremt svårbekämpade, kanske de gör ett massanfall med en svärm av drönare samtidigt som släpps från X antal lastbilar/skåpbilar. Låg kostnad också jmf militära vapen.
Så du tror att några handgranater kan slå ut halva Saudis oljeproduktion? 🙂
Det tror jag inte men det finns säkert kritiska distributionpunkter t.ex. kraftförsörjning av pumpar/styrsystem som kan lamslå anläggningarna.
Enligt Google så var det 10 drönare som krävdes för att slå ut halva Saudis oljeproduktion. Jag har ingen aning om vilken typ av drönare som dessa rebeller har tillgång till, är det hemmasnickrat eller får de utrustning av Iran/Ryssland?
Har väldigt svårt att tro att 10 handgranater har kapacitet att göra någon som helst skada, precisionen som det skulle kräva är enorm, tänk på att anläggningen och området är stort. Du skulle säkert kunna fälla 100 handgranater utan att dom träffade något.
Här finns en bild på en drönarmodell som Houthi använder.
https://www.aljazeera.com/news/2019/09/timeline-houthis-drone-missile-attacks-saudi-targets-190914102845479.html
Här är från en tidigare attack i år, benämns Qasef-1
https://en.radiofarda.com/a/houthis-launch-drone-attack-on-saudi-airport/30027712.html
https://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=2155
Stridsdelen nämns vara upp till 30 kg, räckvidd upp till 12 mil. Enligt artikeln så har de använts för att slå ut Patriot-systemets radarkomponent.
Det som är mer viktigt är att Houthi backas av Iran och vid någon tidpunkt kommer Saudi/Usa helt enkelt inte se på längre.
Antar att det inte är politiskt korrekt för Saudi att handla vapen av Israel, annars skulle de kunna köpa Iron Dome av Israel. Den ska visst vara enastående bra på att skjuta ner UAV och liknande, till en bråkdel av priset för exempelvis Patriot.
Attentatet kan ju vara utfört av den Shia muslimska befolkningsgruppen i Saudiarabien,dom utgör mellan 10-15 % av befolkningen och dom bor i huvudsak i landets östra delar.
Skadorna borde kunna bli avsevärt större om attacken understöds av tekniker inom anläggningen som gör olämpliga åtgärder mot skadorna.
Bara inte USA går i krig mot Iran. Då kommer Iran troligen slå ut hela Saudis oljeproduktion.
Framför allt kommer de att sänka alla hangarfartyg som närmar sig. Googla "millenium challenge 2002" och "Paul van Riper" för detaljer. Hangarfartygen är fullständigt omoderna i en seriös militär konflikt. Hur USA kommer att hantera en sån händelse är en totalt öppen fråga.
Ev guldprisuppgång pga geopolitiska orsaker brukar inte vara något att luta sig emot. Går lika snabbt ner som det gick upp.
Hela oljesystemet har en enorm inbyggd tröghet. Det uppskattas att 200M fat ligger i trafikstockning på oljetankers, totalt 1G fat till havs. Vidare har Saudi stora lager på strategiska platser i världen som de kan ta ifrån för att täcka upp (flera veckors reserv). Dessutom finns det ca 4.1 G Fat i preppade reserver i världen. EU-länder har att preppa för 90 dagars konsumtion. Sverige har ca 2 M Fat.
Enligt insatta förståsigpåare kommer det att fattas ca 1M fat per dag efter att den överkapacitet som finns är inräknad. Och då kanske man får börja nalla på de där reserverna om Saudis egna lager tar slut och de inta har lagat sin anläggning för avsvavling och avgasning av råolja.
https://en.wikipedia.org/wiki/Global_strategic_petroleum_reserves
https://www.worldoil.com/news/2019/9/14/coordinated-drone-attack-cuts-saudi-oil-production-in-half
Rättning: Sverige har 13 M Fat.
Ytterligare en uppskattning om stockpiles:
https://www.oilsandsmagazine.com/news/2016/8/12/total-global-oil-petroleum-stockpiles-estimated-at-8-billion-barrels
980 kronor diesel tankat. Hörde sedan av en man som arbetsmässigt följer priserna att de brukar höjas vid 10:00 eller 11:00 imorgon om någon mer tänker tanka i tid.
Mer oroande blir det om konflikten ökar. Ryssland som har kontakter med alla parter och levererar vapen till alla väntas passa bäst att medla.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Finns det en lite spännande/läskig svensk koppling här? Kan inget om militär utrustning men noterar att saudi köpt Global Eye från SAAB som väl finns till för att förhindra attacker från luften? Funkar inte systemet som det ska eller använda det inte här?
De kanske ser drönarna men har inget att sätta emot dessa små farkoster.
Kombinationen hög hastighet + låg höjd + ständiga kursändringar är oerhört svår att möta. Första exemplet jag känner till är De Havilland Mosquito och sen kom hela cruise missile paketet i modern tid, dessutom obemannat.