Juli månads statistik för nybilsregistreringarna visar på ett ras för nya bilar på 20% under året. Med förra månadens siffror går det inte längre att bortförklara det hela med bonus/malus-skatten, utan det handlar om konjunkturinbromsningen, och raset är det största sedan finanskrisen 2009.
Kina-Volvo försöker marknadsföra S60 framför Joe och Värdegrunden på Landvetter flygplats. |
Nyregistrerade personbilar januari – juli 1973 – 2019. Data Bil Sweden |
Med juli månad är engångseffekterna av bonus/malus-skatten borta, då själva försäljningen i juli återhämtade sig och steg med hela 88.5%. Detta hjälpte dock inte siffrorna för året än så länge, utan tappet i nyregistreringar är 19.6% än så länge i år.
Detta är den största nedgången januari – juli sedan finanskrisen 2009, då nybilsregistreringarna föll med 25.0%.
Nyregistrerade personbilar juli 1973 – 2019. Data Bil Sweden |
Siffran för juli var också den sämsta sedan 2014 och signalerar tydligt att högkonjunkturen är över, om nu någon fortfarande tvivlar efter rapportflodens alla tydliga larmsignaler om snabbt vikande efterfrågan inom fordon internationellt. Sverige är på inget sätt unikt. Bonus/malus har använts som ursäkt av de som vill hävda att den vikande nybilsförsäljningen inte skulle ha med konjunkturen att göra, men nu är skevheten från förra året borta och verkligheten knackar på med juli månads återhämtning.
41 kommentarer
Jag älskar att du skriver "Kina-Volvo". Helt rätt, de ska kallas för vad de är och min stora önskan är att fler bojkottar varor som göder diktaturen Kina. Tråkigt för alla vettiga anställda i företaget, men ska man få till någon förändring måste det tyvärr svida.
Vad skriver du ditt inlägg på för produkt? Är den inte tillverkad i Kina?
Han skriver på ett vykort och postar direkt till Lars som lägger upp kommentaren i hans namn…
Helt korrekt, SniffmeisteR! 🙂
Men… som svar på frågan så försöker jag så långt det går köpa produkter som är tillverkade i demokratier. När det gäller datorn försöker jag t.ex. få tag på sånt som är tillverkat i Taiwan. Det är inte lätt och ibland måste jag köpa diktaturtillverkat, men bara att vara medveten och göra så gott man kan tycker jag är nog. Tänk om alla skulle göra ett medvetet val. Vi skulle sänka dessa tomtemakthavare direkt. 🙂
Igår slog Daimler ATL på 5-årsbasis.
Inte ens Tesla är upp på 5 år så det är en hopplös bransch med mördande konkurrens.
Kina-Volvo/muteborgs Bil AB är ju dessutom lååångt efter sina konkurrenter vad gäller elektrifieringen.
De låg bra till ett tag med sina uppdaterade förarmiljöer. Men de har i samtliga nya modeller åplågats av rätt omfattande kvalitetsproblem. Svensk media skriver inte om det pga annonsvärdet men tittar man i USA så är XC90 och XC60 långt ner vad gäller kundnöjdhet.
De försöker alltså ta premiumbetalt för bilar som egentligen är massmarknad och borde ligga 30% lägre i pris.
Körde en sprillans ny A6 i helgen och även om jag verkligen inte gillar VW-Audi så är det en bil som ligger 5-6 år före Volvo i utvecklingen.
Sen är det tydligen så att om man nu börjar skatta bilarna efter deras riktiga utsläpp så kommer Kina-Volvo bli väldigtmycket dyrare. Då det är en gammal fossilbil helt enkelt.
Det kommer en rejäl inbromsning. Vi har i princip sagt upp all inhyrd bemanning under våren/sommaren. Flygfrakten (extremt stark konjunkturindikator) minskar 10% på årsbasis.
Det finns en stor oro över vad den låga kronan får för effekt för oss.
"Vi" = SEB?
Volvo är en helt OK bil men den håller tyvärr inte samma kvalitet som Audi. Om man backar i tiden när bilarna inte var så moderna hade jag kunnat skriva under på att min Volvo 740 var en av dom bättre på marknaden (p.g.a. robust konstruktion och billigt underhåll) men numera är Audi före. Priset är dock liknande vilket är konstigt.
Exakt! Det är ju DET som är skillnaden.
De vill ha lika mycket betalt som Audi. För en sämre produkt.
Och då måste man kunna hantera att köparna kommer bli skitsura när bilarna inte är samma kvalitet.
Jag köpte min senaste bil kontant på Bilia. Insåg fort det idiotiska att köpa en bil som tjänar mest kunder på leasing till företag. När de fått mina pengar var kundservicen som bortblåst. Fördelen var att jag utöver kampanjpriserna som var fick 15% rabatt.
Det jag vill säga med det är väl att jag är en Volvoägare själv. Även om jag köpte en uppdaterad V40 med VEA motorn (och nya förbättrade växellådan) och är väldigt nöjd skulle jag aldrig köpa en av de nya modellerna. Har kört dem som hyrbilar och det har inte alls skapat nått sug. speciellt inte med tanke på priset.
740 var ju byggda med militär kvalitet. Bara man underhöll dem kunde de hålla för evigt.
@Seb: Håller med. Tycker det är pinsamt för Volvo när man hör missljud från en splitterny XC90 vilket är rätt vanligt från dom nya och dyra modellerna. Hör det rätt ofta på parkeringsplatserna. Har varit samma typ av problem med dom nya volvobilarna jag hyrt. V40 kanske är en av dom bättre ur det nyare sortimentet. V40 har bra väghållning vilket jag uppskattar. Jämför jag väghållningen mellan XC90 och Q7 och X6 så ligger XC90 långt efter. Det känns som att XC90n nästan släpper i kurvorna.
@Goofy Kommer från en Honda Civic Type-R och tycker att V40 har bra väghållning och styrning. Vilket jag tycker är ett bra betyg.
Nya Volvo är "svampig". Vilket gör att som du säger, det känns som det släpper i kurvorna. Sen att det skramlar och lever om är bara pinsamt. För en bil som kan kosta upp mot miljonen…
sen är det "hyllade" mediesystemet med stor skärm helt värdelöst om man ska justera stjärt/rattvärme eller ventilation då man måste släppa blicken från vägen. Tycker tyskarna är långt framför vad gäller förarergonomi och säkerhet. Om man ska fokusera på lullet.
2018 såldes exempelvis Volvo XC60 13293 st varav 3597 till privatpersoner. Och liknande fördelning på andra "dyra" bilar. Förmodligen är de flesta leasingbilar som folk får bruka genom det företag de jobbar på.
En variant som jag hörde om från en egenföretagare som alltid haft Volvo är att låta företaget leasa bilen i 2-3 år, och sedan köpa loss den som privatperson till ytters bra pris. Företaget betalar således det mesta med "oskattade" pengar, vilket gör hela operationen väldigt prisvärd jämfört med om man slantar upp hela priset med skattade lönepengar från samma företag.
Audi kvalitet? Då menar ni nog efter den nya tidens definition på kvalitet, som mer handlar om komfort och känsla i detaljerna.
Knappast kvalitet efter den gamla definitionen på kvalitet med saker som håller länge utan att gå sönder.
Kent, håller med. Audi har ingen större kvalite vad gäller hållbarhet, utan massor av typfel. Dock körmässigt och komfortmässigt i en betydligt bättre dimension. Sen anser jag själv att BMW kör/komfortmässigt sen lång tid tillbaka är i särklass. Tex 7 serien E38 som kom mitten 90 talet har tex ingen Volvo ännu kommit ikapp.
https://teknikensvarld.se/sveriges-mest-salda-bilar-till-privatpersoner/
Nämner man Audi i samma mening som kvalitet så har man ingen aning om vad man pratar om och har därmed diskvalificerat sig från ytterligare kommentarer i ämnet.
Varför minskar nybilsregistreringen när arbetslösheten knappt ökat och folk lånar till bostäder som om det inte finns en morgondag?
Jag ser korrelation men ingen plausible kasualitet. Ännu.
Är det undersökt om bostadsbankomaten har slut på pengar?
Hur mycket har bilar stigit i pris pga kronraset och hur påverkar det köplusten? I kombination med Bonus/Malus?
Alla diskussioner kring diesel gate?
Man kan ju inte lita på de jävlarna…
Är absolut ingen fordonsexpert men internationellt väntar typ alla på modernare bilar så varför köpa nu?
I korta drag är flaskhalsen tillgången till batterier.
Sedan har vi detta med självkörande fordon som per automatik kommer att minska efterfrågan på x antal fordon. Sen att självkörande fordon ligger x antal år framåt i tiden är en annan fråga. Det enda som är riktigt säkert är att fordonsbranschen och då specifikt bilar är en bransch i kris.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Det var en sak jag glömde skriva upp, alla väntar på bättre el/hybrider.
Goofy, här nämner eller refererar man inte till identifierbara barn.
Och om den onämnbara själv skulle kommentera här?
Jag tror att det ligger psykologi bakom. Alla bilintresserade vet att alla dieslar får stryk av Tesla mfl vid rödljuset. Det blir inte längre coolt med nya bilen med stora motorn. Det blir Wannabe-stämpel istället. När något inte längre upplevs som coolt, minskar intresset. Varför ställa sig på de ekonomiska tårna om det inte imponerar på grannen, kollegorna eller dig själv? En bättre begagnad bil med lägre skatt är ekonomiskt rationellare och kan trovärdigt bortförklaras inför sig själv och andra med att man väntar på bättre elbilar. Vissa produkter fastnar i tiden: de allra flesta segelbåtar på Blocket är tillverkade mellan 1970 och 1980. De flesta traktorer är från 1950 och 1960-talet. Under flera år var bilannonserna i Gula tidningen dominerad av årsmodell 1988. Det är inte säkert att bilförsäljningen återhämtar sig på länge.
Det finns nog fler anledningar vilka samverkar till nedgången. Mina bekanta i bilförsäljarledet beskriver att många tidigare regelbundna bilköpare numera uttalar en stor tveksamhet inför att köpa en ny bil. En anledning försäljarna ofta får höra är att bilköparna avvaktar ett större utbud av hybrid- eller elbilar till vettiga priser för privatbilister. Dessutom nämner presumtiva bilköpare ofta att de tvekar då de inte längre vågar lita på vilka regler eller kostnader som kommer att kopplas till olika fordon inom den närmsta tiden.
Min tolkning av läget är att medelsvensson tycker att det något hajpade elbilsutbudet av familjebilar inte ännu passar deras behov och plånbok. Jag gissar också att politikernas ständiga ändrande av subsidier och beskattningar har fått privatbilsägarna att värdera sina 3-5 år gamla bilar på ett annat sätt än vad de gjorde för några år sedan. Jag och flera i min familj har iallafall gjort det.
Tja, högkonjunktur innebär överkonsumtion. Folk har köpt nyare bilar tätare än de behöver, och när det börjar märkas i plånboken blir det således inte särskilt bråttom att skaffa ny bil igen.
Situationen är global, det är inga unika svenska förhållanden.
Håller delvis med dig men jag upplever att situationen skiljer sig åt i olika länder. Jag har många bekanta i det bredare spektrat av den amerikanska medelklassen sedan mina år som ambulerande konsult i staterna. Dessa bekanta tvekar ännu inte kring att byta bil lika regelbundet som tidigare. Tvärtom hyser flera av mina vänner i staterna ett större hopp om framtiden nu än för ca 3 år sedan. Dock kanske de är lite förblindade av det nuvarande amerikanska styrets löften.
Har inte bilköpandet i USA bromsat in stenhårt med?
Det är i högsta grad relevant att säga att man pratar om ett helt annat land än Sverige när man börjar prata om anekdoter 😀
Bilförsäljningen i USA är ner drygt 7% men försäljningen av lätta lastbilar/SUV upp. Totala försäljningen upp 1.5 %. Med andra ord växlar USA upp och satsar på större fordon.
Tror fordonskatten spelar in. På 3 är kan skillnaden vara 30.000 kr för en SUV jmf en hybrid/el.
Den höjs igen om 5 månader. Eftersöker man information om nivån så verkar det inte finnas någon tabell förutom att den ska vara en omfattande höjning . Troligtvis kommer en hel del modeller bli osäljbara.
Blir intressant se. Då Kina-Volvo totalt har misslyckats med att få ut vettiga ybrider kommer det slå enormt hårt mot dem.
Så tror att politikerna kommer backa. Miljön spelar bara roll om det inte påverkar ens röster. Glöm inte att MP blockerade hrdare utsläppsregler för fordon i EU för att skydda Kina-Volvo
Finns mycket riktigt ingen tabell, skatten beräknas enligt en formel (som kan hittas på transportstyrelsens hemsida) som är beroende av CO2-utsläppen från bilen.
Det nya är att man kommer att använda utsläppsvärden enligt WLTP istället för NEDC.
Det innebär för vissa tyska dieselbilar en höjning med mer än 50%.
Kommer hem från ett Elbilsrace på E6’n norr ut där Tesslor i varierande storlekar och land tävlade om vem som kunde köra fortast!
Fast i Fiskebäckskil hade dom koppel på sina så där var det lungt!
Min lilla Vessla skötte sig alldeles utmärkt med farthållare och så vilket vi tycker att fler borde lära sig att använda så vi får mer harmoni i trafiken!
Att kalla din Skoda för något så smidigt som en vessla är lite missvisande.
Funderar själv på att byta ut min V50, en bil som jag för övrigt är väldigt nöjd med, men den börjar bli lite gammal. Själv är jag rätt kluven till hur jag ska göra, den bilen man har är såpass gammal att den tillhör det gamla systemet. Ska man byta så är det bonus-malus, det är olika testcykler och skatteregler och också den politiska risken med nya regler.
Det är så mycket att försöka hålla koll på att det är ju en ren cirkus i att förstå vad ett bilbyte kommer att kosta mig.
Om man ska skriva i klartext, så kommer man som bilägare bli rövknullad av staten hur du än gör, när du byter och vilken du byter till. Cashen ska in!
Yxan, är i samma dilemma och tror det är vanligt. Frågan är som sagt hur tillverkarna kan överleva omställningen och få fram elbilar till överkomligt pris och som lever upp till de krav som bilköparna har. Och politiskt hur det ser ut med tex förnybara bränsle osv.
Är dock rädd att det nu med osäkerheten kan bli en rejäl bildipp som bidrar till att förstärka lågkonjunkturen kraftigt . Om inte staten kan subventionera på något sätt.
Själv behåller jag min gamla fossilare, nu 20 000 mil, som lätt kan gå 10 000 till, tills en elbil som möter mina krav kommer.
I mitt fall så är inte elbil akuellt eftersom jag saknar laddmöjlighet där jag bor och har ingen möjlighet att installera det heller. En hybrid hade varit trevligt men jag har inte hittat någon lämplig än.
Skulle inte förvåna mig om det blir lite ketchupeffekt vad gäller privatköp av ny bil. Problemet idag är väl att det saknas alternativ till Leaf, i3, Zoe o Tesla som passar behoven bättre till rimligt pris (passiv kylning, för liten, för dyr) Kia/Hyundais alt. sålde väl slut på kvoten fort, så marknaden finns där. F.ö. är det lite märkligt många gör sitt bilköp ifrån maximal lasttillfällen. Lönar sig nog oftare att hyra då.
Jag ser dock ingen större vändning för nybilsförsäljningen varken detta eller nästa år. VW ID lär blir sällsynt på våra vägar nästa år.
Mycket bra kommentar. Om fler skulle lära sig att ställa in farthållaren på maxhastigheten och hålla sig i en och samma fil skulle köer snart vara historia.
Finns hur många idioter som helst, som där det är tre filer tycker det är en bra idé att försöka köra zig-zack mellan filen längst till vänster och den längst till höger för att försöka komma fram fortare. Leder bara till inbromsningar och köbildning. Dessutom antagligen en och annan krock. Sträckan mellan Alby och Sö-tälje är en rysare.
Fick frågan. Kan du tänka dig köpa en Tesla ? Nej tack, sa jag. Vill inte ha något som Magda säger går som Sveriges ekonomi.