Börjar väl bli gammal antar jag. Fick besök av hemtjänsten idag.
Tesla mobile services på besök. |
Det är som sagt inte så mycket service på en ren elbil. Tesla har rent av börjat avskaffa serviceprogrammen, även om det är svårare att göra för elbilstillverkare som även gör fossilbilar, och har ett lojalt nätverk av serviceverkstäder (som dessutom betalar en licensavgift per timme till biltillverkaren för att få vara officiell verkstad).
I Sverige företagsleasas de flesta Tesla, och även om det inte är ett krav så kan det hjälpa det garanterade återköpsvärdet om man servar bilen, så jag har iaf gjort det. Serviceåtgärderna är inte större än att de kan göras på plats i hemmet, eller på arbetsplatsen, eller var man nu har bilen.
Så idag kom Teslas mobila servicebil på besök. Dock hade jag varit inne på service förra veckan, men det ena vindrutetorkarbladet var slut, så man kom hem och bytte dem nu istället. Servicebilen verkade enligt serviceteknikern dagligen vara ute och köra rundor, och skulle idag klara av ett antal kunder sydöst om Göteborg.
Får väl anta att när väl bromsar behöver bytas blir det lite svårare att göra det hemmavid, men bromsbyte är en åtgärd som sker vid behov, och inte enligt serviceprogrammet. Med regenererande bromsning är dock frågan hur mycket bromsarna egentligen slits – stora delar av bilkörandet kan ske utan att trampa på bromsen alls, utan det räcker att lätta på gasen, så kallad one pedal driving. Det samma gäller för övrigt de flesta andra elbilar vad jag vet.
Service är annars en kassako för biltillverkarna, som man nog inte vill avsäga sig intäkterna från. Men kanske kan även andra elbilstillverkare börja med mobil service för det fåtal åtgärder som behövs?
21 kommentarer
Bromsarna borde slitas max 25% mot en icke regenererande bil så kanske dags någon gång efter 20.000 mil?
Inte under min ägandeperiod således. Kör 3500-4000 mil om året, så 10-12000 totalt innan bilbyte efter tre år.
One pedal driving är underbart. Lånade en Hyundai Ionic Electric förra sommaren och med regenerering på steg 2 av 3 (steg 3 "bromsar" hårdast) var det en fröjd att glida runt i både stads- och landsvägstrafik.
One pedal driving = Släpp aldrig gasen?
De problem som först drabbar bromsarna lär snarare vara rostande bromsskivor eller kärvande bromsok. Glidbultarna för bromsoken är ju något som ofta kärvar även på bilar som använder bromsarna frekvent.
Men kanske har Tesla anpassat bromsarna för att sällan motioneras?
Vet ej. Designar man en ren elbil bör man ju anpassa bromsarna till detta kan tyckas, trots allt blir det återgenerering även när man trycker på bromsen.
Detta är en intressant fråga. Min erfarenhet som fåmilare är att bromsarna börjar kärva på olika sätt. Brukade bromsa kraftigt ibland för att minska risken.
Finns kunder som fått betala för att byta så gott som oanvända bromsar pga att de använts för lite och rostat för illa. Dessutom är service en minus affär för tesla.
Nej, bromsarna är inte anpassade på något särskilt sätt utan det är vanliga Brembo bromsar av liknande modell som hittas i ex Camaro SS. Möjligen så kan man anpassa materialet i beläggen något så att dessa är mer abrasiva och nöter på skivorna hårdare i rengörande syfte.
Bromsarna bör motioneras och servas regelbundet, annars så kan det bli dyrt
https://gas2.org/2016/05/21/2012-tesla-model-s-needs-8500-brake-repair/
En hel del snack om Tesla i skrivande stund. Aktien ner 10% premarket US.
Byta torkarblad? Vad är det för antik fossilkonstruktion? Kan inte Tesla bara skicka ut en mjukvaruuppdatering till torkarna?
De gjorde detta till vindrutespolarna…
Det sker så snart moder jord går över från analog nederbörd till digital nederbörd.
Bromsarna är en ganska utsatt detalj som behöver "motioneras" med jämna mellanrum… om man helt bortser från slitaget på ok och bromsskivor, så brukar bromssystemt i övrigt klegga ihop på "gubbkörda" bilar, medans bilar körda av yngre som gärna kör fort och bromsar in kraftigt i regel sällan får problem…
Vet inte hur tesla byggt sina bromsar, men är de av samma (oskyddade) typ som sitter i fossilbilar så är det nog ngt man bör ha i bakhuvudet.
Har man ägt en bil från VAG-gruppen är man van vid att gå ut och slå på bromshelvetena med gummiklubba ungefär vart femte mil eller så fort det står ett rökmoln bakom bilen. Hur Tesla än byggt sina bromsar så kan dom fanimig inte vara sämre än tyskjävlarna i alla fall.
Skulle vilja slå ett slag för VWs funktion ”auto-gas” som fanns på min Golf från 1999. Lite vardagsedge så där när en givare tackade för sig och orsakade fullständigt gashäng på en 50-sträcka i stan. Fick trycka ned kopplingen för att inte alla 100 hästar skulle släppas fullständigt fria, vilket naturligtvis gav en episk inramning vid trafikljuset när alternativen som bjöds var att nöta mot varvtalsstopp eller mot lamellerna.
@eb: iofs så hände samma för mig med en gammal bil när en uppfransad gaswire fastnade (inte i fullgas dock)
Pratade m en taxi chaufför i Stockholm som fortfarande efter 35000mil inte behövt byta bromsar.
Har en diesel med kamkedja och byter motorolja med filter och luftfiltret för motorn, i övrigt finns det mesta som en vanlig diesel bil har och lite annat på en batteribil att vänta i service och reparationer.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Gissar att bromsarna används när bilen inte körs, så kallad parkeringsbroms?