Svenska Metro har minst sagt lite problem. Fordringsägarna står på kö, tjänstepensionerna är inte betalda, hyresvärden ska ha ansökt om vräkning för obetald hyra, och kronofogden ska inte ens lyckats driva in bolagets hela skatteskuld genom att tömma bolagets alla konton. Någon begäran om att sätta bolaget i konkurs har dock inte inlämnats ännu. Bolaget kan begära företagsrekonstruktion för att skjuta upp konkursen. Affärsidén verkar inte direkt hållbar, och det återstår att se om någon är villig att gå in med nödvändiga pengar för gratistidningens överlevnad.
Metros omsättning faller linjärt sedan 2011. |
I grunden verkar affärsidén att ge bort reklamfinansierade gratistidningar i kollektivtrafiken vara minst sagt stendöd.
Bolagets omsättning, dvs annonsförsäljningen, har minskat med i snitt drygt 43 miljoner kronor om året sedan 2011, fram till 2017. Hur det ser ut för 2018 är inte offentliggjort ännu. Med en omsättning på 101 MSEK för 2017 och fortsatt linjärekonomisk minskning av annonsintäkterna kommer bolaget nå noll kronor i omsättning under 2020.
Kronofogdemyndigheten har enligt Expressen misslyckats att driva in en skatteskuld på nästan 9 MSEK, då det bara fanns 2.8 MSEK på bolagets konton. Tjänstepensionen ska inte ha betalats in för de anställda och man har andra betalningsförelägganden hos Kronofogden till fordringsägare för obetalda fakturor, inklusive från opinionsinstutet Kantar Sifo. Därtill har pensionbolaget Alecta stämt Metro för utebli en hyra om 2.4 miljoner kronor och vill få tidningen vräkt från sina lokaler.
Bolaget behöver således akut pengatillskott för att överleva, men givet hur mediakonsumtionsmönstren har ändrats och hur annonsmarknaden har gått under brinnande högkonjunktur enligt grafen ovan, så får man nog lida av stora personliga utmaningar för att vilja investera i Metro.
Med förluster i storleksordningen 40-50 MSEK om året skulle en nyemission om utlovade 50 – 60 miljoner kronor bara täcka upp ett drygt års verksamhet, sedan är man tillbaka på samma plats.
Det torde vara en lätt killgissning att de döda träden snart lämnar kollektivtrafiken, där ändå 95% av resenärerna sitter med näsan i sin mobiltelefon. Det är inte så att Metro har någon unique selling point i sin onlineverksamhet. Den insomnande unika affärsidén med att dela ut gratis tidning i tunnelbanan är långt efter bäst förut.
18 kommentarer
Det skall bli skönt att slippa nedskräpningen.
Nej, det stämmer att marknaden är stendöd och ingen kommer sakna den tidningen. Frågan är varför man måste låta det gå så långt. Varför kan man inte bara kan lägga ner verksamheten när den inte är lönsam längre?
Jag gissar att upplagan sjunkit ännu snabbare för numera är det inte ofta man råkar stöta på en fritidning i kollektivtrafiken.
Fast när man väl gör det uppskattar åtminstone jag de lättsmälta nyheterna som ett skönt avbrott från all skärmtid.
När det begav sig gjorde jag en trade i aktien och behöll således en som tyvärr efter lite skriftväxling blev tvångsinlöst. Sedan dess verkar dock Bolagsverket tagit tag i uppgiften att skydda minoritetsägares rättigheter men det finns mycket att önska.
De efterfrågar själva mer lagstiftning på området men har åtminstone vad jag sett inte kommit med någon officiell begäran till riksdag eller regering. Istället förlitar de sig på långmalen praxis från domstolarna.
Ingen kommer sakna det socialistiska propagndaalstret Metro. Finns gott om publikationer med samma uppsättning av journalister med MP/kommunistsympatier. Vila inte i frid.
Om metro skulle haft lite mer nyanserad journalistkår kanske de hade haft en chans, men nu är det som det är. Misstänker att vissa nättidningar med andra journalister går lite bättre.
Metro blir lika saknad som Pravda
Var hittar du propagandan? Själv har jag svårt att hitta någon text alls förutom reklamannonser.
Den var bra Aniara 🙂
Dom hade ett bäst före datum och det var tillräckligt stor skärm på smartphones.
Det är korkat att investera i ett koncept som var bra när det startade men som utvecklingen har sprungit ifrån. En seriös aktör lägger då ner verksamheten på ett ordnat sätt och går vidare med något annat som har framtiden för sig.
Inte en dag för tidigt.
Magnus Betner som precis blivit krönikör i tidningen.
Lönegarantin kanske 4-basbelopp tror jag
Blir ytterligare en klassisk Ager-Hansen konkurs där det ärnoklart vart stora summor tagit vägen. Han verkar ha dålig koll på pengarna i sina bolag.
Rådgivarna som sålde bolaget 2017 borde få ett pris, och en buckla. 😂
Metro fanns i tunnelbanan i morse iaf.
Jo, nu när äntligen digitaliseringen av tillvaron överträffat pappersanvändandet så återstår frågan vad man gör med den föråldrade skogspolitiken. En enfaldig skogspolitik där granplantagerna är den enda kommersiella utvägen, som givetvis endast är en from förhoppning om en vinst om 70 år då granarna är avverkningsmogna, vilket man undrar om det är vettigt att fortsätta ena skogspolitik som etablerades som ett skogsmantra år 1948….. som egentligen aldrig blivit ifrågasatt sedan dess. Varför inte låta skogsägarna prova sig fram? Det måste finnas massor med olika idéer som kan få roliga verksamheter att blomma… som äppelodling, då stora delar av den sydsvenska skogen var äppelodlingar för några tusen år sedan. Eller Lönn, för lönnsirapprodåktion… eller.. bara fantasin kan sätta stopp. Men denna enfald som nu härskar…så trist.
Bio-Diesel.
Metroställen var ofta tomma förr, men sista åren har dom oftast varit fulla.
När inte gratis ger läsare..
Journalisten har artikel idag om rekonstr.