Teslas laddbox Wall Connector är kanske den billigaste laddboxen på marknaden, och har även en unik Tesla-funktion. Laddboxen kan vara ett tips för er som nu i februari – mars kommer få er Tesla Model 3.
Tesla Wall Charger. |
För hemmaladdning rekommenderas starkt att man har en laddbox, för bästa energihantering och elsäkerhet. I andra hand att man laddar via trefasuttag. Det rekommenderas inte att använda vanliga 230 Volts enfastuttag, om inte dessa utformats och installerats specifikt för kontinuerligt hög belastning och elbilsladdning.
Så kallade laddboxar är den bästa och säkraste lösningen, men dessa kostar normalt rätt mycket pengar, oräknat installationen. De behöver också installeras på en typ B jordfelsbrytare med lite högre krav än normala dito. Laddboxen reglerar bara strömmen, då växelströmsladdningen hemma sker med bilens inbyggda laddare. Se även tidigare inlägg om laddning av elbilar. Laddboxen kommunicerar också med bilen, för att informera den om vad det finns för tillgänglig ström att ladda med.
Jordfelsbrytare typ B till Tesla Wall Charger. |
Tesla erbjuder en rätt grundläggande Wall Charger som enligt den nederländska Tesla-butiken nu kostar 530 EUR för versionen med 7.5 meter sladd. I den lite finare amerikanska butiken kostar den 500 USD, men är förstås inte till för den europeiska marknaden.
Detta är ett mycket bra pris, men i övrigt saknar den coola funktioner som en del andra laddare erbjuder, främst wifi-uppkoppling. Däremot kan flera Wall Charger sammonteras om man har flera elbilar, och ordna automatisk lastbalansering så laddning av flera elbilar inte kommer bryta någon huvudsäkring.
Men framför allt finns det en upplåsningsknapp på laddhandsken. Man slipper alltså avbryta laddningen och låsa upp inifrån bilen eller appen om man har en Tesla och en Wall Charger. Bara att klicka på den väl dolda knappen på handtaget, så avbryts laddningen och låset för handsken lossas.
Laddhandsken. Knappen syns som två ringar upptill. |
Ni som inte har elbil förstår kanske inte hur bekvämt detta är för den dagliga hemmaladdningen, men ni som framöver skaffar elbil kommer förstå vad jag menar. Funktionen är dock vad jag vet specifik för Tesla, men detta gör Tesla Wall Charger till inte bara billigast utan sannolikt bäst val för laddbox hemma.
Kan antagligen rekommenderas för dig som i veckorna får din Tesla Model 3. Notera att svart Wall Charger Signature Edition är en av belöningarna i Teslas avsluade referalprogram, och nu när Model 3 börjar levereras till slutkund kommer det nog finnas en och annan oöppnad Wall Charger till salu på t ex Tesla Club Swedens forum.
Det går sedan årsskiftet inte längre att få installationen av laddbox för hemmaladdning subventionerad av Naturvårdsverket enligt ett regeringsbeslut.
Installation kan vara rätt dyrt och ockerpriser förekommer. Ta som vanligt in flera offerter. Räkna med att installationen kostar minst lika mycket som själva laddboxen.
21 kommentarer
Finns inte trådlös laddning? Stenålder! :p
https://www.pluglesspower.com/
Sett om läckan från 1177?
Det är nog nästa stora nyhet som kommer dominera ett tag framåt. Undrar om någon "ansvarig" minister ligger pyrt till.
Socialdepartementet.
Men Vårdguiden är inte en statligt påhittad tjänst. Så detta går inte upp på ministernivå…
IDG har en artikel där de påstår att allt om läckan behandlas, men det står inget om vem som läckt om läckan. Källskydd förstås, men någon indikation om varifrån tipset kommer kan man kanske skriva.
Är det tex en underrättelsetjänst eller bara vanliga oroliga tjänstemän, och varför såg dessa i så fall inte till att få läckan tilltäppt istället för att kontakta pressen?
Jag skulle gissa på tjänsteman som inte fått gehör uppåt och som är orolig för hur uppgifterna kan ha använts. Helt vansinnigt, du får inte spara en klasslista pga gdpr men sånt här finns ingen koll på och ännu värre med alla offentliga uppgifter som kan begäras ut från ex skatteverket och som säkert använts av kriminella.
@Andromeda: Inte så troligt skulle jag säga. Om vederbörande inte är både kraftlös och lite dum i huvudet med tanke på att det i så fall skulle vara ganska lätt att räkna ut vem som läckt.
@Andromeda: Då är det mer troligt att det är en tjänsteman som håller käften och som vill skada sin arbetsgivare eller ansvariga politiker.
Jag tror inte du jobbar i någon patientnära bransch? Eller det kanske du gör men med andra typer av människor.
Isåfall är vederbörande ändå på väg bort och skiter högaktningsfullt i vad nån mellanchef tycker. Lojalitet ligger skulle jag säga inte särskilt ofta uppåt i chefsled utan mot det man jobbar för (patienter, befolkning osv). Om en chef högre upp blir påkommen med att mörka eller särbehandla visselblåsare kan det bli hell to pay senare dessutom väldigt offentligt. Vi får ha olika teorier. Helt omöjligt att veta.
Jag har tre-fas "byggström" ute vid garaget med handske!
25A säkring också och så har jag elbehörighet !
Min nätägare Södra Hallands Kraft ek för är hyfsat resonabla till skillnad från E.ON, f.d Sydkraft, f.d Yngeredsfors
Elbehörighet låter lite som att mamma sagt att du är duktig på att dra kablar.
Du bör antingen ha A, AL eller B behörighet.
Gamla AB 🙂
fast det var ju ett tag sedan jag behövde pilla med det..
Ännu en Telsaartikel….gäääääsp.
"Laddboxen reglerar bara strömmen" tror jag inte helt korrekt, den anger väl snarare för bilens laddare hur mycket ström den får dra?
Laddboxen reglar hur mycket ström (Ampere) som bilen tillåts "dra".
Rimligen sitter det en effektvakt monterad på husets/garagets inkommande faser.
Många laddboxar har inbyggd jordfelsövervakning för DC felströmmar och behöver ej föregås av Jordfelsbrytare typ B, ex garo räcker med typ A.
Omfattades verkligen TWC av ladda hemma stödet? Fått uppfattning att den ej uppfyller kravet "Laddpunkten måste vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad".
Hur är det med övertoner o fasförskjutningar då det inte går att tillåta att bilen suger vilt ur proppen utan måste begränsas då värmepumpen slår på, det sitter väl triacs och sånt i begränsarna , sånt som kraftledningsägarna älskar, kräver kraftledningsägarna att man anmäler elbil ?
Vet bara att Tesla slutar ladda om spänningen faller under viss nivå. Således har inga säkringar någonsin gått för mig även om man drar igång ugn, spis, pump, torktumlare mm och laddning samtidigt. Laddningen av bilen pausas och återupptas senare.
För dig med el-förmånsbil är kostnaden för laddare och installation avdragsgill för din arbetsgivare. Laddaren/laddboxen/laddstolpen ger inget förmånsvärde för dig som anställd. Främst intressant för anställda i eget AB men även andra.
Detta är ju tragikomik. 5 tusen för en låda. Vad är det som motiverar kostnaden? Wifi är liksom gratis idag. Och sedan det här med ockerpriser för installation, ungefär som när nätverk var nytt och elfirman ville ha mer betalt för att dra "datarör". JFB är väl bra att ha men det är en billig sak. Kanske nästa grej att standardisera i husens elinstallationer? Separat grupp till garage eller carport för elbil. Tur att man redan har 3x16A ut till garaget så man sparar en slant om man någonsin köper elbil.