Under lördagen körde vi drygt 82 mil elbil, Sätila – Västerås och tillbaka. Nedan är en redogörelse för resan med detaljer.
![]() |
Sveriges näst äldsta Tesla Supercharger-station är den i Arboga. Här finns även flera snabbladdplatser för andra elbilar. |
Klockan 08:27 lämnade vi hemmet. Bilen var inställd på att ladda batteriet till 95%, istället för ordinarie 80% och hade alltså från början 95 kWh laddat i det 100 kWh stora batteriet. Bilens egen schablonmässiga räckviddsberäkning gav då en räckvidd på 456 km. Resan till den nyutrullade villamattan Gäddeholm utanför Västerås skulle vara drygt 390 km, så egentligen behöver man inte ladda på vägen.
Dock sker det naturliga pauser vid bilkörning och det går alltså att ladda under dessa. Därtill behöver ju bilen ändå laddas för att vi skulle komma hem igen samma kväll.
Första naturliga stoppet blev vid Shells 7-Eleven norr om Mariestad. Då hade vi kört 197 km utan paus.
![]() |
Shell Mariestad. |
Detta var dock inte ett laddstopp, utan toalettbesök, inköp av kaffe och förarbyte. Möjligt att det fanns en laddare på platsen, men det kontrollerades aldrig eftersom det inte fanns något behov av att ladda.
Vi ankom till Shell Mariestad klockan 10:52 och lämnade klockan 11:01. En naturlig paus tog alltså nio minuter. Hade det varit vid en Tesla Supercharger hade man kunnat ladda 17 kWh på dessa nio minuter, men nu laddade vi ingenting.
Ja, vi vet, fossilbilägare brukar klara av både tankning, toalettbesök och kaffeinköp på två minuter, men detta naturliga stopp tog alltså nio minuter.
Nästa stopp blev lunch, denna gång i Arboga vid Teslas Superchargerstation. Det var alltså inte egentligen nödvändigt, utan vi kunde nått Gäddeholm ändå, men eftersom vi skulle köra hem samma dag valde vi att ändå äta lunch där samtidigt. Gäddeholm skulle nås med väldigt lite kvar i batteriet, och ett alternativ hade varit att ta en betalstation i Västerås om man skulle vara orolig för den sista milen. Teslas laddare är dock snabbare, och dessutom gratis för vår bil.
![]() |
Framme vid Tesla Supercharger Arboga. |
Det var 12% eller 12 kWh kvar i batteriet vid ankomsten, eller ungefär 60 km ytterligare resa, så det handlar om goda marginaler. Temperaturen ute var -3 grader och de sista 50 kilometerna visade en förbrukning på 196 Wh/km.
![]() |
Trippmätaren. Trip A är dagens resa. |
Sträckan Sätila – Tesla Supercharger Arboga var 343 km och mina tidigare uttalanden om att jag aldrig kört längre än 350 km utan att ladda står sig alltså. Det räcker alltså fortfarande med 35 mils räckvidd på en elbil.
Ja, vi vet att fossilbilsägare kör både 80, 90 och 100 mil utan att ta den minsta paus, och då kanske man inte ska skaffa en elbil. Själv föredrar jag pauser för kaffe, fika, toalettbesök, förarbyte, bensträckare, lunch eller middag, och därför kan jag ha en elbil.
Dessa 343 km drog 205 Wh/km i snitt vid mellan -1 och -3 grader. Det är en ökad förbrukning på cirka 5-10% från normala 180 – 190 Wh/km under sommaren. Temperaturen i kupén var inställd på 22 grader.
Lunchpausen var på 19 minuter och intogs i form av korv på OKQ8:s station. Vid Arboga Supercharger finns även Dinners, McDonalds, Burger King och Subway att välja mellan. Nu ber jag om ursäkt till fossilbilförarna, som jag vet beställer, betalar och äter sin korv på två minuter, men för mig och försteföraren Lena är alltså 19 minuter en naturlig lunchpaus.
Laddning skedde med 114 kW effekt och totalt laddades 34 kWh under pausen.
Därefter fortsatte resan till Gäddeholm. Tyvärr var det bilolyckor i Västerås, vilket tog en stund ett passera. Med autopilot är det dock på inget sätt stressande att stå i bilkö, utan man kan koppla av och låta bilen sköta köandet automatiskt.
Väl framme i Gäddeholm kopplades bilen in på laddning med en växelströmsstyrka på 11 kW, dvs trefas 16 Ampere. Vi stannade dryg tre timmar och laddade alltså drygt 33 kWh. Tyvärr missade jag att dokumentera exakt, utan detta är en skattning.
På väg tillbaka stoppade vi återigen i Arboga för att äta middag på McDonalds
![]() |
Stopp för laddning i Arboga. |
![]() |
Trippmätaren visar nu på 460 km och 209 Wh/km. Fortfarande -3 grader ute. 22 graders kupévärme. |
Middagen tog 30 minuter. Därefter hade batteriet 82% laddning eller 395 km i räckvidd enligt schablonen.
Teslas navigator föreslog att man även skulle stoppa vid Teslas Supercharger i Jung, men en kontroll visade att det inte var nödvändigt. Teslas integrerade system verkar vilja att man har 10% i laddning när man når destinationen, men klickade man bort Jung angavs 5% kvar vid ankomsten till Sätila, eller cirka 25 km i marginal. Mer än tillräckligt alltså, så beslut togs att köra hela vägen hem.
![]() |
OKQ8 i Laxå. |
Dock tog vi en paus redan i Laxå för toalettbesök. Denna paus tog fyra minuter. Inte lika snabbt som för en fossilbilförare, som enligt dessas egna uppgifter går på toaletten på två minuter (allting en fossilbilförare gör tar tydligen två minuter – tanka, lunch, middag, toalettbesök, kaffe, äta en korv mm och detta inkluderar tid för att gå fram och tillbaka från bilen, samt eventuell betalning), vilket jag ber om ursäkt för att resesällskapet inte klarade av. Vi laddade dock inte, eftersom det inte behövdes. På en Supercharger hade fyra minuter annars gett 7 – 8 kWh. Kvar i batteriet var nu 57% laddning, eller 57 kWh.
Sätila nåddes klockan 22:36 efter 823 km och med 6% laddning, eller cirka tre mil, kvar i batteriet. Snittförbrukningen landade på 203 Wh/km.
![]() |
Trippmätaren visar 823.7 km. |
![]() |
Sex procents laddning kvar. |
Bilen kopplades in på nattladdning med 14 A trefas, för knappt 10 kW.
Utvilade efter en dags resa, som till 95% skedde på autopiloten, gick vi in och fortsatte jobba. Klockan var ändå bara 22:36 en lördagkväll.
Autopiloten är en fröjd på långa resor, som gör att man kan nå destinationen utvilad istället för hålögd , stel i kroppen och yr i huvudet.
Särskilt fantastiskt var det att helt utan manuellt ingripande köra sträckan Skara – Vårgårda, en sträcka på 65 km. Detta i mörker, där helljusautomatiken kunde hantera alla möten. Sträckan Skara – Vara var 100 km trefilig väg, där Teslan vid två tillfällen på grund av vägens utformning själv fick köra tillbaka till högerfilen när filerna gick ihop. Från Vara till Vårgårda var det Sveriges Tråkigaste Väg ™ med 80 km/h på jättebred tidigare 100-väg, med frekventa fartkameror.
Man måste förstås ha en hand på ratten med autopiloten, och ha uppmärksamhet, men det är betydligt mer avslappnande, inklusive att man kan byta sittställning och aldrig blir stel.
Strax innan Vårgårda fick det göras ett manuellt ingrepp för att bilen inte saktade in snabbt nog när 80 km/h byttes till 60 km/h.
Normalt skulle nog manuella ingrepp som att säga till autopiloten att byta fil behövts, men runt 20 – 21-tiden på en lördag kväll var vägen i princip tom söderut. Vi blev omkörda två gånger dock.
Hela resan genomfördes exakt på hastighetsgränsen, om någon undrade gällande tider och förbrukning.
För att summera. 19 minuters laddpaus för lunch. 30 minuters laddpaus för middag. Laddning tre timmar på destinationen. Två andra stopp på nio respektive fyra minuter utan laddning. Jag respekterar att fossilbilägare hade kört hela resan utan att stanna en enda gång, och inte heller spenderat någon tid på destinationen, utan kört direkt hem igen. Då ska man förstås inte skaffa en elbil, och ingen tvingar er till det heller. Vi andra som har behov som hunger, törst, toalettbesök och socialt umgänge, kan antagligen klara oss utmärkt med en elbil med 35 mils räckvidd.
Vill du ha sex månaders gratis Supercharging om du köper eller leasar en ny Tesla Model S eller X? Använd då denna länk vid avtalstecknandet. Övriga modeller får inte gratis Supercharging, men väl tillgång till nätverket för just nu 1:90 SEK per kWh.
40 kommentarer
Lars: En fossilbilförare tar inte toapauser. Vi öppnar dörren lite grann i farten och gör det vi ska. 😛
Att stanna bilen för att göra det är för nybörjare och elbilsägare.
skämt åsido…
Imponerande ändå. Är lite nyfiken på hur de andra märken hade klarat den resan? Tex Leaf. Vad händer med deras batteriers kapacitet vid -3c eller -5c? Någon som vet?
Leaf har tydligen luftkylning av sina batterier, och ingen uppvärmning av dem, och ska väl fungera sämre vintertid (och öht med snabbladdning). Inte heller samma programvara som Tesla. Inget jag har detaljkunskaper om dock. De relevanta är mer Model 3, Kia Niro och Hyundai Kona.
Sedan påverkas ju även fossilbilars räckvidd av kyla. Fast pga bristande IT-system brukar fossilbilistern inte ha en aning om räckvidd.
Ja, Leaf nog ett dumt beslut att inte kyla sina batterier vid laddning på ett bättre sett. Lite av en deal-breaker, säkert.
Dina Tesla med 4×4 100kwh har säkert dina fördelar. Min fråga eftersom du verkar stanna rätt ofta för längre pauser. Varför valde du denna lösning, med högre vikt att släpa runt med. Räckviddsångest?
Jag tror att Tesla är långt mycket bättre än konkurrenterna.
Är innerligt nyfiken på hur det blir när du får köra i -15,-20,-25c och om det blir stor skillnad.
Ser framemot de rapporterna 🙂
Niklas, du tycker 19 minuter för lunch eller 30 minuter för middag är "längre pauser". Eller menar du att fyra minuter för toalettbesök är "längre paus"? Eller nio minuter för kaffe och toalett?
Tycker du ska hålla dig till fossilbilar om du inte kan ta 19 minuter för en lunch eller fyra minuter för en toalett (där vi för övrigt inte laddade).
Cornu, varför ska jag hålla mig till fossilbilar? Det var ett dåligt argument. Så frågan kvarstår, varför släpa runt på denna extravikt. Räckviddsångest?
BH:s senaste alter ego är välkommen maila mig en selfie på honom där han håller upp sin legitimation bredvid ansiktet.
Annars: Lägg ner. Du är inte välkommen här. Uppför dig som en vuxen människa och ta till dig det.
Noterar att jag inte fått något sådant mail. Således BH.
BH igen? Envis en 🙂
Du vet när man försöker något igen och förväntar sig ett annat resultat?
Är det nick L*T*s vi talar om?
Jupp. Hen har fortsatt försöka posta, men inte mailat någon ID-selfie, förstås. Senaste var detta:
"Varför har du suddat ut mitt inlägg nu igen ? Är jag inte "fin" nog att få skriva på detta forum ? Men, det är väl klart… HÄR skall man ha ett förakt mot vanligt folk… Vanligt folk som inte kan slänga sig med 5-6 siffriga belopp hitan o ditan. Spekulera i aktier och fonder och tycka det vara normalt att köra omkring i bilar för flera 100-tusen kronor.. Jag hittade hit för att kunna diskutera privatekonomi och smarta spartips men med en Renault för 45 kSek är man tydligen inte fin i detta sällskap av Jaguaarer o Teslor… Maken till dryga "herrskapsfolk" med ett bottenlöst förakt för dem som inte har lika mykcet pengar var det länge sedan jag träffade på "
"Verklighetens folk", "billig begagnad bil" bla bla bla.
Du vet att man kan byta förare på långfärder även med fossilbilar, så kan man ta paus säg var 6 timme lite mera ordentligt och kortare pauser varje timme för förarbyte. Men kör man en svindyr elbil kanske man inte vågar släppa rattmuffen ? 🙂
Nu har ju fossilbilisterna upplyst mig att de måste ha 100 mils räckvidd på sina fossiler, för det är vad de kör utan minsta paus.
Tar man paus varje timme, plus en längre var 6:e timme, så räcker ju det för att ladda.
I synnerhet med lite snålare bilar som Hyundai Kia/Kia Niro/Model 3, som laddar sina mil fortare. I synnerhet Model 3. Fyra minuter med en Model 3 ger 8 kWh i laddning, vilket räcker till 5-6 mil.
Har de verkligen upplyst dig om det eller halmgubbar du bara?
Ja, för att vara ett inlägg om elbilar så var det rätt mycket fixering vid fossilbilar.
Läs kommentarerna till tidigare inlägg eller på Twitter.
Brinner halmgubbar lika bra som Gävlebocken?
Japp jag har kört 100+ mil utan att stanna. Förra året körde jag mellan Kalmar och Lake Como utan att stanna (endast för tankning). Tog 22+h. Lite trött var man men det gick bra 🙂
På hemvägen körde jag till norra Tyskland och övernattade där. Blev lite extra trött på hemvägen då jag körde en annan väg hem över alperna och stMoritz. Där var vägarna så krokiga och jobbiga att jag blev tröttare 🙂
Men du stannade ju för at tanka. Sannolikt åt du också. Tar jag en timmes paus laddar jag till 100% och kan totalt köra över 100 mil på batteri. Förstår dock att du bara stannade i två minuter för att tanka. 22 timmar utan mat, dryck eller toalett är ju inget om man har en fossilbil.
NU fattade du! 🙂 #fossilt4life
Jag ger mig inte innan jag fått en rapport från en påfyllningsresa till Tyskland.
110-120 mil på en dag – delvis genom fiendeland.
Vi ska toppa det och köra till Haparanda kustvägen, och sedan hem inlandsvägen. Har dock tid tidigast mars-april, då vi är rätt uppbokade. Sedan är det inte en sträcka man kör på en dag, utan det blir några dagar, och vi ska ju passa på att turista på vägen, kanske hitta någon backe att gå i när vi tar inlandsvägen.
Kustvägen? Menar du E4? Hur tänkte du sen fara? Väg 99 läbgs gräbsälven upp till Karesuando och sedan E10/E45?
Om du verkligen vill täppa igen munnen på fosilbilsfolket så ska du resa till Nordkap i januari.
Läste idag i tidningen Ny Teknik om att det är slut på gratisladdandet i Tesslas laddstationen, även för den nye och kommande Y.
1,90/kwh är tydligen riktmärket! Och i slutet av repet vet vi inte var det hamnar, sen har vi ju våra regeringar som vi vet har bla ett roligt lagrum med påhittandet av nya fräscha skatter till stadskassan, för dom väger väl en del och därmed gräver dom också gropar i vägbanan?
Ja. Sedan årsskiftet är det inte gratis med Supercharger ens för nya X och S, om man inte använder koden. Early adopters fick gratis laddning, men Tesla har aldrig haft som plan att göra det permanent.
1:90 är fortfarande billigare än andra, som brukar ligga runt 3:00 eller uppåt.
Av nyfikenhet, följer gratisladdningen bilen eller ägaren? Kan tänka mig att i en avlägsen framtid så finns det Tesla veteranbilar med rätt till gratis energi och då elpriset är en miljard/kwh eller så….
Två varianter. För de äldsta bilarna, fram till 2016 tror jag, följer de bilen. Från 2017 följer de förarens konto. Du kan fortsätta ha gratis laddning om du t ex köper ut bilen från firmans leasing över till företragets ägande, alternativt till privat ägande med samma förare. Men byts förarkontot blir man av med gratis laddning.
Det gör förstås att de äldre blir lite mer attraktiva. Dock beror det ju också på hur man kör – de flesta behöver kanske inte Superchargers särskilt ofta. Jag skulle inte ha något problem med att betala, fortfarande snabbare och billigare än alternativen.
Egentligen tar det även 2 minuter att ladda en elbil….dock tar det tid att hitta rätt laddare…..
https://youtu.be/hkgj6mwJtkU
Låter ju onekligen som att elbilar kan stå på egna meriter i nuläget. Då är det definitivt läge för teknikneutral lagstiftning för fordonstrafik, ta bort skatten på energi (både el och bensin) men behåll momsen, gör om bonus malus så den använder livcykelutsläpp på koldioxid för alla fordon, ta bort alla övriga subventioner hit och dit och inför till sist en viktbaserad (=vägslitagebaserad) kilometerskatt på alla fordon.
Varför laddade du inte batteriet 100% till resans start? Sliter det extra att ladda batteriet fullt? Laddar du det nånsin fullt?
Det är okej att ladda batteriet fullt, men bilen ska inte stå med fulladdat batteri. Så om man snabbladdar under resa kan man ladda till 100%, men över typ 80% så laddas det långsammare för att batterierna inte ska bli överhettade, så man brukar sikta på att ligga mellan 10/20-80% i laddning.
Till vardags laddar jag till 80%, ska vara säker nivå för bilen att stå på. Ska jag på långresa brukar jag ladda till 90% eller 95%, beroende på behovet. I 19 fall av 20 laddar jag bara till 90%, det räcker och blir över vid resa till t ex Stockholm. Laddat 100% har jag bara gjort om jag ska köra direkt, men 90% är en bra nivå om man inte är säker på att man kommer åka så fort det är färdigladdat.
Många elbilar har ett större batteri än angivet, och då kan man förstås ladda "100%". T ex kanske batteriet heter 64 kWh, men är på 70 kWh. 2 procentenheters marginal i bägge ändar, så det aldrig blir tomt och aldrig blir fullt. Multiplicerar livslängden mångfaldigt att programvarumässigt hindra full-laddning. Eventuellt har även Tesla marginaler.
Iaf, att inte ladda fullt handlar om att vara mån om batterierna. Ungefär som att vårda lacken eller inredningen. Onödigt att äta i bilen eller köra i full fart på grusväg.
Även Tesla har marginaler. C:a 10% kan du räkna med.
Förövrigt sliter snabbladdning mycket mer på batterier än vad laddning till 100% gör.
Men det är inga problem, laddelektroniken tillåter dig inte att göra sådant som skulle kunna förstöra garantin på batteriet.
Det är därför möjligheten till snabbladdning stängs av för gott på bilen om man gör det för många gånger.
Men det är inte heller några problem så länge man har ett normalt användande, dvs snabbladdar högst några ggr per månad.
https://chargedevs.com/newswire/why-is-tesla-limiting-the-charging-rate-at-superchargers/
Bör förövrigt klargöra att snabbladdningen stängs inte av vid överutnyttjande, den skruvas bara ner.
Dinners, McDonalds, Burger King och Subway. Och Korv. Kallar du det lunch och middag?
Hej Unknown, jag är på din sida här. Nä det är skräp, samt ger ett stor miljöfootprint.
F ö "meat is murder" är väl ett bra argument. Men det kräver lite kunskap för att ta in. Jag är tyvärr inte där ännu.
Ja vi fossilbilsägare får ju i oss en 3 rätters finare middag på våra 2 minutersstopp vi gör efter 100 mil.
Skämt åsido med tanke på vad man hittar för mat efter vägarna verkar de flesta, mig inkluderat, välja skräpmat från macken eller nån hamburgerkedja.
Superchargern vid Toftaholm i Småland är lite mer ståndsmässig.
Se bilder på https://cornucopia.cornubot.se/2018/10/tesla-nu-storre-mercedes-och-audi-i-usa.html.
Lunchen kostar därefter dock.