805
Det svenska energinnovationsbolaget Climeon har vunnit ett japanskt pris. Övriga pristagare i kategorin var Tesla och Alstom.
Geotermisk anläggning på Island. |
Tesla, Alstom och svenska Climeon har alltså vunnit innovationspriset Top 10 Innovation på japanska regeringens ICEF-konferens, där man väljer ut tio innovationer som kan ge stor påverkan inom miljö och energi.
Tesla, Alstom och Climeon var de tre pristagarna i kategorin Business Model Transformation, medan den andra kategorin var Technologies forseen by 2050.
Dagschart Climeon. |
Climeon-aktien reagerade inte särskilt på nyheten, utan backade under för bolaget hög omsättning av aktier. Å andra sidan backar Stockholmsbörsen idag, men inte lika mycket. Småbolag har iofs ofta större rörelser än bredare börsindex.
Jag är aktieägare i Climeon.
24 kommentarer
Ahh Telsa on topic.
Jag gjorde precis en exceluträkning med avseende på kr/mil för ett nybilsägande på 8 år (ny bil, 20% restvärde)
Jag utgick ifrån mig själv idag:
Idag: SUV 4×4 220hk bensin, pris 350k
Imorgon: Tesla 3 (lilla batteripaketet, svart, samt utan premiumpaket).
Med 2000mil/år kom jag fram till:
Fossilbil: 40kr/mil
Tesla 3: 32kr/mil
Jag har medvetet valt att premiera fossilbilen lite extra.
Så privatekonomisk känns min Tesla reservation helt rätt utifrån ovan exempel.
Kommentarer på det välkomnas..
"TESLAQ"
Vilka nybilspriser har du räknat med? verkar som att Teslan är orimligt billig om du skall komma ner till 3kr milen. Gratis tankning är dessutom snart ett minne blott…
Tesla lämnar garantier på rejält högt återköpsvärde. Överstiger man leasingens angivna antal mil är värdeminskningen bara 16 kronor per mil i minskad återköpsgaranti från Tesla.
Många köper dock loss bilarna till garantipriset och säljer dem sjävla istället, då man brukar få några hundratusen över återköpsgarantin. Begagnade Tesla betalar sig rätt väl.
Detta kan dock ändra sig när Model 3 finns i Sverige. Just nu är det brist på "billiga Tesla" i Sverige.
Restvärdet är således en komplicerad historia. Vidhåller dock att 3kr/mil är orimligt av fler anledningar än värdeminskning, men den är förmodligen den största anledningen i inläggsberäkningen.
@Elk är du inte läskunnig. Jag skrev 32kr/mil.
Jag räknade med inköpspris av tesla 3 på 420k-60k.
Låt mig klippa in min snabba uträkning (formateringen gör sig säkert bäst på min dator Xiaomi air 13" 1920×1080
Tesla 3 (solid svart, lilla batteripack) vs SUV 4×4 bensin (220hk)
Pris 420000 350000
Elbilssuvention 60000 0
Pris efter suvention 360000 350000
20% kontantinsats 72000 70000
Bilån 288000 280000
Värdeminskning (8års ägande, 20% restvärde)
3000 2916.6666666667
Bränsle (2000mil/år) 1000 2200
Skatt 30 166.6666666667
Däck 200 200
Service 200 350
Ränta 504 490
Kaptialkostnad 126 122.5
Reperationer, övrigt 300 300
Summa 64320 80950
Kostnad/mil 32.16 40.475
Aldrig att Model 3 kommer kosta 420 kSEK i Sverige. Nog mer 550-650.
Förklara bränslekostnaden. Blir inte gratis SUC för Model 3.
Så du menar alltså att 550k blir startpriset. Hur kom du fram till den siffran?
En bränslekostnad som jag räknat på ovan, 1000kr/mån dvs för 167mil känns spontant för mig som i överkant. Av din kommentar att dömma så är den låg?
@Cornu – Dual Motor Performance skulle då kosta 1,34Mkr(600kkr/35k$ x 78k$). Jo tjena
Formeln är (pris i USA*valutakurs*tull+transportkostnad*vinstmarginal)*momspåslag.
Tack, får fundera lite på den.. Tull borde vara beroende av vikt alt. volym. I övrigt känns formeln rätt ekvivalent med min ovan.. Försäljningsomkostnader och overhead känns rätt låga 🙂
M fyrhjulsdrift och luftfjädring lär 3 landa på 700-800000 SEK. Så jag drog slutsatsen att man lika gärna kunde gå på S istället och få en större bil utan väntetid.
Cornu, vi spelar i olika ligor. Där jag befinner mig så finns ingen ekonomi till model S. Vad ligger din milkostnad på?
Borde du inte gjort dina kalkyler innan du reserverade?
Bra reflektion. Jo såklart det kan man tycka, men eftersom jag bedömmer risken för Tesla konkurs som extremt liten, så brydde jag mig inte. Man kan ju när som helst hoppa av och få pengarna tillbaka. Sen att jag är (med risk för att låta skrytsam) extremt bra på överslagsräkningar, så hade jag rätt bra hum om att det skulle vara privatekonomisk lönsamt. Däremot har jag svårare att räkna hem miljönyttan, arbetsvillkor etc.. Men solceller är ett steg på vägen.
Fördelar med det lilla batteripaketet:
Battericellerna sitter längre ifrån varandra, dvs de kräver mindre kylning. Med det sagt kan man tänka sig att batteriet hållbarhet påverkas positivt, och kanske till viss del kompenserar att man behöver ladda batteriet oftare. Ja, jag spekulerar lite.. men det känns hursomhelst rimligt.
Från Tesla till Climeon. Climeon har till skillnad från Tesla en helt naturlig utveckling. Medan Tesla kämpar järnet för att överleva tar Climeon det lugnt och växer organsikt. Ja, vi har "inhemska" exempel på det, Sveriges absoluta stolthet, IKEA är ledstjärnan.
Tesla kämpar för att överleva :-). Nja jag tror inte du förstår hur viktigt ett hyppat varumärke är, dessutom visar de nog vinst vid årsskiftet (tror jag). Troligare då att Danske Bank, SEB eller Handelsbanken kursar..
Apropå IKEA, jag är inte övertygad alls. De blöder i Europa, men tjänar pengar i Asien. Vad tror du händer när Amazon etablerar sig på riktigt i Europa?
Amazon finns i Europa på riktigt, bara inte i Sverige. Det där är en floskel, Amazon kommer inte ha sådan påverkan på en mogen marknad online.
Och IKEA blöder i Europa, på riktigt.
Hur går det för Climeon? Har någon färsk information från Island eller Japan? Kul med vinsterna.
Vänliga hälsningar
Nanotec