Nu börjar bloggens valvaka med totalt irrelevanta livekommentarer. Senaste inlägg i toppen.
Tillägg: Antalet kommentarer är nu över 200, vilket innebär att de som är längst ner försvinner ut från förstasidan.
00:45 TACK FÖR I AFTON. NU AVSLUTAR VI VALVAKAN. GOD NATT!
00:34 Löfven menar att den här kvällen borde bli blockpolitikens begraving.
00:32 STEFAN LÖFVEN AVGÅR INTE
00:30 MP:are infällda i rutan dissar Löfven.
00:29 Löfven säger inget väsentligt. Än. Man är stolta. Sist man var stolta var väl när Mona Sahlin tokförlorade 2010? Partiet gör sitt sämsta val någonsin.
00:27 Nu blir det Löfven.
00:26 Stendött hos SD:arna. I SD-svansens filterbubblor pratar man nu om valfusk, eftersom inte 100% röstade på SD, likt i filterbubblorna. Nu är det dock så att bottar och trollkonton inte har röster i svenska valet. Kan vara värt att komma ihåg.
00:23: LÖFVEN!?
00:23 Finns det några vuxna människor på valvakorna? Ja, det fanns på sistagångsväljarpartiet Socialdemokraterna ser det ut som.
00:20 Det förekommer absolut ingen alkohol på valvakor. Särskilt inte Liberalernas. Bara kärlek.
00:13 Okristet beteende hos KD.
00:09 Löfven ska dyka upp 00:15. Vi valvakar tills dess iaf.
00:04 För att alla ha vunnit valet är valvakorna jäkligt svala.
23:53 Av med skjortan, Björklund!
23:49 Med 143-143 mandat mellan blocken kan resterande ännu oräknade förtidsröster och utlandsröster komma att avgöra valet. Gissar att utlandsrösterna oftare är borgerliga.
23:44 Om två budgetar får 143 mandat vardera, så kör man en omgång till. Om det fortfarande blir 143-143 så får lotten avgöra vilken budget Sverige får. Stabilt.
23:43 Nu är det dags för Annie. Ett parti alla glömt bort ikväll. Iaf jag. Utropar sig som vinnare. Det är bra med val där alla är vinnare. Svenskt på något vis.
23:39 “Den judisk-kristna etiken” – Ebba Busch. Den var ny.
23:35 Vad händer om alliansen lägger en budget med sina 143 mandat och socialisterna lägger en budget med sina 143 mandat och SD avstår från att rösta?
23:33 Regeringsförhandlingarna kommer gå till historien under namnet The Brown Wedding i sann Game of Thrones-anda. (cred till Proxytanten Gudrun)
23:25 Lukt-Ulf tackar för alla insatser i sociala och asociala medier (Twitter i det senare fallet). Lukt-Ulf pratar om kärlek. Stort. Kräver Löfvens avgång. Någon på S valvaka börjar hötta med nävarna och skrika slagord. Lukt-Ulf kan få så många ikväll.
Lukt-Ulf (M). |
23:24 Gustav Fridolin fick en kram. Det behövde han. Öh, tisha med tryck. Verkligen? (Ser ut som från Äppelkriget)
23:12 FLASH/BREAKING: JUST NU 143-143 MANDAT SOCIALISTERNA-ALLIANSEN. Lika mellan blocken alltså. Detta var inget man räknat med. Den udda rösten finns nu hos SD.
23:06 Så länge socialisterna är större än Alliansen behöver inte Löfven avgå, så länge inte SD och Alliansen går ihop och avsätter honom. Kommer SD och Lukt-Ulf inte överens fortsätter vi med Löfven i minoritet och egentligen samma politiska läge vi haft de senaste fyra åren.
23:04 Jonas Sjöstedt håller tal. Anser att det ska bli en socialistisk regering. “Stefan Löfven ska sitta kvar och vi vill ha mer inflytande”.
23:01 Åkesson är beredd att samarbeta med Vänsterpartiet, men bjuder särskilt in Lukt-Ulf till förhandlingar.
22:59 Nu blir det en sådan där Game of Thrones-moment när Åkesson börjar hosta. Nu börjar talkörerna “Jimmie, Jimmie”. Åkesson står fortfarande upp dock.
22:56 Åkesson utropar flankerad av personskyddet att SD är valets segrare. Säger att Valmyndighetens websajt utsatts för en rysk påverkansoperation. I övrigt total korvfest, även om 2010 års talkörer om “Jimmie Åkesson tja-lala-laa Jimmie Åkesson tjaaa-la-la-la-la” saknas.
22:53 Nej, det här är ganska jättetrist. Egentligen har inget hänt. Alla partier kvar, Socialisterna störst fortfarande.
22:49 Just nu har socialisterna fler mandat än alliansen. Det som avgör är dock SD.
22:46 Inte mycket fest hos de övriga. Sosseriet jublar på kommando dock. Philip Boström (s) har hittat en taxi. Oklart om det är från Sälen.
22:45 Hos Vänsterpartiet verkar åtminstone … kemikalierna fungera. America någonting kallar numera Vänsterpartiets politik för “klassisk socialdemokratisk politik”.
22:27 Inte roligt på SD:s valvaka. Var är brudarna? Var är 20-25-30-40-51%?
22:21 Förtidsröstandet är mycket stort i år. Det här är inte avgjort ikväll.
22:11 Mer än hälften av rösterna räknade. MP kvar i riksdagen. Kort sagt kommer all regeringsbildning handla om förhandlingar och exakt valresultat spelar mindre roll just nu. Egentligen kan man gå och lägga sig nu.
22:10 Finns det några över 25 års ålder på C:s valvaka?
22:05 Odenberg säger som det är. Totalsågar Moderaterna. Inga glada miner hos M:s valvaka. Någon fixar slicken hos KD däremot.
22:03 Nu dans hos MP. Better livin’ through chemistry. Och då menar jag inte mänsklig kemi.
21:54 Det kan nog bli riktigt dålig stämning ™ hos SD-svansen nu. Bara 18.1% för SD och landsbygden börjar bli färdigräknad. De där 20-25-30-40-51% verkar det bli sådär med.
21:50 Det mesta talar för att MP stannar kvar i riksdagen. Hela 4.4%med nästan 2 miljoner räknade röster. Och nu kommer storstäderna in, där miljöpartisterna bor isolerade från naturlig miljö och dess förutsättningar och konsekvenser.
Kom ihåg att bubbel kan dränka sorger.
21:46 Centerpartiets valvaka. Han ba stirrar in i kameran och börjar flina när han inser att han är på teve, och hon ba jätteler mot honom, lutar sig fram och försöker få hans uppmärksamhet men han ba stirrar i kameran. Jösses.
21:41 Män tar foton på män på SD:s valvaka. Sköna snubbar gör sköna saker, tillsammans.
21:39 Nooshi-Hanif-Sakine är råseriösa. Seriösast är fortfarande Nooshi. Go Nooshi!
21:35 Verkar inte gå så hett till på SD:s valvaka. Om man inte är HBTQ och man.
21:34 En dansk kommenterar valet. Om någon skåning kan översätta vore det bra.
21:31 Tomas Tobé (M) tycker att Löfven borde avgå. Duh! Han har konstiga ögon och sluddrar lite. Samtidigt var det lite hot C-on-C-action på C:s valvaka. Förvisso bara eye-****ing, men ändå.
21:23 MSB:s krisinformation.se går ut på Twitter med att val.se är nere, men det påverkar inte valet.
21:21 MP är fortfarande ute ur riksdagen med 3.7% vid 301 013 röster räknade. Liberalerna är nu inne i riksdagen igen med 4.5%.
20:19 Nooshi-någonting (V) är seriös. Man ska vara seriös. Go Nooshi. Utan ironi.
21:17 Jag var faktiskt inbjuden av en kanal att sitta med som “expert” i en valvaka. Men de ville inte betala mig för detta, utan skulle själva jobba med lön medan jag skulle ställa upp gratis, så jag tackade förstås nej.
21:15 SVT visade valresulteten för Sjögesta i Linköping, som landade i princip på förra valresultaten förra gången. Det är dock fooled by randomness. Med 6000 valdistrikt kommer det rent slumpmässigt existera distrikt som landar i princip exakt på riksresultatet. Men det är en slump och nästa gång blir det något annat distrikt som slumpas på det viset.
21:09 Val.se verkar fortfarande inte klara trafiken. Rekommenderar SVT:s sajt som verkar tanka över resulat separat från Valmyndigheten. Man kan fundera på om val.se är angripet eller om det är extremt många som går dit i år. Tidigare år har den varit superstabil. Val.se är en sajt för nördar, borde inte gå ner pga allmänhetens intresse.
21:05 Jävligt dålig stämning hos M:s valvaka. Till och med mer på topp hos MP, vilket iofs kan bero på att det var ungdomsförbundare som … nätverkade hos MP.
21:04 “Det måste betyda att SD är största partiet i Ställdalen”. För att rösterna var färdigräknade i Ställdalen kanske?
21:02 Vore så intressant att se hur det ser ut på MP:s valvaka just nu. Dessvärre är MP störst i storstäder, där man inte har någon miljö att bry sig om.
21:01 Missa inte att kolla in hejdå-leendena på inbjudna studiobesökare.
20:50 Trenderna från 20:46 stärks med allt fler distrikt räknade. M backar mer, SD går fram mer, KD går fram mer, MP åker ännu mer ur riksdagen, men det gör nu även Liberalerna.
20:46 Med drygt 6000 röster räknade får MP 3.4%, L 4.2%, V 7.7%, KD 7.9%, C 13.0%, M 17.6%, SD 19.6% och S 24.6%. Moderaterna gör ett katastrofval men inte lika illa som MP, som åker ut. Dock uselt stickprov med bara 16 valdistrikt. Tydligt är också att KD blir kvar.
20:41 Nu öh, alltså, om inget öh händer så öh händer inget och öh ingen har något att öh säga om någonting faktiskt.
20:39 Seriöst besviken på val.se. Inga tidigare val har sajten varit oåtkomlig på, utan svarat snabbt och raskt.
Nope. |
20:38 Anders “kunde inte boka ett rum” Ygeman ser måttligt road ut.
20:37 Första distrikten räknade. Vilket ger en möjlighet att jämföra resulat i år och 2014. BRB.
20:34 Enligt TV4:s vallokalsundersökning får MP 3.4% och åker alltså ut. Lägg skumpan på kylning. Sade jag iofs till om redan i fredags.
20:30 Anders Borgs avskedsleende kändes såååå autentiskt.
20:29 Anders Borg menar att det blir noll påverkan på finansmarknaderna av valet.
20:27 Moderaternas svaga resultat i vallokalsundersökningen kan nog bero på stödröster till KD, som alltså går extremt bra och (väl?) gör sitt bästa val någonsin under Ebba Busch.
Hm. |
20:21 Inga valdistrikt är färdigräknade än.
20:20 “Stämningen är extremt HÖG” hos Vänsterpartiet. Inte bara Miljöpartiet alltså.
20:18 Svårt komma fram till val.se:s datatjänst.
20:16 Man kan gissa att det är dålig stämning och många besvikna i SD-svansen just nu, eftersom de förväntat sig 20-25-30-40-51% och nu bara fått 19.2%.
20:16 Ser en person som varit hemma hos mig i bild.
20:14: Analys. Alla förhåller sig till SVT:s vallokalundersökning just nu. Som på inget sätt är ett slutresultat. Mungipor kommer gå upp respektive ner under kvällen.
20:13 Det är god stämning hos Liberalerna som ökar och alltså kommer få fler skattepengdiare i riksdagen.
20:10 Miljöpartiet är stolta. Och all anledning att vara stolta. Från 6.89% till 4.2%.
20:09: SVT:s vallokalsundersökning visar just nu på 9.0% V, S 26.2%, MP 4.2%, C 8.9%, L 5.5%, M 17.8%, KD 7.4%, SD 19.2%
Kort sagt SD näst största parti och Miljöpartiet är fortfarande kvar i riksdagen även om de totalslaktas.
219 kommentarer
Hoppas mp håller sig kvar!
Ja menar handen på hjärtat, allt som kan hålla facistpartiet längre bort från makten är bra.
Som Göran Persson sa M+KD+SD har bra förutsättningar att bilda regering.
Först blev jag så lycklig över mp på ca 3.4% nu 21:30 har de 4.1%…jag tog fram alkoholen för tidigt.
Spännande…
Å andra sidan kanske det var bra att du tog fram alkoholen tidigt?
Ja, alkoholen kan ju fungera för att döva smärta också. Och blir det en alliansregering med lägre skatter är det värt att fira det också 🙂
SF;
Skål. Det ser ut som att Löfvén sitter kvar.
Lukt-Ulf?
Lukt-Ulf?
Lukt-Ulf?
Kvällens nagelbitare är MP!
Har bettat att de åker ut hos Unibet så… hettade även på S under 26 så det är 0.2 där med… spännande 😉
Beklagar. Hoppas du inte satte mer än halva stjärten/frun (eller vad du nu satte) på spel.
Ebba är en stjärna!!
Ebba är en stjärna – utan hjärna.
2014 överskattade valu mp med 2 procentenheter.
De har 5.8% hos tv4
Pelle: Njae. Jag kollade precis.
ValU 2014: MP 7,1%
Resultat 2014: MP 6,89%
3.99 i år då… Om nu Mp just nu har 4.20…
Läste här:
https://www.svt.se/pejl/det-har-ar-valu
Finns tydliget "ovägda" valu siffror
VALU 2014 hade även F! på 5,8%. Överskattade med 2,7%. Å andra sidan var Socialdemokraterna underskattade med 2,5%.
VALU 2014 hade ju FI på 4,0%, det var ju en av de roliga sakerna den kvällen (att se besvikelsen på FIs valvaka)…
@Joakim
Ja, jag kollade på det ovägda resultatet för Fi som var 5,8% 2014.
Imponerande spurt av kd
Jag såg någon SD representant på SVT trodde de skulle bojkotta
Åkesson skulle bojkotta, inte alla.
Intressant ValU. Svårt att säga nåt mer just nu. MP avgör…
Den där valundersökningen, svårt att tänka mig att Hasch och rödvins-påverkade SVT anställda vänsterextremister lyckats ta sig särskilt långt hemifrån, alltså blir resultatet därefter..
44,4 procent till det konservativa blocket enligt Valu.
Allt ligger öppet för en M/Kd-regering med stöd av SD. Har nu 44% samt att SD brukar underskattas.
Oavsett vad, är båda blocken beroende av Åkesson.
Förhoppningsvis kom Medborgerlig Samling in i kommunfullmäktige här i Stockholm.
Att moderaterna inte gjorde ett jättebra val beror nog på kamrat 4%(gissar att en del M-röster gick till KD) samt att en del moderatröster gick till (SD).
KD + M + SD = Nya alliansen
En regering bestående av M, KD, L, SD. Räcker mandaten?
Bör få 175 mandat, men SD kommer inte ingå i någon regering.
Nej men mandaten räcker.
KD var större 2002
De som röstat på SD som enbart protest, kan få komma att ångra sig. Det är inte vilket
parti som helst, de vill omformatera Sverige.
Det är antagligen inte alla proteströstare medvetna om.
Fan jag är livrädd för SD. Håller helt med dig, folk är inte medvetna om vad de röstar på.
Japp jag också, SD kommer bara att fördröja de åtgärder som skulle behövas, jättedåligt för landet, därför röstade jag på AFS istället.
Jag är livrädd för V som vill avskaffa äganderätten. Det sker inte med silkesvantar.
Ni som nu är så livrädda för SD. Bara att lämna landet. Själv ser jag och många hundratusentals svenskar inte det ni tycker er se. De so däremot är riktigt farliga för landet är V.
Kom också ihåg att det är 7 partiers oansvarslösa migrationspolitik som gör att det ser ut så här. Orsak och verkan.
@Nils
Skräm inte upp dem nu, de har säker invaggats i medias version på verkligheten, därinne är det SD som är den stora faran och hela problemet.
Ja den har varit för hög absolut men att då gå att rösta på ett parti som i grunden oavsett vad de säger inte har en fungerande demokratisk kompass är idioti. Om SD får härja fritt så kommer grupper ställas mot varandra och hatet i samhället öka. Efter flyktingar kommer homosexuella sen kvinnor.
Om du tittar dig omkring så ställs grupper mot varandra varenda dag i detta avlånga land, 14 åriga tjejer mot 30-åriga utlandsfödda män tex. Gamla tanter som blir både rånade, mördade och våldtagna av människor som inte hade varit i landet om inte de DU röstade hade släppt in dem.
Men det bekommer dig inte det minsta?
Du kan inte läsa va kallle? Stava verkar du heller inte kunna..
Det finns absolut problem och det fanns problem förut innan invandringen sköt i höjden. Om morden mot invandrargrupper ökar pga SD ska jag föra samma sandlådeargumentation som dig?
Det är sju partiers politik som gjort att polariseringen har ökat. Om man inte förstår att strömningar och motströmningar går hand i hand är man mycket naiv.
Tråkigt men sant. Skyll inte på SD och dess väljare. Rannsaka er själva i stället.
Betänk då att de unga i Sverige röstar än mer verklighetsfrånvänt. En massa MP, V och Fi bland dem. Vad ska det bli av det här landet?
Nils har jag gjort det tycker du? Ja man borde ha tagit tag i det betydligt tidigare. Det som nu är skrämmande är ju SD bakgrund och vad de sagt mellan skål och vägg.
Du använder redan sandlådeargument så det behöver du inte oroa dig för, det finns antagligen inte en enda svenne som avsiktligt råkat ha ihjäl någon utlandsfödd detta året.
De problem som fanns innan går inte att jämföra med de problem som finns nu, det vet jag då jag själv sett utvecklingen på nära håll under många år.
Så försök inte relativisera bort verkligheten.
Oroa dig inte heller för de homosexuella eller för kvinnornas välbefinnande om SD kommer till någon makt så kommer de att slippa leva med ISlam och allt vad det innebär.
Läs gärna på och se hur homosexuella och kvinnor behandlas där de reglerna tillämpas.
Eller vilka rättigheter Kristna och ateister har under Sharia reglerna.
Det där andra partierna förutom SD, samarbetar nämligen med Islams anhängare och säljer röster mot gynnsam politik, har du helt missat den debatten?
Det är ett enfrågeparti i stort. Man vill inte förstöra landet med en helt sjuk migrationspolitik. Som förstör på alla möjliga håll och ökar polariseringen i samhället. Dom har inte heller egen majoritet. Jag tror att din rädsla är helt obefogad. Sen vill jag också att man börjar utreda kärnkraftens vara eller icke vara.
Men för helvete kalle… det du referar till i slutet av din svammeltext är ju ett exempel med mp. Extremt problematisk men är ju inte signikativt för alla partier överhuvudtaget.
Livrädd för att skitsnack…
De vill knappast omformatera Sverige.
Kanske ett fåtal av deras väljare, men ingen av de SD-are jag känner. Inte är de rasister heller.
Så det finns alltså någon slags konspirationsteori om att SD egentligen och hemska och har fört sina väljare bakom ljuset med sitt partiprogram. Men bara de kommer till makten så kommer de att bekänna färg, förslava folket och äta upp deras barn eller något sånt. Men även om så vore fallet så kommer inte förslag igenom riksdagen om de inte godkänns av majoriteten. SD kanske får 20% så ni behöver inte vara rädda.
Nej men då har du ju inte direkt analyserat vad ledningen har sagt. Det är du som är naiv. Men visst jag hoppas du har rätt såklart men det finns en hel del som talar emot det.
@Erik
Nej, du saknar viktig information, det var inte bara ett skämt jag skrev ovan om att du lever i MSM´s version på verkligheten. Nedan ett exempel, finns flera på hennes sida.
https://uvell.se/2018/09/03/klanrostning-pagar/
Ah, jag kan inte låta bli att posta dessa också:
https://uvell.se/2018/08/27/socialdemokraterna-ljuger-pa-arabiska/
https://uvell.se/2018/09/04/sossarna-och-mb-kopplade-ibn-rushd/
Kalle7
Har du några andra källor än Rebecka Weidmo-Uvell, del av kretsen kring KREAB och därmed del av kretsen kring M.
Tror inte att de som röstar på SD är idioter. De vet att de röstar på ett parti som skyller alla problem som finns i Sverige på invandrarna.
Kära Erik. Redan idag ställs grupper mot varandra i Sverige. Politiken som förts de senaste 2 decennierna har gått ut på just det, och den som skriker högst och slår hårdast vinner. Klanbabiansamhälle. Nyliberaler åt både höger och vänster gläds ikapp. Precis som andra extrem- och mongoloidliberaler förstå de inte att de aktivt monterar ner strukturerna som ger dem möjlighet att uttrycka sig få sin "frihet". SD bär med sig sina egna problem, men med låt gå-förfarandet som varit blir alla andra frågor irrelevanta med samhällets totala förfall. Om jag tvingas välja mellan ett fascistiskt rättssamhälle och ett klansamhälle tar jag tveklöst det förstnämnda. Det är rättssamhället som givit Europa framgång och välstånd. Demokratin bygger på rättssamhället. De flesta som proteströstar på SD är medvetna om detta och ser mycket större faror än fascism torna upp sig.
KD hade väl ca 12% kring millenieskiftet någonstans.
Inte helt lätt med val.se Jag kollar just nu istället på https://valresultat.svt.se/2018/
Tv4 valu gav mp högre inte lägre, enligt vad jag läst bla på text-tv
Aha nu vet jag var man sparat in en massa pengar, på linan till data.val.se
Men kom in nu och ser 19,2% för SD efter 19 av 6004 valdistrikt, 23,2 för S och 18,2 för M.
MP 3.5 🙂
14 av 6004 ska det vara och KD har 8.1%
Ligger valmyndighetens sajt nere?! http://www.val.se
Ja, den har kraschat enligt svt.
Så, blir det mer arbetskraftsinvandring av köksbiträden och städare från Bangladesh nu, samtidigt som vi måste skaffa fram massor av nya enkla jobb?
Blir det nya försök med privata arbetsförmedlare trots de totalt misslyckade försöken med Fas3 och jobcoacherna?
Blir det ännu fler "programmerare" och "ingenjörer" i världsklass från länder i södra asien som jobbar för 26000:- i månaden?
SD är oprövade i maktsammanhang, och sett till deras storlek och radikala politik skapar det oro.
mp:s finansmarknadsminister personifierar vad som är så fel i (mp) för tillfället. Sverige har ju ökat sitt miljöavtryck under mandatperioden. Sverige lär vara på 10e plats i världen vad gäller klimatutsläpp per capita. Enligt ministern är Sverige alltid bäst, och har världens hårdaste miljölagstiftning och bla bla bla.
Tror vi ska kompromissa lite här: (mp) är nöjda med sin politik och vill fortsätta med den, och vi andra lovar att inte göra upplopp när de missar spärren. Alla nöjda.
Fi drar ihop 0,4% ultrasexister. Det går att leva med också även om det är förfärande många.
Hur många gånger kommer man få höra "Sverige har varit för naiva" ?
Oavsett vilket block som blir störst till slut kommer nästa regeringsperiod bli helvetiskt kaotisk. Känner redan att jag kan ställa in mig på nyval framöver.
"Man kan fundera på om val.se är angripet eller om det är extremt många som går dit i år. Tidigare år har den varit superstabil. Val.se är en sajt för nördar, borde inte gå ner pga allmänhetens intresse."
Lite väl mycket konspirationsteorier nu va? val.se är en hårt specialiserad site med sidor som med största sannolikhet inte är ett dugg optimerade för någon massiv trafik.
Jag har totalnördat på val.se live valen 2006, 2010, 2014 och EU-valen. Aldrig varit minsta problem förut.
Själv nördar jag på myndigheternas GIS-tjänster (just nu SGUs Brunnsarkivet) och jag lovar att de skulle gå ned om fler än 10 personer går in på dem samtidigt. Grymt med all öppen information men fullt förståeligt att de inte bygger egna datahallar för att klara toppkapaciteten.
Parallell till de falska VMA larmet i Stockholm förra sommaren: MSB, Polisen, Stockholm Stad etc gick ned direkt. Aftonbladet fick igång sin nöd-första-sida snabbt – all heder för det.
Osannolikt att de har egna maskiner dimensionerade för en dags toppbelastning vart fjärde år. Förmodligen har man köpt in sig i något underdimensionerat moln någonstans och det kan inte leverera.
Problemet är snarare att man inte är molnbaserade. Hade man varit det och en fungerande lastbalancering med ett kluster bakom så hade man enkelt med en knapptryckning eller automatiskt bara skalat upp. Inga problem förutom en liten högre räkning den månaden…
@alp-mannen:
+ 1
Dock måste myndigheterna migrera sina gamla IBM mainframes med Cobol till något som fungerar i molnet – ain't gonna happen…
Min magkänsla säger mig att det har varit ett betydligt större intresse för val.se i år mot tidigare år. Tycker mig ha sett en del hänvisningar till och upplevt en medvetenhet kring Valmyndigheten i år, vilket jag aldrig sett innan.
Har satt Bollingern till kl 22, man kan undra hur mkt som är räknat till dess.
Kalabrisk capocollo så länge.
Med tanke på hur det ser ut just nu kan det mycket väl bli så att vi inte riktigt vet förrän på onsdag när alla utlandsröster och sena förtidsröster räknats färdigt
Tyvärr ligger C lite för högt, C godkänner ju inte M:s migration och Kristersson ser alltid lite orolig ut då Lööf höjer rösten o fingret, så hoppas MP blir kvar, då blir det Löfven som Statsminister, tror han klarar att hålla V o MP stångna bara han inte får mothugg inom partiet då han också måste trycka ner Bjereld, Jämtin &Co
Kristersson verkar inte vara den som kan säga ifrån mot C:s +30-miljoner
Lite över 700 distrikt färdiga. MP nu 4.1 men väldigt långt kvar och det mesta som är klart antar jag är små distrikt.
illa.
Gött!
Brukar inte storstäderna vara sist klara?
Kanske man skall poppa skumpa-flaska #2 för att dränka sorgen att MP blir kvar…
Så är det, rapporterade in Bromma 27 typ kl 22:00 förra året. Alltså valkretsen
..så då kan man anta att MP blir kvar. Synd.
4,3 nu för (mp). De blir kvar.
Nu när landsbygden är färdigräknad kommer väl MP att börja växa med hjälp av lattedrickarna i städerna… Går över på Woodford Reserve på is för resten av kvällen. In i dimman.
Ja, mycket illa för Sverige om de blir kvar
Verkar också luta mot att röda blocket blir större än Alliansen, just nu alltså.
M större än SD nu….? Vad händer?
Kolla Stockholms så ser du varför, Vänsterpartiet verkar ha gått otroligt starkt 13 % och SD under 10%. Det återspeglar väl kanske befolkningssammansättningen.
Valdeltagande: 83,5% Antal röster: 998 930 Antal ogiltiga röster: 12 858
Känns som väldigt många ogiltiga men kanske är normalt och jag minns fel från tidigare val.
12858 röster på Kalle Anka, eller är det en giltig röst?
Ogiltig = tomt kuvert, flera valsedlar i ett kuvert, ändrat nåt på tryckta valsedlar?
De blanka rösterna hamnar där.
”Valmyndighetens sajt ligger nu uppe igen. Enligt MSB berodde kraschen på hög trafik.”
Fast helt utan problem är det nog inte…
Nere igen, som sagt…
Vem sköter den sidan?
Det sista man gjort i Fredags hade väl ändå varit att försäkra sig om att kapaciteten skulle räcka nu när det är val i helgen?
Kanske provkört den ordentligt i veckan som gick.
Har du goda erfarenheter av offentlig förvaltning..?
Vissa viktiga delar fungerar ju perfekt, antar att den där sidan inte betraktades som särskilt viktig av deras IT avdelning.
Verkar oklart varför sajten inte funkar. Kan vara en synkroniserad överbelastningsattack…
https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/valse-ligger-nere-utreds-just-nu/
Flashback funkar inte heller av någon anledning.
Provkört? Det räcker väl med upphandling? Man ska väl inte behöva kontrollera att man verkligen fått det man beställt? (obs! ironi)
Popcornen fram när C och L börjar tjafsa med KD, M och SD.
Programledarna verkar helt förvirrade angående mandat. L, M, KD och SD just nu 175 mandat och därmed majoritet. Då får man också bort C
L? Tror inte det. Och inte hela M jublar över SD.
"Vi har stängt SD ute från regeringen"
L naturligtvis inte självklara. Men regeringsposter smakar nog bra och dom är nog inte lika cementerade i sin agenda. SD sitter inte i regeringen men stöder de övriga om de håller vad de sagt i valrörelsen.
De smakar riktigt bra. Kristersson har väntat på detta sedan han förlorade mor Reinfeldt, han kommer muta L som attan.
Fast C, Mp och V kommer göra allt för att sätta käppar i hjulen för det. S kommer likaledes mutas hårt på den sidan.
Med nuvarande resultat funkar L, KD, M med stöd av SD. Just sayin'
Verkar som skumpas kyldes i onödan. MP ser ut att hänga kvar. Dåligt resultat för SD, och högre än väntat för S. Trist.
Glädje eller sorg…skumpan går nog åt i vilket fall.
SD under 18 och sjunker! Gött! Haha! Ny skumpa öppnas! Under 10 nästa val, sedan är de historia.
Blir en intressant kväll.
Jävligt gött, Paula Bieler var sjukt självsäker att de skulle stiga över valuns resultat.
Om övriga partier bedriver en ok integrationspolitik behövs inte SD. Jag vore supernöjd då. Om man inte förstår så är det innehållet som är det viktiga.
Inte förpackningen.
It aint over until the fat lady sings
Kanske har folk insett att en riksdagsgrupp med drygt 10 % dokumenterat dömda brottslingar inte rockar så fett… Sunt förnuft råder! Rensa i träsket!
Det bästa som kan hända Sverige är att MP åker ur men det verkar tyvär svårt..
MP kvar.
KD sätter nytt rekord i antal stödröster?
SD gör ett oväntat svagt val, verkar som att prognosmakarna börjat få koll på hur man ska fråga mansbebisar vad de röstade på för att få ett ärligt svar.
Typ: Hej! Är du arbetslös, bitter och med högt kolesterolvärde? Ok, då behöver vi inte fråga mer.
17,8 nu! Börjar bli tomt i champagnehyllan…
Ha, +1 på båda ovanstående.
Hur kan man vara nöjd med nuvarande resultat. Röd/Grön 142 mandat. Alliansen 140 mandat. SD 63 mandat och vilka lutar dom emot? Okunniga?
17,7 %. Hick! Raap!
17,6. Dags för livbåten! Minskar ju behovet av rekrytering av begåvningsutmanade brottslingar…
Nu kvarstår frågan ifall Nalin Pekgul kommer släppas loss efter konstant applådträning sedan sist. Kan nog läsas av som gravitationsvågor nån annanstans i universum.
Alice T ger en som vanligt klockren analys av det nuvarande resultatet!
Känns som miljömupparna fått bra med stödröster från deras gelikar
Rådjuren? Isbjörnarna?
V, Fi, S och alla normalt ickeröstande muslimer 🙂
NFW normala människor röstar på MP.
Bloggaren 22.21: när räknas förtidsrösterna?
Jag trodde att de skickades till respektive vallokal och räknades tillsammans med övriga röster från det distriktet?
Alla valdistrikt har inte fått förtidsrösterna och röstade du fredag-lördag är de inte nödvändigtvis framme än.
Trodde jag också, de satt med en rejäl bunt när jag la min röst.
Räkningen av förtidsröster och utlandsröster ska vara klart på onsdag om jag kommer ihåg korrekt.
SD ökar, men ökar de tillräckligt för att vara
nöjda? Partiet har ju enorm växtvärk, oerhört
svårt att få fram bra folk på bredden.
Lägg till det kaos de lider av på kommunal nivå med tomma stolar och avhoppare som blir politiska vildar.
Det ser ju att bli ungefär 40/40/20 ungefär som resten av mandatperioden.
Men det är oerhört roligt att SD för en gångs skull verkar trilla in _under_ opinionsmätningarna.
Det innebär att vi slipper se fyra års gnällande att opinionsundersökningarna underskattar partiet. Skönt!
Nu har man dock viktat fel igen. För mycket vikt mot SD, för lite mot S och M. Än slank han hit och än slank han dit…
Japp. 17,6% måste ses som ett oerhört misslyckande.
65 av 350 distrikt räknade i kommunalvalet i kära Götet. Tendenser hittills: moderaterna toktappar, Vägvalet närmast utraderade, nya partiet Demokraterna andra största parti.
Skiljer 0.5 % mellan blocken nu. Räknat på hela väljarkåren är det 36 340 röster. Sossarna lär inte få många röster från Portugal i alla fall. Knappast MP heller.
Sd tar 40 procent i Sjöbo. Alla de andra partierna måste gå ihop mot dom och detsamma gäller i flertalet små skånska kommuner. Hoppet lever fortfarande att SD på mandat tar över en hel kommun redan i år.
Sjöbo har ju en stolt politisk historia.
Fast i kommunen är de mindre (27,9%) av det som är räknat), men jag håller med. Det blir ett intressant pusslande.
Hade varit toppen att en kommun offras till SD. Skulle kunna fungera som avskräckande exempel. Och svårt att tycka synd om de som fötts med privilegier i Sverige och röstar så. Övriga får väl fly, men vi ska nog kunna ta emot dem.
Kan det vara så att missnöjesväljare förtidsröstar i större utsträckning än "nöjda väljare" och att vi därför kan förvänta oss bättre siffror för SD?
Förtidsrösterna räknas ikväll också.
Kanske kan vara så. Generellt känns det som andelen förtidsröstare gått upp rejält. Åtminstone i mina bekantskapskretsar.
Önskar vi kunde få S+M+KD. Kommer tyvärr knappast att hända.
Mattias Karlsson ser ut att ha uppgraderat till Etonskjorta. Åtta år med riksdagslön och rätt krage först nu. Måste vara någon annan privatekonomisk last som spökar.
22:46 Inte mycket fest hos de övriga
Finns väl inte mycket att vara nöjd över. Sossarna och moderaterna gör ett dåligt val (dock inte alls så dåligt som vissa mätningar tydde på). KD och MP är väl mest lättade över att de lyckats hänga kvar. SD hade nog redan räknat in möjlig position som andra största parti. Centern säkert också missnöjda över att de backat på slutet.
KD gjorde väl ändå ett genuint bra val. Alla andra förlorade på ett eller annat vis.
KD gjorde väl ändå ett genuint bra val. De andra förlorade på ett eller annat vis.
KD gjorde väl ändå ett genuint bra val. De andra förlorade på ett eller annat vis.
23:01 Åkesson är beredd att samarbeta med Vänsterpartiet
Gudars…..nästan så jag kunde vilja se den kombinationen..om inte annat för det resulterande dramat..
SVT:s hemsida verkar nästan lika drabbad som allt annat, missade vad Åkesson ha som kunde tolkas så.
Ej sett det förrän nu men Sjöstedt är ju på gränsen till fet. Hade lätt kunnat tappa 15 kg. Tröstätande när han inser att han blir en gammal tandlös, hängig svensk Honecker om den dagen kommer?
Troligen för mycket gåslever och rödvin.
Lättare att se honom äta stora mängder ost. Lite som Helmut Kohls förhållande till smör.
Eller för mycket stödätande av Ben & Jerrys?
Lite för sävlig för sockerberoende – men jag kan stolt säga att jag inte känner honom.
Socialister sitter ju bara på sina feta arslen. Greider är ännu fetare än Sjöstedt.
Vänta bara! De kanske antar någon utmaning sinsemellan för att mötas på nyårsafton, båda på 130 kg.
Min gamla uppväxtstad Nässjö kommun nu helt klar. Sossarna 29.5%, SD 23.1. Moderaterna 15.4, KD 10.8 Inte alls förvånad över SD framgången där.
Ett riktigt mardrömsresultat. Förstår inte vad det är för fel på folk. Röstar på socialistiska allt-åt-alla-skit-bajs-bidragspartier. Dessutom ska vi fortsätta importera ett Västerås om året. Svenskarna är fan dumma i huvudet. På riktigt. Jag kliver av samhällskontraktet nu och fuskar undan så mycket pengar det går från skattmasen hädanefter. Tänker inte skämmas över det heller.
Du och de andra brottslingarna.
De som yttrar den typen av uppgivenhet tenderar att ändå betala in mer skatt än de som förespråkar parasitpartierna.
Om man betalar mycket skatt är det OK att begå brott?
Pengarna som Syn får av andra gör större nytta hos dem som inte är kriminella.
Du kan väl kalla honom brottsling den dagen du betalar in mer skatt?
Jag har ingen lust längre att vara med och försörja dina utländska polare och alla feminister. Bilderna och intervjuerna från valvakorna ikväll är talande för vart vi är på väg. Överbefolkat av unga pantade feministiska svenska brudar och cucks till män i varenda parti förutom M, KD och SD.
Räcker det inte med den dagen han skriver att han planerar att begå brott?
Det är väl helt OK Syn. Bara du inte baserar din ekonomi på Sveriges ekonomi. Och då behöver du inte heller bekymra dig om svenska lagar förstås.
Flytta till ett bättre land! Nej, just det. Du har ju inget alternativ…
@iblandekonomi
Ibland är du festlig. Jag trodde du inte hade något emot parasiter? Eller måste de ha rätt hudfärg?
Jag hjälper gärna Dr Syn med bolagsupplägg som gör att du slipper begå förtal och antyda att brottslighet planeras.
Var glad att det finns skattebetalare som bekostar alla dessa icke arbetande.
Doktor syn-> Nej men så flytta då och sluta sura som en liten gnällkärring. Du kommer inte att vara saknad.
Kallade du dig själv just för parasit? Tycker du är lite väl självkritisk i så fall.
Doktor Syn
Flytta till USA! Jag lovar att du kommer trivas som fisken i vattnet där. Du kan flasha din skinande Smith & Wesson på stan. Du kan bo i ett rikemansghetto omgjärdat av vakter och höga murar, fritt från icke-maskulinistiska element. Du kan välja helt själv vilka försäkringar du ska ha, och du kan t.o.m. få en vulkanförsäkring! Du kan bli polare med Trump, han kan säkert hjälpa dig skattefiffla eller rentav ge dig skattefrihet. Snälla du, gör dig själv och alla andra den tjänsten.
KD ångrar kanske att man pajade DÖ utan att få något för det. Speciellt om alliansen skulle bli störst nu.
Skellefteå håller fanan högt med 45,8% till S efter 46/49 distrikt.
Norrland befolkas nästan uteslutande av socialistiskt bidragspack.
Valdeltagande ned något jämfört med 2014. 84.4%(preliminärt) nu mot 85,8 procent då.
Intressant, det fina vädret fick mig länge att se horder av soffliggar-(s)ombier asa sig ut till vallokalerna. Märkligt.
Kristersson slår sig för bröstet och vill att nuvarande regering avgår. Lite väl tidigt att slå på trumman enligt mig. Han kommer få ett helsicke att få ihop någon bärande regering. Samma gäller dock för andra sidan. Allt vilar nu antingen på SD eller hur "vuxet" partierna kan uppträda över ideologi gränserna.
"Vad händer om alliansen lägger en budget med sina 143 mandat och socialisterna lägger en budget med sina 143 mandat och SD avstår från att rösta?"
Lottning.
Tror ni mig inte?
Riksdagsordningen:
12 § Om det blir lika röstetal i en huvudomröstning, ska ärendet i sin helhet bordläggas för en ny omröstning vid nästa beslutstillfälle.
Om det blir lika röstetal vid nästa omröstning, ska talmannen ställa proposition på förslag om återförvisning av ärendet till utskottet för ytterligare beredning. Ärendet ska återförvisas om minst hälften av de röstande förenar sig om detta. Återförvisas inte ärendet ska det avgöras genom lottning.
Efter återförvisning ska ärendet på nytt tas upp till behandling i sin helhet. Om det blir lika röstetal vid huvudomröstningen, ska ärendet avgöras genom lottning.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lotteririksdagen
2014 kom det in 52000 utlandsröster med 22% övertag för alliansen. Motsvarar ca 11500 röster.. Denna grupp svänger säkert inte lika mycket som de som är bosatta i Sverige.
Detta flyttar 0,2% av rösterna från vänster till höger (40,6-40,3 just nu). Så lär vara först på onsdag procenten är klara.
Ja, det är väl mest amerikaner, britter, schweizare, australiensare, portugisiska pensionärer och andra skatteflyktingar.
Märkligt att man ska få rösta när man bor utomlands.
Liten grundkurs i parlamentarism:
Enbart regeringen kan lägga en budget. Först väljer man regering, sedan lägger den regeringen budgeten. Om inte en majoritet röstar ned budgeten anses den som accepterad.
Är det ändrat sedan 2014?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Regeringskrisen_i_Sverige_2014
"Vid budgetomröstningen den 3 december fick i slutomröstningen Alliansens reservation 182 röster mot 153 för regeringspropositionen,[12] varför regeringens förslag föll. Alliansens budget kom därför att gälla för 2015, och regeringen kunde endast föreslå justeringar inom de beslutade ramarna i vårbudgeten."
Stämer, men fortfarande krävs en majoritet emot.
Om regeringens budget får stöd av 135 ledamöter och oppositionen av 174, så gäller regeringens budget.
Antalet ogiltiga röster -övrigt har ökat kraftigt. Röster som ska räknas om?
Misstänker ökning av blankröster som protest. I valet 2014 var siffrorna dessa: ogiltiga röster blanka-56287 (0.89%), ogiltiga röster övriga-2156 (0.03%).
Inga av dessa räknas om.
Alla röster räknas om av länsstyrelsen. Valnattsresultatet är enbart preliminärt. På valnatten underkänns alla röster med två valsedlar, vikta valsedlar osv. De flesta av dessa godkänns sedan av länsstyrelsen. Så i det avseendet är det lite tokigt att jämföra ett preliminärt och ett definitivt valresultat.
Fördel Stefan. Valet avgörs på onsdag och han sitter kvar tills dess. Kan bli att han sitter kvar även efter det av bara farten.
Hur fan kan man tycka att svenskar är "lagom".
Var tredje svensk röstar på ett extremparti. MP, V, SD.
Unbeliavable. Eller egentligen inte.
Du glömde L, det extremlagoma partiet.
C är nästa extremistparti med en hög storstadsliberaler som inte har användbara arbeten.
Mats Knutson har ju flippat ur helt och hållet! Kul att se, men man undrar om han smuttat lite för mycket på det Moskva-sponsrade redaktions-bubblet mellan varven.
Va! Har han varit och tutat hos SD?
Lite besviken över att MP inte åker ut ur riksdagen, annars vet jag inte om valresultatet egentligen förvånat mig.
Socialistklubben ligger runt 40%, dvs 60% vill ha mindre socialism. Vi får väl se om alliansen lyckas tappa bollen detta val också.
Ge oss ett äkta islamistiskt parti till nästa val (typ Jasin som dock inte fick ordning på sitt parti till detta val) så kommer vi nog bli av med både MP och stora delar av S. Finns nog ett ganska stort väljarstöd i många förorter och no-go-zoner.
Tack och god natt. Inget avgjort. Ännu mer röra nästa mandatperiod. Om några timmar går vi upp och till jobbet som vanligt och livet fortsätter.
Så här föll valresultatet bland utlandssvenskar 2014
Moderaterna: 36%
Socialdemokraterna: 15%
Miljöpartiet: 12%
Folkpartiet: 10%
Sverigedemokraterna: 7%
Vänsterpartiet: 5%
Kristdemokraterna: 5%
Feministiskt Initiativ: 5%
Centerpartiet: 3%
Annat: 2%
Mao.. 143-143-63 blir det troligtvis på onsdag..
Fast de flesta röster som är kvar att räkna är inte från utlandssvenskar. Som jag förstår finns det inget mönster från tidigare sent räknade röster.
Många utlandssvenskar har förtidsröstat. Dessa röster räknades på vallokalen igår.
Och har då hört Stefan Löfvéns avslutande tal i valvakan.
Som partiledare för riksdagens absolut största parti och vad i nuläget kan ses ledare för riksdagens största block meddelade han klart och sakligt att han ej kommer att avgå utan stå kvar som Statsminister med sin regering och sköta landets löpande ärenden intill dess att Riksdagen återupptager sessionerna helt enligt svensk demokratisk praxis.
Jag lyssnade tidigare denna kväll på en partiledare för ett parti som är långt mycket mindre och som är ledare för ett block som är mindre än det rödgröna och som inte hade något annat att meddela att han kräver att Stefan Löfvén avgår. Att från den styrkepostionen kräva någonting sådant är endast patetiskt!
Ännu tidigare lyssnade jag till en partiledare som försökte hålla masken … som hade drömt om att uppnå 25-30% … Det är väl åter dags för ett halvårs sjuksrivning för utbrändhet för honom … Och hans svans på internet har allaredan börjat yra om valfusk … naturligtvis helt som förväntat … men … orealistiska önskedrömmars kollision med existerande verklighet …. och så vidare …
Korten har delats ut. Nu återstår budgivningen.
Vi får se när alla röster är sluträknade 🙂
Skål för att Ulf Kristersson – den ständiga förloraren – har förlorat igen.
FLASH/BREAKING: Malmö kommun får ett borgerligt styre. S:s sosseri med att ändra vallagen och införa småpartispärr för kommunval har slagit rejält fel, då Fi blir av med sina bägge mandat, och C, som gör en återkomst, får ett extra. Därmed tippar maktbalansen över. Fi fan.
Har förresten seriösa problem med Internet. Flera sidor fungerar inte som de ska. Flashback ger mig "Tillfälligt fel. Var vänlig försök igen." och kommentarer här har inte funkat på ett tag.
Fick de rödgröna fick storstryk? 60-40 till de blågula?
Vi inom Miljöpartiet tycker att svenskarna är ett självmordsbenäget folk, så därför är vi riktigt glada för ett förnyat förtroende i Sveriges riksdag!
Vi lovar att vi ska göra allt för att Sverige, de närmaste 4 åren, ska bli mer åt alla i hela universum!
Och vi lovar att Sverige kommer att bli mycket mer skojigt och spännande!
Tack för att ni röstade på oss!!
Fint Sverige som jag vaknar till. Det blir till att rösta med fötterna och och tillämpa samma regler som när jag reser utomlands.
Nu får jag också ha koll på fascistiska kommuner som jag kommer att undvika att besöka. Jag vill ju absolut inte bidra till att stödja dessa.