Tesla fortsätter leverera medan blankarna blöder ur alla kroppsöppningar. Sedan försöken att genom media prata ner den blankade aktien toppade i april har aktien stigit med 36%. Bland annat har beskedet om att man kommer gå med vinst någon gång under andra halvåret upprepats, vinstmarginalen per såld Model 3 ser enligt tysk analys ut att vara 75%, produktionsmålet på 5 000 Model 3 i veckan till sista juni ser ut att nås och man sparkar nu 9% överflödig personal sedan den till 95% automatiserade produktionslinan nu är igång hela vägen.
Dagschart Tesla. |
Blankarna blöder alltså kapital ur alla kroppöppningar i USA:s mest blankade aktie, Tesla. Strategin att försöka prata ner aktien genom planterade artiklar i media ser ut att ha misslyckats åtminstone de senaste två månader.
Istället har Tesla gått från klarhet till klarhet.
En tysk firma, som plockat isär Model 3 konstaterar att materialkostnaden för en Model 3 Long Range är 18 000 USD. Lägger man till 10 000 USD i arbetskostnad i den till 95% automatiserade produktionslinan landar tillverkningskostnaden på 28 000 USD. Baspriset för en Model 3 med standardräckvidd, vilket inte är den som den tyska firman plockat isär, är 35 000 USD, utan snarare 49 000 USD. Det ger 75% i vinstmarginal per såld Model 3 Long Range.
Tesla och Musk har tänkt radikalt annorlunda än de gamla bilbolagen och produktionslinan för Model 3 är till 95% helt automatiserad. Inkörningen av de två första produktionslinorna är nu färdig och en ny har börjat byggas, som ensam ska kunna producera de 5 000 bilar per dygn som de två befintliga klarar av. Målet är 10 000 Model 3 till slutet av året. Med intrimmad och debuggad automatisk lina kan man relativt förutsägbart nu skala upp produktionen. Development hell var förutspått av Musk, men strategin att satsa på robottillverkning ser nu ut att ha levererat.
Detta gör också att man enkelt kan starta fabriker i Kina eller Europa. Det är bara att kopiera den robotiserade linan från USA, samt förstås anställa personal.
Med produktionslinan färdig sparkar nu Tesla 9% av personalen, främst tjänstemän som deltagit i finslipandet av automatiseringen, vilket är nödvändigt för lönsamhet enligt Musk.
På aktieägarträffen nyligen upprepade Musk att bolaget någon gång under andra halvåret 2018 kommer nå lönsamt. Det blir alltså inte lönsamhet på helåret, och inte heller på andra halvåret. Men brytpunkten sker i höst och därefter kommer man alltså visa full bokföringsmässig vinst senast första kvartalet 2019. Musk upprepade också att man kommer klara produktionsmålet om 5 000 Model 3 per vecka till slutet av juni.
Musk själv köpte mer aktier för 10 MSEK som insiderköp när klagosången var på topp och han idiotförklarade media. Igår köpte han ytterligare aktier för 25 MUSD efter att ha gett beskedet om att man sparkar 9% av personalen, som nu alltså är onödiga pga automatiseringen. En ny köprek från Berenberg sätter ett målpris på aktien till 500 USD mot nuvarande 344.
Men störst av allt är Jante. Svenskar avskyr när någon tänker utanför lådan och dessutom får det att fungera.
39 kommentarer
Några blankare har nog blivit rika på Tesla.
I början av April störtdök aktien till 250$ jämfört med kursen på 350$ i början av Mars.
Om man skulle göra samma beräkning för Volvo eller VW skulle ”vinstmarginalen” vara 100-150%.
Bruttovinstmarginalen på runt 35% för Tesla i exemplet ovan räcker till vinst om försäljningskostnaderna, garantier, marknadsföring, over-head och övriga kostnader är låga.
Bloggaren har missat vad vinstmarginal betyder.
Påslaget är 75% i exemplet, täckningsbidraget blir 43%.
Vinstmarginalen brukar man inte räkna på produkter utan på hela företaget.
Vore inte täckningsbidrag vara närmare än vinstmarginal per bil?
Vinst blir det ju först när övriga kostnader räknats bort, fast det beror på vad man killgissar i de 10000US$ arbetskostnad. Är det inklusive Musks lön?
Oavsett är det bra att de går med vinst.
Är detta en vision om framtiden så kommer många inom fordonsindustrin bli arbetslösa. Just fordon är inte lila lönsamt att tillverka i en del av världen och skeppa till en annan del.
Alltså mera lokal produktion.
En lite lustig detalj är ju att man firade sin automatiska produktionslina med att sparka 9% av personalen, varav ingen i monteringen. Så robotarna gör tjänstemännens jobb hos Tesla, enligt Musk.
Eller så har man utvecklat färdigt ett tag framåt, nu är det förfiningar av befintliga produkter som gäller och då behöver man inte lika mycket folk.
I förfiningar ingår även servicepersonal som arbetar runt automationen.
Absolut, men det torde vara ovanligt att sparka dessa direkt när saker börjar fungera. Normalt flyttas de då till andra projekt.
Tur! Bara tur!
Ja eller hur :)), eller att de fortfarande kör treskift 7 dagar i veckan istället för tvåskift 5 dagar i veckan, och ändå inte uppnår sina produktionsmål :)))
En annan rolig detalj är tydligen att den tyska firmans kostnadsanalys antar just tvåskiftsystem utan helgarbete, tom herr bloggare borde kunna se förbi hypen och inse att lönsamheten blir sämre om ersättning för helg och nattarbete krävs (för att inte tala om att produktionstiden per bil verkar vara mer än dubbelt så lång som antagits: 5*2*8 = 80h enligt plan per vecka, 7*3*8 = 168h för nuvarande linje)
När 95% av tillverkningen sker med robotar som kör 24/7/365 så verkar det lite idiotiskt att stänga av halva produktionen genom att bara köra 80 timmar i veckan.
Skoda i Mlada Boleslav har också en mycket starkt robotiserad produktion… 😉
Dessutom en väl utvecklad och förfinad produktion .. Något som man inte gör på en kafferast…
https://www.youtube.com/watch?v=DJuKMYIPsXk&t=962s
https://www.youtube.com/watch?v=wtNKvdzylOg
WhataboutSkoda är den ny religionen
Riktiga snåljåpar kör Proton.
Riktigt sparsamma människor kör till elbilar ombyggda Trabant !! ;-9
https://www.youtube.com/watch?v=v7w1B8gD2MY&t=189s
Skoda är inte längre för snåljåpar. Allt som VW gör har tendensen att bli premium för eller senare. För kanske 20 år sedan var VW på samma nivå som Toyota, idag har Skoda passerat Toyota i attraktivitet och pris och VW är premium. VW klarar helt enkelt inte av att hålla sig kvar i mittfåran av standardbilar, de höjer pris och prestanda för varje modellserie.
Snåljåpen kör Opel, en ickedesignbil som liksom Bengt inte direkt är något man visar upp för nya daten. Stilikonen nummer ett var väl Omegan, stor och ful och opålitlig.
Bland "bruchorna" och "kuzzarna" i "hooden" är varken VW, Skoda, Opel eller [ valfritt japanskt eller koreanskt märke ] speciellt attraktivt att bling-blinga eller ingiva "reschpeckt" med…
Tänker på Caligula i Hets: "Ingiva någon fruktan.. " 😉
@Kingedward24
".. idag har Skoda passerat Toyota i pris…"
Hmmm…
En Toyota Auris Kombi kan du köpa från 208 900:- (toyota.se)
En motsvarande Skoda Octavia Kombi från 199 900: (skoda.se)
186 900:- om man letar bland lokala Skoda-handlare…
Toyotan är tillverkad i Turkiet, Skodan i Tjeckien.
Jag väljer Skodan av flera olika skäl!
Intressant. Vore intressant att höra någon erfaren robositeringsexpert (typ utvecklare hos ABB eller någon som varit med och köpt industrirobotar sesan 80-talet) om en bedömning hur det har gått historiskt och vad de tror framtiden innebär för just sådana produktionslinor. Är de jämförbara månntro?
Med en vinstmarginal på 75% finns det MYCKET dödkött att skära av ! Inte minst för konkurrenterna ! 😉
Tesla kommer kanske att klara sig som en lite tillverkare av exklusiva nischbilar – likt RR – men den stora marknaden kommer att tas av de redan etablerade, fr.f.a tyska tillverkarna som NÄR de kommer med sina elbilar komplett kommer att ta över marknaden.
"Givet att Tesla aldrig har gjort vinst på årsbasis under de nästan 15 åren vi existerat, är det uppenbart att vinst inte är det som motiverar oss", skrev Elon Musk.
I övrigt börjar bloggen bli "religiös" vad gäller detta ämna
Nä, jag käftar bara emot i sedvanlig ordning.
Vilket trollinlägg 🙂
Rena lögner som "enkelt starta fabrik i kina" låter lite desperat. Hoppas Tesla rullar på bra, om den behöver repareras lär du aldrig återse den. Hyra är smartast!
Jaså, baserat på vad? Du känner en som läste att någon hörde talas om någon vars Tesla tog tid att reparera?
Trodde det var allmänt känt, finns hur många utsagor som helst. Väntetid på 3 mån – evighet för små struntskador.. Teslemmings, som till 90%, är första ilsknar, börjar bli ledsna.
Tog en vecka byta vindruta pga europeiskt centrallager. Därav hade jag lånebil gratis.
Finns många problem kvar för förlustbolaget Tesla. Ett uppenbart problem är de extremt långa produktlivscyklerna. Medan resten av fordonsindustrin kapar produktlivscyklerna får en köpare av Model S leva med en åtta år gammal, daterad design. Ingen ersättare har presenterats. Man kan heller inte analysera förlustbolaget Tesla i ett vacuum. Efter sommaren kommer Hyundai Kona Electric och Kia Niro EV med 47 mils räckvidd (WLTP) för uppskattningsvis 370k (320k i Norge). Sålde slut på några timmar. Då får du en helt ny bil med något så innovativt som hastighetsmätare bakom ratten. Och en sannolik produktlivscykel på 4-5 år.
Model S är rejält uppdaterad. Ny inredning, ny front, nya motorer, nytt tak (glastak), ny hårdvara (dator, skärm, sensorer, 4WD, höjd prestanda mmm).
Teslas koncept är iterativa uppdateringar.
Större batterier, rejält förbättrad mjukvara osv. Det senare gäller även äldre bilar, och inkluderar batteri- och prestandaförbättringar samt helt nya funktioner.
Sålde slut? Hyundai/Kia har inte löst leveransproblemen m Ioniq Electric ens. Ett års leveranstid, bara några tusen bilar producerade tyvärr. Inte säkrat upp batterier för anta bilarna heller alltså. Annars säljer man inte slut.
VW typ 1 levde mellan 1938 – 1978 …
hela tiden med en mer och mer förfinad produktionstillverkningsprocess…
Und er läuft und läuft und läuft und …
https://www.youtube.com/watch?v=rmrqno_Vam0
Alltså, produktlivscyklerna är mest för att folk ska köpa nytt, naturligtvis håller koncept idag om de görs smart.
Bilarna borde återgå till gamla fina tider då karossbyggare byggde just din modell, extriör, interiör, sen köper du motor, växellåda och chassi.
"Er läuft"? Reklamen säger ju "Das Auto". Neutrum.
Der Wagen… !
Ergo: Der Volkswagen
Händelsevis så är den största kostnaden inom fordonsindustrin inte råvarorna utan utvecklingskostnaderna. Marginalkostnaden för att tillverka den där sista bilen är alltid väldigt liten och det gäller samtliga fordonstillverkare.
Känner man inte till så triviala saker så kanske man ska vara försiktig med att analysera fordonsindustrin.
… och under hela tillverkningsperioden gäller det att rationalisera, förbättra, förenkla och förbilliga !
Den sista årsmodellen brukar dessutom alltid vara den bästa!
Kul att allt går som på räls, finns inget negativt och inga problem att lösa, massor vinster. Sk bli kul att följa hörrö.
Ett problem om nu allt flyter på så fantastiskt, kan nog vara att hitta så många kunder till premiumdyra små sedanbilar för 50k-78k. Men jag är ju lite naiv också.
75% vinstmarginal på en bil? Tillåt mig småle. Tror någon har missuppfattat något.
tesla fanboys tror på vilka fantasier som helst.
https://twitter.com/skabooshka/status/1008057611613171712
man ligger på max 3500/vecka. Tredje linan som det snackas om är ett nästan tomt tält..
https://twitter.com/skabooshka/status/1008057611613171712