SCB:s stora partisympatiundersökning presenterades idag och det är chockerande läsning. Miljöpartiet åker nämligen inte ur riksdagen, även om ett utträde ligger inom felmarginalen.
Rosenbad och riksdagen. |
De stora förlorarna kontra valet 2014 är enligt SCB regeringspartierna sosseriet och Miljöpartiet, samt Kristdemokraterna. De senare åker ur riksdagen med rejäl marginal, då de får 2.9% +/- 0.3.
Mest chockerande är dock att Miljöpartiet alltså gått framåt och får 4.3% +/- 0.4 vilket gör att partiet mot alla odds ser ut att sitta kvar i riksdagen.
De stora vinnarna är Centerpartiet som med 8.5% +/- 0.5 gått framåt 2.6 procentenheter från valet 2014, Vänsterpartiet med 7.4% +/- 0.5 framåt 1.7 procentenheter från 2014 och Sverigedemokraterna som med 18.5 +/- 0.8 ökat 5.6 procentenheter.
Partierna utanför riksdagen får tillsammans 2.9% +/- 0.4.
Det socialistiska blocket får 40.0% tillsammans, medan den sk “alliansen” får 35.7% utan KD. Inte ens med KD lyckas man bli större än socialisterna, och SCB:s siffror talar alltså för att Stefan Löfven (s) fortsätter som statsminister då socialisternas alternativ får störst stöd i riksdagen. Som fortsatt största parti på 28.3% +/- 0.8 kommer talmannen automatiskt lägga fram Löfven som statsministerkandidat i riksdagen. Alliansen är oavsett död då regeringen kan räkna med Centerpartiets stöd för fortsatt migrationspolitik enligt Miljöpartiets vilja. Sosseriet kommer i en handvändning gå Miljöpartiets väg så länge de får behålla makten och förkasta vårens utspel.
Får inget alternativ fler röster i riksdagen sitter sosseriet kvar, sannolikt fortsatt med Miljöpartiet i regeringen, om än med fortsatt mycket svagt mandat.
Ha en fortsatt trevlig tisdag! Med reservation för felmarginalerna.
132 kommentarer
Var det SCB?
Hm, och hur pass pålitliga är deras prognoser?
Här är motsvarande undersökning för Maj 2014 – dvs innan valet 2014.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=6746873
C SCB – 4,9%
C VAL – 6,11%
FP SCB – 5,3%
FP VAL – 5,42%
M SCB – 22,7%
M VAL – 23,33%
KD SCB – 3,9%
KD VAL – 4,57%
S SCB – 35,3%
S VAL – 31,01%
V SCB – 8,0%
V VAL – 5,72%
MP SCB – 8,0%
MP VAL – 6,89%
SD SCB – 8,1%
SD VAL – 12,86%
Som jag ser det så var SD den stora överraskningen 2014. SD har ju under dessa 4 år blivit mer "mainstream" så jag tror inte det blir lika stor överraskning detta val – folk är mer öppna idag helt enkelt om de röstar på SD jämfört med 2014 då många som tom intervjuades på telefon inte ville säga/vågade säga att de skulle rösta på SD:
Vad jag kan se var SCB ganska så biased till vänsterblockets fördel.
Man kanske ska ta deras gamla skillnader i prognos/utfall och använda dessa siffror som felmarginal?
Räknar man alla val och psu sedan 2002 snittar alliansen 2.41 procentenheter mer i valet än psu maj valår. Svampen 4.98 procentenhter mindre i valet än psu maj. Sd 2.67 procentenheter mer i valet än psu.
Räknar man bort 2002 då Alliansen kom till är siffrorna Alliansen +2.42, Svampen -5.37, Sd +3.38.
Störst varians från PSU är S -3.31 och Sd +3.38.
Vp är det partiet som pendlar mest mellan +- psu vs val. Mp hade plusresultat innan 2010 och minusresultat efter och ink.
Med dessa siffror (exkluderande 2002) är prognosen för valet enligt nedan:
C 10.32
Fp 3.74 (ramlar också ur)
M 23.11
Kd 3.75 (större än fp)
S 24.99
V 6.66 (så sant så)
Mp 2.99 (jippi)
Sd 21.88 (nazi)
M+C 33.42
S+V 31.64
Sd 21.88
Vet inte hur man räknar med rösterna som faller bort när tre partier ramlar ur.
SCB är staten och av hävd infiltrerat, liksom SVT, Skatteverket, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan av sossevänliga chefer i flera led.
Källa på detta Niklas? Magkänslan räknas inte.
Sehr spännande.
Nu blir kanske utfallet i september annorlunda om man jämför historiken för SCBs stora vårundersökning och resultat på valdagen
Vi räknar nog inte med några större radikala händelser eller gråa svanar som stökar till det i sommar, som tex säldöden -88 som banade väg för MP (fast det i slutändan inte var miljöproblematisk)
Det skulle vara om Ryssland hittar på något efter VM. De har en tendens att atälla till bus efter stora mästerskap.
Så utgå från att vad SCB visar är det som inte kommer bli 🙂
Gymnasieskolstart tre veckor före valet är väl en potentiell svan?
Lite värmebölja på det, klassrum och busshållplatser fyllda med lättklädda svenska tonårsflickor + 9000 kåta afghaner ditskickade för att verkställa regerings våta dröm om en feministiskt integrerad mångfaldspolitik på undervisningsområdet.
Vad kan gå fel för sossarna där liksom? Skulle inte förvåna mig om skolstarten av något påhittat skäl blir uppskjuten en månad i år.
HT18 börjar för gymnasieskolorna i Göteborg den 20:e Augusti …
😉
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Peter Andersson tar nog miste när han tror att Miljöpartiet skall få ett rejält tillskott av röster från nykära svenskor som vill belöna partiet för dess idoga kamp i syfte att ge alla dessa härliga unga män ett hem i Sverige.
Men man skall aldrig säga aldrig, omskuret är som bekant bäst. 🙂
Fy Fan.
Tror kanske inte man skall ta SCB's siffror på alltför stort allvar. Inte för att det skulle vara fel på deras metoder, men kanske för att de släpar efter lite. Det vill säga, i andra opinionsundersökningar, må vara med mindre kvantitativt urval, har trenden fortsatt i samma riktning, och S är ännu mindre än de 28% man får av SCB. Dessa undersökningar pekar på att S är nere på Juholt-nivå, dvs under 25%, medan SD ligger över 20%. Jag tror inte vi har sett slutet på Stefan Löfvens ras.
Att Miljöpartiet ligger och skvalpar runt 4% oroar inte mig. Jag är övertygad om att de fortfarande är överskattade i opinionsundersökningarna och att det verkliga resultatet ligger betydligt lägre, troligen ner mot 3%.
Men visst, allt kan hända. Småpartier brukar ha en förmåga att avancera under valrörelsen så det är fullt möjligt att såväl MP som KD håller sig kvar.
Maj är inte september.
Skulle inte förvåna mig om Miljöpartiet är/varit underskattade i opinionsundersökningar på grund av väljare som velat visa sitt missnöje med partiet.
Kanske har den trenden vänt redan, eller så ser vi ett ökat stöd från de som tycker det är viktig att Miljöpartiet finns i riksdagen på valdagen, och därför tex inte röstar på Feministiskt Initiativ.
@ Cornu, nej vi brukar inte ha det så varmt i september 🙂
Ser fram emot valet. Herregud så spännande det blir söndagen 9/9 och måndag morgon.
När kommer Höstmörker , eller vad del 2 heter ut?
Personligen tror jag inte att avgörandet kommer direkt efter val-dagen utan snarare i förhandlingarna i veckorna/månaderna/åren som följer.
Höstregn kommer i slutet av augusti.
Katastrofsiffror för (S) som går under den psykologiskt viktiga 30% gränsen…
Inte sedan valet 1920 , dvs för nästan 100 år sedan , har (S) någonsin fått under 30%..
Jag antar att krismötena avlöser varandra på Sveavägen 68 nu..
Dessutom som det skrivs så brukar (S) få mer väljare i denna opinionsundersökning än vad de får i det verkliga valet…
Och (SD) brukar vara precis tvärtom.. dvs de får mer röster i det verkliga valet än vad de får i opnionsundersökningarna. Den s.k "skämsfaktorn" att säga att man röstar på SD finns fortfarande kvar..
Många skandaler kan så klart inträffa fram till september men min gissning är att KD och MP blir kvar. Finns tillräckligt med sossar/vänsterpartister respektive borgerliga som kan tänka sig att taktikrösta för att behålla dem i riksdagen.
Sen är väl elefanten i rummet inte S-O Sällström den tjockisen men väl SD som helhet. Kan M tänka sig att samarbeta med dem så ändras väl hela spelplanen. Ska väldigt mycket till för det i och för sig.
Ser valsiffrorna för KD dåliga ut två veckor innan valet tar KD fram det tunga artilleriet..
ALF SVENSSON som gör en "halleluja-turne" över hela landet men mest i Jkpg Län där KD satsar på att få 12%
Just nu håller man väl på med det lätta artilleriet: Bert Karlsson
Tror att fältet är öppnare för olika samarbeten än för 4 år sedan öht.
Frågan är – kan M samarbeta med SD eller släpper man fram en SväVaMP regering igen, som är så svag att den inte kommer kunna samsas internt och därmed få skit i 4 år till?
Det kan vara tal om vinna/försvinna för M också.
Fast frågan är hur pigga (s) är på en mp-regering? De verkar titta in mot mitten.
Kommer KD under 4% plockar frälsningsarmén fram sin självmordsbombardivision.
@ Ben: Det är väl ändå ganska lätt att springa ifrån en sistagångsväljare, särskilt med laddad rullator. Bara för att din mamma har ovanligt starka bensärarmuskler skall du inte dra alla andra pansjisar över en kam! 😉
@Mnils !
Bert… Malajplutonen… 😉
Jah hörde att ett gäng "valarbetare" har varit i farten i Falsterbo.
Svarta svanar kan dyka upp lite varstans verkar det som.
Gratis busskort för undomar under sommarlovet kanske inte var en särskilt bra idé trots allt?
Med tanke på alla dessa skandaler som S och MP levererat de senaste åren så undrar man hur det är möjligt att vänsterblocket ens kommer över 30% totalt…
Ännu sjukare är att vi har en icke-existerande opposition som i stort sett aldrig nyttjar dessa situationer.
Vinner SV(A)MP tycker jag att svenska folket får skylla sig själva för alla de fortsatta skandaler och de försämringar av myndighetssverige som kommer att ske.
Frågan är bara hur man på bäst sätt låter bli att betala vansinnet?
Utvandra är väl det enda sättet och knappt då får man komma loss från skatteverkets klor…
Om det fanns något sätt att mäta vilket land i världen som har den minst effektiva oppositionen så skulle vi i Sverige åtminstone toppa en internationell rankning…
Det enda man kan hoppas på i valet är att MP åker ut så får hoppas att scb mätt fel.
Egentligen är det bara bra att MP ligger en bit över 4 procent i opinionsundersökningarna. Det gör det mindre troligt att partiet får så många taktikröster. Sen får man ju hoppas på att SCB mätt fel som du skriver.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
@ Bo: Du har en poäng där! +1
För det första finns inga icke-socialistiska partier i Riksdagen. Om Medborgerlig Samling t.ex. skulle komma in så skulle detta ändras.
För det andra finns det två bara två block: globalisterna (DÖ) mot antiglobalisterna (SD).
FIFY.
Löfven är nog körd i valet oavsett. SCB överskattar alltid vänsterblocket. Blir intressant att se.
Klart att MuPparna åker ut, de är alltid överskattade i mätningar. Kom ihåg hur de tävlade med SD om att bli tredje störst 2014. I verkligheten blev SD dubbelt så stora som MP.
Det enda som kan rädda dem är valfusk. Kanske dyker upp en massa poströster lägligt i sista stund så som skedde i österrikiska presidentvalet.
Lite väl smalt att basera allt kring en enda undersökning, dessutom SCBs…
Varför inte skriva en artikel kring resultaten härifrån:
http://pollofpolls.se/simulering-av-valresultat-eller-valet-kommer-inte-avgoras-pa-valdagen/
Inte såååå förvånande att MP förväntas klara 4%-spärren. De har trots allt en kärnväljargrupp kring miljöfrågan. Inte heller så förvånande att KD spås åka ur riksdagen. Men å andra sidan är ju KD kända för sina starka valspurter. Detta kommer att bli mitt livs mest spännande val!
Glöm inte TV-effekten. Den där Björklund verkar trevlig. Honom röstar vi på eller hon Busch-Thor som är så charmig…..jag tror inte något parti åker ur, just tack vare TV-debatterna före ett val.
En sak som jag gärna tycker att bloggaren kan dryfta i ett separat inlägg är vilket regeringsalternativ som är bäst för de som vill avskaffa (eller dra ned på) ränteavdraget, stärka amorteringskraven och ändra reglerna så att Riksbanken även tvingas ta hänsyn till annat än bara inflationen i sin räntepolitik? Alltså, vilket regeringsalternativ kan bäst få bukt med bostadsbubblan?
Eftersom makten går för landets väl, så kommer det inte finnas något sådant regeringsalternativ. Ingen vill väl stöta sig med bolånetorskarna.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
MP o V är väl de enda som uttalat vill minska avdraget?
M är nog sist på banan.
Nästa regering har Annie Lööf som stadsminister då hon knyter ihop sig med
S+MP+V.
Ursäkten är att SD inte ska få inflytande .
Inte helt osannolikt, eller hur?
Stadsminister? I Grönköping förhoppningsvis..
Mycket troligt. Hon har ju varit hos Bilderberg på inskolning.
Hon har även koppling till judendom/nwo/ödlefolket misstänker jag?
Gör C upp med S, så åker C ur Riksdagen vid nästa val. Annie har sagt att hon hellre skulle äta upp sin högra sko än att bli ett stödhjul till Socialdemokraterna
Spela roll. Sverige styrs ändå av FN, EU och Wall Street.
Med tanke på hur väl det går för den svenska ekonomin när det gäller ökade reallöner, sjunkande statsskuld kombinerad med en stadigt ökande medellivslängd och en stagnerande eller kanske minskande brottslighet trots en växande befolkning så är dessa tre organisationer som är ansvariga för denna positiva utveckling verkligen värda det svenska folkets tacksamhet.
Olle, ja det går jättebra nu. Men du glömde nämna som du brukar att invandringen är lönsam. Viktigt att ge en sann bild av Sverige.
Tack för att du påminde mig!
Olle beror Sveriges ”positiva” utveckling på lånade pengar eller är det verkligen Sverige som blivit så otroligt effektiviserade och duktiga på allt?
Det var en retorisk fråga, Sverige rekordlånar pengar och med det en skenande skuldbubbla. Dessa pengar ska betalas tillbaka. Innan dess kommer dock bubblan (bostads, börs, arbetskrafts, you name it) hinna spricka och då kan du prata om kaos. Det är upplagt för många konflikter i detta landet, när vanligt folk inte har jobb är fattiga, kanske även svälter. Vi är ju inte något homogent land längre, utan är etniskt/kulturellt splittrade. Samt det du skriver om brottslighet är totalt verklighets frånvänt, den ökar och är större än någonsin i Sverige. Lever du verkligen i Sverige?
Det är inte Sverige som lånar pengar utan Finland. Sveriges statsskuld har sjunkit de senaste åren. Niklas verkar också ha glömt att det gamla homogena Sverige var mycket våldsammare än dagens multikulturella samhälle. I det samhället hade risken för våldsutbrott under en allvarlig kris varit mycket större än i dagens Sverige.
Men med tanke på vårt lands välskötta offentliga finanser och vårt välfungerande privata näringsliv som slår omvärlden med häpnad så är Sverige mycket väl förberett när konjunkturerna vänder nedåt.
Räknat per capita så går det definitivt att tala om en radikalt minskad brottsligheten . Det är kriminologerna rörande överens om. Sverige har aldrig varit tryggare än nu, det är ett faktum.
Det märks att du är totalt oinsatt i ekonomi.
1) svenska hushåll rekordlånar, det är ett faktum då privata skulder ökar hundratals miljarder varje år. Dessa privata lån eldar på BNP, alltså konsumtion, köp av tjänster och varor, med ökad efterfrågan efter arbetskraft. Men detta är lånade pengar. Detsamma gäller kommunerna som rekordlånar för att få sina budgetar att gå ihop. Staten har en minskad statsskuld, det säger absolut ingenting, då privata och kommunala skulder ökar mycket mycket mer än vad statsskulden minskar. Det är även svårare att hantera en gigantisk kris med privata skulder än med en statlig sådan. Sverige är mycket väl förberett för detta, läs ovan som jag skrev det är vi inte. Blir total stopp i ekonomin, med massarbetslöshet när ingen har råd med sina lån och ingen köper något längre.
2) Sluta ljug om att brottsligheten minskar radikalt. Att folk är så segregerade och inte anmäler brott längre, utan ska lösa det själva med att ta över vålsmonopolet är inte att kalla att brottsligheten minskar. Kriminologer är inte alls överens om det tvärtom, vad läser du din fakta ifrån? Aftonbladet och Expo? Titta ut genom fönstret, prata med folk, innan du kommenterar så verklighetsfrånvända kommentarer igen.
Sent förnuft använd det, bara idag har jag läst om 5 skottlossningar i Sverige på olika platser bland annat med automatvapen. Samt folk har dödats/skadats i dessa skjutningar. Samt offer i andra hand ska vi inte ens prata om i dessa fall. Dessutom all brottslighet med inbrott, våldtäkter, misshandel och hedersbvåld ska vi inte ens nämna, så mycket att man blir mållös. Blir förbannad på människor som dig, ljuger folk rakt i ansiktet fy fan! Jag ska inte behöva leva i skiten bara för att du är ideologiskt hjärntvättad.
Att Sverige var mycket mer våldssamt förut, det är inget jag uppfattat eller vad jag någonsin hört från äldre människor som berättat om hederligheten man hade generellt. Glömde du din plånbok på stan kom den alltid tillbaka etc. titta i historien så har set alltid varit lugnare samhällen, när de är homogena. Våldsamma länder med mycket mångkultur hittar du i Jugoslavien, Libanon, Mellanöstern. Lugna länder som Japan, Ungern, tidigare i norden var och är homogena.
Låt oss hålla isär fakta och fiktion en stund här, Niklas.
Om vi fokuserar på kommunerna: Kommunerna lånar inte till driften, utan till investeringarna (nya skolor och äldreboenden, typ). De lånar inte för "att få budgeten att gå ihop". Tvärtom har kommunerna haft en hygglig ekonomisk ställning de senaste åren.
Se SKL, Ekonomirapporten maj 2018.
Sid 9 visar att resultaten varit hyggliga. Det som däremot är ett problem är att resultaten _i framtiden_ blir negativa utan ökade statsbidrag, höjda skatter eller sänkta utgifter.
Men, det förändrar inte att _dagens_ ökade upplåning i kommunsektorn _på intet sätt_ har med driftsunderskott att göra.
Om det blir kris i kommunerna eller bland privata låntagare så kan staten tack vare den låga statsskulden låna och få igång hjulen igen.
Jag refererade till kriminologer och inte till Aftonbladet och Expo. Du kanske missade det Niklas. Att folk drabbas av dödligt våld är ett faktum men trots att befolkningen i Sverige ökat med mer än en miljon sedan 1990 så hade vi färre offer för dödligt våld 2017 än 1990.
Särskilt välkommet är att antalet minderåriga som drabbats av dödligt våld halverats under det senaste kvartsseklet. Antalet kvinnor som dödas av personer de har nära relationer med har också minskat under perioden.
Det verkar inte som antalet personer som sökt vård efter en våldtäkt ökat de senaste 10 åren trots att befolkningen ökat med några hundratusen under perioden.
Fram till mitten av sextiotalet var inte våldtäkt inom äktenskapet inte kriminaliserat och det dröjde till mitten av åttiotalet innan någon fälldes för ett sådant övergrepp. I det gamla homogena Sverige var våldtäkt inom äktenskapet helt enkelt en del av kulturen. Samma sak gällde naturligtvis våld mot barn. Så såg Sverige ut förr, inte undra på att våldet var så rått och så accepterat.
I Japan finns den organiserade brottsligheten som infiltrerar alla delar av samhället och i Tokyos tunnelbana måste kvinnor åka i speciella vagnar för att skyddas från japanska mäns närmast rituella övergrepp.
Ungern är ett fattigt land där allt dåligt skylls på landets judar eller utländska judar. Räknat per 100 000 innevånare har Ungern fler offer för dödligt våld än Sverige om vi får tro Wikipedia.
Vilket är Olles favorit land om Olle själv får välja. Antagligen ett land i mellanöstern eller nordafrika där kvinnor är fri och det finns inget organiserad kriminalitet?
Sverige och Japan måste absolut vara de farligaste länder för kvinnor att bo i hela världen enligt Olle. Som satan läser bibeln kan man ju läsa statistiken.
Joakim, en investering ska avbetalas inom budgetram inte sant? Att kostnaden kan periodiseras gör ju inte att den finansiella kostnaden är lägre för kommunerna när de upptar nya lån. SUCK!
Olle, Japan är ett väldigt fredligt land även fast du försöker svartmåla det nu, för att gå ihop med din fanatiska ideologi.
Japp tittar du 1000 år tillbaka massakerade svenska vikingar folk som aldrig förr och var barbarer. Det som är bra är att vi kommit ifrån detta i Sverige. Men nu importerar vi denna mentalitet till Sverige igen. Vilket till och med msm håller med om idag och inte mörkar längre. I statistik kan du hitta och vilseleda vad och hur du vill och var det första man fick lära sig när man studerade statistik, väldigt basic. Försök inte lura dig själv och andra att brottsligheten minskar för det gör den inte,även fast med statistik kan du påvisa precis vad du vill..
För det första så är Japan är inte ett fredligt land för kvinnor Niklas. Jag beskrev inte vikingatidens samhälle utan det homogena folkhemmet, missade du det?
I takt med att Sverige fylls av utomeuropeiska människor så stagnerar brottsligheten. Det är ett faktum som ganska väl motsäger ditt påstående att vi importerar en barbarisk mentalitet.
Du påstår vidare att en mängd brott ökar men avfärdar statistisk som ett medel för att mäta denna ökning. Hur vet du då att brottsligheten ökar?
Joakim Persson Om du ska hålla dig till verkligheten så vet du ju att du inte kan använda den propaganda som statsmakten kör in i huvet på dig…
A-l-l-a pengar är lån..
Man kan inte säga att man har bra ekonomi och att allting går runt när man hela tiden får ta nya lån för att betala de gamla. Skulle du se det som en hållbar strategi att skaffa nytt kreditkort för o betala skulden på det förra om o om igen?
Gällande statistik hittar tusentals sätt att påvisa att brottsligheten ökar, på samma sätt som du påvisar att den minskar. Därför vad är det för dravel du pratar om, när din grundtes inte gäller. Ditt svar får vara illustrativt för en hjärntvättad fanatiker, du skulle skrika att det är fred i Sverige, även om Ryssland ockuperade hela Sverige och stod och sköt in granater in i ditt bostadsområde. Diskussionen blir antiintellektuell.
Jag märker att Niklas inte kan presentera något stöd för att kriminologer anser att brottsligheten ökar kraftigt i Sverige.
Här har jag en källa till mitt enkla konstaterande att de som forskar om brottsligheten i Sverige inte kan se någon dramatisk ökning av brottsligheten i Sverige: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kriminologen-osakert-om-brotten-okar
Olle Andersson lol. Joråsörrö.. Det finns väl inget som tyder på det haha..
Hur kan du ens gå på sån skit?
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/valdet-i-sverige-omfattande-jamfors-nu-med-mexiko/
Går du på när de säger att invandringen är lönsam också o att invandrare inte begår fler brott än svenskar? Är du totalt insnöad? Polisen hinner inte ens utreda barnvåldtäkter längre.
https://www.youtube.com/watch?v=9hmrbLIzLZs
Det är meningslöst o ens anmäla småbrott idag.
Den här kurvan speglar förmodligen ganska bra vad som skett..
https://drive.google.com/file/d/1rFDo61sjOTgv_G2ARhUzIqxv2RJ0erHl/view?usp=sharing
Att jämföra våldet i Sverige med våldsnivån i Mexico är bara löjligt. Nu handlar det om användningen av handgranater så någon jämförelse mellan den allmänna våldsnivån i Sverige och Mexico gör inte den intervjuade kriminologen.
Nu utredde väl polisen den där våldtäkten till slut så jag förstår inte riktigt vad du menar med hänvisningen till youtube.
Inte mycket till referenser HMG!
Som sagt Olle, du skulle påstå att det är fridfullt i Sverige även om det var fullt krig i Sverige. Du är otroligt lik BagdadBob, enligt honom var de amerikanska trupperna besegrade och långt borta när de i själva verket var inne i Bagdad. Som sådan tas man inte på allvar, man skrattar tyvärr åt dem.
Hej!
Jag är från Mexiko och våldet här i Sverige är fortfarande långtifrån denna nivåer. Däremot i mina nästan tio år i Sverige har jag upplevt att situationen har definitivt förvärras! I MSM har aldrig talas om att i västvärlden våldet har minskat märkant sedan 90 talet men detta har hänt i micket mindre uppfattning här i Sverige. Se nedan:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10155638324798231&set=a.10150320256993231.346950.560498230&type=3&theater
Här kommer mer relevanta links:
https://www.expressen.se/ledare/sanna-rayman/inte-ens-vaktare-kan-sta-upp-mot-valdet/
http://www.gp.se/ledare/svenska-omr%C3%A5den-som-inte-%C3%A4r-en-del-av-sverige-1.6033452
https://www.expressen.se/kronikorer/catarina-lundback/tidigare-skot-man-for-att-skramma-i-dag-for-att-doda/
Tyvärr kan jag inte se någon tecken på att situationen blir bättre den kommande åren. Hoppas att jag har fel!
Ursäkta min svenska 🙂
Ha en bra dag!
Manne Gerell, författare till "handgranatsstudien", manar själv till besinning:
"Vi har aldrig hävdat att Sverige skulle ha liknande våldsnivåer som Mexiko mer generellt. Inte heller avseende grovt vapenvåld i allmänhet. Varje sådan tanke är helt befängd. Den enda variabel som det möjligen går att jämföra de båda länderna avseende är handgranatsdetonationer, vilket utgör en mycket liten del av våldet i såväl Mexiko som Sverige.
Sverige är ett internationellt sett mycket fredligt land. Vi har låga våldsnivåer. Däremot har vi ett ökande problem med skjutvapenvåld och handgranater, som inte kan ses i jämförbara länder. Vi ser fram emot vidare diskussioner kring detta när våra studier publicerats och är tillgängliga för allmän granskning."
Jag hoppas ingen tvekar på att gängvåldet i unga grupper har ökat kraftigt i Sverige på sistone och ligger på en farligt hög nivå. Detta gör ändå inte att man kan dra slutsatsen att Sverige som helhet är ett tungt kriminellt belastat land.
Det är klart att media väljer att jämföra Sverige med Mexiko för att få klick och sälja tidningar, men det har inte så mycket med verkligheten att göra om man zoomar ut från de så populära handgranatsattackerna.
Olle Andersson Nej, det är som du ser inte ett skit löjligt. Jag föreslår att du pratar med polismyndigheterna själva o hör hur det ligger till med deras arbetsbelastning, som framgick ganska tydligt ur klippet, så att du kan ta dig ur den bubbla du uppenbarligen sitter fast i. Varför fortsätter du lyssna på propagandaministeriet när du vet att de konstant ljuger i såna här frågor? Varför tror du sjukhus o skolor varit tvungna att hyra in vakter? Eller utrusta personalen med kroppskameror o fått ta bort namnskyltar på dörrar..
Tror du att detta har bidragit till en ökning eller minskning?
http://www.friatider.se/ny-unders-kning-om-sexbrott-956-procent-av-verfallsv-ldt-kter-beg-s-av-invandrare
Du måste ju ha nån jävla form av kontakt med verkligheten utanför Bingolotta o TV4:s morgonsoffa..
Precis, utvecklingen av våld har varit positiv i väst sen 80-talet (minskade) naturligtvis med bakslag lokalt. Detroit har sen blivit värre, New York bättre för att ta ett exempel där vi har data så det räcker. I Sverige är utvecklingen inte alls bra över tid och då Sverige är det land MP ska regera, där vi känner förfäder, där vi bor, så..
Sjukhus har varit tvungna att anlita väktare sedan sjuttiotalet. Det är ingen nyhet och för övrigt är "Fria Tider" ingen seriös källa.
Olle Andersson Haha. Nej, det har de inte varit tvungna att göra. Flesta hade ens hört talas om sånt på den tiden. Inte ens folk som jobbade inom vården. Sluta snacka s-k-i-t. Hot o våld har exploderat sen 70-talet. Vi kan ta några siffror till..
https://drive.google.com/file/d/1THHs4jlwxYiGqvAXDsE4QrlEIIsoIGLl/view?usp=sharing
Fria Tider är en betydligt mer seriös källa än lögnpressen. Eftersom lögnpressen uppenbarligen undanhållit den här informationen för dig..
Här gör en annan kriminolog en jämförelse mellan våldet i Sverige och Mexico. https://www.criminology.su.se/om-oss/nyheter/j%C3%A4mf%C3%B6relsen-av-vapenv%C3%A5ld-mellan-sverige-och-mexiko-grovt-missvisande-1.346473
Enligt Joakims inlägg här ovanför har också Manne Gerell tagit avstånd från det som stod i artikeln du hänvisade. "HMG" har alltså inte hittat någon kriminolog som stöder tesen att våldet i Sverige ökat dramatiskt. Tvärtom så menar kriminologerna at våldet snarast minskat eller slutat öka de senaste decennierna.
Sverige blir alltså fredligare och säkrare i takt med att andelen svenskar med invandrarbakgrund ökar.
Olle Andersson:
Det var handgrantattacker det gällde. Bara att en sån sak överhuvudtaget existerar är tillräckligt. Du ser ju själv vart det är påväg..
Då tar vi det igen. Precis allting som finns utanför din bubbla tyder på att brottlsigheten har exploderat..
Det räcker att bara se dessa siffror:
https://drive.google.com/file/d/1THHs4jlwxYiGqvAXDsE4QrlEIIsoIGLl/view?usp=sharing
Samt tidigare statistik jag länkade till. Det finns inga tveksamheter om den saken.. O det bekräftas dessutom om du pratar med polisen.. De hinner inte ens med all skit.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/polisen-hinner-inte-med-valdtakter-pa-grund-av-mord
Varför lägger du så mkt energi på att förneka en totalt uppenbar verklighet som folk själva observerar och som dessutom stöds av statistik som gjorts angående detta.. Oavsett vad nån PK-certifierad genuskriminolog säger till dig i Tv4:s morgonsoffa.. Klarar du inte av o genomskåda sånt vid det här laget?
Det är väl fullständigt uppenbart för alla att detta leder till en ökning av våldtäkter tex..
http://www.friatider.se/ny-unders-kning-om-sexbrott-956-procent-av-verfallsv-ldt-kter-beg-s-av-invandrare
Förstår du inte en så enkel sak?
Poletten måste ju trilla ned för dig också förr eller senare..
https://nyheteridag.se/inom-20-ar-har-vi-oppet-krig-ken-ring-om-invandringen-och-framtiden-for-sverige/
Det är farligare o befinna sig i vissa svenska förorter numera än det är på de ställen som många kommer ifrån.
Kan du inte räkna ut var detta kommer sluta? Det är ju bara början..
Vad är det som börjat HMG? Du har visat på en tabell som inte säger något om hur våldet utvecklats i Sverige de senaste decennierna. Det räcker inte.
Olle Andersson: Ja, vad KAN det vara… hmmmm.. hmmmmmm..
http://www.friatider.se/ny-unders-kning-om-sexbrott-956-procent-av-verfallsv-ldt-kter-beg-s-av-invandrare
Men det är ju inte bara i Sverige givetvis..
https://youtu.be/6Mme9IMAVVQ?t=1h42m20s
Vad menar du? Jag har just gjort det ovan..
https://drive.google.com/file/d/1THHs4jlwxYiGqvAXDsE4QrlEIIsoIGLl/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1rFDo61sjOTgv_G2ARhUzIqxv2RJ0erHl/view?usp=sharing
När detta dessutom stämmer med observerad verklighet så måste du ju förstå vartåt det lutar? Du måste ju stå o hålla för både ögon o öron om detta inte är fullständigt uppenbart för dig..
HMG har fortfarande inte lyckats hitta några kriminologer som stöder signaturens påståenden om att Sverige drabbats av en brottsvåg. Siffror som presenteras utan närmare förklaring eller vetenskaplig analys är meningslösa och "Fria Tider" är ingen seriös källa.
När sedan den observerade verkligheten bekräftar forskarnas teser om en stagnerande eller kanske minskande brottslighet så blir det inte mycket bevänt med dina argument HMG.
Jag har inte letat efter nån kriminolg.. lika lite som jag hade letat efter Bagdad Bob under Irakkriget för att försöka få en bild av vad som sker i landet..
Jag har presenterat tillräckligt med siffror för dig. Från SCB t.o.m. Trots att det är problematiskt att få tag på rättvisande siffror i Sverige pga det politiska klimatet.
Finns inga tveksamheter kring dessa siffror.
Om den observerade verkligheten inte bekräftar en ökande brottslighet för dig, då befinner du dig inte i verkligheten.. utan då befinner du dig under en sten. Eller sitter inlåst i en garderob.
För inte ens om man bara läser lögnpressen kan situationen ha ungått någon vid det här laget.
Jo, Fria Tider är en seriös källa. Det är inte så att en seriös källa klassificeras som en källa som undanhåller information från folk..
Inte konstigt att du lever i en sån jävla bubbla. Du är en av de värre verklighetesförnekarna jag stött på. Problemet är ju bara att det är dig själv det kommer gå ut över i slutändan.
Du kan läsa hela rapporten här som har 0 med Fria Tider o göra f.ö. Siffrorna kommer från Sveriges domstolar o det kan du själv kolla upp. Sluta var så jävla k-o-r-k-a-d. Du kan inte vinna en argumentation mot verkligheten genom att försöka förneka den.. Verkligheten är som den är ändå:
https://pjjonasson.files.wordpress.com/2017/10/sexualbrottslighet_bland_man_fodda_i_sverige_och_i_utlandet.pdf
Jag skulle vilja säga att både HMG och Olle Andersson har fel och rätt.
Fördelen för Olle är att han mer sakligt när han läger fram sin tes. Min uppfattning är att våld mellan okända på krogen har minskat. Det man bör tänka på är att det numera finns alternativ för många istället för krogen. Detta gör att folk inte super i samma utsträckning som tidigare och bör påverka våldet per capita.
Frågan är dock hur våldet per krogbesökare ser ut? Har den sjunkigt, är samma eller ökat?
Ett stort problem med brottstatistik är att den mer bygger på resultatet av en händelse än händelsen i sig. Så förbättringar i saker som sjukvård osv kan få andelen mord och dråp att gå ner – dock säger det lite om eventuell risk/risker för att utsättas för en handling. Det finns också andra problem med statistiken – man tar inte upp HUR en anmälan gjorts och det skapar stor osäkerhet. En polisanmälan kan antingen tas av polis på plats eller av polis på station. Minskar andelen poliser ute på fält som har möjlighet att ta emot en anmälan så finns det en risk att lättare brott, exempel en smäll på käften, inte anmäls.
Finns även andra fel som gjorts i debatten. Ett exempel på detta är att Södersjukhuset givit ut en rapport varje år om det grova våldet – för några pr sedan rapporterade de en extrem minskning av grovt våld. Detta användes sedan som ett argument i debatter för att Sverige hade blivit tryggare. Det stora problemet – och som Södersjukhuset redovisade i rapporten men som ignorerades av många – var att en specifik traumaenhet hade skapats på Karolinska som skulle ta emot de värsta/mest akuta fallen i Stockholms län. Detta gjorde att andelen patienter som utsats för grovt våld som åkte till Södersjukhuset minskade rejält.
Så det finns ett ökande problem i Sverige – dock är det inte frågan om någon direkt samhällskollaps. Och det borde gå hyfsat lätt att vända trenden – om viljan hade funnits. Ett av de stora problemen i Sverige är ett eftersatt rättsväsende och att svensk polis nog har varit en av de sämre svenska myndigheter i årtionden. Värst var det nog efter reformen 1998(?). Då distrikt slogs samman och andelen poliser som höll på med ”utryckningstjänst”(eller vad det heter) gick från 10 poliser per distrikt 24/7 till att under vissa tider ha 2 poliser i ett distrikt som tidigare var tre distrikt. Så man gick från 30 poliser till 2 …
Reinfeldt måste ju varit den största imbecillen inom svensk politik? Han förstörde framgångsrikt med sin massinvandring alla framtida möjligheter för en borgerlig regering. Ingen litar på borgarna längre.
Nu antar jag förvisso att Reinfeldt inte var en sosse-spion som i hemlighet arbetade för att underminera liberalism i Sverige. Det är ju inte en omöjlighet.
På samma sätt kan man säga att Annie Lööf inte är en imbecill utan en spion som arbetar för att förvandla Sverige till en socialistisk lydstat till Nordkorea.
Får man bjuda på lite kvällslektyr?
Fredrik Reinfeldt – Det sovande folket
Kopiera följande länk i valfri torrent-klient:
magnet:?xt=urn:btih:f499465fe3cbec8846ef55247c7ab8bb85c4b5ca&dn=Fredrik%20Reinfeldt%20-%20Det%20sovande%20folket.pdf&tr=udp%3A%2F%2Ftracker.leechers-paradise.org%3A6969&tr=udp%3A%2F%2Ftracker.coppersurfer.tk%3A6969
Man behöver inte krångla till det.
https://www.slideshare.net/AlliansfrittSverige/fredrik-reinfeldt-det-sovande-folket
Finns även som ljudbok för de som så önskar. Bara lägg till ljudbok till googlingen.
Reinfeldt hade många förtjänster, men till slut gick det överstyr. Förmodligen blev han överväldigad av sin egen förträfflighet. En slags hjärnblödning eller liknande som sedan ledde fram till totalkollapsen i migrationen. Och där är vi nu, i tagen att städa upp efter Reinfeldt.
Reinfeldt misslyckades med att övertyga väljarna att den invandringspolitik han stod för och antagligen fortfarande står för är den som har mest stöd bland nationalekonomer. Ett land med Sveriges demografi behöver invandring som ett sätt att kompensera för de låga födelsetalen.
Just nu är det bara Annie Lööf som vågar stå upp för en realistisk invandringspolitik. Om den hållningen stärker eller skadar Centerpartiet ställning inför valet i höst är fortfarande en öppen fråga.
@Olle!
Förutsätter att invandringen är i paritet med eller bättre avseende utbildnings- och utvecklingsnivå mm som den befintliga befolkningen samt samma kultur etc.
Varför måste invandrarna ha samma kultur! Med tanke på de fiaskon som drabbat den europeiska kulturen det senaste århundradet så borde ju all all utomeuropeisk invandring vara ett kap för Sverige.
@Olle !
Tja, islamistiska sharialagar, månggifte, klanstyre, slöjtvång på skolorna ( http://www.gp.se/nyheter/gp-granskar/27-av-40-f%C3%B6rskolor-s%C3%A4ger-ja-till-sl%C3%B6jtv%C3%A5ng-1.6326768 ) från en kultur som "missat" både renässansen, upplysningen , boktryckarkonsten, reformationen mm.
Man blir inte svensk bara för att man åker tunnelbanan i Stockholm..
Jag antar att du är ironisk Olle med vad du skriver!
Jämfört med europeiska uppfinningar som GULAG och Förintelsen så är det där bara småsaker. Renässansen och alla de andra fina företeelserna hindrade inte européerna att döda miljoner människor under förra seklet för påhittade brott som fel ras eller klasstillhörighet.
Jag minns tunnelbanan för trettio år sedan där skrikande svenska fyllon och misssbrukargäng härjade ostört. Om de lugna och skötsamma muslimer med eller utan slöja som i dag reser på rutten Slussen – Skärholmen inte är svenskar så bör vi nog ta in mer icke svenskar!
Du kan väl tala lite med Akilov…..
Tragiska lögner Olle!
Om personer på samhället bottenskick störde ditt fina medelklassliv i centrala Stockholm var för flyttade du inte till österlandet ingen skulle sakna dig och du skulle tydligen inte saknas oss?
Parafraseras kommentar gör mig aningen förbryllad. Menar signaturen verkligen att det är hederliga människor som skall vika för buset?
Jag blir onekligen lite nyfiken på vad du menar Parafrasera.
Är det bara infödda svenska missbrukare och våldsmän som har rätt att trakassera, råna och misshandla resenärer på tunnelbanan eller gäller det även för personer födda i andra länder?
Väntar med spänning på ditt svar.
Hej signaturen Olle jag minns min uppväxt i förorten där brukade vi åka till behandlingshemmet för alkolister och spela fotboll med dom inte farligt. Men vi undvek centrum där de tuffa invandrarkillarna oftast med ursprung från mellanöstern hängde/ hänger och trakasserar och misshandlar folk. Olle släpp sargen och kom in i matchen nu. Visst har jag träffat våldsamma alkolister och lugna och snälla människor från mellanöstern. Pendlar du från slussen eller till slussen?
Du svarade inte på mina frågor Parafrasera, vad var det som var oklart?
Jag svarade på din ena fråga man undviker helt enkelt områden där kan råka ut för brott. Olle det är ingen rättighet för någon att misshandla folk det trodde jag ni pratade om på dagis.
Dessutom Olle har du inte svarat på mina frågor.
@Incognito: Jaha, där ser man. Mitt förslag är dock aningen mer preppervänligt då det inte kräver inloggning för att ladda ner 😉
@Olle: Att invandring "behövs" är en nyliberal lögn som upprepats så mycket och länge att alla tror på det. De enda som kan tänkas tjäna på det är kapitalister som får ett större utbud av arbetskraft vilket ger utrymme för lönesänkningar samt fler konsumenter. BNP per capita sjunker. Nationalekonomi bygger mer på politik än vetenskap. Liknande kultur behövs för att integration ska fungera, vi kan omöjligen anamma klankultur och andra medeltidsfasoner utan att huset rasar. Bengt har rätt.
https://www.hd.se/2018-04-30/anne-marie-palsson-den-kritiska-faktorn-ar-alltsa-inte-om-invandraren-arbetar-eller-ej
Din relativism är osmaklig.
Signaturen "Snetmot Nosrob" har inte förstått att det som är bra för kapitalisterna också är bra för alla andra människor i samhället. Signaturen har också missuppfattat hur BNP/capita utvecklas i Sverige. Den minskar inte utan ökar tvärtom.
Dina grovt felaktiga teorier om samhällsekonomin "Snetmot Nosrob" är oändligt mer skadliga för samhället än det som du kallar klankulturer och medeltidsfasoner.
Parafrasera menar alltså att hederliga människor borde ha undvikit tunnelbanan och Stockholms innerstad under åttiotalet eftersom deras närvaro kunde provocera buset. I Parafraseras värld är det det uppenbart offret som är skyldig när någon utsatts för oprovocerat våld.
En onekligen något originell idé om hur man ser på brottsoffer och gärningsman.
I skolan fick jag lära mig att det är rätt att slåss och då helst flera mot en, det är ju säkrast så för angriparen. Vi har uppenbarligen lite olika erfarenheter av den svenska skolan Parafrasera.
Till sist. Jag åker både till och från Slussen, där har du svaret på din fråga.
Det är polisens uppgift att upprätt hålla ordning i landet och om dom inte kan göra det i visa områden så avstår jag att åka dit.
Hitta på saker kan du göra Olle men jag har aldrig att påstått att brottsoffren skulle vara skyldiga du får bara 1 skarp kniv i lådan av 10 Olle för det påståendet. Du har onekligen en förvirrad syn på världen Olle.
Har du blivit oprovocerat misshanlad av ett gäng på 15-20 personer Olle?
De flesta svenskar delar inte din uppfattning om att hederliga människor skall hålla sig undan från platser som kriminella anser som sina revir. Du har din åsikt och att tycka så är din rättighet Parafrasera.
Självklart har du gett uttryck för att brottsoffer får skylla sig själv. Så här skrev du: "Om personer på samhället bottenskick störde ditt fina medelklassliv i centrala Stockholm var för flyttade du inte till österlandet ingen skulle sakna dig och du skulle tydligen inte saknas oss?"
Du anser uppenbarligen att jag inte skall provocera kriminella element med min närvaro och att hederliga människor helst borde lämna Sverige. Du och dina kriminella kompisar skulle enigt dig inte sakna oss!
Du gillar uppenbarligen kriminella och ogillar hederliga människor om man får tro dina inlägg.
@Olle!
Jag kommer mycket väl ute på första stora tågluffen den varma sommaren 1988 – "Sälvalsåret" ..
Kom ner till istanbul i Turkiet och den kulturella "choken" / skillnaden från den centraleuropeiska i Belgrad / Bukarest / Budapest var ENORM !!
Inte bara att man såg tiggare med trasiga lemmar, skoputsare, tuggummi- och pappersnäsduksförsäljare på trottoarerna utan även 3 fullt "påklädda" kvinnor i svart burka/nikab åtföljda av man i vit kläde…
Olle att vara full eller ha missbruksproblem är inte kriminellt i min värld. Tyvärr Olle du framstår inte som en hederlig människa i min ögon hur många hänvisningar till rapporter och statstik du försöker bygga dina skeva världsbild på. Som sagt jag undviker områden där det finns många kriminella men tydligen enligt dig Olle så delas inte den åsikt av svenskarna utan den är apart.
Olle Andersson har åter talat vist. Det som är gott för kapitalet är per se gott för alla medborgare. Bäst för svensken!
BNP utvecklas ju som sagt, nya avlopp, eg renovering som borde skett för måånga år sen och nya hus med balkong mot trafiken, självklart en ny fin motorled. Eller, lite uppdaterad? Jaja. Allt tack vara turen vi haft!
Fast… Vilken av Snetmots teorier skulle vara skadlig? För vem? Hur ska vi rulla allt detta fina vidare utan att Sveriges befolkning drabbas av dålig stämning, även om det inte är en svensk kvar? Visst kan vi vara bittra på den svenska skolan, där du fick gruppstryk Olle, jag är den förste att vilja dra ut det sant sjuka i vårt samhälle i ljuset. En sådan sak är ju rätten att vara annorlunda, nu känns det som att det mest är sexuella avvikelser som ges tillåtelse, annars får du, som vuxen, fråga elitmobbarna och de alltid konforma om det är OK.
Här matas det troll för fullt ser jag! Lägg bara av att svara Olle-mannen, alla vet att han har fel inklusive han själv.
Svar till Bengt Hansves. Jag kommer ihåg när jag landade på Dubais flygplats 2008. Alla barn under 10 år fick en leksak i ankomsthallen. Hela flygplatsen var ren och taxichaufförerna i Dubai försökte inte luras som i Bukarest och Athen.
Kvinnor i Niqab samsades med unga europeiskor med minst sagt utmanande klädsel. Fantastiska gallerier där alla slags produkter från hela världen fanns överallt i staden.
Jag är medveten om att Dubai inte är en demokrati men att tro som du Bengt Hansves att världen utanför Europa är något slags fattighus är helt enkelt ett föråldrat synsätt.
När oljan tar slut i Gulfstaterna, när de utländska teknikerna som hanterar avsaltningsanläggningarna dragit sin väg, när hissarna stannat i de försaltade och försandade skyskraporna och gummit i bensinpumparnas slangar spruckit i solskenet… När galleriornas luftkonditioneringsanläggningar för länge sedan stannat…
Ja, då får man nog inte leksaker när man landar…
Jag har på intet sätt någonsin påstått att länder utanför Europa alltid är "fattighus" men det samhälle som byggts upp i dessa länder är på intet sätt hållbart!
@Olle !
Jag hoppas att du är medveten om att de som städar flygplatserna och kör taxibilarna i Gulfstaterna är "gastarbeiter" där deras arbetsgivare tagit deras pass och om de skulle kommas på med att fuska och lura kunder inte bara skulle bli utan lön, bli utvisade även straffas med minst 50 PISKRAPP …
Dubais ekonomi är inte baserad på olja. Läs mer här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Dubai#Ekonomi
…när golfbanorna ligger rödbrända och fnösketorra och vattendammarna torkat ut…
Kanske inte det Olle men Dubai är inte en helt fristående särling utan beroende av de omkringliggande oljeländernas handel och ekonomi…
I Europa kan vi ju glädjas åt sådana lyckade projekt som Tredje Riket , Sovjetunionen och nu Putins Ryssland. De två första var fiaskon som slutade i massmord medan Putins Ryssland bara är ett fiasko som involverar tiotals miljoner av européer.
I jämförelse med de tre europeiska experimenten så står sig Dubai och även Emiraten utmärkt.
Dax att den så kallade alliansen hoppar i badtunnan flödande av champagne live på youtube?
Årets politikerkollo i Almedalen har inte varit ännu – vi får väl se vad Alliansen gör för badtunneutspel där.
Länge sedan det var ett husmasksinlägg, verkar hända mycket denna månad, all time low på senaste "uppgången".
En annan iakttagelse är att de senaste månaderna har haft mindre affärer, de flesta enskilda senaste veckorna också. Början på denna vecka, 72 affärer, pekar mot nytt rekord-weekly-low.
För att koppla ihop till denna tråd, hur stor inverkan och åt vilket håll bär det av om priserna börjar falla, låt säga 5-10 % till till valdagen?
FP och C vill inte fälla Löfven innan valet, men de har sagt att de ska göra det efter.
Som jag ser blir Ulf Kristersson nästa statsminister, om han nu vill det själv. Om C och FP fäller M, och släpper fram Löfven kommer FP och C åka ur Riksdagen 2022. SD kommer inte fälla en M regering då de för den mest strama invandringspolitiken och Jimmie har själv sagt att han ser M som främsta alternativ.
Just så, att Löfven är statsminister efter valet är mycket osannolikt då SD kommer rösta på Uffe samt göra allt för att C inte hamnar i regering. Uffe kör inte DÖ fyra år till.
M+SD+kanske KD skulle sopa banan.
Djävulspartiet MP, kan dom bara försvinna! Tack på förhand.
Instämmer helt!
Sverige Demokraterna kommer att bli största parti om man tar snittet på de senaste mätningarna och alternativet med fortsatt folkutbyte, kriminalitet och segregation vågar ingen tänka på.
Mitt tips till den 9:e September
S: 25-30% – Under 30% vilket de inte haft sedan den allmänna och lika rösträtten infördes…
M: 20-25%
SD: 20-25%
C: 5-10%
VPK: 5-10%
L: 4% – Klarar sig kvar precis
KD: <4% – Men klarar sig kvar i riksdagen tack var 12% i Jkpg Län
MP: <4%
S: 25%
Sd: 24%
M: 23%
C: 8%
V: 8%
L: 4%
Mp: 3%
Kd: 2.5%
Afs, Fi, Med: 2.5%
Årets val 2018 – "Slöjvalet"?
Valet 1988 gick till krönikorna som "Sälvalet" pga att det under den varma sensommaren flöt i land döda sälar längs västkusten. Miljöpartiet fick starkt skjuts av detta och kom in i riksdagen.
Kan årets val bli komma att kallas för "Slöjvalet"?
I Danmark har Folketinget nyligen inför förbud mot täckande maskering på allmän plats. I Sverige har i dagarna GP avslöjat att många skolor gått med på föräldrars vilja att kontrollera om att deras barn verkligen bär slöja under skoltiden och banna dem ifall de inte gör detta…
http://www.gp.se/nyheter/gp-granskar/27-av-40-f%C3%B6rskolor-s%C3%A4ger-ja-till-sl%C3%B6jtv%C3%A5ng-1.6326768
Idag förbjuder man i Norge burka och nikab i ALLA skolor. Från förskola till högskola / universitet.
Årets Almedalsvecka blir mycket intressant!
http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/nej-till-burka-och-niqab-i-norska-klassrum-1.6401634
SCB skall man inte dra för stora växlar på. De överskattar vänstern och underskattar de borgerliga. Och SD underskattade de med 5 procentenheter, d v s med ca 60%…
BREAKING !! Senaste opnionsen SVT /Novus
"..Sverigedemokraterna fortsätter att öka och är idag näst största parti och får 21,9 procent. Samtidigt förlorar Socialdemokraterna stöd och får 23,8 procent. Skillnaden mellan partierna är idag alltså mindre än två procentenheter…"
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-novus-sd-nast-storsta-parti-nara-ga-om-s
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s-hotas-av-genomklappning