Bilbranschen kan stå inför att ta ett kliv upp på utvecklingsskalan, från att egentligen bara förfinat en 100 år gammal produkt under många år. Frågan är vad självkörande bilar och återgången till elbilar, samt förändrad lagstiftning för fossilbilar, kommer göra med andrahandsvärdet på dagens fordon? Ska man alls köpa en ny bil nu?
Hos Ny Teknik frågar sig Joakim Johansson vad som kommer hända med andrahandsmarknaden för såväl lastbilar som privata personbilar när självkörande fordon slår igenom. Han undviker dock frågan kring elbilar, men man får förmoda att det finns en koppling mellan självkörande fordon på grund av Tesla.
Tydligen har det blivit ett ras för nyproducerade lastbilar i Tyskland – inköparna inväntar självkörande versioner, där bilarna kommer köra utan chaufför på motorvägarna och bara stoppa i en förare vid omlastningsplatser i anslutning till dessa.
Motsvarande kan riskera att hända med personbilar, där andrahandsvärdet snabbt försvinner. Johansson:
“Blir våra personbilar värdelösa är det en nationalekonomisk katastrof som vältras över till att bli en privatekonomisk katastrof. Uppmaningen är därför enkel: Köp inte nytt nu, minska exponeringen när värdet på andrahandsmarknaden går ner.”
Nu är jag inte så säker på att självkörande fordon egentligen är speciellt nära för personbilar, utan snarare 10+ år framåt och att vi bara är i början på hypecykelns överdrivna förväntningar. Men samtidigt står ändå bilbranschen inför ett tekniksprång, egentligen det första på hundra år. Dels avser allt fler att gå tillbaka till ursprunget med elbilar och dels har vi självkörande fordon framför oss, om än inte kanske i närtid.
General Motors har nu sagt att de kommer gå över till 100% elektriskt på personbilsidan – dels via rena elbilar och dels via bränslecellfordon med vätgas. Man anger inte något årtal, men detta är ändå rätt spektakulärt. Framtiden stavas elektriskt.
Med en förväntad livslängd på 17-18 år på en fossilbil så blir det därmed frågan vad som händer med andrahandsvärdet på dessa och hur hårda privatekonomiska konsekvenser det kan bli för hushållen. Satt rent av och diskuterade detta idag i den lokala lunchklubben med Sätila Hellectrics – dvs de lokala elbilsraggarna.
Min egen fossilbil bedömer jag med sina 31 000 mil och 12 år är värd ca 20 000:- SEK. Hälften av det är sommar- och vinterdäcken, samt den ett år gamla Apple Airplay-bilstereon från Pioneer. Så det blir inte direkt någon större smäll om bilen blir osäljbar om jag någon dag försöker sälja den.
Värre är det med nya fossilbilar. Är det dags att vänta eller ska man faktiskt köpa en ny bil? Vilken är i så fall bästa formen? Privatleasing, eget ägande eller tjänstebil?
Och vad kommer hända med den fossilbilbaserade kringnäringen om vi alla går över till elbilar? Det finns runt 200 000 personer anställda i bilserviceindustrin, inklusive bensinmackarna, och elbilar kräver mindre service.
Men självkörande bilar skakar jag bara på huvudet åt bortanför motorvägarna än så länge. Det räcker att köra in eller ut på Södermalm via Skanstull (vilket jag gjort rätt många gånger) för att inse att verkligt självkörande bilar ligger många år bort. Släng på lite snö på det också …
Nästa fråga blir vad andrahandsvärdet blir på dagens elbilar? Utvecklingen går fort nu. Tesla ger garantier på restvärdet för tjänstebilsleasing, dvs Teslas aktieägare betalar om det skiter sig. En sak är jag dock ganska övertygad om – vi kommer ha fått sett ett tekniksprång inom personbilar tills dagens nya bilar ska skrotas om 17-18 år. Redan 2019 kommer i princip alla biltillverkare ha rena elbilar och fordonet slutar vara en nischprodukt. Samtidigt har Tesla nu problem att leverera Model 3 enligt plan.
51 kommentarer
Hur blir det med det juridiska, det är en fråga. Hur blir det att köra på "dåliga" vägar, typ skogsbilvägar, där man måste kryssa mellan uppstickande stenar och annat. Det finns många exempel där man själv måste köra bilen, det går säkert att "köra" från A till B i stan eller på landsvägen.
Det som riskerar fördröja i Sverige är hur snabbt politikerna förstår och fixar lagstiftningen. Man talar om fem nivåer och Volvo samt Ford säger sig ha fordon på marknaden 2021. BMW siktar nog lite tidigare. Mest framåt i löften är Tesla, men de brukar skjuta lite på premiärer när måldatum kommer. Många fler är på gång och orsaken är de stora framstegen för AI. Nivå fem är helt och fullt förarlöst i alla miljöer. Volvo säger sig hoppa över nivå tre.
Med lidar ser bilen föremål som uppstickande stenar och annat med två cm marginal så skogsvägar bör kunna vara ok redan med vissa versioner av nivå tre eller fyra. I nivå fem saknas ratt, pedaler mm. BMW mfl tänker erbjuda andra mer okunniga fordon uppdaterade exakta kartor via Here. Gamla fossiler kan då kompletteras med en skärm som visar exakt hur vägen såg ut när den senaste självstyrande passerade.
Men visst kommer nog de första autonoma taxi köras i städer från A till B och lastbilar på motorvägar i konvojer tidigast av alla större fordon. Små robotar som kör långsamt på trottoarer är nog mycket nära.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Därför man privatleasar.
Träffade förresten en som jobbade med autonoma fordon igår. Enligt denne så är det alldeles för hypat. Det kommer dröja länge innan vi har självkörande de bilar, dvs. som klarar alla de körförhållanden som en människa klarar.
Jag håller med. Jobbar med riskkapital. Just nu är AI och deeplearning helt överdrivet hypat. Stora förväntningar och snabba pengar. Köp och sälj snabbt ett bolag som har någon teknik som kanske möjligen kan användas…..Jag ser inte att ett system för autonomi på vägar är på plats de närmaste 15 åren. Men sen…
Blir ingen större smäll skulle jag tro eftersom den största värdeminskningen sker redan de första tre åren: http://teknikensvarld.se/vardeminskningen-for-112-bilmodeller-superlista-129061/. Så snabbt kommer inte introduktionen av elbilar ske att det hinner påverka droppet så mycket. Liknande effekter kommer senare längre ner i köpledet så det tar tid innan begagnande elbilar blir så billiga att det konkurrerar seriöst med begagnade konventionella.
Om jag var du skulle jag förresten se över värdekalkylen på den 12 år gamla bilen, 20 000 för en bil med 31000 på mätaren låter mycket, även om det skulle medfölja sprillans nya vinter och sommardäck.
Vid 31000 mil så skall man nog inte räkna med att bilens värde ligger i vad man kan sälja den för utan vad man kan använda den till. Det är inte speciellt troligt att bilen kommer sluta fungera bara för att det kör omkring en och annan autonom elbil på vägarna…
+1 hapazard
Honda CR-V har mycket bra andrahandsvärde, går inte att jämföra med en gammal renault
Det är nog värre med alla leasade bilar för beg bilsmarknaden.
För lastbilar och transporter är lönekostnaden helt avgörande för lönsamheten. Östeuropeer är billigare än svenskar. Robotar är mycket billigare än östeuropeer.
Klart hela branschen väntar på automatisering, det är som vilken automstiserad industri som helst när det finns bra system.
(Betänk en sådan sak som att bilar kan köra kontinuerligt då, eftersom robotar inte behöver paus)
Vad en självkörande bil tillför mig som privatperson är mera tveksamt. En viss delningsekonomi kan det bli om arbetslivet tillåter flexibilitet i när och var man utför sina arbetsuppgifter. De flesta kan inte sitta hemma i kammaren på heltid. De flesta arbetar inom samma tidsspann.
Det finns redan utmärkta system för detta som inte innebär teknikrunkeri, givet man begränsar sig till kraven på tider och det kallas kollentivtrafik…
Jag ser en framtid där vi korkar igen vägarna med dyrare, självstyrande bilar i rusningstrafik. Möjligen eldrivna.
Det kanske inte händer lika fort som det hade hänt med nuvarande fossilbilar dock och mänskliga förare som gärna tar risker och orsakar olyckor i tät rusningstrafik och därmed förseningar. En lägre driftkostnad också iom en optimal drift.
"Östeuropeer" är snart i kapp löneläget i väst!
Hur många "polacker" som "hantverkar" i villakvartern ser man idag?
Inte många! Snarare är det folk ifrån Rumänien (Moldavien) och Bulgarien som är mer frekventa.
Och händer det något i Ukraina så kommer det att bli dem som tar över den svenska byggverksamheten.
Redan idag så är det ju dessa som renoverar polackernas kök och badrum… 😉
Har man inte råd med en ny bil med garant menar jag att man skall ha en bil som går att reparera dvs innan datornätverken har trojansk galopperat in i bilarna. Jämför femtiotalarna på Kuba.
Realekonomi: ignorera låga slentrianvärderingar och snack om att reparationen kostar mer än vad bilen är värd, en gammal bil är värd vad den kostar att ersättas av en annan bil.
Tror inte speciellt mycket på "självkörande" fordon… Då kan man ju lika görna åka buss! 😉
En del av bilkörningens "tjusning" ligger ju i att man själv kontrollerar motorns kraft och kan tygla densamma med bromsar och styrning.. 😉
Självkörande lastbilar på motorvägar ja: Redan idag flygs ju obemannade farkoster på distans från "bekväma kontorsmiljöer" och likaså sker borrningen i Kirunagruvan från kontrollrum utan att någon står vid borren och kör den.
Självkörande lastbilar för timmerstransporter: Nej! En alldeles för komplex miljö – jämfört med motorvägar – där själva "kännandet" av väg, halka etc. spelar in för mycket.
Själv skulle jag föredra en 2-3 år gammal kombi av välkänt fabrikat för dess uppgift som trygg säker "hushållsmaskin" och för att få livspusslet att gå ihop.
Sedan kan Frigolit & Co dra någon gammal rostig tandemcykel över sig på vägen till den makrobiotiska grönsaksaffären eller genusdagiset !
Nya fordon sålda efter 1/7 2018 drabbas av den nya "Bonus-Malus-skatten", speciellt dieslar …
Självkörande fordon på större trafikleder torde inte vara något större problem. Den stora fördelen blir när de är en nog stor del av trafiken och kan börja prata med varandra. Då kan de slipstreama i biltåg med några cm mellanrum och minska köerna. Vägarna kommer att kunna svälja betydligt fler bilar i rusningstrafik utan att det uppstår några köer.
De självkörande behöver inte heller leta efter parkering i city. 30% av bilar i city letar parkering.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Återgången till elbilar är väl ändå att ta i lite. Det experimenterades lite med batterier i slutet av 1800-talet, men mer än så var det inte.
Ford som verkar ligga längst fram i utvecklingen har sagt att en level 4 (av 5) bil ska finnas tillgänglig att köpa 2021; den ska klara att köra helt utan förare, förutom de mest extrema förhållandena. Level 5 tror de flesta tillverkare ligger väldigt långt bort, om det ens är möjligt.
Frågeställningar runt försäkringar, culpa vid olycka etc kommer ta tid att klara ut – speciellt i USA där man kan bli stämd på obegränsade belopp i stort sett.
Privatleasa och lämpa över risken till billeverantören. Hyfsat billig "riskpremie" för teknikskifte.
Självkörande bilar har stor potential i storstadsregioner och då som en ondemand-tjänst. Nuvarande bilflottas utnyttjas dåligt över tiden men genom att schemalägga transporter så kommer en bil till dörren när du ska till jobbet. Kanske den hämtar någon mer, den behöver inte parkeras utan går till nästa bokning. Trafikmässigt kan också trafiken fördelas där det blir minst flaskhalsar osv.
Likadant för varutransporter. Chaffis får bli stuvare istället.
OnDemand tror jag också är framtiden. Dagens 4% utnyttjningsgrad för privatägda bilar är extremt dåligt resursutnyttjande.
Och på morgonen sitter oftast bara en i bilen. Med självkörande blir det efter en kortare tid sådan rabatt om bilen får ta upp en eller två ytterligare som ska ungefär samma väg liknande färdtjänst idag.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Varför sitta i köer alls? Cykla istället.
Varför slita ut sig? Kör mc istället.
Det där snacket om låg nyttjandegrad är inte rätt tänkt. Vad är nyttjandegraden över livscykeln? Cornus bil rullar ju fortfarande…
Kolla dokumentären "who killed the electric car" – intressant.
Idag skulle jag fortfarande välja kolvmotor med max förarassistans. Flytande drivmedel blir allt miljövänligare med bio-inblandning. Alternativt kan jag tänka mig en hybrid.
Elbil blir ett alternativ när någon jag känner väl har klarat sin femte vinter och fortfarande är nöjd.
Tror vare sig elbilar eller autonoma bilar kommer revolutionera så pass att det påverkar andrahandsvärdet på bilar. Visserligen kan man hävda att dessa bilar har ett större värde och därmed kommer vara mer attraktiva, men det är i grunden inte annorlunda än att bilar med farthållare, AC osv är mer attraktiva (för att inte tala om ny bil).
Endel framför att elbilen är extremt mer ekonomisk, men då skall man räkna med att mycket av skillnaden beror på skatt och skatten skall ju in ändå så detta faktum kommer ligga elbilarna i fatet. Dessutom har ju elbilar också vissa nackdelar, bortsett från lägre räckvidd så är de ju dyrare i inköp och man bör veta att det ska ganska mycket till innan lägre driftkostnader räcker för att motivera ett högre pris.
När det gäller självkörande bilar så står ju lite trafikregler i vägen. Man får inte köra sant självkörande bilar på vägarna utan man måste ha en förare (och det räcker inte med en passagerare som sitter bakom ratten). När reglerna väl släpper på självkörande så kommer det antagligen ske successivt. Detta betyder att man inte från dag ett kommer få full nytta av att bilen är självkörande. Det vill säga att skillnaden blir inte så drastisk över en natt.
Övergången kommer inte ske över en natt precis, och den kommer inte ske i morgon. Man bör fråga sig hur man skall ta sig till jobbet fram tills dess, har man tänkt sig att gå eller cykla? Eller ta T-banan till malmberget? Det är lite som farhågorna med deflation – den gör ju inte att man slutar köpa saker. Möjligen slutar man att köpa saker man inte behöver och det kan vara samma sak som händer bilmarknaden – man kommer ju inte avstå från att köpa bil om man behöver en bil (även om man har blivit lovad att man kan köpa en så mycket bättre bil om tio år).
Kostnaden för att tillverka elbilar beror på volym. En elbil är mycket enklare än en fossil men har ännu låg volym. Det verkar som att "alla" traditionella tillverkare nu lovar elbilar inom kort.
The Economist hade en kul utsida för ca en månad sedan med texten Roadkill och en fossilmotor med rör och ledningar som ben och svans liggande på rygg med lite olja läckande som svart blod. Inne i tidningen påvisade de fossilens snara död i ett antal artiklar.
Jag tror inte Sverige blir först med att tillåta nivå fem. Och de första nivå fyra kör nog lastbilar på motorväg i konvojer. Nivå fem taxi blir först begränsade till städer och kanske 50 km/h eller motorvägar om jag ska gissa. Landsbygden får säkert vänta några år tills 5G byggts ut och flottan hunnit växa.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Det jag menar var bränslekostnaden som tas som argument, men det är vanskligt för man inkluderar skatter i kalkylen och vi vet att skatten skall in. Så trots att man skattemässigt gynnar elbilar så är det ju ändå så att i slutändan skall elbilar beskattas med lika mycket som man beskattar petroliumbilar.
Och rensar man för skatt så blir inte fördelen med elbilar lika stor.
När det gäller inköpspriset så är det ju också samma fråga om att deflationen dödar ekonomin. Behöver man en bil så köper man en bil – man kan ju inte liksom sitta och vänta i ett hörn på att de utlovade elbilarna dyker upp helt enkelt…
Framförallt tillåter elbilar nya aktörer att gå in och starta tillverkning. Att utveckla en egen drivlina för modern kolvmotor – extremt stor investering som ingen pallar.
Elmotorn till elbilen kommer snart att kunna köpas in från typ Bosch som en standarddrivlina. batterierna likaså. Pressa lite plåt och sen har du en IKEA-bil.
Ställde mig själv frågan för ett år sedan, då min privatleasing gick ut. Kom fram till följande poänglista, som förfarande känns för mig aktuell, hög poäng lika med sämre affär. Jag inkluderade bara nya bilar och privatköp samt dess bränslen, kravet var familjebil/dragbil/4wd/automat/ej vit/ej privat leasing. Jag kör cirka 1500-1800 mil/år.
Diesel: 0p
Bensin: 3p
Gas: 1p
Etanol: 0p
Hydrid bensin: 1p
Hydrid diesel: -3p
Ren elbil: 1p
Så min bil blev en bensindriven, som matchade listan och behovet beskrivet ovan. Jag kommer att göra en ny lista när jag haft min bil 5-7 år till. Ifall ingen svart svan seglar upp.
Ren elbil är en chansning utan dess like, så därför bara en poäng. Kräver dessutom vissa elförändringar till uppfarten. Få ampere stor risk helt enkelt.
"hög poäng lika med sämre affär" -> hög poäng lika med bättre dålig affär
Jag har en nästan ny bil och räknar med att behålla den i 10 år vid den tidpunkt så kommer det att finnas vettiga elbilar som inte ruinerar en och har en bra körsträcka. Det enda som kan förstöra min plan är politkerna men de kommer också förstöra för el/hybrid bilar genom att införa kilometer skatt som de kommer säga ska bekosta vägar o.s.v men till stora delar kommer att gå till annat
Borde lobba för trängselskatt istället för den tullavgift som i sann 1984 anda likt "Krig är fred", "Okunnighet är styrka" och "Frihet är slaveri" byter mening. Med GPS och mobil kan kostnaden för att finnas på trånga områden belasta de som trängs och samtidigt minska dyra utbyggnader i städer. Lite glädje för glesbygd blir det också.
En primitiv kilometerskatt för andra än tunga fordon som idag sliter mycket mer på våra vägar än de betalar i skatt. Varför ska tunga fordon subventioneras?
Vänliga hälsningar
Nanotec
Dock ett mysterium att det går att bygga självkörande bilar när det inte ens verkar gå att byta ett signalsystem på tunnelbanan i Stockholm. Men det kanske säger mer om inkompetenta beställare och usel italiensk tillverkare? Har på skoj försökt köra med Volvos smarta farthållare i stadstrafik i Stockholm och trekniken som finns idag är inte direkt mogen för komplicerade miljöer. Många ingripande och snabba inbromsningar blev det.
Vilket problem löser vi med elbilar? Nya produkter som inte löser ett problem för användaren brukar aldrig bli någon succé. Plus att vi inte har el till alla. Plus att självkörande bilar är en utopi, Microsoft kan inte ens göra ett fungerande operativsystem efter fyrtio år och oändliga resurser. Det är de usla lögnhalsarna till EU-politiker som drar åt klimatsnaran trots att klimathotet sedan länge är ogiltigförklarat. Bilbranschen måste låtsas att de hänger med, annars kan de anses som tröga och omoderna. Jag vill aldrig ha en elbil, den skulle bli ett jätteproblem för mig. Nu har jag en modern bil med automatväxel, avståndsradar och ett virrvarr med kameror och blinkande varningslampor, automatiska torkare och självavbländande helljus. Och den är livsfarligt tråkig att köra. Jag längtar efter en ursprunglig bil med osynkad växellåda så att man får någonting att göra bakom ratten.
Om alla bilar gick på el skulle det högt räknat kräva 13 Twh och det nettoexporterar vi mer än.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Det kommer inte att ske någon snabb revolution inom bilvärlden som får andrahandsvärdet på dagens bilar att rasa. Tvärtom, det kommer att ske en gradvis övergång till hybrider och elbilar samtidigt som förbränningsmotorerna kommer att förfinas och fortsätta drivas med bensin, diesel och alternativa biobränslen under lång tid framöver. Om 10 år tror jag inte att ens en tredjedel av all nybilsförsäljning är renodlade elbilar.
Enligt senaste statistiken från branschorganisationen BilSweden ligger andelen elektrifierade bilar (el- och hybriddrift) på 4.5% av all nybilsförsäljning. Resten är bensin och diesel (och lite gasdrift också tror jag). Och då ligger Sverige ändå relativt bra till – globalt ligger elektrifierade bilar på runt 1% av den totala produktionen.
Visst kommer andelen elbilar att öka i takt med att de blir billigare i inköp och att infrastrukturen byggs ut, men jag tror de flesta förstår att det av rent praktiska skäl är helt omöjligt att genomföra en teknikomställning i så stor skala, att man skulle kunna gå från 1% till 50% av bilmarknaden på bara några år. Det är inte mobiltelefoner eller TV-apparater vi diskuterar, utan bilar.
Det handlar alltså om helt nya tekniska plattformar på bilarna, det handlar om att öka tillverkningen av elmotorer och framförallt batteripaket till nivåer som vi idag inte är i närheten av. Det handlar om att öka utvinningen av litium till nivåer som vi inte är i närheten av. Jag påstår inte att litiumtillgångarna kommer att ta slut – jag menar bara att logistiken, produktionsprocessen, fabrikerna idag inte existerar, och att det kommer att ta lång tid att nå den nivå som skulle krävas för att elektrifiera ens hälften av alla nya bilar.
Man kan lugnt köpa bensin- diesel- eller hybridbil idag utan att riskera någon värre ekonomisk förlust än vad som alltid varit normalt vid bilköp.
Nja självstyrande taxi kommer av ekonomiska skäl ta över mycket av färder och transporter efter säg 2023 så köp av nya fossiler faller troligen snabbt i storstäder och många behåller sin gamla fossil som reserv. När försäljningen av bensin minskar blir det svårare att tanka, men mackarna försöker säkert bredda sin verksamhet och lever några år till. Diesel förbjuds förmodligen på vissa vägar eller zoner eller tider i stad efter stad och när elbilarna fått volym blir det nog problem att få köra bensindrivet i stad efter stad också.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Den som lever får se, men personligen tror jag inte alls på ett sådant scenario redan till 2023. Det kommer att dröja mycket längre. Möjligen 2033.
Vad gäller självkörande bilar är jag förvånad över att bilindustrin själva driver det så hårt. I visionen av autonoma fordon brukar man vilja eliminera privatbilismen, dvs att man skall bort från idén om att varje familj har en egen bil som används till och från jobbet, till affären och till att skjutsa barnen till fotbollsträningen. Istället har biltillverkarna börjat lansera idén om sig själva som leverantörer av transporter. Det vill säga, när du behöver en bil så bokar du den via en mobilapp och så kommer den självkörande bilen och hämtar dig var du vill och kör dig var du vill, när du vill.
Det låter på många sätt som en bra samhällsvision, men det som förvånar mig är att biltillverkarna på detta sätt frivilligt ger upp det mest lönsamma de har, dvs privatägandet (oavsett om det är avbetalning eller leasing) av en märkesprodukt. Om vi inte skall ha våra egna bilar längre, vem bryr sig då om bilmärken? Det är väl ingen idag som bryr sig om vad det är för fabrikat på taxin eller spårvagnen? Resultatet kommer att bli att de flesta bilmärken försvinner, och att alla bilar kommer att ha i stort sett samma teknik. Det är väl ingen som bryr sig om prestanda, köregenskaper eller yttre design när man ändå bara åker med?
Antagligen blir det istället saker som komfort, inredningsdesign och säkerhet som kommer att skilja de autonoma fordonen åt. För att inte tala om mobila tjänster, internetuppkoppling och underhållning. Det är ju där som Google, Apple och Microsoft ser en enorm marknad, och därför driver på utvecklingen åt det hållet. Men de flesta traditionella biltillverkare kommer att försvinna, eftersom deras lönsamma marknad, privatbilismen, har försvunnit. Och jag förstår inte riktigt varför de själva gräver sin egen grav. Å andra sidan kommer det säkert finnas en marknad kvar för sportbilar, för bilentusiaster som gillar att köra själva. Ungefär som segelbåtar eller hästar används idag – de fyller inget praktiskt behov, men däremot ett emotionellt behov.
Varför just 2033? Kan du förklara hur du tänker? Gillar det mesta du skrivit annars.
Bilindustrin har ledande personal som nyss insåg vad AI medför. Antingen ska de satsa på det nya och kanske överleva eller alldeles säkert dö.
Vi köper allt mer via nätet och det har börjat drabba köpcentrum i usa vilket jag lärde vid solförmörkelsen i augusti. Här hos mig har den lokala ersättaren för posten inte längre plats för alla paket utan ofta får jag köra till andra stadsdelar för att hämta. När det sista steget hem till kunden har automatiserats försvinner många korta bilkörningar och även livsmedelshandeln får färre besök.
Skolkörningar är frekvent i närmiljön för närmsta skola är populär. Dessa skolkörningar kommer säkert att ligga högt i automatisering och ibland transporter med fler skolkamrater. Föräldrarna kan välja lite lite annan tid för sina jobbresor. På jobbresan kan du välja att börja jobba i fordonet om du inte väljer underhållning eller frukost.
Med 2023 menade jag inte att vi hunnit ha någon stor volym på autonoma bilar nivå fem för persontransporter ens i storstäder men från då går det fort och dessa fordon står inte stilla 95% av dygnet. Taxipriset kommer variera under dygnet och nattetid transporteras nog mest gods av olika slag.
Annars tycker jag du har väldigt bra tankar.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Nja, 2033 drog jag bara till med för att du skrev 2023! Och för att jag tror att 15-16 år är en rimligare tidshorisont än 5-6 år. Mina tankegångar bygger på att ett sådant här teknikskifte inte kan ske speciellt snabbt, av rent praktiska skäl. Det har inte så mycket att göra med vad som är tekniskt möjligt, utan mer med hur lång tid det tar att genomföra förändringar. Se på Tesla som nyligen meddelade att Model 3-produktionen haltar betänkligt pga ett antal flaskhalsar i produktionen.
Politiska beslut i form av subventioner till elbilar, straffskatt på och kanske till och med förbud av fossilbränslebilar kan förstås skynda på teknikskiftet men jag tror inte att politikerna är villiga att ta såpass drastiska beslut. Befolkningen i Sverige, framförallt utanför storstäderna, är väldigt beroende av bilen. Vår industri och handel är väldigt beroende av lastbilstransporter. Det kommer inte att fungera att förbjuda bensin och diesel inom bara 5-6 år. Inte en chans.
Tack, det var ett bra svar. Volymen självkörande på nivå fem kan knappast vara stor redan 2023. Jag menar att mycket av de där praktiska förändringarna redan skett eller hunnit långt. För några få år sedan fick jag mycket avfärdanden med att lidar kostade över 500.000 kronor. Du har rätt i att det tar tid att genomföra många av behövda förändringar i just Sverige. Ökad produktion av elmotorer eller mer litium är redan på god väg. Viktigast är att nivåerna före nivå fem samlar data om alla tänkbara trafiksituationer till allt bättra AI. En detalj är snabbare mobiltrafik via 5G där en intressant invigning skedde i Göteborg igår med flera samverkande företag. Ja 5G ska finna i Stockholm 2018 om än begränsad.
Förbud för diesel kommer snart för vissa zoner i många större städer – åtminstone vissa tider. Lösningen kortsiktigt är förmodligen mest hybrider för distribution och möjligen korta undantag för vissa servicebilar. För landsbyggen kommer fossilt (liksom skedde före de hästlösa fordonen) att leva kvar betydligt längre än i städer. Bilen hälsades som en efterlängtad lösning på de stora föroreningarna från havrets restprodukter.
Självklart förbjuds inte bensin och diesel allmänt inom 5-6 år utan min gissning är att det finns på allt färre mackar från säg 2025.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Ett annat bilföretag än det stora lokala ute på Hising-Island har en helt annan ansats till detta med "självkörande"…
Hos detta företag är det helt enkelt FÖRAREN som KÖR !!
Bilens kraft, motor, bromsar, styrrespons och VÄGKÄNSLA går direkt och utan "digitala filter" rakt in i FÖRARENS hjärna !!
Man har bara "mugghållare" etc. pliktskyldigast för att en stor marknad på andra sidan Atlanten vill ha det för annars så hade man inte haft något för föraren distraherande flipperspel eller anabola digitala skärmar som i TESLA i förarens blickfång…
😉
Full Autonom efter 2023,då är alltså Ai ett faktum.
Efter 2023,menas exvis 2123 så är det iofs efter…
Efter boll kommer barn.
Älg eller tamboskap.
Tror många "här" på vätgas som personbilsbränsle med?
PJ – Ja AI är här men inte så allomfattande, som vår förmåga. Boll är ok att köra på om algoritmen med hjälp av IR, Radar, Kamera och Lidar inser att barnet inte är så nära. Älg och häst är snabbare så det duger inte att veta att det är något som lever. Tidigare försök registrerade råttor och det kanske inte ska ge en nödavkörning eller ens en tvär broms som spiller ut hett kaffe på passagerarna. Barnvagnar är ett specialfall.
Vätgas kostar en hel del att tillverka, men ger rätt använt enbart vatten som utsläpp. Ja jag tror det också kommer eftersom flera bilföretag också beställt utrustning för att omvandla till el via bränsleceller. Tex Honda, GM, Toyota, Ford, Mercedes, BMW, Hyundai.
El är framtiden men jag tror mer på batterier och superkondensatorer.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Enligt gårdagens Teknikens Värld så utreder SoZZarna redan hur man kan beskatta elbilar.
Där kan man säga att elbilen blev mördad innan den slagit igenom.
Mitt råd är att du religiöst kör med alla gammla bilar så länge du kan svetsa rost och njut av mäktiga v8
sången samt dieselmotorer de kommer att leva många hundra år eftersom oljan förnyas hela tiden i jordens innandöme..
LOL.:-) 🙂 🙂
Nja, nu lever ju vissa (S) kvar i tron att de är det enda och allsmäktigt (S)tatsbärande PARTIET med egen majoritet…
Så vad (S) , SSU etc. håller på och "utreder" om skall tas med en stor nypa salt !
Skulle också vilja delge i ett extatiskt religiöst vittnesbörd att "allting som SoZZarna lägger sina skattehänder på dör"
eller som i DÖ och dödens hand
Bengt: bortsett från att pengarna skall in oavsett. Att sossarna utreder frågan är för att de råkar sitta i regering nu. Hade det varit ett annat parti hade de nog gjort detsamma.
Och det viktiga att inse är att de kommer beskattas när tiden är mogen, på ett eller annat sätt. Det är ju inte så att staten blir av med massa utgifter bara för att folk kör med elbilar…