Spotify går från klarhet till klarhet i att visa att deras affärsmodell saknar skalfördelar. Uppgifter gör nu gällande att omsättningen (försäljningen) ökade med 40% första halvåret 2017, men att bolagets förluster låg i intervallet 1 – 2 miljarder kronor.
IPay. Roger Wateres framför The Wall på Nya Ullevi augusti 2013. |
Spotify sägs alltså enligt sajten The Information ökat sin omsättning med 40% sett till potentiell årstakt. Samtidigt landade förlusterna på mellan 100 och 200 miljoner euro. Förra året skulle förlusten varit 5 miljarder kronor, så kanske minskar nu förlusterna äntligen något. Men inte ens en 40%-ig omsättningsökning räcker för att få fram vinster.
Skalningsfördelar saknas uppenbarligen. Ju fler kunder, desto mer ska skivbolagen och kreatörerna ha betalt. Infrastrukturen på serversidan måste också byggas ut linjärt mot antalet kunder. Samtidigt verkar man inte lyckas göra sig av med overhead i administrationen.
Men vem vet? Några år till och några 100% i ökad omsättning så kanske man till slut börjar närma sig noll i förluster?
Fast vem bryr sig? Kunderna ska förstås tacka och ta emot för att de låter investerarna betala för deras musik och kommer sedan kasta sig över aktien eftersom de inte kan skilja på bra tjänst och bra affär, utan tror att det är samma.
Sammantaget kan man bara beundra Spotify för att kunna expandera så mycket under så många år utan att kunna visa vinst. Det kräver särskild skicklighet från ledningens sida.
27 kommentarer
Borde inte Spotify börja se över andra sätt att slå mynt av sin marknadsdominans? Agera mellanhand i bokandet av konsertbiljetter, med ett knapptryck beställa hem t-shirts med sina favoritartister, sälja data till radiokanaler om vilka låtar som är populärast just idag för att blixtsnabbt kunna få en yngre publik, osv osv…
Sen så tycker jag även att Spotify har fått en sån dominerande roll så att de nu kan kräva att tv-tillverkare ska ha en Spotify-knapp på fjärrkontrollen, som Netflix har på väldigt många modeller nu, för att ytterligare stärka sin roll.
Tror inte artisterna vill ge Spotify pengar på det de faktiskt tjänar pengar på – konserterna.
Men Spotify-stöd finns väl i varenda hårdvara numera (Spotify Connect). Vanligare än t ex Airplay.
Just Spotify Connect är rätt kul. Bildar ett meshnät, så jag kan spela musik på högtalarna hemma även om jag är bortrest – bara att välja bland tillgängliga högtalare så länge jag är inloggad på Spotify på någon pryl i hemmet.
Efraim
Spotify har redan den tjänsten. Genom ett enkelt knapptryck länkas du vidare till skivförsäljning och konsertbokning (tredjepartstjänst).
Spotify sa 2016 att de skulle flytta över även back end till google cloud (analytics finns redan där) och att det skulle ta två år. Vet inte hur lång de har kommit, men när det är klart kommer de att betala kapacitet efter hur mycket som behövs momentant. Det gynnar inte deras business att driva en massa serverparker. Möjligen kan det påverka lönsamheten. Inte bara Spotify utan alla som kan kommer att köra i något moln, det blir billigare och säkrare tillgänglighet på tjänsterna.
Gissar att Spotify går i graven samtidigt med Tesla. Lite av samma fast olika branscher.
Exakt vad ser du likheten? Förlusterna?
Om det nu är någon som tror att Spotify är ute efter att visa vinst kan jag berätta att så är inte fallet. Allt går ut på att skaffa sig marknadsdominans och i slutändan dra fördel utav det. Lite som Amazon och deras affärsmodell som går ut å att slå ut konkurrenter och skapa dominans.
Tesla är något helt annat, en liten spelare som har svårt att bygga tillräckligt med bilar trots små volymer.
I’m still trying to decide if the world’s greatest Ponzi operator award goes to Jeff Bezos or Elon Musk…
Jeff Bezos?
Är det något företag som kommer att överleva framöver så är det Amazon. Känns ju helt meningslöst att ens försöka konkurrera med dom om man nu inte tror på en renässans för traditionell postorder med Hobbex-katalogen i brevlådan.
Stefan du har säkert rätt, men när har Spotify nått marknadsdominans? Teslor ser jag nästan varje dag och inte sällan parkerar de intill min bil när jag ska handla. Om de är små utanför 08 är möjligt.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Stefan, Amazon är ju urkasst, bara en massa sökresultat på leverantörer som inte skickar till /valfritt marginellt land/
Magnus, är det så även med https://www.amazon.de/ ?
Är ju som du säkert vet enklast att hålla sig inom EU.
Massdrop har ju bra produkter, dock USA-baserat och räkna med tull och moms på 25% utöver listpris.
Bättre o köpa från Kina, har aldrig betalat varken tull eller moms. De har samma utbud som Amazon och förmodligen tillverkat på samma ställe.
Om Spotify gör förlust på en mogen marknad som Sverige så har de ett fundamentalt problem. Om de gör förlust i Thailand, där de precis har introducerats, så ser jag inga problem med det.
För de förlust i Sverige Då?
De har vid flera tillfällen sagt åt de gör vinst på flertalet marknader inklusive Sverige.
Det är lite svårt att veta, framgår inte direkt av årsredovisningen.
Så här såg läget ut 2016 med lite avrundade siffror:
…
Revenue: 2 934 M€
Cost of revenue: 2 483 M€
Gross profit: 451 M€
…
Product development: 207 M€
Sales and marketing: 418 M€
General and administrative: 175 M€
Operating loss: 349 M€
…
Net finance cost: 186 M€
Loss before tax: 536 M€
Så, själva "produkten" ser ut att gå med svag vinst, men det äts upp av kraftigt ökande kostnader för R&D och försäljning. Strategin är tydligen att växa extremt kraftigt a la Amazon (dvs växa utan vinst).
Och vad händer med marknadsandelarna när de slutar lägga 417 MEUR på sales and marketing? Det är inte det att de saknar konkurrenter och bara behöver bedriva upplysningsverksamhet om deras existens. Nästan hela förlusten täcks upp av marknadsföringen. Och utan den så tar konkurrenterna över.
Är dom inte tillräckligt stora nu för att folk självmant ska skaffa dom? Vet inte hur det är utanför Sverige men borde inte dom flesta teknologiländerna (industriländer låter så fel) veta vad spotify är?
Var det inte du som skrev att det var nåt bolag i USA som upphörde med sin mkt dyra reklam på nätet och inte såg nån märkbar försäljningsförminskning?
När folk väl har tecknat ett abonnemang och alla ens kompisar har Spotify, så behövs inte speciellt mycket marknadsföring. Att byta tjänst innebär att man måste göra nya spellistor etc.
Globalt finns det bara en enda riktigt konkurrent och det är Apple Music. Deras fördel är att det har bättre integration med mobilen (de funkar t.ex med Siri) och anledningen till att jag prenumererar på båda tjänsterna.
Lars: Jag håller med dig, det ser svårt ut. Vi får väl se, som sagt försöker man göra som Amazon och växa över alla bräddar som högsta prioritet.
*gäsp* Det är bättre att du stjäl musiken och köper en band t-shirt, så har du gett pengarna till "rätt" person.
Jä-la mellanhänder som skall ha allt och gnälla för förlorad inkomst.
Stjäl och se dem live, så har du gjort rätt för dig!
Se dem live? Men då måste jag ju gå på konsert, usch hemska tanke.
Spotify har dessutom vidgat min vyer ordentligt när det gäller musik, gillar särskilt att de sätter ihop listor baserat på mina favoriter.
Sen kanske de förslagen allihop består av små okända (billiga för dem) artister som jag då lockas att lyssna på, men det spelar mig ingen roll då jag hittar nya bra låtar varje vecka. Klart mer omväxlande och utvecklande än radio.
Exakt, vidgade vyer. Det finns hur mycket digeridoo som helst där.
Men för f-n. Vill du vidga dina vyer och inte bli "skåps-matad", gå ut på Bandcamp istället.
Stöd artisterna, inte någon som säger vad du skall lyssna på.
Det här är som MTV ännu en gång, det finns mer musik än vad som finns på Spotify, lär er att söka och engagera dig!
Jä-la får! 🙂
Hade Cornucopia fått bestämma hade vi haft streaming via ett äpple
Hej
Bara "ofria" bryr sig om "spott" i-fan.
"Preppers" går väl man ur huse i sin katakomb när de inte kan lyssna på sin urspottadde musik längre.
Eller?
Vilka bolag skall man korta om nedgången tar fart? -JM OP Swedbank ?