En läsare skrev att det som ett bokstavligt brev på posten kom ett besked om att kommunen höjde maxtaxan för dagis med 200:- SEK, eller lika mycket som höjningen av barnbidraget. Frågan är om detta är generellt, då regeringen har oklara formuleringar om inkomstindex för maxtaxan i höstbudgeten. I så fall äts alltså hela barnbidragshöjningen upp av höjd dagistaxa, undantaget för de som inte har sina barn på uppfostringsanstalt. Tydligt är att statligt stöd till maxtaxa minskar.
Läsaren Trötter skrev följande:
“Mycket märkligt att det idag kom ett brev från kommunen där taxan gör förskolan skulle höjas med….
200,- per barn.
Så ni sossar kan bara dra år h-te. Ni måste vara de avsolut mest korkade människorna på jorden.”
Höjningen av maxtaxan påstås alltså vara lika hög som höjningen av barnbidraget. Nu är detta inte bekräftat på något sätt, och kan också gälla en enskild kommun, även om en anslutning till maxtaxesystemet för kommunerna enligt vad jag förstått ska innebära samma maxtaxa i hela landet.
Dock finns det formuleringar i budgeten kring uppräkningen av inkomsttaket, eller inkomstindex, för maxtaxan i budgeten.
Så frågan är om det alltså blir en generell höjning av maxtaxan, och hur stor den blir, men skickligt gömd i budgeten för att barnfamiljer ska rösta på sossarna och inte göra kopplingen att regeringen ger med ena handen och tar med den andra. Barnbidragshöjningen blir i så fall ett förtäckt stöd till kommunala budgetar och inte till barnfamiljer med barn under skolåldern.
Vad som är tydligt är att regeringen minskar anslaget till stöd för maxtaxan. Om det innebär att kommunerna ska finansiera mer av denna själva, dvs höja taxan, eller om man helt enkelt räknar med färre dagisbarn framgår inte (ja, alla ni som blir kjänkta om man inte skriver förskola – jag skriver dagis):
“Inkomsttaket i maxtaxan indexeras med inkomstindex sedan den 1 juli 2015. Justering av bidraget sker med anledning av uppdaterade beräkningar av utvecklingen av inkomsttaket i maxtaxan.Mot denna bakgrund föreslår regeringen att anslaget ökas med 52 000 000 kronor för 2018 jämfört med den beräknade anslagsnivån i beslutad budget för 2017. Från och med 2019 beräknas anslaget öka med 73 000 000 kronor. De förändringar av anslaget som framgår av härledningstabellen och som ligger till grund för de anslagsnivåer som föreslås och beräknas i nästföljande stycke består av både anslagsförändringar som redovisas i detta avsnitt och av anslagsförändringar som har beräknats i tidigare beslutade propositioner.Regeringen föreslår att 4 436 000 000 kronor anvisas under anslaget 1:7 Maxtaxa i förskola, fritidshem och annan pedagogisk verksamhet, m.m. för 2018. För 2019 och 2020 beräknas anslagettill 4 195 000 000 respektive 3 695 000 000 kronor.”
Det heter att anslaget ökar, men egentligen minskar det. Detta beror, som jag uppfattar det, på att man ökat anslagen relativt tidigare prognoser, även om det egentligen är en sänkning. Ökningen är kopplad till inkomsttaket och att detta stiger.
Högre inkomsttak kommer innebära högre maxtaxa. Sedan får vi se om det blir exakt 200:- SEK i månaden när inkomsttaket väl fastställs (november 2017?) – regeringen har tydligen redan räknat ut hur mycket det ska höjas.
Med sedvanlig reservation för total förvirring. Det är ju knappast så att regeringen inför valåret 2018 avser att påtala en höjning av maxtaxan, när man istället kan ragga röster på höjt barnbidrag.
103 kommentarer
Tja, om man höjer båda tillräckligt mycket så får ju alla välja barnomsorg som man vill.. Eller du får man ju nu också, handlar ju bara om att kommunens är subventionerad.
Minns en bekant som som tackade nej till löneförhöjning på 1000 kr en gång, då han låg över statliga brytgränsen (antar han fick några semesterdagar extra istället iofs).
Av dom 1000 kr, som dessutom kostar arbetsgivaren en hel del mer som alla vet, så fick han behålla ca 200. Nästan 600 kr i marginalskatt, 200 kr högre dagisavgift, så blev det bara ca 200 kvar. Han sa till chefen att behålla dom pengarna…
Undra hur mycket sverige skulle tjäna på att ta bort marginalskatten helt… då folk faktiskt hade haft bra mkt större motivation till att jobba mer samt utbilda sig.
Kanske blev fel där, syftar såklart på att ta bort statlig skatt samt värnskatt…
Det bytet tjänade din kompis på. Så det var inte riktigt så storsint som det låter när han tackade nej till 1000 obeskattade kronor.
Ta bort statlig inkomstskatt och låt folk arbeta 50 timmar per vecka. En självfinansierad reform som med all sannolikhet skulle öka statens inkomster.
Progressiv skatt är så urbota korkat att klockorna borde stannat för länge sedan. Måste vara enorma belopp staten går miste om genom den girigheten.
Själv hade jag enkelt kunnat minst 4-dubbla min lön utan att behöva jobba en endaste timme extra om bara inkomstskatten hade varit vettig. Finns säkert många fler i samma sits. Men med tanke på vilka dönickar som sitter i riksdag & regering så kan de väl inte relatera till det öht.
Progressiv beskattning sker i den heliga svenska rättvisans namn. "Fattigdom fördrages lättare när den delas av många", som (s)-finansministern Wigforss sade en gång på 30-talet.
@Max. Funkar bara om potentialen att bli rikare inte finns. Att se pengar jag kunde återinvestera gå vidare till folk som inte brytt sig om att skaffa utbildning/jobb/inkomst/ostbågar eller vanligt folkvett gör mig inte direkt fördragsam.
Fast du var sannolikt lite ironisk. Och jag är mer vänsterless än vanligt idag. Sorry.
Anekdot. Utländsk kommunanställd vikarie i kom till jobbet i snygg bil. Idiot till mellanchef undrar hur vedebörande som bara är vikarie har råd med en sådan bil.
Svar: Om du rökte och festade lite mindre skulle du också ha råd.
"Får man dela?"
Kapitalet höjer hyrorna, och staten bostadsbidragen? Inget nytt under solen, alltså.
Jag hörde att någon i oppositionen ville äta barn. Tänk om de får makten, fy vad hemskt alltså!
På tal om att koka soppa på spik, eller det kanske kallas fake news nu för tiden.
Med reservation för sedvanlig förvirring…
Se det på ljusa sidan: det där brevet visar ju på att PostNord lyckats få postgången att fungera, iaf i detta fallet…
Inte nödvändigtvis, kan vara att "fakturan" lämnades med barnet vid hämtning.
Jag tänkte att när han sa som "ett brev med posten" att han avsåg PostNord. Det kan ju vara så att de har vett att anlita en mer tillförlitlig postförmedling…
Precis samma sak som med ränteavdrag. Alla sådana här bidrag leder enbart till högre priser för vissa saker. I slutändan tjänar inte den enskilde medborgaren något på det.
Jo vissa tjänar förstås på det. Förstår du inte spelet?
Jag tjänar på det.
+1
Sossar är inte korkade, utan väldigt förslagna på att gynna sig själva och sina kompisar. Totalt skamlösa och utan varje form av moral.
Sosseväljare däremot är ena riktiga spån!
Om alla gör en klassresa finns det ingen kvar som kan rösta rött. När det här gick upp för ledande socialdemokrater började sabotaget mot skolan.
Skolfrågan;
Skolans haveri kan du skylla på en borgerlig regering under 90-talet.
Mnils;
Ja, för spånen bland väljarna har ju lämnat moderaterna och gått över till sverigedemokraterna. Moderata väljare är inga spån, de bryr sig bara om sig själva och skiter i andra.
Moderatledning däremot är ena riktiga spån!
Frihet, när sa jag något positivt om Moderaterna senast?
Du måste lära dig att allt är inte svart – vitt, ibland är det bara svart!
Skolfrågan, ja och när man inte kan fördärva skolan tillräckligt snabbt så får man helt enkelt importera ett nytt trashanks proletariat…
Frihet; Skolans haveri grundlades mycket tidigare än så. Borgarna, både 76-82 och på nittiotalet vände inte trenden, men rötan går tillbaka till femtiotalet. Nu märktes det inte förrän efter 68, eftersom urvalet till lärarkåren var extremt bra från 1930-1960. Det fanns helt enkelt inte så många attraktiva jobb för begåvade kvinnor, varför en stor del av dem blev låg och mellanstadielärare. Detta motverkade länge urvattningen, men jämför motsvarande läroböcker från varje decennium så ser du tydligt hur kraven på läskunnighet sänkts kraftigt redan runt 1975.
Socialdemokraternas största svek är givetvis mot den egna gruppen. Makten blev viktigare än individens lycka.
Skolfrågan;
Skolans haveri är en borgerlig biprodukt. Sen att det gått vansinnigt utför är inte bara skolans och politikens fel. Det handlar om föräldrar och omgivning som brister på alltför många plan. Gå ut och ge ungdomarna som missköter sig en rejäl gammaldags avhyvling istället för att ringa signaturen ”Trötters” vaktbolag. Jag pratar inte misshandel utan då pratar jag om att ge buset rejäla tillrättavisningar så som man gjorde förr i tiden. Och inför värnplikt för alla 18-åringar så ska ni se att det blir ordning på de flesta av ungarna till slut.
Frihet. Fan vilken bra analys av samhället i stort.
Jag brukar kalla det bristande incitamentsstruktur.
Osäker på vad du menar med borgerlig biprodukt. Utveckla gärna.
Som jag ser det har skolan tappat fokus. Skolan ska lära ut kunskaper och viljan och förmågan att ta till sig mer kunskaper. Inte så mycket annat. Uppfostran är en föräldrafråga.
Skolans funktion och resultat har sedan sextiotalet urvattnats genom att ständigt nya uppgifter tillförts. Vanligen till stöd för svaga grupper (svaga elever i detta fall) Detta har generellt lett till att kraven för majoriteten har sänkts. Nu har det pågått så länge att även ambitiösa föräldrar inte vet vad de borde efterfråga, (ordning, läxor, krav, uppföljning, mer läxor krav och uppföljning, vilket ger ordning) utan i stället önskar "fria" måltider före, under och efter skolan, många rastvärdar, små klasser, fruktstund, instagrambilder på grupparbeten mm.
Anledningen till IES, Engelska skolans framgångar i landet är att den erbjuder Retro-undervisning som passar invandrarföräldrar som fattar att skolan är viktig och gammaldags föräldrar som mig.
När jag är bitter brukar jag brukar säga att det bästa med den svenska skolan är att den ger mina barn större spelrum. I den blindes rike är den enögde kung etc, och nej, det är inget som gör mig glad. Dagens politiker är produkter av den nya svenska skolan.
Även om jag tycker att allmän värnplikt är sympatisk, är det bättre om ungdomarna är skötsamma redan före 18års ålder.
Håller med. Men istället för att vara bitter över den svenska skolan så se till att i alla fall ta ansvar för dina egna ungar.
New Public Management (NPM) = borgerlig biprodukt inom som förklarats lite kortfattat av en professor i en debattartikel i aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/debatt/a/RMQjd/polis-vard-och-skola-ar-byrakratins-slavar
Och av ledarsidan i folkbladet:
http://www.folkbladet.nu/1813064/varfor-litar-vi-inte-pa-valfardsproffsen?mobil
Ja. Skolan ska lära ut kunskaper. Vuxenvärlden (främst föräldrar) ska uppfostra så att ungdomen knyter an till vuxenvärlden och därmed även lärare (som också behöver jobba på det där med anknytning).
Viljan och förmågan att ta till sig kunskapen är inte främst skolans ansvar. Men att ta till sig kunskap styrs av det mest grundläggande av våra mänskliga/djuriska förmågor – nämligen anknytning. Ungdomar som inte knyter an till vuxna kommer aldrig att bli vuxna (självständiga individer). De kommer istället att börja lära sig och ta tills sig dumheter av andra omogna människor – jämnårigorientering.
Svenska Neufeld-institutet har en hel bra tips på allt detta. Kan tipsa om detta och Neufeldts böcker och föreläsningar (tror att någon bok har översatts till svenska).
Men sen är det inte bara föräldrars ansvar. Ungar är allas vårt ansvar om vi är vuxna. Det är lätt att gnälla och misstro ungar men det verkar vara svårare att bry sig om och faktiskt se till att göra något vettigt av dem. Det gör befälen med de meniga soldaterna i lumpen om så inte skett tidigare. Sen faller alltid 20% utanför ändå, men om 80% av befolkningen har vett, kraft, mod och sans nog att se till att rätts in resterande 20% i ledet så har vi ett välfungerande välfärdssamhälle.
Ska läsa på om NPM, och återkommer. Kan kapa en tråd om något MÖPigt eller eller Dödskorstat vid tillfälle. Ger min personliga uppfattning om anknytning och dagis längre ner i ett annat svar till dig. Jämnårigorientering är exakt det ord jag sökte men inte visste fanns i det inlägget. Misstänker att vi tycker väldigt lika förutom vad gäller finansieringen. Att allas barn är alla vuxnas ansvar är en mycket bra poäng. En normal vuxen ska våga både plåstra om och skälla ut både kända och okända barn om så krävs. Nu blir det Castle Crashers
Ja. Läs på om både NPM och inte minst Gordon Neufeldts bok ”Hold on to your kids”.
NEP är väl Frihets melodi antar jag.
Jag undrar om det finns någon journalist någonstans som är klipsk nog att gräva fram detta lagom till valrörelsen startar…
"Vi höjde barnbidraget"
"Och maxtaxan"
"Den hade höjts ändå" -ridå…
Trodde också att maxtaxan gällde i hela Sverige och att enskilda kommuner inte kan höja enligt eget bevåg.
De kanske kan ligga under maxtaxan och därför höja med 200 kr utan att komma över maxtaxan?
https://www.skolverket.se/skolutveckling/statsbidrag/forskola-pedagogisk-omsorg-fritidshem/maxtaxa
Beror på om kommun vill ha statsbidrag.
Det här har man gjort på ett riktigt lurigt sätt. Minskningen av statsbidragen som är specialdestinerade till maxtaxen beslutade man i _förra_ budgeten (den som gällde för 2017), men det slår alltså inte igenom förrän 2018. På så sätt är detta ingen nyhet, utan bara en justering som man begravde i den mindre bevakade budgeten 2017!
+1 Tack Joakim för att du upplyser!
+1
Totalt skamlöst med andra ord!
För det första blir jag inte kränkt av att du skriver dagis istället för förskola. Däremot kränker du säkert många, och det faller direkt tillbaka på dig och din empati och begåvning.
Nu går ju inte barnen på dagis under hela barnbidragsperioden i och för sig.
Som professor, så borde du förstå att det heter Förskola. Eller just det, vemm som helst bli professor, utan egentliga meriter.. (fundera vidare ifall du inte förstod den meningen). Att du är kvinna sen är egalt för diskussionen.
Ifall man vill ha svar så provocera lite.. jag kör efter den devisen. Men så önskar jag även svar.. Kram
Som tillägg så går många barn på fritids upp till 4-5:an
Är du Förskolepedagog, Niklas?
Nej, jag är utbildad till civilingenjör (samt en del andra sake) och är en människa. Varför undrar du, och hur bidrar svaret till din frågeställning? Tacksam för svar.
Inom vilket område är du professor inom? Raketforskning?
Svarar du med samma mynt som Cornu, dvs tystnad.. Kram
Tack för inget svar, ifall man varken står för sina åsikter, eller ibland säger emot sig själv precis som Cornu hela tiden pålyser. Så friskriver man sig själv hela tiden. Är det likadant inom universitetsvärlden, jag vet inte? Men jag förvånas lite av mycket nuförtiden..
F ö kommenterar Cornu bara när han kan trycka ner… eller .. någon håller med, man kan knappast förvänta sig bättre respons, "än knapra dina mediciner"… Kram Cornu
Ja, du Niklas. Kram på dig.
Kanske borde införa "swisha 500 kronor om du vill ha svar". Jag råkar ha ett liv också och kan inte lägga tid på meningslösheter. Föredrar att lägga arbetstiden på nya blogginlägg, skriva böcker etc.
När någon, som du exempelvis, ägnar dig åt projicering eller ad hominem så identifierar jag dig som meningslös och svarar förstås inte. Om du inte förstår det är det ditt problem.
Hur fick du det till att handla om projicering? Latin det kan jag inte.. men jag antar det var ett intellektuellt grepp du försökte där, ifall det nu var latin. Var nöjd med det.
Varför ska jag swisha, du svarade ju 🙂 Jag har inga problem med det.
Är man meningslös för man inte tycker som du?
Att du inte kan inse, att du också är mänsklig och gör/tänker en massa fel är faktiskt ditt problem, ifall du vill projicera dina tillkortakommande på mig så varsågod.. Jag kan faktiskt ta det. Även ifall jag kommer att argumentera emot dig. Var tog professorn vägen?
Niklas förefaller vara på ovanligt dåligt humör. Ta och lugna ner dig. Har du inget roligare att ägna dig åt på en fredagskväll?
Helt apropå så kan en benämning som "professorska" innebära blott att man är gift med en professor.
Observera felstavningen med två ff. Det antyder att det inte rör sig om någon riktig professor!
Det visste ja inte, anående "professorska". Du sa att jag var på "ovanligt dåligt humör". Ja förlåt jag säger emot er Gud, då är förstås felet mitt. Skarpa knivar här..
Att du ens anmärker på felstavningar… fråga hen istället. Vissa av oss förstår/pratar/skriver fler än >20 språk och att vissa stavar fel, får stå för dig.
Vilken "genustok" som helst kan väl bli "professor" i navelskåderi på Södertörns och Malmö "lekskolor"… :p
En professorska är väl ändå en dam som är gift med en professor!
Vi skiljer inte på kön när det gäller högre tjänster, professor vd, statsminister, byrådirektör, läkare, general osv. Könsskillnaden finns bara på enklare arbeten som städerska – städare, lärare – lärarinna helt enkelt då det förr inte fanns någon anledning, högre tjänster innehades bara av män.
Tack, man lär sig. Hoppas F! och Gudrun genast tar tag i detta, dessutom ryktas det om ny tv-skatt. Detta rimmar dåligt med F!s engagemang för olika familjekonstallationer, kan dyrt bli ifall alla arbetar.
Hm. Fis ledare var väl nån sorts professorska eller nån högutbildad som avgick efter att ha anklagats för fusk?
Tänk, vad mycket aggressioner en harmlös liten kommentar kan väcka.
Jag undrade om du var förskolepedagog eftersom det enligt mina fördomar är just sådana som blir kränkta av att man säger dagis istället för förskola, för det blev du ju tydligen, trots att du just förnekat det.
Vilken kommun trötter bor i framgår ju inte, men Gävle har nyligen beslutat ansluta sig till maxtaxa och där blir höjningen 100kr. Skolverket höjde 1/1 2017 med 50kr. Vad taxan blir 2018 är spekulation och den frågan ställs i cornus inlägg. Fritidsavgiften är betydligt lägre än dagisavgiften och i Göteborg betalar man bara maxtaxan upp till 3 års ålder.
Att man inte svarar kan ju bero på att man har annat för sig. Eller att kommentaren är för dum.
För att kunna kommentera skaffar man sig ett alias. Jag kan tex inte veta om du heter Niklas eller Petter på riktigt.
Att jag skulle vara professor i raketforskning är mindre troligt än genusvetenskap, eftersom jag i så fall förmodligen hade kallat mig professorn rakt av. Eller jag kanske är gift med en professor som heter Rolf? Eller helt enkelt tycker det är bra att tänka innan man talar…
Vem vet? Inte du iallafall. Men det är egalt.
Haha. Ja, det är bra, proffessorskan, att du sätter vår lille Petter-Niklas på plats.
+1
Hälsa Roffe
Ja, jag känner mig verkligen satt på plats.. Att du upplever mig som aggressiv, förklarar inte dina fördomar om förskolan. De får du gärna arbeta vidare själv med.
Hälsa Rolf, och förlåt ifall du även tog illa upp då jag trodde du var professor.
Med förskolepedagog antar jag du menar en pedagog som arbetar inom förskolan (t ex en professor som arbetar i förskolan). Kram
Att du/Proffesorskan och frihet sänker kommentarsnivån är anmärkningsvärt beklämmande.
Missförstod jag dig Frihet, så ursäkta. Jag har litet svårt ibland att förstå dig. Mvh
Det vore ju rätt intressant att veta vilken kommun denna ”Trötter” bor i. Denna bittra väktare brukar ju förresten hylla SD och bidrar gärna med smått rasistiska kommentarer här på cornucopia.
Han bor med dig i skogen Toker i den lilla stugan.
Man kan ju tro att din humornivå ligger på samma nivå som Batra. Då menar jag förstås kvinnan i förhållandet Batra, alltså David Batra.
AKB det är en riktig man det. Hen tröttnade väl på moderaternas gnäll och grin. Aldrig nöjda trots alla skattesänkningar genom åren. Hen avgick rak i ryggen som en riktig karlakarl ur ett parti som saknar både ryggrad och förstånd. Nu har de satt dit en riktig surtoffel torrare än Bo Lundgren. Herr Kinberg Batra ersattes av den trista griniga surtanten Kristoffersson som direkt börjat gnata om skattesänkningar hit och dit. Nu är den stora frågan: Kommer de att klara 4% spärren?
Annat var det 2014 när den s.k. Statsministern smög ut som en flickfis bakom kulisserna redan under valnatten.
Jag väljer skattesänkningar framför bidragshöjningar vilken dag som helst.
Du verkar vara en mer Stefan och Krister typ när det kommer till humor, det är mycket kärringar och pruthumor.
Ska vara prutthumor för er som blir kränkta av stavfel.
Kristofersson säger sig positiv till barnbidrag. Fast å andra sidan så gillar ju moderater att spendera hejvilt utan tanke på att budget måste gå ihop. Sossarna är de enda ansvaratagande i detta land. Ordning och reda i statsfinanserna – höjt barnbidrag, minskad statsskuld, sänkt pensionärsskatt och satsningar på försvar, skola och polis. Och en budget som går ihop. Annat var det förr (2006-2014).
Ordning och reda på svenska företag, kleptomania inom socialdemokratin.
Ordning och reda inom svenska företag? Här är ett axplock om hur det kan stå till med detta påstående:
http://www.expressen.se/dinapengar/tre-tidigare-teliachefer-atalas-for-mutbrott-i-uzbekistan/
http://www.hd.se/2017-06-15/sca-chefer-slipper-atal
https://www.metro.se/artikel/hifab-anklagas-för-affärsöverträdelser-xt
http://feber.se/samhalle/art/369692/finansiell_idteknik_misstnks_f/
Frihet, dina påhopp får stä för dig och säger väl mer om dig. Javisst, jag är inte bara egenföretagare, väktare, ordningsvakt och FM anställd utan också dödrasist, nazist..
Beklagligt att du använder ord du saknar förståelse för.
Bra. Då är vi överrens om dina påhopp på allt och alla står på dig och mina står på mig. Ordningsvakt? Oordningsvakt möjligtvis. FM anställd? Möjligtvis frivilligt med i hemvärnet, de kanske har större överseende med smygrasister där. Och lägg ner alla snyfthistorierna som du skickar in till cornucopia om sånt du inte begriper dig på.
Det är även viss skillnad på ”dödsrasist” och ”nynazist” som du skriver att du är och ”smått rasistiska kommentarer” och ”smygrasist” som jag skriver att du är.
Beklagligt att du läser ord utan att ha nån form av inlärd läsförståelse i bagaget.
Ta av dig den gamla sunkiga offerkoftan nu, Trötter.
Ja hela och ren är viktigt, det finns nya offerkofter att hämta på Sveavägen 68.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Glömde du byta nick?
Du är faktiskt inte frisk…
Det finns hjälp att få. Du är säkert jättetuff bakom ditt tangentbord. Cornu kan säkert ordna så vi kan träffas personligen så du kan utveckla ditt i mina ögon , trollande hat, mot mig.
Vore ytterst intressant…
Nej.. du ser väl mitt ip så du vet att jag skrev fel.
Trollande hat? Hoho. Vart kommer det ifrån?! Nej, nej, lugna ner dig med dina vanföreställningar. Nu överdriver du. Vilka dumheter du kommer med. Seså, upp med hakan. Ingen hatar nån. Jag vill bara vänligt men bestämt uppmana dig att kasta den offerkoftan och sluta komma med snyfthistorier. Låt oss nu tillsammans utbrista i vänskap, sång och glädje… ”We shall overcome..” så skakar vi hand sen.
Vad har hänt? Är det bråk i dvärgfamiljen?Har Toker tagit Trötters offerkofta nu igen?
Frihet har tydligen tagit lite för mycket av substansen igen..inte bra.
Offerkofta, är det ett nytt ord utöver rasist och att göra handhjärtan ni lärt er ?
Jasså du Trötter. Har jag det?
Det kommer från dig, som på fullaste allvar försökt få till att vanlig svensk massmedias rapportering av SD kan jämföras med judeförföljelsen i Tyskland på 1930-talet.
”De ( SD anhängare ) har inte bara lågt iq. De har liknats vid råttor av MSM… De utesluts ur fackförbunden, De nekas arbete om sympatierna kommer fram..Någon som får en dejavu känsla från tyskt 30 tal ?? […]
Ser för övrigt fram emot reklamen på SF biografer inom kort.. "Den eviga SverigeDemokraten" SD anhängare som kryper upp ur kloakerna och skuggan av dom ser ut som råttor.. mmmysigt..”
http://cornucopia.cornubot.se/2017/02/tino-sanandaji-upprepar-sdare-har-lagt.html?m=1
Eller har jag inga belägg för att du hyllar SD och alltid tar på dig offerkoftan och snyftar om ”hatet” mot dig och dina ”sverigevännerna” i SD.
”Trötter2016-10-06 18:04
Jisses.. vilket SD hat det finns på den här bloggen.. bloggaren / ben dover , för övrigt samma individ, har svåra tvångstankar. Det finns terapi och hjälp att få. Sjukvårdsupplysningen ställer säker upp med rådgivning.”
http://cornucopia.cornubot.se/2016/10/sverigedemokraterna-vi-stoder-public.html?m=1
Jag ser ju nu att det inte är offerkoftan du tagit på dig, utan det är en påtvingad tvångströja. Då är det inte så lätt att slänga ifrån sig denna. Jag ber om ursäkt. Men ett tips på vägen: ta din medicin nu. Massmedia består inte av några nazister som du påstår. Det är ingen som hatar dig. Jag tycker bara synd om dig, stackare där.
Droger ger obotliga hjärnskador. Sluta med det nu innan du inte ens kan skriva mer.
Ja, du är en SD hatare. Du behöver inte skämmas för det. Återigen. Ställer gärna upp på ett samtal IRL där du garantetat inte spyr ut din skit lika lätt. Tuffa du bakom tangentbordet… Vi har säkert mycket att prata om.
Jag tror knappast att du och jag har särskilt mycket att prata om om vi möts. Men du får gärna stå och kaxa upp dig i onödan hemma framför spegeln och försöka inbilla dig det.
Nej. Jag hatar inte SD. Hat är ett ganska starkt ord, men det drar du dig inte för att använda. Det är svårt att prata med sådana människor som har svårt att värdera sina ord. Men klart är att jag ogillar deras politik och den rasistiska grund de står på. Försök att hålla dig till ämnet nu innan cornu sparkar ut dig i kylan.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
"Jag och mina barn" Du får det att låta som en mäktig klan;-)
Grattis. På allvar.
BW är mannen som brukar radera alla sina kommentarer inom tolv timmar. Märklig människa! Kan du vara snäll att låta bli att hela tiden skriva kommentarer som du inte törs stå för?
Att ens våga knysta om eller ifrågasätta det normativa indoktrinerande "dagistvånget" är att SVÄRA GROVT inom den (S)-märkta "kyrkan" och rådande samhällsordningen…
Det är att "trampa på" och grovt förolämpa makarna Myrdal vilkas ideer starkt inspirerade nazismen på 30-talet och dagens Nord-Korea…
Myrdalarna var nog lite före, eller möjligen lite efter sin tid. Kanske du vill elaborera orsak och verkan. Förstår inte riktigt ditt resonemang. Det är anses ju viktigt att man som påverkare närmar sig offrets IQ när man påverkar, så du kanske kan dumma ner dig lite. Tackar på förhand!
Enligt Myrdal & Co så var ju inte föräldrar "kompetenta" nog att ta hand om sina egna barn utan det skulle istället speciellt utbilddad personal göra redan från späd ålder.
Detta så att barnen inte fick med sig gammaldags omoderna värderingar och traditioner utan kunde fostras till nya moderna ansvarstagande och "socialistiska medborgare"…
😉
Maxtaxan ska inte existera det är staten som lägger näsan i blöt på kommunens område.
Dagis ska inte vara subventionerat över huvud taget. Samhällsvinsterna är kortsiktigt försumbara. Samhällsförlusterna med barn som inte fungerar i skolan är långsiktigt enorma.
Dagis är kanske det största experimentet med mänsklig utveckling, och resultatet är inte direkt uppmuntrande.
Ja, låt youtube, tv-tittande och surfplatte-appar få uppfostra ungarna hela dagarna om du tror att det blir billigare i längden för samhället.
Definivt inte. Men du pratade om anknytning ovan i ett inlägg ovan och där ger jag dig helt rätt. Problemet med storskalig barnomsorg, är just anknytningen. I tregenerationssamhället fanns det en bättre balans mellan gamla, vuxna och barn. På förskola blir barnen automatiskt majoritet, och verksamheten handlar om barnen. I och med att halva befolkningen flyttar efter jobb och utbildning spricker mycket av farmor och morfars-uppfostran.
OM föräldrarna sedan träffar barnen en stressig morgontimme och två dito efter dagis blir det svårt med anknytning. Dagis/förskola är en del av problemet. Vi valde att vara hemma en i taget, snålade med föräldrapenning och körde egen firma för att få det gå ihop. Totalt avstod vi från 12 års tungt subventionerad barnomsorg för tre barn.
Och ja, det är ett ständigt krig mot olika skärmar i vår familj. Faktiskt låter det som om ungarna har startat Castle Crashers. Kan vara dags för lite 4-kontrollers anknytning så har jag pluspoäng när det är dags för läxläsningen sen.
Trevlig helg!
Barnen blir i majoritet i låg-, mellan-, hög- och gymnasieutbildningar med. Menar du att vi bör lägga ner dessa också?
Visst är brist på anknytning till mor- och farföräldrar en del av problemet. Men vi måste se verkligheten för de flesta människor som inte har tillgång till uttråkade pensionerade mor- och farföräldrar som står och rotar i rabatter och mekar med bilen och väntar på att barnbarnen ska ta större plats i deras liv.
Inga barn under 2 år på förskola vore väl finfint. Och inga barn framför några skärmar under tre år med. I kommunistiska Kuba måste barnen vara blöjfria innan de får börja någon förskola. Det vore nog bra att ha samma regel i Sverige, så kanske föräldrarna engagerar sig i att ungen ska komma ur blöjstadiet.
Hörru, det är väl du som är vuxen karl och bestämmer där hemma? Det ska inte krigas med några skärmar. Ta ifrån dem skärm-drogen och låt dem grina, skrika och vråla. Till slut ger de med sig. Ni behöver en enda smartmobil i er familj och kanske möjligtvis en tv. Och då är det du som naturligtvis ska bestämma vad dessa används till, vem som har störst behov och när.
Hur i helvete kan du låta ungarna surfa fritt och bråka kring detta?! Vad är det för liberaliserad nyfilosofi du styrs av? Det finns hierkier var sig du vill eller inte. Och du är tyvärr överst i din familj. Ta befälet. Sätt ner foten (gärna på en skärm) och håll den still. De ska lära sig att anpassa sig till en viss grad. Det handlar om deras framtida överlevnad.
Såhär fostras ungarna i Amerika:
https://m.youtube.com/watch?v=kl1ujzRidmU
Ett bra föredöme. Men nu måste man inte ha skjutvapen, det går bra med en vanlig slägga.
Visa klippet för dina ungar. Då kanske de lär sig nåt av youtube.
Förskolan är absolut bra för samhället på lång sikt.
Att minska klasskillnader är positivt och önskvärt inom forskningen för.. , fråga t ex Proffesorskans man Rolf.
Sen I vilken ålder man ska börja på förskolan tvistar de lärde om, vill minnas Cornu tyckte tre år. Men så lever han också i en skyddad verkstad.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.