Den förträffliga icke-inflationen fortsätter skörda sina segrar. En läsare rapporterar att vederbörandes hemförsäkring hos Trygg-Hansa höjts med 19% utan några som helst förändringar.
Senaste försäkringsbrevet. Identifierande uppgifter raderade. |
Det handlar om en hemförsäkring för ett hushåll med tre personer boende i en bostadsrätt på 92 m2. Inga förändringar har skett i övrigt och inga ärenden har skadereglerats för kunden. Hushållet bor i det sk Söderort i Stockholms kommun.
Uppenbarligen har skadeärendena skjutit i höjden, eller så behöver Trygg Hansa öka sina vinster, men 19% i ökad försäkringspremie är inte att leka med.
Aktuell premie är 3 667:- SEK, tidigare år var premien 3 072:- SEK. Bloggen har förutom ovanstående även tagit del av tidigare försäkringsbrev.
Så icke-inflationen fortsätter sitt segertåg genom Sverige med ännu en anekdot. Å andra sidan har ju även den officiella inflationen slutligen tagit fart med 1.8% som senaste officiella inflationstakt. Återstår att se om arbetsmarknadens parter tar med det in i lönerörelsen…
Har dina försäkringspremier stigit?
Tillägg: Enligt läsaren steg försäkringen 20% år 2015 – 2016, så det är andra året på raken som Trygg-Hansa höjer så här mycket.
53 kommentarer
"Hushållet bor i det sk Söderort i Stockholms kommun."
Där har du svaret.
Eller är det någon som tror att det är icke-inflation i brott/skador i området?
Jobbiga tider på söderort.
Hela ekonomin fallerar när kostnaden ökar med 48 kr/mån.
Bara att säga upp sitt Netflix så hen går plus.
Precis. Eftersom alla abonnemang och övriga utgifter som ökar hela tiden (nätavgifter, p platser, sopvämt ing, monopolfjärrvärme, pendlarkort, mat, nöjen, luncher mm ) enkelt kan kompenseras genom att säga upp ett av de tjugosju netflixabonnemang som genomsnittsvensken har.
Vi har ca 5% inflation i Sverige.
Blev fem 1,5 % skall det stå.
Undrar hur premierna ser ut i utvecklingsområdena i Stockholms förorter?
Det är väl soc som betalar hemförsäkringen där så de premierna är nog rejäla…
Priserna verkar inte skilja sig så mycket som man kan tro.
Jag tog en snabb check på rövhålet Rasmusgatan på Seved i Malmö jämfört med Höllviken. Det skiljer ungefär 20 spänn i månaden för en hyresrättslägenhet (110 vs 93 kr/mån). Om vi jämför lika jävliga Hallunda/Norsborg (Botkyrka) med Lidingö så skiljer det 50 spänn (144 vs 96 kr/mån).
Verkar som om försäkringsbolagen inte differentierar så hårt som jag trodde.
Joakim
Ca 50% i Stockholmsfallet är ju signifikant, men jag håller med, det var mindre än jag trodde. Beror antagligen på att sannolikheten i Botkyrka är högre men att konsekvensen i Lidingö är bra mycket högre. Stöldligor föredrar nog också Lidingö framför Botkyrka.
Jepp. Det här lär skilja en del mellan bolagen, men jag trodde man tog ut 2-3 ggr premierna i riskfyllda områden, snarare än endast +20-50%.
Om vi tar glesbygd (låg risk) så kan man försäkra sig hos samma bolag för endast 67 kr/mån i Dorotea jämfört med ovanstående, så det är ändå dubbelt så dyrt i Botkyrka jämfört med Dorotea. Östermalm kostar för övrigt 123 kr/månad.
Och hur såg tidigare premier ut? Är det 19-%iga ökningar varje år, eller inskränker sig anekdoten till årets höjning?
Det är bara dansken som försöker lura en Stockholms-hipster (inte så svårt).
Det var min försäkring. Kollade och den låg på 2567 kr 2015.
Har du kollat in Länsförsäkringar? Som ömsesidigt försäkringsbolag tar man inte ut vinst, utan överskott går tillbaka till försäkringstagarna i form av sänkt avgift efterföljande år. "Listpriser" blir alltså inte riktigt jämförbara annat än första året.
Det var alltså dansken trots allt?
Att det var en utlänning som låg bakom höjningen var väl ställt utom allt tvivel.
Min erfarenhet är att när försäkringsbolag ringer och vill få över en som kund kör de med lockpriser. De närmaste åren efteråt höjer de upp liknande exemplet. Många bryr sig inte och bara betalar. Inte ifrågasätter. Jag har gått på det här tricket flera gånger och nu kör jag genom villaägarna och deras rabatter.
Som med alla abonnemang. Men genom att nyttja det till din fördel så..
Jag brukar växla mellan två-tre ICA butiker tex , och när någon handlare börjar ösa över en rabattkuponger vet man att man kan handla där tills de är slut, sedan byter man osv…
Pss gör man med el, fetband, försäkringar mm mm.
Konsumenten är alltid till salu på en marknad.
Så fort man varit försäkringskund ett år kommer kraftig höjning. Alla bolag gör så. Enda sätt att hålla nere premien är att byta bolag varje år.
Nej, t.ex. Länsförsäkringar gör inte så.
Länsförsäkringar skulle ha 3400 men hittade Gjensidige för 2200 kr/år.
Men är det verkligen lika försäkring?
Har du läst det finstilta?
Gjensidige hade bättre villkor faktiskt, bl.a. ingen självrisk på resedelen. I övrigt är det väldigt sällan man behöver en hemförsäkring till en lägenhet…
Gissar också att Gjensidige försöker ta marknadsandelar, därav lågt pris.
Är det verkligen billigare att suboptimera polisen och låta försäkringsbolag och privata väktarlösningar hantera problematiken med ökad kriminalitet i samhället?
500kr/bostad * x miljoner läge heter/hus+ y kr för larm osv torde vara välkommet hos polisen.
Hade man åkt fast som bov, hade man inte valt brottslig bana.
Nej, det är naturligtvis inte billigare.
Nu ökar väl inte kriminaliteten i Sverige och det väl bara bra om privata entreprenörer kan ta en del av polisens jobb. Bara kvalitén är lika hög som i vården och skolan.
Ack ja, länsförsäkringar höjde min månadspremie med en krona i år. Från 72 till 73 kronor i månaden (864 -> 876 kronor per år).
Oräknat eller medräknat återbäringen?
Likväl en höjning på 1.4%. Visserligen mer i linje med KPI.
Detta är oräknat återbäringen, som inte fallit ut i år. Fick återbäring förra året, men det var första gången på länge och jag har nog "bara" fått två eller kanske tre återbäringar på tio år.
Likväl, försäkringspremien steg med 1,4%. Hyran steg samtidigt med 0,7%. Bredbandet sjönk i pris med 5%. Det ser helt OK ut.
"Likväl, försäkringspremien steg med 1,4%. Hyran steg samtidigt med 0,7%. Bredbandet sjönk i pris med 5%. Det ser helt OK ut."
Jo det gör det för de allra flesta, även de i eget ägt boende cashar in på räntenedgången.
Så är det, men det ger en lite annan bild av "icke-inflationen" än den här bloggen pekar på. De som bara får modesta höjningar klagar inte.
Bilbränderna har ju ökat rejält och det kostar nog på och vi delar väl på kostnaden här i kommunist/socialist land… Som tur är ökar saneringsjobb, utredningar, brandförsvar också. Vi har det bra!
Har bilbränderna verkligen "ökat rejält"?
Fakta är följande:
"Bränder i fordon
Antal räddningsinsatser till bränder eller brandtillbud i fordon utomhus 1998-2015. Bränder i fordon omfattar insatser till väg-, flyg-, vatten-, spår- , lantbruks- och skogsfordon vid brand ej i byggnad."
År … Antal insatser … Antal insatser per 1000 invånare
1998 … 3 927 … 0,44
1999 … 4 351 … 0,49
2000 … 4 509 … 0,51
2001 … 4 728 … 0,53
2002 … 4 550 … 0,51
2003 … 4 481 … 0,50
2004 … 4 334 … 0,48
2005 … 4 415 … 0,49
2006 … 4 518 … 0,50
2007 … 4 198 … 0,46
2008 … 4 399 … 0,48
2009 … 4 857 … 0,52
2010 … 4 538 … 0,48
2011 … 4 838 … 0,51
2012 … 4 541 … 0,48
2013 … 4 698 … 0,49
2014 … 4 531 … 0,46
2015 … 4 844 … 0,49
2015 var det högsta året på ett tag, men det var värre 2009 till exempel. Det ser ut att ligga ganska platt faktiskt.
Visst, det kanske ser värre ut 2016. Vi får se. Mitt försäkringsbolag har i alla fall minskat utbetalningarna pga brandskador år 2016.
… däremot har antalet "anlagda bränder med uppsåt" ökat, det kanske var det du menade. Fortfarande dock samma andel som 2009 ungefär.
Antalet räddningsinsatser är inte lika med antalet brända bilar. Men det känns bra att det går åt rätt håll.
Morgan har inte fattat att det blir bättre, snacka om att slösa med resurser i onödan. http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2016/08/atgarder-mot-bilbrander-och-kriminalitet-i-utsatta-omraden/
Ja, det ser illa ut och vi är kanske till och med förbi 2009 års toppnoteringar. Blir intressant att se 2016 års statistik och om man lyckas vända 2017.
En årlig ökning med 19% blir en fördubbling på 3,68 år.
Differentierad premie baserat på risk har visats sig vara olagligt för det är diskriminerande så skötsamma får finna sig att betala.
Allas lika värde gäller.
Differentierad riskpremie finns för en massa olika parametrar, bland annat var man bor, ålder, personlig olycksstatistik, etc. Men det är möjligt att det inte tillåtet att ha diskriminerande differentiering efter kön och liknande. Du kanske har en länk att peka på?
Ålders och boendediskiminering kan väl inte vara tillåtet och ska man straffas för lite otur för ofta? Vad står det i bolagens värdegrund och hur tolkar de allas lika värde, det är hemskt och på gränsen till rasism.
Säg det till 18-åringen som just köpt en Kawasaki Ninja H2R som han ska "glida runt på" om det finns nån diskriminering.
20 eller 21 år är det visst nu för tunga motorcyklar. 35 år om 10 år säkert.
Och sen runt 2037 blir det böter om man är ute och går utan reflexväst, knäskydd och hjälm på huvudet. Jag funderar på om jag ska ta motorsågskörkort som introducerades för några år sen. Min drönare svartkör jag tills vidare; i alla fall så länge man inte får fängelse för att manövrera dessa. Snaran dras långsamt åt och svensken sover.
http://www.nft.nu/sites/default/files/Anders_Tarandi_fullstandig_uppsats.pdf
Ähh,fordonsskatten på mc dubblas snart.
Och sedan kommer det ökas igen så att det blir likt det gamla förslaget på 1100 kr.
Sedan har vi nya bilskatten som knäcker Volvo.
Jaja,förra höjningen -14 fick man en liten 50% ig höjning,undrar hur dessa pengar fördelas.
Sedan kilometerskatt på lastbilar,mmm..
Ändrad skatt på fett och socker plus höjd matmoms,mmm..
Det ser inte ljust ut.
Det ser ju ljust ut. Ladorna är fulla och mer skattepengar hamstras. Sverige är unikt starkt rustat.
Iallafall unikt va?
Hela världens clown,bara det sista uttalandet från "fi" säger en del om tillståndet.
Dead man walking.
Svensken har för mycket över när han har råd och möjlighet att flytta utomlands efter pensionen, något som sosse regeringen kommer att rätta till så inte svenska avundsjukan slår till.
Vadå, det äe ju nu du skall sälja villan som pensionär, casha ut o dra till ett varmt ställe.
När priserna krashat snart kommer panschisarna inte uppleva denna prisnivån i sin livstid, men jag o de flesta andra bloggläsare som är män i våra bästa år hinner nog med en rejäl uppgång till lagom till pensionen runt 70…
Tror du har fel här, kan vara så att de gjort någon ändring i sin riskmodell som slog väldigt hårt för just denna kund. Ser det knappast som ett tecken på ökad inflation.
KPI är ökade priser. Om priset på en försäkring ökar med 20% så påverkar det KPI oavsett anledning.
Du pratar kanske om monetär inflation, men det är inte vad KPI mäter.