Expressen har en stor intervju med forskaren Tino Sanandaji angående hans boksuccé Massutmaning om den svenska invandringen. Sanandaji påtalar bland annat att SD-sympatisörer har lågt IQ och vill även återinföra fastighetsskatten och arvsskatten samt slopa ränteavdraget.
Expressen skriver i sin intervju:
“2015 skrev han i en mejlväxling med ETC:s grundare Johan Ehrenberg att ”SD är ett gäng skånsk thrash med låg IQ”. Den åsikten håller Tino Sanandaji fortfarande fast vid. – Det stämmer att jag även på Twitter har skrivit att SD var ett gäng skånsk trash med låg IQ. Det är ett objektivt faktum – det kommer många att provoceras av – att det finns studier och data som kollar på mönstringsvärden om exempelvis IQ som visar att vissa partiers sympatisörer har lägre IQ. SD har ett starkt subelement – jag säger inte att alla anhängare har det – som är extremt vulgär i sitt beteende.”
Återstår att se om Sanandaji är felciterad, men riktiga journalister brukar låta intervjuade läsa igenom intervjun, så sannolikt har han godkänt citatet. Tempus är också intressant, det finns både “är” och “var” ovan. Tillägg: Enligt Tino Sanandaji är han korrekt citerad.
Nu är det inget fel med att ha låg IQ. Alla kan inte prestera över medel på allt. Det är lika lite fel med låg IQ som det är fel att inte vara bra snickare eller att vara dålig på att laga mat, eller någon annan egenskap. De allra flesta är bra på något och har något vi passar till.
Hälften av alla har definitionsmässigt låg IQ, dvs under den normerade medianen på 100. Sedan är naturligtvis just du, kära läsare, ett lysande undantag med IQ på promillenivåer, men som anekdot säger ditt personliga tillstånd inget om helheten.
Det är inget uppseendeväckande alls. Att låg IQ är kopplat till rasism, konservativa åsikter, religös tro, homofobi etc har forskning visat tidigare.
Oavsett mycket bra rubrikval av Expressen för att maximera spridningen av intervjun i sociala medier. Det kommer ge Sanandajis arbete och bok större spridning.
Expressen har även en recension av Massutmaning författad av Johan Anderberg:
“Jag är beredd att förlåta Sanandaji några förenklingar. För till skillnad från i liknande internationell litteratur saknas den ödesbundna, dystopiska dimensionen.“Massutmaning” är helt enkelt en gedigen och seriös forskningsgenomgång med ett ärligt uppsåt.Det här är långt från den vita identitetspolitik som spritt sig i USA och Europa de senaste åren – och i förlängningen kanske till och med ett skydd mot den.”
Massutmaning kostar 295:- SEK hos Adlibris. Kan ni läsa detta är ni rimligtvis läskunniga och bör sannolikt ha ett IQ över 70 även om det även går att läsa med IQ under 70, vilket 2% av populationen har.
På den politiska fronten föreslår Sanandaji bland annat ett återinförande av full fastighetsbeskattning, arvsskatt och att ränteavdraget slopas.
Kom ihåg att man väljer sina åsikter och föds inte med dem. Det är alltså okej att analysera eller angripa grupper utifrån politiska åsikter, men inte utifrån t ex hudfärg, födselland, kön eller sexuell tillhörighet, vilket inte är något man väljer själv.
Är det kul att klumpas ihop med ett kollektiv av SD-are? Inte? Tänk på det nästa gång du klumpar ihop andra grupper.
Relaterat skriver SvD att unga högintelligenta lockas av föreningen Mensa, där intresset om medlemskap tydligen har ökat de senaste åren.
“De söker ett sammanhang där de kan få känna sig normala, säger Mensas talesperson Jenny Åkerman”
IQ-referenser här avser Wechslerskalan där 2%-nivåerna går vid 69 och 131. Det finns andra skalor, som Stanford-Binet där samma nivåer är 55 respektive 145, men det gemensamma är att medianen är på 100. Utan angivelse av vilken skala som används är IQ-angivelser meningslösa och säger ingenting om nu siffran inte är 100, så ska ni skryta om er IQ i kommentarerna ska ni ange vilken skala som använts. Annars har ni inte gjort något riktigt IQ-test. Det svenska mönstringstestet är normerat för att dela in respondenterna i nio grupper. Mätmetoden är internationellt vedertagen och kallas stanine (standard nine) och de med 4% högst IQ får alltså 9 på testet. Bör motsvara 126+ på Wechsler. Eftersom relativt många (män) gjort stanine kan ni se var ni hamnar på grafen nedan. Stanine 5 är medianen och var femte bör hamna där. Intelligentast på mönstringstesten var man i Västerbottens län, men totalt sett dugligast i Uppsala och Stockholms län. IQ är trots allt inte allt för duglighet.
138 kommentarer
rekommenderar du att köpa denna bok? jag trodde han var klassad som invandringsfientlig
Om högerpopulister har låg IQ borde det rent logiskt vara så att motpolen dvs miljöpartister eller vänsterpartister har hög IQ?
Jag har inte läst den. Undantaget en del vänsterextrema har jag bara hört gott om boken.
läste artikeln nu
hittade även denna intervju som var klargörande:
http://www.svt.se/nyheter/svtforum/fichtelius-grillar-forfattaren-till-massutmaning
@Fortune "Motpolen" miljöpartister och vänsterkommunister är ingen motpol. Det är en bara varianter av ungefär samma dynga.
Ogillar den här typen av påhopp. "Har man samma värdegrund som SD så anses man vara lågintelligent". Det är ju kontentan av artikeln. Var är bevisen för detta egentligen, finns det kanske ett hemligt register över samtliga som röstade på SD och har man mätt intelligensen på alla dessa??? Eller tog man bara ett citat från Tino och betraktade det som en komplett studie. Känns mer som "fake news". Jag håller med SD i det mesta av deras politik och hade maxpoäng på intelligenstestet vid mönstring (sen har jag hög utbildningsgrad ovanpå det).
Säkert kommer några som har SD-sympatier att ändra åsikt p g a detta men jag är inte en av dessa.
Du hade inte så högt på läsförståelse däremot. Som det står ovan är du bara en ankedot och säger ingenting om helheten.
Det är ju precis det som är min poäng. "anektdoter" eller "info från anonyma källor"="fake news".
Hur kul skulle det vara för dig om Expressen på sin framsida slår på: En källa inom debattörens Cornucopia umgängeskrets, uppgav tidigare i veckan att skatteverket utreder Cornucopia för grovt bokföringsbrott p g a felaktiga avdrag för hönsgödsel. Straffet kan ge upp till 6års fängelse. Sen återrapporteras det i Aftonbladet och SVT som om det vore sant. Dagen därpå drar din förläggare tillbaka dina böcker……
Man borde lättare kunna stämma media för rubriker som orsakar skada om det visar sig att påståendet är grundlöst.
Reinfeldt uttalade sig i Resume "dagens drev i media är värre än dödstraffet förr i tiden".
@Anekdoten Phil
Cornu gillar att stigmatisera och håna SD´s anhängare.
Antar att han tror det hjälper på något sätt, att vi kommer rösta annorlunda nästa val på grund av det. Och man får väl anta att han gör detta av ren Godhet, som en välgärning för det Svenska samhälle vanligen värnar om.
För det är väl så att vi inte ska anta illvilja när det egentligen är dumhet som ligger bakom handlandet?
Jag ska nog rösta på S i nästa val, för att straffa honom, de har en massa omvälvande ideér som sipprar ut i den förgiftade dynga som deras motioner utgör.
http://www.uvell.se/2017/02/25/s-kongressens-motioner%2C-del-1-35450893
Man får nog anse att Tino är en nyttig idiot.
I princip allt han säger och gör gynnar SD.
Detta trots att han inte sympatiserar med partiet.
@Stefan
Tror jag nöjer mig med "nyttig", inte idiot, men nyttig för Sverige.
Att SD är de enda som vill föra ungefär den politik som landet behöver kan väl inte Tino rå för?
Ge mig ett parti som har samma politik så får det min röst.
Men det finns inte, och de andra partierna har ju redan svikit oss alla genom sin medverkan till den sits vi hamnat i nu.
Och inte ens nu vågar de ta tag i problemen på riktigt.
Samtidigt pekar han på ett reelt problem som inga partier har försökt eller ens presenterat en rimlig plan för att hantera. Det är rätt uppenbart.
Så hur skall vi göra, blunda för verkligheten som snart är här eller försöka lösa det , tillsammans?
@Kalle7 Om man vill veta den för dagen gällande teorin eller ståndpunkten ska man fråga Lars. Han är Mr mainstream. Allt som globalisterna pushar för tror han på. Att vissa agendor, som t.ex klimatagendan drivs för att uppnå helt andra mål bryr han sig inte om, även fast allt finns att läsa i deras egna dokument.
Snarare så brukar det vara dem som inte gillar Tino, de som säger sig "inte vill gynna SD", och som ständigt kastar ur sig rasistanklagelser som är de nyttiga idioterna. Utan dessa personers ihärdiga arbete så hade SD inte fått den framgång de idag har haft.
Edis.
Har jag påstått något annat?
Stefan, en nyttig idiot är en som går andras ärenden utan att förstå det. Sanandaji är rätt långt ifrån det, milt sagt. Om forskning och redovisning av denna gynnar SD får väl den andra sidan redovisa annan forskning istället som kan balansera detta.
Du menar ett objektivt faktum som att SD var/är ett gäng skånsk trash med låg IQ?
Du skrev att allt han säger och gör gynnar SD. Rimligen innebär det något mer generellt än enbart den skånska trashdelen.
Ge nu ett enda exempel på det han sagt som inte gynnat SD.
Eller kommer det som en överraskning för dig att han varit SD-s megafon (visserligen ofrivilligt) på diverse siter?
"På den politiska fronten föreslår Sanandaji bland annat ett återinförande av full fastighetsbeskattning, arvsskatt och att ränteavdraget slopas."
Visar på att även de med hög IQ kan vara tämligen blåsta.
Vad jag vet har Sanandaji aldrig uttalat sig om sin egen IQ.
Förvisso.
Dock är det ju så här i Sverige att alla har högre IQ än snittet.
Glöm inte EQ! Alla scorar maximalt på EQ! Speciellt de som inte vill säga vad de har i IQ.
Fast tänk efter lite nu.
De riktigt duktiga med hög IQ i Sthlms innerstad har ju extremt hög EQ så det verkar gå hand i hand.
Dels så är EQ inte något som är accepterat vetenskapligt och dels så bör alla med över IQ 100 nå maximalt på ett EQ-test. Vem som helst kan ju räkna ut vad "rätt" svar på varje fråga är och det går alltså att få vilken EQ-nivå man har lust med om man gör ett sådant "test". IQ-test går inte att välja sitt resultat. Åtminstone inte på uppsidan…
Nu kommer jag inte ihåg exakt men han var kritisk till tidigare fastigehtsskatt och ville ha någon justering, relaterad till inkomst om jag minns rätt. Ang. hans IQ hade han 5 fel på högskoleprovet (gissar det finns ett kausalt samband till IQ)
(om svenska är modersmål och englska andraspråk osv)
Va?! Hade han inte alla rätt?!?!?!?!?!?!?!
Jag blev också lite förvånad. 🙂
Inget av detta kan anses vara särskilt kontroversiella åsikter bland nationalekonomer. Snarare så var det nog "rätt blåst" att avskaffa respektive införa dessa.
En fastighetsskatt skulle rätt införd resultera i ett effektivare utnyttjande av bostadsbeståndet, samtidigt som det är en skatt som är svår att undkomma och som drabbar även dem som kan köpa sin bostad utan lån (dvs rika, inte att förväxla med välavlönade personer).
Ränteavdragen är ett incitament att belåna sig mer än man bör, syftet är förstås att ge incitament för investeringar och ge möjlighet för fler att låna till en bostad. Tyvärr så ger det också incitament för dåliga investeringar (sådana som inte gjorts vid en högre räntekostnad) samt för överbelåning vid bostadssköp. Ränteavdragen avskaffas enklast då räntorna är låga.
Kombinationen hög skatt på arbete i kombination med ingen skatt på arv gynnar dem med "gamla pengar". Föga förvånat så tenderar rika européer i hög grad ha ärvda pengar medans rika amerikaner i relativt hög utsträckning har egentjänade förmögenheter. Samtidigt så har det blivit svårare att gömma förmögenheter för Skatteverket. Detta talar för en låg arvskatt på större summor för att finansiera ex. lägre skatt på arbete, bättre villkor på ex. personalobligationer, eller nödvändiga investeringar i infrastruktur och försvar.
@Edis Dina argument i sig är korrekta men grupperna som du anger som skäl är marginella. Dessa skatter drabar 99 % vanligt folk och därför ihop med övriga höga skatter drar ner ekonomin djupt. Dvs ideologi mot real politik.
Håller med Edis. Bland skatterättsligt skolade jurister är den allmänna inställningen att fastighetsskatt är en "bra" skatt. Fastigheter tenderar inte att flytta utomlands.
Ränteavdragen existerar som en följd av den tidigare existerande fastighetsskatten, tanken var att de skulle gå hand i hand. När sedan moderaterna fick gå med på att slopa fastighetsskatten, eftersom det var KD:s paradnummer, tog man inte bort ränteavdragen. Det nuvarande systemet innehåller alltså en olycklig asymmetri. Det rimliga är alltså att antingen ta bort ränteavdragen, men inte återinföra fastighetsskatten, eller att återinföra fastighetsskatten och behålla ränteavdragen i någon form, men förmodligen mindre generösa än idag. Varför bidra till uppblåsta bostadspriser?
Edis med flera.
Bara för att x antal nationalekonomer tycker en sak behöver det inte vara rätt i sak.
Finns absolut inga som helst bevis för tesen Tino för fram att det skulle vara rätt väg för Sverige att gå. I princip tillbaka till gamla sosse-Sverige.
Eftersom jag ju inte röstar i Sverige kan jag ju inte anses bidraga till något partis röste siffror.
Kul med de uppräknade yrkena
Höll på med att hyvla en skärbräda hela dj-a terminen.
Underkänd i småskolan i handarbete ( på svenska).
Matlagning? Klarade 16 dagar när hustrun var i Sverige i alla fall.
Bra med reservfett runt lilla magen.
Matte? 2 upphöjt till 5 har lustigt nog hållit mig flytande…
Ja, all spridning av boken nog nyttig.
Tänker inte köpa den. Räcker för tillfället med A Beevors Ardennerna 1944.
Tänk att man har färdats i trakterna i 27 år och aldrig hört talas om Hurtgen skogen.
Inte heller visste jag att Hemingway och J.D. Salinger var bekanta.
Mycket läsa gör dig klok. Därför läs varenda bok…
Om man inte har råd att köpa boken kan man alltid gå till biblioteket och låna den, dock inte på Ekerö där man vägrar att ta in den.
Underkänt i handarbete, det kunde man inte tro.
Fastighetsskatt och under en övergångstid avskaffat ränteavdrag för en upprustning av försvaret vill jag ha. Arvsskatt medför mycket improduktiva åtgärder och flytt av kapital utomlands.
Väldigt kul inlägg av Cornukopia? som gav energi för att gå ut och röja bort den snö som kommit.
Vänliga hälsningar
Nanotec
De ( SD anhängare ) har inte bara lågt iq. De har liknats vid råttor av MSM… De utesluts ur fackförbunden, De nekas arbete om sympatierna kommer fram..Någon som får en dejavu känsla från tyskt 30 tal ??
Nej, jag var inte med på 30-talet (tror jag).
Hursomhelst.
Så du menar att msm är de nya nationalsocialisterna?
+1
De beter sig som sådana, det kan ju faktiskt konstateras. De blir som dem de hatar..
Ser för övrigt fram emot reklamen på SF biografer inom kort.. "Den eviga SverigeDemokraten" SD anhängare som kryper upp ur kloakerna och skuggan av dom ser ut som råttor.. mmmysigt..
Well, risken för en sådan kampanj är liten. Möjligen om AB:s ledarsida och liknande lysmaskar blir ansvariga för den. Det totala sammanbrottet i Billarys kampanj, trots massivt stöd från 90% av alla TV-kanaler och 100% av alla inflytelserika tidningar förskräcker nog.
Dessutom borde du snarare fira den typen av angrepp om du är SD:are. Betyder ju att motståndaren är helt lost och inte har hittat något angreppssätt för att minimera förlusten. Minimera förlusten ja, eftersom SD redan har gått förbi M i den riktiga opinionen, den som Sifo sysselsatte sig med fram till 2010, och nu har sikte på S för kunna bli största parti. Varför dra på sig offerkoftan, det går ju så det dånar?
@stefan. Mycket möjlig. Erik Helmersson (DN) lanserade häromdagen begreppet Sverigefiender om de som inte håller med pappa staten. I.en artikel som ironiskt nog hade rubriken "Bemöta bättre än brännmärka" (23/2). Hade han gett fan i ordet Sverigefiender hade jag förmodligen uppfattat artikeln som lite seriösare…
Okej, jag biter på kroken. Asiater sägs ha den högsta IQn, därefter kommer vita, och sedan i fallande färgordning. Detta är också fakta, och det finns studier. Men man brukar bortförklara saken med att IQ-tester är gjorda för just vita personer.
Så är det. Asiater är smartare än svenskar.
Det förklarar varför svenskar tror att de är lite smartare än andra svenskar. Gissningsvis inaveln som spelar in.
Och då kan man tänka sig hur det är i Mellanöstern,där inavel är mer regel än undantag. Det förklarar både ett och annat.
IQ-tester behöver läsas ut och tolkas kontextuellt.
I ett land där vi från tidig ålder och skolgång drillas oss i vissa intellektuella förmågor som bedöms viktigare än andra. Tillsammans med vissa lokala preferenser (som att läsa från vänster till höger, och sedan uppifrån och ned för undertecknad).
Allt detta har bäring på hur IQ-tester 1) utformas och 2) tolkas.
Finns intressant forskning rörande en skolsatsning på landsbygden i Bangladesh, där ett IQ-test utformades där normalfördelningskurvan skulle se likadan ut för västerländska ungdomar, liksom för analfabeta jord- och lantbrukarbarn på Bangladesh landsbygd.
En uppgift som tydligen lyckades ganska väl, men var mer utmanande än förväntat, då all subtil och omedveten kontextuell information i testernas utformning blottlades och visade 'skews'.
Asiater generellt är väldigt skeptiska till invandring och på gränsen till rasister. Japan, Thailand, Syd Korea har tydlugt visat detta, både medialt och genom personlig erfarenhet.
Melmac, det är en iakttagelse som man kan fundera på. Här sjunker vi i PISA och har motsatt situation till rasistländerna…
@ Stefan
Menar du att inavel är särskilt utbrett i Sverige? De data som finns pekar snarare på att Asien tex Japan har högre andel inavlade. Japan har som bekant ett antal punkter högre snitt-IQ (runt 105-106 om jag minns rätt).
Så om man läser från vänster till höger inverkar det negativt på IQ?
Hm, utveckla gärna, har nu något exempel på alfabet som läses vänster till höger och dess befolknings eventuella lägre IQ?
Anders Rydén: Om det var mig du avsåg hävdade jag att om ett IQ-test framställs i en nation där det offentliga språket läses från höger till vänster, så skulle det kunna påverka resultatet positivt för individer från länder med samma läsriktning. Och vice versa.
Med tanke på att resultaten skall normeras, blir det såklart därmed lite märkligt, när vi säger att Japaner till exempel (6-10's exempel) har IQ 105-106. Är de intelligentare? Eller är det så att de är bättre på just de egenskaper som valt att testas i just de specifika testen? Är det normerade resultatet giltigt för en global population? Dessutom har vi redan förskjutit resultaten uppåt i stora delar av världen, men poängen har successivt förskjutits, eftersom standardresultatet skall normeras till 100 (jämför lite analogt med hr resultaten på högskoleprovet normeras efter just hur de som skrivet det presterat vid varje provtillfälle (om jag inte missminner mig).
Engelska aikipedia har schyssta artiklar om Intelligenskvot och FLynn-effekten som är en ok crashcourse för den som vill förkovra sig lite lätt.
6-10
Det var inte seriöst menat.
Du får gärna låna mitt exemplar om någon vecka när den är tillbaka Cornu.
Om man på bloggen får skriva om Sdares intelligens antar jag att det är okej att även skriva om somaliers och arabers intelligens. Var går nu gränsen för utvecklingsstörning?
Kanske finns det något av värde här.
http://reproductive-health-journal.biomedcentral.com/articles/10.1186/1742-4755-6-17
70 tror jag enligt någon skala då 😉
" att det finns studier och data som kollar på mönstringsvärden om exempelvis IQ som visar att vissa partiers sympatisörer har lägre IQ. SD har ett starkt subelement – jag säger inte att alla anhängare har det – som är extremt vulgär i sitt beteende."
Var är den datan ? Den skulle jag vilja se, samt naturligtvis metodiken bakom den. Det låter helt barockt.
Lustigt att det finns folk som gnäller på Trump och samtidigt sväljer den där smörjan.
Danskarna har en del mönstringsdata.
http://nyheder.tv2.dk/article.php/id-7248606%3Anydanskere%27A%3D0?ss=
"att det finns studier och data som kollar på mönstringsvärden om exempelvis IQ som visar att vissa partiers sympatisörer har lägre IQ."
Även jag ställer mig frågande till om dessa "studier och data" existerar, eller snackar vi om fördomar?
Om detta stämmer – att vissa partier har lägre IQ (enligt mönstringstatistik) – så måste man ha samkört mönstringsstatistik med efterföljande opinionsundersökningsresultat rörande partisympatier, vilket låter märkligt? För det är fullständigt uteslutet att man något mönstringsår har, i samband med IQ-testet, haft en ruta där man ska kryssa i partisympatier.
Om detta stämmer – att vissa partier har lägre IQ (enligt mönstringstatistik) – så insinuerar blogginläggets författare att Sveriges genomsnittliga IQ kommer att sjunka med en allt högre andel SD-anhängare av den svenska valmanskåren.
Upp till bevis, Cornu!
Gruelse, jag citerar Tino Sanandaji. Han brukar vara påläst. Du får kontrollera med honom.
Gruelse
En seriös journalist hade krävt att få se data/undersökningen som styrker det som Tino påstår. Intelligens mäts väl vid mönstring, men hur många har mönstrat de senaste 10-15 åren och uppger man vilket parti man sympatiserar med samtidigt? Knappast. Och man mönstrar ju inte anonymt vad jag vet. Det hela låter mycket mycket märkligt. Ljuger Tino? Märkligt att Cornu sväljer betet rakt av.
@Cornu 14:36
Jag kan bara se att du citerar Expressen, vilket detta blogginlägg följdriktigt bygger på.
Vi lär nog se dessa "studier och data" i stjärnorna!
Gruelse
Vi kan få vänta, bevisbördan är på Tino och tills dess betraktar jag hans påståenden som alternativa fakta som okritiskt sprids vidare.
Jag tänker rösta på SD och jag har inga som helst IQ-komplex vis-á-vis Tino eller någon annan för den delen.
Det har varit stor överströmning från Moderaterna till SD, har moderaterna eller SD blivit ett intelligentare parti av det eller är det så att IQ nivån sjunker i Sverige och det förklarar det ökade stödet för SD, något är tydligen på väg att gå snett i Sverige.
Tack för ett bra skratt!
Det behöver inte finnas något samband mellan att den vars värderingar sammanfaller med SD har låg IQ. Däremot kan det ju vara så att de med lågt IQ lättare tar till sig SD:s budskap och retorik än andra partiers? Resultatet blir då enligt rubriken.
Fast om de med låg IQ har lättare att ta till sig enkla budskap borde ju libertarianerna ha stort stöd.
Dom kanske inte tycker att dom gynnas av libertarianernas politik?
Med lågt IQ har man generellt sämre ställt och ens välstånd är i högre grad beroende av sammhällets omfördelningsmekanismer. Den IQ-starka medelklassen har för länge sedan sparkat bakut mot högre skatter. Högre invandring ger mindre del av väståndskakan att dela på.
Tycker att det är intressant att se att det iallafall inte krävs hög IQ för att göra en korrekt analys av läget och rösta för sina intressen.
Inge Vidare, det låter som en fullt rimlig analys. SD är t ex största partiet bland LO-anslutna män, som har varit en stor förlorare.
"en"?
Bravo Trädhamster ! Detta skulle vara ett fantastiskt intressant forskningsområde.
Hade de som numera röstar på SD tidigare på den tiden då de röstade på S&M högre intelligens ?
🙂
Det är bara att kolla på Moderaternas topptrio. AKB, Tobé, Kristersson.
De smarta blev kvar, de blåsta gick över till SD.
Fast nej, den ekvationen går verkligen inte ihop.
"Stockholmare är smartare än lantisar"
AKB:s uttalande bevisar Dunning-Kruger effektens existens
Müsigt att tala om människor som "trash" (typ mänskligt avskräde), men jag antar att vänsterliberalerna i just detta fall kan tänka sig att göra ett undantag för "allas lika värde". Man har ju trots allt avbildat Åkesson som en kackerlacka i en svensk morgontidning för några år sen. Protesterna mot detta var inte direkt omfattande.
Sanandajis slutsats kan mycket väl vara korrekt, men att tala om "thrash" tyder på låg mognadsgrad.
Jag tror det syftar på begreppet "white trash" som väl är rätt etablerat som benämning av en sammhällsgrupp(klass)?
Den här bloggen blir bara mer iq-befriad för var dag som går.
Tack!
Det väcker ju frågan vem som är mest IQ-befriad, den som skriver eller den som läser?
Den här bloggen är som en saga. Den är inte på riktigt. Bloggaren och läsarna tror på en bostadsbubbla och att Ryssland kommer ockupera Sverige men sanningen är att bostadspriserna kommer stiga för evigt eftersom lönerna också gör det och Ryssland kommer inte att ockupera ett land som lyder under Washington och saknar självständighet.
Aha, en mästerinvesterare. Gäller detta alla tillgångar eller bara fastigheter?
Någon som vet om det går att jämföra dagens resultat från mönstringens I-prov med 1984 års mönstring?
Om jag kikar i pappren så är det förkortningar för flera prov och inget av dem verkar vara något snitt heller för samtliga prov.
Det enda minne jag har med mig från mönstringens resultat var att jag hade befälsbehörighet. Det sa mönstringsförrättaren, eftersom han ville ha mig till befäl, men det ville inte jag, så jag slapp ligga inne 10 månader istället för 7,5. (Idag hade jag nog tänkt annorlunda)
Jag har (skrämmande tanke) röstat på sossarna första gången jag fick rösta. Nu 20-25 år senare så har det blivit SD som fått min röst.
Men min IQ har väl minskat i samma takt som min livserfarenhet ökat 😉
Tom bytta skramlar som bekant mest. Den som behöver ta till medel som skryt för att hävda sin egen intelligens bevisar ofta det motsatta.
Jag har arbetat inom en bransch där många klassas som högpresterande (på IQ test). Ska sanningen fram är några av de största puckon jag någonsin träffat människor som får höga resultat på intelligenstest och motsvarande.
Vad som tenderar att ske är att en framgång på intelligentstest resulterar i en psykologisk identifikation (jag är smart) som överskuggar allt annat. Resultatet är ett rikspucko med hybris helt utan självinsikt.
Ibland är de tom så korkarde att de argumenterar för ett medlemskap i NATO. ;).
Högintelligenta övertänker ofta vardagliga problem, vilket ofta är direkt kontraproduktivt, sk clever sillies. Inget att skämmas för 🙂
Fakta nr 1: Intelligens kan absolut inte enbart avgöras med IQ test. Intelligens är mycket mer mångfacetterat än sätta kryss i rutor och lösa kluriga gåtor.
Fakta nr 2: Den som säger att andra är ointelligenta är alltid själv ointelligent.
Jag ser fram mot en artikel angående läskunnigheten i Somalia och/eller i våra svenska förorter.
Jag ser gärna att Anders Lindberg skriver den. 😂
Somalier har ofta en stolt berättartradition som vi kan ha nytta av i Sverige. Alla behöver inte kunna läsa och skriva och framförallt inte när de enkla jobben ökar, vårdbiträden, bilmekaniker, snickare och såna som inte behöver så hög IQ.
Räkna upp, säg ,tio yrken där det behövs intelligens!
Och där utövarna visar att de besitter det i den så kallade verkligheten…
"den"
Mest intresserad hur Cornu rangordnar intelleigensen i övriga partier.
Kan tänka mig att piratpartianhängare är smarta men sedan veti sjutton.
Skulle FI-anhängare vara smartare än SD-folk?
Folkpartister är säkert generellt sett mer utbildade men många av de jag träffat har jag upplevt som som både självgoda och lite korkade.
Man får väl försöka rösta på det parti som man tycker har bäst budskap och störst förmåga att genomdriva sina idéer.
Därför är det mycket svårt just nu, inte precis så att det finns många bra alternativ att välja på.
Överlag är nog snittet på IQ lägre för de som tror på ideologier (eller låtsaskompisar, "religion") så starkt att de ansluter sig till dessa i form av partier. Sedan finns det alltid anekdotiska undantag, speciellt i ledarskiktet. Med tanke på medlemmarna är det nog relativt enkelt att nå långt i ett politiskt parti om man är hyfsat begåvad, men samtidigt oförmögen att tänka själv. Politiska partier handlar ju om att dricka Cool-Aid okritiskt.
Därmed betyder det inte att alla politiska partiers medlemmar är lika dumma som SD. Tino har dock bara uttalat sig om SD och säger inget om övriga partier.
Det här är ju inte bra… 20% och ökande, fler och fler lågintelligenta i Sverige.
Antar att många även i Sverige röstar som vår franska väninna.
Vid vår fråga vad hon avsåg att rösta på sade hon: På?
Jag röstar emot!
Jag har 160 i IQ. Laddade ner en app där man fick läsa massa färgglada pussel. Appen hade ett betyg över medel i appstore (3,1 på Appstore), därmed tycker majoriteten att den appen visar ett lika korrekt iq som Mensas test. Majoriteten har alltid rätt. Känns bra att vara en av de smartaste människorna i Sverige. 🙂
Imponerande. Enligt vilken skala har du 160 i IQ sade du?
Också imponerad av ditt behov av att berätta om det. Tack för att du delar!
http://www.di.se/nyheter/quiz-ar-du-smart-nog-for-mensa/
T.o.m jag hade alla rätt, det måste vara fel på testet.
Alternativet är ju att man devalverat testet och gjort det lättare, så alla som inte klarar det på riktigt ska slippa känna sig kränkta.
Kul hade ju varit om Cornu satt ihop ett eget test som han länkade till oss SD anhängare, ett supersvårt där ingen fick över 85 i IQ.
Av intresse så måste jag fråga? Hur vet dom att SD:are har lägre IQ? Har det gjorts något obligatoriskt test? Som en anekdot så fick jag höra av en vän som bor i Västerbottens inland i en by som heter Åsele. Dom hade tydligen blivit utsedd till de med lägst iq i sverige. Och det var statestik från mönstringen. Dock visste han inte om en ända person som mönstrat. För övrigt är Åsele kommun en socialdemokratisk kommun även om dom har lokala partier som driver socialdemokratisk politik.
Så frågan var statestik kommer ifrån och hur pålitlig den är? Jag själv står i uppfattningen att det finns folk med lågt iq i samtliga partiers sympatisörer. Eventuellt skulle jag gissa på att SD och V har lite fler men det är min egna killgissning och har nog mest med den "politik" dom för.
enda*, statistik* och bland samtliga partiers sympatisörer. Förlåt.
Rätt ska vara rätt 😉 skriver mestadels från telefon så mina inlägg brukar innehålla fel då man som småbarnsfar ej har tid att läsa igenom vad man skrivit 🙂
Hej Lars
Först om Trump och media, sedan om IQ och SD.
Däremellan rider du din egen ryska käpphäst angående "Sverigebilden"
Säga vad man vill…du är inte rädd att sticka ut hakan och du engagerar dina läsare!
Själv sitter jag här just nur och ler.
Kul att göra dig glad, M.
Kram!
Hej Lars
Nja, direkt glad är jag inte, kanske mera road.
Lars du vet, så som jag, att det inte står bra till med landet och att det behövs verkliga krafttag framöver för att få skutan på rätt kurs igen.
Du har "seglat upp" (om jag får metaforiskt säga så) som en röst på bryggan "MS Sverige" som har tyngd…och därmed följer ansvar…
Manfred
fd befälhavare på tankfartyget "Astoria"
Hej igen
Lars, road var nog inte riktigt heller rätta ordet (du är inge clown eller ståuppkomiker där man använder det) men jag hittade inget bättre i mitt ordförråd.
Tänkte sedan på ro-ad (där "ro" svingar med)…ahh, vi glömmer det helt enkelt
Massa ilska,här kommer regeringens fördomsfakta som av någon anledning togs bort.
Men som tur är kommer här en glädjespridare,alltså den som togs bort, konstigt nog när den är så faktaspäckad o sann.
https://archive.is/TOBeg
Guten abend, kapitän Manfred!
Kollat ditt fartyg.
Hon verkar trevlig.
Men 8 m djupgående!?
Passar ej i Stockholms skärgård i oprickade vatten.
Duger ej för mig.
Det kan säkert stämma att det åtminstone fram till för några år sedan var en hel del väljare med låg IQ bland SD:s väljare.
De här människorna är ju då såklart i de nedre skikten av samhället och får då PÅ RIKTIGT först av alla ta smällen när det kommer invandrare (från länder med ännu lägre IQ än Sverige)
Att dessa människor ska hånas och hängas ut som än det ena än det andra är ju osmakligt.
Svd publicerade för övrigt för några år sedan en undersökning (har tyvärr ingen länk) där där folk blev tillfrågade i hur hög grad de hade nån slags kontakt med utomeuropeiska invandrare.
Resultatet har jag för mig blev att de som röstade SD hade högst eller näst högst kontaktgrad. Lägst hade MP:s väljare, det parti som troligen allra starkast skriker sig hesa om totalt öppna gränser.
Erik borde inte de smartaste flyktingarna ha lättast att ta sig fram till Sverige?
För några timmar sedan kom det fram intressant statistik.:"Andelen av befolkningen som har en sysselsättning i Sverige ligger nu klart över alla andra EU-länder. Med 82,1 procent toppar Sverige listan före Tyskland," och samtidigt har vi störst andel flyktingar.
Min hypotes om största skillnaden mellan den som väljer SD och vi andra är att fler SD tror att mängden arbeten är konstant och att därför invandrare kommer att TA jobb från svenskar.
När det kommer många flyktingar till en ort ökar givetvis trycket på samhällsservice. Om kommunen hanterar detta bra varierar starkt.
Just nu råder högkonjunktur och många företag skriker efter personal.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Mmm, sysselsättning definieras, i Sverige, som en timme arbete i veckan oavsett om det är bidragsfinansierat eller inte eller något åt det hållet. Tyvärr kräver den typen av statistik noggrann genomlysning för att kunna jämföras. Sysselsättningsgraden bland invandrare är skrämmande låg idag, det är svårt att påstå att den inte är det.
D.L. Definitionen av sysselsättning är samma i EU eller har du andra uppgifter? Betyder att BNP växer hyfsat. Men visst är det dålig sysselsättning hos de senaste invandrarna.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Punkt nr 10 tar upp sysselsättningen,som du efterfrågade.
Breitbart,är det fake kanske?
http://www.breitbart.com/london/2017/02/21/ten-topics-swedens-multicultural-utopia-massively-failing/
Öppet arbetslösa är nu klart under 200.000 och åtminstone i 08 skriker företagen efter mer personal.
Vänliga hälsningar
Nanotec
@nanotec Jo det är säkert en härlig kompott av olika människor som kommer hit.
Var snittet ligger är svårt att sia om, kanske du vet det???
Oavsett tar de med sig beteenden som inte är önskvärda i många fall, inte så konstigt att folk som får ta smällen av detta direkt in i sina liv sen röstar nej till mer. Oavsett IQ-nivå.
Ditt antagande om hur folk som röstar SD tänker om jobb är ju bara ett antagande. Det kommer dock troligen leda till lönedumpning för lågavlönade. Det finns ju redan massor med förslag om detta på borden.
Tvärtom vad politiker (bl.a Löfven) och stor del av massmedia påstått så är ju flertalet som kommer inte kompatibla med jobb som erbjuds i Sverige pga för låg utbildning eller helt fel kompetenser osv.
@Erik
De som röstar på SD har en underlig verklighetsuppfattning. I hur hög grad det beror på deras intelligens eller annat är obekant för mig. Majoriteten SD är rädd för utlänningar och ser dem som den gigantiska orsaken till näst intill alla problemet här i Sverige.
De flesta SD inser ändå att världen förändras starkt och snabbt genom tre trender.
1. Robotar som givetvis sällan liknar oss. Googles sökspindlar tex.
2. Globalisering. Med globalisering menas att moderna kommunikationer har gjort att världens länder och folk bundits samman och fått en mer gemensam ekonomi, kultur, politik och miljö.
3. Urbanisering som är en global trend.
De stora majoriteten som kommer hit beter sig acceptabelt. En del svenskar tar illa upp av att Italienare luktar vitlök, kineser fiser eller bara att många klär sig annorlunda och det beror nog i grunden på låga kunskaper och rädsla för det främmande.
Största problemet för jobb är bristande kunskap i svenska. Det finns en del invandrare som sedan bara behöver validering av kunnande medan andra behöver kompletterande utbildning. Några få obildbara har lyckats ta sig hit och det finns krigsskadade som behöver vård. Vanligt sedan årtusenden i Syrien, Iran och Irak är handel och nya företag kan någorlunda lätt starta.
Visst finns det sedan en del kriminella som behöver låsas in och också utvisas. Får polisen och övriga rödljusmyndigheter lite mer teknologiska verktyg kan buset lättare hittas, märkas och hanteras.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Javisst är det hemskt med folk som fiser, men jag tror folk mer har invändningar mot helt andra saker än det du skriver om.
Tex folk som kastar handgranater (Sverige nu i topp i väst i den delen enl Svd!!)
sexualbrottslighet, grovt våld, gängkriminalitet, dödligt vapenvåld osv osv.
Man brukar ta upp att den stora majoriteten beter sig acceptabelt, det är säkert så även i Mogadishu men jag vill inte att Sverige ska utvecklas åt det hållet.
Nej stora problemet är svenska folkets förbannade flathet som inte satt stopp för den här idiotin redan för 20- 30 år sen.
Globalisering kan man ha även utan massinvandring från tredje världen, se bara på hur länderna i Sydostasien hanterat sin mig.politik.
Ja det är vanligt med handel i hela världen, det räcker nu. Vi behöver inte fler statligt understödda kvartersbutiker, frisersalonger och annat som skiftar ägare och stödbidrag stup i kvarten.
@Erik
Du läste inte allt innan du svarade eller hur?
Vänliga hälsningar
Nanotec
Jo nu läste jag en gång till, det är liksom inget jag inte läst förut. Förutom rödljusmyndigheter kanske.
Nu finns det ju ingen statistik som visar hur IQ korrelerar med partisympatier (men däremot åsikter och förutfattade meningar). Det som däremot finns är statistik som visar hur genomsnittlig IQ fördelar sig per nation:
https://iq-research.info/en/page/average-iq-by-country
Ta en titt på bilden och fundera därefter på vad som händer om man importerar människor från de gula och röda områdena.
Men det betyder ju inte att man inte kan göra antaganden som inte är gripna ur luften.
T.ex vet man att IQ korrelerar positivt med utbildningsnivå, och att utbildningsnivå i sin tur korrelerar negativt med sympatier för SD. Att prova hypotesen att IQ korrelerar negativt med SD-stöd är då fullt rimligt. Så rimligt att bevisbördan snarare hamnar på den som hävdar att det inte är så.
Det är en märklig sak med SD-folk att det gärna talar om IQ när det gäller att förklena folk från t.ex Somalia men har svårt att diskutera hur det står till med IQ och utbildning i de egna leden.
Lågt IQ eller inte, alla röster har samma värde.
Jag tror inte att klockkurvan för intelligens är symmetrisk, det borde finnas många fler sätt för en hjärna att gå sönder lite än för det mesta av den att bli effektivt. Så jag gissar på en ansamling strax över medlet, en smal remsa genier och en fet remsa ointelligenta.
Jo, men när det finns flera oberoende slumpmässiga variablerbrukar det bli en normalfördelning ändå.
"Mätmetoden är internationellt vedertagen och kallas stanine (standard nine) och de med 4% högst IQ får alltså 9 på testet. Bör motsvara 126+ på Wechsler. Eftersom relativt många (män) gjort stanine kan ni se var ni hamnar på grafen nedan. Stanine 5 är medianen och var femte bör hamna där. Intelligentast på mönstringstesten var man i Västerbottens län, men totalt sett dugligast i Uppsala och Stockholms län. IQ är trots allt inte allt för duglighet."
Hur mäter du dugligheten? Lumparbetyget?
Se länken. Vid mönstringen bedöms intelligens, psyke, befälsduglighet och fysik.
Kan uppriktigt inte stämma!
Hur f-n kunde då jag hamna på något slags officers utbildning?
Jag måste vara undantaget som bekräftar regeln…
Du hamnade väl i flottan för att du drog i trossen hela tiden
Sökte faktiskt flottan.
Givetvis avslag.
7 regementen under utbildningen.
Så medgörlig var jag…
En logisk kullerbytta kan tyckas – men att rösta på SD betyder inte att man sympatiserar med dem, snarast är det så att man är missnöjd med den förda politiken i Sverige. Vi har tyvärr haft en politisk feghet (dold agenda?) där svensken inte får "sanningen" i sin helhet. SD är ett missnöjesparti där många som kan tänka röstar, då alternativ icke gives! (IQ 122)
En annan sak som slog mig är ju att Sd som på nåt vis framställs som dreglande dumma skånska bönder???
Dessa människor med sin låga Iq, hur i hela friden kunde de ha så många rätt i sina förutsägelser om invandringen och den mångkulturella samhällsformens alla avigsidor?
IQ110-resonemang att folk mönstrar med lägre intelligens oftare skulle rösta SD. Har man IQ>120 inser man att det finns andra potentiella förklaringsmodeller, tex kand et vara att de intelligenta inte vill vara ärliga med att de röstar SD. Därmed kan vi sätta ett tak på Tinos och Cornus IQ, men mycket mer än så kan vi inte göra…
Var är det kallast i ett kylskåp? Aggregatet sitter där uppe, men kyla sjunker. IQ tester jag vet inte, lika korkat som NPM. Värnplikt någon?
Att någon har en lägre poäng på ett IQ-test än någon annan betyder inte nödvändigtvis att den individen med lägre poäng har sämre mentala förmågor överlag. Hjärnan är inte en enhet som utför alla funktioner utan en samling enheter som utför olika funktioner och optimering hos vissa funktioner bör ge bättre resultat på ett IQ-test än andra optimeringar. Exempelvis bör också olika funktionshinder påverka på ett IQ-test utan att hjärnans funktion till logik är nedsatt.
Det jag tänker på är saker som dyslexi, ADHD eller sämre förmåga i närminne/arbetsminne som alla borde ge en negativ påverkar på ett IQ-test men inte nödvändigtvis betyda att din förmåga till logik är dålig? Utan problemet i dessa fall ligger snarare i ens förmåga till inmatning och hantering av data? Så det är viktigt att poängtera att IQ mäter vissa förmågor hos en samling av funktioner i hjärnan. Det mäter *inte* förmågan hos samtliga funktioner i hjärnan.
Det betyder att en individ med högre IQ nödvändigtvis kan göra en mer korrekt analys av ett läge än någon med en lägre IQ. Flertal av hjärnans funktioner, förutom de som mäts via IQ-mätningar, kan spela roll i en analys.
Tino som person kan jag ha lite svårt med efter varit i kontakt med honom. Dock kan hans reaktion bero på att han sitter öppet och diskuterar ett ämne som ger en en del fiender. Och att folk bombarderar honom på FB osv. Det kan nog påverka en hel del hur man uppfattar folk som tar kontakt med en …
Men angående dagens Sverige så är väl det stora problemet inte invandring i sig utan den "någon annan betalar"-politik som vi i flera år använt oss av? Och det faktum att man inte velat se några problem? Om jag ska vara riktigt krass så är problemet inte invandrare eller politiker, utan vi medborgare.
Vi, som röstberättigade och medborgare i en demokrati, är ju de som är ytterst ansvariga för hur landet styrs. Om vi inte bryr oss mer än att rösta en gång vart fjärde år och överlåter styrandet till andra så får vi skylla oss själva om det sedan går dåligt.
Vilket skapar en ganska intressant fråga. Om någon med lägre IQ går med i SD och därmed ökar sin förmåga att påverka landets politik osv medan någon med högre IQ inte går med i något parti och enbart röstar var fjärde år och därmed minskar sin förmåga att påverka landets politik och i högre grad överlåter styrandet åt någon annan … vem är det som då är mest korkad?*
😉 …
*Exemplet handlar väl mycket om att poängtera att olika funktioner i hjärnan spelar roll i olika situationer och att hög IQ i sig inte nödvädigtvis betyder att du gör det mest optimala/smartaste draget i varje situation …
Hoppas min poäng gick igenom. De funktioner i min hjärna som styr skriftspråk är kanske inte de mest optimala …