Har fått mycket relevanta detaljer kring deltidsbrandmännens försämrade löner. Det handlar om att Kommunal körde över Brandmännens riksförbund för att få ett avtal där specifikt kommunalt anställda skulle gynnas till nackdel mot t ex de som jobbpendlar och tjänstgör i räddningstjänsten utanför ordinarie arbetstid.
En läsare skriver följande till bloggen:
“Läste precis din artikel om deltidsbrandmän och den är fel i beskrivningen. Det är Vision och Kommunal som kört över Brandmännens riksförbund vilket BRF bland annat skrivit om på sin blogg.
Det är i princip bara kommunala tjänstemän som vinner på den här soppan. Kommunal har aldrig gillat Brandmännens riksförbund och i avtalet har man fokuserat mer på villkoren för kommunala tjänstemän som är deltidsbrandmän än deltidsbrandmännen.
Modellen där man tar bort OB – gynnar personer som har sin beredskap dagtid (d.v.s industriarbetare med gynnsamma avtal samt kommunarbetare) och är dessutom beräknad på ett naivt sätt där man räknat med att det brinner mer på kontorstid än det egentligen gör.
Dessutom har man tagit bort bilersättningen (slag i ansiktet på alla som bor i glesbygd och i praktiken har en extra bil för beredskapen) och anpassat semesterersättningen för personer med 5 veckors semester som är standard i offentlig sektor.
Så är du kommunalarbetare som tar en hög andel av dagtidsskiften (den del med minst bränder men även störst personalbrist då vanliga människor inte kan komma ifrån jobbet), har 5 veckor semester (varav 3-4 på sommaren) och jobbar nära brandstationen är du en vinnare medan övriga är förlorare.
Anledningen till att man är en vinnare beror på arbetstider, men vet de som tröttnat på allt kaos och slutar.
Visions kommentarer om avtalet är ganska bra faktiskt då man rakt av erkänner sina prioriteringar, de erkänner både prioriteringen av kommunala tjänstemän och att man räknat fel.
Kommunal kör däremot stenhårt på sin politruklinje om att avtalet är fantastiskt.
I grund och botten handlar det gissningsvis om att Kommunal helt enkelt inte gillar deltidsbrandmän och Brandmännens riksförbund sedan Brandmännens riksförbund öppnades upp för heltidsbrandmän och började stjäla medlemmar då Kommunal började satsa på kvinnolöner.”
Så var det med den saken. Avtal gynnar de som har fem veckors semester (arbetare) och jobbar dagtid lokalt, men inte de som jobbpendlar till tjänstemannajobb och sitter i räddningstjänstberedskap kvällstid, nätter och helger, samt har längre semester. Eller behöver två bilar i hushållet för att kunna hantera jouren.
8 kommentarer
Grova skillnader i OB-ersättningar är något som jag alltid undrat över.
Väktare har 20 kronor i timman mitt i natten i OB-ersättning medan en anställd i en matvarubutik kan tjäna 140-150 kronor i timman extra mitt på lördagen.
Ibland är det gamla traditioner som är orsaken men ibland verkar det inte finnas någon förklaring.
Ja, det är lite udda. Undersköterskor och väktare har mycket sämre villkor här än ex handelsanställda (å andra sidan är andelen OB väl högre för väktare och USK…).
Kan det inte vara så att vården alltid har jobbat helger och därför av rena kostnadsskäl aldrig har fått särskilt hög OB utan fått nöja sig med en "lagom" extra ersättning.
Väktare är väl relativt nytt i sin nuvarande form och de har fått OB utifrån att de redan från början förväntas jobba obekväma tider samt helger.
Butiksanställda däremot kommer från en värld där butiker var stängda på söndagar och hemmafruarna handlade på dagtid och butiken stängde innan middag. För att kunna få anställda att jobba helg och kvällar vart man helt enkelt tvungen att sockra budet och då blev det dubbel lön.
Tror ingen idag skulle acceptera ett nytt avtal för en "ny" yrkesgrupp att betala 100% OB. Det är helt enkelt så att vissa avtal lever kvar på gamla premisser och inga nya grupper kan få ett lika förmånligt avtal.
Samma sak inom hotell & restaurang, man får en spottloska i näven som OB på sin höjd.
Kommunal kämpar hårt för de medlemmar de trots allt lyckades behålla efter den senaste skandalen. Det kan man ju iofs förstå. De behöver varje intern PR-seger de kan få (och medlemsavgifter som räddar de egna pampjobben).
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22274179.ab
Förr eller senare måste polletten falla ner hos ansvariga i offantlig sektor att man kan inte betala för dåligt och underbemanna. Visst kan man göra som ansvariga tjänstemän inom Region Skåne leka Bagdad Bob och hävda att patientSäkerheten inte är hotat osv men till slut brister det och ansvariga tjänstemän måste vända sig till politikerna och säga att set här går inte.
Då kommer någon behöva fatta tuffa beslut om vem som skall få leva och vem som skall dö. Eller prioritera om resurser på annat sätt.
+1
Så är det ju, samtidigt som alla ansvariga har sina egna budgetramar att suboptimera sin egen verksamhet inom. Hur ska man prioritera mellan att klara den egna tilldelade budgeten och åtgärder som är långsiktigt lönsamma för samhället i stort? (Jfr: mer resurser till brottsförebyggande verksamhet eller till fler utredare av redan genomförda brott?)