Forskaren (doktoranden) och nationalekonomen Gabriel Heller Sahlgren uppmärksammar hos Dagens Samhälle att provmetoden för PISA-testet ändrats sedan 2012 och när man jämför de grupper som redan 2012 gjorde testet på dator har i själva verket svenska elevers mattekunskaper ej förbättrats.
Heller Sahlgren skriver hos Dagens Samhälle:
“Men om vi istället jämför de svenska matematikresultaten i Pisa 2015 (494 poäng) med resultaten i Pisa 2012 bland elever som också då skrev provet på dator (490 poäng), raderas faktiskt uppgången nästan helt och hållet.
Det är alltså oklart om förändringarna över tid i Pisa kan förklaras av verkliga kunskapsförändringar, snarare än förändringar i provformatet.”
För er som inte hänger med här så är 494 vs 490 poäng antagligen att betrakta som brus, dvs en slumpmässig variation som det inte går att säga något väsentligt kring, annat än att svenska elever inte blivit ännu sämre på matte.
Eftersom metoden att genomföra provet har ändrats och fler länder som gått över till datorbaserade prov har förbättrat sina resultat i PISA-testerna relativt de som redan använde dator, så går det alltså inte att dra några slutsatser här.
Dock, skadan är redan skedd och alla former av slutsatser kommer dras och inte dras utifrån mycket tveksamma resultat. Hur går det t ex med vinster i välfärden? De ska ju göra skolan sämre, men nu påstås den enligt PISA blivit bättre?
Baserat på ovanstående 490 till 494 kan man konstatera att Jan Björklunds (l) mattelyft inte gett i princip något alls, men det är inte så överraskande eftersom penganslagen går rakt in i den kommunala budgeten och kan dräneras från skolan via t ex internhyror eller att man drar ner på ordinarie undervisning.
Eller om man så vill, pengar i sjön.
75 kommentarer
Naturligtvis fick man inte höra detta i P1, för vem vill kolla en god story?
Man vill hjälpa Fridolin.
Nja. Det är ju istället Björklund som trumpetar ut sin enorma del av det hela. Helt tvärtemot alla andra år då det gått allt sämre. Vad roligt att höra Björklund om det nu visar sig gå sämre nästa år. Men då är det ju inte hans fel.
Undrar om Björklund någonsin skulle kunna ha fel?!
Underbart! Allas vår Katarina på SVT riktigt sken upp igår då hon meddelade den goda nyheten. Någon expert tillfrågades och meddelade att jadå, nu vänder resultaten, nu går det åt rätt håll!. Sverige är på väg tillbaka men vi har mycket jobb kvar. En härlig stämning. Fridolin gav ett försiktigt erkännande till Björklund. Resultaten som diskuteras är från våren 2015. Tycker att Fridolin skall vara lite nöjd själv också, han hade väl suttit.. ja, just det 100 dagar när de här resultaten uppmättes som fick kurvan att vända uppåt. Vallöfte: check!
Förstör inte det här nu med en massa tråkig fakta!
Lev;
Du snackar nästan lika mycket skit som Björklund. 1990 var skolväsendet i Sverige västvärldens mest jämnlika. Skolresultaten var på topp. Någon signalist som kan skapa ett samband här?
Sedan kom Carl Bildt till makten, och införde friskolereformen. Allt gick käpprätt åt helvete och Göran Persson avbröt inte vansinnet utan lät det tyvärr fortgå. Att vara korkad har blivit på modet eller vad kommunisten Björn Afzelius sjöng där på 90-talet. En trend som tydligen höll i sig in på 00-talet.
Man skall vara försiktig med snabba slutsatser, särskilt de som stödjer de förutfattade uffattningar man själv har. Resultaten i TIMMS undersökningen förra veckan pekar också på en förbättring i matematik och naturvetenskap bland både fjärde- och åttondeklassarna. Det provet genomfördes med papper och penna i alla länder. Sen din slutsats om att " mattelyft " pengarna har gått in i den allmäna kommunala budgeten luktar populistiskt nys. I min kommun samlades alla mattelärare gemensamt i grupper, skolvis och/eller områdesvis och studerade, samtalade om, delade med sig av matematik och undervisningsupplägg. Något som var mycket uppskattat av de deltagande mattelärarna. Så uppskattat att de lyckades utverka en fortsättning på mattelyftet i kommunal regi när statens satsning upphörde. Äntligen en vettig fortbildning sa många av mina kollegor som undervisar i mattematik. Utöver det så kunde inte kommunerna ta mattelyftspengarna och stoppa in dem i den övriga verksamheten på grund av regelverket kring anslagen. Andra saker som gjorde det svårt att "ta" mattelyftspengarna är trögheten i den kommunala budgetprocessen. Måste säga att mattelyftet är en av Björklunds få bra reformer. Nu pågår Läslyftet" ute på skolorna och språklärarna verkar vara lika nöjda som mattelärarna. Om mattelyftet hann ge utslag i både Pisa och TIMMS låter jag vara osagt. Men håller för troligt att bättre utbildade lärare faktiskt påverkar resultatet.
Finns det något motsvarande PISA för lärarprogram månntro?
Finns det ngn förklaring till varför ett datorskrivet prov ger bättre resultat?
Ja, jag tänkte också på det. Är dator bättre eller sämre sett ut provdeltagarnas perspektiv idag?
Bättre. Det går ju att "googla" om man inte vet.
Nja.
1. Det fanns ju ett antal länder som, i medeltal, gjorde SÄMRE ifrån sig på datortestet. Varför det?
2. Det finns andra skillnader som spelar in. T ex kan man inte enkelt bläddra tillbaka och kolla sitt föregående svar i datortestet, vilket man kan i papperstestet.
3. Vissa av frågorna (osäker på om det gäller mattetestet dock) innehåller t ex animerade bilder. Samt att man har typ 1 min per fråga. Tidsfristen för att hålla på och googla är rätt begränsad.
Skulle gissa att resultatets variation relativt papperstest snarare är ett kvitto på elevens vana vid att göra prov på dator helt enkelt. Men det är en gissning.
Rent generellt så brukar datorstöd underlätta för elever med olika typer av inlärningsproblem. Bara exakt den informationen som behövs visas och t.ex. delmoment kan täckas över och visas stegvis osv.
Vad man missar är själva analysen som man lätt gör på papper. Hur löses andragrads ekvationen genom att först förenkla den? Hur stor är ytan på cylindern osv?
Datorprovet verkar vara färdiga flerval med 4 alternativ så man bör i medeltal ha 25 % rätt bara genom att chansa.
https://svenska.yle.fi/artikel/2013/12/09/klarar-du-niornas-pisa-prov-testa-dig
Det där med inlärningssvårigheter svarar ju inte på frågan om varför en del länder gör sämre ifrån sig på papper än på dator.
Testet är naturligtvis "skalerat" för flervalsfrågorna. Även högskoleprovet erbjuder väl 20-25% rätt om man låter en anka göra provet men det resulterar ju i resultatet 0.0, liksom. För de svenska eleverna är ju poängskillnaden rätt liten (8 p) så det måste ju i huvudsak vara rätt skalerat kan man tycka.
Ben;
1. Hur dålig man än är så finns det alltid nån som är sämre. Detsamma om hur bra man än är så är det alltid någon som är bättre. Det gäller alltså att försöka specialisera kunskapen och ämnet tills det nästan bara passar en själv.
2. Det finns annat som spelar in. Det gör det i precis allt och överallt.
3. Är det något våra svenska ungdomar klarar av utan att googla så är det väl allt som är animerat och rör sig. De får ju den första surfplattan när de fyller 0 år. Det finns inget animerat påen skärm som de inte redan sett.
1. Jaha. Ditt ursprungspåstående var att det går att googla. Nu säger du at tman bör specialisera testet så det passar en. Anledningen till att svenskarna förbättrar sig och kineserna försämrar sig är alltså relaterat till googlingsförmågan, dvs kineser är kassa på att googla? Är det så jag ska tolka det?
2. Precis. Därför kan man gissa om google och annat i oändlighet, det är rätt meningslöst att komma med sådana tvärsäkra påståenden om man inte verkligen vet.
3. Ja, precis som jag skrev kan det vara ett kvitto på elevens allmänna datorvana. Har du nån som helst källa till att nån använt google för att lösa uppgifterna?
1. Ja. Det är möjligt att du tolkar rätt. Du får tolka det som du vill.
2. Är det någon som kan vara tvärsäker på någonting överhuvudtaget? Akademiker blir akademiker eftersom de nyfiket ifrågasätter saker och ting.
3. Min källa är det sunda förnuftet. Ungdomar har ofta en välfungerande hjärna i sitt livs bästa form. Hjärnan tar alltid den enklast möjliga vägen. Kan dom så gör dom det.
Tillägg. Kan en moderat komma undan betala skatt så gör moderaten det. Kan en vänsterpolitiker eller sverigedemokrat enbart leva på bidrag utan krav på arbete så gör personen det. Kan en ungdom fuska på provet så gör ungdomen det. Dessa individer har sällan kommit till en tillräckligt hög mognadsnivå att de tänker på andra hjärnor än bara sin egen. Det är därför de är så extrema.
1. Du tänker alltså inte underbygga eller ens förklara ditt påstående. Varför ska jag diskutera med dig öht?
2. Ja, det finns ju en vetenskaplig metod, t ex. Då kan man vara rimligt säker på saker och ting.
3. Ja, sunt förnuft är den mest rättvist fördelade gåvan, alla tycker att just de har fått tillräckligt. Det tycker säkert du också.
1. Man måste inte underbygga allt och förklara allt när du sitter på en blogg på internet och kommenterar.
2. Rimligt säker och tvärsäker är två skilda säkerhetsnivåer. Det är jag rimligt övertygad om.
3. Sunt förnuft är väldigt personligt. För vissa räcker det med att hävda sunt förnuft. Jag har tillräckligt med sunt förnuft för att förstå att mitt sunda förnuft oftast duger som bevismaterial. Men det är inget jag rekommenderar alla andra.
Aha, så ditt sunda förnuft säger dig att ditt sunda förnuft är tillräckligt? Är inte det ett typexempel på ett cirkelargument?
Googla, suck. Om en elev inte klarar av en matteuppgift så klarar eleven inte hellre av att googla fram svaret på uppgiften. Särskilt inte inom tidsramen för provet. Frihet jag föreslår att du tar och testar ditt sunda förnuft genom att försöka googla fram svaren till Pisa frågorna. Lycka till
Ben;
Mitt sunda förnuft meddelar mig att mitt sunda förnuft är tillräckligt när jag står mitt ibland får. Möter jag en akademiker eller en yrkesskicklig person som hävdar motsatsen så måste jag ju självklart försöka utveckla mitt sunda förnuft en aning inom ämnesområdet.
admin;
Googla Pisa-svar? Varför då? Jag är rätt oibtresserad av Björklunds betyghets.
Jag är för gammal för sånt trams. Jag är klokare än Björklund. Den man ska sätta betyg på vore väl Björklund. Och vad gör det för skillnad att väljarstödet rasat för honom – han sitter ju ändå kvar helt opåverkad av det. Inte heller när hans egna partikollegor kräver hans avgång påverkad han av deras underkännande.
Nej. Mina barn lär sig allt de behöver av sin far, så dem behöver du inte oroa dig för. Det lilla jag inte kan här i världen får de se till att ta reda på själva.
Svara på frågan.
Har jag inte gjort det? Nåväl.
"Aha, så ditt sunda förnuft säger dig att ditt sunda förnuft är tillräckligt?"
Ja. Men det beror på omgivningen.
Luktar det bajs i blöjan på den nyfödde brevid mig så säger mitt sunda förnuft att det är dags att byta blöja trots att jag rent logiskt inte borde behöva byta en blöja på ungen eftersom ungen bytte blöja för bara tio minuter sedan. Logiken säger åt mig att det är omöjligt medan (lukt)känslan säger mig något annat. Då får man väl gå på det sunda förnuftet och be frugan att lunta eller titta efter (och förhoppningsvis ta över ansvaret över ungen).
"Är inte det ett typexempel på ett cirkelargument?"
Nej. Beroende på omgivningen så kan jag behöva utveckla mitt sunda förnuft. Sunt förnuft bygger på att man lägger ihop det ena med det andra. Fattas det en pusselbit för att det sunda förnuftet ska träda in så får jag väl se till att skaffa mig en ny. Då utvecklas mitt sunda förnuft.
För NO-ämnen fanns det ingen signifikant förbättring.
Så av gällande konsensus kring bättre resultat så är det inte mycket som kan backas upp vetenskapligt.
Nu ska du inte vara så negativ. Ta dig i kragen och ryck upp dig!
Det är nästan så jg tror att du är nån slags NO-lärare.
Skönt att den negativa trenden är bruten
Hittade PISA lite rapport.
Jmf: Top rank
Singapore 2012/2015 Math Read Science
573/564 542/535 551/556
OECD avg Math Read Science
494/490 496/493 501/493
Sweden 478/494 483/500 485/493
Diff Singapore 95/70 59/35 66/63
Så treårsintervall samma trend…
9år 4.5år 21år
Verkar som att det vänt dock att vi ligger på medel inom OECD känns väl inte sådär bra precis…..
Mittåt kanske…..
det visar sig att proven ändrats….
"Tyvärr kan vi dock inte lita på förändringarna i Pisa. Detta eftersom den senaste undersökningen var den första där elever skrev proven på dator istället för med papper och penna – vilket i sig kan påverka resultaten."
Joo visst men dock har både Singapore sjunkit (2/3)
och
OECD (3/3) medel sjunkit….
dvs förändringarna kan ha gynnat Sweden jmf med ex. vis Singapore…förutom att eleverna blivit relativt bättre……
Björklund slår sig på bröstet och stoltserar med att det är hans förtjänst att det gått bättre och det dåliga har han inget ansvar för. ÄNNU FLER FÖRÄNDRINGAR I SKOLAN OCH ÄNNU YNGRE SKA ha betyg.
Det som spelar verklig roll är alla föräldrar till barnen. Barn är föräldrars spegelbild. När föräldrar börjar bli lite vettigare så blir barnen mer vettiga. Så enkelt är det.
När vi får fram vettigare politiker så blir också föräldrar vettigare. Och vi har inte haft vettiga poltiker sedan Palmes tid. Det är därför det gått köpprätt åt helvete med ungdomen ända sen dess.
"Liberalernas" nya utspel… återförstatliga skolan.
Från DI:
Liberalernas partiledare Jan Björklund slog ett slag för förstatligandet av skolan under tisdagens debatt i SVT:s Akuellt med utbildningsminister Gustav Fridolin. Det fria skolvalet anser han inte ha bidragit till de ökade klyftorna.
Sverige klättrar i den senaste PISA-undersökningen, men klyftorna har samtidigt blivit större.
”Vi slösar bort en massa talanger. Vi måste bryta ojämlikheten om det här ska hålla i sig”, sa Miljöpartiets Gustav Fridolin under tisdagskvällens debatt i SVT:s Aktuellt.
Liberalernas Jan Björklund menade att förutsättningarna för förbättringen lades då Alliansen införde tidigare betyg och nationella prov, samt en läroplan med tydliga kunskapskrav.
”Det är ett väldigt glädjebesked i dag. För första gången på 20-25 år går Sverige uppåt i den här typen av undersökningar”, sa L-toppen.
Björklund och Fridolin delar uppfattningen att det behövs fler insatser för att minska resultatspridningen.
”Vi måste investera i elevhälsa, mer lärartid, specialpedagogik, i bemannade skolbibliotek. Det är bra för alla, men framför allt för de som har det tuffast i skolan”, sa MP:s språkrör.
Skolans uppgift är lära ungarna kliva upp på morgonen, komma i tid, vara lydiga och ta order. Att barnen ska få några kunskaper är inte så viktigt. Det viktigaste är att för framtiden bli en lojal och trogen arbetare som betalar höga skatter så eliten kan sitta i en skön fåtölj och klappa sina bukstinna magar..
Har du många ungar i skolan Berra eller hur har du fått sådan insyn i dagens svenska skola?
Berra har en mycket bra poäng där.
Eliten (utan risktagande risk-kapitalister) är inte (och har aldrig varit) intresserade av att arbetarklass, underklass eller ens medelklass ska ha någon högre kunskapsnivå. De är ute efter att göra sina stora rikedomar ännu större. Skolans uppgift är att vara en ren och skär pengamaskin för risk-kapitalisterna att mjölka ur så mycket som möjligt. 95 % kan gärna få vara analfabeter om eliten helt får bestämma. De vill ha så billiga slavar som möjligt och slavar utbildar man inte. Passa tiden och ta en order. Det är vad de ska klara. Och att bara skylla på sig själv när det blir fel.
Om den verklighetsbeskrivningen hade varit sann, så hade ju de famösa analfabeterna från mellanöstern direkt hittat jobb i Sverige.
Sanningen är så klart att nästan alla jobb i dag är så pass komplicerade att de kräver grundläggande kunskaper. Svårt att tänka sig att ens vara bilmekaniker utan att kunna läsa, t ex.
Läs förresten för all del Emmanuel Todd, han visar på ett ganska trovärdigt sätt hur t ex allmänna läskunskaper varit en grund för den modernisering västvärlden genomgått från upplysningstiden till idag.
Det säger jag inte emot. Men de konservativa har aldrig varit förtjust i att utbilda pojkar och flickor till annat än att tävla och lyda. Kunskap är makt.
En bilmekaniker behöver inte kunna läsa om han har bra verktyg lika lite som en banktjänsteman med kalkylator behöver kunna räkna.
De behöver egentligen bara göra det man säger åt dem.
Hur mycket utbildning krävs det att göra en hamburgare, för att byta ett däck på en däckfirma, att ringa upp folk och sälja tjänster, att städa kontor på snabbast möjliga tid eller sitta och vakta ett lagerhotell? Det finns idag fler sk enkla jobb idag än för 30 år sedan. Men vi intutas i att det är tvärtom. Allra enklast är att vara den direktör som har makten över pengarna och är duktig på att både läsa, räkna och skriva. Han eller hon som bara sitter och låter alla andra få göra jobbet.
Människor från mellanöstern är duktiga på att hitta jobb. Men de får sällan något betalt för det och den som de utför jobb åt betalar inte skatt för det. Deras slavarbete är både kriminellt och syns inte. De är därför perfekta arbetare i överklassens värld. Det är därför som dessa människor lägger tak, polerar bilar, säljer sex och städar hus ute på Djursholm. Allra helst ska de komma från Östeuropa så de inte finns registrerade.
Eh, så du tror inte att en person som jobbar med moderna bilar behöver kunna läsa vad som står i en display eller på en datorskärm i ett diagnostikverktyg, t ex? Det var spännande.
Telefonförsäljare jobbar oftast med skrivna manus, etc.
Vakta ett lagerhotell? Tja, man bör väl kunna läsa ID-kort t ex.
Sen tror jag inte de visserligen extremt lågkvalificerade jobb du räknar upp räknas till 95% av arbetsmarknaden heller. Du sa ju att 95% kunde vara analfabeter. Snarare utgör de i så fall 5%.
"Sanningen är så klart att nästan alla jobb i dag är så pass komplicerade att de kräver grundläggande kunskaper. Svårt att tänka sig att ens vara bilmekaniker utan att kunna läsa, t ex."
En bilmekaniker är väl bara en korg med tjänster. Varav läsning bara är en vara i korgen. Mitt barn verkar ha lätt för läsning och har knäckt läskoden vid tidig ålder. Kanske skulle min dotter kunna ta anställning för att ha högläsning för de obildbara bilmekanikerna som är experter på mer handfasta moment? Nej just det – sen har vi staten – minimilön, barnarbete, skolplikt, skatter osv.
Läs förresten för all del Emmanuel Todd, han visar på ett ganska trovärdigt sätt hur t ex allmänna läskunskaper varit en grund för den modernisering västvärlden genomgått från upplysningstiden till idag.
Men är inte det en funktion av att samhället blivit mer och mer kapabelt att producera läsbart material och en övertid till folk att ägna åt att läsa? Alltså att samhället i sig har varit det som drivit på läskunskaper. Vilket är något som faktiskt förklarar varför skolprojekten i Afrika har varit kompletta misslyckanden. Man kan helt enkelt sätta hästen på kuskbocken.
Sen en intressant sidonotis är att sedan man började mäta matematikresultat genom standardiserade mätningar i USA någon gång på 60-talet så har de stater som hade högst resultat då, haft lägst ekonomisk tillväxt fram tills idag. Något som säkert kan bero på fellokalisering av resurser i samhället genom en övertilltro på utbildning och standardiserade prov.
Aha, så du menar att det faktum att "AB Tjuvstaten" förbjudit barnarbete och satt en minimilön innebär att folk får utbildning och grundläggande kunskaper att t ex delta i demokratin? Ja, det låter ju som en bra grej, nästan som att staten var bra. Var det det du menade?
Jag vet inte om dagens skola har så mycket med bildning att göra. Jag ser inga tecken på det när jag läser dina inlägg. Tyvärr har det väl mer med inbillning att göra eftersom skolanstalterna verkar spotta ut bend ovrar som verkar se staten som den heliga graalen för att lösa alla problem.
Själv är jag inte överdrivet tacksam för att svenska folket har blivit bestulna på 1-2 miljoner kr för min utbildning. Det hade nog varit billigare om jag sytt några fotbollar och betalat själv för ett lånekort eller ett förstoringsglas.
Men tack Tjuvstaten för allt.
Dessutom räknar jag inte in förlorad arbetsinkomst för en stor del av mitt produktiva liv i de där 1-2 miljonerna.
Ben Dover;
Jag hoppas i alla fall att jag planterat in ett litet frö i din skalle. Låt det gro och observera saker och ting i det verkliga livet idtället för det du lärde dig i skolan så kanske din världsåskådning börjar förändras.
Erfarenhet är nämligen källan till all kunskap.
"Kvinnor får lättare förkylning än män".
Bara denna lilla mening kan betyda minst tre olika saker beroende på hur du är inlärd att tolka den. Ingen av tolkningarna behöver vara fel. Allt är beroende av sammanhanget och din egen erfarenhet. Det är det vi inte får lära oss att se. 95% av befolkningen är analfabeter utan att veta om det. De tror att de kan läsa men de fattar egentligen inte vad det står. Samhället verkar mer komplicerat idag och kräver mer. Den som inte fattar hur allt hänger ihop blir en analfabet i ett modernt samhälle. Du tror att du kan läsa – men att läsa och förstå något är två skilda saker. Det du läser kombineras med din erfarenhet för att du ens ska kunna förstå det. Kunskap bygger först och främst på erfarenhet. Och erfarenhet bygger på känslor. Teorisk kunskap är bara ett verktyg.
Bosse bildoktorn kan lyssna på motorljudet för att förstå vad som är fel. Det går inte att läsa sig till i en manual. Det krävs praktisk erfarenhet.
Jaha, så när du belagts med fel så hittar du på en egen ny definition av vad analfabet är för att på så sätt få rätt. Inte imponerad.
Hitta helt lätt att vara bilmekaniker på en verkstad idag. Språkkunskaper behövs tex när det skall koppla upp sig mot bilföretagets centraldator. Franska bilmärken har inga beskrivningar och körinstruktioner för centraldatorn på svenska. De flesta yrken i dag komplicerade. Sen löser verkstäderna detta genom vidareutbildning och utbilda flera nivåer av tekniker. Men även lägsta nivån behöver utbilda sig vidare och då behövs bl.a. Läsförmåga. Kom ihåg att det kommer nya bilmodeller oftare och oftare. Men varför sätta sig i verkligheten. Enklare att sprida sina fördomar
Ben Dover;
Inte alls. Detta har det varnats för av forskare i bl.a. USA och det har det skrivits böcker om.
Utdrag från tidningen Fokus:
"Den vetenskapliga analfabetismen är ett hot mot demokratin, anser författarna till »Unscientific America«.
»Det stora bekymret i världen är inte
att folk saknar kunskaper,
det är att de har en massa kunskaper
som är helt åt skogen.«
Mark Twain
Mark Twains tes är högaktuell, enligt en ny amerikansk bok. Författarna menar att USA drabbats av en ny sorts analfabetism. Flumläror tillåts härja fritt, stöttade av reaktionära krafter. Samtidigt dalar vetenskapsjournalistiken – och forskarna tiger."
Säger du att det är enkelt att sprida fördomar? Då ska jag prova! "Alla med baskunskaper om bilar vet att en fransk bil är tillverkad för att gå sönder. Det är därför inköpspriset är billigt." …Men det är bara en fördom jag har, det kan jag vara tydlig med och jag har inga vetenskapliga belägg på det hela.
Anledningen till att det är svårare att vara bilmekaniker idag är att det behövs fler dyra specialverktyg och att allt är plast och går sönder direkt man bryter lite. Men serru det är bara att koppla in och be den lilla datamaskinen ute i verkstaden översätta och läsa upp texten med talsyntes på valfritt språk. Svårare än så är det egentligen inte. Sen fixar de inte gamla icke-fungerande bildelar längre för de har inte kunskaperna om hur de fungerar – de byter bara ut mot nya och låter kunden betala. Förr kunde man bara tvungen att skruva isär hela bilen och åka med ägaren för att ta reda på vad det var för fel. Förr kunde de tom få improvisera fram egna lösningar för att bilen skulle börja fungera.
Samhället är inte mer komplicerat idag än igår. Folk är mer stressade, latare och inte minst dummare. Och Mer skuldsatta (mern de känner sig allt rikare). De kan inte ens byta en glödlampa i bilen längre (trots att det står i instruktionsboken hur de ska göra). Får de ett tomt batteri så vet de knappt ens var det sitter någonstans och ringer bilbärgaren istället för att be någon vänlig själ att hjälpa till med startkablarna. Trots att de har en bolåne-skuld till banken på 2,4 miljoner som först borde prioriteras.
Ben Dover och admin;
Det var bra mycket svårare och dyrare att bygga ihop en dator eller mobiltelefon på 1970-talet. Och det krävdes nästan en ingenjör för att kunna använda den. Idag är det rätt enkelt, men det är ännu enklare och billigare att gå och köpa en ny på kredit. Det behövs ingen läskunnighet att sen bläddra runt på youtube. Testa med en ett-åring så ska du få se. Det är det som kallas att samhället blivit mer komplicerat.
BULL-SHIT!
Förresten här är en länk till tidningen fokus artikel om vetenskaplig analfabetism:
http://www.fokus.se/2010/03/hotet-fran-flumlarorna/
Frihet, tycker faktiskt du verkar få det mesta av ditt kunnande från "flumläror".
"Kvinnor får lättare förkylning än män".
Just den raden och ditt utlägg under är exempelvis något du troligtvis hört på någon hjärndöd service- eller teambuilding-föreläsning. Jag blev utsatt för detta "flum" senaste för några månader sedan. Exakt samma mening. Snudd på samma resonemang.
För övrigt känns det som att du (som vanligt) bygger dina påståenden på dina personliga erfarenheter och uppfattningar. Det kan ju fungera i vissa diskussioner men du är ute på ganska djupt vatten denna gång tycker jag..
För övrigt använder jag liknande argumentationsteknik som dig men jag vill tro att jag har mer kött på benen när jag raljerar 😉
Daniel;
Haha, trodde du va. Men en viljesvag kollega som av chefen tvingats iväg på nåt nåt liknande som berättade detta. Det var tydligen det enda intressanta på hela föreläsningen och det fick jag lära mig trots att jag själv aldrig behövde gå föreläsningen. Jag fick ju kärnbudskapet i alla fall. Och det rimmade väl med min praktiska erfarenhet så jag passade på att sno det. Föreläsaren snodde det ju bara innan mig.
Jag har kött på mina ben när jag raljerar.
Hörredudu. Hur skulle jag kunna vara ute på djupt vatten? Vi har yttrandefrihet. Och du är inte en lärare som ska betygsätta mig eller någon chef eller kollega som ska rätta in mig i ledet eller någon annan viktigpetter. För mig är du bara en anonym person som kommenterar på en blogg. Du tar nog dig själv på för stort allvar tror jag. Om jag råkar sprida en lögn eller ett påstående som inte stämmer så må det va hänt. Den som litar på allt som skrivs borde vetat bättre än att tro på allt och alla.
Men jag har mer kött på benen i mitt raljerande än vad jag tror att du tror.
Jisses, envis som få.
Whatever floats your boat buddy 🙂
Daniel;
Tack och detsamma! Huvudsaken med kommentarer och diskussioner är inte vad man kommer fram till eller vem som är vettigast utan att man har nåt att kommentera och diskutera.
Ta det lugnt! 🙂
Förresten ska jag rätta mig själv där. Ett-åringar är för unga för att sitta och glo på en skärm. Testa inte detta.
Att det kan vara skadligt för ungen det har det amerikanska läkarsällskapet slagit fast. Putin hävdar säkert tvärtom.
Vad synd att du inte skrev det du menade då.
Utöver det kan jag inte uttrycka hur helfestligt det är med nån som å ena sidan hävdar att "sunt förnuft" är det enda som behövs och å andra sidan varnar för "vetenskaplig analfabetism".
Ben;
Jag skriver det jag menar. Du tolkar det du vill tolka.
Vetenskap börjar med mitt eller ditt sunda förnuft. Någon ser ett problem med att det som lärs ut (vetenskap) inte längre stämmer överens med verkligheten hos mig. Verkligheten förändras bl.a. över tid och rum så det som stämmer en viss period eller på ett ställe kan komma att bli felaktigt en annan tid eller i ett annat rum. Det vardagliga sunda förnuftet träder in och skapar en nyfikenhet som blir källan till allmänt accepterad visdom (vetenskap).
Sunt förnuft är det enda man behöver i vardagen. Vetenskaplig analfabetism kan komma att förlama det sunda förnuftet hos människor. Och i förlängningen leda till att folk röstar fram ledare som Trump och Clinton. Och då ändras kan villkoren ändras för det som vi kallar för vetenskap. Det blir en spiral nedåt för demokrati och likvärdighet där allt färre blir allt mäktigare över fler. Pengar get makt. Makt styr kunskap. Kunskap skapat sunt förnuft. Sunt förnuft resulterar i vetenskap. Vetenskap skapar pengar. Pengar ger makt.. osv.
Med dessa dåliga prestationer är det bara en mycket kraftig nedmontering av den svenska välfärdsstaten som gäller under de nästa årtiondena. Vi har en välfärdsstat som är en av de bästa och för att det skall kunna fortsätta måste vi även prestera på topp. Dessa Pisa resultat är monumentalt katastrofala.
Som lök på laxen så importeras mängder med sk raketforskare och hjärnkirurger vilka kommer att sänka snitt prestationerna under åtminstonde nästa 2 generationer (under allas våra livstider).
Tragiskt att se och vara med om att en gång ha bott i ett av de allra bästa länderna och nu är det bara utförsbacke resten av våra liv! Det enda som kan rädda oss tycks vara om omvärldens politiker kan prestera ännu sämre än svenska. Tveksamt om de andra kommer att vara så dåliga. Känns tryggt att ha en svetsare i ledningen – står sig säkert bra i konkurrensen med andra länder. Är han inte en av världens 5 bästa ledare så kommer vi inte att bli topp 5 heller. Detsamma gäller för alla ministrar – de månste prestera på topp 5 nivå i världen inom sina respektive områden. Känns det troligt att vår nuvarande (eller förra) är så bra så de kan klassas som topp 5?
Men om det bara hänger på Den Store Ledarens förmågor, hur kan det då spela roll hur en elev i t ex Säffle presterade?
Menar du att vi tidigare hade politiker i top 5 klassen? Skulle vara intressant att få din syn på vilka av våra tidigare svenska politiker som har tillhört världseliten i kompetens.
Den frågan är ju lätt: Bo Ingvar Karchimirer Ringholm.
Geni, lebemann, finansminister, tillförordnad utrikesminister, vice statsminister. Visserligen hoppade han av gymnasiet eftersom han failade engelska och matematik grovt, men vad gör det? Hans medfödda talang gjorde att han kunde konverserva vilket statsöverhuvud som helst och underkännandet i matte tog han igen med råge i sin post som finansminister, givetvis.
Vidare var han något av en autodidakt inom medicin – angående sjukskrivningstalen upplyste han Folket om att man minsann kunde bli lika frisk av en promenad som av en av läkare ordinerad medicin. Han arbetade dessutom så hårt för folkets bästa att han ibland var tvungen att vila ögonen genom att titta ner i riksdagsbänken. Men han somnade aldrig, vilket illvilliga kontrarevolutionärer påstått.
Och dessutom var han tillgänglig.
Vilket han så klart har gemensamt med… just det, din mamma.
Ja, just det. Alltid tillgänglig för hederligt arbete. Ringholm var ju tillgänglig för politik, vilket ju inte riktigt är samma sak.
Din morsa är väl för tillfället inte tillgänglig för vare sig det ena eller andra, innan Veneriska Avdelningen på Bjuvs Allmänna sjukhus för fnask och parasiter gjort sin grovrengöring.
Pisa och timms antyder snarare att raset kan ha nått botten i förhållande till populationen före massinvandringen av halvanalfabeta män under 2015.
För det andra så måste man även vara medveten om att detta är genomsnitt. Det som vore intressant är att se resultaten på skolnivå över åren för skolor med >90% elever från etniskt svenska föräldrar jämfört med skolor >80% osv ner till <10%. Data från Timms och analyser från Skolverket visar att "raset" ökar i storlek desto fler "osvenska" elever. Varför är detta intressant? För att det möjliggör korrekt analys och att rätt åtgärder sätts in.
Det ger även möjlighet att dra vissa grova slutsatser om Sveriges framtida förmåga att bibehålla en välfärdsstat resp kunskapsintensiv industri värd namnet.
(Skulle eg behöva bortåt 2000 ord för en ordentlig genomgång)
Hela den här diskussionen om några poäng hit lr dit, mätmetoder mm är egentligen rätt sorglig.
Hur förbättrar man tex ordning, respekt, studiero och hanterar den sk "utmaningen" med ett extremt stort inflöde av utländska studenter?
Vad händer fö i Finland? Håller man på att tappa något?
Motivera mera!
Lägg in PISAresultatet i betygsunderlaget!
Problemet är att man i grundskolan inte har hårda kunskapskrav eller indelning efter förmåga.
Jämför t.ex med körkort. Om man inte klarar teoriprov och uppkörning så får man göra det igen. Likadant på högskolor och universitet. Klarar man inte en tenta får man skriva om den. Inom sporten har vi indelning där de duktigaste får spela i vissa lag medan de sämre i andra.
Samma principer vägrar man applicera på grundskolan, misslyckande har inga konsekvenser och alla oavsett förmåga går i samma klass. Detta behöver fixas.
Enklast är om man inför examen för att gå ut låg-, mellan- och högstadium. För att nå nästa stadium måste man klara prov som rättas centralt. Låt elever skriva provet i maj sista året i varje stadium. Om de misslyckas får de plugga under sommaren och skriva igen augusti. Misslyckas de igen, så får de gå om. Det ger eleven en chans att mogna och man kan sätta in stödinsatser där den har problem. Även den mest skoltrötte elev vill inte gå om. Det ger också lärare i nästa stadium en garanterad kunskapsnivå, vilket gör att denne slipper slösa tid på att repetera koncept som eleverna redan borde kunna.
Om det på en skola finns flera klasser i en årskull, dela in så de duktigaste eleverna får läsa mer avancerad matte än de elever som är svagare. Alla har inte samma förutsättningarna. Låtsas inte att så är fallet.
Centrala prov löser även problemet med att elever söker sig till skolor där det är lättare att få högre betyg. Det gör också att man slipper motsättningen mellan elev och lärare. Man arbetar tillsammans för de ska klara centralproven. Lärare kan också säga:
– Tyst nu, det jag har att säga är viktigt. Lyssnar ni inte så kommer ni inte klara centralproven och då får ni gå om. Det vill ni väl inte?
Extra bonus är att föräldrar som vill klaga på resultat får vända till de som har utformat centralproven så lärarna kan koncentrera sig på undervisning.
Lustigt att det du skriver går stick i stäv mot vad Einstein skrev om utbildningssystemet i en artikel 1949;
"Detta förlamande av individer anser jag vara kapitalismens värsta ondska. Hela vårt utbildningssystem lider av denna ondska. En överdriven tävlingsattityd inpräntas i studenten, som är tränad till att avguda behovet av materiell framgång som en förberedelse för sin framtida karriär. Jag är övertygad om att det enbart finns en väg att eliminera denna grava ondska, nämligen genom upprättandet av en socialistisk ekonomi, åtföljt av ett utbildningssystem som är orienterat mot sociala mål."
Uppenbarligen fattade Einstein inte vad som gör en ekonomi effektiv.
Dessutom har det jag skrev lite med tävling att göra, eller anser du att ta körkort "lider av en tävlingsattityd"? Snarare handlar det om att tillåta flexibilitet och anpassa efter förmåga. Observera, ingenstans skrev jag hur elever ska lära sig, Det är upp till elever, lärare, föräldrar mfl. att komma fram till, ungefär som körkort.
Idag har vi omvänd situation i grundskolan.
Vi har massa detaljstyrning – hur många timmar man ska läsa ett ämne, vilka betyg som ska finnas och när de ska sättas – och det kommer ständigt krav på nya, t.ex. max antal elever per klass, förbud för mobiltelefoner eller keps.
Men det är inte mer regleringar som behövs. Tvärtom, vi behöver mindre, men hårda kunskapskrav. Klarar du inte av X så får du jobba mer på det.
Skatt är stöld;
Jadå lille vän, du är säkert bra mycket smartare än Einstein. Klapp på huvudet.
Du säger dock emot dig själv.
"Klarar du inte X [krav] kraven så får du jobba mer." Men å andra sidan så vill du ha mindre detaljstyrning och färre krav. Mindre krav men hårdare krav?! Förvirrande. Hur ska du ha det egentligen? Och vem är du att bestämma vad som är viktig kunskap? Alla ska väl förhoppningsvis inte jobba eller plugga vidare med samma sak? Om nu inte det blir som moderaterna vill att alla ungdomar ska jobba på Max, som telefonförsäljare eller på en kafékedja. Alltså "ett enklare jobb".
Får du jobb om du sitter med keps och blippar på mobilen under tiden du sitter på anställningsintervju??! Nähänä jag trodde väl inte det. Om inte, så ska du väl inte ha det medan läraren betygsätter dig heller. Att bli entreprenör kräver oftast att du först har lite sparpengar eller ett jobb vid sidan om. Om du inte har svinrika föräldrar som köper ett färdigt gym inkl personalen åt dig då förstås.
Flexibilitet och anpassa efter förmåga? Vad förespråkar du för sorts "flumskola"? Det är ingen arbetsgivare som kommer att vara flexibel och anpassa sig efter din förmåga. Tvärtom så kommer du att tvingas anpassa dig efter chefens förmåga. Och idag finns det gruppchefer, ledarskapsledare, avdelningschefer, chefscoacher, choach-chefer, chefs-chefer, mini-chefer, mm överallt. Dom som blev chefer är de som vägrade anpassa sig efter läraren och såg till att läraren anpassade sig efter dom och samtidigt sket i resten av klassen.
Vi har detaljstyrning på mitt arbete med. 8 timmars jobb bara för att jag ska få ut en lön värd namnet. Dessutom får man inte supa, röka, snusa eller knulla på arbetstid. Trots att varenda djävul verkar göra det överallt annars.
Vad är det för djävla hippie-attityd du kommer dragandes med?
Det är INTE upp till lärare, föräldrar, elever, mfl. att få in kunskapen i eleverna.
Det är upp till eleverna att ta till sig kunskap.
Det är upp till föräldrarna att se till att eleven förstår att det är upp till eleverna själva.
Och det är lärarna som ska se till att förstå att det är upp till dem att redan kunna något för att kunna lära ut något. Annars bör föräldern se till att ta rektorn i örat.
Allas ansvar är snart ingens ansvar.
Vill även kommentera en annan sak här i början på din första kommentar:
"Om de misslyckas får de plugga under sommaren och skriva igen augusti. Misslyckas de igen, så får de gå om. Det ger eleven en chans att mogna"
Fel. Det blir bara en massa misslyckanden och blir stämplade som "misslyckade" individer. Det blir senare en självuppfyllande profetia. Ingen unge mognar av att känna att han eller hon (observera att jag skiter i att skriva hen) misslyckas hela tiden.
Ditt exempel på vad läraren kan säga är uselt rent pedagogiskt. Det förutsätter att elev inte vill lyssna. En fördom är aldrig trevligt att få av en auktoritet som har beslutsrätt över vad du ska få för framtid.
Istället kan läraren uttala:
"Håll käften ett tag för nu har jag nåt viktigt att säga igen. Och jag har hållt käft för rektorn varje gång jag sett er smygröka, skolka och allt möjligt! Så jag hoppas ni respekterar mig som jag respekterar er. Jag får ut en lön på 28 000 varje månad och centralprovet kommer antagligen att ge er möjlighet att få ut en lön varje månad. Då har ni råd att köpa ny mobil varje månad om ni inte har något annat intresse. Men uppriktigt talat så bryr jag mig inte ett djävla smack om ni klarar det eller inte. Ni har förmågan och läraren era föräldrar inte hade. Det är ni som får se till att hänga med eller se till att berätta det för mig så att ni har chans att klara av det. Några frågor?! Seså. Verkställ!"
Sveriges PISA resultaten har under lång tid framställts bättre vad de här. Det som hände vid rapporteringen vid "PISA-raset" var förmodligen att journalisterna råkade läsa rapporten istället för pressmeddelandet.
"http://www.lilahe.com/pisa2009.pdf
Sveriges resultat i PISA 2009 i relation till jämförelsegruppen
Svenska 15 åringars kunskaper i matematik och naturkunskap är klart sämre än
genomsnittet i jämförbara länder. För området läsning är resultatet något sämre
än genomsnittet för de jämförbara länderna.
Genom att välja ut länder som liknar Sverige så blir bilden en annan
De fem nordiska länderna: Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige,
• Åtta länder i Västeuropa: Belgien, Nederländerna, Storbritannien, Irland,
Frankrike, Tyskland, Österrike och Schweiz och
• Tre anglosaxiska länder utanför Europa: Australien, Kanada och Nya Zeeland.
En analys av Sveriges PISA-resultat relativt denna jämförelsegrupp ger en något annorlunda bild än den som redovisas i Skolverkets rapporter. "
Samma sak som med undersökningen om utanförskapsområden då. Man ändrade kriterierna för hur man bedömer utanförskapsområden och så vips försvann det en massa och man kunde slå sig för bröstet över hur mycket bättre Sverige har blivit. När man dock jämförde med de gamla kriterierna så hade situationen blivit mycket värre… Klassisk socialistisk taktik, istället för verklig förbättring så flyttar man på målet istället.