Nu när kommuner som Vallentuna massivt köper in bostadsrätter, så budar alltså kommunen mot dig med skattepengar du själv tvingats betala till dem. Sedan går dina skattepengar till att betala hyran.
Även Schibsted/SvD har nu uppmärksammat exempelvis Vallentuna kommuns köpfest på bostadsrättsmarknaden. På tre månader sade man sig endast köpt upp 4% av årsomsättningen av bostadsrätter. Det blir dock 16% av hela marknaden i Vallentuna under det kvartalet.
Och skattebetalarna i Vallentuna står förstås för pengarna, så om de tänkte köpa en bostadsrätt i kommunen så måste de bjuda över sina egna pengar. Och sedan får de betala hyran, även om Migationsverket ska stå för den de första två åren.
Den stora smällen av migrationskrisen hösten 2015 kommer 2017, när de asylsökande förvandlats till flyktingar med tillfälliga uppehållstillstånd och Migrationsverket efter två år slutar betala för dem. Då ska kommunen själv betala. Inte bara för hyran, utan för hela försörjningen. För skattebetalarkollektivet spelar det dock ingen roll vem som betalar – det kommer ändå i någon form på skattesedeln.
Men den som har en bostadsrätt får vara nöjd med att kommunerna nu bidrar till att pressa upp priserna så man “får betalt för att bo”. Exakt hur man får betalt så länge man måste köpa en annan bostad att bo i lämnas som en övning åt läsaren. Det enda man får är en latent skatteskuld på reavinsten utan att egentligen vunnit något än ett större nummer på värderingen av bostaden.
101 kommentarer
Sida vid sida, tillsammans hjälps dom åt
staten och kapitalet, dom sitter i samma båt
fast det är inte dom som ror, som ror så svetten lackar
och piskan som kittlar, kittlar inte heller
deras feta nackar.
http://www.allthelyrics.com/lyrics/bla_taget/staten_och_kapitalet-lyrics-1198255.html#ixzz4I3UvYIzz
så bygger vi ett samhälle efter korporativa principer
och lär oss att respektera sånt som vi inte begriper
åt var och en hans beskärda del av det växande överflödet
kapitalet åt kapitalisterna, och åt understödstagarna – understödet
Lite ironiskt att Skatt är stöld citerar en vänstergrupp.
Egentligen inte, jag kan sympatisera lite.
De flesta av oss är ju för nån form av omfördelning av tillgångarna. Libertarianer tycker det ska ske helt frivilligt. Personligen tror jag att det inte skulle fungera.
Men oavsett, de resurser som omfördelas, är vi nog alla rörande om ska gå till behövande människor. När de går till "klipp" på bostadsmarknaden, eller friskolekoncerner i Liechtenstein, känns det ärligt talat inte lika häftigt att betala skatt.
Visst, sjukvården måste handla mediciner av börsnoterade företag och man kommer aldrig undan att i någon mån göda "kapitalet" men i vissa fall är det ju helt onödigt och ganska obscent.
Jo det är ironiskt.
Ungefär som om libertarianer skulle börja citera Maos lilla röda.
Men du får ju tänka på att marxismen och liberalismen generellt delar sin helt materialistiska syn på samhället och historien. Dvs de är överens om premisserna men drar olika ideologiska slutsatser.
Stefan Östergren: Nej, det som är lite ironiskt är snarare vänsterns gapande efter starkare stat, samtidigt som de kastar sten på denna stats våldsutövande arm.
Internationalen tar upp skattetrycket "Båd' stat och lagar oss förtrycka, vi under skatter digna ner."
Gamla valaffischer från kommunisterna tar upp skattetrycket
Internationalen tar upp skattetrycket "Båd' stat och lagar oss förtrycka, vi under skatter digna ner."
Gamla valaffischer från kommunisterna tar upp skattetrycket
Tja, man kan klaga på vänsterideal kontra genomförande men regeringen Reinfeldt hade chansen att ändra på samhället till det bättre och tog den. Under parollen arbetslinjen mot bidragslinjen minskade man inte ett enda bidrag. Man sänkte skatten på arbete och minskade statens utgifter i motsvarande grad. Av allt det som våra skattepengar går till så var det sjukförsäkringen och försvaret som vi bäst kunde klara oss utan. Man sålde några statliga bolag och lät Vattenfall köpa några andra istället
En Sjöstedtregering skulle säkerligen göra annorlunda men jag undrar om de skulle göra det sämre?
Korporativism har jag uppfattat som en fascistisk variant. Inte socialistisk.
För det blir så fel då. För en del tycker då att korpotativt är bra… När det låter socialistiskt medan det är fascsistiskt..
Fast fascism och socialism verkar vara lika på något sätt.
Särskilt i nordisk tappning.
Å andra sidan.. Hela välfärdsstaten kallas ju folkhemmet och det var väl en fascsistisk idé från början så då måste välfärden vara en form av fascsism. Vad innebär det när kassan börjar tryta? Att fascismen visar sitt rätta ansikte kanske…?
@Bosse
Du har fel där. Vänsterretorik. Bidragen kanske inte sänktes men antalet bidragstagare sjönk stort. Från över 1 miljon bidragstagare 2006 till ca 800 000 8 år senare. Med en Sjöstedt regering ska väl alla ha/få bidrag för vem vill jobba när man blir plundrad på sina pengar och får det kanske bättre när man går på bidrag.
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Hushallens-ekonomi/Amnesovergripande-statistik/Hushallens-ekonomi-allman-statistik/250874/250883/250887/386427/
Vänstermusiker är som blinda hönor, även de kan hitta ett korn ibland.
Antal personer som tog emot bidrag sjönk mycket riktigt, och det var ju några regelförändringar framför allt 2007 som sänkte bidragsnivåerna (jag tänker då framför allt på den totala kostnaden vs förmånerna för a-kassorna). Att inte höja tak osv lika frikostigt som vänstersidan är också en sorts (real) bidragssänkning.
Här finns fallgropar. Reinfeldt kastade ut många många (långtids-)sjukskrivna i förtidspension från 2006(istället för rehab). Det gäller då att veta vad som definieras som bidrag och inte.
@Nils Nilsson
Vilken av Reinfeldts förändringar anser du är orsak till att färre tog emot bidrag?
Mycket riktigt så måste man skilja på ersättningar och bidrag. Varken a-kassa eller sjukpenning/sjukpension är bidrag då jag under hela mitt arbetsliv betalat in avgifter till resp. försäkring.
Fler skulle arbeta mer, men då alla som arbetar fick lika mycket i skattesänkning= höjning av disponibel inkomst så är frågan hur det påverkar viljan att arbeta. Den som redan hade valt mer fritid istället för pengar och gått ner till deltid fick ju mer pengar för samma deltid. Om något så motiverar det ju att gå ner ännu mer i arbetstid och få ännu mer tid med barnen utan ändrad inkomst? Eller hur många gick upp i arbetstid då det blev "lönsamt att arbeta"?
Vänsterretorik, kanske men jag röstade in Reinfeldt så jag ser mig mer som pragmatisk men i grunden höger.
Jag tycker att det var just arbetslinjen mot bidragslinjen. Det ska löna sig att arbeta.
Är man frisk och kan jobba så ska man jobba. Inte kunna dra benen efter sig. I alla fall med ersättning
Kommunistiska system har aldrig fungerat. Viljan att utbilda sig och jobba hårt motarbetas. Det är fult att vilja högprestera och därmed få mer betalt vilket leder till ett samhälle som står still och där forskning och utveckling stannar av.
Du får lika mycket i ersättning om du jobbar hårt eller inte gör någonting.
Se på gamla Sovjetstater och Cuba. Det är skillnad på bilmärkena Lada och BMW
Regeringen Reinfeldt höjde också skiktgränserna för statlig inkomstskatt en bit, vilket också har en påverkan på arbetsutbudet (även om man av taktiska skäl tyvärr inte höjde tillräckligt). Jag tycker kombinationen sänkt inkomstskatt, sänkt a-kassa och något stramare regler i sjukförsäkringen nog kan sägas vara en linje som gynnar arbete snarare än icke-arbete.
Det förutsätter att man kan påverka sin situation. Det har alltid lönat sig att arbeta. Det blev bara ännu sämre att inte kunna det. Den som är arbetslös kan välja att ta ett "sämre" jobb eller flytta till en annan landsända men den som är sjuk kan inte få hjälp eller bli frisk bara för att man får ännu sämre ekonomi. Tvärt om så blir man oftast ännu sämre av ökad stress och otrygghet. Att folk skulle välja att leva på socialbidrag hellre än att få 20000 kronor i lön men att 22000 får dom att börja jobba tror jag inte på. Det finns ingen logik i det, bara ideologi.
Så här finns de som resonerar. Taget från en blogg.
Och den här människan är inte ensam.
(Jag fattar inte mig på individer som jobbar på ett skitjobb, ungefär som jag gör… Jag jobbar på Coop i kassan/plockar upp varor… Visst det kan vara skönt att få en eller två månadslöner men sedan inser man ju att man inte tjänar så mycket mer än dom som går på bidrag… När jag gick på bidrag fick jag ungefär 6500 netto + 4000 i bostadstillägg = 10,5 tusen… Om jag jobbar 30h/vecka på ett skitjobb som Coop = 123 kr/timmen = 12,6 tusen netto…)
"Lite ironiskt att Skatt är stöld citerar en vänstergrupp."
Punkband brukar vara anarkistiska. Även om jag inte vill avskaffa staten, så är det inte svårt att hitta gemensamma åsikter bland sådana strömmingar.
Då hade det ju varit logiskt att minska bidraget + bostadstillägget.
Istället sänkte man sjukpensionen, för de som fick tillbaka sjukpension efter att ha blivit utstängda från försäkringen.
Den bloggaren sitter fortfarande och spelar tv-spel med 10,5 tusen i månaden.
När alliansen träffades i Bankeryd för att lägga upp sin ekonomiska politik så bestämde man att skatten på arbete skulle sänkas och de pengarna skulle tas från a-kassa och sjukförsäkringen men eftersom folk inte skulle gilla det så kallade man det för arbete mot bidrag. Vem ställer inte upp på det?
Skatt är stöld.
När blev Blå Tåget punk?
Det är korkat att avfärda vänsteråsikter bara för att det är vänsterpolitik (på samma vis som med högeråsikter). Håll en sansad debatt istället och se gråskalorna.
Digitalt/autustiskt (polariserat) tänkande är det största hotet
Fastnar man i förklaringsmodeller som passade på 50-talet (vänster/höger) blir man efterbliven.
Thomas Gunnarsson: Det du verkar ha observerat här är att fascism i sig är en socialistisk variant. Det är väl så socialister lyckas omdefiniera alla misslyckade försök som någon "högerextrem" (variant av socialism).
Jag brukar så libertarian (högerhippie) jag är citera ordförande Mao:
"Låt tusen blommor blomma."
Jag brukar så libertarian (högerhippie) jag är citera ordförande Mao:
"Låt tusen blommor blomma."
Det är inte alls ironiskt. Du får inte blanda ihop dagens s.k. "vänster" med den gamla vänstern. Den gamla vänstern och Libertarianer/Anarkister skulle kunna komma överens på många punkter.
Skattetrycket tyckte den gamla vänstern var för högt medan den nya bara vill höja.
Libertarianer tycker inte att att alla företag och kapitalister är "goda". Finns det en statsapparat att koppla in sig i så gör företagen gärna det.
Och det är det som låten handlar om. Vad som händer när staten och kapitalet sammarbetar på arbetarens/skattebetalarens bekostnad.
kapitalet höjer hyrorna och staten bostadsbidragen. Vem betalar? Du.
Unknown
Eftersom det numera är 2016 utgick jag från det.
Inte från 1972 när låten skrevs.
Du kan ju försöka hitta en vänsterhen som tycker skatt är stöld, lycka till med det.
Så långt ifrån Skatt är stöld man kan komma:
http://www.dn.se/nyheter/vansterpartiet-kraver-lagre-ranteavdrag-redan-nasta-ar/
Avskrivningarna lär bli stora.
Förstår egentligen inte problemet? Sverige är ett rikt land som har råd att köpa fina dyra bostadsrätter till ekonomiska flyktingar. Att vi sedan inte har råd att satsa på skola, vård eller polis är ett mindre problem. Det viktiga är att vi ser fina och duktiga ut i media!
Har tjatat om det här tidigare för döva öron i bla DI:s artikelkommentarer att staten kommer tvinga fram spenderande om tillväxten haltar. Dvs, den liberala flyktingmottagningen har haft ett syfte från början – att kortsiktigt visa upp "finare" siffror samtidigt som man vinner politiska känslopoäng. Det har ingenting med att göra att man faktiskt vill hjälpa människor som har det svårt. Det samma gäller bolånetorskarna där ute, dom röstar på dessa partier för att hålla pyramidspelet på bostadsmarknaden rullande via ökad segregation och efterfrågan som pressar upp priserna i fina områden.
Men sluta tjata om bolånetorskar och pyramidspel!
Det enda rätta de sista 24 åren har ju varit att låna just till sin bostad.
Säger du samma sak om 24 år? 🙂
Sannolikt så länge vi har inflation i samhället aka kredittillväxt.
Dock naturligtvis inte enligt de senaste 24 årens utveckling.
Går man från marginalräntan 1992 på 500% till dagens reporänta på minus 0.5% går fastighetspriserna rejält upp.
500% och minus 0.5% är absurda fenomen. Ytterligheter.
Fast vi hade 500% en väldigt väldigt kort tid och vi har legat på extremt låg ränta i snart ett årtionde.
Och enligt marknadsekonomi kommer detta behöva kompenserar för när det väl börjar gå åt helvete.
Så din teori är alltså att priserna är lägre om 24 år?
Stefan, Du måste ju ändå erkänna att svenska bostadsmarknaden åtminstone påminner om ett pyramidspel? 😉
Tycker det ser segt ut än så länge i de flesta budgivningarna. Inte alls samma drag som i våras.
Följer vi Japan är priserna lägre om 24 år ja, så risken finns. Finns dock både likheter och olikheter så det är svårt att säga om det blir så eller inte.
Att säga att priserna i rent antal kronor är lägre blir svårt.
Men att värdet på bostäder kommer gå ner kraftigt är det ingen tvekan om.
Sen är 24 år ganska lång tid, folk hinner glömma och nya generationer att lura kommer dyka upp.
Priserna är rejält lägre i Japan idag än tidigare. Dessutom ser man hus som en förbrukningsvara och de brukas riva efter sisådär 20år för att bygga nytt då de är värda 0 och inget.
http://www.globalpropertyguide.com/Asia/Japan/Price-History
http://www.globalpropertyguide.com/Europe/Sweden/Price-History
När det gäller Japan, ta gärna en titt på sent 80-tal/tidigt 90-tal, det är en bra bit kvar till peaken.
Robin Fransson
"Men att värdet på bostäder kommer gå ner kraftigt är det ingen tvekan om."
Jahaja, hur kan du vara så säker på det?
Ett enda ord får bli min kommentar: lol.
Ja, det är verkligen ett big LOL.
Har du kollat in länken? Priceless.
http://www.vallentuna.se/sv/Omsorg-och-hjalp/Invandring-och-integration/Nyhetsarkiv-invandring-och-integration/Angaende-fragor-kring-Vallentuna-kommuns-inkop-av-bostadsratter-for-uthyrning/
Idag är många ledande beslutsfattare inom kommunalfullmäktige karriärister vilka kan tänkas sikta(eller sitta kvar?) mot en rikskarriär. Inte lämpligt att gå emot moderpartiet, mao.
@Stefan, jag noterade att man som medborgare kunde lämna en kommentar på sidan(längst ner). Men har dock valt att inte visa folks kommentarer. Säger en del om definition av demokrati. Bra förvisso men bara så att det inte riskerar att missgynna makten.
Vill ni ha riktigt tråkigt en stund kollar ni in denna skrytlänk om Vallentuna.
"som vi inledde med har kommunen en fantastisk bredd av uppgifter, tjänster och service och vi har ändå inte kunnat få med precis allt"
https://www.youtube.com/watch?v=ed0MhpmJJFY
Har Vallentuna haft ett kommunal ägande i hyresrätter förr men ombildat till bostadsrätter och sålt?
J.K Nilsson
http://www.stockholmstidningen.se/default.aspx?page=3&nyhetstock=45
Tack, vi visste ju sedan 90-talet att det kan komma flyktingströmmar och andra påfrestningar i samhället men det är tydligen något som inte ska tas hänsyn till eller i beaktande.
J.K Nilsson
J.K: Det hade inte spelat någon roll om kommunen hade ägt hyresrätter för den händelse att det kommer flyktingar. Bostäderna hade inte stått tomma och väntat. Eller menar du att man skulle sparkat ut de som redan bodde i dessa lägenheter? 🙂
Man sparkar väl knappast ut några ur bostadsrätter heller? Men folk flyttar och om kommunen ägde bostäderna kunde de säkert tvinga in lite bidragsturister i dem utan att behöva konkurrera på bostadsrättsmarknaden.
Ja, exakt så kunde de ha gjort. Hade det blivit mindre ramaskri då med de långa bostadsköer etc som sägs finnas idag?
Tröttmanblir: "Man sparkar väl knappast ut några ur bostadsrätter heller?" Nej, självklart inte, men hur gör du med en hyresrätt, ska den stå tom efter att föregående hyresgäst har flyttat? Om inte, hur ska du få in flyktingar i dessa hyresrätter?
least: Ingen skillnad, man kan ju bara köpa BR som är till salu och när någon flyttar ur. Hade de varit hyresrätter hade man vid flyttillfället kastat in bidragsturister. Flyttar ingen är det ju svårt i båda fallen.
I och för sig tror jag det är utmärkt för integrationen att invandrare kommer ut i vanliga bostadsrättsföreningar och får helt vanliga svenskar (?) till grannar. Då lär dom sig gissningsvis de sociala koderna och språket snabbare. Har själv haft danskar som grannar och det vet man ju hur det är – så fort de utgör 20-25% av bostadsområdets befolkning så är det inte som att vara i Sverige längre. Det är bara Preben, bajer och smörrebröd för hela slanten och skulle man komma med surströmming eller kroppkakor blir det "svenskjävel" eller t o m stryk.
Jag håller med om att det är bra att sprida ut invandrare så de får chansen att komma in i det svenska samhället med hjälp av svenska grannar.
I Lunds Kommun tänker man annorlunda. Där planerar man att bygga ett bostadsområde, (getto), för invandrare, 48 lägenheter, i den lilla byn Veberöd. Det kommer oundvikligen att leda till motsättningar där. Jag har följt debatten där och tycker att de som vill sprida boendet för invandrare har alla goda argument på sin sida, exempel nedan.
http://www.sydsvenskan.se/2016-08-15/blanda-nyanlanda-och-bybor-for-bast-resultat
Men jag håller också med Lars Wilderäng om det bekymmersamma med att använda skattepengar som beskrivs i detta blogginlägg.
Ska bli intressant att se bosättnings-trenden. T.ex om det blir som i slutet av 70-talet och påföljande decennium när många större bostadsområden successivt avfolkades av "svenskar". Jag har direkt erfarenhet av Skärholmen som idag nästan uteslutande bebos av andra kulturer t.ex språkligt sett. Detta fenomen hade inget med tidig fientlighet mot dessa nya svenskar att göra utan problemet var att det svenska språket undan för undan försvann. Alltså grunden för tillhörighet och identitet.
Politiker gör samma misstag idag som då. Man riskerar dock ännu större problem pga att arbetsmarknaden idag och framöver ser sämre ut för många låglönegrupper.
Nej jag anser fortfarande att flyktingläger(tak och 2 skålar mat och en liten peng) ska gälla varvid "man" sakta slussar ut människor i samhället genom att de själva måste "söka sin lycka" i landet. Kurser i svenska bör främst ske genom ideella organisationer och självstudier hos motiverade. Övriga icke motiverade kommer att åka hem(när så är möjligt… och utan svensk pension) eller pröva lyckan i annat land.
Mainstream-media skrev förra hösten om att vi nu måste göra som under kriget på 40-talet. Ta ansvar. Javisst men till samma villkor som då gärna. Det vill man inte tala om. Vi hjälper ju folk i nöd.
SFI är motiverande att misslyckas på proven så länge som det bara går för att få ut maximalt med "deltagandebelöningen /-ersättningen Eller vad du nu vill kalla det. Berättat av kompis som genomgått SFI och inte uppskattade de ca 97% pengakåta och lärdomsointresserade MENA-deltagarna
Jag blir lite förbannad när en del flyktingar kommer hit och ställer krav medan deras mindre välbeställda landsmän sitter i t.ex jordanska flyktingläger, sammanpackade och under delvis odrägliga förhållanden för att rikare länder inte ger UNHCR tillräckligt med resurser.
Nyanlända? Till Jordanien? Turkiet? Grekland?
Skäms! Men vi andra överlåter åt våra makthavare att som vanligt "lösa våra inhemska problem" med "other peoples money" och på en helt annan nivå än hos grannländerna till t.ex Syrien. Definitionen "nyanlända" handlar om att det inte ska vara lika lätt att kritisera maktens åtgärder eftersom vi inte tar in flyktingar utan arbetskraft.
Håller med. Hålls invandringen på en sund nivå är det nog denna metod som är absolut bäst sett till integration.
Vad är lcc-analysen bygga nya ghettobarracker som rivs i slutändan vs. köpa bostadsrätter?
Tänk vilken legimitet det hade gett beslutet om kommunen hade kunnat presenterat sådant. Kan de inte göra det borde beslutet aldrig tagits.
Fast vi är nog rätt många som är överens om att flyktinginvandringen inte är på en "sund nivå" utan tvärt om på en osund nivå så metoden är ganska dålig..
Lagstifta att kommunen har förköpsrätt, dvs kan lägga utgångsbudet och så vinner de budgivningen.
Inga mera lockpriser, lägenheterna blir vettigt prissatta till marknadsvärdet just då, kommunen betalar inte överpris, inga tokiga budgivningar etc etc.
Kan de inte ha en schablon i stället.
Lite som när stat och kommun hotar markägare med expropiering till allsköns infrastrukturprojekt.
Sätt ett kvadratmeterpris och låt kommunerna köpa bostäder för det priset.
Likväl som vindkraft, elkraft och vägar är väl detta ett ömmande samhällsintresse?
Uppsala kommun ägde ju redan 2012 (kanske långt innan det också) över 900 bostadsrätter.
Hur har det påverkat marknaden där?
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Mmm, socialism. Är det inte underbart säg?
Lund och Stockholm, bl.a, köpte bostadsrätter åt flyktingar redan 2004.
Så länge det är i Drågsved, Kista och liknande så gör det inget, men vänta bara om det vore på Östermalm eller journazist-täta områden…
Kommunen agerar alltså helt korrekt och köper på en öppen marknad vid behov. Detta är en populistiskt vinklad icke-nyhet.
Kommunen kan även använda gamla baracker som varit skola….det handlar om signalpolitik just nu. Verkar som om de nya medborgarna är viktigare än de gamla som betalt skatt i hela sitt liv.
Hur tänker Cornu? Prispress uppåt? I av mångkultur infekterade föreningen faller priserna rejält. I grannföreningen och i området faller priserna. Stora delar av brf-beståndet kan få sjunkande priser om potentiella köpare tror de riskerar att drabbas av påtvingad mångkultur. Endast där man känner sig säker som på fina gatan, fina villagatan och hos vissa privata fastighetsägare blir det press uppåt.
Det blir det väl EFTER kommunen pressat upp priserna? Notera att under pågående budgivning så vet man ju inte om vilka de andra budgivarna är (om jag uppfattat det rätt) och då kan ju inte veta att kommunen håller på och planterar in socialfall i området.
Det är isf dags att sälja när man får nys om att kommunen köper i området (som boende i området kan man ju ha bättre insikt än utomstående då man kanske känner någon som säljer).
Hur tänker Cornu? Prispress uppåt? I av mångkultur infekterade föreningen faller priserna rejält. I grannföreningen och i området faller priserna. Stora delar av brf-beståndet kan få sjunkande priser om potentiella köpare tror de riskerar att drabbas av påtvingad mångkultur. Endast där man känner sig säker som på fina gatan, fina villagatan och hos vissa privata fastighetsägare blir det press uppåt.
Du får ett utbudsunderskott som pressar priserna uppåt på det övriga beståndet även om priserna i den drabbade föreningen. Om man sedan börjar göra allvar med att skicka hem alla 80000 bidragssnyltarna eller vad nu Damberg snackade om, så får du ett överutbud som istället kommer att pressa priset nedåt i merparten av beståndet (endast de bästa lägena kommer då att stå emot).
Det kommer inte köpas lägenheter åt 80-100 000 asylsökande.
det skulle sänka kommunernas ökenomi fullständigt.
Det påstod jag inte bara noterade vad som skulle kunna hända. Däremot har ju den kumulativa invandringen de senaste 30 åren skapat en prispress uppåt eftersom bostadsbeståndet inte ökat i samma takt, vilket berörs i en tråd för någon månad sen.
Det verkar inte som att kommunerna köper i A-lägen eller AAA-föreningar.
Verkar mer som att de köper i tveksamma föreningar i B-lägen.
Jättebra idé, slipper buset åka så långt när det ska göras inbrott.
Ständiga köksbyten å omkaklingar med hantverkare som springer i trapphusen lär öka möjligheterna till ett gott dagsverke.
De gör de ju ofta inte – det är ju i bostadsområden där buset kan antas bo som verkar vara mest drabbade av inbrott. Det tyder på att många inbrottstjuvar är ganska magert begåvade (vilket kan vara en orsak till att de inte lyckas med att skaffa något annat "jobb").
Sure baby, polisen har tagit folk ända nere i södra Sverige som varit uppe på Lidingö å knyckt grejor, dra den där med snöluvan, skillnad på pundare o proffs. Lär dig.
Nu sa jag inte att ALLA inbrott sker i dessa områden utan att dessa är MEST drabbade. Lär dig läsa.
Att det är skillnad på pundare och proffs är inget som motsäger att pundare gör inbrott och dessutom gör ganska många inbrott. För du menar väl inte att det är proffs som gör inbrott i ghettot?
Ingen fara jag kan både läsa och förstå din logik (som äter sig själv). Faktum kvarstår, det pågår en white flight för att slippa elände och inbrott och nu kommer (om detta blir vanligt förekommande) att ges anledning för BRF:erna att avnjuta både pundare/småtjuvar som ”fått” lägenhet och mer globala ligor som kan kvarta över för en peng eller släktskap.
Vems logik som äter sig själv kan ju diskuteras. Om white flight sker för att slippa elände och INBROTT så betyder det väl att det sker inbrott i de områden som white flight sker från. Eller?
Hur skall du ha det? Sker det eller sker det inte mycket inbrott i "ghetton"? Eller menar du att det är proffsen som gör inbrott där medan pundare av någon slump råkar välja att göra inbrott i mer välbärgade områden?
Jag tycker din "logik" lämnar en del frågetecken efter sig…
Great Stuff — Det finns nog några 100 miljoner människor med problem i Afrika/Mellanöstern/Afganistan/Osv som gärna vill ha en fri bostad och underhåll här i Swe…
Om man tar hänsyn till den vanliga ekvationen med tillgång och efterfrågan så kan nog bostadspriserna stiga till oanade höjder med Svenska myndigheter´s hjälp…
10 miljoner Afganer och Somalier och Marockaner som budar på några tusen lgh i Sth-förorter mha obegränsade skattepengar — yehaaa !!
Som vanligt är en röd stuga i skogen ett av det bästa tipsen om man inte vill beblanda sig med andra, inte en gammal brf i förort.
Fast jag tror ändå det är mer ekonomiskt av Vallentuna att köpa lite lägenheter här och var än att panikbygga baracker.
När svenska kommuner går in på bostadsrättsmarknaden och köper bostadsrätter åt de så kallade flyktingarna, så bedriver man signalpolitik utav bara helvete med adress Arabvärlden. Detta är fullt i klass med att Sveriges statsminister deltar på torgmöten och signalerar "Refugees welcome".
Detta kommer nämligen locka ännu fler skattebidragsdiare från Arabvärlden till Sverige. För dem ges uppfattningen, förmedlat bl.a. av flyktingsmugglare, att nu har invandringen blivit en så prioriterad fråga i Sverige, att de numera ges möjlighet att få gratis tillgång till mångmiljonbostäder med tillhörande bostadsstandard. De ser också att de kommer gå före etniska, skattebetalande svenskar i bostadskön inte bara på hyresmarknaden utan nu och på bostadsrättsmarknaden.
Sverige ska bli en humanitär stormakt, eller för att excellera på utrikiska – Sweden the Rape Capital of the World" – kosta vad det kosta vill!!
Detta är positivt för alla bostadsrättsägare, kommunen kommer baila ut er genom att köpa era bostäder före/efter Kraschen™. Inte lika roligt för skattebetalarna, som precis som vanligt kommer stå för hela notan.
P.S.
Det är häftigt att betala skatt!
Detta slog mig precis: Kan detta egentligen klassificeras som helikopterpengar?
I så fall ligger det helt klart i tiden…
Början på en orkestrerad kollaps är vad vi ser här.
Höjer man blicken ett snäpp, så betraktar vi ett förfall i själva samhälsorganisationen. För vad är det som egentligen händer? Jo, riksdagen upphäver selektivt det kommunala självbestämmandeti vissa frågor, så kommunernas handlande skall följa riksdagsviljan, oavsett vad kommunpolitiker och deras väljare har för åsikt.
När resultatet blir ett olösligt bostadsproblem, så reagerar kommunerna med att illojalt konkurrera med sina uppdragsgivare – kommuninnevånarna – genom att köpa brf:er för skattemedel. Någon lagstadgad skyldighet att tillhandahålla bostäder till kommuninnevånarna har kommunen inte.
Alltså. Staten beter sig som ett svin mot lillebror kommunen. Den senare svarar med att bete sig som ett svin mot sina uppdragsgivare. Och ingenstans i processen ställer sig någon politiker eller tjänsteman upp och säger: "Jag vägrar!".
Istället baxar man vagnen vidare mot stupkanten. Visserligen knotandes, spottandes och under lågmälda besvärjelser. Men vad spelar det för roll? Vagnen kommer lik förbannat fram och över kanten.
Jag uppskattar att 50-100 tusen människor är de som driver detta monster frammåt. Politiker och tjänstemän i kommun, på myndigheter och i rikspolitiken. Landsförrädare.
Politikerna verkar ha som målsättning att förbruka sitt förtroendekapital ? Hur resonerar man egentligen nu..
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Helt galet, politikerna borde istället fokusera på att avpolitera alla lycksökare som förnärvarande befinner sig i landet utan uppehållstillstånd det är rätt många.
Men o andra sidan blir man inte förvånad över våra politikers inkompetens. Det senaste tillskottet av lyxkryssaren ocean gala som legat i Härnösand sen i juni och som handlats upp med våra skattepengar gick naturligtvis inte att brukas till avsett ändamål vilket en schimpans kunnat räknat, dock fakturerar företag som äger denna skuta 800 000 per dygn till Migrationsverket trots att det står tomt eftersom de hade ett avtal… Man tar sig för pannan..
Sossarna stiftade en lag som hindrar kommunerna att freda sig mot fler Mena invandrare från Mellersta östern och Afrika. Förra månaden så dumpade migrationsverket två busslaster från Afrika i min idyll där det till och med växer stora ekar mitt i byn. Ja herregud. Vi medborgarna kommer att straffa kommunpolitikerna för den nya otryggheten och den nya stadsbilden nästa val. Men det hjälper ju inte. Sossarna har ju slagit sönder kommunernas självstyre med slägga. Det var slutet på demokratin och folkstyret.