Ryssland och Kreml ser nu ut att bryta mot ett sjätte internationellt avtal. Man har landsatt militär trupp på Svalbard utan tillstånd, vilket bryter mot Spetsbergstraktaten. Sedan tidigare har man brutit mot Budapestavtalet om Ukrainas territoriella integritet, INF-avtalet mot medeldistansrobotar och mot avtalet om NATO:s obehindrade expansion från 1997. Man bryter också mot Wiendokumentet genom att inte anmäla militära övningar och har sagt upp CFE-avtalet som begränsar konventionella militära styrkor i Europa. Tillägg: Man bryter också mot kärnvapennedrustningsavtalet New START från 2008, vilket innebär åtta sju avtalsbrott.
![]() |
Inte så konstigt att Bardufossexpressen flyger upp norska värnpliktiga till Nordkalotten när Ryssland utan förvarning landsätter luftburen trupp på Svalbard. |
Kreml och därmed Ryssland går inte att lita på när det gäller internationella avtal inom säkerhetspolitik och försvar. Inga utfästelser Ryssland och Kreml gör inom områdena går att lita på och svensk säkerhetspolitik kan inte utgå från att Ryssland följer ett enda internationellt avtal, inte ens Genevékonventionen.
Bland annat har man brutit mot Budapestavtalet från 1994, där man garanterade Ukrainas territoriella integritet för all framtid i utbyte mot att Ryssland tog över Ukrainas kärnvapenarsenal. Vid tidpunkten var det världens tredje största kärnvapenarsenal. Svart på vitt har Ryssland brutit mot detta avtal genom att invadera och annektera Krimhalvön. Det finns ingen ursäkt, utan man har brutit mot avtalet, svart på vitt.
1997 skrev man på ett avtal med NATO, där man godkänner att vilka länder som helst får ansluta sig till NATO och att man inte får hota andra länder eller använda våld mot något annat land, NATO eller ej. Ryssland hotar andra länder och säger att länder som Finland och Sverige inte får gå med i NATO, utan att det kommer ge militära konsekvenser, dvs man hotar. Ryssland har även invaderat Georgien och Ukraina, vilket också bryter mot detta avtal.
“refraining from the threat or use of force against each other as well as against any other state, its sovereignty, territorial integrity or political independence in any manner inconsistent with the United Nations Charter and with the Declaration of Principles Guiding Relations Between Participating States contained in the Helsinki Final Act;
respect for sovereignty, independence and territorial integrity of all states and their inherent right to choose the means to ensure their own security, the inviolability of borders and peoples’ right of self-determination as enshrined in the Helsinki Final Act and other OSCE documents;”
Ryska psyops och deras svans av nyttiga idioter hävdar att NATO inte får expandera, men svart på vitt skrev Ryssland under att detta får ske. Genom hot och våld mot andra stater bryter man mot detta avtal.
Ryssland har också brutit mot INF-avtalet mot medeldistansrobotar i och med utvecklingen och nu även förbandssättningen av R-500-roboten till Iskandersystemet. Redan 2007 sade Putin att INF-avtalet inte längre gynnar ryska intressen och 2012 underrättade USA formellt Ryssland att Ryssland bryter mot INF-avtalet.
Ryssland bryter alltså mot ett kärnvapennedrustningsavtal.
2007 förklarade man också att det konventionella europeiska nedrustningsavtalet CFE inte längre gynnar Ryssland och började bryta mot det genom att rusta upp sina konventionella styrkor. Den 10:e mars 2015 sade man formellt upp avtalet, vilket kan sägas vara den tidpunkt där det nya kalla kriget utbröt på allvar och kapprustningen i Europa därmed drog igång på allvar.
Wiendokumentet säger att man ska anmäla stora militärövningar i god tid och bjuda in och ge möjlighet till utländska militära observatörer på dessa övningar. Sedan man drog igång sina jätteövningar sommaren 2013 har man inte utlyst övningar i förväg och bjuder inte heller in observatörer. Därmed bryter man mot Wiendokumentet.
Nästa internationella avtal som Ryssland kommer bryta är det så kallade Spetsbergtraktatet, som reglerar bland annat Svalbard och Björön.
Barents Observer rapporterar att Ryssland idag landsätter militära intruktörer från luftburna trupper på Svalbard, som en del av förberedelser inför en övning på Arktis. Detta bryter sannolikt mot Svalbardtraktatet och läggs till listan av ryska brott mot internationella avtal. Även om inte Svalbard är helt demilitariserat måste sådant här anmälas i god tid. Nu proklamerade Ryssland det hela en dag i förväg.
“Unless they involve innocent passage through territorial waters, foreign military and civilian government vessels wishing to enter Norwegian territorial waters around Svalbard must apply well in advance for diplomatic clearance. The same applies to calls at ports in Svalbard and landings at airports. […] The Norwegian authorities follow very restrictive practice with regard to granting such clearance.”
Något godkännande har man inte heller fått, utan underrättar bara att man omgående landsätter på Svalbard.
Enligt uppgifter till mig kan även brott mot Open Skies-avtalet vara på gång, där Ryssland blockerar överflygningar i enlighet med avtalet.
Det tål att upprepas igen och igen. Ryssland bryter om och om igen mot internationella avtal – både nedrustningsavtal och avtal om andra länders suveränitet och självbestämmande. Sverige måste anpassa sig till denna verklighet av upprepade brott mot internationell rätt och avtal, samt ger en skrämmande bild av aggressivitet både i ord och handling.
I övrigt har Ryssland nu bildat ett nationalgarde som omfattar 200 000 man inrikestrupper. Dessa ska vara direkt underställda Kreml och Putin (“executive power”) och sättas in mot bland annat demonstrationer.
Tillägg: Efter Georgienkriget ingick Ryssland och USA med Obamaadministrationen ett “nya Start-avtalet”, som skulle minska antalet stridsspetsar på de interkontinentala ballistiska robotarna (ICBM), hela vägen till endast en stridsspets per robot. Daily Mail rapporterar nu att Ryssland tvärt om dubblat antalet stridsspetsar på sina ICBM.
“Russia has reportedly flouted its arms agreement with the U.S. by doubling their store of nuclear warheads. […] This new armament is in violation of Russia’s New START treaty with the U.S.. The agreement is that both would decreased their arsenal to below 1,550 warheads by February 2018. Pentagon officials say that the U.S. is currently under that number at 1,538 while Russia is over the limit by 1,648.”
I så fall har vi alltså sju brott mot avtal, varav två är kärnvapennedrustningsavtal.
82 kommentarer
Cornucopia, Skipper och Wiseman med flera har varnat svenska folket i åratal för att sådana här saker skulle hända. Hoppas att våra politiker agerar innan det blir försent. Vi som kan och vågar tänka ser faran och förstår att vi bör ta den på allvar.
Det ska bli intressant att se vilka kommentarer trollen och de nyttiga idioterna kommer med.
Jag får väl trolla lite då. Ni släpper in massvis med trojanhästar till landet nu. Det värsta är att ni vet om det själva men blundar för sanningen. Samtidigt så har ni skräck för Ryssen som aldrig kommer.
http://1polosa.info/media/k2/items/cache/d3787968271aadf66b69e2f7e02571e2_XL.jpg
Trolololol! Invandrare kan vara farliga och då måste vi ignorera precis alla andra problem.
Men det var snäppet bättre än "men USA då?".
Fortsätt att Bend Over för USA passar ju bra här
var lugn vi har en kompetent regering som agerar snabbt och långsiktigt. Glöm inte heller att vi är en stormakt, en sådan behandlar man inte hursomhelst.
Får vi bara in Margot i FN:s säkerhetsråd så kommer ryssarna att börja lyssna när hon säger viftar med pekfingret och säger aja-baja…
Philin, du kan säkert tänka men faran ser du inte. Att hoppas på politikerna, pffft. Hoppas du och Cornucopia, Skipper och med flera har modet och handla också när det gäller. Att snacka om kull en ryss går inte. Kanske att Benny fixar det… Eller ska vi vänta tills någon annan gör det i sann socialistisk anda. Att ha ihjäl ryssar kräver lite mer än tangenttryckare.
Fixa och Peter, tack för de tröstande orden.
Styrbord, nu när min flight har landat på Bromma och jag råkade sitta bakom Fredrik Reinfeldt och Alice Bah Kunke så har jag fått nytt hopp. Jag kunde höra dem samtala och Fredrik sade något i stil med att han har blivit alltmer övertygad om att Försvarsmakten är ett särintresse. När han tittade ut genom flygplansfönstret kunde han konstatera att det finns stora tomma ytor här som man kan fylla med ryska soldater, så en invasion är inget problem.
Alice sade att man måste se en invasion från den positiva sidan. De ryska soldaterna kan ju bidra med ny fräsch kultur. Om soldaterna lär de svenska stugsittarna att dansa kosackdans så skulle det ge oss mycket glädje samtidigt som vi får välbehövlig motion.
Men Styrbord, du har egentligen rätt. Eftersom jag som de flesta andra svenskar är en bortskämd vekling så tycker jag att vi borde göra oss kompisar med några tuffa hårdingar som kan hjälpa oss när det gäller. Sverige bör gå med i Nato. Och vi måste rusta upp.
Tänk på att alla småsaker fixas inom 100 dagar.
Utan att lägga någon möda på detta så kan vi ju konstatera att dom i alla fall är i gott sällskap. Ingen nämnd ingen glömd.
Allt detta påminner starkt om skeendet på 1930-talet i Europa, när Hitler rustade upp Tyskland och övriga världen inte brydde sig. Dock är det en stor skillnad nu, USA och Kina är starka både militärt och ekonomiskt. Frågan är dock om USA (Nato) skulle ingripa om tex Sverige drabbas av rysk expansion, ingen kom till hjälp när Ryssland annekterade Krim, samma som när Sovjet och Tyskland delade Polen 1940, trots skrivna avtal fick de ingen hjälp.
Det mest ironiska med andra världskriget är att det startade när man fick nog av Tysklands expansion och ville skydda Polens oberoende. Även om det inte var just Tyskland som fick herravälde över stora Polska landområden så kan man konstatera att man misslyckades. Ändå beskrivs det som att britterna segrade.
Det tog lång tid innan britterna reagerade; vänstern med Labour och kommunisterna ville inte ha krig och högern höll delvis med Hitler.
Sverige reagerade inte heller så mycket och höll med Hitler.
Det finns ännu fler skrämmande likheter med 1930-talet. Hitlers framgångar hos egna folket har mycket gemensamt med Putins idolstatus i Ryssland. Tyskland gick på knäna efter "misslyckandet" och efterföljande konsekvenser av WW1. Tyska folket fick en ledare som skulle ge stoltheten tillbaka och göra livet bättre för alla. Putin har gjort en snarlik resa. Ryssland går på knäna i slutet av 90-talet efter Sovjetunionens kollaps och årtionden av kommunism och isolering. In kommer en riddare på häst som lovar att styra upp landet och göra Ryssland till en maktfaktor istället för en knähund. Folket jublar och kulorna viner. Fortsättning följer..
För övrigt så är USA inte så starka som för bara 10 år sedan. Dollarn och dess reserver är bara en illusion som snart kommer fallera. Kina kommer stå på ryssarnas sida eller hålla sig neutrala så gott det går. Dom kommer inte hjälpa oss, det är en sak som är säker. Ska historien upprepa sig så borde väl Kina ta Japans roll, spännande scenario. Nu ska bara Storbritannien lämna EU så hela unionen kollapsar. Då är spelplanen optimal för en repris av WW2. Enda skillnaden är att vi befinner oss på frontlinjen och inte sidlinjen denna gång.
Eftersom Nato envisas med att expandera så kommer ryssarna att svara och detta kommer till slut att leda till krig.
Vi blev besparade invasion under andra världskriget genom vår neutralitet men det kommer vara omöjligt denna gång med ett natomedlemskap så då kommer Sverige förvandlas till grus även om USA vinner ett krig, om nu kärnvapen krig ens går att vinna.
Ryssland expanderar ju också. In i Ukraina t ex. Men det är alltså fullt berättigat?
Svammel svammel intressesfär.
Till och med Council on Foreign Relations anser det vara väst fel och det var en kupp:
Why the Ukraine Crisis Is the West’s Fault
https://www.foreignaffairs.com/articles/russia-fsu/2014-08-18/why-ukraine-crisis-west-s-fault
Är Council on Foreign Relations "Putintroll"?
Är det inte en viss distinktion mellan ryssar och Ryssland? Tror inte att ryssar i allmänhet har någon större vilja att svara, expandera eller kriga. Däremot staten Ryssland, under dess enväldige ledare Tsar Putin, kan mycket väl reagera, eller till och med planera för det du påstår.
En enväldig psykopat i ledningen kan mycket väl offra en hel befolkning bara för att rädda sitt eget usla skinn. Det är ju inte som att Putte längre kan avgå utan allvarliga konsekvenser för sin egen person. Därför kommer han att klamra sig fast vid makten och göra vad än som behövs för att hålla sig kvar, kanske till och med offra miljoner människoliv.
Ryssland har haft en flottbas på Krim i hundra år så det var ingen "expansion" svenskt/finsk medlemskap är Natoexpansion däremot.
Här är fler som kommit till samma slutsats som Council on Foreign Relations:
Trump Sick & Tired of US ‘Leading Potential Third World War Against Russia’
Trump questioned the sacrosanctity of the US’s global military commitments, and asked why Washington is so insistent on leading a potential third world war against Russia.
http://www.usapoliticstoday.com/trump-sick-tired-us-leading-potential-third-world-war-russia/
World War 3: US and NATO may spark nuclear war, warns Russia’s Gorbachev
World War 3 would mean the end of the human race, says American political activist Noam Chomsky, and Russia’s former leader Mikhail Gorbachev is stating that the situation is dramatic. Chomsky and Gorbachev agree that the attitude of the West towards Russia is dangerously escalating.
http://www.examiner.com/article/world-war-3-us-and-nato-may-spark-nuclear-war-warns-russia-s-gorbachev
Russia Strategizes For WW3 Against US, NATO
NATO’s expansion to different borders of Russia has also been viewed as threat against the Russia’s national security, the document reads.
http://www.morningnewsusa.com/russia-strategizes-ww3-us-nato-2351008.html
Mearsheimer tyckte att Ukraina skulle förblivit en kärnvapenstat för att avskräcka Ryssland. Håller du med John?
Man kan ha vilka synpunkter man vill på Rysslands beteende men verkligheten vi lever i är att två kärnvapenmakter är i konflikt och då har ett val i Sverige att vara neutrala eller dras in i det.
"Mearsheimer tyckte att Ukraina skulle förblivit en kärnvapenstat för att avskräcka Ryssland. Håller du med John?"
Ja, så länge de varit neutrala och fungerat som en brygga mellan öst och väst. Men det förutsätter just att de inte tog sida.
För tar man sida, då skall man invaderas, lite djävlar anamma från den rättfärdige kommer man inte undan.
För er som inte fattar något av Johns sista kommentar betyder alltså neutral på ryska att man har en president godkänd av Moska som agerar efter en rysk agenda. Med det menas förryskning av institutionerna, särbehandling av ryska minoriteten osv.
Jag menar att då att Ukraina/Sverige/Finland ska hålla sig utanför stormaktkonflikten och inte slänga mer bensin på elden.
Hur svårt kan det vara att fatta?
Expandera ja… Ser du någon skillnad mellan att expandera genom samarbete med andra länder, och genom att invadera grannarna? Du har ju tidigare misslyckats med att nämna ett enda demokratiskt fungerande land i världen, de här frågorna verkar lite svåra för dig. Ingen annan kan ju förbjuda exempelvis baltstaterna att samatbeta med Amerika, det norde inte föranleda en invasion av Ukraina.
Är det hitorielöshet eller vad är det kognitiva problemet?
"Då Tsarryssland erövrade Krim år 1783 grundades staden på nytt och dess berömda citadell upprättades. Staden blev en viktig flottbas och senare en kommersiell hamn"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sevastopol#Ryska_och_sovjetiska_tiden
Ska jag tolka det som att tsarryssland är det demokratiska exemplet eller att de redan har invaderat andra länder och blivit beroende av det, eller vad var detta ett svar på?
Angående historielöshet verkar ju Ryssland genom historien haft lite svårt att skaffa sig allierade. Vad kan det bero på månne? Och varför vill inte baltstaterna, som har delvis gemensam historia med Ryssland, alliera sig med denne? Märkliga fenomen.
Nu har du ju haft några dagar på dig, har du kommit fram till någon slutsats angående demokratiska länder, finns det några välfungerande demokratier enligt din mening, och vilka är de? Är USA en överlägsen demokrati jämfört med Ryssland? Skulle vara kul att höra dina synpunkter på det.
John Mynona Troll, du är en rolig förströelse. Du inser inte själv hur rolig du är. Och det är just det som gör det roligt. Fortsätt för all del, din instats för Putte har helt motsatt effekt än du tror. Verkligheten sitter djupare än ord.
Putin rustar och flyttar fram. Är det inte dags att åtala moderater och sossar för landsföräderi då de mer eller mindre förintat det svenska försvaret.
Trojaner och pk-ismen är dock det största hotet, det kommer vi bli varse om, men för sent.
Lyssna på the Donald och the snake, alltid retar det någon:-)
https://www.youtube.com/watch?v=BQUQiaLIAPs
Mmm, men det där är ju bara propaganda. Alla rån, våldtäkter, misshandel och kvinnofientlighet samt religiösa påtryckningar är inte på riktigt. De är inspelade av dödsknarkarnazister sponsrade av bruna SD röstande LO-medlemmar.
Vi kan ju börja med Hultqvist.
http://anthropocene.live/2016/04/06/ar-peter-hultqvist-en-sakerhetsrisk/
En duktigt bra bloggare förövrigt
Han är ingen säkerhetsrisk, tror Dom skrattar åt att Sverige har en Vapenvägrare vid rodret. Han är den förste tillsammans med Steffe och Åsa med Co som drar när det brinner till.
Dock låter Genevékonventionen rätt kul.
Om jag mins rätt, så skall Svalbard vara demilitariserad, dvs inte tillåtet att anlägga militärbas. Inte ens för Norge. Däremot tillhör ju ögruppen Norge och har rätt att angöra med örlogsfartyg, men inte regelrätt basering. Om.nu Ryssland har landat trupp på Svalbard, måste detta ses som en kränkning/angrepp på Norge dvs även NATO. Hur svarar NATO på detta?
(Johan Wiktorin: nu är det dags att fatta pennan och skriva nästa del (5?))
De (Ryssarna) har häcken full i MÖ med IS i Syrien och Islamisering av randstater.
Efter att ha läst Nobelpristagarens alster, senast om USSRs fall så är den Ryska björnens rörelser lite mer förklarade. Björnen har alltid dansat för att förnöja en orolig publik. En publik som gillar att bli skrämd eller att se de skrämda bli räddare.
Cornucopia är en av dem!
Att landsätta trupp på annat natolands territorium måste väl endå anses som en invasion, varför agerar inte nato?
För ett det kan leda till ett kärnvapenkrig, jag förstår inte varför så många har fått ett anfall av självmordslust?! Och det hade varit intressant att se hur kaxigiga folk är efter de blivit pulveriserade.
@John Ryssland kommer bara se det som ett svaghetstecken om det inte blir någon konsekvens och fortsätta att flytta fram sina positioner.
Som jag sa innan det kvittar vilka åsikter man har om båda länder egentligen, det som betyder något är om vi är en del av problemet eller lösningen.
Och Natos expansion liksom USA militära överlägsna budget verkar vara en blind punkt.
NATO’s Eastward Expansion: Did the West Break Its Promise to Moscow?
http://therepublican.ca/wp-content/uploads/2014/12/NatoExpansion.png
America’s staggering defense budget, in charts
https://www.washingtonpost.com/blogs/wonkblog/files/2013/01/4A8078449E794DFB8CC33ADD00A6F1AF.gif
Folk plockar alltid upp Amerikanska försvarsbudgeten som om den är relevant av nån anledning. Jag menar Sverige spenderar mycket mer på försvaret än vad Finland gör betyder det att vi automagiskt har fler och bättre soldater än Finland? Nej! Om du är Svensk så bör definitivt veta att man kan kasta pengar på saker utan att de blir bättre.
USA har en armé som är helt och hållet oförbered på krig eftersom de lekt kolonialpolis de senaste decennierna medan Ryssland har en armé som övat på nästa världskrig oavbrutet sen det förra världskriget. Det finns linjeofficerare i Amerikanska armén som tjänstgjort en hel karriär utan att ha lett en pluton/ett kompani under realistiska förhållanden i en realistisk krigsövning eftersom vi i väst hade fått för oss att den gammla sortens krig var överspelat. Ryska artilleriet gör saker, har utrustning och ligger på en nivå som västerländska artilleriofficerare bara kan drömma om att uppnå nån gång när de får faktiskt finansiering att köpa och utveckla sin förmåga för att hänga med in i 2000-talet.
Poängen var att de behöver motivera denna gigantiska budget geom att ropa varg en gång i kvarten.
Annars håller jag med.
Nato expanderar genom att stater söker medlemskap, Ryssland expanderar genom vapenmakt samt hot. Natomedlemskap är en garant för medlemsstaternas säkerhet, Rysslands expansion är till för att garantera Puttefnask o company makt och pengar.
Imponerad av att så många, även i Sverige, ser upp till en diktator som Putin. En idiot som sänker Ryssland på alla sätt han kan.
"Natomedlemskap är en garant för medlemsstaternas säkerhet"
Tydligen inte, som de varningar om risk för ett tredje världskrig jag länkade till tidigare.
Why the Ukraine Crisis Is the West’s Fault
https://www.foreignaffairs.com/articles/russia-fsu/2014-08-18/why-ukraine-crisis-west-s-fault
"Imponerad av att så många, även i Sverige, ser upp till en diktator som Putin. En idiot som sänker Ryssland på alla sätt han kan."
Och? Är du är beredd at dra in sverige i ett kärnvapenkrig bara för att du inte gillar Putin?
Vi är redan indragna. Av Ryssland och av Sovjet innan dess. Det är omöjligt att stå utanför på grund av vårt geografiska läge. Och eftersom ensam inte alls är stark så är det bättre att ha lite kompisar.
Alltså, vill ni slåss mot Ryssland så åk och gå med i högra sektorn eller nåt och utsätt inte folk i Sverige för livsfara som inte bett om det.
Läs på lite mer om Ryssland. Landet som har svårt att sänkas mer än vad som skedde under 1900 talet.
Svetlana Alexevitj? har samlat berättelser från olika tidsperioder under 1900 talet från Ryssland/USSR.
Den gode Putin har onekligen gott om konkurrens!
Jag skiter i stort sett i ryssland mer än att jag inte vill ha ryska atombomber i huvudet bara för att några idioter rige vill ha en pisstävling.
Nu får du f** ge dig Myona. Det handlar inte om västs provokationer. Redan Lenin konstaterade att man kör in "bajonetten tills det tar stopp". Det är detta dom håller på med nu. Antingen så står du upp för dit eget demokratiska styrelseskick eller så lägger du dig ner och dör.
Den här förbannade defaitismen tål jag int'! Skaffa en ryggrad!
Detta sades öppet av ryssarna redan på 80-talet: https://pbs.twimg.com/media/CfVf2R9UsAAnOTj.jpg
Ge dig eller kom tillbaka med riktiga argument!
Det ska bli kul att se hur många i Sverige som har ryggrad när det smäller. Så många syltryggar och knapptryckande bor det här att Sverige komme vara tomt på
Internetsoldater när vi ska börja döda andra människor eller dö själva. Vi får hoppas på invandrarna, glöm NATO.
John Mynona jag håller helt med dig och förvånas av hur många krigstokiga idioter som samlas på denna blogg. Är det så svårt att förstå att har man en granne som är mycket mäktigare än du själv så skall man vara vänskapligt sinnad med honom. Detta ylande från krigshetsarna är verkligen som " musen som röt".
Att hoppas på att NATO skall rädda er kan ta stopp om Trumps blir USA's nästa president. Lycka till.
Ja, om Trump vinner och gör vad han sagt, kommer dessa modiga krigare förvandlas till tysta småfisar över en natt.
Senast jag såg repliken "jag håller helt med dig" från wikstrom var efter en totalt sanslös antisemitisk drapa från en totalidiot. Var väl bara en tidsfråga innan wikstrom och John skulle finna varandra.
John, om du även kan gå med på att den officiella förklaringen av 9.11 är felaktig har du en trogen bundsförvant i wikstrom.
Ni kommer inte få mig att försvara Trump. Han är en komplett galning och fara för världsfreden. Därför är det lite underligt att Trump och Putin verkar ha någon typ av inbördes beundran för varandra. Om Trump spelar på detta för att extrem-högern i många länder inklusive USA verkar ha en mer beundrande inställning till Putin eller för att han faktiskt tycker om honom är i nuläget omöjligt att veta.
Vad Putin får ut av att uttala stöd för Trump är ännu svårare att förutspå. Antingen ser han honom som en person han faktiskt kan komma överens med eller så är Putin mycket smartare än så. Allt jag sett hittills tyder på att Putin är mycket smartare än Trump. Exakt vad han vill få ut av det hela är inte lätt att se. Kanske ser han Trump som en "lätt motståndare" man kan dupera? Eller så vill han skapa kaos i USAs valprocess? Eller är det så att han önskar sig en annan president än Trump och därför stödjer honom för att avskräcka väljarna från att rösta på Trump?
Mycket svårt att få någon klarhet i dessa sammanhang men något man får ha i bakhuvudet hela tiden.
Den raljerande tonen om "krigstokiga idioter" och "krigshetsarna" är ju egentligen ett bevis för att ni inte förstår den grundläggande anledningen till att man har ett försvar eller allierar sig med andra länder.
Ett försvar och en allians handlar egentligen om samma sak. Man vill uppnå en tröskeleffekt och verka krigsavhållande. Detta visste redan Olof Palme, det fanns en anledning till att han med så stor kraft försvarade dom höga försvarsutgifterna gentemot vänsterfalangen inom S under 70 & 80-talen.
Detta är ganska enkel logik så försök att hänga med nu: Om det inte kostar något att annektera ett annat land så finns det inte mycket som stoppar dig, men om priset blir så högt att man inte ens kommer på tanken. Ja då har den "krigsavhållande" funktionen av ett försvar fungerat.
Både ett starkt försvar och allianser med andra länder syftar till att utöka denna "krigsavhållande" funktion med att utöka kostnaden för motståndaren att attackera dig.
Lars W, kan du inte ta och blockera den där John Mynona! Han lyckas ju förstöra varje diskussion!
Ja, fakta måste ju vara hårdmält. Om du vill censurera åsikter du inte gillar så låter du inte direkt som någon förkämpe för demokrati, så på vilken grund kritiserar du då ryssland ?
Vilken fakta!?
Du sprutar ju bara en konstant ström olika osammanhängande teorier och foliehatt-konspirationer?
Bra John, sätt idioterna på plats.
@ Vilken fakta!?
Ok, en summering:
Why the Ukraine Crisis Is the West’s Fault
https://www.foreignaffairs.com/articles/russia-fsu/2014-08-18/why-ukraine-crisis-west-s-fault
World War 3 would mean the end of the human race, says American political activist Noam Chomsky, and Russia’s former leader Mikhail Gorbachev is stating that the situation is dramatic. Chomsky and Gorbachev agree that the attitude of the West towards Russia is dangerously escalating.
http://www.examiner.com/article/world-war-3-us-and-nato-may-spark-nuclear-war-warns-russia-s-gorbachev
John inte för att jag för ett ögonblick tror att någon här, orkar läsa någon av alla länkar du sprutar ur dig överhuvudtaget. Men du menar alltså att det blir fakta. För att det står på någon sida du länkar till? Du vet att bakom texterna i alla dina länkar, sitter det en människa som skrivit dom! Det är artikelförfattarens uppfattning som beskrivs i alla dina länkar. Och artikelförfattaren behöver inte vara ett dugg friskare än du
Så det Ukrainska folkets ilska över deras egen korrupta regering och önskan om ett bättre land är helt påhittad?
Det pågår faktiska framsteg i Ukraina även om det tar lång tid och mycket går långsamt.
Det var glasnost och Berlin murens fall som påbörjade Östeuropas förvandling. Vad förvånad man blir när ilska och förhoppningar uppstår för att information om välståndet i Väst når befolkningarna i Östeuropa. Att de vill ha samma saker som vi har är väl en självklarhet?
Så för att undvika WW3 så skall stater som ligger mellan Ryssland och Väst avveckla sitt självbestämmande och finlandiseras? Det var ju fräscha åsikter om demokrati och nationellt självbestämmande du verkar hysa…
NATO expanderar därför att en klick neokonservativa tillsammans med det militärindustriella komplexet kapat USA för att sänka Ryssland en gång för alla. Eller är ni NATO-troll så förbannat naiva så ni tror att det är av omsorg om östeuropéerna eller om demokratiiiiiiin?
Och ansöker dom inte frivilligt om medlemskap så iscensätter man bara en kupp och installerar en marionettregim som är mer samarbetsvillig som i Ukraina.
..en korrupt marionettregim:
What follows is an extract from the list of partners:
– Black Sea Trust for Regional Cooperation (A Project of the German Marshall Fund)
– Chatham House
– NATO Information and Documentation Centre
– State Department of the United States of America
– NED National Endowment for Democracy
– Horizon Capital
– Swedbank
http://www.theoccidentalobserver.net/2014/03/the-arseniy-yatsenyuk-foundation-has-disappeared/
Ukraine’s leader set up secret offshore firm as battle raged with Russia
Petro Poroshenko registered company when his troops were being wiped out in eastern Ukraine, Panama Papers show
http://www.theguardian.com/news/2016/apr/04/panama-papers-ukraine-petro-poroshenko-secret-offshore-firm-russia
Så Poroshenko är lika korrupt som Putin? Surprise, surprise…
Putin är inte med i panamapapperna, men det är däremot porosjenko. Det är putins "barndomsvänner" som hängs ut, som om nu det skulle hålla i en rättegång.
Och hur tror du att korruption fungerar?
Har du hört talas om kompiskorruption? Och du kan ju inte vifta bort dessa saker med "det var hans kompis som gjorde det, han är helt vit som snö, höhö". Detta är ju ändå en indikation på vilka personer han umgås med och vilka värderingar de innehar. Allt detta och då har vi inte ens kommit in på möjligheten att hans kompisar håller pengar och tillgångar åt honom för att undvika upptäckt, vad ska man annars ha kompisar till i Rysslands svårt sargade demokrati?
Du glömde Helsingforsavtalet, en stor sak på sin tid som antagligen nu får ses som förkastat av Ryssland.
I. Suverän jämlikhet, respekt för inneboende rätt för suveränitet
II. Att avstå från hotet om eller användning av makt
III. Okränkbarhet av gränser
IV. Territoriell integritet av stater
V. Fredlig lösning av meningsskiljaktligheter
VI. Icke-intervention i interna angelägenheter
VII. Respekt för mänskliga rättigheter och grundläggande friheter, inklusive frihet för tankar, samvete, religion eller tro
VIII. Lika rättigheter och självbestämmande för folken
IX. Samarbete mellan stater
X. Uppfyllande i god tro av förpliktelser mot internationell lag
Ja dumma ryssar, låt oss starta tredje världskriget för att lära dom en läxa..
Jag kan komma på åtminstone två demokratiiier som bryter mot Helsingforsavtalet morgon, middag och kväll och ändå vill NATO-trollen att vi direkt skall underordna vår säkerhets- och utrikespolitik den ena av dem och indirekt den andra.
ja, hela Helsingforskonferensen var förstås en dålig idé till att börja med, mvh Putin och Kadyrov.
Vi från den fria världen tycker annars att ovan nämnda punkter är värda något
"Den fria världen" ?
Bernie Sanders: The United States has 'more people in jail than any other country on Earth'
http://www.politifact.com/truth-o-meter/statements/2015/oct/13/bernie-s/bernie-sanders-united-states-has-more-people-jail-/
På P1 nyss: NATO och Ryssland skall mötas för första gången på länge snart.
Ukrainafreden på tal!
Då utan vapen får man hoppas.
Kanske på Svalbard?
Ja, det hade ju varit trevligt om de kunde sätta sig ner och resonera som vuxna människor istället för det här livsfarliga, pubertala tuppandet.
Jag kan inte förstå varför företrädarna för Post-Sovjetunionen i början av 1990-talet gick med på att släppa Krimhalvön till Ukraina. Denna uppgörelse betraktar jag som en säkerhetsmässig blunder av stora mått. Eller så var dessa företrädare så otroligt svaga.
På Krim fanns den viktiga isfria hemmahamnen för Svartahavsflottan. Ryssland/Sovjetunionen är/var ju inte alltför bortskämd med en uppsjö av många isfria hamnar vid havet. Krim var också språkligt, historiskt, befolkningsmässigt betydligt mer ryskt än ukrainskt.
Tanken på ett återbördande av Krim till Ryssland har ju funnits sedan dess, även under Boris Jeltsins tid vid makten.
Med stöd av Natos folkrättsvidriga aggression mot Serbien i slutet av 1990-talet, som resulterade i det avstyckade område som sedermera blev den muslimska "staten" Kososo, skapades ett tacksamt prejudikat att utnyttja vid rätt tillfälle för Rysslands efterlängtade Krimannektering.
Tillfället gavs vid den uppenbarligen USA-orkestrerade statskuppen i Kiev i februari 2014, som gjorde Ukrainas språkliga minoriteter missnöjda, och som urartade i det ukrainska inbördeskriget.
Även om Krimannekteringen kan anses vara folkrättsvidrig i någon mån, så verkar den ha mottagits med glädje av majoriteten av Krimborna. Annekteringen skedde med minimal blodspillan, vilket är en stark indikation på att Krimborna inte hade några starkare sympatier för statskuppsmännen.
Men att tro, vilket ivrigt förfäktas av bloggägaren och tillika dess normalbegåvade kommentarssvans, att Ryssland ivrigt eftersträvar att ta östra Ukraina, som man gjorde med Krim, då har man inte alla hästar i stallet.
”Man har landsatt militär trupp på Svalbard utan tillstånd, vilket bryter mot Spetsbergstraktaten.”
Var får du stöd för detta i den rekommenderade länken?
http://www.thebarentsobserver.com/security/2016/04/russian-military-instructors-plan-land-svalbard
Tack! Någon som tänker själv! Jag har aldrig kommenterat här men läser då och då. Många av de som kommenterar skulle lika gärna kunna tillhöra en grupp mobbare i mellanstadiet, ni vet, de som håller med ledaren (och vem kan den "allvetande" ledaren vara i det här fallet?) och upprepar vad den säger utan att tänka själv. Och så fort någon som tänkt har en annan åsikt kör man härskarteknik och förlöjligar den personen. Man är inte ens intresserad av att höra en annan åsikt än den man bestämt sig för.
Alltför många här verkar tro att de vet allt och att de är så smarta, framförallt att de är liiite smartare än de allra flesta andra. De vet precis hur allt hänger ihop här i världen. Men tänk om det inte är riktigt så enkelt?
Cornu, jag hade önskat att du vore lite mer försiktig och objektiv. Folk läser det du skriver och skrämmande många verkar ha svårt att skilja på sanning och åsikt.
"Tänk själv". Bra.
Artikel 1 i Svalbardtraktaten börjar med att fastslå att Svalbard är en del av suveränt norskt territorium.
Brukar det vara tillåtet att släppa fallskärmssoldater över andra länders territorium?
The name of the game is "panic". Du är killen med propeller på huvudet och leksaktsflygplan i näven allt medan de rika familjerna drar in folkets stålar.
https://vetenskapligapartiet.wordpress.com/2016/04/03/djupare-analys-av-tidningen-the-economist-forstasida-2015-pa-svenska/