I en blixtinkallad presskonferens meddelade migrationsminister Johansson samt Migrationsverkets generaldirektör att platserna i asylmottagandet är slut nästa vecka. Sverige står inför en akut kris och de nödåtgärder man presenterade skjuter bara upp problemet några dagar. Hela migrationshanteringen står nu inför en systemkollaps.
Det kommer nu mer än 1 000 asylsökande till Sverige om dagen, 1 200 – 1 500 om dagen senaste veckan. Detta oräknat de som inte anmäler sig som asylsökande, utan tas om hand av frivilliga eller drömmer om att ta sig till Norge eller Finland.
Platserna för asylsökande är nu slut inom kort och det finns alltså ingenstans att skicka de som faktiskt söker asyl. Man kommer ta i anspråk evakueringsplatser i kommunerna, t ex gymnastiksalar, vilket ska hantera en vecka till.
Som fortsatta lösningar presenterades
- Kriminalvårdens 800 platser på Smälteryd och Kirseberg
- Att 6 000 avslagna asylansökningar ska utvisas
- Att 10 000 godkända asylansökningar ska tvingas ut till kommunernas icke-existerande bostäder
Lägger man även till att Kriminalvården kan flytta runt interner och evakuera fängelser, så kan man få ytterligare 3 000 platser. Summan blir 19 800, eller för drygt två veckor till.
Men.
Smälteryd. |
Det är kriminalvårdens transporttjänst som ska utvisa 6 000. De kan inte också flytta alla interner och frigöra platser.
Åtminstone Smälteryd saknar bygglov för asylsökande. De 300 platser som sagt frigöras där måste även renoveras, då anläggningen är i mycket dåligt skick efter att ha stått helt tom, även på inredning, i 4.5 år. Upphandling ska göras för renovering när/om man väl får bygglov att knö in 4-5x så många asylsökande som interner i de celler som finns kvar. Gissningsvis ser det ut på motsvarande sätt på Kirseberg. Oavsett ligger dessa platser månader framåt i tiden.
Avvisningstakten för 6 000 avslagna asylärnden är i bästa fall ett år, inte de sex dagar dessa 6 000 motsvarar. Givet att de som ska utvisas samarbetar. Tvingande ärenden innebär att två från transporttjänsten åker flygplan med en avvisad till destinationen, bor över på hotell, flyger tillbaka. Skölj, upprepa. Det andra problemet är hur svensk polis ska få fatt på dessa 6 000 till en början. Tillägg: Normal takt är 4 000 avvisade om året, men detta har kollapsat på grund av arbetsbelastningen enligt källa inom Nationella Transportenheten.
Mest uppseendeväckande är att migrationsministern sade att man nu tillsammans med Folkpartiet omgående ska klubba igenom tvingande lagar för kommunerna att ta emot de 10 000 redan godkända asylsökande, sk flyktingar. Lagen skulle annars först börja gälla till halvårsskiftet 2016.
Dock saknas sanktion mot kommuner som inte samarbetar. Kommuner kommer ta emot de man kan ordna bostad åt. Om ens det. Om det finns bostäder. Dessa 10 000 kommer alltså ta månader att få ut till kommuner.
Slutsatsen bör bli att migrationshanteringen havererar nästa vecka.
Resultatet blir en av tre möjliga utfall.
- Man stänger gränsen fysiskt och upphäver Schengenavtalet, beordrar ut polis, tull, militär att hålla gränsen.
- Man stänger gränsen juridiskt och upphäver möjligheten till TUT eller PUT. Signalvärdet får strömmarna att upphöra.
- Invandringen släpps helt ultraliberalt fri och vem som helst släpps in i landet och kan de facto stanna så länge de kan ordna uppehålle (kåkstad ala romerna) och försörjning.
1. eller 2. är omöjliga då man har målat in sig i ett hörn med humanitär stormakt och öppna hjärtan och samarbetar inte med rasister.
Då det helt enkelt saknas infrastruktur att hantera dessa strömmar blir resultatet därmed 3. Det är åtminstone min hypotes. Det finns oavsett inte polis, tull och militär nog att hålla gränsen och det finns inte polis nog att genomföra 10 000-tals avvisningar om man upphäver möjligheten till TUT eller PUT.
Det saknas sängar, madrasser, bostäder, tandläkare, vårdcentraler, vatten, avlopp, lärare, SFI-lärare, psykologer, migrationsdomstolar, handläggare på Migrationsverket, tjänsemän till asylförläggningar, poliser att avvisa asylärenden med. Det saknas infrastruktur.
Inga pengar trollar fram den över en natt. Man kan slänga hur många miljarder som helst i budgetunderskott på detta, men en lärare tar år att utbilda. Det tar år att bygga lokaler och anläggningar. Inga lånade miljarder ändrar det.
Dessutom är alla åtgärder nu i kortsiktig panik. Det saknas helt långsiktig planering. Presskonferensen gjorde också tydligt att man inte har någon långsiktig plan eller avser ändra migrationspolitiken. För att inte tala om när man står i TV och hänvisar till Kriminalvårdens 3000-4000 platser eller tre dagars asylsökande som en lösning på problemet.
Svensk migrationshantering står inför en total systemkollaps. På ett eller annat sätt.
Josefin Utas (mp) ifrån en av Sveriges rikaste kommuner, Sollentuna, twittrade följande angående kommunens möjlighet att ta emot flyktingar med beviljad asyl. Det ser nog ut så här hos verklighetens kommuner på fler ställen.
@Cornubot vet. Vi lyckades i kommunen få till två baracker (ett smärre under bara det) till i slutet av detta år. Räcker för i år. Sen..?
— Josefin Utas (@JosefinUtas) October 3, 2015
På fråga om vilken volym dessa två baracker ska klara svarar Utas följande:
@Cornubot vet ej på rak arm. Vi har avtal m MigV ta emot 84 nyanlända i år. Vi tar oxå bostäder kontinuerligt från kommunala bostadsbolaget.
— Josefin Utas (@JosefinUtas) October 3, 2015
Rimligtvis handlar det om dessa 84.
Med all sannolikhet kommer de tillfälliga asylplatser – gymnastiksalar etc – som nu skakas fram och kan hantera någon veckas asylsökande att bli permanenta – helt enkelt för att kommunerna inte har bostäder att ta emot kommunplaceringar i.
163 kommentarer
Vi vet ju alla vem som bär skulden till detta:
alla djäklar som firade frdagen med pizza och Fanta framför Netflix….
Jävlar.. firade ju gårdagen med pizza och lite GoT på HBO.. kanske bäst jag går i landsflykt innan Henrik Schyffert bussar Greger Hawkwind på mig…
Ja det blir ju intressant det här. Strax har vi Reinfeldts, Lööfs och Fridolins lyckorike!
Intressant. Undrar hur stor skillnaden mot nuläget blir egentligen. Om man drar in förmåner till papperslösa och avhyser /förhindrar illegala tältläger, då borde flödet minska och många efter hand lämna landet. Visst, folk kan leva på gatan, jobba svart eller i kriminalitet och bo hos kontakter, men inte ens de "sektorerna" kan svälja hur många som helst. Kylan, vätan och mörkret gör det tufft att leva på luffen här.
Nu när det kommer en halv miljon i årstakt, hur inbillar du dig att det skulle spela någon roll vilka "regler" som staten eller kommunen stället upp? De institutionerna har gjort sig själva irrelevanta. Därtill kommer ju den miljon som avvisas från Tyskland denna höst alla att ta sig till Sverige istället. Och varje ensamt stackars flyktingbarn kommer att ta hit sina tre fruar, elva barn och sjuka släktingar. Eftersom alla är anonyma så får i praktiken vem som helt komma hit, eftersom ingen konstaterat olagligt migrant avvisas i verkligheten så spelar det ingen roll vilka lagar och regler som tillämpas. Staten har gjort sig själv irrelevant. (Somliga fredagsmyser utan att fatta att kriget har kommit hit nu, för att stanna i tusen år här också)
Låt se nu. 20 000 poliser och minskande. 350 000 i årstakt varav 80% är vapenföra män, och ökande. Hmmm.
Situationen är förvisso allvarlig, men ditt rasistiska hetsande om en flod blodtörstiga musselmankrigare a la 600-tal gör ju att det inte går att diskutera med dig. Tycker annars du är rätt kul att läsa när du inte går bananas i hat, fördomar och rasism.
@Fredrik Jag vet att såna lättlurade idiotslavar som du vägrar diskutera eller inse vad som verkligen händer. Vad är din plan för de kommande par åren? Fredagsmysa och hoppas på att allt förblir som det har varit? Jag tar inget ansvar för din överlevnadsförmåga. Det gör inte staten heller.
Den som lever får se. Hur har du själv tid att sitta och skriva tirader på nätet om du tror hela Sverige zombiekollapsar imorgon och det tusenåriga kriget tar vid?
Fredrik: Tyvärr kommer detta att sluta illa.. både för Sverige och för de ekonomiska migranterna. I historien finns det inga exempel på att okontrollerade migrationsströmmar för något gott med sig.
Du bör läsa vad konfliktforskaren William Agrell skriver.. 3:e världskriget är här.. är han också "rasse" ??
sergeant64; ge några historiska exempel på okontrollerade migrationsströmmar och vilka allvarliga problem detta givit!
@lata katten Det finns inga liknande historiska exempel. Modern billig kommunikationsteknologi gör att tiotals miljoner araber direkt vet att och det blivit fritt fram att flytta till Sverige och bli rik på bidrag. WSJ:s korrespondent i Irak skrev om hur det råder eufori i Irak nu och att alla anser att detta är ett tillfälle som inte får missas. Hur araber sprider tyranni, slaveri, fattigdom och krig kan du se på ALLA arabtalande länder i hela världen. Finns inget undantag. Deras mål är att leva som beduinerna gjorde på 600:talet, vilket är på stenåldersnivå långt under de samtida angränsande högkulturerna som de förintade.
Sergeant 64: Liiite skillnad på Agrell och Kapitalist. Kapitalist tror att arabvärlden består av mordiska stenåldersbeduiner, Agrell gör det inte.
Dessutom är ju bara en mindre del av de asylsökande araber. Asylsökande från söder om Sahara och Afghanistan är inte araber.
Däremot finns det en term för en person som är extremt fokuserad på en enskild folkgrupp. Den korrekta benämningen är rasist. Eller åtminstone haverist. Och okunnig.
Till Lata Katten : Exempel på okontrollerade flyktingströmmar som gett långsiktiga problem är t ex Gazaremsan och de palestinska flyktinglägerna i Libanon. Polisarios läger i Algeriet . M fl.
Fredrik :" Jobba svart eller i kriminalitet". … "kan (inte) svälja hur många som helst". Jobba svart är kriminellt i Sverige. Vad värre är att svarta sektorn är näring för den organiserade brottsligheten. Denna sektor kan substituera stora delar av den lagliga servicesektorn. Synliga bevis är att i Malmö har VD-skiftet i ett av de större taxibolagen skett genom likvidering. I stora delar av Malmö kostar en klippning för män 80-100 kr, frisörförbundets minimipris baserat på vit kalkyl är 270 :- et c. Så med den fria invandring som är ett faktum idag och en våldsamt ökad v-lym kommer den svarta delen av servicesektorn och den åtföljande organiserade brottsligheten att snabbt öka i Sverige till samma nivå som i Malmö. Förlorarna är primärt förstås vita företagare och deras anställda följt av den svenska samhällsmodellen. Vinnarna på kort sikt är förstås också det välfärdsindustriella komplexet,
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lata Katten; Kolla Folkvandringstiden. Iofs rätt länge sedan nu 😉
Lata katten! Som sagt folkvandringstiden på 4-500-talet orsakad av hunnernas invasion som fördrev goterna som spred sig i Europa och ödelade kulturer på sin väg bl.a. illyriernas och Rom. Den arabiska utvandringen efter Muhammeds död som erövrade perserriket och de östra delarna av bysantinska riket inklusive Egypten, två högkulturer ödelades. Sedan spred de sig över hela Nordafrika och ända till Spanien, österut ända till Indien. Spanjorernas invasion i Syd- och Mellanamerika, två högkulturer förstördes. Engelsmän och fransmän ödelade jägarkulturerna i Nordamerika. Europeisk kolonisation av Afrika. För att ta några exempel. Folkvandringar och invasioner är dåligt för ursprungsbefolkningarna alltid!
Med vänlig hälsning
Ina Höst
Staten kommer inte att vidta någon åtgärder överhuvudtaget. Jag VET det, varför vet inte alla det? ÄR ni verkligen så dumma i huvet på riktigt?
Se kungens och statsministerns tal under riksdagens öppnande ("Sveriges gränser är avskaffad, Sverige existerar inte längre som stat.") Se Centerns årsstämma häromveckan som beslutade att alla araber ska få söka asyl på svenska ambassader. Och se övriga borgerliga partiers årsstämmor kommande veckor som kommer att göra allt de kan för att överträffa med ännu mer accelererad mottagning av miljoner anonyma vapenföra män som deserterat från krigszoner och bosatt sig här.
Spelar ingen roll huruvida de har någonstans att bo, det har du ju inte i 600:talets Mellanöstern heller som de kommer ifrån. De kommer hit och inför sitt stenålderssamhälle med allt våld som så behövs. Det har de alltid gjort. Så har det alltid blivit överallt dit de kommit.
Lugnt, Ernman drar igång en gala till som löser finanserna, sen kan de flesta bo på Jonas o Marks landställe. Öppna era hjärtan, we shall overcome.
Spännande tider
Kan ju faktiskt bidraga med mer ön trehundra kvadratmeter boende och åtta T.c toaletter
Ej skämt
Kan ju rentav kliva över landgången och återupptaga tjänst som ……
Utrustning finnes
Funderar på fullt allvar att erbjuda kommunen mina tjänster!
… och där växte SD lite till. Tyvärr.
Andra, mer radikala grupper växer också kan jag informera; det är dessa du ska vara orolig för.
Tyvärr? I detta läge bör vi alla be för att SD skall växa riktigt jäkla fort och stoppa vansinnet till nästa val. Annars kommer antingen mer extrema krafter växa fram eller en nation i total splittring och sönderfall med inbördeskrig vara ett faktum.
Inbördeskriget går inte att stoppa längre. Det är bara en fråga om hur länge invånarna står ut.
Tack o lov!
Om man får säga det…
Sverige sitter i klistret, ja vi svenskar då…
INGA BOSTÄDER till oss, inga jobb då det finns snabbspår.
Skolan kraschar definitivt liksom vården!
REALIST, inte RASIST, volym HAR BETYDELSE!!!
Tack o lov!
Om man får säga det…
Sverige sitter i klistret, ja vi svenskar då…
INGA BOSTÄDER till oss, inga jobb då det finns snabbspår.
Skolan kraschar definitivt liksom vården!
REALIST, inte RASIST, volym HAR BETYDELSE!!!
Vi måste be för att något nytt parti bildas och växer snabbt med en seriös migrationspolitik med repatriering och inte tro att SDs "massinvandring light" kan göra annat än minska hastigheten en aning i helvetesfärden!
Så Utas erkänner rakt av det som rasisterna har hävdat länge, nämligen att asylsökande går före i bostadsköerna. Intressant att det nu kommer fram.
1989 stängde Sverige gränserna för 40000 i årstakt (Luciabeslutet), nu tar vi gladeligen emot motsvarande på en månad utan att regeringen ser några problem med detta. Man tar sig för pannan.
Nja – det handlas ju kontinuerligt upp nya platser så Smälteryd osv är knappast det enda alternativet. Det finns många fler presumtiva anläggningar. Det här var allt lite alarmistiskt formulerat, Cornu.
Nja, de 10 000 evakueringsplatserna ingår i den upphandlingen.
Det är inte dem jag avser. Jag har i skrivande stund en komplett lista på hela upphandlingen på min hårddisk.
Finns det logement kvar från värnpliktstiden som kan tas i anspråk?
Smälteryd kan nog inte hysa fler än 70 stycken…
De som bäddat för detta är främst:
1. MP (vi vill ha medborgarlön så att man kan säga nej till monotona och tråkiga jobb).
2. Reinfeldt, som slöt en uppgörelse med MP.
3. Alliansen
4. Nuvarande regim
Morgan Johansson tror att problemen kommer att upphöra snart och att migrantvågen bara är tillfällig. Vilken värld lever han i?
Just det, även den "stora" planen med 75000 bostäder räcker ingenstans. Lägg på en nolla…
Dessa kåkstäder skulle räcka åt de som kommer i år samt efterkommande anhöriga.
För 2016 behövs ytterligare 75 000 bostäder i slum/kåkstäder.
Det kommer att bli en huggsexa bland Sveriges kommuner att husera en kåkstad. Den politiker som bygger en i Tanto får min röst.
Ja snälla, låt mig få bo granne med en kåkstad..
INSIKT saknas hos denne naive HEN!
Någon överraskning kan det rimligen inte vara, då har HEN fel jobb!!!
Detta har inget slut, snarare är det bara en början,
rentav en västanfläkt av vad som kommer!!!
Ekonomiska MIgranter finns det hur många miljoner som helst,
som vill utnyttja våra extrema förmåner!
FLYR GÖR DE INTE till Sverige,
bara väljer det bästa ur a la carté bordet!
Man kan ju räkna ut vad som händer när 1000-tals människor utan inkomst, bostad och rättighetet drar runt när vintern anländer. Samtidigt som polisen har fullt upp med den prioriterade uppgiften att kasta ut folk.
Zombieapokalypsen?
Tror många kommer åka tillbaka när vårt flyktingmottagande övergår till tält och misär.
Miljöpartiet gör en helomsvängning, återstartar två kärnkraftverket i Oskarshamn, låter det producera el som enbart används till ett containerbaserat barackläger innanför stängslet…
Djurskyddet går före all! Så polisen kommer att ägna sig åt pseudoproblem….
Att det redan gått överstyr vet de som har någon form av matematisk kunskap . . .
Om man inte släcker en skogsbrand genom att spotta på några hektar i full låga så måste man göra annorlunda . .
OK sommarstugorna 500.000 inte så många av de direkt användbara kvar efter vintern . . .
Försörjning . . .
Det måste alltså bli alternativ 1 och gärna med en uppmuntran till återvändande också . . . . men givetvis skall alternativ 2 också sättas i bruk . . .
"1. eller 2. är omöjliga då man har målat in sig i ett hörn med humanitär stormakt och öppna hjärtan och samarbetar inte med rasister."
Starta kanalsimskola för regeringen samt plocka in experter på kanalsimning annars finns bara ett fåtal i landet som inte förstår hur detta kunde hända . . . tyvärr sitter de som gjorde detta inte i ansvarig ställning . . för inte har bostadsbristen etc. etc. skapats på ett år utan snarare på minst ett decennium . . .
Kan man inte sätta nyanlända i arbete med att bygga förläggningar? Byggmaterial borde man väg kunna fixa fram?
Ta upp det med facket.
Vi lever i dårarnas tid. Nu väntar vi bara på en farlig influesna som följer med flyktingströmmen….
Kommer kanske. Kan du nöja dig med TBC, Hepatit och lite HIV så länge? Vid hälsokontroller längre ner i Europa har man ju hittat ffa de två första (det är ju en blandad skara som, är på väg). I Ungern såg jag att många poliser och hjälparbetare använde mask.
Men kanske har svenska myndighter kommit fram till att häslsokontroller och masker är kränkande, alternativt att alla är friska när de kommit till Sverige, där man ju har god hälsa.
Vi kan ju alltid hoppas. Hittills är det mest könssjukdomar och vägglöss som "resande svenskar " tar med sig hem. Det skulle inte vara dumt med en ordentlig global naturlig utrensning. Om jag själv stryker med kvittar. Bara så ingen tror att jag är bättre än nån annan.
Det finns över 3000 skolor i Sverige om varje gymnastiksal är 100 kvadratmeter har vi plats för många fler än en veckas ankommande flyktingar. Många upphandlade förläggningar är också överklagade så genom att snabbt avslå dessa överklagande bör mer lämpliga förläggningar än gymnastiksalar komma fram. Vid ny upphandling kan säkert en del av de som förlorade upphandlingen också få kontrakt.
Om begagnade sängar och madrasser köps in (Finns ett stort överskott i varje kvarter) kan nog ganska enkelt och snabbt många nog köpas in. Problemet är inköpspris och inköpare.
Finns många tidigare lärare och en del pensionärer kan lockas åter om lönerna höjs. Men det är en dyr investering som enligt tidigare erfarenhet ger bra vinst med tiden. Möjligen tilltar inflationen och ränteavdragen blir stora. Tycker det brådskar med att avskaffa ränteavdragen – även en obetydlig början sänder signaler.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Det räcker inte med att det finns plats. All logistik kring det hela och flyktingarnas uppehälle måste också fungera. Tror att flyktingarna själva måste stå för en stor del av det. Det gamla sättet att sköta om passiviserade flyktingar kommer inte att fungera. Det finns helt enkelt inte nog med "skötare" för det.
Du är inte lite naiv om du tror att det enbart handlar om att ge folk tillfälligt tak över huvudet. Vi är X månader ifrån en total systemkollaps i det här landet med sjukvård som går på knäna, skolresultat som faller snabbast i hela västvärlden och en integration som aldrig någonsin har fungerat. Antagligen begriper du inte heller att det är de svagaste i samhället som kommer att drabbas hårdast framöver. Vägen till helvetet är kantad av goda föresatser.
Men varför? Varför ska personer som bor i flyktingläger i Turkiet flytta till flyktingläger i Europa?
Därför att vi har en överlägsen välfärd och att drömmen om ett bättre liv är mer realistisk här, än så länge.
Nanotec är med största sannolikhet en tvättäkta Miljöfascist. Har följt inläggen några år nu. Förlorat case.
Jag tror att nanotec jobbar åt aftonbladet.
Nanotec borde byta pseudonym till herr professor Pangloss.
Jag gillar Nanotec. Även om han är teknikoptimist – eller kanske tekniknaivist. 😛
Vänliga hälsningar.
Nanotec, man räknar med minst ett år innan det ens utretts om man får asyl eller inte. Ska folk bo i gymnastiksalar i ett år? Och var ska vi göra av de som kommer om 2 månader, 6 månader, ett år, när det inte finns fler hallar, fängelser eller baracker?
Enda möjligheten att klara detta verkar vara att svenskarna verkligen öppnar sina hjärtan och tar in flyktingarna i sina hem. Under andra världskriget pytsades 70000 finska barn ut i svenska hem, så visst är det möjligt. Men jag tror inte att folk känner lika starkt för Syrien som för broderlandet Finland.
Personligen skulle jag vägra att ta in någon okänd i mitt hus, oavsett nationalitet. Men om inte svenskar börjar anmäla sig som frivilliga att gratis ta emot flyktingar i sina hem återstår nog bara att stänga gränsen rätt snart.
Att expropriera sommarstugor och liknande tvångsåtgärder kommer att ge SD egen majoritet i riksdagen, och då inleds operation massutvisning misstänker jag.
Och hur känner man för de som flyr från Eritrea där det inte råder krig, eller de Afghaner som flyr från Iran osv. Det är en myt att det bara är flyktingar som flyr krigets Syrien som kommer hit.
Lek med tanken att fakiskt sommarstugor skulle tas i anspråk, då uppstår nästa puck. Hur ska man distribuera ut mat m.m. över hela Sveriges landsbygd ink. fjällvärld och skärgård?
Ju längre avstånd, geografiskt, kulturellt och utseendemässigt desto mindre empati kan uppbådas. Det är en grundläggande mänsklig egenskap från tidernas begynnelse.
Sjunkbomben har rätt – sommarstugealternativet faller på matdistributionen etc. I varmare klimat hade man kunnat utrusta dem med grönsaksland, fiskespö och ett par köttdjur men det funkar inte när sjöarna fryser. Man måste samla folk i grupper för att effektivisera hjälpen.
Vi har inget lokalt jordbruk som kan ordna med maten…det mesta importeras numera.
Att placera flyktingar i sommarsstugor, som med dagens äganderätt tycks vara svag, så kommer ingen därefter att vilja behålla sommarstugorna då det bara är skräp kvar och det är ingen säkerhet för banken….
Vår "rikedom" som alla pratar om är rgentligen bara luft.
Frågan är hur många som hellre eldar upp sin sommarstuga än skänker bort den. Som Thomas skriver, det kommer bara att vara skrot efteråt.
Thomas du har felaktigt tänkande. Vi exporterar mat för 59 miljarder per år och en mycket stor import är kaffe. Just nu har jag en kopp i ena handen. Såg nyss att enpersonshushåll häller ut 32kg mat och dryck i avloppet per år. Totalt hälls mest kaffe ut 40% men mejeriprodukter 25% är också stort.
Min ide om sommarstugor är att de handlas upp på kontrakt över vintern. Har själv hyrt ut på veckobasis till främst utländska besökare utan större problem. Hade sammanlagt nog 2-300 veckouthyrningar, mest sommartid.
Rikedom?
Vänliga hälsningar
Nanotec
Nano, just precis. Den springande punkten är frivillighet. Här har indoktrineringsmedia och TV-soffproffstyckarna en viktig uppgift att fylla för att få svenskarna att ställa upp "frivilligt".
Inge det verkar som att du kan komma med lösningar. Jag misstänker att du har en utbildning där du lärt dig att tänka strukturerat och inte bara skrika ut en skräck för det nya i samhället. Kan rent av tro att du är en ingenjör.
Vad vi behöver är ett fungerande civilförsvar och det tar lite tid att bygga upp. Frivilligt engagemang med lite dålig organisation är då en bra lösning tills kommunerna börjar styra om resurser från monumentbyggande till större behov.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Snälla Nano,
I den "exporten " räknas mat som omlastas i Svenska hamnar.
Vi exporterar enligt den statistik faktiskt både kaffe och bananer.
Anders det omlastas inte mycket i svenska hamnar, men däremot processas kaffebönor i Sverige och får efter det ett betydligt högre värde. Exporten av kaffe bananer te kakao kryddor frukt och köksväxter mm uppgår till bara 4 miljarder. De drygt 2000 fartyg som transporterar kaffe överskuggas bara av de som transporterar olja och oljeprodukter. Vi exporterar för övrigt oljeprodukter för 87 miljarder från våra 5 raffinaderier vilket är betydligt mer än summan av all malm och trävaror som exporteras.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Nano,
Det är en västerländsk livsmedelskris på gång, studera snittåldern på bönderna.
Ingen vill göra jobbet längre, det är i praktiken en tågkrasch i slow motin.
Importen av mat är ökar snabbare än exporten.
Och även om vi skulle behålla produktionen här tänk då på att om ett år behöver vi mätta ytterligare 200 000+ fullvuxna människor i landet.
The winter is coming….
Faktum är att alla dessa människor finns någonstans i Sverige just nu eller på väg hit.
Sverige är den där tysta killen i klassen som försöker vara göra de stora killarna till lags (i eu) för att få en chans att hänga med på festen med i själva verket blir utnyttjad till max utan att någon bryr sig eller att det blir konsekvenser (för vem bestämmer reglerna….)
Jag är inte insatt i detaljerna men vad exakt tror staten att man ska åstadkomma genom att tvinga kommuner att ta emot flyktingar? Om nu migrationsverk och andra statliga myndigheter dammsuger Sverige efter förläggningsmöjligheter, då måste väl de också innefatta kommuners resurser. För man tror väl inte att kommunerna kan trolla fram lokaler som inte nämnda myndigheter fått fram? Missar jag något här?
Det enda det leder till är att idrottshallar fylls med asylsökare, till föräldrars förtret. Men det måste ju vara politiskt omöjligt för så dumma kan dom väl inte vara?
Ja, det är ju politiskt självmord. Att göra idrottshallar till flyktingboende är ett knytnävsslag rätt in i den svenska folkhälsan, idrottsrörelsen och friskvården.
Man kan faktiskt överleva utan att spela innebandy…
Vi kan ju hoppas på att överleva till nästa val, skulle vatt kul att skåda valresultatet.
Men det blir nog inte fler val i det här landet.
@Peter Andersson
Ja, man kan ju spela FIFA 16 istället…
"Sent på jorden" är titeln på en diktsamling av Gunnar Ekelöf. Det är också en träffande beskrivning av svensk invandringspolitik. Vi befinner oss i en sorts otäck dynamik som återfinns i de gamla grekiska tragedierna där aktörerna inser att katastrofen är nära förestående men de saknar samtidigt förmåga att påverka förloppet.
Jag minns att jag skrev ett brev till statsminister Carl Bildt i början av 90-talet där jag uppmanade honom att föra en restriktiv invandringspolitik och inte ge efter för Bengt Westerbergs och Folkpartiets krav på "generösa" invandringsregler. Slussarna öppnades emellertid och någonstans där ligger fröet till den megalomani som nu kräver sin tribut i form av framtida misär i landet som vi ärvde.
1(2). Det är rätt märkligt att varken migrationsministern eller Migrationsverkets GD inte vet att de 6000 illegala migranter med beslut om utvisning kan fortsätta sova lugn eftersom det inte går att utvisa dem. De är bland de 90-95% av migranter som inte visar upp id-handlingar när de ansöker om asyl och ofta uppger ett annat land än det ursprungliga. Så oftast vet man inte ens till vilket land man ska utvisa dem. De som polisen eventuellt skulle kunna utvisa håller sig gömda på andra adresser än de som de uppgivit till Migrationsverket. Allt detta är väldokumenterat av den fantastiska Merit Wager som under många år har rapporterat på både sin blogg och i sina böcker om vägen till den kollaps vi bevittnar nu. Och för att citera en av Polens framstående intellektuella Stefan Kisielewski: det här är inte kris, det här är resultat.
Förutom de 6000 så har vi ett stort antal illegala migranter som består av följande grupper:
– de som en gång fick ett svenskt personnummer pga tillfälliga uppehålltillstånd som inte blev förlängda men är kvar i landet (känt fenomen redan på åttiotalet)
– de som kommer till Sverige för att jobba svart, men söker asyl först när de har den sällsynta oturen att bli tagna av polisen. Sedan kan de stanna kvar under den minst ett år långa asylprocessen för att sedan avvika. Det här handlar om mycket stora grupper, t.ex. latinamerikaner, mongoler.
– de som söker asyl men får utvisningsbeslut och sedan avviker, dvs illegalt stannar kvar i landet (de senaste åren handlar det om minst 10 000/år – statistik finns på Migrationsverkets hemsida)
– sedan har vi alla EU medborgare som har rätt att stanna i Sverige i tre månader och sedan måste legalisera sin vistelse men struntar i det
Det är svårt att bedöma hur många personer som vistas illegalt i Sverige men jag skulle gissa på minst 200 000. Det borde nämnas att antalet poliser i landet är 20 000.
De som inte lämnar Sverige frivilligt efter av/utvisningsbeslut överlämnar Migrationsverket till Gränspolisen som lägger ärendena på sina stora högar. I praktiken riskerar bara de som blir tagna vid t.ex. trafikontroller eller som begår brott att utvisas. Det är Gränspolisen som handlägger deras ärenden och NTE som sköter det praktiska kring resan. De som inte har den maximala oturen att vistas på fel plats vid fel tillfälle kan efter preskriptionstiden som är mellan18 månader och fyra år ansöka om asyl igen. Det borde tillägas att Gränspolisens resurser är mycket begränsade, skulle vilja säga rent symboliska, eftersom det saknas politiskt intresse att prioritera deras verksamhet.
För att bättre kunna förstå polisens situation kan jag nämna att en av de modiga poliser som rapporterar från verkligheten på Twitter har nämt att “Polisledningen har sagt till poliser på centralen att de ska göra en eller två inre utlänningskontroller per dygn så det syns att det görs.” Och även: “Av cirka 500 flyktingar så söker ca ett dussin asyl. Resten försvinner ut i landet och vistas här illegalt.” En polis som gör utlänningskontoll i en sådan miljö hittar en illegal migrant på fem minuter och sedan försvinner därifrån under flera timmar för att ta hand om personen, hela pappersarbetet och sedan köra personen till förvaret där han eller hon väntar på avvisning. Det borde även nämnas att antalet förvarsplatser är begränsat, kanske ett tiotal i varje region.
2 (2). Men det är inte antalet illegala migranter som bekymrar mig mest just nu, utan de växande flyktingströmmarna mot Europa. Nu verkar Afghanistan ha börjat röra på sig enligt rapporter från regionen. Samtidigt som andra länder, som t.ex. Tyskland, Danmark vidtar akuta åtgärder så som gränskontroller och skärpt lagstiftning, så står Sverige helt lamslaget. Det logiska är att migrantströmmar kommer att riktas mot Sverige.
En annan sak som oroar mig är alla de spekulationer om att det handlar om hybridkrig. En av de mera seriösa artiklar i ämnet kan ni läsa med hjälp av Google translate på engelska (fungerar dåligt med svenska): http://www.defence24.pl/255493,wojna-hybrydowa-atak-bronia-d-na-europe
Dessutom har jag funderingar kring hur pass mycket kontroll våra myndigheter har när det gäller säkerheten. Har nyligen läst en expert uttala sig i en polsk tidning om att Polen har kapacitet att kontrollera 200-300 migranter årligen och ungefär så många har man tagit emot. http://wpolityce.pl/polityka/266291-gen-nowek-slowa-kanclerz-merkel-ws-imigrantow-nalezaloby-zaliczyc-do-glupot-100-lecia-widac-filozofie-ktora-moze-sie-zakonczyc-katastrofa-nasz-wywiad Han verkar trovärdig. De kontroller han beskriver påminner om de som Kanada gör när de tar in flyktingar. Det får mig att fundera över SÄPOs kapacitet. Särskilt nu, när det kommer över 1000 migranter dagligen.
Jag bekymrar mig även över Sveriges finanser. Brukar föjla Tino Sanandaji på Facebook och på bloggen och föstår att bubblan spricker snart. Det som vi sällan pratar om är den enorma offentliga sektorn som växer lavinartat nu med migrantsrömmar. Är det ingen som tänker på att när pengarna slutar komma ur bankomaten går en svensk hem, lägger sig för att dö, men det gör inte den som en gång har flytt för sitt liv, eller den som har kommit hit genom halva jordklotet för att få deras pengar? Är det ingen som tänker på att de här unga, friska, välbeställda män i krigsför ålder som nu kommer i stora mängder till Sverige inte kommer att nöja sig med att sova i en gymnastiksal med många andra i månader, kanske år?
Det verkar som att den mediala och politiska eliten befinner sig i ett chocktillstånd orsakat av stark kognitiv dissonans. De verkar inte förstå att det här är på riktigt, utan förträngningsmekanismen verkar jämförbar med den i Berlin två veckor efter Hitlers död. Även mitt för det mesta vettiga Twitterflöde verkar just nu upptaget med att hitta syndabockar eller raljera. Fortsätter det så till nästa val, och ingenting tyder på något annat, så riskerar vi oroligheter, upplop, kanske inbördeskring. Så vad ska vi göra?
Om jag får önska fritt så skulle jag skicka efter den enda personen vid makten i det här riket som jag litar på – den nya ÖB Micael Bydén så att han utlyser undantagstillstånd, stänger gränser, ger ett val till alla politiker – antingen livstidsutvisning eller ställa dem inför rätta för förräderi. Och bilda en ny regering bestående av experter som aldrig har smutsat ner sig med politik. Börja med en ärlig inventering av läge för att sedan komma med reformförslag. Det är bara så vi kan rädda Sverige.
Du röstar på en en militärkupp med andra ord?
Snarare fantasierar än röstar. Att det kommer en riddare på den vita hästen och räddar oss. Kommer aldrig att hända i Sverige. Jag har bara svårt med den kollektiva uppgivenheten. Det är som Tomas ovan beskrev: “Vi befinner oss i en sorts otäck dynamik som återfinns i de gamla grekiska tragedierna där aktörerna inser att katastrofen är nära förestående men de saknar samtidigt förmåga att påverka förloppet.” Känner sorg, vrede och förtvivlan.
Aldrig i Sverige?
Det har i alla fall hänt tvenne gånger!
Gösta Eriksson 1523
Otto Mörner 1810
Än kommer dag
Än är ej allt förbi…
En mycket träffande beskrivning av situationen, Tessa von Dark.
ÖB innehar sin position för att han är politiskt pålitlig. Detsamma gäller alla högre officerare. Fröken Af Mörks attityd är den typiskt svenska "någon måste göra något!"
Baron Von Keff: Ehh, inget typiskt svenskt "någon måste göra något!" för jag är väl medveten om att ingen gör någonting. Snararare en projektion av en kvinnlig fantasi om den starke, modige mannen som tar ansvar för landet. En hjälte! Men din kommentar om att han är politiskt pålitlig, vilket säkert stämmer med verkligheten, blev direkt avtändande. Usch! Brr! Så nu måste jag hitta någon annan att projicera min längtan på. Om det blir någon svensk så borde jag kanske leta bland de döda. Skepparns förslag om Gustav Wasa och Otto Mörner faller mig inte i smaken. Karln måste även ha utseendet på sin sida.
Dags för Sverige att använda sig av UNHCR
"UNHCR är på plats i alla världens stora konflikter och ger människor akut nödhjälp som tak över huvudet, mat, vatten och sjukvård."
Intressanta tider, tänk att få vara med om och se, från läktarplats, ett välmående land kollapsa.
Hur ser det nya Sverige ut efter kollapsen?
Som i resterande mer fattiga Europeiska länder, en stor underklass som måste förlita sig på en undermålig välfärd för att klara sig. Aldrig varit i Baltikum, Östeuropa eller Sydeuropa? Eller någonstans utanför Europa för den delen. Det är ju människorna som redan är i botten som drabbas värst när välfärdssystem kollapsar.
Det farliga i Sverige blir om politiker försöker motverka ett kollapsande välfärdssystem genom att konfiskera allt mer från den kvarvarande del av befolkningen som är produktiva. Då är valfri socialistisk regim ett bra exempel.
Ifall alla som röstade på S, MP, V, F!, M, C samt FP tog emot 1 migrant per person så skulle det lösa inkvarteringsproblematiken på litet längre sikt samt ge systemet en viss andningspaus, bortsett från att läkarvård, skolor osv skulle oavsett detta gå på knä under trycket.
Men det finns en lösning på detta också, enligt ansvariga myndigheter och media/SVT/SVR är migranterna högre utbildade än svensken i gemen med en överrepresentation utav läkare bland migranterna. Ifall dessa migrantläkare beodrades att handha läkarvården utav migranter skulle trycket på den ordinarie sjukvården lätta. Finansieringen torde inte vara något problem, enligt ansvarige ministern så sköter finansen dylika små detaljer dagligen lätt som en plätt.
Samma sak beträffande undervisingen, utbildade lärare bland migranterna kunde sköta undervisningen utav övriga migranters barn, med tanke på det hopplösa tillståndet hos den svenska skolan kunde detta varar rentav en kvalitativ höjning på den undervisning som ges vid svenska läroinrättningar, jag har svårt att föreställa mig att dessa migrantlärare skulle vara lika mjäkiga och kravlösa som de lärare som anger tonen i svenska skolor …
Sverige skulle ju kunna köpa/hyra in fältsjukhus från länder som inte varit lika naiva som Sverige för att kunna ordna arbetsutrymmen för migrantläkarna, t.ex. Ryssland torde vara välförsett och behöver utländsk valuta, SEK torde duga åt ryssarna.
Det Goda Folket i media kunde dessutom föregå med gott exempel och bevisa att de verkligen öppnat sina hjärtan och öppna sina hem för migranter, minst 2 migranter per person bör de kunna hysa i sina hem, de är ju sådana Goda Personer detta mediafolk enligt egen utsago.
Detta bara några små förslag, finansieringen bör inte vara något större problem för svamparna, regeringen behöver bara fortsätta som hittills tills Sveriges ekonomi pyspunkar, men Sverige har ju öppnat sina hjärtan ….
Josefin Utas är troligen med tanke på efternamnet Svenskbyboättling och härstammar därmed från en av de första generationen invandrare i Sverige i modern tid, nämligen den svenska folkspillra som invandrade från några århundrade i exil i Ukraina. På 30-talet var förhållandena i Sverige inte så muntra för invandrare. Statarliv och minimal hjälp väntade. I en allt mer globaliserad värld har jag en känsla av att vi kommer återgå till Dickens värld där öppenheten kanske finns kvar men inte förmånerna. Vad är nästa steg? Troligtvis idrottshallar och sen tältläger?
Skattetrycket kommer att skärpas…
Det finns ingen annan utväg.
Det kommer inte in speciellt mycket mer pengar för att man höjer skatten. Det är på max.
Det blir mänsklig misär, det finns ingen annan utväg.
Björn avskaffat ränteavdrag räcker gott. Vilket har andra positiva effekter.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Vilka andra positiva effekter är det, Nanotec?
Tydligen så hänvisar man på kommunal nivå till beredskapsplaner vid kris
"– Det blir en ganska teoretisk fråga, det man kan konstatera är att det finns beredskapsplaner på att flytta hela kommuners befolkning i händelse av katastrof, så kortsiktigt kan inte jag se att det finns någon utdömd kapacitet. Det är något som samhället klarar, säger Per Karlsson till SR P4 Dalarna."
Synd att det inte ges exempel på en sådan.
Tanken slår mig att en olycka kommer sällan ensam, farligt att sträcka på ett samhälles resurser till det yttersta.
Även fast jag röstar SD så har jag på något sätt trott att våra politiker skulle få upp ögonen för vilken oerhört prekär situation de försätter landet i.
Men efter dagen presskonferens så är jag för första gången rädd på allvar.
De verkar helt enkelt inte greppa vilka konsekvenser dagens situation kommer att få för vårt samhälle.
Jag fruktar att vi inom kort kommer att ha en väpnat konflikt i någon grad inom vårt land.
Vilka krafter detta kommer att släppa lös det kan man drömma mardrömmar om.
Hm, med tanke på att vi militärt är aktiva i Afghanistan, har varit det i Libyen, och ekonomiskt stött upproret i Syrien är de väl snarare krigsbyten än flyktingar?
Hög tid att skippa kaffet för gamlingarna. Sylten är redan borta.
En migrationsminister som tror att det kostar miljoner istället för miljarder är skrämmande.
Men Fredrik Reinfeldt har ju flugit över Sverige och konstaterat att det finns gott om plats.
Ja, plats finns det gott om, men eftersom det tydligen är farligare att bo på svenska "landsbyggden" (eg jämtland) än där de flyr ifrån så blir det ju så att det inte finns så gott om plats. Dessutom så saknas det bebyggelse på den större delen av sverige – om det är farligare att bo inomhus på landsbyggden så kan man ju fundera på hur det är att bo utomhus…
"Jag flyger ofta över den svenska landsbygden och det skulle jag vilja råda fler att göra. Där finns oändliga fält och skogar. Där finns mer plats än man kan föreställa sig. De som hävdar att landet är fullt, de bör visa var det är fullt." – Fredrik Reinfeldt. Problem solved.
haha ja han är en tomte av hög klass 🙂
I Polen tillgreps vid andra världskrigets slut så kallad tvångsinkvartering i villor och större lägenheter med få boende.
Jag vet ett äldre par med villa som mottog 8 personer. Dessa nya människor blev kvar i 40 år.
Jag skulle tro, att enbart Södermalm skulle kunna svälja några månaders inflöde av migranter enligt denna modell av sampackning.
Men det krävs, att förfogandelagen (1978:262) ändras till att gälla fredstida krissituationer. I dag gäller lagen bara i krig.
Mottagningen kommer inte att kollapsa, nya asylplatser kommer att hittas och upphandlas där det behövs.
Däremot kommer mottagningsplatserna att bli sämre och sämre, och allt eftersom 1000 personer per dygn fortsätter komma, så kommer även genomslussningstiden att öka. Det är allvarligt, eftersom det innebär att människor kommer att bo i tillfälliga lösningar i månader och i värsta fall år innan de kommer vidare. De lindrigt överbelagda flyktingförläggningarna kommer att te sig som ett lyxproblem vid sidan av vad som komma skall. Det eländiga är ju givetvis att en stor del av detta hade kunnat undvikas om vi för ett år sedan hade börjat förbereda kommunerna på den här situationen, man hade ju till och med hunnit bygga nya förläggningar. Men det var ju viktigare för våra kära politiker att gräva ned sig i sina skyttevärn och fortsätta sina enormt konstruktiva agitationer, "vi är genetiskt hotade" (sd) och "vi ser en våg av flyktingar komma men eftersom de är lönsammast då vi inte gör någonting och vi är lite förståndshandikappade så tänker vi inte ta tag i frågan, vi är väl inte rasister heller?" (resten). Därmed blev ingenting gjort.
Jag är stolt. Hade det gjort någon skillnad om Kalle Ankapartiet fått egen majoritet?
Kalle Ankapartiet brukar endast få några få röster och har så vitt jag vet ingen som företräder partiet. Men skillnaden mot i dag är kanske inte så stor.
Till Tyskland kom 10 000 per dygn i september och de ska lla utvisas eftersom de saknar asylskäl (kom via annat EU-land) inom 3 månader, säger deras inrikesministerium. Tre nya chockvågor kommer att dramatiskt mångdubbla invandringstakten denna höst och vinter. Dels att de 10 000 om dagen till Tyskland omdirigeras till Sverige istället, och även den takten i sig kan flerdubblas. Dels att uppåt en miljon som redan finns i Tyskland avvisas och tar sig till Sverige i en klump. Och dels att varje anonym arabisk man som kommer hit kommer att ta hit ett dussin anhöriga helt lagligen via flyg.
Centerns partistämma helt nyligen beslutade att man ska föreslå lagstiftning som gör det möjligt att söka asyl i Sverige via svensk ambassad. Miljoner verkliga flyktingar i Jordanien och Libanon kan helt enkelt knalla in på ambassaden och sen flyga till Sverige lagligt. Sverige har ambassader även i Damaskus och Bagdad. Säger man att man är syrian så får man automatiskt asyl i Sverige utan frågor eller utredning. Så det kan bli en fjärde chockökning av invandringstakten ifall Centerns nya lagförslag blir verklighet, och vilken politiker vågar vara rasistisk nog att rösta nej till det? Enda gränsen för invandring är Öresundsbrons kapacitet på cirka 100 000 om dagen.
Migrationsverkets generaldirektör sa KLART OCH TYDLIGT att det inte finns någon bortre gräns på hur många man kan ta in. Let the haveri begin.
Ytterligare 2-5 miljoner flyktingar sitter fast i Turkiet därför att regeringen där använder dem som utpressning för att kunna bomba PKK.
Typ; -Nu tänker vi bomba skiten ur PKK en gång för alla och om ni i EU protesterar så öppnar vi gränsen och ger er dessa miljoner också.
Varför tror ni Kaplan m.fl blivit så tysta om kurdfrågan trots att svensktränade trupper där nu får bomber i huvudet varje dag. Sossarnas partipiska funkar tydligen även på miljöpartistiska ministrar.
"We are the Borg. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile." Nä, inte riktigt, men ungefär lika svårhanterligt i verkligheten som i film.
Problemet med gränskontroller är att det inte stoppar någon ( om det nu är syftet) för när någon stiger av färjan så är enda alternativet att gå iland. Om det ska ha effekt så måste resans påbörjas stoppas, det lär tex knappast Tyskland eller Danmark göra då dessa länder blir av med problemet.
Kolla denna länk som aktivt uppmanar att åka till Sverige
https://mobile.twitter.com/fluchthilfeat/status/641607644621484036
Givetvis kan vi stoppa människor att ta sig in i Sverige. Om vi vill!
Det viktigaste för att stoppa detta är ju dock att vi TOTALT sätter stopp för samtliga uppehållstillstånd, bostäder och bidrag ska heller inte delas ut!
Tror du nån kommer hit i såna fall?
Sen bör man aktivt upprätta en myndighet som utreder alla fall där individer fått uppehållstillstånd på falska grunder.
En sån myndighet kan även gå igenom vilka grupper som har hemländer som är säkra nog att åka hem och återuppbygga. Det finns ett flertal, tex hela exjugoslavien, Somalia , Irak , Afghanistan, Eritrea med flera i all oändlighet.
Skulle länderna vägra ta emot sina egna medborgare (befolkningsöverskottet) bör detta samordnas via hela EU. De som vägrar ta tillbaka sina medborgare bör sanktioneras!
EU och Sverige måste få ett slut på detta förbannade kaos! Antingen det eller går EU och Sverige totalt under på sikt. Detta kommer i slutänden leda till att hela kontinenten sätts i brand igen och/eller att hårdare krafter kommer ta över makten.
I sistnämnda fallet kan vi säga adjö till den lilla demokrati vi har kvar.
Politikerna i EU leker med elden! Minst sagt!!!
Inte så lätt, folk slussas norrut genom Europa och hamnar där det tar stopp. Alla vet att inget civiliserat land kommer låta människor svälta och frysa ihjäl på backen. Repatriering är teoretiskt möjlig när det blir fred i hemländerna.Men med tanke på hur det ser ut i Mellanöstern så lär det inte inträffa inom överskådlig tid. Under den tiden hinner man etablera sig, barn som föds blir svenska medborgare osv. d.v.s. bandet med forna hemländer kommer kännas allt svagare allt efter tiden går. Vi tycker att barackboende är uselt men för dessa kanske det upplevs som en trygg lyx.
Det är helt enkelt nya förutsättningar och det kommer vara svårt att ställa om sig. Jag kan inte se något realistiskt scenario där det återgår till det som varit.
Gränserna kommer troligen stängas, inte ens de i toppen som önskar massinvandring önskar det som sker just nu.
I längden hotar dagens anstormning även en framtida kontrollerad invandring.
Människorna kommer inte att frysa och svälta ihjäl, de kommer frivilligt åka hem innan det sker.
Om detta är civiliserat eller ej kan man ju diskutera, det kommer ju väga mot ett rätt rejält kaos som garanterat kommer om inte detta stoppas.
Att folk delvis etablerat sig är ju ingen ursäkt för att de inte kan återvända, det är helt enkelt inte svenska folkets problem.
Nej jag håller med om att det är svårt att se något realistiskt scenario, oavsett hur man vänder och vrider på det hela.
Det kommer bli kaos oavsett!
Blir intressant att se hur svenska folket kommer ställa sig till det tilltagande kaoset dock. När får SD majoritet? Vad kommer ske då?
Som ett resultat av stormakten USA:s deltagande på den sunnimuslimska sidan, tillsammans med Saudiarabien, Qatar, Turkiet, sunnitiska jihadister et cetera, i Mellanösterns långvariga konflikthärd mellan sunni och shia, har jag fått uppfattningen att flyktinggeschäftet med bas i Nordafrika och Mellanöstern prioriterar att muslimer och då främst sunnimuslimer kommer till Sverige.
Islam är en missionerande religion. Viktigt att känna till är att sunnimuslimska jihadister vill erövra Europa. Den saudiska salafi-wahabbistiska missionen via moskébyggen är omfattande, särskilt till Sverige. Därför ligger det i jihadisternas intresse att det finns så många muslimer som möjligt i Europa.
Detta innebär då att flyktinggeschäftet mot betalning transporterar kristna och andra otrogna på ett relativt osäkert sätt till EU, medan sunnimuslimer generellt sett får åka betydligt säkrare till EU, är min uppfattning.
De muslimer som är i Sverige, även om de är moderata, kan radikaliseras under rätt förutsättningar, t.ex. utanförskap. Det kan bli många jihadister till slut, som kan sätta skräck i samhället. Julruschbombaren i Stockholm 2010-12-11 är nog bara först i raden av många framtida terroriserande jihadister på svensk botten, ty i Sverige finns Europas i särklass flyktingvänligaste regering och kulturetablissemang samt generösa välfärdsförmåner.
Svensk försvars- och utrikespolitik, sedan många år, går i praktiken ut på att vara USA:s geopolitiska bitch. Detta är inte odelat positivt, ty USA har ett mycket dåligt rykte bland muslimer generellt sett, vilket ökar sannolikheten för muslimska terrorattentat riktade mot civila i Sverige.
Det ser mörkt ut!
Spännande detta. Två utmärkande drag för sverige möts på nåt sätt i en perfekt storm; oförmågan att bygga bostäder tillsammans med den obegränsade viljan att vara världens humanitära stormakt (för människor som har förmåga att ta sig hit dvs, utlandsbiståndet skär man ju duktigt i).
Detta i en tid när bristen på politiskt ledarskap är större än någonsin.
Get your popcorn..
Som en liten anekdot kan jag ju berätta att min flickvän behövde vänta 15 månader på att Mig. verket enbart skulle titta på hennes ansökan. Hon är disputerad fysiker ifrån Sydkorea och alla handlingar gällande ett sambovisa var på engelska. Ansökan var en trivialitet, men trots det tog det alltså 15 månader innan vi ens blev tilldelade en handledare.
Nyligen har jag dessutom börjat jobba i Hamburg, även här ser man samma indiktioner på en systemkollaps i den offentliga byråkratin. Enbart att registrera sig som boende i staden (vilket krävs för att bankkonto etc) har en väntetid på 3 månader. Givetvis har det att göra med den stora asyilinvandringen som sätter krav vida bortom de ramar byråkratin är dimensionerad för.
Jag förstår att folk är på flykt och att man kan leva ett bättre liv i norr. Samtidigt är det väl politikernas uppgift att värna om det egna folket? Den nivå av inkompetens man ser just nu snuddar vid landsförräderi. I vart fall borde det vara straffbart att så kapitalt misslyckas med sin uppgift.
Ämnet har för länge sen passerat gränsen då det var värt att diskutera, det många varnade för har nu inträffat och systemkollapsen är bara en tidsfråga.
Vad gör svensson när han inte längre anser att samhällskontraktet upprätthålls?
Min tanke också, även om vi slår helt stopp nu.
Hur ska de komma i arbete? Tror någon att de sysselsättningssiffror, 50% efter 8 år, 65 % totalt, baserade på den blandade immigrationen från MENA, Asien och Balkan som skett de sista 20 åren på något sätt går att jämföra med de som kommer idag. Kompetensregn – tjena!
Riga 30% av syrierna som kommer nu har universitetsutbildning. Med en intensivutbildning av dessa i svenska och validering av kunskaper kommer vi snabbt att ha nya skattebetalare och viktigare fler läkare ingenjörer mm. Ja vi har för få lärare i SFI så min uppfattning är att vi nu får prioritera. Ett systemfel i själva omhändertagandet var att det tidigare har placerats så många långt ut i skogen. Nu när prognoserna överskrids är det en annan sak med skogsplaceringar.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Du tycks verkligen tro på det du predikar. Det kallar jag religion, även om du inte tror på någon Gud.
Att flyktingar har "universitetsutbildning" har vi fått höra i decennier nu, men arbetslöshetsstatistiken är tydlig, det finns inget som talar för att de har relevant utbildning för svenska förhållanden.
Vidare så kan man också klart ifrågasätta om integration med dessa mängder ens är möjlig, risken är stor att med dessa volymer att vi kommer få se samma konflikter som de flydde från, blossa upp här.
Nanotec: Varför ljuger du? Det kan omöjligen undkommit dig den kritik som SVT mottagit för det falsariet. Berätta gärna varför du tar till kraftiga lögner när du sannolikt vet annat?
Här kan du ta del av de korrekta siffrorna vad gäller flyende Syriers bildningsnivå: http://www.scb.se/Statistik/_Publikationer/UF0506_2013A01_BR_A40BR1406.pdf
Förstår jag rätt minskar antalet från Syrien och ökar från bland annat Afghanistan, men det är kanske där de riktiga raketforskarna bor?
Att de ökar från Afghanistan är ju inget konstigt. ISAF/USA/NATO/Sveriges urdragning från landet har ju sänkt säkerhetsnivån rejält för befolkningen. Men det var ju vad folkhemsfundamentalisterna ville, så de är väl nöjda nu gissar jag.
Visste inte att det bara var folkhemsfundamentalisterna som ville det.
Vänstern ville ju det också, men de vill ju ha maximalt med invandring, så det är ju inget överraskande. Så länge inga svenska tolkar från Afghanistan släpps in så…
Källa på utbildningsnivå tack!
Hur kan man veta något om utbildningsnivå och yrkeskunskaper då detta pågår just nu. Jag tror man ligger månader efter i registrering samt att offentlig statistik brukar släpa 1-2 år under normala förhållande.
Men som utgångspunkt för skattning av kompetens så kan man se hur utbildningsnivån låg i Syrien innan kriget startade för ca 4 år sedan. Utifrån det kan man sedan göra skattningar.
Sedan är det så att utbildade kompetenta och eftertraktade människor behöver inte fly. De blir helt enkelt rekryterade och flyttar, förmodligen till USA och Kanada.
Unknown du är en bedräglig person, som jag fortsättningsvis vet är opålitlig. Du anklagar mig för att ljuga och ger mig en länk där man får 31 träffar och nr 1 från SCB Temarapport 2014:6 på sidan 9 framgår att 2013 hade 39% eftergymnasial utbildning av invandrare under 2000-talet när det gäller 25-64 år gamla invandrare. På sidan 16 syns tydligt att syrier ligger på ca 30-32%.
Jag tycker att det är dags för dig att be om ursäkt för ditt angrepp på mig. Varför tar du för givet att jag lyssnat på SVT – är det din viktigaste nyhetskälla? Jag har helt missat kritiken mot SVT.
Den källa jag hade var en artikel på dött träd i DN, SVD eller DI för fredag lördag eller söndag och den artikeln ligger nu som underlag till ca 25 återanvända champinjonlådor med äpplen på en lastpall i det äldsta lilla växthuset som saknar tak men går att stänga mot rådjur. Jag har ingen lust att packa om äpplena.
Nanotec
Tror en del folkhemsfundamentalister väljer att ta med barn under 15 för att kunna säga "titta de har inte ens gått ut grundskolan"…
@nanotec
Vad innebär universitesutbildning för dig?
För mig innebär det minst tre års högskola och godkänd examen.
Så för mig har 10 procent av syrierna som kom mellan 2009 – 2013 och är mellan 25 och 64 år universitetsutbildning.
http://www.tino.us/2015/04/onsketankande-av-stefan-lofven-att-30-procent-av-syrier-har-hogskoleutbildning/
Sen kan man också fråga sig hur relevant utbildningen är om man har examen i syrisk historia, syriska språket, syrisk agronomi, syrisk statsbildning ……..
OBS, detta innebär inte att jag försvarar de som har svensk examen i genustrams eller liknande.
Att jämföra med Sveriges 33 procent högskoleutbildade.
Om man nu törs tro DN.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/var-tredje-svensk-har-hogskoleexamen/
Och om nu detta är relevant för integrationen vet jag inte.
Jag är tyvärr jäkligt skeptisk till det som händer idag. Trots att de enda två syrier jag träffat var högt utbildade och mycket begåvade.
Nanotec: Du får kalla mig vad du vill, faktum kvarstår att du ljuger. Varför?
– Sid 9 som du hänvisar till från av mig angiven länk (SCB) visar att 25% av invandrarna totalt har en eftergymnasial utbildning på 3 år eller längre. Detta gäller inte explicit Syrier. Nota bene att Du hävdade att "30% av Syrierna som kommer nu har universitetsutbildning". Detta kan du inte styrka.
– På sidan 10 i dokumentet kan du se att siffran för Syrier med eftergymnasial utbildning lika med eller längre än 3 år är drygt 10% (!) och för eftergymnasial utbildning som är kortare än 3 år är siffran ca 16-17%. Mig veterligen har vi ingen universitetsutbildning i Sverige som är kortare än 3 år. Vet du?
Jag hävdar fortfarande att du ljuger och ingen ursäkt är påkallad. Att du har DN som källa är ingen ursäkt. Tvärtom.
Lycka till med äpplena.
Cornucopia: Vederhäftigt värre. Impressed? Not so much.
Riga jag går på SCBs statistik och om du läser hela rapporten från SCB är förmodligen antalet med utbildning högre än gymnasium större än de ca 32% man kan se i diagrammet.
Från rapporten: "En forskarutbildning är betydligt vanligare i den utrikes födda delen av
befolkningen. Av de utrikes födda är 1,9 procent forskarutbildade medan
motsvarande andel för inrikes födda är 1,1 procent. Den vanligaste inriktningen på
forskarutbildningen bland utrikes födda är inom naturvetenskap, 32 procent." Inom andra områden är det högre för de inrikes födda. Naturvetenskap innehöll även matematik och data. För min syn på detta bör just dessa områden ganska lätt komma till stor användning i Sverige. Andra områden som medicinsk kräver säkert lite längre tid för validering.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Propp är du Unknown? Läs diagram 4 sidan 16. Summera de två staplarna, om du klarar av det.
Det har gått utmärkt att läsa ett antal godkända poäng på universitet som tex räknas vid jobbsökande. Om det idag inte går att få ut intyg på enskilda kurser vet jag inte men har läst ansökningar till jobb där jag tagit hänsyn till enskilda kurser. Många framgångsrika företagare har långa oavslutade universitetsstudier.
Förstår att du förmodligen har svårt att förstå ordet "ljuger" och beklagar detta drag hos dig. Om de 30% nu fanns i DN och inte i SVD eller DI betyder inte att den som därmed läst det ljuger. Du får tycka illa om DN och betrakta den tidningen som ovederhäftig men men… logiken.
Tycker synd om dig – förstår att du inte normalt klarar av att be om ursäkt. Äpplena blir snart fler i växthuset – ska kanske betrakta det som en ursäkt från Propp.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Ingen naturvetenskaplig forskning bedrivs i arabiska länder, så därmed bedrivs ju ingen universitetsutbildning alls eftersom universitetslärare ju är forskare. Det finns ingen industri i arabiska länder. De bedriver bara primitivt jordbruk, hushållstjänster och reparationer som skomakare, skräddare, cykelreparatörer och urmakare(!) Arbetsförmedlingens GD har åtminstone insett detta:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6259767&playaudio=5458884
En amerikansk överste och arabvetares erfarenheter av att försöka träna den tilltänkt demokratiska irakiska statens armé, angående hur stenåldersbeduinerna ser på utbildning:
http://www.meforum.org/441/why-arabs-lose-wars
Men det finns kanske en begynnande arabisk probleminsikt?
https://www.youtube.com/watch?v=YzRN1krq848
Johan Westerholm kanske också är en folkhemsfundamentalist?
http://ledarsidorna.se/2015/06/en-fjaril-gor-ingen-sommar/
Tino och SCB (3 år eller längre på universitet) anger att 10% av syrierna är högutbildade:
https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10153151597203231:0
Verkligheten is a bitch.
I Tinos länk står att läsa att 4% av syrierna hade en högskoleexamen innan kriget. Enligt fundamentalisterna hos Världsbanken. Vem bryr sig om fakta?
En eftergymnasial utbildning är INTE samma sak som en kandidat eller magisterexamen.
Jag får erkänna att jag finner diskussionen om utbildningsnivån på de invandrande aningen absurd. Inte specifikt i denna tråden, men generellt sett, och Inte för att den pågår eller är irrelevant. Det hävdas att vi behöver mer arbetskraft för att klara av att ta hand om de äldre. Och att de som kommer är välutbildade. Det påstås att det förbättrar situationen i Sverige åt de som bor här. Så kan nog också vara fallet.
Men landet de kommer ifrån då? Är inte det ett land som alla andra, som precis som Sverige gynnas av att ha högutbildad och ung arbetskraft. I fall en läkare tar sig i från iraq till sverige går iraq miste om en läkare, en resurs för samhället välstånd är nu borta.. utan att ursprungslandet får något i gengäld.
Så visst, man kan prata om samhällsnytta. Men för vem.
För migranten så klart. Paul Collier som är auktoriteten inom området är tydlig, oftast förlorar både emigrant- och immigrantland, men migranten tjänar på det.
canislupus det är många som försöker ge intryck att alla invandrare är analfabeter eller näst intill. Värre är att allt för många tror det är sant. Jag lyckades reta upp några folkhemsfundamentalister idag.
Du har helt rätt med ditt exempel för Irak och Sverige. Samtidigt tar det tid innan läkarens kompetens är verifierad. Förutom kunskaper i svenska krävs förmodligen också viss kompletterande utbildning här. I många andra yrken krävs körkort och Irakiska körkort godkänns inte för invandrare bara turister.
På sikt vinner flyktingarna, svenskarna och landet flyktingarna kommer från. Nu har vi kraftiga investering för att integrera en stor flyktingström. Det tar tyvärr lång tid innan de flesta kommit i arbete. Risken finns att det blir en svår tid för många av flyktingarna. När kriget är över återvänder en del medan andra stannar.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Nanotec: Du påstod att 30% har universitetsutbildning och du kan fortfarande inte styrka detta. Det spelar ingen roll hur du än hppar mellan tabeller i rapporten från SCB. Att summera staplarna i tabell 4 sid. 16 kommer inte att styrka din tes och det vet du så varför framhärdar du med din lögn?
Att jag ska be dig om ursäkt för att du medvetet ljuger kan du fetglömma.
Propp att du inte förstår SCB:s rapport och inte kan summera två staplar i ett diagram är ditt problem. Får beklaga din intellektuella brist.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Den ena stapeln anger hur många som har längre universitetsutbildning och den andra kortare men båda grupperna har universitetsutbildning. Detta gäller oavsett vad eventuella profeter för folkhemsfundamentalister tycker.
Nanotec: Du vill verkligen inte ta till dig fakta. Som jag tidigare skrev är den ena stapeln representativ för eftergymnasial utbildning som är kortare än 3 år och den vill du slå ihop med den andra stapeln om eftergymnasial utbildning som är 3 år eller längre! Begreppet universitetsutbildning nämns inte ö.h.t.
Hur många universitetsutbildningar är kortare än 3 år?
Dina spydigheter förändrar inte fakta. Sluta ljug.
Det är bara att släppa sargen.och inse att stora flyktingströmmar hör till normalbilden och det lär säkert fortgå under en längre tid. Man måste förstå att samhället kommer förändras och det är bara att acceptera och istället försöka forma en ny framtid så bra som möjligt.
Alla som hoppas på att klockan ska vridas tillbaka som det var förr, det kommer aldrig hända, inte ens om ett visst parti får egen majoritet så kommer man ändå bli tvingad att hålla sig inom vissa ramar bundna av konventioner m.m. Snacka är en sak, regera är en annan sak.
Därför är en diskussion om procent hit och dit på utbildningsnivå är ganska ointressant. Bättre att titta framåt och se hur alla dessa människor kan komma till nytta i samhället. Det är väl självklart att det inte är akademiker från Oxford som kommer hit utan vanliga människor från tredje världen.
Jag håller inte med, målet för framtiden måste givetvis bli att de ska repatrieras och att våra gränser ska återupprättas.
Folkvandringar och koloniseringsvågor har förekommit förr, skillnaden är att de förr har bemötts normalt.
Det är inte normalt att ett folk betalar skatt som går till avveckling av den egna nationen.
Det är heller inte normalt att folk låter sig styras av politiker som tillåter en kolonisering av DERAS kontinent.
Detta kommer att sluta antingen med att kolonisterna till slut tar över. ELLER att vi får se en folkresning inom både Sverige och Eu.
Nanotec – "…framgår att 2013 hade 39% eftergymnasial utbildning av invandrare under 2000-talet när det gäller 25-64 år gamla invandrare. På sidan 16 syns tydligt att syrier ligger på ca 30-32%."
Hur vet man det? För att de har sagt det? Eller har de med sig betyg/examensbevis från sitt hemland, men tyvärr har de tappat passet?
Sen har det väl ganska tydligt framkommit att det handlar om "eftergymnasial utbildning" vilket inte är detsamma som universitet.
Att man sen borde kunna ge folk med en verklig utbildning (som kan kontrolleras via tester eller nåt) en förtur i systemet tror jag väl inte nån har något emot.
Jag hoppas det tas emot många i Marks kommun, speciellt i det lilla samhället Sätila. Där behövs det mycket mångkultur.
Nu "exploderar" antalet flyktingar/asylsökande i Finland, de räknar med att det ska komma ca 50k i år, dvs drygt hälften av vad det kom i Sverige förra året när det inte var stor asylkris. De flesta lär vara från Irak som Finland inte har något "återsändaravtal" (eller vad det hette) med, Irakierna trodde de hittat en lucka där. Som finnarna avse att täppa till.
Förra året kom +80% av de som sökte asyl i norden till Sverige. Troligen kommer inget av de övriga nordiska länderna nu upp i de volymer Sverige hade innan det blev stor flyktingvåg.
Sverige har med sin signalpolitik helt och hållet bäddat för vad som nu sker. Det är mer än väl känt att Sverige har Europas i särklass slappaste asylsystem och det är närmast frivilligt att lämna landet om man får avslag.
Kvinnor från Syrien i åldern 16-35 år av kristen bakgrund har inga problem då dom kan få jobb som inneboende barnflicka eller au-pair hos medel och överklassen i utbyte mot eget rum och gratis mat. Männen och barnfamiljer får det svårtare. Dom vill ingen veta av, så dom får sova i ett tält i skogen eller under någon bro.
Cornu.
Jag vet att du inte gärna vill att man ska länka till de s.k. "hatsajterna", men idag blev du omnämnd som "Välkänd ekonomisk analytiker" på en av "de onda". 😉
(Har ändrat lite i adressen, men det löser du nog…)
http://av***lat.info/newsdesk/valkand-ekonomisk-analytiker-den-svenska-migrationshanteringen-star-infor-systemkollaps
Det svenska folket vill ha det såhär. Det har man visat genom att konsekvent rösta på de partier som drivit denna linje i decennier nu. Tiden har kommit för att ligga i den egenbäddade sängen.
Ni har ingen rätt att klaga, det har funnits alternativ som varnat för utvecklingen men dessa har ständigt ignorerats och förlöjligats trots att de har haft rätt om och om igen.
Washingtondrönaren Cornu har gjort mer än de flesta för att det ska bli så här.
/m2
På tal om systemkollaps.
http://www.reuters.com/article/2015/10/04/us-europe-migrants-germany-numbers-idUSKCN0RY0UY20151004
Vi är inte ensamma om problemen. Dock har vi bara oss själva att skylla. Tyska politiker är lika korkade som våra.
Propp fd Unknown jag har haft strömavbrott och därför kan jag först nu svara dig. Förstår att du hakat upp dig på orden eftergymnasial utbildning, högskola och universitet. Om du anser att jag använt något ord fel där så säg det då och uppför dig som en vuxen. Om det idag inte går att läsa några betyg eller poäng på ett svenskt universitet och få ut papper på det så gick det åtminstone tidigare. Vad gäller andra länder gäller säkert olika beteckningar.
Vänliga hälsningar
Nanotec
http://www.stockholm.se/bokningen
Stockholm kommun går ut med tvång för idrottsförvaltningen att med tre timmars varsel ställa idrottsanläggningar till förfogande för flyktingar.
Nanotec: Ja uppenbarligen har du "använt ord fel". Poäng till dig för den omskrivningen av ordet tokljuga :O
Läs mitt första genmäle, mina invändningar framkommer där om du nu redan har glömt.
"Uppföra dig som vuxen" är det du som har problem med. Det är inte jag som framfört spydigheter i brist på fakta.