OECD lämnade igår över en utredning av den svenska skolan till regeringen, efter att alliansregeringen beställt just en sådan utomstående granskning från OECD. Rapporten totalsågar den svenska skolan, men ger också en detaljerad åtgärdsplan för hur svenska skolan ska kunna lyftas. Utredningen ska nu utredas och begravas, då inga åtgärder passar in i den ideologiska uppfostringsanstalten skolan. Lära sig bör svenska barn göra hemma. Tillägg: OECD har nu tillämpat censur och tagit bort den 181-sidiga rapporten från sin webplats och ersatt den med en Powerpoint.
I stort sett hela OECD:s utredning är citerbar, och av en kvalitet man inte ser i svenska utredningar. Sakligt, objektivt och kärnfullt. Både kritik framförs, samt lösningsförslag, och utan den sedvanliga politiska och ideologiska ankdammen som gäller i svenska utredningar.
Utredningen ska nu utredas, men man ser omedelbart att denna utredning kommer totalt misslyckas. Gymnasieministern flosklar ur om styrkedjor:
“Vi måste få en bättre styrkedja. Vi ska titta på detta nu och det kommer att vara en viktig uppgift för skolkommissionen men vad det hela kommer att landa i får vi återkomma till, säger Aida Hadzialic.”
Utredningen hittar ni här i alla sina 181 kärnfulla sidor (PDF Tillägg: OECD har nu tillämpat censur tagit bort den 181-sidiga rapporten från sin webplats och ersatt den med en Powerpoint – länken går inte längre till rapporten), späckad av källor till hjärnblödning. Innehållet är explicit och absolut inte lämpat att ta till sig på arbetsplatsen (eng NSFW – not safe for work).
Som bekant är utbildningssverige i totalt förnekelseläge. Bland annat har man konstaterat att PISA-frågorna är för svåra för svenska elever och alltså måste hela PISA-resultatet ignoreras. Frågorna kräver nämligen att man måste kunna läsa, vilket tydligen inte är ett krav på svenska skolans niondeklassare.
Nedan följer ett urval av grafer från rapporten.
“Om man inte undervisar eleverna i matematik så lär de sig inte heller någon matematik”-grafen
Svensk undervisning i matematik vs matematikundervisning i övriga OECD-länder. Källa: OECD |
“Om eleverna inte är i skolan kan de inte heller lära sig någonting”-grafen
I 66% av skolorna har mer än 50% av eleverna kommit för sent till lektionerna,
de senaste två veckorna innan PISA-testet. Sämst i OECD. Källa: OECD |
“Svenska skolans betyg har ingenting med elevernas kunskaper att göra och kan och bör totalt reformeras – att införa fler år med betygssättning kommer inte ändra något”-grafen
Betygsinflation i en bild. Ju sämre resultat på PISA, desto högre betyg (“meritvärde”) får
svenska elever med sig när man slutar grundskolan. Källa: OECD |
“Svenska skolan är grovt ojämlik och diskriminerar och systematiskt missgynnar hela grupper av elever, som t ex pojkarna”-grafen
Svensk skoldiskriminering och systematiskt missgynnande. Här pojkars och flickors betyg.
Detta är antagligen den viktigaste jämställdhetsfrågan som finns, där vi kommer få hela generationer av outbildade frustrede män, som hamnar utanför arbetsmarknaden. Det märks redan på att i den yngsta gruppen chefer är majoriteten kvinnor. Som tidigare påtalat har flickor med invandrarbakgrund högre snittbetyg än svenska pojkar. Källa: OECD |
“Det är inte bara medlet på PISA-resultaten som faller, utan andelen toppstudenter har också halverats”-grafen
“Läraryrket är lika uppskattat av samhället som andelen elever med toppresultat i matematik är obefintligt”-grafen
Kanske även känd som “kunskapsfientlighet”-grafen. 4% av lärarna tycker att undervisning är uppskattat av samhället.
Källa: OECD |
“Uppenbarligen är det inget fel på svenska lärares löner, då de åtminstone är högre än PISA-resultaten”-grafen
“Svenska staten har inget att säga till om i skolan och kommer alltså inte heller kunna genomföra några åtgärder då det är kommunerna eller skolan själv som bestämmer”-grafen
Även känt som “förstatliga skolan”-grafen. Källa: OECD |
Jag skulle kunna lägga ut mer, men jag är mån om mina bloggläsares hälsa.
Läs gärna hela rapporten, men se till att ha psykofarmaka (eller sprit) tillgänglig, samt 112 färdiginkappat på telefonen.
Men ni behöver inte oroa er.
Inte en enda av åtgärderna som OECD föreslår kommer genomföras, och speciellt inte “urgently”, utan kanske möjligen eventuellt utifall att först om 6 – 7 år.
67 kommentarer
MVG på den redovisningen!
Har en pojke skrivit den? Isåfall VG+!
Den svenska institutionella kollapsen hade ju kunnat anses vara fullständig om det inte vore för det fortfarande väl fungerande floskel maskineriet. Kunskapssamhället …
Amen
Inga problem! Regeringen kommer i valrörelsen om tre år att föreslå att nästa mandatperiod anslå en halv tusendel av statsbudgeten till en särskild PISA-peng. Borgarna kommer som vanligt skriva debattartiklar där de anklagar regeringen för att ha kopierat exakt det som de själva föreslår, som om det vore ett argument för någon att rösta på dem istället.
Jag ser presskonferensen nu. Lustigt hur svenska ministrar, partiledare och toppbyråkrater envisas med att uttala den text som deras PR-konsult skrivit åt dem och som de oengagerat läser upp innantill, på dålig engelska istället för att använda tolk. Skolministern försöker förengelska uttalet av byråkraten Ekströms namn på ett komiskt sätt: "Äckstrååm". Och varför ser han alltid ut som en pojke som bär kostym för första gången i sitt liv? Den här gången har åtminstone kavajen ungefär rätt storlek, men slipsen är en katastrof.
Tack för två helt underbara kommentarer!
Nu är väl detta dessutom (och dessvärre) utredningen av PISA 2012 som redovisades och chockade Sverige så långt efteråt som i december 2013?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pisa_%28utbildningsstudie%29#Pisa_2012_.28publicerad_i_december_2013.29
Då PISA genomförs var 3:e år får man alltså till ovanstående hålla i huvudet att PISA 2015 redan har genomförts – men att resultaten från den nya omgången ännu inte är offentliga och/eller har sammanställts. Med samma timetable som ovan kommer detta inte att ske förrän i december 2016 – lagom tajmat för att debatten skall lägga sig och glömmas bort under jul- och nyårshelgerna.
Stort fett rött PISA-kryss i almanackan för december 2016 rekommenderas!
Den här länken skulle varit med åsså…
http://www.skolverket.se/statistik-och-utvardering/internationella-studier/pisa/pisa-2015-1.207529
Helt riktigt, Peter. Och inga som helst åtgärder har genomförts sedan PISA-resultaten offentliggjordes, så utvecklingen lär fortsätta mot botten.
Att vända skutan innebär ju att en massa "burkar med maskar" öppnas. För det första är det ju mot ideologin att ställa krav på ungdomarna. Ska man ställa krav måste man ju ha regler, ska man ha regler måste man också ha någon form av påföljd om reglerna bryts. Att ha uppförandebetyg och att överhuvudtaget tänka tanken att kunna bestraffa en elev är otänkbart.
Skulle det otänkbara ändå bli tänkbart kommer kränkthetsfaktorn in. Att bli bestraffad är ju en kränkning. Att få dåliga betyg är OCKSÅ en kränkning. Att kränka någon är det värsta man kan göra, och som lärare riskerar man ju att bli av med jobbet.
Många av dagens übercurlande föräldrar ställer ju till med en massa bråk om deras små älsklingar skulle få dåliga betyg bara för att de kanske inte gjort läxor (läxor är fult) eller varit närvarande på lektionen.
Nåja, nu ska jag hjälpa min dotter skriva färdigt hennes skolarbete om hur det var att leva på respektive sida om berlinmuren under vk2 😉
Fanns det en tocken mur under den perioden ?
Skepparn, det var ett hoax på sociala medier igår som hävdade att en lärare på den skola min dotter går på hade givit sin klass i uppgift att redogöra för hur det var att leva på bägge sidor av berlinmuren under vk2. Det skulle väl illustrera de låga kunskaperna hos lärarna antar jag.
Så en ny PISA-undersökning kommer under valåret 2018, om inte regeringen beslutar att lämna samarbetet med dem. Då har andelen elever vars föräldrar inte talar svenska hemma ökat från typ 25% till 35%, vilket kommer att ge stort utslag eftersom all undervisning upphör nånstans där när tio elever i varje klassrum inte förstår någonting av vad deras lärare säger.
Jag måste, återigen, rekommendera denna tidningsartikel av en engagerad och framgångsrik lärare, som illustrerar vad skolproblemen konkret består av:
En hel lektion gick åt till att reda ut skillnaden mellan orden "lång" och "hög".
http://www.sydsvenskan.se/malmo/battre-sprak-far-fler-elever-att-stanna-i-skolan/
@Skepparn "Fanns det en tocken mur under den perioden ?" Javisst! Berlinmuren uppfanns av Kennedy på 1930-talet. Har du inte gått i svensk skola eller?
Vilken ögonöppnare och solar-plexus-träff för de som inte följt med i ämnet mer i detalj. Detta måste dra ner byxorna för de ansvariga. Vi väntar otåligt på svar från dessa. Inte bara den sedvanliga korrekta klyschan att "det ser tyvärr ut som vi misslyckats men nu tar vi krafttag"(vilken gång i ordningen).
Ja Erik, Sverige måste vara ett av världens mest mesigaste land. Det har gått så långt att ALLAS rätt och intresse ovillkorligen ska tillgodoses, bokstavligen. Helt utan saklig grund och även om så fanns så är det omöjligt. Den politiska korrektheten i landet är monumental och i debatten får oftast marginalfrågor alltför stort utrymme. Och vad händer efter att aktuella frågor lyfts och debatterats? I alltför många fall, ingenting.
Våra politiker, t.ex, kritiseras ofta för att de har för bra villkor. Motsvaret är att de jobbar så mycket. Men uträttar det något, de som sitter i kammaren? Ingen som vet utanför! Naturligtvis har de flesta mycket att göra. Så mycket att de kan skriva böcker och driva företag vid sidan om och ändå få full ersättning och mer därtill. Givetvis finns det eldsjälar som verkligen drar lasset men frågan är om det inte behövs lite mer transparens om vad våra folkvalda egentligen presterar.
Jag är av den uppfattningen att de folkvalda inte ska få sitta för länge. Ersättningarna ska definitivt inte ökas utöver kollektivavtals-nivåerna. Att vara folkvald måste återigen vara en ära.
Vi måste skärpa lagföringen av politiker som missbrukar sin ställning. Särskilt där myglet kan vara som störst, dvs inom landsting och kommuner.
Mycket bra presenterat Cornu.
@Kaitalist; Läste artikeln men undrade först om den egentligen fokuserade på elever allmänt och inte bara nysvenska elever. Jag förstår att han för egen del måste motivera sina insatser som viktiga men det han gör måste vara slöseri med tid och sakämnes-lärande om man fortlöpande har svenskundervisning på ett bygg-gymnasium. Men det kanske är som i övrigt i landet. Vi kan inte kalla saker och ting för vad det är. Och har man börjat så blir det svårare att ändra ton i sak.
Samtidigt vet vi att media gör allt för att dölja sambanden och kostnaderna i skolan när det gäller nysvenskarnas fortbildning. Man riskerar att bli kallad rasist. Eivf ha olämpliga argument. Sverige är ett land i förnekelse.
@rttck
jag tycker han låter vettig, man måste börja se till att eleverna förstår vad man säger, 9 årig grundskola klarar inte av det. (Sen vet jag att norrmän inte riktigt förstår skillnaden mellan lang og høy, men man förstår ändå vad de menar, fast för en byggarbetare är det kanske en särskilt viktig distinktion).
Jag har frivilligt gjort läxhjälp för gymnasielever. En östafrikansk kille gjorde intryck för han hade brilliant talang för matematik. Men hans skrivna svenska språk var på fruktansvärt låg nivå. Han använde t.ex. inga prepositioner överhuvudtaget. Det var ändå överraskande lätt att förstå vad han menade, och jag misstänker att skolan nöjer sig med det. Fast han kan inte ha ett arbete som innebär användning av skriven svenska, t.ex. eposta sina kollegor. Så där är en förlorad ingenjör.
Jag tror man måste avskaffa svenska språket i svenska skolan, och hålla all undervisning på engelska. Det är överambitiost att lära en majoritet av eleverna två främmande språk, svenska och engelska. Engelskan är oundgänglig, men svenskan kan vi skippa.
Betyget blir givetvis F, Peter Andersson. Redovisningen resonerar inte kring alternativa åskådningar och tar ej uttförligt upp varken till könsmaktsstrukturer eller tar upp de känslomässiga följderna av att bli utsatt för kränkande rapportering från OECD. Dessutom hade inlägget kunnat lättats upp lite med t.ex en bild på en katt som åker robotdamsugare.
Om man bryr sig om sina barn = geners framtid, så flyttar man lämpligen ifrån Svärje.
Ja, för det är så illa att det är bättre att börja från absoluta botten i typ Rumänien eller var jag nu skulle ha råd att flytta än att ge dem en i alla fall relativt trygg medelklasstillvaro här?
Men det är klart, för högutbildade med hög inkomst och möjlighet att få en lika hög eller högre inkomst utomlands kanske det är en bra idé. Detta är ju i så fall ett allvarligt problem, då vi får "brain drain" från bägge håll så att säga. Dels försvinner de redan välutbildade, dels försvinner de elever som har störst chans till att bli välutbildade här hemma.
Det är ännu värre än så:
Individuellt – hur skall dagens svenska barn kunna hävda sig på den globaliserade arbetsmarknaden?
Klass mot klass – sossarna med stödtrupper håller som bäst på att riva sönder nästan hundra år av relativt framgångsrik jämställdhetspolitik och leder landet rakt tillbaka till det klassamhälle som rådde på 1800-talet. Hur i helvete tänker de?
Sveriges bästa – många hävdar att landets välstånd i mångt och mycket vilar på en den straka ingenjörstraditionen i landet……glöm det…..
Man får de politiker man förtjänar – om partierna envisas med att föryngra politikerkastet som de nu gör big time har då våra yrkespolitiker ens redskapen att förstå omvärlden?
Så rådet är ErikG – leta reda på de bästa skolorna på orten för dina barn eller dra till tex Finland. Den trygga medelklasstillvaron på Onsala eller var det nu kan vara är toppen men är det värt att barnen blir de internationella gatsoparna? Speciellt om du har pojkar.
Nulli secundus
Den svänska medelklasstillvaro du refererar till kommer vara utraderad om ett par generationer, eller fick du inte det memot? Att den naturliga eliten Exit-röstar så att det försvinner folk på löpande band är väl det bästa som kan hända om en förändring ska kunna ske.
Det finns inte längre några "samhällsklasser". Det är förlegad 1800-talssocialism. Det finns numera istället massor av olika nya communities och subkulturer online och på fritiden. I tillägg till yrkesidentiteten för de som anser sitt jobb vara intressant. Kollektivet har dött, individen frodas.
Det är bra att trappa ner på utbildningen tid så att inte fackidioter produceras för högtryck ända fram till kollapsen. Industriproduktionen minskar och företagen flyttar utomlands så det finns ett allt mindre behov av matematik. Allt måste ju balanseras. Men tyvärr får ungarna inte mer praktiska kunskaper. Utbildandet går bara högre upp i åldrarna och blir dyrare. Utbildningen är ett bra exempel på komplexitetens fallande avkastning. IT-tekniken gör att ungarna får svårt att koncentrera sig och inte tänker och analyserar något längre än näsan räcker och det har slagit rot i den stora massa också.
Som man känner sig själv känner man även andra.
Det gäller förstås även de som lever på IT. Ju mer information folk får desto mindre fattar dom och lättare hamnar dom i önsketänkande.
Ja, du är ju en utmärkt fallstudie i vad som händer om man survar på Internet dygnet runt istället för att jobba.
Du måste skilja på mikro- och makroekonomi och det har moralister svårt för.
Alltså i det mikroekonomiska är den en individ eller mindre grupp som agerar och försöker vara rationell och optimera sin situation. I den makroekonomiska världen är det en flock. Ett får kan avvika från flocken utan att det får någon betydelse. Om ett får börja fundera på flockens bästa och styra sin ekonomi efter detta är man på ett sluttande mot socialismen. Detta är förstås tokiga tankar och de har alltid misslyckats, men ändå kommer de ständigt upp
Instämmer med Urban att ungarna borde få lära sig mer praktiska saker. Slipa yxa, ängsslåtter, husbyggnad med timmer, ellära osv. Teori är kul men överskattat, särskilt om den kraschande industriproduktionen fortsätter.
De som sedan tycker att teori är kul bör naturligtvis få möjlighet till bildning.
Ellära?
Med dina exemplet hamnar vi ju nästan i en för Voltariansk tid…
Puh, skruvar av korken…. självmedicinerar.
Jag hörde den engelsktalande utredaren på radion och han ville främst ha verksamheten mer centraliserad. Det är istället bättra att låta eleven betala så att främst de med pengar får utbildning och det hela ses främst ekonomiskt. Inte politiskt korrekt, men mycket bättre vid kollapsen. Fackidioterna blir inte lika dominerande.
Kan vara kul att göra testet själv! Tänkte låta min 13 åriga son göra det. Han måste få förtjäna sin veckopeng. http://www.oecd.org/pisa/test/
Förklarar en del
http://www.varldenidag.se/nyhet/2010/02/05/Plusarkiv-DDR-och-den-svenska-skolan-De-formade-den-svenska-enhetsskol
Fungerande länk.
http://www.varldenidag.se/nyhet/2010/02/05/Plusarkiv-DDR-och-den-svenska-skolan-De-formade-den-svenska-enhetsskolan/
Inväntar en GDS-guide för utbildning av avkomman. Det här är sanslöst.
Den välutbildade medelklassen kommer att lyckas ändå, barnen får studiemotivation, läsvana, intelligenta diskussioner med stort ordförråd runt frukostbordet. sedan väljer man de bästa skolorna som ändå finns.
Systemet verkar riggat för att inte släppa fram "vanligt folk" och mindre bemedlade till en bra utbildning?
Medvetet? Aningslöshet? Varför har vänstern ingen vision om att de med sämst förutsättningar hemifrån är de som bäst behöver en bra skola som kompensation?
Vänstern behöver många outbildade, framtidslösa, desperata människor i sin stenkastande arme..
Brutalt uttryckt, men så är det faktiskt. Socialdemokraterna har sedan 1950 varit enormt duktiga på att skapa nya grupper av arbetare. Utan offentliga sektorns framväxt hade antalet människor som identifierar sig som arbetare varit mycket lägre. Egen i hemtjänst eller daghem hade inte röstat rött. Men till slut, med ökad mekanisering, effektivisering tar arbetarna "slut" i alla fall ur ett röstmaximerarperspektiv.
Nästa fråga är om den kommande medelklassen blir så välutbildad. Mängden vuxentid i daghemssamhället är försvinnande liten. Det krävs föräldrar som både ser problemet, vet vad de ska göra och har tid, ork och ambition att faktiskt göra det. Å andra sidan. Utbildningsväsendet suger så hårt att de barnen kommer att framstå som mycket imponerande i ett svenskt perspektiv. Internationellt sett, är det en annan femma.
PISA visar att Sverige har ett samhällsproblem och inte skolproblem i första hand. Sedan tassas det kring het gröt av ansvariga. De verkliga orsakerna hålls det fortfarande tyst om. Det ser mörkt ut för den stolta kunskapsnationen Sverige.
Bonusfråga pga lättja: skiljer det så mycket mellan könen i andra OECD-länder också? Undrar pga batik-vänner som inte tror på genushelvetets existens.
Att pojkarna missgynnas visste jag redan eftersom jag åtminstone inte är helt dum i huvudet. Vad jag dock inte tänkt på förut är att Sveriges bedrövliga resultat möjligen delvis kan förklaras just av att landet mobbar/fryser ut halva befolkningen i skolan?
Hur står sig pisaresultaten om man skulle ta tjejers och killars resultat för sig? Finns det några skillnader eller är båda grupper lika relativt gräsliga?
Pojkarnas problem börjar hemma. Eftersom föräldrar lurats att tro att skolan ska fostra, släpper föräldrarna en stor del av uppfostran. En del gör kanske förskolan, men det kvoten vuxen/barn samt manliga/kvinnliga indentifikationsobjekt är ju något annorlunda där, än i familjen. Detta leder till att framförallt pojkarna inte är skolmogna i meningen att de kan sitta still och lyssna en hel lektion, ännu mindre en hel dag. Mängden verklig undervisningstid är försvinnande liten i en svensk skolklass. Visst drabbas flickor av samma faktorer, men de åläggs hela tiden ett större ansvar vilket bara är bra för dem.
Bra skrivet. MEN denna slutsats är väl ganska naturlig? Den nivellering av löner som skett i Sverige gör ju att ansträngningar inte lönar sig. Dessutom så finns ingen lönetrappa utan det är som trisslotter. MEN det lönsamma är att publicera tyckanden gärna riktigt PK. Varför inte sätta fler skribenter et. al. i riktigt arbete och låta tyckarna få en välbehövlig praktik i verkligheten…..
Dom har ju helt missat den strukturella rasismen samt det snedvridna genusperspektivet i undersökningen!
Förväntar mig att Skolministern genast lägger upp en ny Youtube film och lägger allt till rätta igen !
VAR LUGN
Svenska skolan lär barn något annat. Vi vet inte exakt vad det är men vi kan vara säkra på att:
– Der gör svenska barn överlägsna. Särskilt i jämförelse med koreanska barn och andra som pluggar för mycket.
– Det inte går att mäta eller beskriva
KÄLLA: Mina barns lärare på högstadiet
Kan vi inte få höra Henrik Arnstads och Åsa Linderborgs analys av problemet och deras förslag på åtgärder? De är ju så kloka och balanserade och har stort inflytande över samhällsdebatten.
Åsa Linderborg är ju den historielösa kulturtanten som tycker att vi ska tacka en av 1900-talets värsta diktaturer för att de bidrog till att göra slut på naziregimen i Tyskland, trots att alla vet att de också startade andra världskriget tillsammans med Hitler, tågade in i Polen, arkebuserade tusentals krigsfångar i Katyn, anföll Finland och efter kriget låste in halva Europa i ett gigantiskt fängelse.
Jodå, henne känner vi. Men vem är Henrik Arnstad? Vad har jag missat?
Vänta några år så kommer rapporten troligtvis framstå i ett helt annat ljus.
Numera kan jag inte hitta den 181-sidiga rapporten via länkarna. Det kunde jag igår. Är anledningen att den fullständiga 181-sidiga rapporten hade en del obekväma sanningar, som den att när rapporten kom in på invandringens inverkan så påstår rapporten att invandringen inte har nämnvärt påverkat raset mellan 2003 och 2012 i PISA matematik?
Rapporten säger att elever med invandrarbakgrund har tappat 21 poäng, medan elever utan invandrarbakgrund har tappat 27 poäng. Hur är detta möjligt när Sveriges medelresultat har reducerats med 31 poäng mellan 2003 och 2012?
Först och främst måste man ändra minskningen av medelresultatet till 29 poäng, för att kunna använda siffrorna 21 och 27 poäng. Det har att göra med en normering mellan de bägge årtalen. Resultatet för elever utan invandrarbakgrund ligger över landets medelresultat. Resultatet för elever med invandrarbakgrund ligger under landets medelresultat. När andelen elever med invandrabakgrund ökar med 3 procentenheter på den andra gruppens bekostnad, så kommer deras viktning på landets medelresultat att öka.
Således drar elever med invandrarbakgrund ned landets medelresultat mer 2012 än 2003. Därför är Sveriges negativa kunskapsutveckling också ett direkt invandringsproblem.
Den globalistiska omgivning och den accelererande sociala oron i det svenska samhället som svenska elever känner är inte studievänlig, vilket påverkar resultaten negativt.
jag hittade en kopia på denna adress:
Improving schools in sweden
21 eller 27 synes inte stämma. Också osäkert om uppgiften på sid81, att immigrant har 58 lägre 2012 och 64 lägre 2003. Antag att uppgifterna om snittpoäng 509 resp 478 stämmer, liksom 88% resp 85,5% non-immigrant.
Givet att jag räknat rätt så får vi:
Om vi tror på 58 och 21, gapet 68 år 2003 och tappet 31 för non-imm.
Om vi tror på 58 och 27, gapet 37 år 2003 och tappet 48 för imm.
Om vi tror på 64 och 21, gapet 54 år 2012 och tappet 31 för non-imm.
Om vi tror på 64 och 27, gapet 81 år 2012 och tappet 44 för imm.
Om vi tror på 64 och 58, tappet 30 för non-imm och 24 för imm.
Om vi tror på 21 och 27, fel i någon av antagna snittpoäng 509 resp 478, 88% resp 85,5% non-imm.
@fredagfriday 01:13
Om man ska nämna resultatförändringen -21p för imm. och -27p för non-imm. så kan man inte använda sig av det officiella värdet Sveriges medelresultatförändring på -31p mellan PISA 2003 och PISA 2012 Matematik. Pga omskalning av värdena av jämförelseskäl mellan de båda årtalen, måste man använda ett nytt värde på Sveriges medelresultatförändring. Den fås ur resultaten för de olika elevindelningarna, enligt nedan.
Pisa-rapporten delar in eleverna i följande kategorier, vars andel av elevunderlaget redovisas i kolumn 3 nedan:
A = inrikesfödda med åtminstone en inrikesfödd förälder (dvs non-imm.)
B = inrikesfödda med två utrikesfödda föräldrar
C = utrikesfödda med två utrikesfödda föräldrar
D fås ur summering: D = B + C ( motsvarar = imm.)
Matematikresultat 2003:
A___517 poäng___88,5 %
B___483 poäng___5,7 %
C___425 poäng___5,9 %.
D beräknas då till 453,5 poäng
Och medelresultat = 517*0,885+483*0,057+425*0,059 = 510 poäng.
A – D = 517 – 453,5 = 63,5 poäng.
Matematikresultat 2012:
A___490 poäng___85,5 %
B___445 poäng___8,6 %
C___414 poäng___5,9 %.
D beräknas då till 432,4 poäng
Och medelresultat = 490*0,855+445*0,086+414*0,059= 481 poäng.
A – D = 490 – 432,4 = 57,6 poäng.
Mellan 2003 och 2012 förändrades A:s (non-immigrants) resultat med -27p, och D:s (immgrants) resultat med ca -21 poäng. Medelresultatet förändrades med -29 poäng.
Om man ska undersöka kvantitativt hur effekterna av invandringen inverkar på medelresultatet, då är A:s resultat norm tillika utgångsvärde.
2003 drog D ned A:s resultat med A – medelresultatet = 517 -510 = 7 poäng
2012 drog D ned A:s resultat med A – medelresultatet = 490 -481 = 9 poäng
Således drog D ned A:s matematikresultat mer än 2012 än 2003. Det är en effekt av D:s relativt låga resultat och att D ökade sin andel av det totala elevantalet med 3 procentenheter. På så sätt är Sveriges försämrade resultat en funktion av massinvandringen.
Källa:
http://dx.doi.org/10.1787/888932964927 Table.II.3.6b
Minsann, beställarna verkar inte vilja att allmänheten får ta del av rapporten (den 181 sidiga). Endast en riktigt dålig power point finns nu på OECD:s sida. WTF?
Rapporten finns på http://www.regeringen.se/content/1/c6/25/86/27/eacb321f.pdf
Fick en länk till den här bloggposten från min fru (som inte har en aning om våra heta gamla vcw-bataljer)… Ett länktips som hon hade fått i sin tur och tyckte var ett angeläget ämne att dela med sig med mig. Världen är liten eller nåt. Eller din blogg är stor.
Ja, utvecklingen är oroande.
Kanske vi som bryr oss skulle sadla om och bli lärare? Funderar faktiskt allvarligt på det.
Här finns den långa versionen av rapporten.
http://www.government.se/content/1/c6/25/86/46/48018eb4.pdf
fredagfriday hade tydligen också hittat en kopia någon annanstans.
Det kan vara värt att notera att 'Figure 1.10. Percentage of students arriving late at school, PISA 2012' handlar om de senaste två veckorna inför provet. Dvs. mer än varannan elev som gjorde provet hade kommit försent minst en gång. (Och 20 % hade skolkat från minst en hel lektion.)
"34% of Swedish students reported that the teacher had to wait a long time for
students to quiet down, compared to 28% of students on average across OECD
countries."
En bidragande faktor till det är givetvis elever som kommer försent till lektionen. Jag skulle väldigt gärna ha sett statistik över elever som kommit försent minst fem gånger under de där två veckorna, eller kanske t.o.m. tio gånger. Jag är inte så säker på att procenthalten skulle ha minskat alltför mycket.
För mig som skrikit mig hes sedan 2000-talets början om skolans katastrofala ledarskap, den låga kvaliteten, felaktig resursfördelning, för hög skolpeng, avsaknad av stöd till de som behöver, inget mål om noll underkända elever, är detta bara grädde på moset.
Jag har tidigare redovisat bilder som nu finns med i OECD:s rapport, liksom skapat en del egna som OECD inte har med, förståeligt då de inte har all tillgänglig information som jag har.
Den intresserade kan själv läsa en del av det på http://www.4RIL.se och jag ser fram emot dina kommentarer och spridning av det till en större krets så att vi kan hjälpas åt att vända skutan, förutsatt den inte hinner sjunka innan dess.
Man kan fortfarande hitta OECD rapporten på den här länken:
http://mb.cision.com/Public/264/9767692/b15af2872f690c88.pdf
Rapporten finns även på regeringen.se, se här: bit.ly/1EcTGXo
Sammanfattningen av rapporten säger bland annat att skolan skall öka sitt stöd till invandrare och de som har svårt att hålla tempot i skolan. Se länken i artikeln.
Vore det inte bra att ge de som klarar skolan bra en chans också, så att industri och samhälle utvecklas lite också?
Först och främst: grym sammanställning Cornu!
Det som Björklund döpte flumskolan stämmer in synnerligen väl på mina egna erfarenheter för inte så länge sedan. Slappheten är ett faktum och det verkade som om lärarna inte hade några befogenheter att ta itu med struliga elever. Att Sverige valt att behandla barn som vuxna och låta dem påverka utbildningen är befängt och utbildningsnivån är numera mycket låg.
Matematiken som svenska elever sysslar med på gymnasiet är på samma nivå som uppgifterna min 12-åriga lillebror förväntades klara i Sydkorea.
Dock värt att göra ett politiskt inkorrekt konstaterande. Invandringen förbättrar knappast resultaten då många av dessa elever inte har studievana, föräldrarna talar ej svenska, och de bor segregerat i områden med få "etniska" svenskar.
En vän som inte var lika lyckligt lottad som mig gick på en kommunal skola och han har berättat hur elever som helt uppenbart var över 18 och inte talade svenska placerades i hans klass. Det är antagligen inte en helt orimlig gissning att dessa var ensamkommande "flyktingbarn".
OECD rapporten stämmer således in väl på mina erfarenheter av den svenska skolan.
http://swedishsurveyor.com/2015/01/07/the-swedish-education-crisis/
Välkommen till Thomas Credit Firm, jag är en internationell affärsman och långivare som har erbjudit lån till så olika enskilda och företag i Europa, Asien, Afrika och andra delar av världen. Vi ger ut våra lån för en ränta på 2% per ogiltigförklara minst 100,00 till högst 100,000,000.00 rubel, dollar, pounds, euro, etc. Det maximala lånet vi kan erbjuda är 30 år till fast ränta.
Tillgängliga Lån
* Personliga lån (Secure och utan säkerhet)
* Business lån (Secure och utan säkerhet)
* Kombinations lån (Secure och utan säkerhet)
* Konsolidering Lån (Secure och utan säkerhet)
* Hypotekslån (Secure och utan säkerhet)
Intresserade kandidater bör kontakta oss idag för din online snabbt och enkelt lån utan säkerheter insättningar. E-post: [email protected]
Med vänliga hälsningar,
Tack för denna ! Jag återvänder till denna graf gång på gång !