Efter ca 22 000 mil under huven såldes slutligen hushållets arbetshäst, en Honda Jazz. Här följer en uträkning av faktiskt total milkostnad under knappa nio år som bilen körde sedan nyinköpet för Lundin Oil-pengar år 2005.
Metodik och summering följer nedan.
Bil betraktas av mig som en fast månadskostnad, där årskostnaden inklusive försäkring, nya däck, service, skatt, vindrutetorkare, lampor, besiktningar mm slås ut per månad enligt faktisk frekvens och faktiska kostnader. Detta data finns i ett kalkylark sedan början av 2000-talet, och går att summera. Summan sätts in på ett bilkonto varje månad, med 5% påslag för att justera för prishöjningar under perioden. Dessa 5% ingår inte i summeringen, som baserar sig på faktiska kostnader, utan är bara ett sätt att hantera prishöjningar under periodiseringen.
Snittförbrukning har legat på 0.57 liter bensin per mil. Exakt körsträcka och exakt pris för inköpt bensin finns ej, utan bara summan bränsle vilket inkluderar diesel. 22 000 mil slås ut på 2005 – 2014, där 2005 och 2014 bara står för ett kvartal, och körsträckan och förbrukningen multipliceras sedan med SPBI:s listade bensinpris respektive år.
Värdeminskningen är skillnaden mellan inköpspris och försäljningspris.
Kapitalkostnaden är inköpspriset multiplicerad med den årliga riskfria räntan, som sätts till statslåneräntan per december respektive år och aktuell statslåneränta för 2014. 2005 och 2014 belastas bara med ränta för ett kvartal var. Skulle man köpt bilen för lånade pengar hade kapitalkostnaden förstås varit högre då billåneräntan är högre än riskfria räntan. För er som inte hänger med på vad kapitalkostnad är, så är det den uteblivna avkastning man hade fått om man inte gjort inköpet alls.
Några särskilda reparationer som inte omfattas av den löpande uträknade månadskostnaden har inte behövts, då det är en Honda och den alltså aldrig går sönder (åtminstone inte på 22 000 mil), utan det är bara vanligt slitage av bromsar etc som behöver åtgärdas, liksom självrisk på ett och annat stenskott.
Milkostnad Honda Jazz 2005 |
Siffrorna blir hyfsat ungefärliga.
Värdeminskning: 117 000:- SEK
Kapitalkostnad under 8.5 år: 34 154:- SEK
Bensinkostnad: 163 450:- SEK
Fasta kostnader1.: 117 289:- SEK
Total kostnad för 22 000 mil blev alltså 431 893:- SEK, eller 19:63 SEK per mil, varav 7:42 SEK var bensinkostnaden per mil.
Även om bensinkostnaden för denna på sin tid relativt snåla bil är den enskilt största posten, så står bensinkostnaden ändå bara för 38% av den totala milkostnaden i detta faktiska exempel.
19:63 SEK per mil kan jämföras med tidigare 18:- SEK per mil i skattefri milersättning eller avdragsgill pendlingskostnad, eller 18:50 SEK per mil med aktuell skattefri milersättning. Då var detta en bil i den sk Golfklassen, dvs en mindre bil, men tillräckligt stor för en familj, inklusive barnvagn och resväskor. Honda Jazz är en fantastisk bil, som absolut kan rekommenderas som familjebil. Släng på dragkrok så kan du även använda den till IKEA-inköpen.
Milersättning om 18:50 SEK per mil täcker knappast de faktiska kostnaderna för en större bil.
Bilens totalkostnad landar också på ganska exakt tre gånger inköpspriset2. om 142 000:- SEK år 2005. Det är möjligt att tre gånger inköpspriset är ett bra riktmärke för TCO, total cost of ownership, för en bil över en livscykel. Fast bilen hade fortfarande många fler mil att ge, som nu nästa ägare får glädjas med.
Ingen form av ersättning har utgått till mig eller till mig närstående för detta inlägg. Once you go Honda, you never go back3.!
1. Service, däck, försäkring, skatt, vindrutetorkare, tvätt, besiktningar, slitagereparationer som bromsbyten, nytt batteri, självrisker på stenskott etc. Allt finns med i dessa 117 289:- SEK.
2. Ur minnet. Jag hittar inte köpehandlingarna efter 8.5 år, men jag tror den köptes för 142 000:- SEK
3. Provade en gång. Det var inget vidare när man var van vid Hondas felfrihet och driftsäkerhet. Har nu ägt fem Honda, två Saab och en Citroen.
26 kommentarer
Jag har ingen Jazz-däremot köpte jag Lundin Petroleum när Lundin oil avvecklades.
Alternativ beräkning för din Jazz kan då bli:
142 000 ggr 40 eller 5,7 Miljoner-men så kan man ju inte räkna!
Fast jag förstår att du haft nytta av bilen-men inga reparationer tvivlar jag på-så som du blandat mellan bensin och diesel 😉
Köpte Lupe för motsv 3:- efter loil etc. Sålde f drygt 100:-.
Så du är ute och snurrar.
Jag surrar men vad gör du?
Varför nämnde du Lundin oil?
Blandar diesel och bensin?
Min bil köpt för nio år sen kostar mycket mer per mil!
Dubbelt upp!
Ändå har jag lägre kostnader!
Kör miljövänligt dvs lite!
Min V70 -00 ligger i dagsläget på 16.65 kr/mil enligt samma beräkningsmetod (med uppskattat nuvärde), men det faller ju för varje mil eftersom värdeminskningen numer är försumbar.
@Frihetsförnimmelse
Jag antar då att du inte köpt den fabriksny. Mycket av kostnaden ligger ju i att priset faller snabbt första åren. När bilen blir äldre och billigare så kommer värdeminskningen bli mindre och mindre del av kostnaden (och jag gissar att det skall ganska mycket till innan reparationskostnaderna motverkar detta).
Har du räknat med den psykiska påfrestningen av kommentarer man får på tidigare namn? Jag trodde antalet kommentarer skulle dala efter ett tag men icke 🙂
Det var bra köp hur man än vänder och vrider på det. Folk kan ju i kommentarer skriva vad som helst som inte går att verifiera. Jag hade en Huyndai gets i 7 år och 12500 mil. Den enda repration jag gjorde utöver årlig service var bromsbackar bak en gång plus en länkarm höger fram: Detta gjordes på mekonomen för ett par hundralappar samtidigt med den ordinarie servicen. Faktisk värdeförlust var under 5kr milen.
En enkel billig bil som man behåller är en bra affär. Så vad blev det nu cornu?
Jag hamnade på 964 kr/mil för min bil, så du verkar ha gjort ett kanonval i jämförelse 😉
http://alwaysbebrucewayne.blogspot.se/2014/08/how-much-does-it-cost-to-own-lamborghini.html
En aspekt på mitt bilägande som har bäring mot bostadsbubblan.
Jag bodde i en hyreslägenhet i en statsdel med högt "utanförskap" under ett år för ca 10 år sedan. Något jag inte hade förväntat mig var att bilägandet skulle stiga så i pris. Under året hade jag utgifter på drygt 13 000 kr i självrisker och mindre fix som inte var lönt att ta på försäkringen pga skadegörelse/inbrott/stöld av bildelar/ett halvt dussin motorvärmarkablar mm. Ovanpå detta kommer allt j-la besvär. Och nej, garage fanns inte att tillgå. Med en körsträcka om ca 1000 mil blev det 13 kr per mil i "parkeringskostnad" utöver hyran för parkeringsplatsen.
Man kan låna ca 0,55 miljoner till samma månadskostnad i dagsläget..
Den enskilt viktigaste åtgärden för att inkludera utanförskapsområden är att överheten inte bär svärdet förgäves utan implementerar lag och ordning.
Missdådare till straff, androm till varnagel och ett skydd för de hederliga. Ett evidensbaserat framgångsrecept för ekonomisk utveckling.
Ännu bättre hade den väl varit om den hade fått heta Honda Fitta som planerat?
Efter att ha haft usla krånglande SAAB, Ford och Volvo kollade jag i dåvarande (1996) Bilprovningens statistik och fann att den minst anmärkta bilen var Toyota Corolla. Har sedan dess hållit mig till Toyota. Otroligt pålitliga och hållbara. Men när bilen väl börjar ta slut så är allt slut på den, d.v.s. inget vidare andrahandsvärde då.
Toyota är ju extremt övervärderade på begmarknaden pga sitt rykte, så även rena rishögar går ju till överpris tycker jag det verkar som.
helt otroligt Cornu – du menar att du har ett specifikt bilkonto och för upp kostnaderna I en excel-matris antar jag, men du har inte gjort det man gör enskilt först – skrivit ner kostnaden för inköpet..
Fy på dig….
I övrigt är ni inga vidare bilälskare märker jag, på landet är de väl viktigare med rätt sorts knivar och vapen… har försökt mig på annat än tyska bilar, men har ärligen då fått uppstötningar.
Kör mycket hyrbilar I jobbet av olika märken och det är väldigt stor skillnad I körupplevelse och värde att ta sig mellan A och B. Faktiskt.
Varför sålde du bilen du kan ändå inte ha fått mycket för den. Har du kört den så här länge varför inte köra den tills den rasar ihop.
Jag reagerade också på det, värdeminskningen är ju i stort sett slut nu, så varför inte passa på att få ut fler billiga mil? Visserligen närmar sig väl kanske kamremsbyte (eller har den kedja?) men det kan ju inte kosta mer än 5-7 000 hos Nisse på hörnet.
Visst, en 9 år gammal bil med 22 000 mil på mätaren är ju inte så upphetsande, men vi snackar ju om en Honda Fitta, namnet till trots så var den inte sexig ens när den rullade av bandet.
Min senaste bil var en Volvo S40 från 95 med strax över 30 000 mil bakom sig. Jag köpte den för 3000 och körde runt 2000 mil under det halvår den var skattad och besiktigad. Driftskostnad förutom bensin var ett par Wunderbaum, vindrutetorkare, en dunk spolarvätska och en tub punkteringsspray. 🙂
"18:50 SEK per mil med aktuell skattefri milersättning."
Tanken är ju inte att det ska motsvara snittkostnaden per mil utan marginalkostnaden per mil vilket jag tycker är helt rimligt.
Om bilarna i allmänhet var så billiga i drift som din Honda skulle den skattefria ersättningen vara klart lägre än 18,50 per mil.
Borde inte den rörliga kostnad som uppstår vid ett liv utan bil räknas ifrån? Någon typ av transportbehov finns väl oavsett bilinnehav? För att inte tala om det psykiska lidande som kollektiva transporter innebär! Antagligen svårare att kvantifiera men ett konservativt uppskattat värde borde du kunna göra.
@Vemsomhelst
Nej, varför skulle man göra det?
Man skulle iofs kunna göra det, men en sådan kalkyl blir bara vilseledande, isht ifall man har fler än två handlingsalternativ (vi kan ju t.ex. överväga bil, busskort eller cykel).
I stället ställer man upp de olika alternativen man har utifrån vilka kostnader (och i undantagsfall intäkter) de är förenade med.
Eventuellt kan man räkna med värden som inte syns ekonomiskt (t.ex. bekvämligheten kan vara värd x kr/år), men man bör vara väldigt noga med att inte räkna samma post två gånger (t.ex. belasta bussalternativet med en kostnad för psykiska lidandet samtidigt som man tillskriver bilalternativet ett värde i form av att man slipper det psykiska lidandet).
Det verkar ju rimligt @ anonym. Fast den som älskar excelark och gör uppskattningar av riskfria räntan de senaste 9 åren kan å andra sidan uppskatta att räkna på merkostnaden för bilalternativet jämfört med cykel och/eller buss. Bara för sakens skull.
Jag kör Peugeot för närvarande. Det känns som om den kostar typ 1000 kr milen.
Jag räknade efter noga och min bil kostade 964 kr/mil under de sex år jag hade den. Räkna efter.
Jag har aldrig någonsin haft en sämre bil. En Peugeot 407 SW av 2006 års modell. Det är ALLTID något fel på den. Varningslampor som blinkar värre än Houston Control. Skitbil som nu är till salu. Tvivlar iofs på att någon vill betala för skiten.
Med min skoda felicia. Då jag inte kör speciellt mycket så bidrar de fasta kostnaderna rätt mycket.
Allt utifrån budget och preliminära siffror, har inte definitiva siffor än:
Körsträcka ca 500mil/år @ 0.55liter/mil = 4000kr/år
Försäkring 1200
Skatt 1300
Besiktning 600
Budgetterat reservdelar: 2500.
9600kr/år, 800kr/månad, 19.2kr/mil
Har själv förfäktat att jag har en miljöbil en Saab 9000 årsmodell 1992, inköpt för 12000 kr för 9 år sedan. En miljöbil i så måtto att den inte trots åldern släpper ut mer CO2 än en nyinköpt miljöbil som tidigare fick en miljöbilspremie. Och dessutom har rullat sina 600 mil per år för mindre än 15 kr per mil inkl allt! Genomsnittsbilen rullar 1200 mil och släpper ut 1,3 kg per mil, Min Saab rullar halva sträckan och släpper ut 1, 8 kg per mil! Enkel matematik! Och som sagt billigare mil är nog endast möjlig om man skaffar sig en bil modell EU-moped som går 50 km i timmen.