Schibsted/SvD:s Sanna Rayman uppmärksammar att Migrationsverket säger sig behöva 48 miljarder kronor i extra anslag de närmaste fyra åren, för att hantera de tilltagande flyktingströmmarna. Får man inte pengarna måste man släppa invandringen helt fri och upphöra med hela tillståndsprocessen.
Sanna Rayman:
“Enligt Migrationsverket är de utökade finansieringsbehoven för asyl och migration 48 miljarder kronor sammanlagt för i år och de kommande fyra åren. 48 miljarder utöver redan budgeterade belopp, alltså. I prognosen gör verket också hypotetiska beräkningar som illustrerar ”orimligheten i situationen”, nämligen vilka konsekvenser en utebliven anslagshöjning skulle medföra i olika delar av verksamheten.”
Migrationsverket skriver i sin rapport från slutet av juli (PDF) följande om “[k]onsekvenser av att bedriva verksamheten med tillgängliga medel”:
“För att kunna göra någon form av prognos för asylverksamheten år 2015 är det ur beräkningshänseende nödvändigt att hela tillstånds och medborgarskapsverksamheten läggs ner utan något kostnadsutfall från och med år 2015. Beräkningarna utgår också från att personalstyrkan för hela stödverksamheten halveras jämfört med behov. Från år 2017 har verksamheten förändrats så mycket i grunden att nuvarande simuleringsmodell inte kan användas för att få fram några relevanta verksamhetssiffror. I praktiken migrationen är inte längre reglerad.”
Innebörden av “inte längre reglerad” och “tillstånds- och medborgarskapsverksamheten läggs ner” är helt fri invandring. Uppehållstillstånd, asylsökande etc slopas, den som kommer hit får stanna, oavsett skäl eller behov. Migrationsverkets verksamhet måste istället fokuseras på att ordna boenden, mat och dagpenning till de kommande, oavsett anledning.
Alternativt får Migrationsverket sina 48 miljarder i ytterligare anslag.
Dessa 48 miljarder i ytterligare anslag kommer i en valrörelse där vallöften handlar om att trolla fram 1 – 1.5 miljarder kronor, eller skära ner 250 miljoner kronor på annat håll.
Vad får man för 48 miljarder? Hela försvarsbudgeten, inklusive civil beredskap, kustbevakning mm kostar runt 42 miljarder. Hela det svenska rättsväsendet går på 40 miljarder.
Det är, som Sanna Rayman påpekar, dags för sittande politiker och oppositionen att peka på varifrån 48 miljarder kronor ska tas och finansieras krona för krona. Vilka skatter ska höjas, vilka satsningar ska skrotas, vilka befintliga samhällstjänster ska skäras ner?
Trots allt stöder svenska folket invandringspolitiken massivt, då de enda som vill se minskad invandring eller begränsningar i denna är de som röster på (sd). Övriga partier är helt eniga och har 90 – 95% av svenskarnas stöd för politiken.
Att inte berätta detta för svenska folket innan valet varifrån 48 miljarder ska tas är direkt oärligt.
Tillägg: Ovanstående 48 miljarder är Migrationsverkets budgetbehov. Jag är osäker på om Migrationsverket betalar landstingen för sjukvård och betalar kommunerna för skola till barnen, eller om det kommer på landstingens och kommunernas budgetar ovanpå dessa 48 miljarder.
Tillägg 2: Notera också att kostnaden för flyktingströmmarna har vi oavsett om vi stramar åt, rent av inte beviljar ett enda uppehållstillstånd. Eftersom vi i Sverige har något som kallas rättssäkerhet behöver alla som kommer, boende, mat och dagpenning i väntan på utredning, beslut och avvisning. Det finns alltså inget alternativ här – antingen hosta upp 48 miljarder kronor, eller släpp invandringen helt fri. Stänga gränsen får vi inte göra på grund av medlemskapet i EU.
151 kommentarer
Det där löser sig med Mp. Fri invandring = inget Migrationsverk.
Däremot går väl pengarna till boende och liknande, och det kanske behövs även med fri invandring?
Mp:s strategi i frågan. Ser väl sådär halvgratis ut:
Miljöpartiet vill
• att människor som behöver ska få stanna i Sverige,
• skapa lagliga vägar in i landet,
• att alla ska ha samma grundläggande rättigheter, och
• att alla som kommer hit snabbt ska få kontakt med skola, vård och jobb.
Alltså har runt 3 miljarder människor har rätt att flytta till Sverige. De ska kunna få visum hit om de vill. De ska alla få mat, bostad och sjukvård. Dessutom ska det satsas ordentligt så att barnen får skola och vuxna får utbildning och subventionerade anställningar så att de kan ta sig in på den svenska arbetsmarknaden.
För mig låter det absurt. Har MP någonsin visat var gränserna finns för deras politik?
Miljöpartiet känner inga begränsningar. Sveriges resurser är liksom världens resurser oändliga. Miljöpartiet "no limits" de gröna.
Känns bra att vi är i trygga händer..
Ganska enkelt beslut. Släpp invandringen fri!
Om vi också skrotar försvaret så är vi uppe i besparingar på över 80 miljarder!
48 miljarder var i och för sig utspritt på flera år.
Korrekt. Jämförelser med rättsväsende och försvarsbudget är för att förstå storleksordningen. I praktiken räcker det t ex att lägga ner 25% av polisen, domstolar, åklagare och fängelseplatser.
ABF kostar väl 10 så man kan ju börja med den.
Poängen är väl ändå någonstans att om vi inte tillsätter de medel som behövs för att lösa uppgifterna på ett vettigt sätt, utan kör mer (mp)-style, kommer kostnaderna ändå, och antagligen mer därtill, fast med sämre resultat. Lite som att hoppa över planering och budgetarbete i ett företag, man sparar in lite administration i början, men det blir 10 gånger mer att ta rätt på i efterhand.
@Linus
En ansvarsfull regering hade ju istället sagt: Tyvärr så kan vi inte ta emot någon endaste mer eftersom vårt system för mottagande har havererat.
Gött! Lite utpressning på förmiddagen.
Snart har vi inte pengar till hjälp för de som finns i landet, då kan vi inte hjälpa andra heller. Summan blir ett total haveri för alla. Då får vi vända oss till Somalia för att få hjälp. Jo TJENA!
Sen kanske för att 90-95% inte röstar SD betyder inte de att dom är nöjda med integrationspolitiken.
Den är ju ett kapitel för sig i det här landet.
Håller helt med.
Det finns hur mycket som helst att kritisera i invandrings/integrationspolitiken, precis som all annan politik.
Andelen SD-röster visar snarare på hur många som är desperata eller obildade nog att rösta på ett fascistparti, för att de är den enda invandringskritiska alternativet.
@ Oscar: -1
Som jag kan se har de 13 miljarder i budget för 2014 och nu vill de ha 12 miljarder per år i 4 år till.
Så i princip har de räknat fel i sin gamla budget eller så har asylverksamheten mer än fördubblats.
Migrationsverket kommer bli Sveriges största företag! Vilken omsättningstillväxt!
tror den har fördubblats, har för mig att tidigare prognos (denna tid i höstas) låg på 40K anlänande, i våras ökade man till 60K och nu ligger den på 80K/per år.
räknar man på kostnaden per ankommande blir det intressant. Om man räknar bort ca 10 000 kr för ankomstregistrering och utdredning så är det ca 300 000 kr/år kvar (25mdr/80k). Alltså är kostnaden 800 kr/dag.
Man förstår att Migrationsverket funderar på om det inte vore bra om de ägde en del bostadshus för att få ner hyran.
Ca 90% av Sveriges befolkning verkar vilja ha fri invandring. Det är väl bara de som röstar på SD som inte vill det? Det är bara släppa det fritt. Det ordnar sig säkert. 90% kan inte ha fel.
Jag hörde Anders Borg på radion för några dagar sen, då nämnde han faktiskt ökade kostnader för invandringen, tyvärr hörde jag inte allt.
Det är väl ett gott tecken att man vågar prata om det utan att bli kallad rasist eller Sverigedemokrat.
Borg grymtade något om detta men det tystades ner. I TT:s referat av Borgs tal hade påpassligt denna passus uteslutits. Ingen sida vill nu i valrörelsen tillföra något som skulle kunna utnyttjas av SD.
Hur blev det såhär och vad lär vi oss av detta?
Det finns EN person som är ytterst ansvarig för detta, som har sett problemen, men aktivt, mer än någon annan bidragit till att förvärra dem och tysta all kritik. Personen i fråga har också aktivt uttalat sig i egenskap av att vara den främsta företrädaren för Sverige, att det är så denne vill ha det, och aktivt uttryckt hat mot dem som inte vill ha det så här eller är oroade. Personen i fråga har också aktivt uttryckt i efterhand för att försvara sina illgärningar, att denne ser det som en fribiljett att som statsminister göra vad han vill. Ni har ju röstat på honom.
Fredrik Reinfeldt heter han.
Dr Syn. Som en DR till en annan, vad är Ert förslag vad gäller rötning? Förlåt "röstning".
@Dr. Parasit
Olika sjukdomstillstånd kräver olika åtgärder. Cornu har sagt, att Fredrik Reinfeldt bör söka psykvård. Parasiter kan vara svåra att driva ut…ur kroppen… Mot sjukdomstillstånd som innebär att delar av kroppen börjar ruttna, krävs hästkurer eller/och amputation.
Samma politiker som orsakat problemen kan alltså inte lösa dem, det vore naivt att tro, vilket också Cornu har sagt. Alltså löser man inte problemet genom att rösta bort SD, vilket han förespråkat. Kommer då SD att få egen majoritet 2014? Nej! 2018? Nej! 2022? Nej!
Rösta med hjärtat, om du vill, och förbered dig på ett "Urban-Persson-scenario", dvs någon form av kollaps, för det finns inte en chans, jag upprepar, inte en chans, att det här mångetniska multikulturella samhället kommer att hålla ihop.
@Dr.Parasit: +48!
Äsch. 48 miljarder + var ju till Doktor Syn.
@Doktor Syn. Tack för största gapskrattet för dagen och ett delikat fullkomligt meta-skämt som bara inbitna Cornucopia?-läsare kan förstå.
ett "Urban-Persson-scenario"
Jag höll på att trilla av stolen av humor. Tack.
Svenskar får exakt den framtid de förtjänar.
Vad är nackdelen med fri invandring? Vi får ju NAIRU, lönedumpning, tandläkare och andra kompetenser, en levande gatubild och en globaliserad värld. Fattar inte vad folk håller på att gnälla om.
Dumheter. Kostnaden på 48 miljarder är inte alls given. Stramas politiken upp till Finlands nivå från och med imorgon kommer antalet asylsökande krascha. Man betalar inte smugglare 199 000 för att komma till ett land som inte ger asyl.
Precis!
Det är inte möjligt då köttgrytsfolket förlorar på det. Fråga en vänsterman vad viktigast är, då kommer du att finna en de facto manchesterliberal som verkligen tror han kan rösta fram saker ekonomiskt i framtiden. Jag orkar inte länge gå i polemik med svenskar överhuvudtaget.
Det skulle va intressant att se en sammanställning på vad en arbetande medelsvensson betalar i kronor och ören för olika samhällsfunktioner över ett år. Blir lite enklare att relatera till än 48 miljarder.
Du kan rätt enkelt ta fram statsbudgeten på nätet, och detsamma gäller alla större kommuners budgetar, finns redovisat ned till sista öret.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Bajsbrun kommentar raderad, bryter mot förbudet mot folkhemsfundamentalistiskt språkbruk/retorik, med användandet av ett ord som massmördare Anders Breivik populariserade.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Brott mot kommentarsreglerna och återigen Breivik-ordet.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Folkhemsfundamentalistisk retorik och språkbruk raderat. Endast folkhemsfundamentalister och rasister använder detta begrepp (om alla de inte håller med), även om någon rasist har skrivit in det på Wikipedia.
För underbegåvade rasister så upprepar jag kommentarsreglerna:
"Brott mot svensk yttrandefrihet, inklusive hets mot folkgrupp, hets mot kön, uppmaning till brott, eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam, inklusive politisk reklam, t ex länkar till politiska partier eller kopierad text från partier, kommer raderas. Det samma gäller sk folkhemsfundamentalistisk vokabulär och feministisk hetsretorik."
Bra att du sätter ner foten, Cornu. Det är fortfarande högt i tak, så det förslår.
@Oscar: +1
Vid ett låtgåscenario kommer SD två eller tredubbla sitt rösteantal till 2018. Är det de övriga sju partierna vill?
Jag har bara röstat en gång fast jag är +40 år, men denna kommer jag rösta och då såklart på SD.
Vårt land håller på att gå under av denna invandring. Varför kan vi inte lägga oss på en genomsnittsnivå jämför med våra grannländer?
I stället skall Sverige vara landet som skall ta emot hela världen.
Vi kommer alla bli drabbade av det på sikt. De som märker det minst är äldre och de i över medelåldern men det är mest synd om våra barn.
Hoppas en förändring sker innan det är försent..
Pensionärer kommer att få det sämre i framtiden, mycket sämre än nån vågar prata om. Det beror dock i huvudsak på pensionssystem som är föråldrade, samt demografin.
En SD-politik kommer sannolikt skapa ett kallare, hårdare samhälle som kommer att göra livet ännu värre för pensionärer. De pengar man möjligen sparar på att strypa invandringen kommer att hjälpa föga.
P.S.
Det är helt OK att kritisera invandringspolitiken, precis som all annan politik. Men så måste man göra det objektivt, inte bara bestämma sig för att allt är invandringens fel.
Jag har inte lyckats förstå varför Skattebetalarnas Förening inte protesterar mot massinvandringen. Massinvandringsmaffian måste verkligen lyckats placera sitt folk i ledningen för den organisationen.
Skattebetalarnas förening har skrivit minst en kartläggning av vad invandringen kostar.
Sen är det också svårt att skriva eller säga vad man tycker. I alla fall med sin egna identitet.
Skriv något negativt eller att det gått för långt i den förda politiken och du blir klassad som rasist eller nazist.
Att som på många ställen bara tillåts kommentera insändare mm via Facebook och med sin äkta identitet har för mig bara gjort att jag inte kommenterar längre. Däremot så finns mina åsikter kvar.
@Nils Nilsson
Det var medias smartaste drag hittills. Skylla på hatkommentarer för att strypa debatten helt. På så sätt fick de bort hela opinionen mot invandring, och den är nu begränsad till vad samma media kallar hatsajter. Då kartlägger man "hatarna", för att få tyst där också…
Skattebetalarnas förening torde väl önska en okontrollerad invandring iaf nu då de är en gren av storföretagens intresseförening. Då kommer samhället och kontrollen över det att rasa, det är mao i deras intresse. Skattebetalarnas förening kom ju till för att vi, VI skulle få valuta för pengarna. Det var Svenskarnas gemensamma kassa som man måste hindra hydran staten från att slösa bort på intressen som Staten har, inte Svenskarna.
En kuppad förening, och den har försökts kuppas av andra, men på ngt sätt vinner alltid de oansvariga liberalerna som inte just då och där blir emotsagda om tex tillväxten. Timbros förening för de som kan leva i bolag, borde den heta numer.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Efter att ha skrivit min typ nittonde kommentar på 14 dagar angående Mp:s politik, varav samtliga, får väl erkännas, varit rätt negativa, har Mp i Stockholm tröttnat på tjatet och den omilda behandligen. Vi är väl flera som kan ta åt oss lite av det, kommenteringen har väl inte varit jätteobjektiv.
I vilket fall har de svarat med ett mail, som inte saknar sina poänger. Med risk för att bli avstängd av bloggägaren för politisk reklam väljer jag ändå att publicera mailet, så yngre läsare bör vara försiktiga så att ni inte påverkas i för extrem riktning, och tala med era föräldrar innan ni röstar.
Är det kanske mer intressant att lägga som ett separat inlägg?
Här kommer alltså mp:s ocensurerade svar:
"Kingedward24,
Tack för ditt engagemang! Det är härligt med politik!
Vi har med tillfredsställelse noterat att Du har läst Miljöpartiets valmanifest.
Tyvärr märker vi också att Du, sannolikt på grund av okunskap/misssförstånd, frekvent kommer med negativa och sura kommentarer runt manifestet. Vi anser bilden Du ger är orättvis och vill i punkterna nedan försöka balansera och förklara vad vi menar.
Vi kritiseras bara för de områden där vi saknar ett komplett program, och där vissa mindre detaljer kan vara motstridiga eller t o m ologiska.
Dit hör miljö, energi, industri och försvar för att nämna några. Plus eventuellt något område vi har glömt.
Istället förväntar vi oss ett visst erkännande för de områden där vi har en genomtänkt, komplett politik att erbjuda, som utbildning.
Skola är viktigt. Alla ska gå i skolan, den måste bli större och bättre. Lärarnas kompetens ska öka, det ska bli fler lärare, fler speciallärare, specialpedagoger, syokonsulenter och yrkesvägledare. Byråkratin och lärarnas administrativa belastning ska minska. Dock vet vi inte riktigt hur än.
Hela Sverige ska leva. I mindre orter ska det inte bara finnas ICA och andra kedjor, det ska även finnas oberoende butiker. Alla ska ha tilllgång till lokaltillverkade saker, lokalodlade grödor och Kravmärkta livsmedel. Det här ska vi uppnå genom att frigöra resurser från andra områden. Högre skatt på drivmedel och gödning till jordbruket exempelvis.
Inom 15 år ska all fossil energi samt kärnkraften vara avvecklad. För det krävs att vi alla hjälps åt genom att dra ned på onödiga transporter.
Och att vi lägger ned basindustrin.
Jordbruket ska vara friskt. Jag har själv inte varit på landet, men min farmor bodde där ett tag, och hon sa att det var bättre innan konstgödslet tog över på 70-talet.
Det ska vara fint på landet. Ordning och reda. Fina gamla träd och inget ogräs eller sly mellan dem som kan göra söndagsutflykten onödigt riskabel. Korna ska vara ute och hälsa och vara välnärda och sociala.
En frisk ko fiser inte.
Försvar ska vi inte ha. Och inte miljögifter. Det är viktigt att Sverige går före och visar vägen genom att sluta med dessa två sakerna omgående.
Apropå avveckling håller vi på med vårt nya mansprogram. Det ska ge stöd till alla män som vi vet inte trivs i mansrollen, och som vill ta nästa steg i sin utveckling. Män kan så mycket mer än att vara lata köttätare som får skörden att slå fel i Sudan, men de har aldrig fått en chans att visa det. Den chansen ska vi ge dem.
Hoppas detta hjälpte att förtydliga vår politik och göra valet lättare. Vi syns vid valurnan !
För Miljöpartiet de gröna
Frans Gredelin
3 :e vice ordf
Skånegatans 4 :e distrikt
Skånegatan
Stockholm"
Fast det där var fejk.
Va? Har MILJÖpartiet inte "ett komplett program, och där vissa mindre detaljer kan vara motstridiga eller t o m ologiska" för MILJÖN?!?
Och "Jag har själv inte varit på landet, men min farmor bodde där ett tag, och hon sa att det var bättre innan konstgödslet tog över på 70-talet."
Jag tror inte på det där. Jag tror att du har hittat på det där själv. INGEN kan skriva på det där sättet. Seriöst, alltså. (Och det är inte så lätt att skriva så där på skämt heller. Du måste ha tagit det av Felix Herngren eller Johan Rheborg eller nåt.)
Tack Cornu! 🙂
Jag han läsa nästan halva stycket innan jag fattade att allt var fejk, iofs skulle jag inte bli förvånad om de kommer med något liknande manifest.
Kändes väl rätt så autentiskt?
En liiten aningens milda överdrifter bara
Något så ärligt är det omöjligt att en politiker skrivet…
Invandringen är nog det jag gillar bäst med vår fantastiska socialism. Att se rasister tvångsfinansiera invandringen – Priceless.
Nänä.
Ännu bättre att se din min när grannens villa köpts upp av kommunen och omvandlats till hem för "ensamkommande flyktingbarn" lagom till du kommit hem från semestern..
När bolånetorsken till granne åker ut ur huset han inte äger eller kan betala för så gör väl bankerna vad som är rationellt ekonomiskt och säljer till kommunen om de inte lyckas sälja fastigheten till någon riktig köpare. Så jag antar att det är ett möjligt scenario.
Om inte partierna ändrar sin invandringspolitik kommer Svenssons döttrar liksom otaliga invandrade flickor snart gå att köpa för en spottstyver på våra gator. Fi och Mp med flera förefaller dock vara alldeles blinda för det.
Lätt fixat, det är bara att flytta varenda krona som behövs från budgetposten internationellt bistånd.
Budgetposterna fyller väldigt lika inrikespolitiska behov och den debatt som följer på ett sådant beslut vore mycket välgörande för att människor skall få klarhet i behov och prioriteringar.
Jag tycker att gemene svensk som är för invandring, och framförallt de som i den mediala och politiska opinionen möjliggjort invandringen, ska betala kalaset samt ställa sig sist i vårdköer mm. Sd-väljare får förtur i vården. Sjukvårdspersonal som öppet agerat hatiskt och velat stoppa SD från att besöka sjukhusen, ska jobbar gratis övertid för att kompensera för den fria vård de vill ha för illegala invandrare. Högst rimligt och rättvist.
Ja absolut. Och de som är ivrigt för ska kunna ställa upp med logi och omhändertagande.
Vi bor ju stort i Sverige så visst har vi utrymme att dela på våra hem.
Men det är väl som med vindkraft. Ja, men inte här!
Migrationsverkets pengar tar slut vid utgången av oktober månad i år.
Det bör innebära, att nu sittande regering tvingas hantera frågan. Därmed går den knappast att mörka. Detta spelar Sd i händerna.
Det handlar om ett ansenligt belopp. Om pensionärerna ska betala kalaset, minskar pensionen per månad för var och en med ca 2000 kr.
Aj, jag räknade fel. Det är ju 12 miljarder per år. Alltså pensionären belastas med 500 kr per månad.
Men kostnaden för kommuner och landsting tillkommer. Efter två år överlåter staten bördan på kommunen. Flyktingen har då i snitt fem år vederbörande får sin försörjning från hemkommunen, innan jobb är ordnat.
Nja, tror du har fel där.
Har för mig att 50% har jobb efter sju år. Det betyder att snittet antagligen landar högre, om vi t ex säger att 100% har jobb efter fjorton år. Dock får förstås inte 50% jobb exakt efter sju år. Vad jag vet finns dock inte längre tidsserier än så.
Cornu,
100 % kommer definitivt inte ha jobb efter 14 år.
Ett i dag okänt antal kommer aldrig att få något jobb alls under sin livstid.
Det är mer komplicerat än så, att räkna på sysselsättningsgraden bland utlänningarna. Ett antal yrken som sysselsätter tusentals med ursprung i andra länder, är yrken som inte hade behövts öht, t.ex. modersmålslärare, tolkar m.fl. Sedan har vi mångfaldsplanen där framförallt myndigheter som Polisen, eller företag som SL väljer att aktivt anställa annonsera och befrämja anställning av andra etniciteter/religioner. Vilka var det nu då som inte fick jobbet?
Efter 15 år(!!) så har knappt 60% jobb. http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Temaomraden/Integration/Statistik/Registerdata-for-integration-/Tabell-21/
Jobb och jobb..
Inse att Jobb inte är lösningen på framtidens problem, vi kan inte debistera de summor som behövs, jo, "skicka vidare" folket kan.
Men alla dessa skitjobbare med låg lön, de kan aldrig betala för vad de kostar, invandrare eller svensk.
Större delen av befolkningen är totalt ovetandes om det katastrofala läget landet befinner sig i. 15% av befolkningen har börjat vakna, 5% av befolkningen arbetar frenetiskt med att dölja/mörka/förvanska och förhindra att 80% av befolkningen får helhetsperspektivet och att se det stora SAMMANHANGET.
Var är det journalistiska DREVET efter Reinfeldt Borg, Ullenhag, Romson,. Fridolin mfl?
Finns inget katastrofalt läge. Det saknas 12 miljarder per år. De måste fram.
Du lägger en massa åsikter och värderingar i frånvaron av totalt 48 miljarder kronor. En enorm skillnad.
Jag talar om det stora sammanhanget, har du hört talas om helikopterperspektivet?
Lägg till förfallet inom skola, vård, omsorg, polisväsendet, försvaret, beredskap. Titta på explosionen av grov brottslighet, utanförskap, otrygghet, arbetslöshet mm mm.
Det är en katastrofal utveckling som accelererar.
Det gjordes intressanta opinionsundersökningar i USA för några år sedan. Brottsligheten hade bokstavligen talat rasat, isynnerhet i större städer och grövre brott.
>50% av befolkningen var övertygad om att brottsligheten ökade.
Att Polisen själva omdefinierar sina arbetsuppgifter och bara utreder vissa brott är knappast invandringens fel. Vård och omsorgssektorn skulle rasa totalt utan invandring. Försvaret har vi valt att avveckla för 10 år sedan, får väl anses vara oberoende av invandringen också.
Var är sambandet?
Dessutom, kostnaderna på 48 mdr på fyra år kommer vi att få i alla fall, och mer därtill om det inte sköts väl. Bättre att budgetera dem i såfall.
@Kingedward24
Vilket svammel. Utan invandrare kollapsar sjukvården hörs jämt och ständigt. I detta tankeexperiment måste man väl även ta bort gruppen invandrare som brukar sjukvården eller hur?
Således tar man bort alla invandrare som jobbar i sjukvården och tar bort 1,6 miljoner invandrare som patientgrupp så skulle vården fungera utmärkt, ja till och med bättre än idag.
Lars, du har uppenbart aldrig besökt ett äldreboende.
Du menar skattefinansierade instegsjobb för nyanlända som skapar undanträngningseffekter och bidar till att svenska ungdomsarbetslösheten är 25%
Saxat från AF
"Ett instegsjobb innebär en subventionerad anställning. Alla arbetsgivare som anställer dig som är nyanländ invandrare kan få 80 procent av lönen i bidrag, dock max 800 kronor per dag.
Anställningen ska vara kopplad till svenska för invandrare, sfi, så att du får kombinera teori med den praktiska språkträning ett arbete innebär.
Jobbet kan vara på heltid, deltid, tillsvidareanställning, provanställning eller tidsbegränsad anställning.
Är du medborgare från annat EU/EES-land eller från Schweiz kan du inte få instegsjobb."
Observera den rasistiska sista meningen.
Jag vet inte riktigt vad din bild är av svensk vård, Lars, men de invandrare som jobbar där är knappast nyanlända, i varje fall inte någon större andel.
Har aldrig stött på någon som inte talar svenska, men kanske jag har haft tur…?
@Kingedward24: De allra flesta talar svenska. Hur begripligt det är för vårdtagaren är däremot en annan femma. Knackig svenska blandat med medicinska termer är enligt min erfarenhet inte lätt att ta till sig för patienter. Särskilt inte bland de äldsta.
KingEdward den 24:e.
Varför inte lägga äldreomsorgen på export? Jag har föreslagit det i 25 år. Vi slipper lågavlönade människor, de gamla kan få mkt mer vård och omtänksamhet, vi kan ge real nyttig U-hjälp genom att utbilda personal i dessa länder, naturligtvis så gör vi det efter svenska intressen, men de kan sammanfalla med andras. Det är helt enkelt idiotiskt att ha äldreomsorg i Sverige eller Europa. Som den ser ut idag så undrar jag också om inte ättestupan vore att föredra. Ligga i sin skit, (för ingen tror väl att blöjan byts direkt det kommet ngt i den?) och vara kokosnurrig… Vem vill det? Alla jag talar med önskar att de går bort före detta händer dem själva.
Och sen kan du kolla in medicineringarna, det går att fixa många, men läkaren är lat. Perosnalen är lata, eller de jobbar efter lön. Sen när de som försöker krashar pga systemet vi har i landet, ja då ska de straffas. Klart ingen vill jobba där. Klart du måste ta in de som inte har så mkt till val. Personligen har jag specifikt bett om att de som kommer INTE ska tala svenska. Om de inte talar svenska är de mkt mer beroende av mig som nöjd kund.
medimixus, det du säger stämmer säkert i många fall; jag har lite samma erfarenhet gällande äldre släktingar.
Men frågan var ju om nyanlända invandrare trängde ut svenskar som vill jobba i vårdsektorn genom instegsjobb, och det tror jag inte på.
Dr. Parasit,
Bortsett från de ironiska delarna i ditt inlägg verkar kritiken mer vara på 'det var bättre förr'-tema. Personligen tror jag att vården är bättre än någonsin idag; isynnerhet äldrevården. De flesta som argumenterar att vården var bättre förr, eller att "med Carema fick vi kissblöjor" – Jan Guilllou – har tvärfel. Det rör sig alltid om personer som inte har någon erfarenhet av vård själva. Lyssna på vårdtagarna istället.
Kingedward24. Nej i det fallet har du helt rätt.
Kingedward 24:E: jag är en fet vårdtagare. Jag kostar troligen mer än du tjänar.
Det var inte överlag bättre förr heller. Om det var bättre eller sämre beror nog på vad du menar och vilken tid. Vårdtagarna som mina vänner berättar om lever i skam, de vill dö hellre än ligga som ett kolli och torkas i rumpan 2 ggr per dag, medicineras med tex antidepressiva, ty detta tillstånd gör dem lite deppiga… Det handlar inte om att väga blöjan, det handlar om att den inte byts hela tiden om ngt "gjorts" och du kan tänka dig vad det får för effekter på huden. Ni pratar om de som bor hemma och ändå klarar det mesta själva, som jag.
Inte om de som ligger på hemmen och till på köpet får se tv4 och SVTs "underhållning" som höjdpunkt.
"Jag kostar troligen mer än du tjänar."
Ja, det är inte så svårt.
Se nedan resultatet av 140 000 enkätsvar från äldreboenden och äldre med hemtjänst, undersökningen gjord av Socialstyrelsen. Många verkar tycka att måltiderna inte är trevliga, en del kommer inte ut tillräckligt och ensamhet är ett problem för många. Men totalt sett verkar det ju ändå rätt bra.
Resultat från 2013 års undersökning:
89 procent av de äldre med hemtjänst uppger att de överlag är ganska eller mycket nöjda med sin hemtjänst. Det är en ökning med en procentenhet jämfört med 2012.
83 procent av de svarande på särskilda boenden uppgav att de är ganska eller mycket nöjda, och det är en ökning med tre procentenheter.
87 procent av de anhöriga till äldre med hemtjänst och 89 procent av de anhöriga till äldre på särskilda boenden svarade att de är ganska eller mycket nöjda med samarbetet, jämfört med 86 procent inom båda områdena förra året.
22 procent av de som har hemtjänst eller bor på särskilda boenden svarade att de inte kan påverka vilka tider personalen ska hjälpa dem.
30 procent av de äldre på särskilda boenden svarade att måltiderna på äldreboendet aldrig, sällan eller bara ibland är trevliga.
25 procent av de äldre på särskilda boenden svarade att möjligheterna att vistas utomhus är ganska eller mycket dåliga.
60 procent av de äldre på särskilda boenden uppgav att de åtminstone då och då besväras av ensamhet. Bland äldre med hemtjänst är motsvarande siffra 56 procent.
Jag förstår inte hur slutsatsen att de inte får pengar skulle leda till fri invandring? Det är väl bara att göra tvärt om och endast ta emot de invandrare som de har råd att handlägga. Resten får skickas tillbaka..
Har inte EU något internationellt program för att ta emot flyktingar, iom. Schengenavtalet kommer ju flyktingar som blivit medborgare i ett land att kunna flytta fritt i hel Europa och då hjälper det inte Finland att de är snåla med Asyl
Vi har rättssäkerhet i Sverige. Man kan inte bara skicka tillbaka folk utan utredning.
Men är det rättssäkert gentemot de som skall betala?
För övrigt, kan man inte bevisa vem man är och var man kommer ifrån så kan man inte bevisa att man är i fara! Vill jag ha Socialbidrag så ligger bevisbördan för att jag är berättigad på mig.
Gratis är gott och ryktet sprids!
Och ändå är man rasist om man motsätter sig fri invandring, eller som du Cornu brukar hävda "folkhemsfundamentalist". Jag förstår ärligt inte varför det skulle vara negativt att vara rasist eller folkhemsfundamentalist?
Det är ni rasister som börjar fäkta med armarna när man kallar er för rasister, så det är tydligen ni som tycker det är negativt att bli kallad för det ni är och står för.
Det beror väl på hur man definierar rasism. Enligt den gamla klassiska definitionen så är ju en rasist någon som tror att ens etniska ursprung ovillkorligen dikterar vilka egenskaper en människa har, att vissa raser rent av är bättre än andra. Att man t.ex inte tror att färgade kan lära sig läsa och liknande.
Själv tycker jag det är ett otroligt korkat sätt att tänka. Så du kan ju själv fundera på om det är negativt eller positivt att vara rasist.
ErikG: du vet ju att den nya definitionen av rasism är att inte ha fri invandring, och med den definitionen är jag rasist, kanske du också?
FN:s definition av rasism:
"…varje skillnad, undantag, inskränkning eller företräde på grund av ras, hudfärg, härstamning eller nationellt eller etniskt ursprung, som har till syfte eller verkan att omintetgöra eller inskränka erkännandet, åtnjutandet eller utövandet, på lika villkor, av mänskliga rättigheter och grundläggande friheter på politiska, ekonomiska, sociala, kulturella eller andra områden av det offentliga livet."
Exempel på rasism enligt FN:s definition:
Att ge vissa etniska grupper subventionerade arbeten och företräde framför svenska arbetare på den svenska arbetsmarknaden.
Beklagar att jag måste vända upp och ner på er värld här, men det är ju faktisk skillnad på människor, vi inte bara ser olika ut, vi är dessutom olika, det är bara tvillingar som är exakt likadana.
Att vara "Folkhemsfundamentalist" är bra tycker jag, jag gillar alla som tycker som jag gör, som delar alla mina kristna värderingar och allt vad det innebär, spelar ingen större roll i vilket land de är födda eller vilken färg deras hud råkar ha.
Men jag gillar verkligen inte de som gillar att slåss eller blir arga för minsta skitsak eller de som ser ner på Kvinnor.
Många problem hänger ju samman med kultur och religion
Så som tex inavel på grund av att föräldrarna är kusiner "Ungefär en miljard människor beräknas leva i kulturer där kusingifte är vanlig" http://sv.wikipedia.org/wiki/Inavel
Sen finns det ju även det naturliga urvalet där det tex i vissa länder är lättare att överleva på grund av ett gynnsamt klimat, men det är en fördel att vara bra på att slåss eftersom det är många som ska dela på ett fåtal resurser.
Det är skillnad på folk, alla är inte likadana, det finns fler av vissa sorter i vissa länder än i andra, och det finns anledningar till det dessutom.
Om det gör mig till rasist att inse detta, ja då är jag väl en rasist..
Bra skrivet Kalle7, jag skiter fullständigt i om någon är svart, gul eller vit!
Det som jag däremot har svårt med är de som har en helt annan syn än "gemene man" född i Sverige gällande tex:
Synen på kvinnor
Värdet på människoliv
Synen på andra kriminella handlingar
Acceptans för andras religioner
Med massinvandring kan inte de som anländer integreras i Svenska samhället utan hamnar i ett utanförskap som i sin tur leder till kriminalitet m.m.
"Beklagar att jag måste vända upp och ner på er värld här, men det är ju faktisk skillnad på människor, vi inte bara ser olika ut, vi är dessutom olika, det är bara tvillingar som är exakt likadana. "
Dessutom är även enäggstvillingar olika individer. Det är väl just den insikten som är totalt motsatsen till rasism.
Att konstatera att en del har mörk hud för att det har varit gynsamt i den naturliga evolutionen att ha mörk hud på vissa ställen av världen är en sak, men att förbjuda någon med mörk hud att åka med en buss bara för den mörka hudens skull är en annan.
@ErikG
Precis, det jag menar är att vi vågar knappt nämna att det faktiskt är skillnader mellan människor som vuxit upp i olika länder.
Vi här i landet Sverige har lyckats leva i fred med våra grannländer väldigt länge, vi har haft en kristen värdegrund som format vårt samhälle och vi har varit världsledande på många områden.
Vårt land har generellt sätt skapat fredliga, vänliga (och tydligen väldigt naiva) människor
Utan att då välja ut ett särskilt land, så finns det ju många länder där man inte har haft fred på årtionden utan ständigt ägnar sig åt att anfalla sina grannländer eller åt diverse mindre, religiösa, inbördeskrig.
Länder där skolgång, mänskliga rättigheter, kvinnans jämställdhet, industriella framsteg, infrastruktur, synen på kusingifte, osv ligger hopplöst efter vårt land.
Om vi då tar hit några stycken av ett sådant lands invånare, så kan de bli assimilerade och vårt land består opåverkat, kanske t.o.m berikat på något frivilligt, bra sätt.
De blir snabbt "Svenskar" och deras barn blir Svenskar
Men om vi tar hit så många att de inte kan bli assimilerade eller ens integrerade utan istället får leva i utanförskap, kvar i sina hemländers ickefungerande strukturer, religioner, då sker motsatsen, det blir vårt land som förändras, vi blir ofrivilligt förändrade och "berikade" av dåliga influenser. Dvs det som pågått nu i typ 15-20 år
Eftersom deras hemländer fungerar så dåligt att de var tvungna att fly från dem så vill vi väl ändå inte att det ska bli likadant här också?
Därför behöver vi förbjuda dem att komma hit omedelbums!
Den som använder begreppet folkhemsfundamentalism som nåt negativt, är ett kräk som i grunden försvarar undermineringen av folkhemmet och välfärdssystemet. Du, Cornucopia?, är ett kräk.
Ulf Claesson, Göteborg
Jag tycker verkligen inte att han är ett "kräk" han har ett annat sätt bara, tar ett tag att komma på vad han egentligen tycker, och han låter t.o.m din sura jäkla kommentar stå kvar.
Läs lite av det han skrivit om tex ISISoch om demokratisk invandring, där de som röstar för invandring ska bli de som får bo grannar med de som kommer hit, en bra ide!
Med tanke på hur media framställt eller snarare undlåtit att framställa kostnaderna för kalaset är det inte överraskande att så många är överraskade.
Stridshingsten tror inte skattebetalarna är beredda att betala 0.5 mdr kr för brandbekämpningsflyg. I denna fråga spelar det ingen roll vad befolkningen tycker.
Är det inte så att en mycket stor del av dessa 48 000 000 000 kr går till löner (personer som redan bor här) och tjänster ( svenska företag privata, kommunala och statliga)… Hur många fler arbetslösa blir det utan migrationsv
Tror inte verket lägger in i kalkylen hur mycket pengar som går tillbaka i staten i form av, företagsskatt, inkomstskatt, moms, arbetsgivaravgift, fastighetsskatt. Detta kanske är ett enklare sätt att få fart på ekonomin än att ge pengar till vård och skola som ju ofta ägs av stora bolag med möjlighet att skatta utomlands. De flesta som kommer hit kommer ju inte utan pengar heller så det drar upp BNP ytterligare om än kanske inte per capita.
Sänk ränteavdraget med minst 12 Mdr årligen, säg15-16 för att ha lite till integrationsprojekt så löser det finansieringsbehovet och stoppar prisökningarna på privatbostäder UTOM i glesbygd där BLT är en tämligen ovanlig fågel, tvärtom ökar fastighetspriserna när 400k flyktingar skall spridas ut och staten och kommuner tar notan. De ökade värdena ger en ökad möjlighet till att belåna befintliga bodtäder och konsumera vilket driver upp tillväxten lokalt i glesbygd, vilket skapar jobb som flyktingarna kan ta tex. Eller ;)?
Bra förslag, det röstar jag på också.
Kommunernas kostnader tillkommer, eller?
Jag läser Migrationsverkets rapport. Jag hittar inte några förslag till sammanlagt 48 miljarder. Under rubriken "Förändringsbehov av anslagen 2015-2018" skrivs:
De kommande åren finns ett stort behov av utökade medel på flera anslag. Anslaget 1:1 behöver tillföras närmare 1,7 miljarder kronor år 2015. Stora behov finns även för resterande år i prognosperioden för anslaget.För anslag 1:2 (UO08) bedöms behovet enligt prognosens beräkningar uppgå till närmare 6,3 miljarder kronor över tillgängliga medel år 2015. Resterande år i prognosperioden bedöms behovet till mellan 4 och 6,5 miljarder kronor per år utöver tillgängliga medel. Övriga anslag där det saknas medel är anslag 1:6, 1:7 samt 1:2 under UO 13. Se vidare i den okonomiska prognosen i kapitel 4.
Dvs 1,7+6+12+18+24 (+"övriga medel")= ca 26 miljarder under en period på 4 år. Dock vet jag inte vad som står i UO 13…
I och med migrationsverkets rapport så kommer det saknas pengar utifrån anslagen och beräkningarna som regeringen gett. Dessa är:
Inom utgiftsområde 8 (1:1-1:8)
2015: 7,935
2016: 8,316
2017: 6,379
2018: 4,923
Inom utgiftsområde 13 (1:2)
2015: 1,710
2016: 4,020
2017: 6,637
2018: 7,622
Det är ganska väntat att regeringen släpper lös invandringen, däremot kommer kostnaderna att skena i höjden och ett svenskt medborgarskap blir i praktiken värdelöst. Alltså efter närmare tusen år som rike och 500 år som en nation, så ser vi de sista skedet av nationalstaten Sverige. Frågan är vad som kommer efter detta? Det blir allt klarare att etablissemangets huvudsakliga intresse är att avskaffa Sverige och införliva det i den Europeiska federation, vilket kommer vara en del av den kommande transatlantiska unionen. Oh Brave New World :).
Däremot vill jag också tillägga att välfärdsstaten är också per automatik slut. Det räcker att läsa partiprogrammen från de åtta populistpartierna i riksdagen, för att få en insyn över hur död deras ideologi är. Däremot tror jag att vi inom några få år kommer få ske en fullskalig privatisering av de större funktionerna i samhället, såsom infrastruktur, utbildning, sjukvård och äldrevård m.fl. Likaså tror jag också att i samband med att nationalstaten upphör kommer också bidragssystemet försvinna, med det också den sociala trygghet som man idag överlåter på staten. Frågan bör också ställas hur dagens 70-talister, som redan är överbelånande med sina "snygga och moderna" villor i Bromma kommer att ha råd med att ännu försörja för fyra till i familjen, när föräldrarna står utanför huset och tigger om hjälp. Återigen 2010-talet kommer bli ett liknande skede som 1910- och 1810-talet var för Europa, fast denna gången kommer gränserna att ersättas av en enda centraliserad superstat.
Nej, eftersom invandring har varit den enskilt viktigaste komponenten för att skapa staten Sverige.
Det är uppenbart vad som kommer ske sen: det kommer bli krig.
Jag tycker inte vi ska fråga regeringen var de ska ta pengarna, jag tycker vi ska fråga migrationsverket vad de gör med pengarna?
Vi pratar alltså om 12 miljarder per år och antalet asylsökande har ökat med max 20000 per/år.
http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik.html
Migrationsverket behöver alltså i genomsnitt 600000 kr för att utreda en flykting? Det kan väl inte vara möjligt? Snälla säg att jag räknat fel!!?
Det är dessutom marginalkostnaden jag räknat på och den borde ju vara lägre än de totala snittet.
Fri invandring är ingen dum idé. Att ge de som kommer hit bostad och bidrag är däremot en.
Gärna fri invandring, men de som kommer hit får försörja sig själva och ta sina egna kostnader.
Liberalism i dess finaste form. Sänk även minimilönerna så skulle det kanske funka.
(obs, denna kommentar är inget tjat att skriva om invandring)
Hade vi haft skitjobb och skitlöner skulle t.ex. tiggarna klara sig bättre här.
@Mnils. Om de inte försörjer sig själva och tar sina egna kostnader då? Hur gör vi då?
Det var det dummaste jag hört. Ni tokliberaler har verkligen noll självbevarelsedrift och insikt hur ett samhälle hålls samman. I praktiken så innebär fri invandring att intressegrupp/nationalitet X kan invandra i X antal, som överstiger ursprungsbefolkningen, och helt enkelt ta över landet. Spelar ingen roll om de kan försörja sig eller inte. Är man numerärt överlägsen, så bestämmer man. Sverige skulle alltså kunna tas över av t.ex. Ryssland eller Kina på en förmiddag. Helt demokratiskt.
Således bör man kanske lämna demokratin därhän till förmån för ökat självbestämmande?
Demokrati är inte mycket mer än två vargar och ett får som röstar om vad de skall äta till lunch. – Benjamin Franklin
Diskussionen känns en aning skruvad. Det tar ett antal, oftast 5-7, år att bli medborgare och kunna rösta. Om man ska bli numerärt överlägsen i Sverige runt 2020 behövs alltså en invasionsvåg om 6-7 miljoner människor idag.
Jag tror inte att de har intresse av att komma hit, faktiskt.
I så fall finns det ju heller inget invasionshot från Ryssland, eller något annat land heller för den delen, om nu ingen har intresse av att komma hit. Försvaret kan alltså med gott samvete läggas ned.
Doktor Syn,
Din logik lämnar en del i övrigt att önska.
Att det inte kommer att komma 6-7 miljoner ryssar till Sverige i år tror jag att man vågar säga utan större reservationer.
Att Ryssland aldrig, eller inte de närmaste 20 åren, kommer att ta till våld eller hot mot Sverige i militär form är faktiskt en annan sak.
Din logik haltar också betänkligt. Varför tar man till våld mot ett land som är ointressant? Sedan så var min poäng en metadiskussion angående fri invandring, som tyvärr förespråkas av tokliberaler med en sådan frenesi, att man blir alldeles tårögd. Fri invandring i vilken form den än bedrivs, är vansinne.
Skulle nog gå bättre förSD om de lämnade etnicitet därhän. Man ska inte bedömas efter ras och religion (inom vissa gränser förstås). Däremot tror jag inte Sverige klarar att ta emot hur många lågutbildade analfabeter som helst. Spelar ingen roll om de är gröna eller blå eller vita medelålders heterosexuella män.
Det tar cirka 9-12 år att ge ett barn en bra start i samhället. Kan man inte språket och har svårt att läsa med helt andra vanor tar det tid att lära sig (integreras), att tro att det inte kostar är naivt.
Även alternativkostnaden är intressant, Vad skulle en militär insats för att stoppa IS kosta, 48 miljarder?, det om något skulle minska oro och flyktingströmmar.
Jag är medveten om att det finns politiska hinder, tycker ändå jämförelsen vore intressant.
"Vad skulle en militär insats för att stoppa IS kosta, 48 miljarder?"
Beror ju helt på vem som gör vad och hur.
En aktion av de berörda ländernas arméer där Turkiet skulle få bära den tyngsta bördan skulle kosta mindre.
En amerikansk intervention i större skala enligt kryssningsrobotar, hangarfartyg, luftlandsättning, invasion skulle kosta mer.
En något okonventionell idé men kanske något som bör övervägas på sikt. Istället för att flyktingar ska behöva fly till Europa och relativt säkra grannländer tar vi Europa till dem. En återgång till den gamla hederliga kolonialismen helt enkelt.
Hmm, och du ser inga befolkningsströmmar från kolonierna till kolonisatören…?
Undrar om Åkessons mantra "den ansvarslösa invandringspolitiken" nån gång kan komma att ha bäring?
"Trots allt stöder svenska folket invandringspolitiken massivt, då de enda som vill se minskad invandring eller begränsningar i denna är de som röster på (sd). Övriga partier är helt eniga och har 90 – 95% av svenskarnas stöd för politiken."
Detta är faktiskt inte sant. Den andel som ville begränsa flyktinginvandringen var 45% medan endast 29% ansåg att det var ett dåligt förslag (16% osäkra). http://www.som.gu.se/digitalAssets/1453/1453828_10-sandberg-o-demker.pdf (sida 195)
Martin
Det där blir ju inte sant. Man får det man röstar på och i nuläget är det bara ett parti som vill ändra den inslagna invandringspolitiken. Även om man röstar blankt eller inte alls ger man sitt tysta medgivande till det nu gällande,
Kan ju även vara så att man vill se en minskad invandring men inte vill rösta på SD av andra skäl.
26% osäkra menade jag förresten…
Och det är klart att man kan vara emot den förda invandringspolitiken utan att rösta på SD, det är jättekonstigt att hävda annorlunda. I takt med att frågan stiger i vikt kommer förstås fler att rösta på SD också.
"Tillägg 2: Notera också att kostnaden för flyktingströmmarna har vi oavsett om vi stramar åt, rent av inte beviljar ett enda uppehållstillstånd."
Fast asylströmmarna påverkas mycket fort av möjligheten att få uppehållstillstånd.
Det är ingen slump att Sverige har gigantiskt många fler sökande än andra länder, det beror på att Sverige har världens mest slappa asylpraxis. Beslutet att bevilja permanent uppehållstillstånd till alla från Syrien är också en viktig orsak till dagens kraftiga ökning.
På samma sätt skulle antalet sökande minska om möjligheten att få PUT/försörjning/andra fördelar begränsades.
Men det är ju tur att invandringen i alla fall inte påverkar skolan och våra resultat i PISA-undersökningen…eller?
http://fof.se/tidning/2014/7/artikel/skolans-vaxande-kunskapsklyftor
Ja.. men det här är väl inga större problem egentligen? Det är ju bara att begränsa invandringen en smula.
Allt med måtta, som man brukar säga.
Begränsa? E du rasse?
Och då har Sverige ändå lagt ut 90% av sin försvarspolitik på italiensk militär. Och inte bara försvar, utan även civilförsvar verkar det som när italienska plan var tvungna att flyga över alperna i oväder för att rädda svenskt lantbruk.
Har sagt det förut och säger det igen: det är dags att på allvar börja diskutera hur vi ska genomföra återvandringen av de som flyttat hit de senaste 40 åren.
80-tusen flyktingar o det tar 14-månader innan dom får sitt papper eller blir utvisade, o då flyttar från flyktingförläggningen.
2102 har jag för mej att snittet var 401:- per flykting.
80000/12*14=93-tusen *401 =13,6-miljarder till Bert&Co såvida dom inte utnyttjar Mig.V taskiga sits o höjer priset.
För några år sedan då Cornu skrev om flyktingarna så var dom väl runt 25-tusen per år.
Så flyktingförläggningarna ska då kosta runt 10-miljarder mer, så länge dom är 80-tusen.
Sen är då frågan om Mig.V: måste anställa dubbelt med handläggare eller om storleksökningen kan ge samordningsvinster.
Då Borg&FR verkar vägra ta emot EU-pengar för ungdomsarbetslösheten pga. att då måste Sverige slanta upp kanske lika mycket, så om Mig.V tvunget måste ha pengar före valet så blir det nog en typ av fördaterad check som belastar nästkommande års Statsbudget – S-Regering, då årets beräknas väl gå nån 50-miljarder back.
Tyskland klarar flyktingintegartionen bättre då dom tar från Balkan mens Sverige tar MENA
Förklaring till dessa siffror är att Migrationsverket räknar med att 900 000 människor invandrar till Sverige under 2014-2018.
900 000 !!!
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Tack för detta Lars. Jag hyser dock viss förhoppning om sans och vett även utanför SD. Dock har du fel om du tror att över 90 % av svenskarna stöder den fördra migrationspolitiken. SOM mätningarna mixtrar med frågorna som Tino Sanandaji visar, se länk via min ledare
http://www.samtiden.nu/2746/migrationspolitik-efter-valet/
Häls
JS
Huh? Det blir bara den summan om man om ett par år förväntat sig att kostnaden sjunker. Långt under budgeten för 2014. Eftersom budgeten för kommande år är lägre, fast nu läggs det ju budgetpropositioner en gång om året. Det handlar ju om 3-5 miljarder tillskott nästa år från 2014 års budget ungefär. Dock har budgeten från 2014 inte hållits, så det handlar inte riktigt om så stora summor.
Prognosen för 2015 höjdes i sommar med 3.7 miljarder från föregående prognos för boende och några andra relaterade utgifter (1:2). Det är knappast tillräckligt för en budgetkris, och är definitivt inget som bara hänt över sommaren. Det finns många andra myndigheter som har problem också. Från Migrationsverket kunde du läsa att de höjt prognosen med flera miljarder redan i början av året. Folk förstår nog att sånt som boende kostar pengar, att använda samma typ eller liknande resonemang som nyfascisterna och lyfta upp prislappen istället för arbetet är konstigt. Arbetet kan bli dyrare, men det beror på hur det utförs. Ansträngningen är knappast prislappen, det är inte prislappen som gör att det fungerar dåligt. Att det är så dyrt är ju för att kommunerna och fastighetsägarna inte arbetat tillsammans med dem och erbjuder de vanliga lägenheter. Det handlar inte om några siffror som förtigits eller gömts undan förut, men nu kan de hänvisa till Borg, statsministern och Ullenhag. I dagsläget är det ju 11 000 med uppehållstillstånd som bor på asylboenden. De får ingen kommunplacering. Detta kostar pengar och är dyrare än eget boende. Tas från andra pengar, ökar kostnaden på andra ställen som migrationsverket. Det är ju inte folket som behöver tålamod och uppmuntras i frågan, det är deras egna politiker i kommunerna. För att klara tillståndsprocessen och liknande handlar det inte om några stora belopp alls. Enligt internationell rätt så måste asylärenden alltid prövas, enligt internationell rätt så är inte ens sånt som att skicka tillbaka första EU-land lagligt. Det är däremot inte denna verksamhet som kan öka i kostnader och bli i behov miljarder i tillskott av pengar. Tillfälliga boenden är det som drar iväg i kostnad, och det kan man diskutera ur fler perspektiv än budget och budgetutrymme för staten. De räknar med att platserna i tillfälligt boenden, den formen som ofta kritiseras i media, ska öka och uppgå till runt 25000 20'15 och 16. Kommunerna är inte glada i många tillfälliga boenden, där det ibland inte finns tillstånd för permanentboende, där de inte ens försökt uppfylla kraven och göra ändringar i detaljplanen. Migrationsverket kan ju dock bara använda sånt som erbjuds och måste dessutom följa lagen om offentlig upphandling.
Det är däremot inte 80 000 på tillfälliga boenden av den typen som Bert Karlsson driver som gäller, och att hitta på kostnader kanske passar er världsbild, men det är svagt att sånt skrivs i den här tråden. Platserna på boenden de driver själva försvinner inte. För att komma upp i sådana hittepåsiffror måste vi räkna med ökad asylinvandring, ersättningar till asylsökande, kommuner och landsting, och hela kostnaden för migrationsverket som myndighet. Tyskland tar förmodligen nästan inte en enda asylsökande från Balkan idag av de som försöker. De har t.o.m. infört en ny lag så de kan ge nekande på en vecka. Det har ingenting med etnicitet eller religion att göra. Dessutom är stor del av flyktingarna från Mellanöstern kristna minoriteter eller andra minoriteter. Främlingsfientlig och rasistisk retorik och utpekande av olika folkgrupper passar bättre på vissa andra siter som inte har någon avsikt att följa svensk lag. Den mesta av invandringen till Sverige har dessutom inte varit flyktingmottagande. Ska ni börja avskilja demografiska grupper kan ni väl börja med de nordiska.
Hej, jag är fru Emmanuel Ruth, ett privat lån långivare som ger liv tid tillfälle lån. Behöver du ett lån snarast att betala av dina skulder eller om du behöver ett lån för att förbättra din verksamhet? Du har förkastats av banker och andra finansiella institutioner? Behöver du en konsolidering lån eller amorteringar? söker mer eftersom vi är här för att göra alla dina ekonomiska problem ett minne blott. Vi lånar ut pengar till personer i behov av ekonomiskt bistånd, som har en dålig kredit eller i behov av pengar för att betala räkningar, att investera i affärer med en hastighet av 2%. Jag vill använda detta medium för att informera er om att vi ger en tillförlitlig och stödmottagare stöd och kommer att vara villiga att erbjuda ett lån. Så kontakta oss idag via e-post: [email protected]
Vi ger verkliga svar konkreta lösningar på dina ekonomiska
problem. Är du avvisas av din bank, eller om du behöver en snabb
snabba lån för att möta upp dina finansiella behov lån till
lösa dina räkningar, skulder och etablera din verksamhet.
Ansök om lån nu. Vi ger ut lån med låg ränta
2% per år.
Om du är intresserad kontakta Via:
[email protected] och fyll nedan lånet
ansökningsblankett.
LÅNE ANSÖKAN:
Fullständigt namn:
land:
adress:
Telefonnummer:
Lånebelopp:
Lån Varaktighet:
Månatlig Inkomst:
Kön:
ålder:
Kontakt Email: [email protected]
tack
William