En analys, bland annat utförd av en tidigare FN-inspektör samt en professor vid MIT, visar att C-stridsmedelinsatsen i Damaskus förorter skedde från av USA:s regim utpekade rebellkontrollerad mark. Anledningen är att de raketer som användes är så o-aerodynamiska att de bara har drygt 2 km räckvidd.
En riktig GRAD-raket och
det improviserade hembygget som användes i C-insatsen. Mindre bränsle och ett helt annat luftmotstånd ger avsevärt kortare räckvidd. |
Den amerikanska rapporten är starkt kritisk mot den amerikanska Obamaregimen och mot amerikansk underrättelsetjänst, som bestämt hävdar att det är Syriens Assadregim, som utförde attacken och försökte på det viset motivera att döda regimsoldater. Man ifrågasätter rent av varför man över huvud taget har underrättelsetjänst när de är så usla och (likt inför Irakkriget) rakt av ljuger om slutsatser och vapeninnehav för att motivera krig.
Rapporten heter Possible Implications of Faulty US Technical Intelligence in the Damascus Nerve Agent Attack of August 21, 2013 och finns att läsa i sin helhet online, komplett med grafik och allt.
Assadregimen kan förstås kört fram raketartilleri till frontlinjen, rent av in på rebellkontrollerat område för att utföra angreppet, men alla som är det minsta insatta i hur artilleri och raketartilleri används och uppträder inser att det är extremt osannolikt. Specifikt kan inte angreppet mot Zamalka ens skett från ingenmansland och absolut inte från regimkontrollerat område.
Karta från rapporten. |
Den svenske vapeninspektören Åke Sällström citeras också i rapporten:
“We have seen problems – like you have seen others performing whatever studies on these rockets and we have consulted with experts, and if you simulate the flight path it seemed not to meet – may be indicated from the report – you may draw a conclusion from the report two kilometers could be a fair guess. I would assume, but it all depends, you have to sort of set some parameters which we do not know to what extent they were filled or with what they were filled with. We don’t know their weight or whatever, but two kilometers could be a fair guess.”
Och två kilometer gör att raketerna mot Zamalka avfyrats från rebellkontrollerat område. Om de av Obamaregimen och John Kerry angivna regim- respektive rebellkontrollerade områdena stämmer…
Rapporten kastar oavsett ytterligare tvivel på amerikanska påståenden om att det var Assadregimen som stod för C-stridsmedelinsatsen. Samtidigt vet vi sedan Irakkriget att amerikansk underrättelsetjänst och amerikanska regimer ljuger för att få döda oskyldiga människor.
46 kommentarer
Déjà vu!
Ordet 'kaos' är så missbrukat i svensk media men är fullt adekvat när det gäller situationen i Syrien. Hur många olika rebellgrupper finns det t ex? Hur många olika agendor har dessa grupper? Hur lätt är det för någon utomstående, inklusive USA, att bena upp det?
Över 1100 grupper ('brigader') skall det väl vara, och några paraplyorganisationer med tveksamt inflytande över grupperna. Exilpolitikerna har som det verkar inte mycket auktoritet.
Antagligen är det ganska flytande vem som är med i vilken av alla dessa brigader. 'Kolla vilken grupp som betalar bäst och anslut dig till dem' – så resonerar säkert många. Och det är islamisterna som sitter på penningflödet. Inflödet av icke-syrier är ju också betydande och det måste ju vara tveksamt att kalla 'gudskrigarna' som kommer utifrån och är betalda och utrustade av staterna på Arabiska halvön för 'rebeller'.
Brukar väl kallas för "angripare" när det handlar om utländsk trupp som tar sig in i ett land och krigar mot regimen.
Fast det är ju inte i huvudsak utländsk trupp – man korsar väl gränsen civilt/illegalt och beväpnar sig i Syrien?
Då kan man kalla dem banditer.
Ja, fast även banditer har ju rätt till en rättvis rättegång.
Innebär detta att målet för raketen kanske var ett helt annat men eftersom den var så dålig damp den ner inom det rebellkontrollerade området?
Eller att kartan är felaktig? Eller att det var en "false flag"-operation av rebellerna där de kallsinnigt offrade civila? Eller en dubbelbluffad "false flag" där syriska regeringen smet in på rebellterritorium och avfyrade raketerna där? Eller att en rebellgrupp sköt på en annan?
Som du påtalar finns det många osäkerhetsfaktorer, tillräckligt många för att inte gå i krig och döda lite människor över det.
Jaha, men hur menar du då att Raytheon och Honeywell ska få sina nya laserstyrda bomber och sånt där sålda då, om man inte kan få slänga dem i huvudet på nån skäggig gubbe med handduk runt huvudet och visa det på CNN?
Visar att sanningen eller kunskapen om en händelse är en bristvara i krig.
En rapport om en bombad kyrka i Irak fick flyga fritt i cyberrymden innan den landade som en dumstrut på alla som delade den friskt.
Signaler, om det är en röd linje eller PUT, ger onekligen reaktioner som kanske inte är önskvärda!
"The first casualty when war comes is thruth" – Hiram Johnson, 1917
Eller varför inte Ciceros: Inter arma silent leges.
Eller Catullus: Pedicabo ego vos et irrumabo!
Där tog herr Ben allt i!
När jag tänker på Catullus är det för hans eviga tjat angående den där Lesbia.
Petrarca även en reko kille.
Hans donna var ju Laura.
I sonett efter sonett…
Ack, vad är väl jag då med med min G?
Men lite kul att få tramsa är det ju faktiskt.
Det finns så många osäkerhetsfaktorer att jag tror man ska passa sig för att snöa in på enskilda argument.
M h t att det pågick en offensiv just i det avsedda området plus själva naturen hos strid i bebyggelse, så är det nog inte en käft som kan rita en tillförlitlig karta över frontlinjerna just natten 20-21 aug.
För det andra så är det ju fullt möjligt att korsa fronten. Det görs ju hela tiden i krig. Att korsa den med opansrade lastbilar och kemiska vapen i bagaget är dock ganska kaxigt.
Så, meh. Det här skapar knappast en tydligare helhetsbild.
USA:s regim hävdar att de kunde säga var frontlinjerna gick just natten 20 – 21 augusti. Har de fel där, varför ska man tro på dem när de säger att Assadregimen stod för attacken.
Nja. Det mesta av kartan är ju "blankt"!
Tror man på de parametrar som läggs fram så dyker det dock upp en del skumma följdfrågor:
-Stod man i mitten av rebellterritoriet och sköt vilt 360 grader omkring sig?
-Körde man runt, än hit och än dit och sköt av raketer?
-Hade man ett flertal batterier på olika ställen som sköt koordinerat i tid?
Inget av ovanstående verkar så värst rimligt och logiskt – finns det några vittnesområden som stödjer det? Vad säger nedslagsplatserna om riktningen raketerna kom ifrån, etc?
Jag saknar en alternativ förklaringsmodell som stämmer med övriga parametrar, helt enkelt.
Eller kort sagt- rapporten hävdar att Kerry&co dragit för stora växlar på "bevis", indicier, etc.
Denna rapport försöker motbevisa Kerry&co genom att göra liknande övertolkningar av andra "fakta" och indicier.
Många frågetecken blir det.
1. Det är "full retard" att bara ha 2 km räckvidd på C-stridsmedel som nervgasen sarin. Avfyrande vapensystem och dess operatörer vill nog ha mer än 2 km säkerhetsavstånd.
2. Att stå mitt i och omringa sin egen position med C-stridsmedel är också "full retard"
3. Att köra runt i eller runt ett område och fyra av C-stridsmedel är också "full retard"
Båda sidor tar dock dagligen full retard-beslut vad det verkar på rapporteringen.
Jag kan ha missat något, men underrättelsetjänsterna är väl inte det stora problemet i det här sammanhanget? De plockar fram uppgifter som pekar åt ett håll, men USA:s och dess underhuggares regeringar vill ha något annat och pekar åt ett annat håll. En del kretsar i USA, Europa och somliga arabstater ville ha bråk helt enkelt. Då ljögs sarinhistorien ihop. Obama hade ju själv fixat det genom att påstå att användning av kemvapen skulle utgöra en gräns, om så skedde skulle man ingripa. Det var ju som en uppmaning till en "false flag operation", vare sig han begrep det själv eller inte. De så kallade rebellerna skickade iväg lite sarin, och så var larmet igång. Om man tänker sig att det var ickesyriska islamister betalda av Saudi som gjorde det så fanns säkert inga tveksamheter att döda civila syrier inom rebellkontrollerat område 'för den goda sakens skull'.
En helt ovidkommande kommentar vad beträffar Syrien:
Cornu har du sett dagens populärkulturella häjdpunkt ännu – GoT s 4 trailer?
http://www.theguardian.com/tv-and-radio/tvandradioblog/2014/jan/14/game-of-thrones-season-four-trailer-sky-atlantic
Nulli secundus
höjdpunkt! höjdpunkt!
ns
Ah, tidernas holmgång också. The Red Viper vs The Mountain That Rides.
Good shit. Detta är säsongen där allt händer.
"Wherever whores go."
Absolut. Måste dock erkänna att jag ligger lite efter i läsningen men so far måste det sägas att de ändringar som gjorts i tv-manuset är helt ok. Efter att ha plågat mig igenom det senaste Bilbo-spektakelet önskar jag att Jackson, istället för att mörda boken, varit lite ödmjuk, sparat in lite på alla effektpengar och hyrt in GoT producenterna för en viktig lektion i manusarbete. Tänk på det när du säljer filmrättigheterna till dina böcker Cornu!
Nulli secundus
Intressant att detta var känt redan i Mars 2012 att Syriska rebeller (terrorister) använde c-stridsmedel och Ryssland hade rapporterat in ett tiotal sådana incidenter, under UN-flagga.
Även Cornu var en stark anhängare att kritisera rapporteringen från RT och hade flera inlägg med bristande underlag där han hävdade att Syriens regering gör fel.
En slutsats bör vara för de flesta i Väst som ännu inte har vaknat upp är att rapportering från CNN, BBC och andra US/EU medier är minst lika propagandavridna som RT och Alal-jazeera och att den som mest troligen har rätt är den som läser samtliga nyheter och ser vidare på vilka som går vidare till organisationer som UN etc.
Läser man på om Syrienkriget handlar det om att fredsprojektet(?) Eu, som har tilldelats Nobels fredspris tillsammans med krigsföraren Barack Obama för just sina fredsskapande initiativ, så är det kontrollen över en oljepipe från diktaturen Quatar till halvdiktaturen Turkiet måste gå genom Syrien.
Något som den Syriska regeringen inte går med på om inte man får skälig kompensation. Situationen blir inte mer bekväm att Syriens statsskick är en koloniasering från US och Frankrike som tillsatte Assad för över 30 år sedan och UK var med tidigare och drog linjer i ökensanden för dessa gränser.
Jag håller med om artikeln i övrigt, det är alarmerande och demokratin har försvunnit helt i USA där man har en underrättelseverksamhet som ljuger rakt upp i ansiktet på sin regering och förespråkar krig för att försvara koloniserade diktaturer som Quatar.
Övriga västvärlden skapar även de en obalans då Ryssland är det enda land som har upprätthållit både UN:s funktion och fredsbevarande initiativ och blivit kritiserade för detta, av EU, för att Eu vill få egen Oljepipe. Inte så konstigt att Ryssland väljer att blicka österut trots att landet är och vill vara en del av Europa.
Sverige drabbas i form av en ökad säkerhetsrisk runt östersjön. Sug på den karamellen alla ni som tror att USA-ledda NATO är räddningen mot den "hemska" Ryssen.
Själv tror jag att Svensk neutralitet är bästa skydded idag.
Öh, va. Har du ens läst vad jag skrivit i Syrienfrågan?
http://cornucopia.cornubot.se/2013/09/hur-kan-ryssland-och-ryska-flottan.html
Tillägg: På följande blogg finns foton och analys av de förmodade projektiler från raketartilleri som eventuellt är de som spritt kemiska stridsmedel i Damaskus. Ypperlig OSINT och det mest övertygande jag läst i frågan. Det är tämligen övertygande bevis för att det är regimstyrkor som avfyrat projektilerna. Om det är dessa som spritt kemiska stridsmedel – FN:s inspektörer detekterade spår av kemiska stridsmedel på resterna av projektilerna, och de har inte varit utrustade med sprängladdningar utan möjlig användning är rök eller kemiska stridsmedel – så är det regimstyrkor som ligger bakom den kemiska attacken. Kvarstår dock frågan om det var på eget lokalt initiativ eller om det var med godkännande från regimledningen. I så fall har jag fel och det är Assadregimen som ligger bakom. Det ger dock fortfarande inte USA rätt att bryta mot internationell rätt och anfalla Syrien, ett anfall som förblir ett brott mot folkrätten
Detta citat ovan trots att RT och Ryssland har publicerat videomaterial som visar rebeller med c-stridsmedel. RT publicerade även en nunna som beskrev hur hon hade sett rebeller dagarna innan förbereda kroppar som skulle läggas ut just där den "USA-sedda" attecken skedde.
Gällande RT:s rapportering och din ståndpunkt
2012-03-12
Russia Today ÄR Kremls propagandakana
http://cornucopia.cornubot.se/2012/03/russia-today-ar-kremls-propagandakanal.html
http://cornucopia.cornubot.se/2013/05/russia-today-visar-sin-totala.html
Russia Today visar sin totala hårdvinkling av allt
Detta visar svart på vitt hur Russia Today hårdvinklar allt och letar reda på den mest extrema kommentatorn eller intervjuoffret man kan, samtidigt som det för oinsatta utlänningar ska se ut som att det är seriöst.
Observera datum för det senaste, då RT rapporterade om bl.a. c-stridsmedel av rebellerna.
Det är svårt att inte tolka dig när man läser dina inlägg, att du har fullt ut köpt CNN och BBC och totalförnekar FN-rapporter som RT rapporterar och först nu har publicerat en korrekt vinkling på syrienkonflikten. jag gillar din blog och vill inte peka på någon o andra sidan så saknar du verkligen objektivitet när du går så hårt åt öst-media och totalt missar västpropagandan.
Läs övriga inlägg. Jag har skrivit inlägg från bägge sidor i fallet Syrien. Att du skriver "du har fullt ut köpt CNN och BBC och totalförnekar FN-rapporter som RT rapporterar och först nu har publicerat en korrekt vinkling på syrienkonflikten" betyder att du har en förutfattad mening. Klicka på Syrien och läs allt innan du uttalar dig.
Jag har t ex uppmärksammat nunnerapporten här.
http://cornucopia.cornubot.se/2013/10/syrien-oberoende-rapport-om-c.html
Citat från blogginlägget ovan:
"Nunnan Agnes Miriam de la Croix från St James-klostret och organisationen ISTEAMS har åt International Institute for Peace, Justice and Human Rights (www.ipj.ch) producerat en oberoende rapport och analys av de påstådda attackerna med C-stridsmedel i Damaskus förorter. Rapporten konstaterar att filmmaterialet är grovt missvisande och rent av förfalskat.
Kemiska stridsmedel har satts in har analyser konstaterat.
Vad som däremot kommer fram i rapporten är t ex att videos från attackerna producerades innan attackerna, de berörda förorterna var övergivna av civilbefolkningen som hade flytt undan rebellerna och det fanns alltså inga civila som kunde skadas. Civila offer som påstås dödats i sömnen har på sig dagkläder trots att attackerna alltså ska ha skett nattetid. Det finns inte kvinnor bland offren på filmerna, men massvis med barn, som tydligen helt saknade mödrar. Andra filmer och foton är i själva verket från Egypten, och samma barn finns omväxlande med som fejkat döda och som levande "statister". Det finns också uppgifter om att offren (barn!) i själva verket kidnappats från Latikiabergen och förts till förorterna av terroriststämplade al-Nusra. Inte osannolikt har de även dödats av terroristerna för att användas som propaganda.
Hela rapporten finns förstås att läsa och ladda ner som PDF. På grund av att det hela var väldigt brådskande är det en preliminär snabböversättning av rapporten.
Det första offret i krig är som alltid sanningen. Rapporten är obligatorisk läsning för alla som hetsar mot Syrien och Assadregimen och bör vara en tankeställare för de som gått på mediarapporteringen. Läs rapporten och titta på bilderna. Fundera på varför familjer som ska dödats i sömnen alltid saknar kvinnor och dessutom har dagkläder på sig istället för sovkläder.
Se även en BBC-artikel där Human Rights Watch säger sig inte alls hittat några bevis eller indicier på fejkade filmer och foton från den påstådda massakern. Dock kan man i ISTEAMS-rapport själv tydligt se just hur bilder fejkats. Läs själva. Säger något om HRW:s kompetens…"
Trots det tragiska läget för Syrien kan vi konstatera att insatserna från USA + Nato + Saudi / Quatar + Israel är den faktor som har skapat den situation vi har idag. Utan Rysslands starka stöd till Syrien hade landet idag varit en fullt ut islamistisk stat. Man kan säga att Syrien har fått bli slagfältet där väst och öst testat varandras militära beslutsamhet och där har USA falangen sviktat när man mött likvärdigt motstånd.
Att man fick bort C-stridsmedlen var ändå ett gott utfall. Möjligtvis det enda positiva som hänt i Syrien på 3 år.
Håller med 100%.
OT. Noscript klagar på ett potentiellt XSS försök från [http://cornucopia.cornubot.se]. Inte för jag vet vad det betyder, men du kanske ville veta.
09:24:24,854 1389947064854 Services.HealthReport.HealthReporter WARN No prefs data found.
09:25:16,269 nsIJSON.decode är förlegat. Använd JSON.parse i stället. noscriptService.js:3001
09:25:16,823 [NoScript XSS] Tvättade misstänkta förfrågningar. Original URL [https://apis.google.com/_/+1/fastbutton?usegapi=1&bsv=o&expr%3Ahref=data%3Apost.url&size=tall&hl=sv&origin=http%3A%2F%2Fcornucopia.cornubot.se&url=http%3A%2F%2Fcornucopia.cornubot.se%2F2014%2F01%2Frapport-om-syrien-c-stridsmedlen.html&gsrc=3p&jsh=m%3B%2F_%2Fscs%2Fapps-static%2F_%2Fjs%2Fk%3Doz.gapi.sv.tiYMeqirxuA.O%2Fm%3D__features__%2Fam%3DIQ%2Frt%3Dj%2Fd%3D1%2Frs%3DAItRSTMFew-CMXno9ykBK5sHpTJZROYtmw#_methods=onPlusOne%2C_ready%2C_close%2C_open%2C_resizeMe%2C_renderstart%2Concircled%2Cdrefresh%2Cerefresh&id=I1_1389947116698&parent=http%3A%2F%2Fcornucopia.cornubot.se&pfname=&rpctoken=52037796] begärd från [http://cornucopia.cornubot.se/2014/01/rapport-om-syrien-c-stridsmedlen.html#comment-form]. Tvättad URL: [https://apis.google.com/_/+1/fastbutton?usegapi=1&bsv=o&expr%3Ahref=nodata%3Apost.url&size=tall&hl=sv&origin=http%3A%2F%2Fcornucopia.cornubot.se&url=http%3A%2F%2Fcornucopia.cornubot.se%2F2014%2F01%2Frapport-om-syrien-c-stridsmedlen.html&gsrc=3p&jsh=m%3B%2F_%2Fscs%2Fapps-static%2F_%2Fjs%2Fk%20oz.gapi.sv.tiYMeqirxuA.O%2Fm%20__features__%2Fam%20IQ%2Frt%20j%2Fd%201%2Frs%20AItRSTMFew-CMXno9ykBK5sHpTJZROYtmw#8834945800909648450].)
Googles kod för +1-knapparna.
Tänkte först messa dig Lars, men kom på bättre tankar, även på NSA måste dom få dricka kvällskaffe utan att behöva stressa…
Kem-attackerna verkar på god väg att bli det nya 9/11, där gryniga videobilder, rykten och allmänt ressentiment kan tas till intäkt för att den "officiella versionen" är felaktig, och att man absolut inte måste presentera en egen trovärdig teori eller alternativ förklaring för att kunna kritisera motparten.
Oavsett vad som är sant vart resultatet att en av världens största kemvapenarsenaler avrustas och det blir samtidigt svårare för andra att använda kemvapen i konflikten. Gott så!
Intressant rapport. Nu skummade jag den bara via länken du gav väldigt fort, så jag kan ha missat det jag eftersöker, men jag saknade en länk i beviskedjan som jag tycker är helt avgörande.
Är det bevisat att det var just den här typen av hemgjorda kanister-raketer som levererade saringasen i attacken? Dvs har man fastställt att sarinet kom via sådana, och att det inte är så att skrot från kanister-raketerna fanns i målområdet för att de använts för beskjutning av annat slag, medan sarinet levererades av reguljära raketer/artillerigranater som mycket väl kan ha skjutits från regimområdet? Dvs att man gjort en förväxling?
Personligen tycker jag att det låter lite riskfyllt att svetsa ihop någon slags kvartsprofessionellt tillverkad burk som man sätter ovanpå en halv artilleriraket och sedan fylla den med sarin som man stulit/fått från regimens lager i helt annan form. Det är inte riktigt som att blanda ihop saft i en tillbringare. Att lyckas med det utan att falla ner död till golvet kräver en del. (Tillverka egen sarin på rebellsidan – ännu mer tveksamt).
Jag säger inte att det är omöjligt som det beskrivs, men jag vill nog få det utpekat för mig var den saknade länken i kedjan finns.
Det finns filmer från YouTube, där FN-inspektörer uppmäter nervgasspår i anslutning till sådana kanister-raketer. Se tidigare blogginlägg i frågan, där jag dock anför att det är bevis för att den syriska armén ligger bakom.
http://cornucopia.cornubot.se/2013/09/bevis-for-att-syriska-arme-anvande.html
Dock sade Sällström i december att det inte går att avgöra vem som ligger bakom det hela.
http://cornucopia.cornubot.se/2013/12/fnsellstrom-okant-vem-som-anvant-c.html
Gårdagens uppgifter om 2 km ändrar dock att raketartilleri skulle vara bevis för att det är regimsoldater som ligger bakom.
Från länsstolen vid brasan över en kupa konjak kan det kanske te sig något idiotiskt att våga stå inom hundra meter från en hemmamoddad sarinraket.
Men vadå, egentligen?
Enskilda soldater därnere lär ju dagligen t ex använda pansarvärnsraketer som tillverkats av nån lågpanna i Iran eller Ryssland och sedan lagrats under okända förhållanden innan den hamnade i just hans ryggsäck. Har man gett sig ut i det där kriget, allra helst frivilligt, så har man ju gjort en helt annan kalkyl än den som valt länsstolen ändå. Så, försök inte applicera din egen logik på människor som uppenbarligen prioriterat helt annorlunda från början.
Så fort Fria Syriska Armén gjort framsteg så blir dem attackerade från andra icke-regim miliser.
– Först attackerade PYD Fria Syriska Armén bakifrån när dessa avancerade mot huvudstaden. Denna bakhåll slogs tillbaka, många kurder som varit skonade från våldsamheterna fick fly till Turkiet och norra Irak/Barzani (som blev förbannad och hotade PYD för liknande händelser igen).
– Sen i höstas dök en ny grupp upp ISIL (fullt tränade, armerade m. tanks och tunga vapen, ej saudi stödda) och började döda andra rebellgrupper och FSA ledare (en incident var att de kom in i ett sjukhus och halshögg en högt uppsatt rebell som var där för vård). De har inte heller något att göra med al-Nusra (som även de är hardcore men strider mot Assad och regimstyrkor) och dessa undviker varandra.
Min kontenta är som israelerna sa om Assad den äldre, " Han är slugare än oss, en riktig räv. "
Så fort Assad känner motgång så beväpnar (shabiha-milisen) , bjuder in (Hizbullah) , premierar (vapengåvor, löfte om styre/erkännande mm till PYD) , psyops / booby-trapped ammunition / false flag (spioner, rebeller m. gisslantagen familj mm) samt nu denna ISIL som endast krigat mot andra rebellgrupper främst FSA.
Detta är takkiye på hög nivå mina vänner, Shia taktik, assassin (väldet som fanns i Shia områdena under medeltiden.)
Gemensamt med dessa händelser ovan är nåt unikt för Shia (och dess undergrupp Nusayri, Yazdani, ahl-hakk mm) , de har aldrig krigat mot nån annan än mot Sunni muslimer. Aldrig (kan kollas upp lätt, vilka shialänder som krigat mot icke-islam länder).
Kanske några vrider på smilbanden nu och tycker att det som sker är bra, men då skall jag tala om för Er att takkiye aldrig är bra , även j*den håller på med det (talmudiska främst) och historien vet vilka skador takkiye/ kan ställa till.
http://madisdead.blogspot.se/2012/04/israeli-leaders-understand-concept-of.html
Gemensamt med dessa händelser ovan är nåt unikt för Shia (och dess undergrupp Nusayri, Yazdani, ahl-hakk mm) , de har aldrig krigat mot nån annan än mot Sunni muslimer.
Du har naturligtvis helt fel i den här frågan. Fatimiderkalifatet (som var shiitiskt) erövrade stora delar av medelhavskusten, hela den nordafrikanska kusten etc. Korsfararna i det första korståget på 1090-talet erövrade sedan Jerusalem, Askelon mm från fatimiderna – vilket rimligtvis får betraktas som strider mellan shiiter och kristna, inte sant?
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.