En bunt högavlönade professorer tycker att disputerade (=filosofie doktor, dvs masterexamen + 5 års forskarstudier) matematiker och naturvetare ska få ytterligare ett års utbildning i svensk tramspedagogik och sedan när de är färdigutbildade vid 30+ års ålder ska bli grundskolelärare. (Bonnier/DN)
Sanningen är ju den jag tidigare uppmärksammat, att ingen utbildar sig till lärare i matematik eller naturvetenskap längre. Debattartikeln hos Bonnier har lite siffror, t ex att vi utbildar 30 st lärare i naturvetenskaperna om året numera, samtidigt som 300 går i pension varje år.
Det hela är förstås skrattretande att läsa hur professorer (själva minst disputerade, sedan med gedigen forskarerfarenhet, utbildningserfarenhet på universitetsnivå och bevisad förmåga att dra in finansiering till forskning) med 60 000+ i lön tycker att disputerade doktorer i matematik och naturvetenskap ska ta grundskolelärarjobb för 25 000:- SEK i månaden. Naturligtvis är det behjärtansvärt att de tycker man att doktorer ska få ett års “gratis” utbildning till. Inget är dock “gratis”. Alternativet är en lön i intervallet 35 000 – 60 000:- SEK på ett jobb utanför skolan i Sverige, eller 50 000 – 150 000:- SEK i utlandet (till en början). Grundskolan i dess totala systematiska och totala sammanbrott lär knappast locka våra doktorer i matematik och naturvetenskap. De valde trots allt den utbildningvägen för att faktiskt få en lön.
Jan “saknar sjukdomsinsikt och tror oneliners kan vända trenden i skolan” Björklund (fp) öppnar dock för att återinföra lektortjänster i grundskolan, med en statligt sponsrad lön på 45 000:- SEK. Vilket kan vara attraktivt för en disputerad. (Bonnier/DN) En sorts delförstatligande av skolan, som bara gäller matematik och naturvetenskaperna. Vilket är rätt, eftersom det är inom de områdena som framtida utveckling, företag och jobb skapas – att genusanalysera torkandet av varandras toaletter kan visserligen ge jobb, men kommer bara göra att Sverige fortsätter urholkas välståndsmässigt.
Fast man kan nog konstatera att den lektorsreformen är “orättvis” och alltså kommer tas bort när socialistregimen tar över efter riksdagsvalet i september.
Oavsett så är det ett extremt slöseri att våra högst utbildade ska bli grundskolelärare – de ska bli raketforskare, bota cancer eller skapa energi ur tomma luften. Höj istället lärarlönerna kraftigt inom matematik och naturvetenskaper över huvud taget – 40 000:- i ingångslön – så bör man fylla lärarutbildningarna i ämnena med kompetenta sökande.
Om vi tycker att PISA-resultat och förfallande svensk teknikutveckling, företagsskapande och innovationsförmåga är på dekis, så ska vi bara vänta och se hur det ser ut om 10 – 20 år, när man inte ens klarar av plus och minus på universitetet längre.
En annan läsvärd debattartikel hittar man hos Schibsted/SvD, där det förklaras att likhetsdoktrinen är orsaken till skolans och svensk utbildnings undergång, och det har pågått sedan 70-talet. När alla krav ska ställas efter sämsta prestation så blir det därefter – det är bara inom idrott och musik som man tillåts vara bättre än andra. Men som det konstateras i artikeln är vi lika olika inuti som vi är utanpå.
Sjukdomsinsikt saknas. Enda trösten är att föräldrar kan ge sina barn extra undervisning utanför skolan, så de faktiskt når forna tiders kunskapsnivåer vid en given ålder. Det finns bara ett sätt att lära sig något och det är övning, övning och övning. Eller ska vi tillämpa samma krav på t ex körkorsutbildning som i grundskolan – det räcker att man en gång får se en bil och kan beskriva vad en bil är för något, så får man ett körkort?
I övrigt har Bonnier/Expressen en artikel med lite vatten på min kvarn om övertubildning, med den passande titeln Högskolan skapar en ny underklass – inte nya jobb. Grattis, du är inte bara arbetslös, du är nu högutbiladad, studieskuldsatt, arbetslös och har kastat bort ett antal år av ditt liv och massor med skattepengar. Högskolan är nämligen idag på forna tiders gymnasienivå…
79 kommentarer
Huvudet på spiken!
Men lönen är inte allt. Det finns förmodligen de som går vidare till högre studier för att de tycker det är intressant, och för att sedan få en anställning där de kan tillämpa och fortsätta att förkovra sig med stimulerande arbetsuppgifter.
Dessa är naturligtvis inte intresserade av att bli grundskolelärare, förmodligen oavsett lönenivå.
De som ska jobba som lärare är förstås de som tycker om att lära ut, där det är själva grejen för dem. De behöver naturligtvis bara veta tillräckligt om det som de ska lära ut. Så för en grundskolelärare räcker gott och väl gymnasiekunskaper i det ämne de skall lära ut.
Nä du hittar knappast några introverta geniala nolbelpristagare som vill bli lärare oavsett lön
Det känns dessutom som att de som skulle vilja bli lärare antagligen blir det som sista utväg när de inte får andra arbeten eller mer forskningspengar.. är de då verkligen bäst lämpade att vända den negativa trenden i resultatutvecklingen?
Det viktiga är att de som är lärare gillar att vara lärare, älskar att lära ut och kan tygla en grupp testosteronstinna tonåringar. Väljer man lärare efter hur mycket de kan hamnar man förstås helt fel.
Barnets viktigaste lärare är barnets föräldrar, och de behöver ingen licens för att uppfostra sitt barn. Det räcker helt enkelt med att lyckas producera ett. Inte för att jag tycker att man ska inta samma slappa attityd mot skolan, men jag tror att det har gått alldeles för långt och att man fokuserar på helt fel saker.
Du har helt rätt, egentligen borde det vara föräldrarna som skulle sättas i ett års betald skola med disciplin hämtad från de amerikanska fängelserna. Trams och man fråntas barnet som adopteras bort. Skämt och sida, men jag är övertygad om att skolans problem handlar om att föräldrarna är för slappa och har lämpat över uppfostran helt till skolan som inte har tid till annat.
TEORI: I varje samhälle finns en härskande elit.
För att legitimera sina positioner så kommer de att
premiera de egenskaper som förde dem till toppen.
Ett samhälle med många militärer i toppen kommer att
ha en skola med militära inslag: Barn måste lära sig att
stå i givakt och vara tysta när läraren talar, det vore synd
om inte alla barn fick chansen att utmärka sig på en hinderbana
Osv
Ett samhälle med många präster i toppen kommer att ha
en skola med religiösa inslag: morgonandakt, utantilllärning
av psalmer, Luthers lilla katekes osv
I Sverige idag har vi ett skolsystem som kategoriskt förnekar
värdet av att anstränga sig. Inte heller vill man belöna bra
resultat. (Jag hörde om en skola i Hälsingland som hade fått
en donation till ett stipendium som skulle delas ut till den
bästa eleven i varje årskurs. Lärarna vägrade dela ut stipendiet
då de hellre belönade "något annat")
Så fort jag ser ett inlägg där skribenten manuellt skapar radbrytningar får jag förutfattade meningar om dennes (hens?) intellekt och huruvuda det är givade att läsa texten.
Ja och nej. Skolverket består, precis som tex naturvårdsverket, jordbruksverket, SVT och dagtidningarna, av 90% vänsteraktivister.
Skälet till att skolan misslyckats är alltså samma skäl som gjorde att kommunismen misslyckades, vilket du beskriver.
Det betyder inte att hela nomenklaturan är vänster. På ekonomiskt orienterade myndigheter är det sannolikt omvänt förhållande, 10% marxister och resten "liberaler".
Så att dra hela nomenklaturan över samma kam är nog inte rätt.
Notera att ovanstående inte är någon form av konspirationsteori. När personer fritt väljer yrke så blir det en form av flockning av vissa kategorier av människor på vissa ställen. Vanligast är att det finns utpräglade mans- och kvinno-yrken, men i vissa fall sker även en politisk sortering.
Vill man få ordning på skolan så behöver skolverket omorganiseras och få in nya människor med normal kognitiv förmåga på styrande positioner. Bäst brukar vara att flytta ut radikaliserade myndigheter på "landet", dvs till småstäder. Politisk radikalisering kräver en kritisk massa av troende, vilket bara förekommer i de större städerna, samt på vissa universitetsorter.
I skolverkets fall så skulle jag dock tycka att man kunde outsourca verksamheten till andra Europeisk länder med bättre PISA-resultat. Schweiz, Holland, Estland och Finland är bra kandidater. I Finland så finns dessutom läromedel och läroplan på svenska redan.
Konstig, så fort jag konstaterar att någon person i stället för att försöka ta till sig diverse argument och sätta in sig i frågan, väljer att haka upp sig på enstaka kommatecken och eventuella radmellanrum och leka rättstavningspolis, börjar jag fundera förstå bakgrunden till pisa kritiken där dom konstaterade att dom svenska eleverna i högre utsträckning valde att hoppa över svåra jobbiga uppgifter, Det finns dom som till och med har fräckheten att påstå att omman inte kan förklare hur någonting funerar eller hänger samman med egna ord så har man egentligen inte begripit vad det handlar om utan man kan bara mekaniskt upprepa det man blitvit instruerad att göra. som tex en MP3spelare som repeterar samma budskap varje gång man trycker på play, eller vad säger du erik?
Vilken soppa!
Forskarutbildningen är på 4 år. Dock får institutionerna utnyttja doktoranderna till institutionstjänstgöring på 25% vilket gör att de flesta är anställda under 5 år. Men det gäller absolut inte alla.
Det hjälper obetydligt att ge lärarna högre lön. Samma personer blir kvar i samma system och gör samma sak och skillnaden blir obetydlig. Istället bör det vara mer affärsmässigt. Bland annat måste föräldrarna betala en stor del av utbildningen. Verksamhet borde privatiseras. Anställningsskyddet måste bort. Lönerna vara oreglerade. Och så vidare. Pengarna måste in i allt.
Lärarna i grundskolan är främst inriktade på att hålla ordning på klassen och en militär eller vakt från ett fängelse kan faktiskt vara bättre än en professor i matematik på lära ut matematik.
Sedan ser jag inget fel med att det har skurits ned på utbildningen av lärare i matematik Det är inte så många år kvar till kollapsen och när den kommer behövs ingen matematik. Att intresset för naturvetenskap minskar är nog inbyggt i fysiken och förutbestämt. Sånt här kan man inte ändra på bortsett från att låta pengarna styra. Och skulle det mot förmodan uppstå en efterfrågan inom matematiken så löser pengarna detta.
Mer kostnadseffektivt inom utbildning vore att fullständigt isolera en kommun i säg Norrland och se hur länge befolkningen klarar sig. Här behövs nog inga skolor, inga lärare, inga elever, inga betyg, inga korrupta byråkrater med mera. Även här kommer pengarna att ordna saken. De som förespråkar centralstyre och utbildning är inte intresserade. Detta kan ju inte pengarna ordna i förtid.
Jag tycker det är oseriöst att säga att föräldrar skall betala huvuddelen av utbildningen. De som ej har råd skall kan alltså ej ha sina barn i skolan? Tror du verkligen att de framtida genierna eller de som klarar högre utbildning väldigt bra alltid kommer från föräldrar med bra inkomst?
Det är väl snarare så att med ditt recept så kanske det blir en kollaps av samhället; något vi kan undvika med mer realisitiska planer för skolan.
Kanske de alls bör ha barn om de inte har råd. Detta kan de bäst prioritera själva. En stort del kan de allt betala, åtminstone över grundskolan. Då blir det mindre vuxendagis. Genier lär sig inte så mycket i skolan så där blir det små förluster. Det finns en bra korrelation mellan läshuvud och inkomst och det som finns i huvudet kommer till nytta på ett eller annat sätt ändå. Idag är det ett väldigt stort svinn i apparaten.
Uppfriskande inlägg som vanligt. Vad gäller möjligheten för disputerad att bli lärare i Mat/Nat tror jag emellertid det kan fungera. Det finns många disputerade och få intressanta forskningsprojekt. Mina mer än 25 år efter disputation har jag tillbringat inom IT. Eftersom den branschen blir allt mindre spännande skulle jag kunna tänka mig att karriärväxla till gymnasielärare. Lönen är inte allt.
Sen vill jag också nyansera litet genom att rapportera från egna barns erfarenheter. Det finns faktiskt mycket väl fungerande skolor i kungariket, även i min invandrartäta kommun. Håller förstås helt med om att lärarnas status och lön är en av de allra viktigaste politiska frågorna att ta tag i.
Och ni tycker att utbildningssystemet kraschat…
Spendera en dag i försvarsmakten, så kommer den svenska skolan att framstå som varandes i världsklass.
Verkar vara mycket fokus på dåliga skolor, dåliga lärare, privatisering osv. Borde man kanske inte kräva mer av barnen (och föräldrarna) också? Idag daltar man med barnen och vill inte utsätta dem för stress, vill inte ställa krav på dem, och de ska inte få anstränga sig för att uppnå någonting…
Innan man fixar allt annat så ska man först sätta upp tydliga krav och regler som eleverna ska följa och uppnå. Misslyckas man så får man helt enkelt gå om tills man klarar att uppnå kraven som ställs.
Men det är ju JOBBIGT! Här som överallt annars frodas oneliners, förståsigpåare och nånannanismen.
Att föräldrar skiter i sina barn och ägnar sig åt bloggande, solarier eller whatever är – gissningsvis – en stor del av problemet. Men vem vill höra det?
Grundproblemet är att vi inte vill premiera ansträngning, eller inte ens vill erkänna att ansträngning behövs. Inte heller vill vi medge att det kan vara bra för barn att lära sig att uppföra sig.
Ähum, kanske vi skulle införa betyg i ansträngning. De minst lyckligt lottade i lotteriet måste förstås anstränga sig mer än de andra. Således bör de få bra betyg i ansträngning.
Å andra sidan kan man som ett helt hypotetisk tankeexperiment tänka sig att anpassa utbildning efter individens prestanda och kapacitet. Alla är inte lika. Och om alla då håller en optimal ansträngningsnivå får alla samma betyg i ansträngning. Men skillnaden är att vissa lär sig dubbelt så snabbt och dubbelt så mycket som andra. Det borde vara rätt så kostnadseffektivt. Och man kan ju ha kvar betygen i de andra ämnena som visar vad man faktiskt kan. Det är ju faktiskt vitsen med betyg, ett mått på vad man kan.
Jag har läst nästan alla artiklar i Svenska Dagbladet efter att den senaste PISA-rapporten publicerades. Ingen av artikelförfattarna vill lyfta upp invandringspolitikens inverkan på PISA-resultaten.
Jag tycker att man förutsättningslöst ska få diskutera denna synnerligen allvarliga utveckling i den svenska grundskolan. Visst kan det finnas många olika förklaringar till den negativa utvecklingen. Jag är fullständigt övertygad att om avsteg görs från ”likhetsdoktrinen”, genom införande av allmän och särskild kurs i matematik, svenska, engelska och språk, så kommer PISA-resultaten på kort tid generellt sett förbättras.
Men att då blunda för en förklaringsmodell – befolkningssammansättningen – som går på djupet i samhället, observera på djupet i samhället, är förvisso politiskt korrekt och en förutsättningen för att kunna klättra i det politiska etablissemanget, men inte vetenskapligt hederligt.
Det är framförallt med invandringspolitiken som man påverkar befolkningssammansättningen (andelen personer utan invandrarbakgrund kontra andelen personer med invandrarbakgrund) i ett land.
Med PISA-rapporten som underlag, analyseras nedan invandringspolitikens eventuella inverkan på förändringen i PISA-matematikresultatet mellan 2003 och 2012, för elever i de jämförbara länderna Sverige, Danmark, Norge, Finland och Tyskland [kolumn 1]. Förändringen i medelresultatet [kolumn 2] och förändringen i resultatet för non-immigrant-elever [kolumn 3] samt elevandelsförändringen för non-immigrant-elever [kolumn 4 uttryckt i procentenheter] redovisas i tabellen nedan. (Non-immigrant-elever = elever utan invandrarbakgrund.):
Förändring (PISA 2012 – PISA 2003) :
Land__medel__non-immi.___elevandelsförändring
SE____-31______-27_______-3
DK____-14______-12_______-2,4
NO____-6_______-3________-3,8
FI_____-25______-23_______-1,4
DE____11________3________2,3
De nordiska länderna, där andelen elever utan invandrarbakgrund har minskat, mycket tack vare ett nettotillskott av invandrare, har fallande PISA-matematikkunskaper. Tyskland, där andelen elever utan invandrarbakgrund har ökat, har stigande PISA-matematikkunskaper.
Eftersom den svenska grundskolan under ca 20 års tid har fått ett stort tillskott av invandrare från relativt svårintegrerade kulturer, där det västerländska bildningsidealet förmodligen inte har högsta prioritet och där svenskakunskaperna oftast är bristfälliga, så tvingas man sänka den allmänna kunskapsnivån i grundskolan enligt likhetsdoktrinen, vilket ger utslag i PISA enligt ovan.
Skolpolitiker som inte inser invandringspolitikens negativa inverkan på PISA-resultaten, bör hålla sig till lego i fortsättningen.
Table II.2.8b. och Table II.3.6b.
http://www.mecd.gob.es/dctm/inee/internacional/pisa2012/pisa2012voliiinternacional.pdf?documentId=0901e72b8178af64
Ett förtydligande till tabellen ovan:
Man ser att för Sverige så föll PISA-matematikresultatet för alla elever med 31 poäng mellan 2003 och 2012. För elever utan invandrarbakgrund föll PISA-matematikresultatet med endast 27 poäng, samtidigt som deras andel av elevunderlaget minskade med 3 procentenheter. Av detta kan man dra slutsatsen att PISA-matematikresultatet för elever med invandrarbakgrund föll med mer än 31 poäng, samtidigt som deras andel av elevunderlaget ökade med 3 procentenheter.
Intressant men hur om helst visar den s.k gruppen non-immigrant-elever ändå en kraftigt vikande kunskaps-tendens. Och den nedgången torde bara till ganska liten del förklaras med att klassrummen befolkas av en ngt ökande andel elever med sämre(immigrants) kunskaps-nivå(=lägre total nivå dvs att lärande-nivån sjunker på marginalen pga immigrants). Men som sagt. Det har betydelse.
Tyvärr döljer den politiska korrektheten även det faktum att invandringen är ett medel för att nå målet om bibehållen eller helst ökande tillväxt/välfärd. Demografiskt måste landets produktionsfaktorer/konsumenter ökas mht kommande bortfall(babyboomers). Inte minst för att också betala deras pensioner. Lyckas inte politikernas ekvation råder det stor risk för en ökad splittring i samhället där vi som vanligt måste hitta syndabockar. Personligen ser jag en kommande japansk situation i Europa med fortsatt deflation med inslag av stagflation för flera grupper inkl. statsfinanser. I Japan faller folkmängden för 7´e året i rad. Något sådant är förstås inte att vänta inom kort i Europa. Men här är till skillnad från i Japan medel-europen kraftigt skuldsatt vilket kommer att ge fortsatta konsekvenser. Det s.k finansiella sparandet är visserligen högt men kan förändras snabbt. Inte minst pga förändringar i tillgångspriserna.
@rttck 18:01
Non-immigrant-elevers kraftigt vikande kunskapstendens kan förklaras, utifrån de observationer jag har gjort i Norden och Tyskland, dels av att klassrummen befolkas av en ngt ökande andel immigrant-elever med lägre kunskapsnivå, dels på grund av senare tids invandrings djupinverkan på samhället.
För en analytisk normalbegåvning, som har tålmodigheten, erfarenheten och förmågan att se genom de politiskt korrekta dimridåerna som är utlagda över det offentliga livet, statistiken och den svenska statsapparaten, är det en tämligen smal sak att urskilja massinvandringens (generellt sett) skadliga påverkan. Den har ökat den sociala oron i samhället, som sannolikt indirekt resulterar i koncentrationssvårigheter och sämre skolresultat hos svenska ungdomar, ty Sverige har:
* EU:s högsta frekvens av anmälda våldtäktsfall och misshandelsfall, som huvudsakligen utförs av och drabbbar unga
* hög ungdomsarbetslöshet
* alarmerande hög självmords- och självskadefrekvens bland unga.
Jag tror inte alla beslutsfattare förstår i vilken omgivning våra ungdomar vistas i. Bland många ungdomar i Sverige av idag, lyser det politiska etablissemangets högtravande PK-retorik som HBTQ-frågor, genusperspektiv, jämlikhet, ”alla människors lika värde”, demokrati etcetera, med sin frånvaro.
Jag håller med dig angående tillväxten. Men det kräver att invandrarna har hög sysselsättningsgrad,
Det är dock demoraliserande när äldre invandrare 65+ kommer till Sverige och som aldrig har arbetat i Sverige eller betalat inkomstskatt, får mer i Äldreförsörjningsstöd (ÄFS), maximalt utnyttjat, än svenskar som får pension efter ett helt yrkesliv i Sverige.
Kan dock tillägga att enligt Eurostat har också Tyskland haft en befolkningsminskning mellan 2003 (82536680) och 2012 (80327900).
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/tgm/table.do?tab=table&plugin=1&language=en&pcode=tps00001
@gruelse; Den sociala oron i samhället har ökat av flera skäl varav den "avreglerade nyliberala kapitalismens" framväxt och kortsiktighet är den tyngsta. Behovet av arbetskraft är numera uppdelat i två kategorier. En kunskapsintensiv och dynamisk och den andra som är för de som inte platsar(en ökande andel i det s.k prekariatet ingår här). Många ungdomar platsar till stor del inte ens i den andra "lågintensiva" gruppen vilket kommer att avspegla sig i svåra samhälls-påfrestningar vad det lider.
Tyskland har klarat sig relativt "bra" trots/tack vare stor invandring från t.ex 90-talet för att för att bibehålla industri-arbetet och inte outsourca det. En förutsättning var då att sänka reallönerna vilket är det samma som att importera billig arbetskraft(samt reformer som Hartz). Sverige gör likadant men till skillnad från Tyskland så erbjöd vi inga industrijobb att tala om. Och vi, till skillnad från tyskarna, vill därför inte tala öppet om varför de får komma(mer än för tillväxten allmänna skull)! Tyskland har nu delvis gett upp en del av sina industrier till Asien etc och en del av befolkningsminskningen som du refererar till har nog delvis med detta att göra, dvs att t.ex invandrare från Turkiet återvänt hem. Detta även delvis tack vare en lång ekonomisk boom i Turkiet men som idag fallit samman i en jättekris på flera plan. Man får inte heller glömma bort Tysklands gästarbetsmodell som står för en rätt stor del av service-ekonomin och där de som arbetar inte ingår i befolkningsstatistiken.Tysklands problem har annars bara börjat vilket jag anser hänger ihop med EMU/Euron som med stor sannolikhet kommer att sönderfalla. Tillsvidare och tack vare inflöde av kapital från övriga EMU etc får Tyskland dock möjlighet att växa genom investeringar till extremt låga räntor. Kommer tyskarna att våga släppa taget från sin inflationsrädsla och börja konsumera? Ett krav förstås eftersom det tyska handelsöverskotten även måste ner för att driva på en utveckling för dess handelspartners inkl den egna efterfrågan. Dock riskerar hela Europa genom IMF´s förslag om bail-ins(10%) på banktillgodohavanden att kullkasta allt. Problemet är ju att hålen i de europeiska bankerna var upp till 3 ggr så stora som de var i USA. Och skulderna i flera av EMU-länderna kommer aldrig att kunna betalas utan kräver defaults och avskrivning vilket åtminstone initialt kommer att höja räntorna. Skattetrycket lär antagligen fortsätta att öka(utöver bail-ins) i väntan på skuld-defaulterna…….om inte annat lär vi få se en tilltagande social oro utanför Tyskland.
För att avslutningsvis kommentera skillnaderna i PISA-resultaten mht till Tyskland så är nog min uppfattning, t.v, att Tyskland är ett land som mer än Sverige haft en tydligare förankring i t.ex de naturvetenskapliga ämnena. Huruvida förbättringen/vändningen uppåt påverkats av en nettoutvandring vet jag ej. Vad jag däremot vet är att non-immigrant-tyskar under de senaste 20 åren stadigt ökat sin arbetskraftsutvandring till kringliggande länder som t.ex Österrike och Schweiz.
Bra att du tar upp invandringen som grundproblem och inte fokuserar på något ideologiskt snedsteg. Förmodligen så kan vi lösa alla problem genom att lösa grundproblemet, invandring. Alla läkare som bryter på utrikiska skulle istället bryta på svenska, alla tåg och busschaufförer, alla RUT-flickor, alla bärplockare, alla svenskläraret, alla i industrin som importeras som inte ids lära sig svenska, ja alla dessa som bryter på utländska skulle försvinna och ersättas med… Ja…vad, Debila lokalpatrioter?
Jag tycker inte att invandringen är ett grundproblem. Snarare riskerar den att bli ett mycket stort sekundärproblem om politikernas mål om "invandring för tillväxtens skull" misslyckas.
Den snara framtiden lär utvisa detta(ca 2016-2030).
@rttck
Min kommentar var riktad till gruelse, vilket är den gängse och traditionella betydelsen av att trycka på svara-knappen. Din kommentar har jag inte läst då jag så att säga tappade intresset efter det jag svarade på. Men din jättelånga kommentar är säkert också jätteintressant.
@ gruelse
Enligt din statistik så ökade Tysklands resultat med 11 medelpoäng, medan tyskar utan invandrarbakgrund bara lyckades öka sitt resultat med 3 medelpoäng. Av detta kan man dra slutsatsen att Tysklands invandrare dragit upp Tysklands medelpoäng – detta trots att deras andel av studentunderlaget minskat med 2,3 procentenheter och därför, rimligen, minskat deras positiva inverkan på det förbättrade resultatet. Dessutom, andra generationens invandrares medelpoäng dras ner av nyanlända invandrares sämre förmåga att tillgodogöra sig kunskap i t.ex. matematik, då detta ämne undervisas på ett, för dom, främmande språk – trots det ingår de i samma statistiska grupp.
Din statistik, förutsatt att den stämmer, visar att problemet huvudsakligen går att finna i det svenska utbildningssystemets struktur, inte hos invandrarna. Att du sedan är en intellektuellt oärlig person behöver inte påpekas, då det är synligt för envar: allt är invandrarnas fel.
Här passar du på att skylla de dåliga skolresultaten på våldtäkter, underförstått invandrares våldtäkter på etniskt, svenska kvinnor. Du skriver att vi har ”EU:s högsta frekvens av anmälda våldtäktsfall”. Jag vet inte om det stämmer, men jag vet att kvinnors benägenheten att anmäla våldtäkter skiljer sig åt, inte bara mellan olika EU-länder men också mellan olika etniska grupper inom samma land (här är polisens och bekantskapskretsens attityd viktig).
Våldtäkter, självskadebeteende och självmord – allt är invandrarnas fel, enligt dig, och är främst där vi ska söka svaren på de låga skolresultaten.
ÄR DU PSYKISKT SJUK ELLER BARA EN HELT VANLIG SVERIGEDEMOKRAT?
Läsvärt om papegojor.
@rttck 23:15
Verkar vettigt det du skriver. Tyskland har en mycket bättre näringslivs- och industripolitik än Sverige. Därför ligger Scania AB:s och Kockums huvudkontor i Tyskland och inte i Sverige. Dessutom har Angela Merkel dödförklarat det mångkulturella samhället/multikulti. I Sverige har vi gjort multikulti till grundlag.
@Mata 07:44
Uppenbarligen har du blivit så förblindad i ditt näthat, att du inte ser att jag bl.a. skrev:
"Visst kan det finnas många olika förklaringar till den negativa utvecklingen."
Invandringspolitiken eller en minskande andel elever utan invandrarbakgrund tycks dock vara en delförklaring till de försämrade resultaten, enligt min tabell. Jämför med de övriga nordiska länderna!
Intellektuellt oärligt är att inte ens våga diskutera invandringspolitikens inverkan. Men där är du i gott sällskap bland de övriga PK-botarna. Faktum kvarstår, för industrinationen Sverige är det ytterst allvarligt med de dålig skolresultaten. Då måste även en PK-bot som du tillåta dig att tänka utanför bag-in-boxen.
Jag har aldrig sagt att "allt är invandrarnas fel".
Mata! Var vänlig och övertyga mig med fakta och riktiga argument, inte något guilt-by-association-tjafs, varför du finner att invandringspolitiken inte har någon som helst inverkan på de försämrade PISA-resultaten!
@ gruelse
”Uppenbarligen har du blivit så förblindad i ditt näthat, att du inte ser att jag bl.a. skrev:"Visst kan det finnas många olika förklaringar till den negativa utvecklingen."
Jag, blivit förblindad av mitt näthat? Detta kommer från en papegoja som på ett betingat sätt återkopplar allt negativt i Sverige till landets invandrare – inte bara i ovanstående kommentar, men i precis allt du skriver. Du är värre än Pavlovs hund. Ser du någon etnisk svensk utan en framtand så börjar du genast att dregla vid tanken på vilka återkopplingar du kan göra till ”massinvandringen”.
”Invandringspolitiken eller en minskande andel elever utan invandrarbakgrund tycks dock vara en delförklaring till de försämrade resultaten, enligt min tabell. Jämför med de övriga nordiska länderna!”
Nej. Kan du inte läsa? Jag jämförde ju med Tyskland:
”Enligt din statistik så ökade Tysklands resultat med 11 medelpoäng, medan tyskar utan invandrarbakgrund bara lyckades öka sitt resultat med 3 medelpoäng. Av detta kan man dra slutsatsen att Tysklands invandrare dragit upp Tysklands medelpoäng – detta trots att deras andel av studentunderlaget minskat med 2,3 procentenheter och därför, rimligen, minskat deras positiva inverkan på det förbättrade resultatet. Dessutom, andra generationens invandrares medelpoäng dras ner av nyanlända invandrares sämre förmåga att tillgodogöra sig kunskap i t.ex. matematik, då detta ämne undervisas på ett, för dom, främmande språk – trots det ingår de i samma statistiska grupp.
Din statistik, förutsatt att den stämmer, visar att problemet huvudsakligen går att finna i det svenska utbildningssystemets struktur, inte hos invandrarna.”
Din tabell visar klart och tydligt att det INTE går att dra några slutsatser mellan invandring i ett land och landets resultat i PISA-undersökningen. Det den däremot visar är att Tyskland gjort något med sitt utbildningsväsende som påverkat deras resultat positivt – bland de etniskt tyska studenterna och i ännu högre grad bland landets invandrare. Men det tycks hamna i din blinda fläck.
Du är en jubelåsna av rang, en civilingenjör som inte kan tolka sina egna propagandatabeller.
”Intellektuellt oärligt är att inte ens våga diskutera invandringspolitikens inverkan. Men där är du i gott sällskap bland de övriga PK-botarna.”
Gör vi inte det nu, diskuterar invandring – på dit initiativ, än en gång?
”Faktum kvarstår, för industrinationen Sverige är det ytterst allvarligt med de dålig skolresultaten. Då måste även en PK-bot som du tillåta dig att tänka utanför bag-in-boxen.”
Visst är det allvarligt, men det finns inte någon koppling mellan invandring och de dåliga skolresultaten, åtminstone inte enligt din tabell. FYI, jag föredrar öl.
Apropå PK-bot så skrev du tidigare föraktfullt: ”politiska etablissemangets högtravande PK-retorik som HBTQ-frågor, genusperspektiv, jämlikhet, ”alla människors lika värde”, demokrati etcetera”. Om det innebär att jag försvarar och förespråkar dessa ideals rätt till en framskjuten roll i vårt samhälle, genom att ta upp dessa i det öppna samtalet så, ja, då är jag väl en PK-bot.
”Jag har aldrig sagt att "allt är invandrarnas fel".
Det har inte (SD) heller gjort, men det innebär inte att de – eller du – inte bygger er ”svenskvänliga” omvärldsbild utifrån den premissen.
Jag ska ge dig ett råd: nästa gång du vill driva din sverigedemokratiska tes, om att invandrarna är roten till att ont, så utelämna Tyskland när du hänvisar till ovanstående tabell – det är visserligen intellektuellt oärligt, men det är du, vilket på sätt och vis är ärligt.
Gruelses siffror om förändringen säger inte mycket och kan lätt vinklas. Och tydligen så mycket att det blir helt galet (Tyskland). För att få ut något bör man jämföra absoluta tal. De med invandrarbakgrund stod för cirka 11 procent 2003 och 15 procent 2012 och de hade cirka 65 poäng sämre resultat än svenskarna, både i matematik och totalt. Invandrarungarna ligger alltså långt efter, föga förvånande. Skillnader mellan åren och befolkningsgrupperna är ointressant. Invandrarungarna ligger ungefär på samma nivå som länderna i Sydamerika. De bästa länderna i Asien ligger ungefär 80 poäng över de etniska svenskarna. Invandrarungarna är så få att de har obetydlig påverkan på landets resultat.
De invandrarungar som inte talar svenska hemma är i stor majoritet. Men att detta betyder inte att de kan svenska dålig. Ungarna lär sig snabbt och de blir inte mycket bättre. I matematik har det i varje fall ingen betydelse och de är ungefär lika mycket efter där. Om hänsyn tas till socialgrupp, varför man nu ska göra det, så ligger invandrarungarna föga förvånande inte lika mycket efter.
Mata har rätt i att invandringen och dess ökning inte har någon betydelse för det dåliga svenska resultatet. Men det är en konstant tillförsel med en massinvandring och det blir höga tal, i ett redan överbefolkat land. Det svenska misslyckandet beror naturligtvis som Mata säger främst på det svenska utbildningssystemets struktur, som har nått närmast en mental konkurs med vuxendagis och jag skrev om i en kommentar ovan.
Förklaringen till skillnaden i resultat mellan Tyskland och Sverige torde vara makroekonomisk. Under perioden 2003-2012 hade Tyskland en befolkningsminskning 1,0 procent. Sverige hade en befolkningsökning 6,7 procent. Dessutom och mer viktigt ändrades sammansättningen. I somras hade Tyskland och Sverige en aktuell andel i åldern 15-24 år 10,8 procent respektive 12,9 procent. Färre elever att ta hand om gav helt enkelt en bättre utbildning. Skillnaden syns tydligt i befolkningspyramiden.
http://www.indexmundi.com/sweden/age_structure.html
http://www.indexmundi.com/germany/age_structure.html
Så massinvandringen har försämrat utbildningen. Och även gett bostadsbrist, ökat arbetslösheten inom okvalificerade arbetsuppgifter, gett trafikproblem, minskat järnvägens lediga spårutrymme och en mängd annat elände. Det värsta med massinvandringen är nog att den tidigarelägger kollapsen och gör att när denna kommer fler måste bort den hårda vägen.
Det flesta länder har fått ett sämre resultat och det beror nog mest på befolkningens allt sämre psykiska hälsa, bland annat inom att samla tankarna, ta till sig information, prata i munnen på varandra, tvångstankar, sömnproblem och intag av psykofarmaka och droger. Detta verkar vara kopplat till fysiken och omöjligt att påverka.
Så ungarna blir bara dummare i skolan. Vuxen-ADHD breder ur sig. Folk blir allt mer som zombies och lyssnar på politiskt korrekta makthavare. Även detta gör att kollapsen kommer tidigare och blir svårare. Det blir helt enkelt ett totalt totalt kaos och kanske även en zombieapokalyps.
@Mata…
Du envisas med att säga att jag skyller allt på invandrarna, när det är invandringspolitiken som jag anser vara en viktig delförklaring till de försämrade PISA-matematikresultaten, åtminstone i Sverige men också sannolikt i de övriga nordiska länderna. Tvärtemot vad som fallet är i en upplyst demokrati, men i likhet med vad som gäller i en demokratur, vill du uppenbarligen inte att man offentligen ska få förhålla sig kritisk till vissa politiska spörsmål.
Om du fortsätter med att förvränga mitt ställningstagande och lägga ord i min mun samt komma med guilt-by-association och personangrepp, tycker jag att du ska krypa tillbaka till ditt skrymsle på den politiska korrektionsanstalten och bygga med lego. Konungariket Sverige, vars utbildningsnivå uppvisar oroväckande negativa tendenser, behöver minst av allt i detta läge, näthatande inskränkta sjuklövertroll, som inte vill diskutera problem förutsättningslöst.
En öppen debatt behövs, eftersom svenska ansvariga skolpolitiker har ingen förklaring eller lösning (som de går ut med) till de sjunkande skolresultaten. Signaturen rttck föreslog nyliberalismen som förklaringsmodell, vilket jag också köper. Nyliberalism innebär bl.a. fritt flöde av människor över nationsgränsen.
Något om vad PISA-rapporten säger om senare tids invandringspolitik i olika länder, sidan 72-77:
”A rapid increase in the proportion of students with an immigrant background – especially in countries and economies that had predominantly non-immigrant populations – poses challenges to education systems."
Mellan 2003 och 2012 har andelen elever med invandrarbakgrund ökat i ”OECD-genomsnittet”. Elever med invandrarbakgrund lyckas sämre än elever utan invandrarbakgrund. Poänggapet mellan elever utan invandrarbakgrund och elever med invandrarbakgrund har minskat. (OECD-genomsnittet för samtliga elever föll med 3 poäng, se table II.2.8b.)
Norden, som ökar andelen elever med invandrarbakgrund, utmärker sig inte för att prioritera högkvalificerade invandrare. Elever med invandrarbakgrund lyckas sämre än elever utan invandrarbakgrund. Poänggapet mellan elever utan invandrarbakgrund och elever med invandrarbakgrund har ökat. (Nordens medelpoäng för samtliga elever föll mer än OECD-genomsnittets fall mellan 2003 och 2012, se table II.2.8b.)
Tyskland, som utmärker sig för en minskande andel elever med invandrarbakgrund och minskad invandring, samtidigt som profilen på invandrarna blir mer markerad, antingen lågutbildade (low-skilled) eller högkvalificerade.
Kanada, Australien och Nya Zeeland, som har en hög andel av elever med invandrarbakgrund, prioriterar högkvalificerade invandrare, som lyckas bra jämfört med OECD-medlet och jämfört med elever utan invandrarbakgrund.
Mata! Om man nu inte får använda invandringspolitiken och dess resultat som förklaringsmodell till de olika PISA-resultaten för de olika länderna, som bevisligen har olika invandringspolitik, utan måste utgå från, som du säger, ”utbildningssystemets struktur”, hur förklarar du då att Norden, som traditionellt sett har satsat mycket resurser på utbildning och där Finland har intagit topplaceringarna i ”PISA 2003, har tappat gentemot OECD-genomsnittet?
Och vad är det i ”utbildningssystemets struktur” som gör att elever med invandrarbakgrund presterar 29 poäng bättre än elever utan invandrarbakgrund i Australien 2012?
Angående skolreformen i Tyskland efter PISA 2000-resultatet, så antyder PISA att Tysklands resultatförbättring mellan 2003 och 2012 också kan bero på ”the shifting social and demographic profile of students”, vilket delvis styrs av invandringspolitiken.
Mata! Vad är din bakomliggande förklaring till nedanstående brutalisering av det svenska samhället, som tyvärr i hög grad berör ungdomar, och, som jag anser, inverkar menligt på skolarbetet?
Våldtäkter:
Enligt BRÅ 2005:17 är utrikes födda relaterat till sin andel av befolkningen överrepresenterade i brottsstatistiken. T.ex. har utrikes födda, jämfört med svenskfödda med två svenskfödda föräldrar, en ”överrisk” på 5 gånger bland misstänkta för våldtäkt eller försök till våldtäkt. För dödligt våld och försök till mord och dråp är ”överrisken” 4,2 gånger.
”Rape at the national level, number of police-recorded offences”:
2011 hade Sverige 69,2 anmälda våldtäktsfall per 100000 invånare efter en i stort sett stigande trend från 2003, vilket var högst i EU. Tvåan, Belgien hade 28,1 fall per 100000 invånare 2011.
”Total sexual violence at the national level, number of police-recorded offences”:
2011 hade Sverige 180,9 anmälda fall per 100000 invånare efter en stadigt stigande trend från 2003 till 2010 (183,0), vilket var högst i EU. Tvåan, UK hade ca 84 fall per 100000 invånare 2011.
http://www.unodc.org/documents/data-and-analysis/statistics/crime/CTS_Sexual_violence.xls
”Assault at the national level, number of police-recorded offences”:
2011 hade Sverige 947,6 misshandelsfall per 100000 invånare efter en stadigt stigande trend från 2003, vilket var högst i EU. Tvåan, Finland hade 745,7 fall per 100000 invånare.
http://www.unodc.org/documents/data-and-analysis/statistics/crime/CTS12_Assault.xls
En kvinnlig föreståndare för Fryshuset (som bl.a. tar hand om ungdomar med problem) sa nyligen i en tv-intervju att det har tillkommit ungdomar som inte fanns där för tio år sedan, och det var sådana ungdomar som slöt sig för sig själva, var tysta och ej gick att nå. Hon var mycket bekymrad över detta, för hon kunde inte hjälpa dem.
När flickor, ägnar sig åt självskadebeteenden, såsom att skära sig i armarna, är det inte osannolikt att de har blivit utsatta för sexuella kränkningar, som de inte vågar eller kan berätta om.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
@ Papegojor.
Det är så ledsamt att tvingas till diskussioner om invandrare som våldtar det etniskt svenska, kvinnliga könet, oavsett vilka problem i samhället som diskuteras med SD-sympatisörer. Detta för att ni inte är intresserade av att hitta lösningar på våra samtidsproblem; ni vill bara svartmåla invandrare, kosta vad det vill.
Urban Persson drar in zombies i diskussionen om skolans förfall och gruelse har i flera års tid återvänt till invandrarnas överrepresentation per capita bland misstänkta/fullbordade våldtäkter – oavsett ämne eller relevans – så också nu när vi diskuterar de dåliga resultaten i PISA-undersökningen.
Vad ska vi göra? Vi som verkligen vill att det ska gå bra för alla i Sverige, till skillnad från de högerextrema, som titulerar sig som ”sverigevänner” – i deras värld blir man ”sverigevän” om man tar avstånd från 15% av befolkningen. Är det rätt sätt att definiera patriotism? De tycker det och gör sitt bästa för att vi andra ska tycka som de.
99,57%* av första generationens invandrare har aldrig våldtagit eller försökt att våldta någon.
Smaka på den siffran: 99,57%
Det innebär att en etnisk svensk kvinna löper större risk att träffas av blixten än att bli våldtagen av en första generationens invandrare – även om hon umgås med dessa dygnet runt, årets alla dagar (vilket är ovanligt). Bland andra generationens invandrare, med båda föräldrarna födda utomlands, minskar sannolikheten för dessa brott med 60% jämfört med första generationen – d.v.s. 99,83% har aldrig våldtagit eller försökt att våldta (motsvarande siffra för etniska svenskar är 99,91%). Andra generationens invandrare vars ena förälder är född i Sverige (behöver inte vara en etnisk svensk) har ännu lägre sannolikhet att begå dessa brott, 24%, jämfört med andra generationens invandrare vars båda föräldrar är födda utomlands. Att sannolikheten för brott sjunker för andra generationens invandrare beror på att de oftare har hittat rätt i samhället och därmed inte finns representerade lika ofta i de nedanstående riskgrupperna. All sorts brottslighet minskar ju längre de levt i landet.
* Tabell 6, sidan 66 i PDF:en som går att ladda ner via länken.
SD-anhängare vill hela tiden lyfta fram gener och kultur som den huvudsakliga förklaringen till invandrarnas överrepresentation, samtidigt som de med frenesi tonar ner andra, långt viktigare, faktorer för denna skeva fördelning. Ur Wikipedia:
”Här följer exempel på riskfaktorer, ordnade efter avtagande överrisk, att någon var misstänkt eller registrerad för brott åren 1997-2001:
Socialbidrag: Personer vars familj har haft socialbidrag / Personer vars familj inte har haft socialbidrag 2001 = överrisk på 6,1 gånger. Det är alltså 6,1 gånger vanligare att personer i familjer som behövt socialbidrag än personer från familjer som inte behövt socialbidrag är misstänkta/registrerade för brott.
Utbildning: Personer med endast förgymnasial utbildning / Personer med eftergymnasial utbildning på 3 år eller mer = överrisk på 5,7 gånger. Det är alltså 5,7 gånger vanligare att personer med låg utbildning än personer med högutbildning är misstänkta/registrerade för brott.
Inkomst: Personer med förvärvsinkomst på mindre än 1 basbelopp / Personer med förvärvsinkomst på 9 basbelopp eller mer = överrisk på 5,3 gånger. Det är alltså 5,3 gånger vanligare att personer med låg inkomst än personer med hög inkomst är misstänkta/registrerade för brott.
Kön: Personer av det manliga könet / Personer av det kvinnliga könet = överrisk på 3,5 gånger. Det är alltså 3,5 gånger vanligare att män än kvinnor är misstänkta/registrerade för brott (skillnaden är ännu större vid grövre brottslighet).
Ålder: Personer i åldrarna 15-17 år / Personer i åldrar över 41 år = överrisk på 2,5 gånger. Det är alltså 2,5 gånger vanligare att 15-17-åringar än personer över 41 år är misstänkta/registrerade för brott.
Invandrade: Personer som är utrikesfödda / Personer som är svenskfödda med svenska föräldrar = överrisk på 2,5 gånger. Det är alltså 2,5 gånger vanligare att utrikesfödda än svenskfödda med svenska föräldrar är misstänkta/registrerade för brott. Om man kompenserar för skillnader i inkomst, utbildning, kön och ålder erhålles en standardiserad överrisk på 2,1, det vill säga det är 2,1 gånger vanligare att en utrikesfödd är misstänkt/registrerad än en inrikesfödd med inrikesfödda föräldrar och med samma inkomst, utbildningsnivå, ålder och kön. Svenskfödda med utrikes födda föräldrar har en standardiserad överrisk på 1,5.”
Varför väljer (SD) och deras anhängare, såsom gruelse, att fokusera på just invandrare, istället för alla de andra riskfaktorer som väger mycket tyngre om man vill få fram en bild över riskfaktorer för brottslighet? Jag låter frågan hänga kvar i luften så att alla får dra sina egna slutsatser.
Ja, jag vet; det blev många siffror. Ni som inte orkar läsa alla dessa siffror, eller inte förstår dom, kan istället titta på denna genomsnittliga ögonblicksbild i en våldtagen kvinnas synfält**. Så ser den verkliga våldtäktsrisken ut för en etnisk svensk kvinna. Titta och lägg bilden på minnet så att ni lätt kan sätta våra nyfascisters rashetsande propaganda i sitt rätta sammanhang, nästa gång vi diskuterar de dåliga skolresultaten, eller vad som helst mellan himmel och jord.
**”Högerextrema våldtäktsmyter faller på eget grepp”
Gruelse, du skriver att jag inte vill diskutera invandring, trots att det är det enda jag och alla andra gör närhelst vi diskuterar vadsomhelst med dig. Du och alla andra nyfascister, i och utanför riksdagen, hävdar att vi försöker tysta ”debatten”, trots att ert papegojtjatter ringer i alla sansade medborgares öron. Det ni vill är att vi – de 94,6% som inte röstade på SD – ska möta er halvvägs och skaka hand med er i samförstånd. Det går inte. Att göra så vore att mötas mitt ute i en moralisk morän som det inte finns någon återvändo från. Jag vägrar. Stå du där ute och våndas vidare över våldet mot det etniskt svenska, kvinnliga könet. Det könet som du så föraktfullt vill förvägra verklig jämställdhet, genom att hysa åsikter såsom de du uttryckte i din tidigare kommentar: ”politiska etablissemangets högtravande PK-retorik som HBTQ-frågor, genusperspektiv, jämlikhet, ”alla människors lika värde”, demokrati etcetera”.
Jag trodde inte att man kunde spotta på dessa ideal, men du kunde, utan att tveka. Du är en plågsamt bitter människa. Det värsta är att du inte vill sjunka ner i träsket ensam. Du står där ute och ropar på att andra ska komma till din undsättning, i ett desperat försök att slippa den själsliga ensamhet du tycks ha så svårt för. Ta dina mediciner och hitta en mening med livet som inte kretsar kring den blonda vaginans renhet. Sätt på den som ligger kall bredvid dig i sängen. Har du någon vid din sida?
För (SD) är det kvinnliga könet blott ett redskap, en klubba i den invandringsfientliga propagandan – tro inte på deras krystade inlägg i jämställdhetsdebatten.
@Mata inte
Varför följer du inte din egen uppmaning (i ditt långa nick) att "Diskutera politik på SVT Debatt istället"? Det verkar lite inkonsekvent…
@ Richard Bandler
Snart …
@ gruelse
Har du råkat blanda ihop hundens sömnpiller med din psykofarmaka?
Blogginlägget och kommentarsfält handlar om det dåliga svenska PISA-resultatet och möjliga lösningar för att förbättra skolresultaten. Att ge några mattelärare mer i lön kommer inte ge önskat resultat, hävdar jag, eftersom vi har att göra med ett djupt samhällsproblem och inte bara ett utbildningsproblem. Det är vad jag kommer fram till genom att studera PISA-rapporten, som bl.a. lyfter fram en faktor – ”immigration policies” – som inverkar på ett lands medelresultat, se länk:
http://img585.imageshack.us/img585/4227/g7jo.png
Diagrammet är intressant för det visar att, beroende på vilken invandringspolitik, vilken huvudsaklig typ av invandrare ett land attraherar, kan elever med invandrarbakgrund påverka landets medelresultat i olika riktningar.
Enligt PISA-rapporten:
”Australia, Canada and New Zealand are countries with immigration policies that favour the better qualified.”
”In Canada, New Zealand and Australia the size of the immigrant student population is well above the OECD average (29, 26 and 23%), and both immigrant and non-immigrant students perform, on average, well above the OECD mean (more than 500 score points). In Australia immigrant students outperform non-immigrants by 29 score points, even after accounting for socio-economic differences.”
”In the 1960s and 1970s, Austria, Denmark, Germany, Luxembourg, Norway, Sweden and Switzerland recruited
temporary immigrant workers, many of whom then settled permanently. Immigration increased again over the past ten years, except in Germany.”
”Finland, Greece, Ireland, Italy, Portugal and Spain, among other countries, experienced a sharp growth in migration
inflows in the early 2000s.”
Till skillnad från Australien, Kanada och Nya Zeeland har åtminstone SE, NO och FI haft en annan invandringspolitik och tagit emot en relativt liten andel ”better qualified” på senare tid, vilket syns i diagrammet.
Så jag förstår inte varför vissa avfärdar invandringspolitiken som en delförklaringsmodell till Sveriges sjunkande resultat.
Jag ställde några frågor till dig i min kommentar 06:06 som jag vill att du svarar på utan att valagitera mot SD.
@ gruelse
Ja, nu är du relevant om än snävt selektiv, till skillnad från innan då du lyfte fram våldtäkter, självskadebeteende och självmord som de huvudsakliga orsakerna till skolans förfall.
Det stämmer säkert att valet av invandrare också avgör hur snabbt de integreras, men till skillnad från er SD-sympatisörer så tror jag att det är invandrarnas socioekonomiska faktorer i deras hemländer som är den viktigaste förklaringen för hur det går i deras nya hemland, inte gener. I min tidigare kommentar så citerade jag Wikipedia, där man kunde se riskfaktorer för brottslig verksamhet. Jag tror att dessa riskfaktorer även är representativa för skolresultaten. Det vissa länder ägnar sig åt är att sovra bland invandrarna, även bland flyktingarna. Är det det du förespråkar? Ska vi fråga flyktingar som hoppat överbord från en kapsejsad båt vilken socioekonomisk grupp de tillhörde i sitt gamla hemland, innan vi drar upp dom ur vattnet?
Så mycket om invandrarnas roll i de försämrade skolresultaten.
Den viktigaste orsaken till skolans haveri är, enligt min mening, en kombination av vänsterns kravlöshet på eleverna, men även deras pådrivande roll i att avväpna lärarna inom fältet disciplin, med följden att det idag råder kaos i klassrummen. Och högerns, och dit räknar jag också Socialdemokraterna, tro på att om bara man sätter ett pris på allt och alla, så löser marknaden allt. Marknadsfundamentalism, är västs nya religion. Ett grovt strategiskt misstag, som sänkt både skolan och våra industriföretag. Det leder till kortsiktigt tänkande bland aktörerna, vilket förvärras av myndigheternas politiskt uppmuntrade ”låt gå”-attityd – både med kvalitetssäkringen vid upphandlingar av tjänster och de efterföljande löpande kontrollerna, som påfallande ofta är planlösa, oorganiserade och underfinansierade.
Här kommer några till, men det finns många fler orsaker till skolans härdsmälta.
Föräldrars och politikers vägran att erkänna att barn måste förberedas för en konkurrensutsatt värld genom att ställa krav på dom redan i unga år och att mäta deras resultat löpande. Detta har lett till en frånvaro av betyg i de tidiga årskullarna och ett ständigt laborerande – inte i kemilabbet, men med betygsskalan.
Skolpengen och frånvaron av centraliserade prov har lett till betygsinflation.
Kommuner som snålar in på skolbudgeten eftersom många elever ändå flyttar från kommunen när de blir vuxna, med följden att lärarnas löner blir låga, vilket i sin tur innebär att de skickligaste söker sig till andra yrken. Detta leder till en erodering av läraryrkets status, vilket lett till att socialt handikappade, pedagogiskt mediokra och ämnesokunniga lärare leder lektionerna.
Oprövade idéer, som att elever ska söka kunskap på egen hand, vilket ofta innebär Facebook och Twitter för de omotiverade och rådvillhet för de motiverade men mindre begåvade.
Iden om att alla ska gå i högskola, även de mindre intelligenta och de omotiverade, som tenderar att gravitera mot verklighetsfrånvända ämnen utan någon chans till en senare anställning. Detta har lett till en titelinflation i arbetslivet.
Det fria skolvalet som leder till skolghetton där intelligenta och studiemotiverade elever ur socialt svaga grupper går under – eller tvingas till att studera i smyg och att ljuga till klasskamraterna om sina höga betyg, så att de inte mobbas mer än nödvändigt.
Bra skolor som inte sätter stökiga elever i egna klassrum och mobbare som får gå kvar på skolan, medan den mobbade får flytta eller uthärda, med följden att studierna blir lidande.
En allmän kulturell depravering som leder till att vi hyllar kändisskapet i sig självt, istället för prestation genom uppfinningsrikedom och plikttrogenhet.
Tron på att en ständig förändring är ett självändamål, även när det sker planlöst (här får vi en guldmedalj varje år).
Men allt det här känner du till och en del av det finns i artikeln om likhetsdoktrin. Du väljer bara att ignorera det, eftersom det inte gynnar dina syften – att så split mellan olika etniska grupper i Sverige.
@Mata
I
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/likhetsdoktrinen-ar-orsaken-till-skolans-kris_8868016.svd
är likhetsdoktrinen roten till det onda i det svenska utbildningssystemet. Syftet har varit att utjämna skillnader. Den har dock lett till sänkta krav och är utan tvekan därmed den yttersta och innersta orsaken till den stadigt sjunkande kunskapsnivån som pågått sedan 1968. För att likhetssträvandena skall lyckas krävs antingen att kunskapsnivån sänks så lågt att alla klarar kraven eller att studietakten anpassas till de långsammaste.
För att komma tillrätta med krisen i skolan, föreslås i artikeln att examina återinförs och/eller inträdesprov till högre stadier och till universiteten som en första åtgärd. Krav måste också kunna anpassas till individers olika förutsättningar, vilket betyder differentierat kursinnehåll och variabelt tidsutrymme. Dvs. skrota likhetsdoktrinen.
Artikelförfattaren är dock tvivlande till att det är politiskt möjligt att skrota likhetsdoktrinen. Och jag förstår hans tvivel mot bakgrund av den rådande diskursen i det politiska etablissemanget. En viktig grundpelare i denna diskurs är den förda invandringspolitiken, som profilerar sig mot och lockar till sig företrädesvis invandrare med ringa bildningstradition, vilket framgår av länk nedan. I EU-27 är det endast i Grekland, som första generationens invandrare lyckas sämre i matematik än i Sverige enligt PISA 2012. (Annat gäller Kanadas invandrare, som mer betonar vikten av utbildning.)
http://img585.imageshack.us/img585/4227/g7jo.png
Enligt likhetsdoktrinen anpassas nivån i den svenska grundskolan efter de sämst presterande. Bland de sämst presterande återfinns många av första generationens invandrare, mycket tack vare den förda invandringspolitiken, om man ska tro PISA-rapporten.
Lek nu med tanken att politikerna bestämmer sig för att skrota likhetsdoktrinen i grundskolan. Då kommer det med stor sannolikhet uppstå en iögonenfallande (stigmatiserande) skiktning där en betydande del av första generationens invandrare hamnar i de lägre kunskapsindelade grupperna. Detta kommer förmodligen tolkas som en källa till segregering, och gå stick i stäv mot politikernas övergripande integrationsarbete. Detta vill inte sittande politiker ska hända, för de använder skolan som ett integrationsverktyg till att just utjämna skillnader mellan invandrare/minoriteter visavi svenskar. Således ett olösligt dilemma, om man inte vill ändra invandringspolitiken!
Det enda alternativet i detta läge, är att ändra invandringspolitiken, som jag ser det. Antingen ger man upp massinvandringsfilosofin eller så profilerar man sig mot invandrare med en starkare studietradition, som Kanada har gjort. Eller så gör man som Tyskland – en kombination – minskar invandringen och dödförklarar det mångkulturella samhället, samtidigt som man profilerar sig mot mer studiemotiverade invandrare.
Det bästa vore om Sverige gav upp massinvandringsfilosofin. Det är egentligen det enda alternativet med tanke på den sociala oron i och den snabba brutaliseringen av det svenska samhället. Sverige har numera EU:s högsta antal anmälda misshandelsfall, våldtäkter och sexuellt våld per capita. Detta skrämmer bort många högutbildade invandrare med stark studietradition. Jag vet exempel på högutbildade utvandrare från Sydafrika som stod i valet och kvalet att utvandra antingen till Sverige eller Nya Zeeland. De valde Nya Zeeland. Ett av skälen till att de inte valde Sverige var våldet i Sverige.
Om man finge ned invandringen, är det lättare med resurstilldelningen till integrationsarbete och svagpresterande elever, vilket förbättrar förutsättningarna för att Sverige ska lyckas bättre i PISA-undersökningar. På sikt ger detta möjlighet att få bukt med brutaliseringen, som utförs av både invandrare och svenskar, i det svenska samhället. Med minskad brutaliseringen i ungdomsvärlden, minskar också sannolikt andelen ungdomar med koncentrationssvårigheter, som därmed lättare kan till tillgodogöra sig kunskaperna i skolan.
Jag sår inte split mellan etniska grupper. Jag pekar på resultatet och effekter av invandringspolitiken. De som däremot sår split mellan etniska grupper är de som applåderar massinvandringen och uppmuntrar det multietniska samhället, som utöver positiva även kräver negativa enklaviseringsparametrar.
Tänk om det kommer fram att jag inte är SD:are. Då skulle hela din invandrar-/våldtäktsargumentering, som ju är uppbyggd kring att jag är SD:are, rasa som ett korthus. Men du har säkert något listigt syfte med din SD-polemik. Det är ju ”supervalår” i år och det gäller att positionera sig vid de skattefinansierade köttgrytorna i juni och september?
Du har missförstått mitt:
”Jag tror inte alla beslutsfattare förstår i vilken omgivning våra ungdomar vistas i. Bland många ungdomar i Sverige av idag, lyser det politiska etablissemangets högtravande PK-retorik som HBTQ-frågor, genusperspektiv, jämlikhet, ”alla människors lika värde”, demokrati etcetera, med sin frånvaro.”
Det jag ville ha sagt är att det är långt mellan den verklighet som många av våra ungdomar vistas i och de ideal som det politiska etablissemanget trumpetar ut. T.ex. att kalla någon för bög är en mycket grov förolämpning i ungdomskretsar och används av både killar och tjejer. För många killar är det machoidealet som gäller, där flickor betraktas som ägodelar och sexobjekt. Att plugga anses som fult. Och nej, alla människor har inte lika värde, utan ungdomarna värdesätter övriga människor efter olika måttstockar. Politikerna fick också en smärre chock när de tog del av en undersökning som gav att ungdomarna inte har så stor tilltro till demokrati som styresskick.
Jag har inget emot HBTQ-personer. Däremot stödjer jag inte Carl Bildts protester mot att Ryssland införde förbud mot homosexpropaganda riktad till ryska barn. Jämlikhet, likhet inför lagen, lika lön för lika arbete och att man och kvinna delar på hushållssysslorna är jag självfallet för. Genusperspektiv och översättningsgrodan av FN:s mänskliga rättigheter ”alla människors lika värde” är nonsens! Du Mata, å andra sidan, anser att ABB är lika mycket värd som dina familjemedlemmar. Helst direkt demokrati, men av praktiska skäl parlamentarism, gäller för mig, inte demokratur!
@ gruelse
Intressant att du nämner ”våldet” i Sverige, underförstått invandrarnas våld mot etniska svenskar, som en orsak för att högutbildade utlänningar inte väljer att flytta hit. I artikeln från gårdagens SVD, "Vi behöver locka hit utländska talanger", så nämner inte dessa författare, som skrivit rapporterna ”Kampen om talangerna” och ”Sverige – ett lockande land för talanger?”, att ”våldet” i landet skulle utgöra något problem. De fokuserar istället på höga skatter, byråkrati och bostadsbrist som de viktigaste hindren för att den utländska expertisen väljer bort Sverige. Men du vet bättre?
Som alltid, väljer du att enbart ta upp det som är negativt för de 7,5% av Sveriges befolkning du finner som icke önskvärda, svartskallarna – i det här fallet inom ämnet skola. Men det du skriver om utgör på sin höjd 5-10% av det som föranlett skolans förfall. De andra 90-95% av orsakerna till förfallet, såsom de jag räknade upp i min förra kommentar, väljer du att ignorera; ignorera, därför att du inte vet hur du ska kunna förringa dessa systemfel, som förorsakats av en ohelig allians mellan liberalistisk marknadsfundamentalism och socialistiskt klemande med eleverna.
Skolan har de senaste 20 åren styrts utan några vetenskapligt beprövade fakta. Det som varit politiskt ”sant” för dagen, beroende på vem som styrt landet, har fått utforma de långsiktiga strategierna.
Likhetsdoktrinen är blott en delförklaring bland många andra, och långt viktigare, delförklaringar. Dessutom, det är inte bara nyanlända invandrare som likhetsdoktrin tillämpas på. Även den etniskt svenske truckförarens barn pluggar i högskola, utan att kanske ha vare sig motivation eller en tillräckligt hög intelligens föra kunna tillgodogöra sig kunskaperna på ett sätt så att dessa kan tillämpas med framgång senare i arbetslivet. Invandrarna är, precis som i samhället i övrigt, en minoritet när det gäller deras andel av likhetsdoktrinens skadliga inverkan på vårt utbildningsväsende.
"Tänk om det kommer fram att jag inte är SD:are. Då skulle hela din invandrar-/våldtäktsargumentering, som ju är uppbyggd kring att jag är SD:are, rasa som ett korthus. Men du har säkert något listigt syfte med din SD-polemik. Det är ju ”supervalår” i år och det gäller att positionera sig vid de skattefinansierade köttgrytorna i juni och september?"
Ja, tänk om det kommer fram att du inte är en rasistisk SD-sympatisör. Då borde du ju glädjas om min ”invandrar-/våldtäktsargumentering” går hem och (SD) förlorar röster – för du är ju inte en SD-sympatisör, ju. Jag är så trött på alla papegojor som envist hävdar att de inte är papegojor, eller att de pratar gojja. Dessutom, jag är inte en politiker och kommer inte att tjäna en krona, oavsett hur valet slutar.
Gruelse, du är en hopplös – och obotlig – rasist. Men så är alla SD-sympatisörer just det, annars hade ni röstat på ett ickefascistiskt parti.
Jag ser att du återigen inte kunde låta bli att skiva om våldtäkter, underförstått invandrarnas våldtäkter på det etniskt svenska, kvinnliga könet. Jag får väl, delvis, upprepa det jag skrev sist. Läs gärna en gång till.
99,57%* av första generationens invandrare har aldrig våldtagit eller försökt att våldta någon.
Smaka på den siffran: 99,57%
Det innebär att en etnisk svensk kvinna löper större risk att träffas av blixten, än att bli våldtagen av en första generationens invandrare – även om hon umgås med dessa dygnet runt, årets alla dagar (vilket är ovanligt).
Bland andra generationens invandrare, med båda föräldrarna födda utomlands, minskar sannolikheten för dessa brott med 60%, jämfört med första generationen – d.v.s. 99,83% har aldrig våldtagit eller försökt att våldta (motsvarande siffra för etniska svenskar är 99,91%).
Andra generationens invandrare vars ena förälder är född i Sverige (behöver inte vara en etnisk svensk) har ännu lägre sannolikhet att begå dessa brott, 24% lägre, jämfört med andra generationens invandrare vars båda föräldrar är födda utomlands.
Att sannolikheten för brott sjunker för andra generationens invandrare beror på att de oftare har hittat rätt i samhället och därmed inte finns representerade lika ofta i riskgrupperna. All sorts brottslighet minskar ju längre de levt i landet.
Socialbidrag, utbildning, inkomst, kön och ålder, är viktigare markörer när man räknar fram sannolikheten för om någon ska begå brott, än huruvida en person är invandrare eller ej.
Markörerna är uppräknade med fallande överrepresentation för brottslig verksamhet. Från detta kan vi härleda att en viktig orsak till att första generationens invandrare är överrepresenterade som gärningsmän vid våldtäkter, är att de har en lägre medelålder än etniska svenskar i genomsnitt och påfallande ofta tillhör en socioekonomiskt utsatt grupp.
En genomsnittlig ögonblicksbild i en våldtagen kvinnas synfält.
Ja, jag vet; det blev många siffror. Ni som inte orkar läsa alla dessa siffror, eller inte förstår dom, kan istället titta på denna genomsnittliga ögonblicksbild i en våldtagen kvinnas synfält**. Så ser den verkliga våldtäktsrisken ut för en genomsnittlig kvinna. Titta och lägg bilden på minnet så att ni lätt kan sätta våra nyfascisters rashetsande propaganda i sitt rätta sammanhang, nästa gång ni diskuterar vad som helst mellan himmel och jord.
Kom också ihåg att de flesta våldtäkter, precis som de flesta andra brott, sker mot den etniska grupp som gärningsmannen själv tillhör. Det innebär att det blir ännu färre, smått skrivna, utländska namn i den ögonblicksbilden, om offret är en etnisk svensk kvinna.
Lägg därtill att överfallsvåldtäkter, definierat som en plötslig attack av en okänd gärningsman, är ovanligt. 2012 anmäldes 6 320 fall av våldtäkt, enligt statistik från Brottsförebyggande rådet. Av dom är ungefär 10% överfallsvåldtäkter. Det här innebär att sannolikheten är stor att kommande offer redan nu umgås med sin framtida våldtäktsman. Sorgligt, men sant.
* Sidan 66, tabell 6 i PDF:en som går att ladda ner via den här länken.
**”Högerextrema våldtäktsmyter faller på eget grepp”
Bokmärk ovanstående kommentar, genom att kopiera och klistra in länken i ett nytt fönster och därefter bokmärka innehållet. Då kommer du direkt till kommentaren nästa gång du, på ett närmast betingat sätt, åter känner för att sprida falsk propaganda om invandring och våldtäkter.
http://cornucopia.cornubot.se/2014/01/nu-ska-disputerade-bli-grundskolelarare.html?showComment=1389274422074#c8419706304173166123
Man kanske borde se över CSN också. Så att folk som väljer samhällskritiska utbildning som är i brist får ekonomiska fördelar under studierna. Pluggar man konst, dinosaurier och annat hamnar allt på lånedelen. Pluggar man till lärare så kanske allt kan hamna på bidragsdelen. osv.
Någon sorts dynamik måste iaf införas så att man får det man behöver först
Ett annat alternativ skulle ju kunna vara att t.ex en viss mängd av företagens skatter är går öronmärkt till utbildning, med det exta tillägget att de får välja vilka utbildningar.
Kanske t.ex känner Scania att de vill satsa på naturlärare, högskolematematik, mekanik, elingenjörer och en del på design
Statliga prognoser över vad som kommer att bli framtida bristjobb har inte direkt en historia av hög precision. Tror att detta är en väldigt dålig idé. Någon form av styrning bör finnas, men hellre i formen av antal studieplatser än att straffa vissa utbildningar/studenter (som sedan kanske visar sig vara baserat på felaktiga prognoser).
Varför inte införa lite ny teknik. Inspelning av lektioner och Youtubeanalys av dem!
Plocka ut dem som stör lektionerna och renodla skolan i en skötsam del och en speciell del där det satsas på ordningen.
Sen kan lärarledda lektioner avskaffas och ersättas med inspelade som följs upp.
Låt lärandet ske individuellt.
40 000 i ingångslön är ju ett skämt det också, lär bara locka helt fel personer. Funkar väl bra som det är i de flesta branscher, 25 i ingångslön och 40 efter 5-10 år.
Lönenivå som argument fungerar bara på en fri marknad, som i industrin. Det fungerar inte i monopolistiska kommunala eller statliga marknader. Den osynliga handen är effektivt utestängd där.
Finns väl inga elever kvar som klarar att ta in kunskap på den nivån?
De flesta kommer knappt att kunna stava till sitt namn om några år
Men de kommer att konsumera bra och rösta "rätt"
Grundskolan i dess totala systematiska och totala sammanbrott lär knappast locka våra doktorer i matematik och naturvetenskap. De valde trots allt den utbildningvägen för att faktiskt få en lön.
Baserat på egna erfarenheter (kanske finns statistik via fackförbunden?) tror jag du är rätt fel ute när det gäller lönenivå. Så mycket tjänar faktiskt inte disputerade i Sverige, – särskilt inte om de är kvar i universitetsvärlden.
Sedan tror jag du har helt fel gällande varför dessa människor valt att doktorera också. Knappast ett smart sätt att tjäna pengar på via någon form av förväntad lönekarriär och du hittar få lönejägare bland dessa människor. De som studerar teknik och som vill casha in drar direkt ut i näringslivet efter avslutad (eller ens det…) magisterexamen.
True. Känner ett par disputerade inom ingenjörsområdet och de startade 4-5 år senare än sina kamrater och med ett ganska blygsamt påslag på lönen. De flesta av deras kamrater höjde sin lön mer genom att jobba under de åren de doktorerade.
Det fanns (finns?) en föreläsare på Chalmers som brukar säga till sin kull F-are att dom skall vara snälla mot de som hoppar av för de blir troligen deras chefer i framtiden.
Jag känner ganska många (ett 50-tal) disputerade, både i Sverige och utlandet. Och många i naturvetenskap (främst fysik). I utlandet (Europa) tjänar dessa ca 40-45,000 kr och i Sverige 35-45,000. (Jag känner fler i Sverige). Med undantag av en närig tysk tjänar ingen 150,000.
Sen är inte utbildning allt. Jag känner "många" som tjänar betydligt mer med endast gymnasieutbildning. I slutändan handlar det om vad arbetsgivaren anser att man är värd, baserat på vad man producerar och presterar. Det är bara att inse att de flesta civilingenjörer och andra högutbildade aldrig kommer att få användning för ens en bråkdel av vad de lärt sig. Så jag skulle vilja slå ett slag för återinförande av fyraåriga gymnasieutbildningar och korta högskoleutbildningar. Kostnadseffektivt och det som industrin behöver.
Ur den här aspekten är det ju en räddning att många inte kommer få en pension de kan leva av. Då kan de blir lärare istället för pensionärer. Och med åldern inne kanske lite gamla idéer om hur en skola ska bedrivas finns kvar?
Det har redan hänt att disputerade som inte fått jobb antingen med fortsatt forskning och/eller hittat jobb på den öppna marknaden fått betalt inom ramen för sina avtal och försäkringar för att omskola sig till gymnasielärare i Naturvetenskapliga ämnen. Har en kompis som var i den situationen för några år sedan och nu jobbar som gymnasielärare.
Moventia:
För mig är det inte skolan som är problemet och att ge förtur för disputerade en åtgärd som inte kommer att ge några fler lärare. Jag anser att det är den svenska kulturen som spårat ur och att de låga PISA-resultaten bara en av flera faktorer som pekar på det. Vi är världens modernaste folk enligt Fredrik Lindströms diagnos. Tycket att det stämmer bra. Vi har skapat ett samhälle där allt nytt är bra och ska drivas hårt som exempelvis privatisering av allt som går (och inte går) att göra. Allt gammalt är skit och ska kastas överbord. Inga auktoriteter finns längre. Den gamla kvinnorollen helt försvunnen då de också måste ut heltid på marknaden för tillväxtens skull. Resultatet blir att allt traditionellt kvinnor stått för har kastats överbord och bland annat ersatts av överbefolkade daghem, som skapar barn med splittrade sinnen, Hemmen försummas, mathållningen är urusel och de som försöker upprätthålla kvalitet bränns ut. Allt kan ifrågasättas idag och inget står stadigt i traditionerna. Mobbing sker överallt för att man har "rätt" till det. I stället för att diskutera de verkliga problemen i samhället mobbar man kungahuset och recenserar TV:s infantila nöjesprogram i media.
Lite absurt och närmast destruktiv med påhitt om att disputerade skulle börja undervisa i grundskolan.
Dels är de disputerade svårt överkvalificerade och troligen därför inte så bra att lära ut. Det är inte faktakunskap som är det viktiga för en lärare i grundskolan. Det är att kunna vara informell ledare och kunna lära ut enkla saker.
De som har disputerat är troligen inte speciellt lämpade för det i de flesta fall.
Sedan finns problemen i skolan beskrivna på många ställen. Så som har konstaterats så har man till vissa skolor (t ex i Rinkeby) ökat på resurserna men det leder inte till bättre resultat.
Och att trycka in disputerade nerdar kommer inte att hjälpa upp situationen. Snarare kommer man att tycka att den svennefittan kan man trakassera ännu mer och kunskapsproduktionen sjunker ytterligare.
@Cornu: Kan du inte skriva om varför du tror att ett återförstatligande av skolan skulle leda till bättre utgång? Jag tolkar det som att vad du menar är att om skolan blev mer lik den skolan du gick i så skulle saker och ting bli bättre.
Men på vilka grunder tror du att ett återförstatligande skulle leda till det du önskar? Visst kanske det skulle leda till att större andel av resurserna går till eleverna istället för till skolbolagens aktieägare, och visst kanske det skulle bli mindre glädje- och lockbetyg, och visst kanske staten med större resurser skulle kunna organisera skolor bättre än dåligt skötta kommuner.
Problemet är dock att staten inte är densamma nu som den var för 10-20-30 år sedan. Kontemporära statliga agendor är ju genus, jämlikhet, mångfald och annat trams. Så även om skolan skulle bli "bättre" på vissa sätt så skulle den ändå bara bli "bättre" på att "lära" eleverna helt fel saker, och då blir utgången *sämre*, inte bättre.
Med friskolor har man ändå på pappret möjlighet att fly till en skola som inte delar statens postmodernistiska, relativistiska kunskapssyn.
Disputera i medicin, och så ska man vara glad om man tjänar över 30000 i Sverige. Vet några stycken i Sverige som disputerat här, och sedan stuckit till Danmark. Sjuksköterskorna sticker dock till Norge.
Disputerade i biologi över huvud taget har det ganska illa ställt. Om de inte får anställning på något universitet och mjölkar skattepengar och gåvor.
Skulle vilja likställa en biologiutbildning (både grön och vit) med genusvetenskap eller liknande, i och med efterfrågan på arbetskraft från privat sektor.
Precis.Dom kan bli lärare och därmed börja få bra betalt. Utbildningsnivå och lön har aldrig hängt ihop.
Bra inlägg. Du överdriver dock lönerna, främst för nydisputerade. Visst kan man i vissa naturvetenskapliga ämnen säkert få 40000-60000 i lön, men för många nydisputerade naturvetare, främst de som stannar inom universitetsvärlden, ligger hellre lönerna mellan 28000-35000 (på lönestatistik.se ligger medianen för forskarassistent på 33600:- och det är oftast inte förstatjänsten efter disputation). Och detta är då tjänster med mycket låg anställningssäkerhet (oftast beroende av framgångsrika ansökningar). Forskarlönerna för nydisputerade är inte generellt högre ute i Europa, och postdok-löner i t.ex. Tyskland är ofta usla.
Men som sagt, pengarna är inte allt, och forskning är troligen betydligt mer tillfredsställande än att slåss med svensk skoladministration.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Många disputerade är, rent ut sagt, loosers. Det vet jag från att ha mött ett flertal sådana i studietiden. Ja, de har läshuvud, men har så stora brister för övrigt att de knappast kan få konkurrensutsatta "attraktiva" arbeten. Detta är självklart ett känsligt tema, speciellt för högavlönade professorer som ju lever av att utbilda folk "så att de kan få högkvalificerade, attraktiva jobb". De mest högutbildade vi har är alltså disputerade, om man då undantar professorerna själva.
Det blir liksom viktigt att hitta "kvalificerade" jobb till denna grupp. Arbetsløsa men disputerade loosers skulle ju se dåligt ut.. så då är det väl ganska lagom att försöka få in dem på lärarjobb som ändå ingen vill ha? De har ju iallafall förutsättning för att förstå ämnena de ska undervisa i.
Jag är inte säker på att detta är en dåligare lösning än att ha okvalificerade vikarier, som kommer att bli "lösningen" om utvecklingen fortsätter som nu. Till skillnad från Cornu så tror jag dock inte att det inte blir särskilt svårt att hitta disputerade som kan tänka sig att prova denna möjligheten – i lätt desperation alltså, inte av genuint intresse.
Vänta tills jag har kommit igång med min fantastiska plan för det här landet….om jag inte tvingats flytta utomlands för att komma någonvart med någonting överhuvud taget…
Hur som helst tycker jag att vi ett ögonblick ska jämföra oss med Japan och sedan ev. dra
några slutsatser av det. Datakälla för uppgifterna nedan är wikipedia. 1 USD = 6,5 SEK nedan
Japan:
c:a 375000 km^2 landyta
127 650 000 individer
c:a 342,6 individer / km^2 (enligt tabelldata, beräkning ger en något lägre siffra)
BNP: 4 155 548 miljoner USD ~= 27 011 062 miljoner SEK
BNP / capita: 32 529$ = 211 439 SEK (tabelldata)
Sverige:
c:a 406000 km^2 landyta
9 625 000 individer
c:a 21 individer / km^2 (enligt tabelldata, beräkning ger en något högre siffra)
BNP: 3 555 miljarder SEK
BNP / capita: 372 200 SEK (tabelldata)
Japan har en enorm stats-skuld men har ett tämligen välartat folk som har vett att hålla i plånboken.
Sverige har en ganska ok stats-skuld men en rejäl privat skuldsättning…men vi har
fortfarande möjligheten att jobba lika hårt och precist som japanerna samt lära oss att investera klokt och expandera vår egen nationella produktion med smart teknik. Om vi ser till att statsminister Reinfeldt får igen för sina beska kommentarer om "sovande folk" samt ordnar lite strukturerad österländsk disciplin vore det väl tusan om vi inte kan uppnå något storartat….och
då krävs alla intellektuella resurser som vi kan uppbåda, oberoende av om de jobbar som lärare
eller insnöade forskare.
Sverige någon gång i framtiden, givet att det inte är ett U-land redan 2050:
c:a 406000 km^2 landyta (landhöjningen ignoreras här)
77 000 000 individer (invandring…ok, men då måste det finnas en fungerande integration…)
c:a 190 individer / km^2
BNP: c:a 28 875 miljarder SEK
BNP / capita: 375 000 SEK (vild gissning/uppskattning)
Sverige kommer kanske att vara minst två-språkigt (svenska/engelska officiellt samt tyska/spanska/franska som sekundära språk) och förhoppningsvis befriat från alla religiösa lobbyaktioner. Vi lär ha fått tillbaks Åland från Finland eftersom de tröttnat på allt svenskt, vi får stora tillskott av invånare från EU och Sydamerika (!).
Så….när vi har kommit så långt är vi nästan en stormakt att räkna med. För de som oroar sig för invandringen framöver blir tipset att jobba stenhårt och pippa mycket så att befolkningstillväxten får ett hyggligt internt tillskott.
Det var väl själva f-n om vi inte kunde få snurr på det här stället? Är det politikerna som bromsar??
….och bara för att jag råkade blanda in Åland så blev landytan och beräkningarna principiellt fel i alla fall….jag kanske skulle sluta skriva kommentarer på nätforum och bli lärare istället…
Cornus löner är överdrivna. Som nyligen disputerad får man ca 35 kkr i lön, om man fortsätter inom universitetsvärlden. 60 kkr är professorsnivå. Och då takar jag om teknikämnen.
Med det sagt så är det givetvis ett feltänk att tro att samma personer som väljer som sitt drömyrke att isolera sig på ett labb/framför en dator i fyra år skulle passa som grundskollärare. Lika bisarrt som att Högskoleverket ihärdigt driver tesen att bra kvalitet på universitetsutbildning innebär disputerade lärare – vilket innebär att universiteten för att få bra ranking ser sig tvungna att säga upp adjunkter (dvs icke-disputerade lärare, som gillar att vara just lärare och är bra på det) och ersätta dem med lektorer (disputerade lärare som egentligen bara vill syssla med sin forskning).