“Sweden has among the lowest drilling costs in the world. […] Very good permitting system. [Permit] will never take more than six weeks.” – Mark Saxon, VD Tasman Metals
I Forskning & Framsteg uppmärksammas problemen som den svenska gruvboomen när Sverige allt mer förvandlas till en råvarukoloni, där i princip inget betalas i skattt, men svenska skattebetalare får stå för springnotan från externaliseringar och infrastruktur.
I nedanstående video hyllar Tasman Metals VD Mark Saxon hur enkelt det är att prospektera och dra igång gruvor i Sverige, för att på kort tid och med minimal beskattning tömma landet på ändliga resurser.
Dagschart Tasman Metals |
Inte för att det hjälper Tasman Metals aktiekurs som ligger när ATL. Och lägre lär det bli.
Tasman Metals (NYSE:TAS) är det bolag som ska ödelägga ett område 15 km från Gränna för att utvinna sk ovanliga jordartsmetaller. Den drabbade lokalbefolkningen får väl trösta sig med att fiska aktier på bottennivåer och hoppas att det inte blir värre. Vilket det förstås blir, då man kommer behöva ta in mer kapital, speciellt massivt med kapital när det blir dags att gå från papper till faktisk gruvdrift.
Man ska inte blanda ihop bolagets verksamhet med aktiekurs. Fyndigheten i Norra Kärr, som den kallas, är den fjärde största i världen och den enda i det politiskt trygga Europa (och gratis Sverige). Kan vara en bra investering för den som vill köpa aktier i ett bolag som i princip helt slipper betala skatt och sedan kan sätta sin lokala verksamhet i konkurs när gruvan är utvunnen om ca 25 år och låta skattebetalarna ta notan.
I den sista sovjetstaten Norge har man en annan inställning i många frågor kring ändliga resurser. Aktuellt är att IKEA förbjuds bygga på bördig jordbruksmark, i kontrast mot Sverige där vi mer än gärna för evigt ödelägger våra bördigaste marker för att resa konsumtionstempel och köplador, samt tillhörande parkeringsplatser.
Frågan är om inte konsumtionstempel borde göra avsättningar för återställande av marken, likt gruvor (inte) gör?
34 kommentarer
Helt rätt! Att det ska vara så j-a svårt att fatta detta?
Vad är det med skatt som får det att rycka så i baguetten på er bolsjeviker? Är en gruva undantagen från moms och bolagsskatt? Betalar man inga arbetsgivaravgifter? Och får de anställda skattefria löner som sedan förs ut ur landet utan att en enda krona spenderas här?
Något sådant, ja. Sveriges politiker anser inte att det som finns inom Sveriges gränser tillhör Sveriges medborgare, utan anser att det tillhör dem som oavsett nationalitet väljer att extrahera dessa resurser och i allra möjligaste mån föra dem utomlands, företrädesvis till skatteparadis. Svenska staten och Sveriges medborgare bör dock enligt denna ideologi ta en väldigt stor del av nutida och framtida kostnader för att underlätta dylika verksamheter.
Mycket tal om gränser och Svenskar här!
Har ni inte anammat en öppen syn på detta med Sverige och gränser.
Vi tillhör världen och världen är välkommen hit.
Det är ren förlustaffär för stat och kommun. det är som att ha på sig en joggingdress i Antarktis och kissa på sig. Den lilla stund det var varm och skönt väger verkligen inte upp för det långvariga obehagliga sedan.
Men vissa tycker att 0,2% skatt är alldeles för mycket. Det är oftast nyliberala idioter som är fast i modeller av hur världen borde se ut. Hade en nyliberal skapat jorden så hade den varit en kub.
jaha det tycks som att man nått någon slags ATL på flera andra områden här i Sverige. Undrar om dessa märkligt generösa regler är nya eller bara något man kvarlämnat sedan senaste gruv-boomen för 50 år sedan?
Men man blir inte förvånad. Politiker gör vad som helst för att få till några enstaka jobb till statistiken. Allt för att kunna slå sig för bröstet. Många skulle kunna sälja morsan för vissa jobb-framgångar. Framsidan är viktigast!
Funkade bättre när det bara var SSAB som fick koncession
Då man har att välja mellan att vara socialist eller nationalist så är trenden klar idag…
Nationalist är budet.
De där som tror att världen är en godisburk där den med snabbaste fingrarna bara har att plocka till sig och om någon vill slå en på fingrarna så är det bara att gråta en skvätt och kalla elakingarna för "socialister", den tiden är snart förbi..
På den tiden då Sverige var en nation, (före avregleringen på 1980-talet) då styrde staten gruvdrift och annat genom flera olika system, såsom valutaregleringen, med mera..
Att släppa greppet som skett efter den tiden, är bara att öppna godisburken åt folk som har snabba fingrar.
Efter 1995 har vinden vänt.
Nu gäller nationella intressen, även om det inte slår igenom på direkten, så är trenden klar…
Nyliberaler, Annie Lööf och andra har de goda tiderna bakom sig.
Diskussionen om minerallagen som just nu rör om i samhället, startade just här på denna blogg och det är bara att gratulera till den betydelse som Cornu har i samhällsdebatten.
hade för mig att det var beslutat i Sverige att gruvbolag löpande måste fondera pengar för återställningsarbetet? Kanske var det bara en önskedröm innan lagen ändrades?
Det är viktigt att ändra minerallagen, vilken är väldigt gammal och inte anpassad till det moderna samhället. Vi måste se till hushålla med de resurser som vi har i landet och i möjligaste mån förädla dessa inom landet.I detta fallet så kan olika grupper och politiska partier stå enade i en fråga, att förhindra en vettlös exploatering av våra naturtillgångar.
Men va fan dom betalar ju hela 0,2 promille av ett värde dom själva kan manipulera till "rätt" nivå till staten räcker inte det?
fastighetsägarna får väl skylla sig själva, ända tills någon hittar något under det vackra smarta högutbdade folket i danderyd, djursholm och stureplan.
om ni vill studera några mer lokala lycksökare så ska ni studera Thore hallberg och hans archelon, kopparbergsmineral, nordic iron med mera där man redan innan någon annnan verksamhet finns än att ledningen förser sig frikostligt av akitieägarnas kapital,
Thore hallberg som har många års erfarenhet av att precis balansera på rätt sida lagen Har ett väl utvecklat system av dotterbolag och korsvis ägande så att man egentlien inte vet vem som gör vad och definitivt inte vem som har ansvar för något.
Det som däremot är klart är att han vill att svenska skattebetalarna ska bygga och bekosta en dubbelspårig järnväg så att dom ska bli förmögna så fort som möjligt.
Kanadensiskt Gruvbolag svek samebyar http://www.di.se/artiklar/2013/3/11/gruvbolag-svek-samebyar/
Kan man inte bara ta tillvara den matjord som schaktas undan för ett bygge, istället för att åta sig att återställa just precis den mark huset står på?
Det kan bli ett par tusen kubik, fullt möjligt att flytta med lastbil. Men det är nästan aldrig nån som vill ha den där matjorden, istället måste man betala för att bli av med den. Golfbanornas tid är förbi, annars brukade de vilja ta emot matjord.
I Sverige har vi dessutom systemet med detaljplanering, som borde förhindra att man plötsligt stoppar ett bygge av sådana här orsaker. Det finns alla möjligheter för både länsstyrelse och medborgare att ingripa innan detaljplanen blir fastställd och klar.
Jag har undrat en del vad man gör med matjord som schaktas bort. Jag tycker det låter orimligt att ingen skulle vara intresserad av den. Det finns rimligen många som har mager jord runt huset och borde vara glada över ett tillskott. Kan någon länka till en artikel i ämnet så vore det trevligt. Cornu får förstås också gärna skriva.
Matjord som schaktas bort före byggande är inte ointressant. Tvärtom. Den säljs vidare som antingen förpackad matjord eller lassvis som matjord och för att så gräsmattor. Det är big business för markexploatörerna.
Om du t ex köper ett nytt hus med tillhörande tomt i ett nybyggt område så är all jord bortschaktad. Det första du måste göra är att anlägga en egen trädgård och för det ringer du och köper jord. Den kommer då ofta från ett annat nyexploaterat område i närheten.
Det finns deponier som lever på att agera mellanhand för schaktmassor, inklusive matjord. Oftast hamnar den där, och sen åker den ut nånstans där det finns ett behov. Villabyggen, parker och sånt där.
Har aldrig hört talas om att nån bonde varit intresserad av att skaffa mer matjord, åtminstone inte i några större volymer.
Ungefär hur mycket betalar man för att få hemkört en lastbil matjord av normalkvalitet? Vad blir det per ton och kubikmeter?
Kanske 200 kr/ton ex moms, men det kan variera mycket beroende på geografi och läge.
Det bör finnas forskning kring vilka förhållanden som gynnar tillkomsten av bra matjord. Varför har man exempelvis bra matjord i Ukraina, Östergötland och Skåne?
I Ukraina har de så vitt jag förstår så tjockt matjordslager att de skulle kunna sälja av en hel del av det utan att det drabbade jordbruket. Men det är tydligen inte lönsam business. Det kanske kan bli det någon gång i framtiden. Matjorden skulle kunna transporteras på tåg långa sträckor.
Men varför funkar det så då?
Vi ska vara lugna. Landsfadern kommer att ta ansvar. Det har han sagt.
Die dumme Schweden. Finns en anledning till det uttrycket. Naiva är bara förnamnet.
Och vi måste naturligtvis alla titta oss ordentligt i spegeln innan vi klagar på andra.
I Sverige regerar kulturmarxismen med massinvandring, förintandet av jordbuksmark och bortskänkandet av brytbara resurser som följd. Men någon svensk folkgrupp existerar ju inte enligt Reinfeldt & co och alla är ju välkomna hit så i logikens namn finns ju ingen här som har mer rätt till dessa tillgångar än någon annan.
Skulle patrioter agera på detta sätt – självklart inte.
Tänk om en VD betedde sig på samma sätt och skänkte bort företagets tillgångar till höger och vänster. Han skulle snabbt bli kickad. Men våra politiker tycker uppenbarligen inte att man skall lära något av näringslivet. Politiken är en heeelt annan värld, där man kan göra som man vill med det man anförtrotts av folket och där man inte ens behöver ta några ekonomiska hänsyn.
Dom ansvariga politikerna har ingen erfarenhet från näringslivet. Annie Lööf och Fredrik Reinfeldt har ju aldrig haft ett enda jobb. Tänk att vara 47 år och aldrig haft något jobb som sträckt sig längre än till tidningsutdelare eller kafébiträde mer än enstaka vecka. Anders Borgs arbetserfarenheter går ju till att vända papper på en systemviktig bank (dvs att det jobbet är tryggare än något annat jobb inom offentlig sektor).
Det har i Sverige provats flera sätt att få till en effektiv gruvnäring.
Före 1938 hade markägaren rätt till 50 % av gruvföretagets vinst.
Med 1938 års gruvlag överfördes denna så kallade jordägarandel genom Per Albin Hansson andra regering till staten för att ´´öka samhällsinflytandet´´.
Prospekteringen blev dock allt mer tung att bära för staten rent ekonomiskt. Gruvnäringen kom att lida brist på nya fyndigheter.
De nuvarande reglerna kom med 1991 års minerallag och har fått bra fart på prospekteringen.
Jag tycker nog, att näringsutskottet har bra kläm på läget inom gruvnäringen. Sannolikt är det för tidigt med stora ändringar ännu. Miljöbalken har gjort det rätt vanskligt att öppna gruvor. Det tar lång tid framförallt med miljökonsekvensbeskrivningen och ofta ett antal överklagningar.
Att få fram riskkapital tar tid. Kapitalet binds upp under ganska lång tid. Verksamheten är helt enkelt riskfylld.
Varför ska vi överhuvudtaget låta multinationella bolag tömma Sverige på råvaror? Vad är vitsen? Det är ingen vinst för svenska folket vare sig nu, och allra minst för framtida generationer. Det är heller ingen vinst för Sverige som nation, och följdaktligen så gör inga andra nationers styrande så här mot sitt eget land och folk.
Är det en kapplöpning i att förbruka naturresurser som förespråkas?
Håller med Tomas Gunnarsson ovan, att det är nationalism som gäller nu. Åtminstone så har jag fått redigt nog av regeringens förräderi.
Sverige har blivit en råvarukoloni och dessutom så betalar vi för att bli kolonialiserade av främmande folkslag och intressen.
Gruvor som öppnats på senare år är väldigt få.
LKAB har väl lyckats bäst. Men även Boliden har satsat en hel del.
Men Dannemora och Northland är ex på att det är föga lönsamt under startuptiden.
Ändå applåderar lokala politiker när det satsas. Varför?
Varför stjäls det koppar från Spåren? Det borde vara förbjudet!
Ja, vi ska ha det som i Kongo istället där inga resurser utvinns. Gu va bra de har det just därför!
Och Jorden tar inte slut, det finns 800 000 000 000 ton av den per nu levande människa. De utvunna metallerna försvinner inte heller utan kan återvinnas.
För gruvbolagen har Australien en skatt på 30 % på järnmalmsvärdet.
http://www.northernminer.com/news/australia-imposes-30-mining-tax/1001028588/
Att jämföras med Sveriges 0,2 %. Sveriges Geologiska Undersökningar (SGU) ställer också upp med borrprov från olika platser i Sverige gratis till utländska och inhemska gruvbolag. Något liknande görs inte i Australien.
Reinfeldtar’n ställer upp med en mångmiljardsatsning på infrastrukturen i mineralrika områden i Sverige, för att underlätta rovdriften. Trots att många skriker, och har under en lång tid skrikit, efter en mer tidsanpassad Minerallag med en högre skatt på utvunnen malm, så vägrar Alliansregimen att stifta en sådan lag. Istället släpper Näringsdepartementet sin ”Mineralstrategi” vars uttalade syfte är att påskynda miljöprövningsprocesserna och därmed underlätta rovdriften av Sverige gemensamma mineralfyndigheter. Mineralstrategin avser inte att höja skatten på det utvunna malmvärdet, om man ska tro Annie Lööf på den muntliga genomgången. Observera också att det var inga frågor från åhörarna i slutet av genomgången. Var det bara fosterlandsförrädare bland åhörarna?
http://www.regeringen.se/sb/d/17188/a/209621
Är det någon annan här på bloggen som kan öppna Mineralstrategin som finns på Regeringens hemsida? Jag kan bara se förstasidan av Mineralstrategin. Därför beställde jag ett examplar via regeringens hemsida, men har ännu inte fått den.
Jag misstänker starkt att utländska/inhemska gruvintressen har finansierat Nya Moderaternas ljusskygga partikassa i samband med riksdagsvalen 2006 och 2010. Nya Moderaterna har ju i bästa Mugabe-stil inte velat avslöja vem eller vilka som har finansierat deras valarbete.
Det är inte riskfritt för miljön med gruvbrytning. Det märker man av också i Finland i Talvivaaragruvan. Som jag har fattat det så vara de ursprungliga planerna att utvinna nickel i gruvan. Men sedan kom man på att man också skulle utvinna uran. Det var då miljökatastrofen inneträffade.
http://svenska.yle.fi/artikel/2013/02/15/talvivaara-prickas-brister-i-miljoskyddet
tack @gruelse för ett bra inlägg i debatten. Hela denna satsning på gruvindustrin känns lite 5 i 12 mht Kina´s behov av omställning. Vi var 10 år för sena med subventioner.
30% skatt på vinsterna..inte på värdet!
@rttck 17:17
Du har rätt!
Jag blandade ihop royality, som är en mineralvärdesbaserad avgift på delstatsnivå i Australien, och den nya skatten Mineral Resource Rent Tax (MRRT) på 30 %.
Ja, nog är det trevligare med vildmark, renbetesland, ren natur och rena vattendrag där man kan fiska utan att behöva få i sig tungmetaller. Man bör göra en avvägning mellan turist- och gruvindustri i en alltmer överbefolkad värld.
För er som inte hört Kalibers reportage om gruvdriften i Sverige
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1316&artikel=5325983