Av och till klagas det ju över att jag är negativ, vilket ju gör att det är ännu viktigare att uppmärksamma den positiva utvecklingen. I det här fallet gäller det försvarsmakten som på allvar har börjat titta på att återta svensk försvarsförmåga.
Som ett led i detta har man nu inrättat ett specialcenter hos Livgardet på Kungsängen, NCGMO – Nordic Centre for Gender in Military Operations!
Ja, ni läste rätt. Gender är det som på svenska kallas genus, och äntligen har alltså Försvarsmakten ändrat fokus efter den strategiska blackouten och börjat satsa på riktig återtagning. Läs mer om denna för Sveriges försvar centrala fråga hos Försvarsmakten. Chef för centret blir kommendörkapten Jan Dunmurray, som kanske kommer få tilltalsnamnet kommendörkapten Klänning. Trots allt hade ju polisen sin kapten Klänning, men han levde inte riktigt som han lärde.
Naturligtvis är genusfrågor förstås viktigt när man är på utlandsmission, speciellt i länder där FN-personal inte sällan köper lokalbefolkningens “tjänster” eller där kvinnor i allmänhet förtrycks. Och kvinnor är naturligtvis alltid offer i krig. Förstås.
Låt oss avsluta med floskeltoppen, från Försvarsmaktens hemsida, min fetstil.
“Enligt Jan Dunmurray kommer workshopen att fokusera på områden där avsikten är att komma fram till en gemensam syn på vilken väg man ska gå: övergripande doktrin och policy för genderfrågor; hur man ska utbilda och förbereda såväl enskilda stabsofficerare som förbandsenheter, samt hur man bäst ska arbeta med erfarenheter och lärdomar man dragit från tidigare insatser.
– Det nya centret ska inte ta ledningsansvar för alla frågeställningar, men vi ska jobba för att stödja den, eller de, organisationer som är bäst inom sitt delområde i syfte att utveckla denna del maximalt genom vår expertis. Vår förhoppning är att vi ska kunna bidra till öppenhet och transparens mellan alla inblandade, så att genderrelaterade frågor får ett bra genomslag i all militär verksamhet. Detta i sin tur kommer att gagna alla inblandade, framför allt civilbefolkningen som finns mitt i de konfliktdrabbade områden där vi bedriver militära operationer. Det är den operativa effekten i det säkerhetsstödjande arbetet som är vår ledstjärna, avslutar Jan Dunmurray.”
Min spontana reaktion är att det finns alldeles för många officerare på högre nivå än kompani.
Annat var det förr i tiden. Då lärde man sig tyvärr bara hur man bäst och snabbast skulle nedkämpa den fiende som kom för att anfalla Sverige. Men att sätta sig ner och via gruppterapi reda ut var det gick snett i barndomen är antagligen mer kostnadseffektivt kan jag direkt medge.
Bring on the flame-war:
81 kommentarer
Hur var det nu? Räknar sig Cornucopia till den ironiska generationen eller inte???
/90-talist
Jo men vi har ju 1000 övlt som ska sysselsättas med något viktigt!
Kumbayah…
Vad är det här för inlägg med ironisk underton? ALLA tjänster i FM är minsann lika viktiga. Hur skulle det se ut om vi skulle titta snett på han/hon/hen/transpersonen som valt att arbeta med genderfrågor eller miljö/återvinning istället för soldatutbildning. Jag minns ännu med värme hur tårögda Georgierna blev över de miljoner och handlingsplaner de fick för utveckling av miljökonsekvensbeskrivning och sopsortering inom sin försvarsmakt.
Bäste herr Lars W
Livgardet har stiliga,stolta, fantastiska anor!
minnes detta
Själv kommer jag osökt att tänka på deras ( obefintliga ) insats den 20-6 1810
Fersenska mordet skedde c:a en bajonettlängds avstånd från dessa kräk
Dagen efter var Sköldebrand ledare för militären i stockholm.
Lustigt nog hade S italienska som första språk
Eder alltid lika ödmjuke tjänare
Isola Regina
Varför så sarkastisk Cornucopia?
Genderfrågor är viktiga och kan skapa stor oreda om de inte sköts ordentligt.
Du kan ju fråga den fartygskapten som satte 4000 liv på spel varav ett 20 tal verkligen drunknade, och en havererad båt modell större om han gått någon genderkurs? Han lär ha försökt förföra en dame som kanske skulle imponeras på?/Oppti
Jag har för första gången blivit besviken på dig! Jag har följt din blogg i drygt en månad och inte fått uppfattningen att du hade någonting emot jämlikhet. Varför ingen i försvaret skulle arbeta med frågan förstår jag faktiskt inte. Är det någonstans där fördommar om det kvinnliga resp manliga verkar florera är det väl där (och i vissa ekonomibloggar tydligen.) God fortsättning på kvällen önskar Kristina.
Genusideologin har ingenting med jämlikhet att göra, den handlar om att skuldbelägga män medan kvinnor ALLTID är offer. En kvinna som slår sina barn är offer för tusentals år av patriarkat eller en f.d. pojkvän som inte bjöd på restaurang eller utlandsresa alt. en manlig chef som hade kritik mot utfört arbete.
Läs vilken text som helst författad av någon genustok och byt ut orden "man" och "män" mot "jude" eller "invandrare" så inser man snabbt att det upplysta samhället kommer på skam. Det är fortfarande (vi lever ju på 2000-talet) är tillåtet att peka ut en grupp som roten till allt ont, nu är det männen. Framförallt VITA medelålders och ++ män.
Hej Kristina!
I dagens försvarsmakt görs ingen skillnad på rekrytering av kvinnor och män. Det finns förstås fortfarande 1000+ överstelöjtnanter etc som mestadels är män, men de försvinner tids nog. Annars hittar man kvinnor i alla roller idag, om det så är grg-laddare eller ksp-skytt (bär rätt tung utrustning).
Min replik om genus och försvarsmakten finns i en bok jag skrivit som heter Midvintermörker. Läs den och återkom.
Det finns ingen silvermedalj i strid. Det finns vinnare och de döda.
Du verkar uppenbarligen inte ha läst någon genustext…
Poängen med genus är simpel och bygger på tankegången om diskurser – d.v.s. tankemönster som styr hur vi interagerar i samhället. Utifrån dessa tankemönster tilldelar man människor olika värden och "nyttor", med andra ord begränsar. De nyttigaste är då män – förlåt, starka heterosexuella män i manliga yrken. Att inte tala om hur vi tänker och vad det får för konsekvenser påverkar och begränsar oss alla, oavsett kön – något en liberal borde tycka är en uppenbar orättvisa… (och om du inte förstår hur det begränsar den "starka heterosexuella mannen i det manliga yrket", tja läs på lite till…)
Fan för den starka hetrosexuella vite mannen. Avliva dem! NU!!!
Japp, att ersätta människor eller grupper som anklagas för något med "jude" eller "judar" och jämföra med Tysk politik på 1930-talet är en mycket bra tumregel för att hitta farliga åsikter.
Vad
Skulle din kollega Väinö Linna ha fel
Han skrev ju att det lilla tappra Finland gick in som god tvåa!
Det borde väl ge silvermedalj…
Ödmjukast
Isola Regina
Hej Cornucopia, jag har läst "Midvintermörker" och är väldigt nyfiken på hur denna kan ses som replik på Kristinas inlägg. Du får gärna precisera. Att man får följa en kvinnlig soldat som gör bra ifrån sig ser i alla fall inte jag som en replik. Eller är det det?
Annars vill jag tacka för en mycket intressant bok (även om det hade varit behändigt med en ordlista över militärjargong. Tappade bort mig rätt många ggr).
/Mats Öhlén
Mats, jag ser det som en replik. Jag har i fiktionens värld valt att visa att kvinnor mycket väl kan lika bra som män. Det står jag för, även om det är fiktivt.
Förhoppningsvis får Bikupan ordern "konsulta" i detta ärendet. Då blir jag i egenskap av skattebetalare nöjd.
Förhoppningsvis kan försvarsmakten rycka ut några genus- "vetenskapsmän" ur våra anrika universitet. Och skicka ner till Afghanistan. <>, psyops på en helt ny nivå.
Sverige sjuker djupare ned i soptunnan för varje dag som går.
När jag mönstrade i mitten av 80-talet, så skickades man som en del i det, in till psykologen(som f.ö. var en kvinna). Jag fick frågan om hur jag tänkte mig att krig är, och hur det skulle vara att döda någon. Slutligen fick jag frågan om jag verkligen kunde tänka mig att döda någon, eller om tanken kändes läskig? Jag svarade naturligtvis att jag skulle kunna döda. Jag har undrat över detta några gånger. Vill försvaret ha folk som vill döda eller anses man knäpp om man anser att man kan tänka sig att döda? Om jag kan tänka mig att döda så är jag väl att likställa med A-BB?
En Genusdoktrin är mycket viktigt för försvarsmakten. Utan en sådan kan det uppstå komplikationer om en manlig och kvinnlig soldat måste, mot all politisk förmodan, dela skyttevärn på t ex Gotland.
Detta genusarbete ska ses som en stridstaktisk fördel då Fi troligen inte har motsvarande kvalitativa satsning på sina stående förband!
Kan vi inte förpassa kvinnor dit de hör hemma och inte kan påverka samhället med trams.
Sverige måste kasta av sig feminismen som de gjorde med socialismen.
Det här med Försvarsmakten är lite av en hjärtefråga för Cornucopia. Han blir lite ledsen och rädd när någon "kommendörkapten Klänning" kommer och utmanar hans världsbild. Dumma Jan Dunmurray.
@ Oppti – jo, för det är genusvetenskapen, och inte sjömanskapen, som falierade när ögonen (etc) vilade på en dame istället för fartygets kurs.
@ Kristina – det är i sig inget fel med att jämställdhet och genusperspektiv gås igenom innom millitären. men det brukar komma 90% skit från sådana "genusdirektiv", så nyttan av de 10% som är bra slås ut med råge av allt skitsnack… Och försvaret har så stora andra brister med att klara sin huvuduppgift att det blir löjligt att lägga resurser på något som borde vara sekundärt (i alla lägen)
/D
Kristina: Försvarsmakten skall syssla med Försvar av Konungariket och skydd mot alla militära hot, inte genus, värdegrund och HBT kurser.
// Förste Sergeanten
Precis som daghemmen ska syssla med att ta hand om barn när föräldrarna arbetar och inte indoktrinera pojkar att sitta still och gilla rosa samt uppmuntra flickor att skrika och ta för sig samt välja blått istället för rosa.
Genusvetarna är naturligtvis bara ute efter makt och att trycka ner männen. Det uppnår man genom att ständigt påpeka att kvinnor är diskriminerade. Man behöver inte precisera sig eller hala fram bevis. De skapar istället en offer/förövare-retorik får dessa vanföreställningar saluförda i en offentlig häxjakt(på män), genom stora delar av det politiska och mediala etablissemanget.
Om fler till att börja med visste vad genusfrågan handlar om kanske snillena bland er skulle kunna fatta att en icke genuskodad försvarsmakt skulle ha hälften så stora rekryteringsproblem än idag. Enkel matematik egentligen men för de som tror att genus handlar om feminism eller nån form av terapi är det nog svårt att hänga med i detta resonemang. Fast effektivast vore såklart att återinföra värnplikten fast obligatorisk även för kvinnor. Vips var hela problemet löst. Försvar av landets gränser är trots allt det enda som i längden ger försvarsmakten legitimitet eller existensberättigande över huvud taget. Och för landets försvar räcker det knappast med några lätta pansarbilar och några tusen soldater, hur "proffsiga" de än må vara.
Kvinnor bär på liv. De bär på foster som utvecklas till människor. Kvinnor när barnet. Mannen skyddar kvinnor och barn – ibland genom att döda de som hotar deras kvinna och barn. Kvinnor som dödar är inte kvinnor; de är män. "Kvinnor skall vara ljuva" (Peter, gift med Malin i Saltkråkan).
Seriöst? Halvprimitiv människosyn… Sist jag kollade hade kvinnor också avtryckarfingrar och viljan att skydda sin avkomma gör dem garanterat farligare med vapen i hand än en massa låtsasstridspittar som bara vill leka krig. Sveriges kvinnliga befolkning är inte enbart bestående av bloggande våp. Vilket dagens genusskapande mediapropagande tydligen fått dig att tro.
Stämmer bra det. En styck Spetsnaz skiter helt och hållet i om det är två X-kromosomer eller en X+Y-kromosom som trycker av socialstyrelsens rekommendera 3 -5 skott i bröstet på målet. Kvinnor gör jobbet lika bra, om de alls är intresserade. Men frågan är istället om fokus och resurser är rätt riktade i ett GenderCenter.
WHEN the Himalayan peasant meets the he-bear in his pride,
He shouts to scare the monster, who will often turn aside.
But the she-bear thus accosted rends the peasant tooth and nail.
For the female of the species is more deadly than the male.
– Rudyard Kipling
Gäller t ex även svenska älgar. Inget farligare i svenska skogar än en älgko med kalv (inte ens varg eller vildgris). Gå. Inte. Emellan. Ko. Och. Kalv.
Sen har vi även faktorn att en skadad stridsparskamrat inte väger mindre för att en kvinna ska släpa på denne.
Vi har regler i Sverige som diskriminerar män även i försvaret. Klarar t.ex två personer intagningsnivån så ska man ta den som är underrepresenterad i gruppen. Det leder till att man effektivt stänger ute personer som skulle göra ett bättre jobb. Det hände på svenska vpl-utbildningar att man tog in tjejer som till och med var under intagningskraven för att "jämna ut könsfördelningen" (Krav 777, de flesta sökande hade minst två åttor tjejerna hade två sjuor och en sexa).
Resultatet blev på mitt förband 30% avhopp och resterande hade depressioner ett par år efter utbildningen i den inkvoterade gruppen. Till det fick tjejerna svårare att släpa de ganska storvuxna männen vis skademoment och hänga med i de övrigas tempo.
Jag hoppas innerligt att detta har ändrats, men 2006 var verkligheten sådan och jag tvekar på att det ändrats.
Kan någon precisera vad som är "genuskodat" i försvarsmakten?
att det finns pissränna och att ringen är uppfälld?
ok, utrustningen är säkert anpassad efter en man, och problemen delas med alla de som råkar avvika från normen…
grabbig attityd och atmosfär? säkert nånstans, men det byggs inte bort med genus-dokument, annat än genom att motarbeta vissa delar av kamrat/lagandan (i det mån grabbigheten existerar, jag har sett flera skriva "inget sånt finns på vårt förband")
Kan de som säger sig tydligt se behovet av GenusCenter visa några konkreta problem?
"Få kvinliga i organisationen" är inte ett problem i sig, i bästa fall är det bara pga de tycker sig vara värda mer än männen, i värsta fall är det ett symptom på problem (som då bör utpekas med natur och namn).
/D
Barn kan kriga, barn kan släpa hem varandra, kvinnor kan släpa på kvinnor….
Så om männen är nedskjutna och bara kvinnor kvar då får de lämna männen åt sitt öde?
Gendertramset är bara trams och teori, tyvärr visar det på FM´s förfall.
2014.
Det smäller och Sverige rycker ut med allt som man lyckades uppbåda….
Den politiskt tillsatte General Gudrun Schyman leder operationen. Det beslutades slutgiltligen i valtidernas 2014 om att försvarsmakten minsann inte var annorlunda från andra myndigheter och behövde lite "styrning" så luftslottsmålen inte blir bara en floskel.
Operationen leds i sann könsneutral pk-anda och stabens jobb är att konstant hålla skygglapparna på plats så inte Generalinnan ser verkligheten. För då kan det se ut som om vi förlorar och det går inte, "-För det är faktiskt inte så!"
Krig gick från blodig materialsport till att bli en arena för pseudovetenskap.
Förste serg: kanske kan vara en fördel då om kvinnor också är med. Tror du israels kvinnliga soldater tjänstgör i syjuntan eller? Alla medborgares plikt är att försvara landets gränser. Kvinnor som män. Med vapen i hand, i ett folkförsvar. Punkt slut. Synd bara att våra politiker gör detta omöjligt.
Vem ska ta hand om barnen när det blir krig om alla ska ut och slåss?
Personer under 18 och över 65. Mer spörsmål kring det rent praktiska i krigstid?
Vem ska ta hand om BARNEN….. Man baxnar. Och ni tycker att genusfrågor är orelevanta. Jag skrattar och gråter samtidigt. Kristina
Upprepar, läst Midvintermörker.
Menar du att jag inte får skriva förren jag köpt din bok!? Jag gillar din sälj-teknik, men jag är ju kvinna så jag gillar nog inte en "krigsbok"…
Är du säker på det? Tre huvudpersoner är just kvinnor.
Ta det lugnt Cornu. Jag har förstått att du inte är helt ute och cyklar, men det är dock många av de som i övrigt skriver här. Kristina
Kristina: Det är just bjäbb-retoriken med uttryck som "man baxnar" och "Jag skrattar och gråter samtidigt" kombinerat med en total frånvaro av sakargument som gör att du framstår som oseriös. Synd att så många av arten "den svenska kvinnan" totalt snöat in på genustramset. Genus"vetenskapen" är vår tids irrlära. Allt som krävs för att se det är en måttlig mängd förstånd och logik.
Till 01:00 PM: apropå "bjäbb-retorik" har du hört uttrycket MAN SKA INTE KASTA STEN I GLASHUS?
Det finns också ett annat uttryck: "Aggressiva män är 'raka' medan aggressiva kvinnor är 'bitchiga'"
För övrigt tycker jag att uttrycket "man skrattar samtidigt som man gråter" används flitigt på denna blogg. Är den bjäbbig för det?
/Mats Öhlén
Hahaha, bästa inlägget på länge!
IDF selekterar, utbildar och tränar med krig, och enbart krig, som syfte och mål.
Det är inte en fråga om annat.
Sen har de kvinnor och män separerade i stridande förband, varför?
Troligen för att de genom dyrköpta erfarenheter upptäckte att det inte gynnar syftet och målet, att vinna krig.
Militären är inte polisen. När ska detta förstås av alla.
Denna blogg är på väg att spåra ur fullständigt…./ Anders Lööf
Du är väl inte släkt med Annie Lööf, den där inkompetenta kvinnan?
Som hela sverige då?
Känns skönt att man slapp ut för 22 år sedan
Om det nu är bara Sverige som faller hela tiden…
Vapenvägrande fänriken
Eftersom försvaret inte kan försvara gränsen har det inget existensberättingade.
Jämför med en sjukvård som inte skulle kunna bota hjärtinfarkter eller lunginflammationer, mjölkbonde som inte producerar mjölk osv.
Genusfascisterna måste förövrigt bekämpas.
Ok det låter ju bra. Men jag fattade inte – innebär det att soldaterna får eller inte får gå på bordell fortfarande?
Att soldaterna går på bordell är inte tillrådligt, helt enkelt därför att det är demoraliserande för stridsviljan. Soldater som pippar och är nöjda med permisliv gör inget bra jobb på slagfältet. Mycket bättre (och billigare) är att våldta fienden. Det är en klassiker som utövats i alla tider. Varför ändra ett vinnande koncept?
Funkar ju inte för FN-förband som saknar fiender och skall skapa fred.
Nu cornucopia är nog dags att fundera över vad din blogg skall vara till. Om du fortsätter att skriva inlägg som lockar fram kräksmörja i kommentarerna, då missar du läsare – det börjar finnas fler bloggar som innehåller tankeväckande stoff, och denna smörja, både det (mesta av det) du skrev och inte minst kommentarerna – delete –
papagai
Håller med…
Håller också med…
Jag likaså.
Håller inte med.
Jag håller inte med. Det är inte Cornu det är fel på. Det är pk- och genusidioterna likt du själv som är felet.
Håller med, tyvärr…
Håller också med.
Utmärkt inlägg, Cornu!
När man har gråtit klart över alla absurditeter som utspelas i det land som fortfarande kallas Sverige kan man inte göra så mycket annat än att skratta åt eländet.
För övrig kan man notera att även historien nu ska förfalskas för att passa in i den sköna, nya PK världen. Så här skriver militärhistorikern Stellan Bojerud:
"Banverket har en kursgård i Dala-Storsund. Tidigare användes den av numera nerlagda SJ driftvärn. För att bevara minnet av driftvärnet har ett litet museum byggts upp i en barack. Där visas dokument, fotografier och föremål som belyser en femtioårig epok.
I en stor glasmonter står ett antal skyltdockor iförda olika typer av uniformer och försedda med olika vapen. Sist i raden fann jag en docka som var till förvillelse lik integrationsminister Nyamko Sabuni. En stilig mörklagd kvinna i fältuniform och utrustad med kulsprutepistol m/45.
Som militärhistoriker blev jag förvånad, eftersom jag trott att SJ driftvärn inte haft någon kvinnlig medlem och ännu mindre någon med mörk hudfärg. Föreståndaren höll med mig och förklarade hur det hela låg till:
”För att vi skulle få anslag till att bygga museét krävdes det att en kvinna och en färgad ingick i utställningen. Detta av genus- och jämställdhetsskäl”.
Vad spelar det för roll om man är man eller kvinnna, hetero, bög eller transa, svart eller vit, höger eller vänster? Huvudsaken är väl ändå att man kan få och är beredd att dö ärorikt för vårt land om det skulle behövas?!
Tanken om det nordiska gendercentret är inget nytt, den har funnits sedan 2006 då det nordiska militära samarbetet skissades under dåv. ÖB, generalen Syrén. Bra att det äntligen kom till! Enda skillnaden är att det då kallades NORDSUP och nu NORDEFCO. Same skit, new name.
Det enda som FM kan kritiseras för är att det nordiska samarbetsinitiativet tar alldeles för lång tid att realisera. Det finns miljarder att hämta hem genom gemensam luftbevakning, sjöbevakning, utbildning och träning, gemensamma stödenheter, samordnad logistik, mm, mm, mm.
Tanken om nordiskt militärt samarbete i förmågeproduktionen är så radikal, effektiv och kostnadseffektiv att ingen förvånas att Nordens alla byråkrater och politiker skyndar långsammare än snigeln för att skydda jobbtillfällen, revir och maktcentra.
Det blir nog mest sk-t med detta också, de som verkligen bestämmer vill verkligen inte ha någon inblandning i sin maktutövning. Det ligger liksom i definitionen av ordet "beslutsfattare".
Bra skrivet.
)ag har insett nu att Sverige medvetet valt en genial strategi. När fienden hör att de står mot svensk trupp drabbas fienden utav total oförmögenhet till strid pga ständiga skrattanfall vid blotta tanken på svensk militär stollighet med den följden att svensken bara behöver bunta ihopp hjälplösa fiender oförmögna att göra något annat än gapskratta. tackvare denna geniala strategi håller Sverige på att skapa en fullständigt oövervinnelig militärmakt. Genialt!
Jag tycker vi säljer våra svenska kvinnor för kameler, samhället skulle bli vettigare då. 🙂
Vad fyller de moderna kvinnorna för roll? De skapar ingen nytta utan bara en massa utgifter och krångel och inte kan de laga mat och ta hand om ett hushåll. Nej jag förstår de som tar hit kvinnor från andra kulturer.
Wow, det finns alltså tidsmaskiner!!! Häftigt! Vilket århundrade reste du hit ifrån? 1300-talet? Åh vad jag skulle vilja vara där…ta mig med tillbaka, snälla!
/Mats Öhlén
01:56
Vi börjar med att bya ut Mats Öhlén mot en kamel.
Att alla hästar ska dra vagnen, sto eller hingst, är en del i den Svenska framgången. Sto eller hingst måste därför få samma foder och seldon efter person. Vad som därefter passar bäst, vad som gjort bäst nytta kan sen diskuteras bland dom som orkar med sådant.
Ditt nästa barn, Cornucopia,kanske blir en dotter, men vem vet. Du som resten av dina kommentatorer verkar ju inte ens gilla kvinnor överhuvudtaget.
…../ sjodan
Att vissa hästar drar vagnen, medan andra drar timre, ytterligare andra en sulky, och nån annan bär jockeyn runt Dubais galoppbana, eller Hans-Göran Bengtson runt grand prix banan…
..d e t är också en framgångssaga!
Men självklart skall minst(sic) 50% av alla ardennerhästar göras till hopphästar!
Det är jämställdhet!
..förresten, ska ni mordhota mig så går det bra på sjodan(snabela).yahoo.mail.
Tröttsamt med alla engelska ord som används i tid och otid i svenska språket.
Gender och workshop t.ex. Till råga på allt används workshop felaktigt i artikeln, det betyder verkstad men används som om det skulle betyda kurs e.d.
Skogsägare
Är inte "Nordic Centre for Gender in Military Operations" felstavat? Borde det inte stå Fender? Lätt hänt med tanke på att f och g är tangentbordsgrannar!
Det vill säga:
Centrat för att ta upp stötar från den bistra verkligheten och se till så att Försvarsmaktsledningens glaskupa icke repas.
Är det någon som läst vad det stod i länken egentligen?
"Försvarsmaktens målsättning är att nå snabbare och bättre resultat genom att arbetet i fredsbevarande operationer anpassas till olika gruppers unika behov och säkerhetssituation. … Vidare talade ÖB om att genderperspektivet handlar om att kunna se om och när män och kvinnor berörs på olika sätt av en insats. Och om vi i militära fredstödjande operationer säkerställer att vi får tillgång till information från hela befolkningen, så ökar sannolikheten för att vi ska nå ett bättre resultat och en långsiktigt hållbar utveckling. … Vilka är de bästa lärdomarna vi kan dra ur ett genderperspektiv från fredsbevarande operationer i Afghanistan, DR Kongo, Kosovo, Tchad och Somalia? Hur sprider vi kunskapen mellan nationer och hur utbildar vi civil och militär personal inför fredsbevarande operationer? Detta är uppgifter som det nya centret för genderfrågor har i uppdrag att fokusera på."
Vad är problemet med detta, att kunna se om och när män och kvinnor berörs på olika sätt av en insats, samt hur man bäst arbetar för att ta tillgodo de erfarenheter man har från tidigare insatser?
"Försvarsmaktens målsättning är att nå snabbare och bättre resultat genom att arbetet i fredsbevarande operationer anpassas till olika gruppers unika behov och säkerhetssituation."
Nej, Försvarsmaktens målsättning ska vara att försvara Sverige!
Då det enligt det senaste regleringsbrevet http://www.forsvarsmakten.se/upload/dokumentfiler/regleringsbrev/Regleringsbrev_2012.pdf från regeringen till Försvarsmakten står att:
"- att en bataljonsstridsgrupp, med delar från olika manöverbataljoner, ska finnas tillgänglig från 2013-01-01"
Det vill säga, Sverige med en yta på cirka 450000 km² kan inte ens i dagsläget sätta upp en övad, personalförsörjd och utrustad bataljonsstridsgrupp på ca 1200 –1500 man. Detta ska jämföras med tiden före murens fall då vi kunde sätta upp cirka 800000 man i försvaret av Sverige, med tämligen kort varsel.
Först när Försvarsmakten kan göra skäl för sitt namn – att försvara Sverige – kan vi börja diskutera könsord som gender.
” Vilka är de bästa lärdomarna vi kan dra ur ett genderperspektiv från fredsbevarande operationer i Afghanistan, DR Kongo, Kosovo, Tchad och Somalia?”
Jag värjer mig mot ovanstående beskrivningen. Operationen i Afghanistan är inte fredsbevarande. Den har mer karaktären av krigsoperation ur ett afghanskt perspektiv. Kom ihåg att Afghanistan är ett muslimskt klansamhälle utan reell centralstyrning. President Karzai sitter på ett mandat från ett val där valfusk har förekommit.
Västerländska (=kristna) soldater som stövlar in i landet betraktas per automatik som otrogna ockupanter och har mycket svårt att vinna muslimska kvinnors och mäns hjärtan. Om ni hade läst religionshistoria med bäring på islam så skulle ni ha haft denna insikt. Finns det ingen självkritik hos er med tanke på vad ni har uppnått i Afghanistan under tio år?
Jag har svårt att tänka mig en bättre front och täckmantel för en superhemlig avdelning på Försvarsstaben än att kalla den för "genus-avdelningen". Kort "G-avdelningen".
Genusfrågor ställer inte särskilt höga krav på resultat och produktion, men slinker enkelt igenom i budgetberedningar. Genusfrågor väcker också för Psyc-op optimalt stora känslovall.
Allt är inte alltid vad det synes vara. Osvuret är bäst. PSYOP:ar existerar i verkligheten.
Felet ligger inte i att man tar hänsyn till genderfrågor, utan att man ger denna marginella fråga alltför stor prioritering utifrån politiska styrningar som saknar verklighetsförankring. Som exempel kan nämnas tjänsten Gender Field Advisor på våra utlandsmissioner, 39.200:- i månadslön för att skrota omkring på campen, hälla i sig rödvin på mässen och i värsta fall ta tid och kraft i anspråk för att "utbilda" övrig personal i genderfrågor. Min personliga åsikt är att den uniformen mer lämpligen hade fyllts med en soldat som faktiskt kan uträtta någon form av arbete förutom onödiga abstraktioner och upprätthållande av en politiskt korrekt fasad bakom det som verksamheten faktiskt går ut på, krig, död och elände.
Bitterheten som soldat växer något enormt när skytteplutonerna går på knäna samtidigt som luftslottsbefattningar tar upp plats och utrymme inom organisationen.
Vad kostnaden för detta genusspektakel kommer uppgå till har jag inte hittat någon information om, men min åsikt är att de pengarna, den kraften och de resrserna hade gjort sig bättre på annat håll. Till exempel inom den verkställande delen av Försvarsmaktens organisation, soldaterna.
Håller med till 100%
Sverige är totalstyrt av HBT-miljövänsterflummultikultifeminister. Tragiskt men sant.
Är det inte bättre att småmysa i yllekoftor och sidenskjortor, än att skjuta och lemlästa lede fi?
Tänk er bryska män som möter leende och förföriska kvinnor, går de inte helt upp i limningen och försöker imponera på dessa genom att bygga hus, bilar, sina kroppar, slipa diamanter, eller konstruera jättelika organisationer som EUSSR? Allt för att ännu en gång få komma till, en gång till.
Eller så tar de på sig svarta skinnjackor och tar på sin farligaste yta, så att spänningssökande fröknar får känna sig levande.
Eller så försöker de invadera andra områden för att kunna dra hem byten till sina tanter hemma.
Eller så söker man frihandel så att de som hellre dricker franskt vatten tappat på flaska istället för svenskt vatten tappat på flaska får sin tillfredställelse.
Jag kommer lyssna med spänning hur representanterna från det nya gender centret tycker vi i vårat förband ska bli bättre. Vad kan dom komma med för tips? Vi behandlar alla, ska man inte göra det?
Har svårt att se att dom kommer göra oss bättre på att kriga och försvara landet.
Tycker att detta är en alldeles förträfflig satsning av FM. Vi skickar kärringarna på fienden. När fienden upptäcker hur bjäbbiga, okvinnliga, arroganta och självgoda svenska kvinnor är flyr dom fältet. Som alternativ till kemisk stridsföring låter vi dem laga mat åt fienden och som psykisk krigsföring skickar vi alla peroxidblonderade bloggerskor på dem.