Jag skulle egentligen rapporterat om guldprisutvecklingen för den gångna veckan, men Barchart.com som jag hämtar kursdata från verkar ha problem med kursdata för tillfället. Och man kan inte förvänta sig att det löser sig mitt i natten i USA.
Istället är det intressant att likt bloggrannen Musik @ Centrifugen uppmärksamma en antagligen köpt artikel hos Schibsted/SvD där det skall varnas för guld eftersom guldet har stigit i pris. Det enda som får stiga i pris utan att man varnar nämligen börsen, som aldrig kan befinna sig i en bubbla.
Lägger man samman Schibsteds tokiga artikel med Claes Hembergs bokstavliga hjärnsläpp i helgen så ser man en tendens här. Makten, finanseliten, oroar sig över att de promille pengar som söker sig till guld som investering skulle vara något hot mot rådande system. Det är förstås otroligt naivt, då värdet på guld är så otroligt litet i förhållande till de 100 000-tals miljarder som finns i papperstillgångar.
Men man måste alltid hitta syndabockar. Guldinnehav har förbjudits förr, och det kan mycket väl ske igen. Till en början kan man kanske momsbelägga guldet inom hela EU igen, och hjälper inte det så kan ett totalförbud mot investeringsguld för privatpersoner komma. Det ligger förstås många år framåt i tiden om det skulle ske. Men samtidigt finns mycket investeringsguld i form av guldmynt som samtidigt är officiella lagliga betalningsmedel, t ex sydafrikanska Krugerrand. Och de är att likställa med en valuta, och kan i princip inte förbjudas.
Man kan åtminstone se de rätt hätska artiklarna mot guld som en bekräftelse på att guld är ett hot mot det finansiella systemets aktörer och profitörer. Inte mot systemet i sig.
Ja, guld är en riskfylld investering. Sättningar om 20-30% har skett nästan varje år, för att sedan priset skall leta sig vidare mot nya höjder. Men börsen, och speciellt enskilda bolag är också mycket riskfylld, och när börsen väl rasar så rasar den mer än vad guld normalt gör.
Men det skall man tala tyst om. Det enda som kan vara övervärderat i media är guldpriset, aldrig vare sig börsen eller bostadsmarknaden. Detta beror förstås på vad journalisterna själva har sina pengar (eller skulder) lagda i…
Guld är en utmärkt hedge mot börsen. En portfölj med 50% guld och 50% börsindexet OMXS30 har gått betydligt bättre än börsen det senaste decenniet. En diversifiering av tillgångsslag ger bättre riskjusterad avkastning för spararen eller investeraren. Men istället vill man varna folk från att göra just denna diversifiering.
Nu kan guldpriset mycket väl rekylera ned den närmsta tiden, precis som börsen antagligen rekylerar upp. Men det är inte det korta perspektivet som är intressant för annat än kortsiktiga traders. Återkom någon gång nästa år. Kanske ligger då guldet 50% upp mot idag och börsen 50% ner? Till skillnad mot Schibsteds artikel om att priset på guld skall falla så finns det faktiskt sakliga argument för att börsen kommer rasa. Och när börsen rasar stiger guldet.
50 kommentarer
SvD fortsätter att hjärntvätta folket med dynga. Rena lögner likt detta är värre än vad aftonbladets dynga kräker ur sig varje dag. Tur att jag slutat läsa SvD och DN man blir lite trögare för varje gång man läser dem och hjärntvättad.
Bonnier = Operation neo-masscontrol.
Cornu;
En annan sak här; Är det detta som väntar och som NASA varnar för? Vad vet du?
Finanskrisen i detta sammanhang är i princip ovidkommande.
http://www.solarstormwarning.com/
Svensk beredskap för solstorm är relativt god, iaf hos stamnätet. Se
http://cornucopia.cornubot.se/2011/02/det-svenska-stamnatet-ar-forberett-for.html
Lokalt och privat kan det förstås bli problem.
Det är intressant att se att du förefaller ha just den onyanserade inställning som Claes Hemberg kritiserade… Du som varit med under IT-yran borde väl se att det finns många tydliga tecken på bubbla?
Att det finns fundamenta som talar mot aktier, fastigheter, dollar etc motsäger faktiskt inte att det kan finns bubbleltendenser även i guld.
Tack i övrigt för en mycket bra blogg!
Tror du har rätt i det mesta du skriver men just avseende guldet är jag tveksam.
Men guld är aldrig värdelös. Fast silver och platin är bättre. Efter ett crash är efterfrågan större än guld.
Jag har skrivit att guldet antagligen är på väg in i den tredje fasen av uppgången, bubbelfasen. Om du missat det är det ditt problem.
Samtidigt, hur många procent av Sveriges befolkning hade spekulerat i IT-aktier? Hur många procent av Sveriges befolkning har lånat pengar till en bostad? Hur många procent av Sveriges befolkning har köpt investeringsguld?
Vilken bubbla är störst och kommer få värst konsekvenser för ekonomin?
Kan man handla någon bra negativ position hos swedbank?
Japp var man än går.. Ica, på fest, i lunchrummet.. Alla pratar om att köpa guld med hög belåning.
eller var det bostäder?
Lustigt att dom får det till att
investerare som jag eller ens soros
kan påverka guldpriset när centralbanker
köper guld som får soros kassa att bli helt obetydlig.Vad händer när kina inte kan mätta sin hunger efter guld i från sina egna gruvor?
Ryssland säger att dom ska köpa 100 ton om året
vilket mycket väl kan innebära 200-300 ton om året.
Intressant läsning.
Apropå förbud. Goldmoney.com är ju ett populärt ställe att köpa och få sitt guld förvarat. Av alla EU-länder så är inte holländare välkomna som användare. Jag tror att det är något i den holländska lagen kring guldinnehav som gör att Goldmoney stoppar dem. Någon som vet varför?
Det är ju i alla fall mäkta intressant; sådana saker som guldinnehav tycker man borde vara harmoniserat inom EU så här dags.
Det vore en smal sak att snabbt dra in stora delar av privatguldet. Alla köpare blir enligt lag registrerade.
Ett föreläggande, vid vite, att lösa in sitt guld eller tala om vart det tagit vägen är allt som behövs i så fall.
12:50 Enligt lag registrerade? Du menar bokforingslagen, ja det saklart. Men sen kan du bara saga att du tappade guldet, svart for dem att bevisa.
Guldklassiker!
Q
12:50 Fel, du kan köpa guld kontant hos Tavex. De ber inte om legitimation.
Sen kanske exemplet med Krugerrand är lite lustigt eftersom just den myntet varit förbjudet tidigare…
Vad spelar det för roll om ingen vill köpa ditt guld för att det är olagligt att inneha? Sitt i din trädgård med den uppgrävda kaffeburken med guld och beundra det allt du vill, men något gott kommer det inte att göra dig. Den här allmänna acceptansen för guld gynnar bara bankerna, ingen annan. Samma banker som skapat problemen vi har nu.
14:56 Det finns nästan 200 länder, jag skiter väl i Sverige eller i EU om man inför fascistiska regler. Jag och mitt guld kan röra på oss.
14:56, eftersom vi faktiskt har med några få undantag ett världsomspännande ekonomiskt system så är det inte säkert att det hjälper heller. Men visst, man kan byta land om man vill och tycker att det är värt det för att inneha guld.
Jag läste någonstanns förra året tror jag det var om att någon delstats ö eller något i fillipinerna eller om det var malaysia ville byta till att bara handla i guld men att det slutade med att USA och makten röt ifrån och hotade med handelsembargon om dom gjorde det.
Eller så har jag drömt ovan men jag har för mig att det var något liknande iaf, för man inte ville rubba det fina systemet med att handla i luft och papper…
15:18 Du kan ju fortsätta drömma om att 190+ länder ska förbjuda guld, särskilt de som uppmanar sina invånare att spara i guld/silver och som öppet ogillar USAs och EUs vansinniga skuldsättning. Eller i Schweiz där det i alla tider varit normalt och accepterat att spara i guldmynt.
Varför skulle acceptansen av värdelösa papper gynna banken mindre än acceptansen av guld (som är utan motpartsrisk och som man därför inte behöver banken för)? Du framstår bara som en rabiat guldhatare.
Sen är det inte "värt det för att inneha guld" utan värt det för att inte leva i en fasciststat. Förbud mot guld är bara symptomet.
Sen var guld bara förbjudet i "The land of the free" och väsentligen tillåtet överallt annars. Vi hade ett "världsomspännande ekonomiskt system" på den tiden också.
15:40, jag hatar inte guld, äger guld och silver själv. Vad jag säger är att guld är fullkomligt idiotiskt som bas i ett penningsystem. Det fungerar inte, har aldrig fungerat, kommer aldrig att fungera. Som investering kan det visst vara bra, om man är medveten om att det bara är just det och inte någon ekonomisk frälsning som skall innehas för evigt. Den som vill ha ett rättvist ekonomiskt system vill inte ha guldmyntfot. Ingenting kommer att förändras då, vem/vilka äger merparten av världens guld? Utan motpartsrisk låter fint men är inte riktigt sant. Det enda som krävs är en enda liten lag i ditt land du bor i för att guld skall bli i praktiken värdelöst för dig, det kallar jag nog en viss motpartsrisk även om den är annorlunda som sådan. Släpp lite på det religiösa och läs på lite själv om guld och dess historia? Du kanske blir förvånad över att hitta fakta som inte riktigt stämmer med ultraguldbaggarnas påståenden om guld. Stephen Zarlengas the lost science of money är bra läsning.
Instämmer här med 15:58. Guldmyntfot är en illusion, lika mycket som fiat- eller kreditpengar. Bara mer omständig. Det går att begränsa krediterna ändå, t ex genom kraftigt (successivt) ökade kapitalkrav på bankerna, t ex 1:1.
Att folk spekulerar i bostäder med flera framtida årslöner som insatts och livslång skuldsättning som risk talas det inte så mycket om.
Men när 2-3% av befolkningen flyttar en mindre del av sitt sparade kapital till investeringsguld tar det hus i helvete.
Tragiskt!
15:58 Bara för att staten säger "Hoppa" tänker jag inte fråga "hur högt?". Om det blir förbjudet förflyttar jag det bara till ett friare land.
Jag har inte sagt något om guldmyntfot så jag vet inte vad du pratar om, men uppenbarligen fungerade latinska myntunionen bättre än EMU. Och Bretton Woods fungerade tills Nixon blev avslöjad med byxorna nere som falskmyntare.
Så pratet om att de "misslyckats" verkar vara rena struntet, de avskaffades av stater som ville låta sedelpressarna gå varma.
Sista meningen. Exakt. Guldmyntfot finns bara på nåder till politikerna avskaffar den. Den är alltså inte ett dugg säker.
16:17, varsågod att flytta då om du betraktar guld som den yttersta friheten. Det här pratet om stater som trycker pengar som guldbaggarna alltid kör med börjar gå mig på nerverna. Problemet är inte stater utan bankerna, har du inte förstått det har du mycket kvar att studera.
Enligt Skattebetalningslag 1999:641 kapitel 14 § 1 måste köpare av investeringsguld för över 10 000 kronor identitetskontrolleras av säljaren, och säljaren måste spara denna information i minst sju år.
Länk
https://lagen.nu/1997:483#K14R2
"Guldmyntfot är en illusion"
Mycket riktigt, men det gör inte att guldet inte är viktigt för att reglera fiat-valutors framtida värde med.
Bloggaren FOFOA presenterar det enda vettiga upplägget jag läst om guldets framtida monetära roll. ECB's löpande mark to market-redovisning av guldets värdeandel av sin valutareserv är sedan euron startade något nytt. FED bokför sitt guld till $42 oz sedan typ 30 år. Exempelvis har mängden guld minskat i relation till valutor i ECB's reserver men samtidigt ökat i värde från att utgöra 40% för tio år sedan till 60% idag. Det är enligt FOFOA tecken på en smygande remonetarisering av guldet, och ett strålande praktiskt exempel på den roll som enbart guld kan spela. Och sedan när guldderivatberget kollapsar, derivatbubblan som utgör hundratals gånger den underliggande fysiska mängden guld som finns tillgängligt på marknaden, vad tror ni händer med priset? För kollapsar gör det sannolikt inte, ifall inte centralbanker accepterar guldcertifikat som del i sin guldreserv. Vilket är inte är troligt. Kort sagt, viss kortsiktig begränsad nedsida, och oerhört potentiell uppsida. En ledtråd är att centralbankerna varit nettoköpare sedan förra sommaren. De vet vad som ligger framför oss. Det är nog klokare att välja vinnarlaget och sälla sig till centralbankskollosserna istället för att sitta på loserbänken med SvD och Claes Hemberg.
Detta koncept kallas Freegold och är vad som förr eller senare kommer att behöva införas när förtroendet på FIAT-valutorna raserats och globala kapitalflöden behöver regleras med något som folk och nationer har förtroende för. Och det är fysiskt guld. Varken platina, vete, tuggtobak eller olja kan av praktiska anledningar fylla denna roll.
Ett tips är att läsa mer om detta på FOFOA, följande artikel är en bra start:
http://fofoa.blogspot.com/2011/04/deflation-or-hyperinflation.html
15:58
"Det enda som krävs är en enda liten lag i ditt land du bor i för att guld skall bli i praktiken värdelöst för dig, det kallar jag nog en viss motpartsrisk även om den är annorlunda som sådan."
Den "motpartsrisken" existerar ju för alla tillgångsslag. Sedan är det något mer allvarligt än bara "en enda liten lag". Konfiskering är ju ett facistiskt/kommunistiskt ingrepp och om man kan konfiskera guld kan man också konfiskera/förstatliga företag (dina aktier), kontanter (extrem förmögenhetsskatt etc) och land/egendom (landreformer etc).
14:56
Vad spelar det för roll om ingen vill köpa dina aktier för att det är olagligt att inneha? Sitt i din trädgård med den uppgrävda kaffeburken med papper och beundra dem allt du vill, men något gott kommer det inte att göra dig. Den här allmänna acceptansen för aktier gynnar bara bankerna, ingen annan. Samma banker som skapat problemen vi har nu.
/Alex
16:54, när du precis som alla andra guldbaggar bevisligen inte förstår skillnaden mellan fiatvaluta och krediter tappar jag intresset. (Jo, jag har läst fofoa förr).
För h-e, lär er detta nu! Fiatpengar är sedlar och mynt, resten (ca 96%) är KREDITER! Vi har inga fiatvalutor. Fiatpengar är SKULDFRIA pengar, något som idag nästan inte existerar. Problemet är inte att pengarna är gjorda av papper som baggarna påstår, utan att de representerar skuld istället för värde. Ok?
Ja, globala kapitalflöden behöver regleras, MEN DE BEHÖVER REGLERAS AV OSS SOM STAT ISTÄLLET FÖR BANKERNA. Centralbankägt guld gör väl knappast saken bättre om inte vi som stat/folk har makten att reglera pengamängden istället för bankerna.
Varför tar du bort kommentarer som vill bidrar till nyanserad debatt kring ämnena du bollar upp. Är detta utrymme bara för de som hyllar de hänsynlösa sågning av hembergs kritik?
Den slags kritik som du fabricerar är ju just den han faktiskt vände sig emot.
har han fel? är det inte så att guldentusiaster brinner för sitt köp mer än andra. Det är kanske därför de tar i nedifrån fotknölarna. Något som kan machetten att darra bland de som inte är vana vid den mer grova atityden. ÄR det krock mellan arbetarna och kapitalet…igen
låt oss diskutear istället för att kasta sk…t. Tack för ordet….
17:04 det som du vill slå in i folks huvuden tycks vara rätt svårt för folk att fatta. Fast jag förklarar för mina vänner och andra detta om pengar och krediter så märker jag att det inte går in. Det är så djävulskt slugt upplagt att sanningen verkar för osannolikt.
Jag tar inte bort några kommentarer. Om de försvinner så beror det tyvärr på något tekniskt fel, alternativt att de automatiskt detekterats som spam.
När jag tar bort en kommentar står det något i stil med "kommentaren har tagits bort av bloggägaren", och så skriver jag en förklaring till varför jag tog bort kommentaren. Det sker i princip endast vid hets mot folkgrupp eller personuppgifter om icke närvarande personer.
17:04
1. Potejto, Potato. Jag applåderar ditt sinne för detaljer. Jag försöker dock hålla detta så enkelt som möjligt.
2. Du är idealist och din diskussion är ur teoretisk synpunkt intressant. Jag är dock realist och närmar mig frågan från en praktisk utgångspunkt.
Men du får gärna gorma vidare, alltid lär jag mig något. Men det är lite onödigt att du retar upp dig så mycket kan jag tycka. 🙂
@17:04
Fiatpengarna, de 4 procenten sedlar & mynt, är inte mycket bättre dom heller.Dom konfiskeras effektivt genom den planerade värdeminskningen via inflationen.Så det är lika illa om inte penningmängden hålls i schack, vilket inte kommer att ske om inte finansmaffian tvingas till det, ett sätt är tex. guldmyntfoten.
/GeCe
17:25, det är inte meningen att vilja slå in det i huvudet på folk, men ibland blir det frustrerande att det inte går in. Det tragiska är att mycket i religionen guld faktiskt verkar skräddarsytt för att detta faktum inte ska bli uppenbart. Som till exempel detta eviga skyllande av problemen på stater istället för på bankerna. Deras sätt att visa upp sedlar och prata om värdelöst papper stater trycker upp istället för att förklara att det är via bankers kreditgivande den största expanderingen av pengamängden sker, och att närmast alla pengar representerar skuld, inte värde. Deras mycket förvridna historiebeskrivningar av guld, det eviga pladdret om fiatvalutor etc etc. Faktum är att riktiga skuldfria fiatpengar vore obeskrivligt mycket bättre för vårt samhälle om de gavs ut av oss som folk/stat utan att skuldsätta någon. Kanske är det därför det som lärs ut till guldbaggarna förvrids, för att se till att detta inte ska hända? (Att ta makten att skapa pengar/krediter från bankerna och sätta den i händerna på folket istället)
Nåväl, konspirationsteorier ska man låta bli, det leder bara tjaffs.
Detaljer?? Att kalla skillnaden mellan krediter och fiatpengar detaljer tyder på idioti.
17:26, om vi som stat tar tillbaka vår rätt att skapa våra egna skuldfria pengar är det vi som kontrollerar inflationen, ingen annan. Det vore faktiskt möjligt att betala av vår skuld med statligt utgivna skuldfria pengar utan att skapa inflation, och gradvis höja kapitaltäckningskraven för bankerna till 100%.
17:25
Skylla på stater eller banker? Det är väl ändå den suveräna staten som ansvarar för det regelverk som möjliggör för bankerna att bete sig som de faktiskt gör? Är det då statens eller bankens fel?
17:54, jag håller delvis med dig. Problemet är väl mer exakt att stater/politiker inte längre representerar folkets bästa, utan finansmaffians. Problemet är kanske mer rätt beskrivet som en kombination av både banker och stat med en rejäl dos korruption som pricken över i. Det är inte bara penningsystemet som måste ändras för att få rättvisa utan även vår "demokrati". Tekniken för att skapa en demokrati som är mer folklig finns ju faktiskt idag med internet, kan vi alla deklarera på nätet kan vi väl alla på motsvarande sätt gå in och rösta, hur små eller stora frågor det än må röra.
Varken banker eller stater kan man lita på att skapa valuta…
Därför sparar man i fysiskt guld och använder fiat som betalmedel.
17:45
Nja kanske inte idioti. Vi har bara olika perspektiv. Ni/du har ett makroperspektiv, medans jag som får mina intryck från FOFOA har ett supramakroperspektiv. Det monetära systemet som skulle finnas under Freegold gör den institutionella makronivån ni fokuserar på mindre viktig. Den äkta marknadsdiciplin som enbart fysiskt guld kan utöva på enskilda valutor bör i teorin göra att pengatryckande omedelbart ger sig till känna på guldpriset. Lite som idag, fast med den skillnaden att det nu är kraftigt utspätt av guldderivaten.
Jag menar att ifall man har krediter som är denominerade i obackade valutor är detta detaljer i jämförelse med betydelsen av Freegold. Med Freegold spelar det ingen roll om kreditexpansionen görs av privata banker eller stater. Marknadsdiciplinen kvarstår hela tiden.
Hoppas jag gör mig någorlunda förstådd.
Lustigt att SvD Näringsliv idag tar upp hela framsidan med en bild på guldtackor med texten "RISK FÖR RAS".
Som om det inte vore risk för ras på börsen längre, som att de nya marginalkraven är ett större hot än att hela det ekonomiska systemet i USA och Europa håller på att klappa ihop och inga lösningar har presenterats utan man har bara tagit ännu mer lån.
18:30
Exakt!
Därigenom blir tanken på om det är stater eller banker som gör det mindre viktig. Förutom det rent moraliskt förkastliga i att bankerna gör det, men det är en politisk fråga och kommer aldrig att ändras om inte herr/fru 17:45 och herr/fru 17:54 samlar in en herrans massa namnlistor eller startar partier. Jag raljerar inte, frågan är viktig. Men svår att lösa om man för att uttrycka saken lindrigt.
Freegold däremot handlar bara om all världens kapital som jagar säkerhet. Det sköter marknaderna automatiskt vad det lider.
18:30 beskriver faktiskt en av grundteserna i FOFOAs tankar, att rollen som värdebevarare och bytespreferens-underlättare måste skiljas åt. Därför har guldet alltid en roll, nämligen som värdebevarare. Man sparar i guld och sköter handeln med FIAT. Som diciplineras brutalt varje dag på det framtida Comex, eller snarare Physex. Precis så. Det roliga är att man inte behöver vänta med detta tills efter paradigmskiftet. Tvärtom, ju tidigare man börjar ju större är uppsidan.
Det skulle kunna ändras om vi kunde hjälpas åt att sprida sanning istället för anpassad guldsanning. Folk är så helvetes giriga att ingen bryr sig om ett rättvist system utan bara vinst.
19:50
När väl paradigmskiftet skett är tiden mogen att sätta monetärpolitik på dagordningen precis som i USA kring förra sekelskiftet.
Förutsättningar för den politiska debatten infinner sig enbart när folk faktiskt ställer sig frågorna. Vad är pengar idag? Vad skall pengar vara i morgon och vem skall råda över deras skapande? Och allt detta springer ur den frågan som kommer vara på alla läppar. Hur kunde detta hända? Monetärpolitisk aktivism när folk lånar pengar för att åka på semester till mauritius är som att pissa i motvind. Det har säkert du också märkt. Alla tomt stirrande blickar och öppna munnar som det rinner saliv ur. Däremot när folk sett sina besparingar förintas… då är det som att ge kött till en hungrig varg. Beklagligt men sant. Man kan lära mycket av historien. Men att försöka kratta manegen för denna debatt i förväg är givetvis beundransvärt i sig och värt att applåderas.
Till sist: Man är inte girig för att man vill skydda värdet på sina tillgångar. Fall inte i samma moraliska skuldfälla som de gnälliga losergänget i Team SvD & Hemberg.
Cornu, vad är din åsikt om silver? Massa guldsnack men silver snackas det inte mycket om. vi förbrukar ca 800 M/oz om året men bryter bara ca 700 M/oz, då det används till industriellt bruk så konsumeras det mesta upp tillskillad från guld. borde inte detta ge silver en väldig uppsida gentemot guld då det enligt vissa snart finns mer guld än silver kvar.
SVD:s löpsedel vid 7-11 på Hantverkargatan, Kungsholmen Stockholm *suck*