Schibsted/E24 har publicerat en liten intervju med mig angående den svenska bostadsbubblans pysande tillvaro. Rubriken syns väl även på Aftonbladet och lär väl dra till sig en och annan läsare får man gissa. Det är förstås positivt att traditionell media även ger mig lite uppmärksamhet ibland. De finns trots allt bland mina läsare.
Det betyder att just du kanske är en ny besökare på den här bloggen pga artikeln hos E24. Välkommen.
För att få en förståelse för vad jag pratat om i intervjun så rekommenderar jag ett antal blogginlägg jag skrivit tidigare som länkas i texten nedan.
Börja med att läsa på om marknadsbubblors anatomi, för att förstå hur en bubbla fungerar rent psykologiskt. Man kan konstatera att en bubbla existerar, men att förutspå när den spricker är omöjligt.
Däremot kan man i backspegeln konstatera när den spruckit. Och sprack gjorde den i februari-mars, åtminstone för lägenheter. Detta verifierades av tekniska indikatorer redovisade i ett blogginlägg från i juni.
För en djupare diskussion om de engångseffekter som drivit på bostadsbubblan de senaste åren se tidigare blogginlägg om det.
Allt jag pratar om i intervjun är generellt och gäller Sverige som helhet. Olika marknader kommer utvecklas olika. På sina håll har det redan börjat rasa rejält, t ex Täby eller ännu värre Norrtälje, där vi ser huspriser på nivåer vi såg 2007. För olika scenarion för Sverige som helhet se ett blogginlägg om det. Generellt handlar det om ca 30% i prisnedgång för villor på mellan fyra och sju års tid, och 50-60% för bostadsrättslägenheter. För Stockholm kanske nedgången bara blir 50% på lägenheterna i snitt.
Om du sitter högre belånad än 70% av din villas marknadsvärde eller mer än 50% av din lägenhetsmarknadsvärde har du i värsta fall bara fyra år på dig att amortera ned detta till under 70% respektive 50% av dagens marknadsvärde. Klarar du inte detta kan du bli sk bolånetorsk när banken kommer sluta vara speciellt trevlig mot dig. Alla riskerar förstås inte att torska dit. Ovetenskapligt ser det ut att röra sig om kanske 10% av de boende i finare villaområden runt Stockholm och 33% på Göteborgs gräddhyllor, detta baserat på pantbrevens storlek och begärt pris på bostaden tidigare i våras. För lägenheter går det inte att säga hur många som torskar dit, men generellt gäller det de som köpt de senaste åren och ofta förstagångsköpare och unga barnfamiljer.
Fast jag ser mina scenarion om 30/50-60% i nedgång som positiva. Det kan bli värre. Mycket värre. Speciellt lokalt och för klubbmedlemskap i bostadsrättsföreningar. För det är vad du köpt som “bostadsrättsägare”. Ett medlemskap i en klubb där du har brukanderätt av en lägenhet. En klubb som oftast har stora skulder och där du kommer tvingas betala för eventuella grannar som inte längre har råd att fortsätta vara klubbmedlemmar.
Alla inlägg om bostadsbubblan hittar man taggade med just bostadsbubblan. Högst relaterat till detta är den svenska skuldbubblan. Det svenska folket är privat extremt skuldsatt och detta kommer leda till problem.
Det är inte osannolikt att vi får en alldeles egen svensk bank- och finanskris ca 2 år efter bostadsbubblan toppade, dvs runt år 2013. Vi har inget ekonomiskt mirakel i Sverige, vi upprepar precis samma utveckling som t ex Irland (eller USA), men vi ligger bara några år efter. Den svenska återhämtningen i ekonomin har drivits av privatpersoners ökade skuldsättning.
Och nej, bara för att jag bor på en gård i skogen tror jag inte att jag kommer undan. Bubblan inom smågårdar och hästgårdar är om möjligt ännu större än inom villor och har redan visat tendenser på att redan helt klappat ihop (exempel). Skillnaden ligger i hur hårt man är belånad.
Den som är i skuld är inte fri. Det är dags att inte bara läsa det utan också förstå detta. Efter fest kommer baksmälla och städning. Den går inte att undvika. Däremot går det att förneka problemet, men då blir det bara värre för dig själv.
Tyvärr kommer vi alla få vara med att betala för festen. När staten räddar bankerna 2013-2014 blir det ytterligare nedskärningar på välfärden; vård skola och omsorg; arbetslöshet och höjda skatter, oavsett vilken regim som tar makten i valet år 2014. Men de som får betala mest är förstås de som har de största skulderna. Du kan aldrig komma undan dina skulder ens om din bank går i konkurs.
Över till något helt annat. Skamlös redaktionell reklam för min egen bok. Förutom frågor om ekonomi, miljö och politik så skriver jag även om det svenska försvaret här på bloggen. Mitt kompletta debattinlägg om försvaret är romanen Midvintermörker som i skrivande stund snart har sålt i 1 100 exemplar, och överlag har fått mycket goda omdömen av läsare och recensenter. Svensk Bibliotektjänst skriver följande i sin katalogrecension:
“Lars Wilderängs roman är ett inlägg i den svenska försvarsdebatten som fungerar utmärkt som thriller. Trots överlastning av militära termer och stridsförlopp samt mindre trovärdiga inslag i intrigen är boken tempofylld, medryckande och håller spänningen uppe fram till slutet.” – Mats Rosén, BTJ:s häfte, position 11115435
Naturligtvis ser jag gärna att just du köper boken. Snabbast leverans får du hos den gotländska Internetbokhandeln Ord & Bok även om priset är lägre hos Kulturbutiken, men då får du vänta minst en vecka på boken. Annars finns Adlibris eller Bokus för den som både vill vänta och betala mer.
62 kommentarer
Visste att din träffsäkra tajming i bobbuble-profetian skulle ta in dig i gammelmedia.
TV soffan nästa ?
F.ö. så advokerar mäklarsamfundets VD i e24 idag för amorteringskrav . Kanske som en botgöring för hennes uppmärksammade vansinessprotest mot RBs senatse räntehöjning.
Det närmsta året blir mycket spännande!
/Darius
Att vara fri
Tänkvärt tycker jag!
En sak till
Garvade högt i soffan när jag läste ett citat i intervjun
"Min tes är att det, försiktigt räknat, finns en nedsida om 50-60 procent på lägenheter och omkring 30 procent på villor"
Fyfan vad BLT läsarna kommer sätta sommarkaffet i halsen. Erkänn att du njöt ohemuligt mycket av att trycka in den torra krutladdade kommentaren
/Darius
Känns som att mecklarna försöker exculpera sig, typ "skyll inte på oss, vi förespråkar ju amorteringskrav. Ett lån är ett lån.".
Lite sent kan tyckas…
Mycket bra och pedagogiskt.
Gläds över att det är just E24 den publiceras i också, då många vänner till mig läser i princip bara Aftonbladet och Expressen (på nätet). Och då är de riktigt viktiga nyheterna gamla.
Vad gäller Mäklarsamfundet är även detta en galen helomvändning. Från att ha varit på "både säljaren och köparens sida".
Panikartad.
Branschen kommer att lynchas efter den här bubblan. Om förtroendet var lågt innan, är det inget i jämförelse med vad den kommer vara om något år.
Som Ann Wible sa 1993: "det är lämpligt att ha en årslön på banken"
Det är 18 år sedan dess – har du hunnit spara ihop en årslön som du nu har som buffert enkelt tillgänglig på banken?
Härligt, Cornu!
Vi som följt bloggen länge har ömsom kliat oss i huvudet, ömsom skrattat och ömsom svurit för att gammelmedia varit så infernaliskt trångsynta, sega och ofta tom. manipulativa – nyheterna handlar (som du nämner i intervjun) vad man bör pimpa sin lägenhet med härnäst för att uppnå den där krispiga tepanyaki-känslan. Istället för att intervjua bankmän (som tjänar på lån) eller mecklare (som tjänar på lån) eller Timell eller övrig valfri pseudopersonlighet (som också tjänar på lån) så fick du eterutrymme. Grattis!
F.ö. verkar det förbannat träffsäkert att ha utropat bubblan i våras. Har kollegor och bekanta som försökt sälja bostadsrätter under våren, utan resultat. Nu går de ut för visning, igen (eftersom mecklarna menar att sommaren är underskattad som försäljningstid – de vet ju vad som väntar i höst) men hör och häpna – det kommer fortfarande ingen på visningarna. Och då pratar vi Stockholms innerstad, hujedamig. Det börjar sjunka in hos folk att man inte kanske tjänar den extra miljonen som man kallt räknat med. Kanske sätter man Thailandsresan eller Hästenssängen i halsen när man inser att man behöver "kalkylera om" om ställa in sig på att man "tjänar" 500000-1miljon mindre än vad man tänkt sig.
Som anonym 14.43 sa så börjar det bli alltför tydligt att mäklarna och bankerna (med start i våras och då tänker jag framförallt på Swedbanks vd, Wolff) börjar svära sig fria från skuld. Tragiskt, men fullständigt naturligt. Detta kommer vi få se allt mer av i höst.
Fortsätt blogga. Nu ska jag återgå till hängmattan och läsa klart Midvintermörker.
/Rooftrellen
Läste intervjun med Mäklarsamfundet igen.
Nu är det officiellt.
Mitt under semestern och allt.
Klassisk strategi.
Måste läsa den igen.
Nu ligger du överst på E24.
Klickeliklick.
Skit nu får du uppmärksamhet i vanlig media, klart att folk kommer få panik, alltid ska folk ha panik över nånting, fågelsjuka, svinsjuka, ehec, finanskris, terrorister + hundra andra saker. Det sista jag behöver är att det blir panik på bostadsmarknaden. Därmed inte sagt att du inte har rätt även om det finns ett inslag av självuppfyllande profetia i både uppgång och nedgång.
I övrigt ett ärligt grattis! Det verkar gå bra för dig, bra gjort!
Jonas
Intressant läsning kring mecklarens bolagsengagemang.
Ger väl ytterligare en fingervisning om hur saker och ting mörkas och hur andra aktörer med fingrarna i syltburken, (såsom Svenska Bankföreningen, etc) viftar med betet rakt framför munnarna på er, som ni sedan hugger på och sväljer med hull och hår.
Det finns andra namn för detta och det är Propaganda och lurendrejeri.
Cornu
Rubriken "Intervju av mig i.." borde heta "Intervju med mig.." då du är den som blir intervjuad och inte själv utför intervjun.
Men det kanske är redaktionell reklam du köpt hos E24 och i såfall stämmer det väl, att du gjort intervju av dig (själv)…
Kul med ett sådant genomslag i E24! Framförallt roligt att jag som trogen bloggläsare kan känna att reportern fick med din stil och dina varningsord i artikeln på ett rättvisande sätt. Vad sker härnäst? "Tredje varningen" (Efter Sven Hedins bägge) i en miljon exemplar?
=)
En mer självgod bloggare hittar man bara bland 16-åriga stureplanstöser. Hahaha!
Du verkar jätteklipsk Corny…men så självgod. Åh vad du tycker om dig själv!
Vi får väl se vart det landar, trots allt så är det inte speciellt gott om bostäder i Sthlm och ute i landet har inte bubblan pumpats upp tillnärmelsevis lika mycket som i Sthlm.
Så jag vet inte om bloggens förnumstiga tjat om 50/60 % ras i Sthlm ska tas på allvar.
Att det kommer en nedgång är uppenbart men Sthlm är betýdligt starkare än ex. GBG.
Antalet bostadsrätter begränstas och nybyggnationen inom tull även den rätt liten.
Det är i närförorter och kranskommuner som byggnationen sker.
Vidare har en hel del köpt ombildade lägenheter där den egna insatsen varit begärnsad, vilket ger utrymme för höjda måndsavgifter, vilket kan rädda upp krisande föreningar.
Men den som lever får se.
Tack för länken till E24. När jag ändå var där hittade jag nämligen den här artikeln, som är en riktigt positiv nyhet för en gångs skull:
http://www.e24.se/entreprenor/biomassa-forvandlas-till-gront-drivmedel_2918212.e24
Stor eloge även till Billy Degerfeldt! Kul att det finns någon i träsket "trötta, överbetalda, ekonomijournalister" som kan hugga tag i någon oberoende parts åsikt i målet.
/trogen läsare
More force to your tongue, Cornu!
Mycket bra. Som ett komplement, se mina filmer "Bostadsbubblan" och "Bostadsbubblan 2011" på youtube. Speciellt jämförelsen med Japan i den senare filmen tycker jag själv är intressant.
Cornu,
Tänkvärt.
Konsekvenserna av ditt resonemang är alltså en svensk finanskris av stora mått om 2-4 år, a la Rogoff.
För inte kan väl systemet klara sådana nergångar som 30-50%?
/Fredrik
Hej
Hur påverkas priserna vid nybygge om vi ser en nedgång med 30% som du skriver om.
Kommer priset på en hus byggsats även det bli Billigare?
Är det rätt läge att bygga nytt då bubblan spricker, då priser på material blir billigare och hantverkarn tar mindre betalt.
Eller tänker jag helt fel Nu? blir bara redan byggda hus som tappar värde eller blir det billigare att bygga nytt också
Jag håller med om att en stor sättning väntar i bostadsmarknaden.
Däremot tror jag Cornucopia underskattar både sättningens storlek, (Antagligen för att inte verka alltför domedagsmässig i artikeln) men framförallt fördelningen…
Villor kommer dyka mer än cornucopia tror, andelen villor som ägs av "köttberget" 40-talisterna är enorm!!! De kommer inte orka ta hand om dem och kommer söka sig till lägenheter, vilket jag tror kommer dämpa nedgången på BR och spä på nedgången på villor…
Cornu: Varför nämns inte Länsförsäkringar som den bank som ligger mest illa till? Har för mig du skrivit det tidigare.
Bostadsbubblan goes mainstream. Gratulerar till platsen i rampljuset.
Dagens citat bjuder SEB:s privatekonom på: "Det är ett dramatisk fall, det är inte många gånger vi har haft ett sådant skarpt fall under en månad, säger Gunilla Nyström om nedgången i boprisindikatorn."
genomsnittsvillan kostar 1,8 mkr i sverige. Väldigt dyrt!
Vad kostar en ny volvo nu igen?
Bestrafe, "citaten" av mig är kondenserade. De är alla något jag kan stå för att ha sagt, men kanske inte exakt vad jag sade. Jag nämnde Länsförsäkringar, de lokala sparbankerna i den mån de inte bara är återförsäljare åt Swedbank när det gäller bolån etc, men allt är inte med i artikeln.
Sade en del andra detaljer som föll bort.
Fick lokala reklam tidningen idag. Vanligtvis är det mäklartidning, dvs två sidor artiklar och sen 5 helsidor med märklar reklam.
Denna gången var det knappt två helsidor. Hemnet bekräftar, det är bara tre lägenheter ute som desperat skall säljas. För en tid sedan hade dessa kostat en miljon mer för att de har fräsig färg på köket.
Snart kanske vanliga dödliga har råd, dock så kommer ju bankerna vägra låna ut även till stabila medborgare om så blir fallet.
Domedagsprofeten//
Skön trafik på sidan nu va?
hur mkt tjänar du på dina domedagsprofetior bara i träffar på de banners du har?
Du har hittat din nisch. det kan jag inte ta ifrån dig. Även om jag kanske tror på en viss korrigering i allmänhet och en något mer "viss" i synnerhet, så överdriver du så jag rodnar å dina vägnar.
Att bostadsmarknaden varit kraftigt undervärderad historiskt sett i sverige missar du helt i din självgodhet. Att bostadsmarknaden i sverige sedan inte motsvaras av den i sthlm:s innerstad bortser du sedan ifrån helst.
men som sagt. Skön trafik?
Nä, Domedagsprofeten, vet du vad? Nu ska jag göra i ordning mitt skyddsrum så jag är redo när ryssen kommer.
Självklart blir det billigare att bygga nytt i områden där det har gått att ta extra mycket betalt för tomter, material och arbete och ovanpå det blir det rea.
Hittar man en tomt som är precis den man vill ha på en plats som passar med kommunikationer och jobb skall man givetvis bygga även när priserna faller. Det man riskerar om ens arbete är säkert är att man minssar något som kanske skulle vara ännu bättre.
Största underhållningen är ju kommentarerna från "bolånetorskarna" på E24. Skratta eller gråta, det är svårt att avgöra när jag läser hysterin, paniken men framförallt förnekelsen. Snarare likt en skräckfilm. Men spännande.
Ingen fundamentalanalys har inte. Har skummat igenom dina tidigare blogginlagg och omsom fnissat, omsom blivit sadar skont forbannad, ungefar som nar man laser nagon av Linna Johanssons gamla Expressenkronikor pa den tiden som hon och hennes kompisar tog punggrepp pa hela manligheten.
De dar graferna du anvander dig av ar effektiva, de far den genomsnittlige lasaren att rysa/mysa av domedagskanslor, men faktum ar att du skriver alldeles for ensidigt. Analyserna som ligger till grund for dina uttalanden ar kaksmulor blandat med russin, men inga hela kakor. Du sager "titta har, har har vi tva russin och tre kaksmulor – det vet ju alla att det ar lika med en kaka!"
Jag sager inte att jag har svaret pa alla fragor – det enda jag vet ar att marknaden ar osaker just nu pga en massa omvarldsfaktorer, och da stagnerar forsaljningssiffrorna. Faktum ar dock att den svenska realloneokningen ar hogre an pa mycket lange och arbetslosheten pa vag ner mot de siffror vi sag fore 2008. Ja, manga av vara exportmarknader ga daligt, men det ar forst vid en fundamental analys av DEM som du kan klappa dig sjalv pa axeln. Fram till dess ar din "statistik" inte vard ett jota.
Men tack for underhallande lasning!
Jag tror inte bostadsrätter kommer att sjunka så mycket mer än villor.Tvärtom tror jag att väldigt stora villor,hus mot 200 kvm,renoveringsbehov och framförallt dyrt uppvärmningssystem kommer att bli väldigt svåra att sälja.Vi har ju nåt peaken på olja och många andra råvaror-därför kommer folk att i mesta möjliga mån downsiza.När guldkantspengarna äts upp i nödvändiga kostnader är det alternativet som återstår.
@Anonym 20:13
Här finns lite exportanalyser. Har du möjlighet att kommentera detta…?
http://kvantitativt.blogspot.com/2011/03/exporten-till-tyskland-faller.html
http://kvantitativt.blogspot.com/2011/05/exporten-till-norge-och-danmark-minskar.html
http://kvantitativt.blogspot.com/2011/03/sveriges-export-till-kina-okar.html
19:39, vet inte vem det är du avser av kommentatorerna när du tilltalar någon som "Domedagsprofeten", men tycker du att bostadspriser som faller 30% (eller 50-60% för bostadsrätter) är "domedagen" så har du för stora lån. Föreslår att du antingen säljer eller amorterar.
Mvh
Säger som jag har sagt länge, se till att bli högutbildad så du kan lämna Sverige eller var driven så du kan starta upp något eget utomlands.
När priserna har kraschat så väntar massarbetslöshet, matbrist och inre splittringar svenskarna.
Framtiden ser inte ljus ut!
Cornu, om jag tolkar dig rätt så gäller din prognoss under förutsättningen att ekonomin i omvärlden rullar på som vanligt. Finanskrisen fas 2(PIIGS osv) innebär att finansiellt harmageddon väntar. Min gissning är att det här blir rena slakten…
Mats L/ASPO Sverige
Spännande! Men så till den stora frågan: i vilken kategori av investeringar ska jag bokföra köpet av din bok? Sådana som ger avkastning eller de som leder till besparingar?
Lysande igen, Cornucopia.
Ekonomerna, dvs Reinfeldt och Borg, har redan utfört sitt trolleritrick, att låta medelklassen tro att den är vinnare genom att manipulera upp bostadspriserna med engångseffekter och i lönndom undergräva deras långsiktiga ekonomi genom att skyffla in ett blivande invandrat låglöneproletariat som ska dumpa hela arbetsmarknaden (utom ekonomernas förstås).
Som en guldnisse så vill jag framhålla att en lösning på skuldkrisen är stigande guldpris. Nej, man kommer inte undan sina skulder för att en bank går i konkurs, men äger man guld kommer man att få lättare att betala sina skulder framöver.
Mvh Guldnisse
Att E24 ens tar in "expertkommentarer" från någon som refererar till människor med bostadslån som "bolånetorskar" är ju ganska anmärkningsvärt…
Underhållande läsning dock, synd bara att självgodheten står i vägen för alla kritiska resonemang.
Anonym 23:19
Vilka kritiska resonemang menar du? Kan du förklara vad du menar och kanske ge oss några tips?
Anonym 19:39
Du skriver att bostadsmarknaden varit kraftigt undervärderad historiskt sett. kan du rikta oss mot någon form av källa för det, och, det vore snällt om du kunde beskriva skillnaderna mellan Stockholms innerstads bostadsmarknad och i resten av landet.
Hur tänker du kring fundamenta och hur isolerar/delar du upp de olika marknaderna sett till hur människor värderar sina bostäder?
Reaktionerna från BLT på e24.se och även här behandlar inte längre sakfrågan , d.v.s. bobubblan. Iställen handlar det alltmer om bloggarens person.
Vissa kommentarer gick så långt som att hävda att bloggen "orsakar olycka"(fallande priser översatt från BLT språk).
Andra drog upp gamla truismer som att "man köper för att bo" och "jag behöver inte sälja".
INGEN argumenterar längre för att raset INTE skall ha börjat.
För bara några månader sedan så lät det annorlunda. Marknads-sentiment kan ändras snabbt.
/Darius
21:31 : Om du tror att fly till andra länder ska rädda svenskarna, så fnyser jag åt det. Det är bättre att fly till Mars om du vill leva i en kvasi materialistisk framtid, vilket vi levt i och är i slutskedet av nu. De svinrika flyr till Kina. Trots att de vet Kina också kommer falla fast antagligen sist i ledet. Inget land kommer att undgå detta, Sverige lär vara ett av de få som blir minst drabbade om vi kollar på helheten. Även om det ser ut att bli tufft. Så varför fly till något som är ännu värre.
Nomiz, informationen i dina lankar ar inte fundamentala pa nagot satt. De visar ett antal grafer som visar vad som skett historiskt. Resten ar spekulationer. Att, precis som namnet pa bloggen som du refererar till antyder, bygga profetior pa kvantanalyser kan ge en fingervisning, men langt ifran hela sanningen, eller annu mindre ett fundament for att mala ut en dyster framtid.
Som kommentar till lankarna du bjod pa kan jag saga "jaha?". Tva av dem understryker det vi alla vet, namligen att vi haller pa att aterhamta oss fran en finanskris, vilket galler saval vara narmaste exportmarknader som oss sjalva. Vi ar inte tillbaka pa samma nivaer som tidiga 2008 men vi ar pa god vag. Den tredje understryker att exporttrenden gentemot Kina ser positiv ut i det att varldens folkrikaste land haller pa att bli en nettoimportor, till fordel for Sverige och alla andra nettoexportorer naturligtvis.
Jag efterfragar mer fundamenta och mindre grafer. Allt gott om statistiker, men de tenderar att stirra sig blinda pa siffror.
I ovrigt sa tycker jag att vissa anhangare till Cornu har en lite oroande installning, t ex Anonym kl 22:02 som sager "bravo" och pratar om invandrade arbetarproletariat osv. Cornu framstar plotsligt som en Jimmy Akesson – en valtalig kille som pekar pa egenvalda "fakta", ivrigt pahejad av midre eftertanksamma individer.
Anonym 00:16
Kan du ange några förslag på fundamenta som vi andra kan titta närmare på? Hur definierar du förresten fundamenta och från vilka källor inhämtar du faktan för dina resonemang?
Vilka delar av verkligheten anser du att Kvantitativt missar med sina kvantitativa analyser. Det skulle ge ett bredare perspektiv om du kunde ge några tips på saker och fenomen som vi borde titta närmare på.
I vilket stadie av återhämtningen anser du att Sverige befinner sig i? Vad är din analys av främst exportmarknaderna. På vilka andra grunder än den rådande trenden anser du att vi är på väg tillbaka till 2008 års nivåer? Av vilka anledningar håller Kina på att bli en nettoimportör och hur ser du på Kinas penningpolitik och situation?
Vilka fundamenta efterfrågar du mer specifikt och vad ska vi titta mer på när vi försöker förstå den svenska bostadsmarknaden i förhållande till exportmarknaderna?
Hur du resonerar angående vissa "anhängare" till bloggen och hittar en slutsats som bygger på påståendet att Lars "framstår" som Jimmy Åkesson för dessa, finner jag vara lite spekulativt.
Bland bloggens läsare finns det människor som jag tycker verkar vara mycket eftertänksamma och intelligenta, som må sympatisera med Lars i många avseenden, men som vid behov gärna kommer med motargument och som gärna angriper faktafel eller argument som inte är välformulerade. Är det så att du finner det roligt att sätta stämplar på människor som råkar ha andra åsikter än dig själv?
2330
1,8 mkr verkar inte för mig vara en hög nivå?
Corny//domedagsprofeten varav du tyx ha en förkärlek för katastrofer överlag?
Varför sälja förresten? Kommer aldrig bo så har billigt även om så räntorna stiger med 29 % för motsvarande boende. Dessutom amorterar jag till mig själv, so to speak.
säljer sidan bra?
Eller låt mig gissa, det är en thriller?
mvh
Anonym 00:16
Det är svårt att ta en debattör som dig på allvar. Hur ska man egentligen bemöta din kommentar?
Du avfärdar nomits åsikter om framtiden genom att säga att han baserar detta på "vad som skett historiskt". Bara en sådan kommentar borde förpassa dig till träsket med Shrek och alla andra troll. Historia ska man absolut ta på allra största allvar, ty det är historielösa människor som du som ser till att mänskligheten upprepar sina misstag.
Sedan kommer du med en egen tolkning på hans grafer, och tycker din åsikt är "fakta" och "fundamenta", utan att egentligen underbygga din åsikt med några som helst argument.
Avslutningsvis passar du på att sätta Cornucopia i samma bås som SD, bara för att en anonym kommentar uttalar sig negativt om invandringen.
Anonym 01:30
Varifrån får du 1,8mkr, är det så mycket din bostadsrätt var prissatt till när du/ni slog till? Vad har du för tidsram i förhållande till din syn på historiskt perspektiv?
För dig kanske det är en mycket låg nivå, jag vet ingenting om hur din inkomst ser ut, din boendesituation, hur mycket du amorterar, vad du hade för insats, hur du väljer och agerar utifrån trender, riskaptit etc.
Men, 1,8 miljoner kronor verkar inte vara en hög nivå i förhållande till vad? Kommer du någonsin att betala av din skuld eller räknar du med ökande huspriser så du förväntar dig att sälja med eventuell "vinst"?
Alternativt, har du rationellt räknat på varför du finner att priset i förhållande till vad du har fått är rimligt och att bostaden är undervärderad eller korrekt värderad i förhållande till dina egna ekonomiska värderingar?
Jag är endast intresserad av att förstå dig och hur du resonerar.
Jag har ingen förkärlek för katastrofer, misär eller att människor kanske har underskattat vart bostadsmarknaden är på väg. Jag söker endast efter förståelse för verkligheten och om du anser att det är rimligt för dig så är det rimligt för dig oavsett priset på din bostad.
Men då vore det önskvärt att du argumenterar för rimligheten i nivån. Annars finns det få chanser till att du ska övertyga mig att 1,8mkr är rimligt för dig personligen.
00:39 och 01:41,
Tre saker:
1. Jag har inte sagt att jag sitter pa svaret (se aven vad jag skrev kl 20:13 – ja, anonymt det ocksa). Jag tolkade innehallet i Nomiz lankar och bemotte detta med viss skepsis, inte minst eftersom de lankarna knappast gav stod for Cornus teorier (som jag laser som "titta, den har grafen pekar svagt nedat, nu gar det at helvete"). Det finns liksom en tes och en slutsats, men bara en godtycklig analys. Varfor? Ingen aning, men en av bloggens sponsorer ar en guld- och silverhandlare.
2. Vad jag menar med fundamental analys ar att satta in siffrorna i ett lokalt och globalt socialt sammanhang, inte enbart strikt nationalekonomiskt. Det racker inte att saga att bostadspriserna ska ligga i niva med KPI och liknande. Ja, vi ser likheter med fastighetskrisen pa 80-talet, ja, vi ser likheter med Japankrisen, ja, vi kan ana likheter med nar IT-bubblan sprack osv. osv. Men, om vi samtidigt satter in fyra, fem nya filter i rakneverket, som kanske ar svarare att satta siffror pa, sasom nojesutbud, vaxande klasskillnader, livsstilar, vanor, kollektivtrafik, avbefolkning i glesbygden, utveckling av urbana omraden m.m. (pa 80-talet fanns det knappt en enda uteservering i hela Stockholm eller en finkrog vard namnet, bara sana grejer) sa ser vi att mycket har forandrats och att parallellerna darfor blir farliga att dra. Jag kan min historia, men vill inte leva mitt liv som paranoid. Som sagt, jag sitter inte pa svaret, men att som Cornu mala fan pa vaggen med en bristfallig analys ar ju bara charlatanskt. Och du 01:41, for allt i varlden, dra inte in det har med att upprepa historiska misstag osv i diskussionen. Jag vet att du vill fa det att lata som att jag ar inskrankt. Det ar jag inte, jag ar en valdigt oppet tankande och fordomsfri person. Vill du ha en kalla pa det?
3. Min parallell till Jimmy Akesson var olycklig och den ber jag att fa ta tillbaka.
Jont
Jag håller med om att det nog i långa loppet inte går att springa ifrån allt negativt som är på väg. Dock kan man ju förbättra förutsättningarna och det är i mina ögon att lämna Sverige. Sverige är ett litet obetydligt land i EU som inte har något att säga till om och ju värre situationen blir ju mer kommer svenskarna få betala. Svenska folket är knegare med hybris där de har blivit lurade att alla skall vara någon. Går runt med solglasögon på vintern och sitter och läser "slott och gårdar" och tänker att lycka(status) är att äga ett slott och det skall de göra även fast de i verkligheten knappt överlever på en ekonomlön. Sammanhållningen är bortblåst (i alla fall i storstäderna, kanske är bättre på landsbygden). Kan du göra ekonomisk profit genom att gå över lik så gör du det. Folk puttar och trängs när man är ute och går och jobbar mån-fre för att bränna allt på helgen. Sen gör skatterna att det knappt lönar sig att arbeta.
Har flera vänner som flyttat till Asien. En av dem var en riktig medelsvensson, hade ett företag som rullade på men inte så mycket mer samt en bfr med några miljoner i skuld. Nu kör han samma företag utomlands, är skuldfri, har kontantköpt en lägenhet för 20 miljoner och har tillgångar så han borde klara sig bra mycket bättre än om han hade varit kvar som blt i Sverige.
Själv bor jag delvis i två andra EU länder och här är folk artiga, tappar du något på gatan kan du räkna med att någon har hittat det och satt upp en lapp om att dom håller saken åt dig. Här bryr sig folk om naturen och du blir bedömd efter hur du är som person inte var du bor, hur många kvadrat samt yrkestitel. Dessutom har båda länderna bra mycket mer att säga till om när det gäller EU.
Nu vet jag inte din situation, du kanske bor i en mindre ort där allt är som det borde och i så fall grattis. Dock vet jag att det inte tar många timmar för mig att längta bort varje gång jag besöker Stockholm.
Varför grattar vi Cornu för att ha blivit intervjuad av E24? Vi borde ju gratta E24 för att Cornu ibland hänvisar till E24, eller?
Det ingen har kommenterat är att när prisnedgången sätter igång på allvar kommer hela byggindustrin att få problem, minst sagt. Byggandet av lägenheter, bostadsrätter och villor kommer att bli en ekonomisk omöjlighet främst på grund av den konservatism som råder på området. Även systemet med ROT- avdrag kommer mer eller mindre att upphöra av ekonomiska skäl. Köpladorna kommer att tappa det mesta av verksamhet som har med byggande och inredning att göra.
Katten på råttan, råttan på repet…
Villorna på min fd gata har gått från under 2 mille till 6-8 mille på 10 år. Bara ett exempel men villor borde ha större fallhöjd än 30% om stenen sätts i rullning.
Bra kommentar där, 21.53. Konsumism är ju inget vi vill veta av, bara sparande och investeringar, så jag ställer faktiskt precis samma fråga: I vilken kategori av investeringar ska jag placera köpet av Cornucopias bok? Sådana som ger avkastning eller sådana som innebär besparingar?
Jag tänker förstås inte köpa boken, men frågar ändå.
/Guldkalle
Hej,
Du har säkert sett den förut men jag skulle gärna höra om du har någon kommentar till grafen i länken http://imageshack.us/f/65/bostadspriserochreallnezy0.jpg/
I korthet illustrerar grafen att bostadspriser de sista 35 åren är en funktion av den disponibla lönen och saknar samband med KPI.
/Fredrik
BLT's goes /rage quit likt en 13 åring som luktar kiss och nyss förlorade på counterstrike.
Horrni hyresrattstorskar och andrahandstorskar, Riksbanken vill ha ett ord med i leken.
http://www.riksbank.se/upload/Rapporter/2011/RUTH/RUTH_kap2.pdf
Inte fullt sa dystert. Varfor ar inte deras modeller och parametrar med i dina underlag Cornu? Varfor valjer du bara de som foljer dina egna (och guldhandlarsponsorns) intresse?
Cornu eftersom du är en sån MÖP så skulle jag vilja höra vad du tycker kring 9/11 attacken? Försök att skriva ett seriöst inlägg… det vore intressant.
/-
30% på villor och 50-60% på bostadrätter, ja, men frågan är ju from vilket datum?
Är det från när det toppade du räknar?
Isåfall har ju villorna här i Malmö redan gått ner nästan 20%.
Inte mycket kvar av nedgången isåfall.
Lite sent kanske.
Men förstä hur jag resonerar?
1,8 mkr är ju medelpriset på sålda villor i sverige. Har du inte koll på det courny?
Tips: för att framstå som seriös och onte som en ung bunkergeneral är det en god idé att någon gång försöka problematisera. Det blir inte så lite bunker annars.