Sjöfartsverket står på sig över sitt beslut att faktiskt se till att ha en svensk isbrytare i beredskap i Sverige till vintern. Oden får för första gången på fyra år stanna hemma nästa vinter och hålla svenska farleder öppna för sjötransporter.
Det har inget med ett ställningstagande om klimatforskning eller inte, utan om vad svenska resurser skall användas till. Nämligen att se till att vi har fungerande svensk infrastruktur. Vill USA ha hjälp med att hålla farleder öppna till en polarforskningsstation så kan de väl ordna det utan Sveriges hjälp.
Svensk sjöfart skall iaf inte bli lidande bara för att Hillary Clinton inte kan skaka fram en amerikansk isbrytare. De är väl för upptagna med att hålla amerikanska farleder öppna, t ex i Alaska. USA förfogar över åtminstone 22 st isbrytare själva.
12 kommentarer
Och hur många av de amerikanska isbrytarna är arktisklassade, forskningsutrustade och rena nog att röra sig runt Antarktis? Det rimliga vore väl snarare att USA skickade en vanlig isbryttare som ersättare för Oden som en del av hyran om det inte går att få tag på sådana billigare på annat håll.
http://beta.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Fragor-och-anmalningar/Svar-pa-skriftliga-fragor/Isbrytare-Oden-i-Antarktis_GY12178/
http://www.nsf.gov/attachments/119050/public/amundsenseagroupstatementmay2011.pdf
Att ordna andra isbrutare som motsvarar Oden skulle lösa det praktiska problemet. Appropå rena, hur skitiga skall de vara i drift hemma hos oss?
Om forskningen är så viktig och banbrytande kan de väl spenderar sommarhalvåret i Antarktis. Så kan Oden vara i Sverige under vinterhalvåret.
Alternativt skickar jänkarna två isbrytare till Sverige som kompensation.
Byggtiden för Oden var två år. Det är väl bara att USA skaffar en själv då som de kan använda om deras egna inte duger. Kostnaden att bygga motsvarar ungefär en timmes krigföring så det är inga pengar för dem.
Men det är väl snarare så att de inte vill släppa iväg någon av sina egna isbrytare för de behöver dem själva. Precis som vi behöver våra.
Varför skulle vi ha byggt Oden om vi inte hade behov för den? Sysslar vi med leasing av fartyg eller?
De kan få hyra den på sommaren om de vill. 😉
/ Lowrisk
Byggkostnaden för en isbrytare av Odens kaliber ligger säkert på en miljard, om inte mer. ("Våra" tre senaste isbrytare, som visserligen är kombinerade offshorefartyg/isbrytare kostade 900 miljoner kronor styck att bygga, och de är inte i samma klass som Oden)
Klart som fan att polarforskarna gnäller, de har fått hyra Oden till ett saftigt underpris, samtidigt som samhällskostnaden för de två senaste isvintrarna när vi inte haft Oden tillgänglig sannolikt kostat svenska exportörer bra mycket mer än de löjliga 25 miljoner Oden drog in på sitt äventyr vid sydpolen…
"Sjöfartsverket står på sig" !!
Gett efter.
Det finns ingen användning för Oden i Svenska farvatten.
Oden byggdes väl som stöd, samt erfarenhet från Atlebåtarna?
Vi har 3-st Egna i Atleklass samt Ale i Vänern.
Dessutom 3-st Vikingklass på kontrakt.
Dessa kostar, oavsett användning eller inte, visserligen inte så mycket om dom inte används.
Denna vinter som var hård klarade dessa 6 isbrytarna av Bottenhavet – Kvarken – viken o neråt.
Dessutom hjälpte dom Finnarna vid flera tillfällen.
Om jag inte har fel så var detta den första vinter då alla tre Vikingbåtarna ropades in.
Oden har en fördel på runt 10 meter bredare mot Vikingbåtarna, det går lättare att ligga bakom Oden.
Men tre vikingbåtar är billigare än en Oden.
Ska vi måste lösa kontrakten med Transatlantik, går det förmodligen back ändå om vi ska använda Oden.
Lägg märke till att Oden är bara 1 st isbrytare, då får vi bara 4 isbrytare !!
Oden kom hem lagom till värsta isen men Frej tror jag det var, höll ensam tillsammans med Finnarna Bottenviken i gång, Oden gjorde några resor men gick sen till kaj.
Okej, det behövs nog lite uträtningar av vissa kommentarer här.
1. Oden är den enda isbrytaren som kan ta de uppdrag som behövs i Antarktis. Det finns inga andra, varken amerikanska, kanadensiska, japanska eller andra, som är byggda för att klara det som krävs.
2. USA har två liknande isbrytare, men båda är kraftigt eftersatta och har fått "körförbud". Det är inte aktuellt att ta dem i bruk.
3. Det går inte att köra Oden i Antarktis på vårt sommarhalvår. Dels för att det är becksvart där då, väldigt lite forskning pågår där under den tiden, isläget är mycket svårare. Men framförallt är Oden i Arktis under vår sommar eftersom det är sommar där och det är lättare att ta sig fram.
4. Det finns inget reellt behov av Oden i svenska farvatten. En normal isvinter klarar sig de isbrytare som finns i Östersjöområdet. Med Oden hemma blir det en enorm överkapacitet. Skulle det nu bli en kall isvinter igen borde man först fråga om inte de tre danska isbrytarna kan sättas i bruk. I dagsläget ligger de på standby endast för danska farvatten under vintern, men behöver aldrig åka ut eftersom isvintrarna i Danmark tenderar att vara väldigt milda jämfört med Östersjön.
5. Att Oden tas ur bruk en säsong betyder sannolikt att det mesta av forskningen på Sydpolen måste ställas in och baserna evakueras.
6. Det enda positiva med detta beslut är att pingvinerna får ett år av stillhet.
Så är det med den saken.
Daniel, det där låter lite som trafikverkets snörörjningsberedskap för järnvägen, en enorm överkapacitet som skrotades. Oden byggdes för att hantera riktigt djäkliga vintrar, Oden var inte här när hon behövdes för sitt syfte, självklart klagas det då.
Sedan förefaller inte en båt mer än de 6 som räcker de flesta vintrar som en enorm överkapacitet. En båt mer än vad som behövs borde vara den minsta redundans som man kan begära för en kritisk samhällsfunktion.
Och här sitter jag som älskar forskning och argumenterar för förödande konsekvenser för polarforskningen. Prioriteringar, fungerande kommunikationer är ännu viktigare och uppenbarligen ligger vi efter med att anpassa oss till vädrets svängningar. Iofs har jag gett upp om klimatet och sätter anpassning före åtgärder och forskning då trenderna med maximal global fossilbränsleutvinning är otroligt starka.
Om de danska isbrytarna kan lösa knuten vore det riktigt bra. Men varför finns de om de aldrig behövs? Vad har Danmark haft för isvintrar och vad säger att vi inte får den tredje kalla vintern på raken?
Daniel
1 – Det är faktiskt inte svenska näringslivets problem, som bekostat denna kapacitet med skattemedel.
2 – Inte heller sveriges problem, det är ju nånting USA borde tänkt på när de skaffade sig McMurdo-basen.
3 – Naturligtvis så ska Oden kunna användas av forskningen den tid den inte behövs för att hålla svensk sjöfart igång.
4 – Tveksam argumentation med tanke på att när isläget var som värst så satt ett sextiotal fartyg fast i isen.
"Överkapacitet" är f.ö. ett riktigt löjligt argument när det kommer till resurser som detta. Med samma argument kan man propsa på att vi ska hyra ut brandförsvaret. De flesta utryckningarna borde ju faktiskt kunna överlåtas på vänner och grannar. De få nedbrunna hus som inträffar drabbar ju inte räddningstjänstens budget, bara invånare och näringsliv, så är det inte bättre att räddningstjänsten får visa lite vinst?
5 – Visst ska forskning bedrivas, men att bekosta denna till priset av att man slår undan skattebasen som bekostar kalaset är en åsikt som bara en insnöad forskare kan få för sig.
6 – Fel. Det positiva med detta är att man säkerställer att skattebasen kan fortsätta betala in pengar till staten och bekostar fortsatt fosrkning.
Nils,
Du bör nog reda ut dina begrepp litegrann.
Sjöfartsverket betalade transatlantic 180 miljoner per båt i form av bidrag till byggkostnaden av de 3 viking-båtarna (Som kostade 900 miljoner styck att bygga), för att skaffa sig rätten att kalla in dessa till isbrytning om det behövdes.
Används de inte, så kostar det inget.
Nu behövdes de i vinter, och kostade 6 miljoner per båt. "vinsten" från Oden var 25 miljoner.
Ändå satt 60 fartyg fast i isen.
Jag inser givetvis att det sker mycket mer än klimatforskning i antarktis.
Undrar förresten om federala USA egentligen vill fortsätta bedriva den här forskningen eftersom man har låtit de egna isbrytarna förfalla? Det är lite märkligt när det samtidigt pågår ett race efter att utvinna _arktiska_ olje- och gasfält, om de nu finns. Iofs vore det logiskt då mycket lär ryka i den allmänna konkursen när budgetarna skall balanseras.