De senaste årens massiva kritik mot det svenska försvarets oförmåga börjar ge lite effekt. Att det finns politiker i försvarsutskottet som vill se förändringar var tydligt redan innan (kd):s försvarseminarium, som jag var inbjuden till.
Bland de punkter som försvaret fått kraftig och berättigad kritik är nedläggningen av de skyddade flygstridsledningscentralerna Grizzly i Bålsta och Cobra i Hästveda, där tidigare åtminstone Hästveda skulle läggas ner. Ett tag skulle även Bålstaberget läggas ner och saneras och hela flygstridsledningen skulle flytta till en oskyddad lada i Enköping.
Men Bålstaberget fick till slut vara kvar och i veckan kom så ett beslut från regeringen om att även Hästveda skall vara kvar. Regeringen kör här alltså över försvarsmakten och ogiltligförklarade vansinnet som pågår där hundratals överstar på Högkvarteret gissar sitt jobb och driver olika vansinniga projekt. Därmed undviker vi en enorm kapitalförstöring och att Sveriges luftförsvar hänger på en enda kritisk punkt, nämligen Bålsta.
För utan flygstridsledning varken ser eller hör man. Svenska jaktplan tvingas lyfta utan att ha en aning om luftläget, var fienden finns och i vilken omfattning. Inget mål, ingen mening, ingen ledning. Dessutom skulle man tvingas exponera sin närvaro genom att använda flygplanens egen radar för att på måfå leta efter fiender.
Det finns fortfarande kvar brister förstås, men att Hästveda benådades på stupstocken var åtminstone postiivt. Tyvärr har väl redan en lång rad flygstridsledare sagt upp sig och flyttat till civila jobb.
Återstår nu att se till att det finns stående underhållsförband med förrådsställd utrustning för att snabbt reparera den kringliggande infrastruktur som både Bålsta och Hästveda är beroende av. Förr fanns det bataljoner av värnpliktiga förband vars enda uppgift var att dels skydda radaranläggningar och radiomaster, och dels snabbt sätta upp nya om dessa slås ut. För vare sig Bålsta eller Hästveda fungerar om man gör dem blinda, döva och stumma. Personalen må vara trygg inne i berget, men kan bara sitta och pilla sig i naveln när man saknar kontakt med omvärlden.
Tillägg: I boken En bok som Saab-Scania (ISBN 91-7886-014-8 om någon vill leta på antikvariat), som gavs ut på 100-årsjublieumet för Scania och 50-årsjubileumet för Saab 1987, finns en bild från en av dåvarande större luftstridsledningscentraler. Topphemliga vid tidpunkten, så det var lite fascinerande att man släppte en sådan bild. Lade som sagt ner 22 månader, mest research, på att skriva boken Midvintermörker och då snubblar man på en del. Suddig iPhone-bild från boken nedan. Tänk på att det här var 1987. Fem filmdukar med datoriserade kartor och luftläge får sägas varit väldigt avancerat för att vara 1987.
En vild gissning är att det på bilden ovan rör sig om den mindre numer nedlagda centralen i Göteborgs södra granne Mölndal, baserat på att kartan på bordet visar Västsverige och bara sträcker sig till och med Vättern österut. Bålsta och Hästveda är alltså större anläggningar än så, eller åtminstone mer avancerade. Kartan på bordet kan å andra sidan bero på att man vid tillfället håller en övning i Västsverige, eller att den manuella bordskartan visar tillgängliga attackresurser hos dåtida Hangarfartyget Västergötland.
En annan bild från antagligen samma anläggning, eller en identisk central på annan plats finns på Bergrum.se. Då centralerna sannolikt är betongkuber stående på vibrationsdämpande hydrauliska system inne i ett större bergrum kan centralerna vara identiska på olika platser. Skall man vara atombombskyddad bör man inte ha direktkontakt med omkringliggande berg, utan det hanteras via ett enormt system av fjädringar nedåt. Annars kan en stötvåg i berget fortplanta sig in i anläggningen.
Tillägg 2: Läsaren med signatur Göran Gbg bekräftar indirekt att bilden från Saab-boken är luftförsvarscentralen i Svalan i Mölndal, som lades ner först 2004. Betydligt mer information om denna central finns på en annan blogg där det verifieras att det är Mölndalcentralen och bilden finns i skarp kvalitet, samt foton från en sanerad (nedlagd) anläggning i Saltkällan som sedermera flyttades till Svalan i Mölndal om jag uppfattat rätt. Hade Svalan funnits kvar idag hade den väl bytt namn till något coolt engelskt namn, typ Buzzard. Bloggen Gömt och glömt har för övrigt en uppsjö av foton från försvarets nedlagda hemliga anläggningar, inklusive sändarannex, drivmedelscentraler mm.
En annan långbänk och ett annat vansinne är anskaffandet av nya helikoptrar till försvarsmakten. För att göra en lång historia kort så meddelade försvarsminister Tolgfors idag att Sverige köper 15 st av världens mest skarpt beprövade helikopter rakt av från hyllan utan anpassningar, nämligen 15 st av Sikorsky UH-60 Blackhawk. De första kommer vara i operativ drift redan 2012, och i köpet ingår även utbildning och drift fram till år 2020.
Det är ett mycket positivt besked. Försvaret får i närtid förmågan att lyfta 210 man med helikopter i en vända. Det är nästan två luftburna kompanier, eller nästan hälften av de stridande kompanierna i den luftburna bataljon som Sverige förmodas ha i det nya gripbara insatsförsvaret. Hälften är oändligt mycket mer än noll.
Vad som händer med det svenskfinansierade utvecklingsprojektet helikopter 14 är osagt. Antagligen sitter vi fast i något kontrakt, men det slutar kanske som med luftvärnssystemet BAMSE. Man betalar utvecklingen och köper sedan in ett enda exemplar av det färdiga systemet och ställer i en lada någonstans. Fast helikoptrarna är om jag uppfattar det rätt redan inköpta, det är bara det att de inte fungerar.
Exakt vilken eller vilka varianter av UH-60 som Sverige köper in framgår inte. Förhoppningsvis inte de äldsta. Enligt Tolgfors så köps de in kompletta med motmedel och kulsprutebeväpning för egenskydd. Helikopter 16 kommer den väl rimligtvis nu att kallas i Sverige.
Även om detta inte är tillräckligt för att återupprätta svensk försvarsförmåga så kan man åtminstone se ett ljus i slutet av tunneln.
Och det är ett massivt underkännande av Försvarsmakten som från regeringen får underkänt om och om igen. Synd bara att myndigheten kämpar emot så förbannat. Att erkänna fel och brister och ändra sig är stort. Gör om, gör rätt. Synd att det skall behöva pekas med hela handen från regeringen för att förnuftet skall få börja råda. Frågan blir därmed hur Försvarsmakten skall kunna motarbeta och förvränga regeringsbesluten och överstarnas skattefinansierade hobbyprojekt skall kunna drivas vidare?
Så över till min technothriller Midvintermörker om ett Sverige som dras in i en begränsad konflikt med grannen Ryssland. En anledning till den forcerade publiceringen var de ständiga omarbetningar jag fick göra pga att svensk försvarspolitik rör sig extremt fort. Först åt det ena håller, sedan åt det andra.
Boken är i sig fortfarande en korrekt beskrivning av svenskt försvar år 2012. Även om Hästveda i boken håller på att saneras så sätts det in vapen mot anläggningen, så den hade under bokens tidsramar ändå inte kunnat verka. När jag började skriva skulle Hästveda fortfarande vara i drift, men det fick ändras, och har nu ändrats igen. En struken passage ur boken beskrev för övrigt hur Hästveda neutraliserades av diversionsförband. Kanske skall arbeta färdigt den texten och lägga ut på bloggen under kill your darlings. Vad som hade skildrats runt Hästveda antyds i passager om vad som skett med Bålstaberget. Blind, döv och stum. Utan möjlighet för ytterligare personal att komma till anläggningen. Får väl damma av det där avsnittet om Hästveda för att konkretisera.
Pga alla vändor i helikopterfrågan så specificerar jag aldrig i boken vilka helikoptrar som svenska försvaret disponerar, och de förekommer bara indirekt i handlingen. Med runt 8-10 st operativa Blackhawk / Hkp 16 eller motsvarande andra helikoptrar skulle det som sker i boken vara korrekt, även om det hade kunnat ske med en desperat blandning av befintlig helikopterpark. Avgörande är hur många helikoptrar som slås ut på marken.
Nu är det långt kvar till vi har återupprättat en anständig nivå av nationellt försvar, men i veckan har det åtminstone tagits två beslut i rätt riktning. Vem vet? Endera dagen kanske det tas beslut om att Försvarsmakten åter skall finnas på Gotland?
Min bok Midvintermörker finns att köpa på Ord & Bok 199:- plus frakt 19:-, Adlibris 237:- fraktfritt, Bokia 233:- plus frakt 19:-, Ugglan 233:- plus frakt 19:- eller Bokus 253:- fraktfritt. Studenter kan med fördel köpa boken hos Lycknis bokshop för 185:- kronor.
22 kommentarer
Stäng 10 ålderdomshem och köp en helikopter till Afghanistan
Dålig koll på verkligheten? Ålderdomshem är kommunala, inte statliga. Och helikopterköpen sker inom förvarsmaktens befintliga budget, dvs inga pengar tas från något annat.
Det är 15 stycken UH60M, alltså den senaste serieproducerade helikoptern med glascockpit. Den mest tillverkade, och äldsta, är UH60A vilka jänkarna nu håller på att uppgradera till UH60L. UH60M har i grundutförande INTE fly-by-wire som jag läst på diverse ställen. Däremot finns en (flera?) prototyp av UH60M där man använder detta, men den varianten är inte i serieproduktion.
Hkp14 har precis börjat flyga på Malmen och kommer på sikt att överföras till Kallax och Ronneby, Luleå skall operera den markoperativt och Ronneby främst sjöoperativt. Den långsiktiga planen är att Hkp16 (ja, Black Hawk kommer att heta så) skall avlösa Hkp10 i Afghanistan 2013, vara där i 3 år och sedan skall Hkp14 ta över 2016. Om vi nu är kvar då dvs. Annars lär det finnas andra ställen att åka till…
Filmsnutt;
http://www.youtube.com/watch?v=d5bhzuEd-fE&feature=related
Tilläggas bör att det är stor brist på sökande till försvarets utbildningsplatser till helikopterpilot. Så är du drygt 20, eller känner någon som är det, och vill flyga Black Hawk i varma och sandiga länder så för all del, sök, du kan inte få mer än nej!
Fullständigt smaklöst och obegripligt att publicera lokalisationerna till Sveriges stridsledningscentraler.
Notera att regeringen aldrig informerat om orten stridsledningen sitter i, bara att centralerna skall vara fortsatt operativa.
09:17, ok får backa från den kommentaren. Verkar som att regeringen själv redan publicerat den infon (lokalens geografiska ort). Ber om ursäkt för detta.
Ursäkt godtagen. Lägger naturligtvis inte ut någon hemlig information, då jag inte har tillgång till någon hemlig information.
Lite om LFC-historia i Sverige finns på
http://www.bergrum.se/sverige/militart/flygvapnet/luftforsvar/stril50.html
och
http://www.bergrum.se/sverige/militart/flygvapnet/luftforsvar/stril60.html där det även finns ett foto inifrån en av de stora ledningscentralerna, om det är Hästveda eller Bålsta låter jag vara osagt.
Finns även ett mycket detaljerat foto från en av dessa vid tillfället topphemliga anläggningar i en jublieumsbok för Saab Scania från 1980-talet, från tiden innan JAS. ISBN 91-7886-014-8, sidan 51. För att varit 1987 på den bilden så var det extremt avancerat, man får se luftlägesbilderna uppslängda på en "Wargames"-vägg, fem biodukar med datoriserad information. Jo, jag har gjort research från öppna källor.
Fantastiskt!
Sverige deltar nu i 2 krig. 40 miljarder sprättas iväg till försvaret varje år samtidigt som Anders Borg tycker kommunalt anställda har för hög lön.
Det gäller att prioritera vad som är viktigt här i livet…
Då återstår frågan var dessa hkp (10-14-15-16) skall basera. Skall alla skroven fara runt i Östergötland i nära symbios med Flygskolan? Eller kan man tänka sig ett återupprättande av sjöoperativ förmåga i.e. Berga och Säve?
Glädjande! Kanske detta är början på en satsning på försvaret. Försvaret måste prioriteras allt annat får komma i andra hand.
Peter Madison. Kommunalanställda har högre löner än man har i försvaret…
Anonym 09:35
Som jag skrev i min förra kommentar så skall Hkp14 på sikt till Kallax och Ronneby. Hkp15 kommer att finnas på Malmen och Ronneby samt Hkp16 på Malmen. Den sjöoperativa förmåga du efterlyser kommer att återupprättas i Ronneby, vilket ter sig naturligt med tanke på att merparten av övrig marin verksamhet finns i Blekinge.
Bilden finns också här (klicka för större):
http://gomtochglomt.blogspot.com/2008_10_01_archive.html
Endast fotografen vet säkert, vi andra gissar på W2 Svalan i Mölndal med tanke på kartorna man ser.
Blackhawk down i Rinkeby kommer vi snart få se på bio i Sverige, miljön och människorna liknar orginalet..
Första ljuset i tunneln för mig var regeringens nödstopp för förbandskringflyttningar, dessa rationaliseringar som aldrig ger någon nettobesparing.
Hästved Hästveda.. Där gjorde man sin militärtjänstgöringen gång i tiden.. Fint litet ställe måste jag säga.. har med mig många intressanta minnen därifrån, allt från patrullring till vad som händer inne i förläggningen..
Ja, äntligen några riktiga beslut. Frågan är dock om vi nått botten än? Ibland tycker jag FM oförskyllt får ta mycket kritik, där många orsaker främst kan härledas från politiska inriktningsbeslut (dåraktiga sådana..). Därmed inte sagt att FM är utan fel eller brister. Men en konservativ myndighet som under 10-15 år förväntas göra "helt om", och sedan under den rörelsen får nya anvisningar gör det ju rätt svårt. Men visst önskar även jag att man sätter ner foten mer än man har gjort.
Fö har jag noterat att Uppdrag Granskning till veckan skall granska FM och dess konsultanvändning. Undrar just om NBF, GLC och "Enköpings-Jesus" kommer vara med?? Det finns ju en hel del att gräva i kring de senaste 10 årens "kompis-affärer"
Varför köptes de inte för 10 år sedan? UH60 har funnits i 30 år!
Det var som vanligt, våra helikoptrar skulle vara specialiserade för Sverige så svensk försvarsindustri skulle ha ännu en födkrok.
Att köpa standard från hyllan är billigare, beprövat och går snabbt. Stridsvagn 121, lika effektivt, låt Tyskland betala utveckling och utveckling, köp och använd.
Nästa offer blir stridsflyget. Nästa gen blir från hyllan.
Hej.
" .. i köpet ingår även utbildning och drift fram till år 2020."
Med "drift" får väl antas besättning, befälhavare, stab och kanske en strategisk plan för eventuella insatser. Är det så att vi betalar för att USA ska klistra svenska flaggor på 14 av sina helikoptrar?
Eller snackar vi om första steget till att privatisera krigsmakten.
15 transporthelikoptrar är inte mycket till försvar mot KA-52 eller Mi-28N
Har nu läst klart Midvintermörker och förutom ett par irriterande upprepningar (keramplattor, "världen omkring honom/henne exploderade", FJS via SIG till SOG etc) så gillade jag boken skarpt. Mycket bra tempo och förutom de irriterande upprepningarna så för de tenkiska detaljerna hela tiden berättelsen framåt. Jag gillar också hur du för fram hur individuella beslut kan få stora konsekvenser på utgången. Ser framemot en uppföljare!
"Drift" innebär sannolikt reservdelar och utbyteshenheter för alla planerade serviceåtgärder fram till 2020, baserat på en viss mängd planerade flygtimmar (ca 3-500?) per individ och år. Personalkostnader och kostnader för bränsle, insatser, 7,62mm ammunition till kulsprutorna etc. ingår inte.
"Nu är det långt kvar till vi har återupprättat en anständig nivå av nationellt försvar, men i veckan har det åtminstone tagits två beslut i rätt riktning. Vem vet? Endera dagen kanske det tas beslut om att Försvarsmakten åter skall finnas på Gotland?"
För att vara cynisk, kanske det börjar vara dags för Kreml att övergå från artiklar i Pravda till att återaktivera den svenska fredsrörelsen …..