På den tillfälliga upprekylen i OMXS30 slog det tekniska läget om till sälj/neutral, men veckoklimatet för Stockholmsbörsen ligger fortfarande i hård sälj. Med gårdagens nedgång fick vi istället en förnyad säljsignal.
Utmärkt läge att gå in i nya negativa positioner om man missat det tidigare alltså. Samtidigt pekar terminen för amerikanska S&P-500 uppåt, vilket kan ge lite stöd för Stockholmsbörsen initialt, tillsammans med viss positiv utveckling i Asien. Samtidigt ser OMXS30 fortfarande ut att ha frikopplat sig från husse i USA.
De arabiska upproren, främst i oljeexportören Libyen, fortsätter att hänga som en våt filt över allt.
Bloggrannen Flute uppmärksammar flygets fortsatta usla lönsamhet som drabbas av de höga oljepriserna. Eftersom flygbolagens själva överlevnad hänger på felaktigheten att oljan är en oändlig resurs, så vägrar de flesta flygbolags ledningar att acceptera konsekvenserna av peak oil. Nu skyller man på inbördeskriget i Libyen och ojar sig över att oljepriset är för högt. Men vi hade sett de här prisnivåerna till sommaren oavsett Libyen eller ej.
Flyget är som bekant befriat från alla miljöskatter, men nu börjar man istället för att beskatta flyget, vilket vore en mycket effektiv åtgärd för att få ner deras fossilbränslenyttjande, prata om att lägga skatt på biobränslen till bilar… Flyget skall få fortsätta bränna sin fossila flygfotogen på höga höjder, där skadan blir som störst, istället slänger man skatt på den lilla mängd förnyelsebara bränslen vi har.
Flyget har ingen framtid när oljan nu sinar, men antagligen skall den döende dinosaurien hållas vid liv genom statliga stöd i ytterligare en tid, kanske rent av subventioner?
9 kommentarer
Karlstad "airport" hålls vid liv av kommunen för 15 miljoner per år. Vi ska tydligen åka till Barcelona i år eftersom kommunen även har betalat Ryanair för att få i gång trafiken.
Vore det inte subventionerat skulle ingen flyga någonstans.
Flyget är överetablerat och har pressat sig själva till kraftiga prissänkningar de senaste åren med alla nya lågprisflyg.
Branschen kommer drabbas av en "shakeout" och priserna kommer stiga till att likna mer dem vi hade för 10 – 20 år sedan. I och med det kommer flyget minska men inte upphöra
Att sedan varje liten bonnhåla inte kan hålla sig med internationell flygplats är väl självklart vare sig flyget minskar eller inte. Hybris finns på många ställen och inom många områden. Men det är en annan fråga och kommer säkert bli föremål för åtskilliga blogginlägg framöver i ljuset av peak alltmöjligt.
Verkligehten anropar Cornucopia: flyget kommer finnas kvar. Provocerar du med en massa snurriga uttalanden för att få mer bloggtrafik? Misstänker det.
Flyg kommer säkert finnas kvar. Med dagens volymer, antal flygplatser och priser? Nej.
Finns för övrigt kvar minst en dinosaurie – krokodilen är i stort sett oförändrad sedan dinosauriernas tid. Den har dock blivit lite mindre i storlek.
0850
Han får mer bloggtrafik genom alla undergångsscenarion. Vilket jag unnar honom. Hela Sverige skall leva. Dessutom skriver han även om en hel del av intresse.
Mvh
Sten
Jag får bloggtrafik för det jag skriver. Oavsett ämne. Punkt. Skriver jag inget, får jag ingen trafik. Konstigare än så är det inte.
Oavsett ämne?
Nääää
Men oftast är valen bra för att inte säga lysande.
Tre nivåer att hålla ögonen på: 1) stöd 1085 24 feb, 2) motst 1134 1 mars, 3) topp 1182 19 jan. En kommande lägre topp än 1182 betyder sannolikt en längre, större nedgång – som alla vet? Det är inte tid och höjd för det än, så en lägre topp är inte trolig?