Det stora och just nu högaktuella konsumtionscentrumet Nordstan i Göteborg är en av Europas största överbyggda gatusystem och rätt fantastiskt ingenjörsmässigt och som arkitektur. Enligt Wikipedia rör det sig om en tomtarea på 72 000 kvadratmeter. 7.2 hektar. Mindre än min minsta skogsfastighet och i storlek med något av de mindre skiftena på fastigheterna, men för statsbon är det förstås en imponerande yta.
Men Nordstan är mer än vad som möter konsumistens ögon. Jag skriver här konsumist, för det finns egentligen bara två livsnödvändiga affärer i hela Nordstan. Ett apotek med jourtider, och en av centrala Göteborgs fyra större mataffärer. Resten är konsumism.
Iaf så består Nordstan av tre världar. Del markplanet med alla sina affärer på bägge sidor, som reser sig upp en våning och ner en våning i källarplan. Men ovanpå dessa sprider sig kontor ut sig. Taket på gågatorna visar sig vara marken på gårdsplanen mellan kontorsbyggnaderna ovan konsumsionscentrumet. Man kan få sig en blick av detta ifrån parkeringshuset övre plan eller för den delen via Google Maps eller någon annan tjänst med satellitfoton ovanifrån.
View Larger Map
Men vad man kan se uppifrån är inte det intressanta.
Konsumisten har kanske aldrig funderat på hur alla affärer får sina varor. Det finns inga lastkajer. På sätt och vis är Nordstan den fulländade konsumistkyrkan, där varorna helt magiskt bara materialiseras i affärerna. Kläderna sydda av barn i sweatshops i Asien, elektroniken från Korea och Taiwan och all plast från Kina ser inte ut att komma någonstans ifrån, utan bara sitter där på välfyllda hyllor. Man har effektivt dolt hela speditionsprocessen.
Hur det egentligen går till är en illa dold hemlighet, känd för alla intelligenta människor, och definitivt för de 1000-tals anställda i Nordstan liksom alla speditions- och fraktfirmor i Göteborgsområdet.
Det finns nämligen en undre värld i Nordstan. Gågatorna ligger nämligen inte på marken, utan är taket ovanpå lastgatorna under mark. Man går ovanpå alla lastbilar som kör in varorna till butikerna under mark. Infarten har alla Göteborgare sett. Google Streetview nedan. (Vrider man för övrigt Streetview lite åt höger, så ser man en budbil från GLC som just kommit upp från underjorden)
View Larger Map
Fordonstrafik förbjuden, undantaget leveranser. 3.8m största höjd. Max 12m långa fordon. Kilometrarna med dubbelfiliga lastgator under jord är trots allt en återvändsgränd, och man måste kunna vända för att köra ut samma väg man kom.
Jag har själv sett dessa lastgator. Breda autostrador, lika breda som gågatorna ovan mark. Torrt och varmt. En undre värld. Bakom dörrar i källaren på butikerna närmast gågatorna så döljer sig inte förråd. Öppnar man en sådan dörr så kommer man rätt ut på en underjordisk lastgata, där transporten av alla varor sker obemärkt för konsumisten som kan fortsätta konsumera ostörd av leveranser till butikerna.
Bilder på dessa lastgator lyser tyvärr med sin frånvaro. Från en C-uppsats på nätet lånar jag nedanstående illustration.
Lastgatorna ser man längst ner till vänster på bilden, som fint skildrar Nordstans tre världar. Lastgatorna under mark. Konsumtionsplanen och kontoren överst.
Lite bilder kan man också hitta här, även om den fokuserar på den tekniska utrustningen för undvikande av kallras när man öppnar portarna till denna halvhemliga undre värld. Man kan fundera på varför det inte finns några bilder på det underjordiska gatusystemet?
Beslutet om att bygga Nordstan togs mot slutet av 1960-talet och konsumtionscentrumet stod färdigt i början av 1970-talet. Detta var mitt under kalla kriget, och Sverige var som bekant världens mest militariserade land. Inga konstruktioner av den här storleken gjordes utan att an övervägde tillämpningar inom totalförsvaret.
Följande är en ren spekulation från min sida. Antagligen fyllde lastgatorna en viktig funktion för totalförsvaret, rent av det militära försvaret. Storleken är stor nog att i princip kunna köra ner en hel pansarbrigad under mark, förutsatt en rejäl trängsel. Men mer realistiskt är att man kör ner en hel trossbataljon eller tänkte använda anläggningen som ett bombsäkert underjordiskt logistik- och underhållscenter. Kanske för tankning- och laddning säker från lede fi. Systemet är iaf stort nog att kunna ha en rejäl TOLO-omgång och snabbt köra ner en hel bataljon för tankning och laddning, även om bristen på alternativa utfarter är ett allvarligt problem.
Hela lastgatesystemet är tämligen robust, det ligger trots allt under allt annat och skall bära upp gågatorna där även tyngre fordon skall kunna köra vid behov. Sidorna på lastgatorna är fundamenten till byggnaderna. Med tanke på aktuell situation så är inte lastgatorna ens intressanta platser för bomber. En detonation i underjorden skulle sannolikt stanna där nere, undantaget en och annan dörr som skulle blåsas in i källaren på någon affär. Antagligen skulle skadorna på konsumisterna vara högst begränsade även om man med onda avsikter körde ner en fullastad lastbil i systemet och parkerade mitt under Götgatan. Men systemet är förstås låst och bevakat.
Man måste dock imponeras av att man lyckats dölja alla transporter så genialiskt att konsumisten inte ens reflekterar över hur varorna kommer till butikerna.
Angående ingenjörskonst så sägs hela Nordstan vara en enorm gjuten båt av betong, som flyter i den Göteborgska leran. Ett sinnrikt system av pumpar håller hela skapelsen stabil, men vid ett långvarigt strömavbrott så kommer hela Nordstan börja sjunka ner i leran, antagligen med allt kraftigare slagsida åt det ena eller andra hållet. Men det kan jag inte bekräfta, då jag inte sett pumpsystemen med egna ögon.
I övrigt måste jag säga att det är fantastiskt att se hur många poliser som normalt är på kurs i genuskunskap istället för att patrullera våra gator.
9 kommentarer
Om cornucopia varit journalist på GP skulle jag läsa den blaskan:)
Beröm:
Oj, vilken trevligt informativ artikel, tack!
Förslag:
Om den osynliga handen inte gillar sådant här (ifall reklamen försvinner) kanske du kan skaffa ett konto där man kan sätta in pengar. Sen kan du tala om när det kommit in motsvarande vad du beräknat att du förlorat på att vara rättfram, ärlig och obekväm.
Kritik:
Dina personliga (mark)förhållanden känns irrelevanta och kan lätt (i onödan) uppfattas som skryt tror jag. De flesta landsortsbor har naturligtvis endast en liten tomt.
/Arne
Möjligt mål för terroristerna: Danska konsulatet och Danske Bank som ligger på andra sidan gatan från Nordstan, i samma byggnad dessutom. Detta apropå tidningarnas uppgifter om att polisen ställt mycket frågor om Muhammedkarikatyrerna. Förklarar bevakningen av Nordstan och är samtidigt ett mer logiskt mål för terrorister baserade i Sverige än massmord av konsumenter. Syrien är dessutom extremt fientligt mot Danmark och har i stor utsträckning varit drivande i den muslimska protestvågen mot våra grannar. Och terroristerna är alltså svenskar från Syrien.
Och under det undre plan som Du beskriver finns ytterligare en nivå. Det är det sytem av avloppstunlar som betjänar byggnaderna.Jag jobbade som praktikant sommaren 62 med att mäta in de existerande tunnlarnas höjläge. Mätningarna användes för att räkna ut hur mycket marken satt sig under lasten av befintliga hus och på så sätt ge en bild av hur stabil leran som Nordstan flyter i är. Vi jobbade på nätterna, när inte tunnlarna var så belastade. Ett interessant sommarjobb!
Lyssna inte på Jante. Klart att du skall prata om vad du äger och hur du resonerar kring det. Absolut inte irrelevant i mitt tycke.
En kvadratmeter av Nordstan är antagligen värt mer än en hektar (10 000 kvadratmeter) av min skog. Också ett intressant perspektiv.
Det pågår en ständig ombyggnad i Nordstan, så nedanstående utgång finns ej längre.
För ett par år sedan var det en smal korridor mellan två butiker i nedre planet. Nyfiken, som jag är, följde jag korridoren och kom fram till en dörr. Jag öppnade dörren och såg lastgatorna. Jag fortsatte och kom ut vid uppfarten till Hisingsbron. Mycket intressant promenad!
Men sedan dess har jag en fråga i bakhuvudet: Finns det någon reservutgång från nedre planet om något skulle hända?
Kläder är ju ganska brännbara och om jag inte missminner mig, så såldes det fyrverkeripjäser inne i köpcentret för något år sedan ( påsk eller nyårshelg )
Åke M
@Gustav och andra. Syrien är inte en islamistisk stat utan en polisstat och diktatur av tradionellt slag. Medlemskap i islamiska brödraskapet innebär dödsstraff. Regimen slänger visserligen till extremisterna lite köttben ibland i form av kritik mot Danmark. Bathpartiet (jfr Irak) står snarare för en form av halvsocialism.
Man kan göra en intressant jämförelse mellan våra länder:
Sverige – Syrien
Majoritet: Kristna – Muslimer
Minoritet: Muslimer – Kristna
Extremister: Sverigedemokrater – Islamister
//Håkan
Roligt att läsa detta apropå Skärnklart!