Nu skall trängselskatter införas i Göteborg för att finansiera utbyggnaden av fler och bredare motorvägar genom Göteborg, specifikt fler överfarter över älven.
Det hela är förstås ett feltänk på så många plan att man inte vet var man skall börja.
Det har t ex visat sig att trängselskatterna i Stockholm kostar staten mer än man drar in i skatteintäkter, så hur trängselskatter i Göteborg skall bli lönsamma är något man skall fundera på. Kanske för att all trafik som bara passerar norrut på E6:an också skall avgiftsbeläggas, dvs stora delar av lastbilstrafiken till Norge? Ett Norge som för övrigt lyckats införa vägavgifter som går med vinst, till skillnad från de svenska experimenten. Kanske för att Norge haft bemannade betalstationer, och även utryckningsfordon på plats som omedelbart satt efter de som inte betalat? I Sverige tror man istället att IT och avsaknad av personal är vägen till lönsamhet. För Stockholms del handlar det om att minska trafiken, och då kan man acceptera att systemet går back. Fast det är klart, med trängselskatt så behöver ju inte utländsk trafik betala några avgifter.
För de som tror att tanken med trängselskatterna är att minska trafiken i Göteborg, så skall de vara medvetna om att eftersom de skall finansiera fler vägar så är avsikten alltså att stimulera och alltså öka biltrafiken i Göteborg och på sikt öka miljöbelastningen.
Och allt görs för det fåtal timmar på dygnet, 2-4 timmar, som vägarna är underdimensionerade. Resten av tiden är det inga problem med trafiken i Göteborg, även om man nu förstås skall betala mellan klockan 0600 och 1800 under vardagar.
På miljösidan bör CO2-rädda tänka på att enbart Rya Fossilgaskraftvärmeverk släpper ut mer CO2 än Göteborgs samlade biltrafik, som alltså är ett litet problem i jämförelse med fossilgasverket.
Framför allt så bygger prognoserna om stigande biltrafik på att vi får fortsatt ekonomisk tillväxt i en ändlig värld, och att oljan fortsätter att flöda obehindrat. Men realiteten är att vi antagligen upplevde peak oil 2008, och att alla varaktiga försökt till återhämtning i den globala ekonomin kommer klubbas ner av den fallande oljeproduktionen. Dessutom kommer bränslepriserna bara att fortsätta uppåt, och tids nog kan det bli en fråga om man får tag på bränsle alls. Skall vi gissa på 18:- per liter bensinekvivalent (ja, alternativa bränslen kommer också stiga och är över tiden inte billigare) redan år 2012, och 20-25:- litern framåt 2015?
Men en tröst är förstås att både cykel och häst- och vagn går mycket snabbare på en rak och tom motorväg. Men måste de betala trängselskatt? Skall miljöfordon undantas trängselskatt även i Göteborg, dvs om man tankar sin bränsleslukande SUV med etanol, dvs andras mat, så slipper man trängselskatt?
Vad som inte är ett feltänkt om att bygga i framtiden tomma biltrafikleder är att i paketet ingår faktiskt också Västlänken, vilket är en järnvägstunnel under Göteborg, som gör att tågtrafiken kan passera igenom och alltså kommer fungera bättre. Det är ett steg i rätt riktning, som nu bilisterna får betala för. Samtidigt innebär inte bättre tågförbindelser att fler människor nås av tåget, speciellt som man lägger ner allt fler järnvägsstationer runt om i landet, och förutsätter att folk skall ta bilen till tåget…
14 kommentarer
När man ser vilka tekniska lösningar för betalning som gjorts i Stockholm, inser man att övervakningsskälet överskuggar miljöaspekterna. Så blir det sannolikt också i Göteborg.
Och tågbiljetter skall göras personliga…
Hur menar du att trängselskatterna kostar mer i Stockholm ?!
Visst drog projektet över budget – men inte mer än säg ett IT projekt för försäkringskassan 🙂
I Stockholm görs f.ö. en rejäl satsning nu både på vägar och järnvägar – ngt som inte gjorts på 20 år under S-styre – vilket har märkts !
Trängsleskatten har f.ö. två effekter – den ena är inkomsten, men den andra att man sprider ut trafiken och pss inte behöver dimensioner för just de dör 2h på morgonen och 2h på eftermiddagen i samma utsträckning.
Dessutom är det jättbra när man kör mc/moped -eftersom man har mycket färre mördarbilister att tampas med i morgonrusningen om man åker inom tullarna !! 🙂
/K
Klas, som sagt för att reglera trafiken fungerar det, men inte för att dra in några pengar. I Göteborg skall dessutom hela dagen avgiftsbeläggas, så det kommer knappast minska köerna. Ganska få har möjlighet att passera tullstationerna innan 0600 på morgonen…
40 procent av landets invånare bor inom 2 kilometer från en järnvägsstation. Större delen av landets befolkning bor inom 5 kilometer från en station. Så man kan cykla till stationen.
Cykelhantering vid tågresor
Helt rätt att nya bilvägar inte minskar bilismen. Hur är det med motorvägstunneln under älven egentligen? Om regeringen ville finansiera den så hade dom gjort det vid det här laget.
En ur de flesta synvinklar bättre reform är att avskaffa parkeringsnormen. Tvinga inte byggherrar att anlägga trafikdrivande p-platser för bilar.
YimbyGBG: Krönika: Avskaffa parkeringsnormen!
Erik, avskaffa parkeringsnormen, det vore ju en förträfflig idé. Kommunerna kunde också sluta med boendeparkering, rent av rensa gatorna från parkeringsplatser alls, vilket säkert skulle leda till färre bilar och dessutom säkrare gatutrafik (om inte annat för cyklister som slipper bli nedslagna av bildörrar som plötsligt öppnas, och fotgängar får bättre sikt när det inte står bilar överallt).
Ville man seriöst bli av med bilar i innerstäderna vore det ju en lätt sak. Naturligtvis gnäller handelsmannaföreningarna, men då får de väl själva finansiera parkeringsplatser åt sina kunder?
Öht undviker jag som utomsocknes att ge mig in i centrala Göteborg, undantaget datorservice på MacForum under Nordstans P-hus. Fler skulle undvika att ta bil in till centrum om det fanns ännu färre parkeringsplatser.
Man kan också höja P-taxorna än mer, så att det bara på parkeringen blir lönsamt att ta buss eller tåg in till centrala Göteborg om man inte är göteborgare.
Gågator och gångfartsområden brukar vara bra för handeln.
Vårt Göteborg: Köpmän hoppas på fler gårdsgator i ny samverkan
Här finns flera studier och länkar om samma sak:
Copenhagenize: Cyclists Are Better Shoppers Than Motorists
Innan vi startar några som helst nya stora infrastrukturprojekt i Sverige vill jag se en helt ny höghastighetsjärnväg mellan Stockholm – Göteborg (-och Malmö-Köpenhamn). En restid på klart under två timmar mellan Sveriges två största städer vore mumma. Vad skulle ett sånt projekt kosta Cornu, mellan 100-200 miljarder kronor kanske? När det bygget står klart kan man passa på att helt enkelt förbjuda flygtrafik mellan GBG-Stkm-Malmö samt avgiftsbelägga motorvägarna mellan dessa städer.
En marknadsprissättning i realtid av parkeringsplatser skulle lösa trängselproblemet.
Boendeparkeringen är för övrigt ej förenlig med att kommuner enligt kommunlagen ej får favorisera vissa invånare framför andra.
Det är något mycket märkligt för övrigt, att samma personer som i andra sammanhang talar sig varma för marknadens förmåga att lösa knapphet, inte tilltror den att kunna lösa knappheten på parkeringsplatser i innerstäderna.
En marknadsprissättning i realtid garanterar exakt en ledig plats inom ett givet område. Skulle det inte finnas någon ledig plats, stiger p-avgiften ända tills någons smärtgräns nås och vederbörande flyttar sin bil. Fullt tekniskt möjligt att genomföra. Dock ej politiskt.
Anonym, i San Francisco införs nu marknadsprissättning på parkeringsplatser. Antalet lediga platser ska pendla mellan 10% och 35%, och priserna varierar mellan 25 cent och 18 dollar per timme.
Streetsblog: San Francisco Moves Forward With Congestion-Busting Parking Reform
Rätt ska vara rätt – Den som kör på etanol kör på andras socker, inte på andras mat. Mat finns det f.ö. gott om i världen – ungefär så det räcker att föda världens befolkning 1,5 gånger. Skulle den tryta så finns det gott om nedlagd åker att odla upp igen – ungefär lika mycket som vi odlar idag. FAO står för alla uppgifter.
… Lite perifert i diskussionen om trängselskatter – men det var du som drog upp det.
Nej, faktiskt inte. I Sverige så är etanolen till en stor del ifrån vete, i USA är den till stor del från majs osv. Det är i princip endast etanol från Brasilien som görs av rent socker. Naturligtvis finns det även sockerarter i majs och vete, men kolhydrat som kolhydrat…
@Gustav:
Gärna en snabbspårväg. Men bespara mig överförmynderi och förbud hit och dit det kan folk sköta själv med rätt incitament.
Det finna alltid unika fall där det är bättre med ngt – även om det är lätt att "i det allmänna intresset" förbjuda saker hit och dit – som tex glödlampor.
Om det finns ett snabbspår mellan Stockholm-Gbg-Malmö och Kph som tar 2-3h – vem vill då köra bil eller flyga (med säkerhetskontroller etc etc) !!?
Jo dom som faktiskt har ett behov. Tex kanske man skall använda bilen nere i Gbg. Eller så var tågbiljetterna slut, eller tåglinjen blockerad just den gången osv osv
Tror iof inte ngt flygbolag skulle hålla en flyglinje Sthlm-Gbg öppen med så många flyg om det tar 2h och en biljett kostar säg 200-500 kr enkel resa…
Själv åkte jag i somras tåg ToR till Göteborg – ett mkt bra val sånär som på mild åksjuka. Men med barn och packning så var det mkt enklare än flyga – och blev bara marginellt dyrare.
/K
Och sedan en tågtunnel mellan Åbo och Stockholm. När ni nu har spenderbyxorna framme.