Som ni kanske minns skrev jag ett inlägg i vintras om att cykeln är snabbare än bilen, om man räknar in tiden man måste jobba för att betala för bilen.
Bloggaren Teknik O Verklighet har gjort en liknande uträkning i maj, med ambitiösa grafer och inte bara cykel vs bil. Han kommer fram till liknande slutsatser, eller åtminstone att cykeln är snabbast om man har mindre än två mil till jobbet.
Tyvärr brister hans inlägg i att det visserligen finns grafer, men det redovisas inte hur han beräknar dem. T ex nämner han en fast kapitalkostnad för fordonen, vilket inte stämmer. Kapitalkostnaden ökar med miltalet, eftersom värdeminskningen går snabbare ju mer man kör. Det kan vara en anledning till att han får bilen till att vara snabbare på längre sträckor än två mil.
Läsvärt ändå. EU-moped står sig väldigt, väldigt bra och fungerar ju även över längre sträckor. Där finns det ju dessutom riktiga elmopeder att köpa redan idag.
En sympatisk bloggare som skriver mycket om cykling, speciellt i Stockholm, är Juggen. Han tar ofta upp cyklisternas största problem, nämligen att städer alltjämt i första hand utformas för bilar och bilister, och att det medför att det ofta kan vara fullkomligt och bokstavligen livsfarligt att cykla. Även nyare områden som Hammarby sjöstad är feldesignade, med cykelbanan mellan bilarnas parkeringsplatser och körbanan. Där är det någon som inte tänkt till.
På tal om cykling så får den svenska filmen datoranimerade filmen Metropia öppna filmfestivalen i Venedig. I svensk press presenteras den som en framtidsdystopi.
Men av någon anledning så väljer både DN och SvD bort den presentation som filmbolaget själva går ut med. Jag citerar vad filmbolaget själva säger:
Metropia takes place in a not-so-distant future. The world is running out of oil and the undergrounds have been connected into a gigantic subway network beneath Europe.
En version av världen efter peak oil alltså. Men gammelmedia glömmer att nämna att det där med oljan. Som vanligt alltså, vilket t ex hände med Göran Perssons oljekomission som i media presenterades som att handla om klimatförändringar, när fokus låg på peak oil (oljetoppen). Hör inget, ser inget, säger inget. Tre apor. Istället smygs oljeerans slut ut via populärkulturen, ibland i förtäckta former.
Huvudpersonen i Metropia cyklar iaf till jobbet, även om han pga stulen cykel tvingas ta tunnelbanan en dag.
5 kommentarer
Stort tack för de vänliga orden!
Jo, cykling är bra. Själv har jag 20 minuter till jobbet på cykeln. Har dock alltid en tunnelbaneremsa med mig ifall det skulle regna för mycket. Sen köper jag månadskort för de isigaste månaderna. Därmed blir väl månadskostnaden i genomsnitt ungefär 70 kr reparationer, 350 kr kollektivtrafik. Kapitalkostnaden är minimal, eftersom cykeln redan har hållit i över 15 år. Men med en cykel för 3000 kronor blir den väl runt 15 kronor i månaden. Alltså är kollektivtrafiken vid dåligt cykelväder min överlägset största transportutgift till jobbet.
Ja, men ofta så är det ju pissväder i detta land! Så då är ju cykeln inte ett alternativ. Och kom inte och säg att det finns inga dåliga väder bara dåliga kläder. Men visst är det toppen om man har möjligheten att cykla till jobbet!
Stefan, det är bara en tidsfråga innan du kommer tycka att det är ett alternativ (oljan kommer att bli dyrare). För tillfället är du nämligen lite bekväm, som så många andra.
Ett annat problem är svårigheten att parkera cykeln. En bra cykel måste skyddas både från regn och tjuvar, vilket i praktiken betyder att den måste stå inomhus eller under tak i ett område där allmänheten in kommer in.
Även om alltid kan låsa fast själva ramen och även hjulen med bra lås verkar det inte finnas något effektivt sätt att skydda komponenterna. Har man investerad i bättre komponenter, exempelvis Shimano Ultegra, är inte kul att komma ut och se att växlarna och bromsarna är borta.