Det finns ju de som ser möjligheter i allt. T ex Manpower. Veckans första påstötning från PR-byrå var så pass roande att att jag nog alldeles gratis bjuder på den.
Titta t ex på denna film. Svart humor. I svartvitt. Och stumfilm. Vad kan man säga? Finns åtminstone fortfarande reklambyråer som får uppdrag alltså. Liksom sunda PR-byråer. Fast stumfilm antyder ju brist på pengar även hos Manpower förstås. Många tusenlappar att spara på ljudtekniker. Nästa krisbransch?
Personaluthyrningsfirmor (eller “konsulter” som de ibland kallar sig) kan förstås ha goda dagar i svåra tider, mest som ett sätt att komma runt LAS och slippa riskera anställa någon för tillfälliga återhämtningar i orderingång. Tanken med kampanjen är förstås att folk som är tillgängliga på arbetsmarknaden skall skicka in sin CV till Manpower, och de som letar tillfällig personal skall höra av sig.
Finns en viss logik i beteendet. Skall vi tro på förra inlägget om Kondratiev-vinter, så kanske “a new work ethic” etablerar sig, i form av färre fasta anställningar. Mot detta står förstås facket, denna ultrakonservativa vänsterborg.