Enligt en amerikansk bilanalytiker kommer GM tvingas ställa in betalningarna och söka Chapter-11, konkursskydd, om någon vecka. Detta om inte amerikanska staten skjuter till pengar.
Antingen har han fog för det han skriver, eller så är det ett PR-inlägg i försöken att få statligt stöd.
Vad som är verkligt intressant är däremot att han menar att om GM söker konkursskydd så kommer all biltillverkning i USA att kollapsa, även utländska tillverkare som Toyota, då hela väven av leverantörer, underleverantörer och distributörer är sammanlänkade i en salig röra. Infrastrukturen för industrin är som ett korthus och tar man bort ett av korten längst ner rasar allt.
Stämmer detta så är det rimligen så att det även drabbar övrig industriell tillverkning som finns i USA, då det delvis är samma infrastruktur som används för övriga kvarvarande industrier.
Det kanske kan liknas vid en Lehman-krasch, som skulle få effekter inte bara i USA utan världen över.
Men detta låter ju lite för illa för att inte amerikanska staten skall gripa in. Vad som sagts är att man gärna ger pengar, men det måste finnas en plan och det skall inte bara ges blint.
3 kommentarer
hur mycket pengar de än pumpar in så kvarstår problemen, gm producerar dyra törstiga omoderna bilar i dålig kvalitet.
vilken fin blogg! titta förbi våran, en av sveriges populäraste bloggar 😀 http://www.pixation.se/blog
Det måste ju ändå vara en enkel match att börja tillverka bränslesnåla elhybrider. Konkurs är bra så att GM kan börja om utan skulder, obligationslån, pensionsskulder, höga löner, etc.
Tappar USA GM och Ford så förlorar America en del av sin själ som industrination.
Precis på samma sätt som om Volvo Personvagnar går i konkurs och försvinner för alltid. Det innebär att vi svenskar inte längre är med i världsmästerskapen vad gäller biltillverkning längre, vi klarar inte av att konkurrera på världsmarknaden längre, att vårt land inte är en framstående industrination längre, utan ett land av förlorare som inte klarar av att vinna på världsmarknaden längre.
Just här går gränsen, därför borde vi svenskar köpa tillbaka Volvo nu när det är billigt och stå bakom det som en man, en nation, och inte ge oss för än vi har konkurrerat skiten ur Tyskar, Japaner, Koreaner och Kineser. Sverige skall med Volvo vara en av världens tre främsta biltillverkare, om vi så skall satsa våra barnbidrag, bostadsbidrag, halva lönen i risk kapital.
Sverige skall helt enkelt vara bäst i bilbranschen, precis som Tre Kronor skall vara bäst i ishockey, Volvo är personligt, Volvo är vad Sverige är, där jobbar de bästa av oss. Det vore ett vettigt projekt för nationen att samlas bakom, om vi så skall helautomatisera hela Volvo och jobbarna sänka lönerna till 1 kr/timma, så skall vi helt enkelt vinna första platsen på världsmarknaden, om inte annat för vår självrespekts skull, för våra barns skull, för vår egen skull som svenskar och framstående industrination, för våra förfäders skull.
Jag kan inte se varför inte Volvo snabbt skulle kunna ta fram en el, hybrid, väte, atom bil, bättre och billigare än än någon annan nation. Det är värt vårt bästa försök, vi vill inte leva på u-landsbistånd från Kina i framtiden. Vi kan om vi vill, vi är inte en nation av förlorare, vi skall vinna världsmästerskapen i biltillverkning om det så är det sista vi gör.