Miljöbilar har blivit väldigt populära för att döva samvetet och alibisera det oftast ganska nödvändiga bilåkandet i dagens samhälle.
Som vanligt pratar man ekonomi, vad är lönsammast? Av någon anledning så måste något som anses vara bra för miljön, tex “miljöbil”, vara lönsamt.
Frågar sig folk om den nya platt-TV:n de sannolikt köpt på kredit är lönsam? Inte för kreditbolaget, tillverkaren eller försäljaren, utan för kunden? Är det lönsamt att köpa en platt-TV? Ökar inkomsterna då? Får man mer pengar kvar varje månad? Hur mycket mer pengar kvar? Hur många procents avkastning ger platt-TV:n?
Samma sak gäller när det skall investeras i tilläggsisolering, värmepumpar, baskaminer eller någon annan energibesparing. Är det lönsamt? Men ingen frågar sig om den nya jackan är lönsam. De nya skorna?
Miljöbilar är inte lönsamma. Miljöbilar är inte bra för miljön. Det lönsammaste är att behålla den gamla bilen och inte köpa någon ny. Det mest miljövänliga är också att inte köpa någon ny bil, utan fortsätta köra den gamla. Från gruva till bilförsäljaren, samt all nödvändig infrastruktur för bilen som vägar, parkeringsplatser etc förbrukar mer energi än bilens motor eldar upp i form av fossila bränslen under sin livstid enligt World Watch Institutes “State of the World 2004”. Så köp begagnat, t ex de extremt snåla gamla VW Lupo 3L TDI eller Audi A2 TDI, bägge drar under 0.3 liter milen vid blandad körning och är redan tillverkade, dvs det kommer inte dra några nya resurser för tillverkning. Men även en begagnad bränsleslukare är antagligen bättre för miljön ännu en nytillverkad bil.
Men bäst för miljön är förstås att ställa bilen, eller köra mindre. Med miljöbil så får man dock ett alibi för att köra mer.
Dessutom är varken snåla bensin- eller dieselmotorer hållbara, och inte heller etanol ifrån nuvarande tillverkning från matråvaror som sockerrör eller vete är hållbart. Dessutom förutsätter all jordbruksproduktion att man använder fossila bränslen i jordbruket. Peak oil kommer sätta käppar i hjulet både för etanolen och för de fossila bränslena. Hållbart som i hållbar utveckling.
Ibland blir det rent absurt. En Toyota Prius drar 0.43 liter per mil och kostar ca 260 000:- SEK. En Toyota Aygo kostar ca 120 000:- och drar 0.46 liter per mil. För prisskillnaden kan man köpa åtminstone 11 000 liter bensin, vilket alltså räcker till 24 000 mils körning med Aygon. Faktum är att man under bilens livslängd aldrig hinner tjäna in prisskillnaden mellan Prius och Aygo. Med tanke på att det vid de allra flesta bilresor bara sitter en person i bilen borde det räcka med en Aygo.
Även när bensinen kostar 50:- litern, så skulle det krävas över 90 000 mils bilkörning innan Priusen har blivit lönsam framför den mindre och mer bränsleslukande Aygon, och det utan att räkna på minskat restvärde som ju blir dyrare för en dyrare bil.
Fast bil är ju status. Man tävlar om vem som kan visa att de har råd att låna mest pengar. Skillnaden mellan fin bil och ful bil är oftast hur stora skulder man har. Stora skulder är fortfarande status tydligen.
Anser man att man måste ha bil, och det är många som anser det, be inte om ursäkt. Kör för all del bil, men var medveten om att ni kommer få klara er med mindre bilkörande i framtiden. Då kan man ställa sig frågan om man verkligen skall köpa en ny bil alls. I framtiden kommer vi pga peak oil tvingas köra mindre på ett eller annat sätt, den gamla bilen kommer alltså hålla allt längre när den körs mindre.
Att tro att miljöbil kommer ändra på det är naivt. Försök istället anpassa er till mindre bilkörning.