Dags för lite fredagsmys. På grund av anledningar befann vi oss i Paris, och identifierade en tidslucka för en traditionell Wilderängsk blixtvisit och mikrosemster via hyrbil och en natts övernattning i Champagne och lite snabbesök hos av oss uppskattade champagnehus. Det var lågsäsong och lite annorlunda än när vi cyklade i Champagne i oktober 2019 efter vårt bröllop.

Eftersom det var lågsäsong lyckades vi till och med nypa till oss ett av de fyra hotellrummen på Collery i Ay, och blev därtill uppgraderade till ett större rum eftersom det bara var vi och ett rum till som var bokat.

Sen ankomst via hyrbil innebar att det inte fanns så många (om några) champagnehus öppna för provning, så vi fick en storartad avprovning av Collerys egna champagner samt tre enastående ratafior gjorda på första pressningen istället för restprodukter.

Även restaurangen vi bokat visade sig vara tämligen övergiven och vi fick hela stället för oss själva.

Förmodligen hade man inte alls haft öppet om vi inte bokat.

Mellan onlinemöten och bloggande hann vi under förmiddagen dagen därpå stoppa förbi några vinhus i Ay och köpa några flaskor och sedan hinna förbi huvudmålen Paul Sugot i Avize, Launois Pere et Fils i Mesnil-sur-Oger och Verrier et Fils i Etoge.



Nu är ju inte Launois direkt okända då de finns i Systembolagets ordinarie sortiment, men priserna på plats i Frankrike är grovt och optimistiskt avrundat hälften mot Systembolaget, om flaskorna alls finns i det begränsade utbudet på Systembolaget. Numera går det förstås fullt lagligt att göra direktbeställningar och få hemskickat, men fraktkostnaderna för tunga och ömtåliga paket som champagneflaskor kan dra upp priset en del.
Launois är en personlig favorit bland champagnehus, och är man dessutom på plats i Mesnils-sur-Oger så har de också en fin utställning och museum man kan ta del av, förutom provning och inköp.

Nu gled vi tidsbegränsat på the synchronicity freeway och lyckades därmed både klockan in Verrier och Sugot med öppet och personal närvarande, inklusive herr Sugot själv i den franska motsvarigheten till blåställ, men rekommendationen från dem och andra är att maila innan, då det är låg sannolikhet att någon är hemma på de småskaliga odlarna så här års. Även de större vill bara ha bokade provningar, men det var ett icke-problem när man ändå körde bil. Spottkoppar finns förstås annars men fungerar bäst för enskilda glas. Att sitta och spotta ut en hel provning på 6 – 12 glas känns sådär i längden är min personliga åsikt.
Många av de större husen säljer inte heller direkt, då det är småpengar för dem, och hänvisar därför till ordinarie återförsäljare med tillhörande priser.
Mest prisoptimerat är förstås en riktigt fet plånbok och en egen bil till och från Sverige, men annars är en blixtvisit till Champagne alltid att rekommendera. Det är en dryg timme med bil till Epernay från CDG och den runda vi gillar är Epernay – Ay – Avize – Mesnil-sur-Oger – Etoge, men det finns förstås många andra varianter inklusive storstaden Reims. Även tåget från CDG till Reims eller Epernay är ett alternativ. Det är också rätt raka vägar i Frankrike, eftersom man där bor i byar och skövlat all skog till förmån för jordbruksmark så det har gått att dra raka streck i terrängen till skillnad mot småskalighetens Sverige där det finns gamla hemman och avstyckade hus överallt.

Har man sedan råd att fylla bilen med champagneflaskor kanske man till en början inte har problem med pengar och därmed inte behöver prisoptimera. Naturligtvis är det inte ekonomi bakom, men det är en speciell upplevelse att kunna besöka producenter, göra vertikala och horisontella provningar av deras utbud och se hur tätt stora och små producenter är belägna från varandra.
Våren hängde i alla fall i luften trots några små sporadiska regnskurar. Oktober är kanske annars att rekommendera med perfekt temperatur för cykelsemester.

Med det önskas ett fortsatt härligt fredagsmys.
För er som automatiskt kommer skriva att ni tycker att allt vin eller bubbel över 79:- SEK är överprissatt och att det inte är någon skillnad utan bara snobbism, så kan ni hålla er till att bubbla vatten i en Sodastreamer och tillsätta lite renat efteråt, så blir vi alla nöjda och glada på våra egna håll.











