Lagom till jul och nyår kommer nu beskedet att Systembolaget diskriminerar de ordervaror de vägrar ta in i sitt ordinarie sortiment. Dessa går inte längre att beställa för hemleverans eller utlämning hos de ombud som finns på lands- och glesbygd. Boende utanför städerna måste hålla sig till de av Systembolaget utvalda dryckerna, vilket borde bryta mot undantaget som Sverige fått från EU för att få behålla det statliga monopolet på alkohol.




