SvD har lanserat en valkompass. Den kräver dock att man är inloggad med ett betalande Schibstedkonto för att kunna genomföra, dvs svaren kan kopplas till dig som individ på ett eller annat vis och detta skyddas av tidningens undantag från GDPR.

Valkompassen hos Schibsteds Svenska Dagbladet kräver alltså inloggning med ditt Schibstedkonto och att du är betalande prenumerant, dvs dina politiska åsikter kommer kunna kopplas till dig som specifik privatperson. SvD får också med registrerad ansvarig utgivare föra vilka personregister de vill, skyddade av det heliga journalistik som har ett gigantiskt undantag från GDPR, vilket gör det hela ännu mer suspekt.
Nu kommer förstås SvD och Schibsted hävda att inget sådant görs, men som alla tekniskt kunniga vet så laddas dina svar upp till webservern och kommer loggas i webserverloggarna, tillsammans med bland annat ditt IP-nummer och även tidigare koppling till din inloggning. I värsta fall loggas rubbet, dvs din identitet och dina svar, tillsammans utan några som helst mellansteg.
Med tanke på vilka som jobbar åt, jobbat åt, jobbat och jobbar på SvD så blir man mörkrädd. Inklusive en del personer som gärna går främmande makts ärenden, medvetet eller som nyttiga idioter, och även har tydliga partisympatier, ibland uttryckligen, eller kan klassas in som extremhöger eller extremvänste. Och det är bara de man vet namnen på för att de skriver krönikor, ledare eller artiklar. Sedan finns det alla bakom kulisserna på SvD och Schibsted, de som du inte vet något om. Inklusive systemadministratörer och utvecklare.
Gör om, gör rätt. Ta bort alla krav på inloggning för att svara på politiska enkäter, så det kan ske i anonymt webläsareläge utan inloggning och via anonymiserande VPN. Eller enkäter alls för den delen.
Nu kommer väl de flesta glada i hågen registrera sina politiska åsikter kopplade till sin person ändå. Och en del av dem kommer vara kända personer med kända namn, rent av makthavare eller säkerhetsklassade individer, vilket om det inte publiceras (för att SvD har någon form av smak och vett att hålla käften eller förneka att de tittar på eller sparar uppgifterna kopplade till personer) kan gå in i tidningens personakter de för på olika personer, med stöd av GDPR-undantaget journalistik ges.
SvD skryter med att “miljontals svenskar har tagit hjälp av [valkompassen] för att få bättre koll“. Det kan även omformuleras som “miljontals aningslösa svenskar ska inte gnälla över om deras personliga integritet kränks”.






