Börserna är ner i Asien under morgonen efter att infaltionssiffrorna i USA var högre än väntat. De amerikanska räntorna steg som resultat. Svenska Kraftnät sågar “Sverigepriser” på el och menar att elsystemet med skyhöga priser “tjänat Sverige väl”

Stockholmsbörsen var oförändrad under gårdagen med -0.03% för OMXS30 och +0.05% för OMXSPI
Den svenska kronan försvagades något mot dollarn, pga högre amerikanska räntor. Växelkurser styrs förenklat av räntorna och inte inflationen i respektive länder – den som handlar på valutamarknaden använder inte pengarna för att konsumera i de berörda länderna och berörs inte av inflationen. USD kostar nu 10:40 SEK och euron är kvar på 11:14 SEK.
Den amerikanska KPI-inflationen i januari blev 6.4%, vilket förvisso var lägre än 6.5% i december men högre än konsensusprognosen på 6.2%, vilket fick marknadsräntorna att stiga till nytt årshögsta för tvååringen på 4.60%. Även tioåringen steg till 3.77%, även om årshögsta är 3.79%. Överlag verkar räntorna stigit mest i intervallet 1 – 5 år, medan de korta och längsta räntorna i stort var opåverkade.
På de amerikanska börserna gick indexet S&P-500 back med -0.03% och Nasdaq 100 fram med +0.71%.
I Asien nu under morgonen backar börserna i bredd. ASX 200 -1.06%, Hang Seng -1.36%, KOSPI -1.57%, Nikkei 225 -0.37% och Straits Times -1.04%. Man ska inte bli förvånad om Stockholmsbörsen gör det samma, men i rapportperioden kan börsindex vara väldigt nyhetsdrivet.
I lobbyorganisationen Svenskt Näringslivs tidning Tidningen Näringslivet sågar Svenska Kraftnäts chef för transmission och elmarknad Vänsterpartiets förslag om Sverigepriser på el, dvs att vi ska likt t ex Frankrike eller Polen ha ett inhemskt elpris för konsumenter och ett annat på den el som exporteras. Kort sagt att priserna inte ska sättas utifrån den dyraste elen i Europa, utan utifrån vad el kostar att producera i Sverige de dagar vi exporterar el och bara exportandelen av elen ska få skyhöga priser..
Svenska Kraftnät menar att det sänker investeringsviljan och därför höjer elpriset på sikt. Det kallas osäkert att veta vad elpriset blir (=lågt) och att marknaden vill ha skyhöga elpriser för att investera.
“[D]et är ett skadligt beteende. Det här problemet löses bäst i solidarisk anda. […] Som det ser ut så har marknaden fungerat väl och som den ska.“
Antagligen därför högerregeringen betalar ut mångmiljardbelopp i elprisstöd, pga den fungerande marknaden. Och det som fungerar i andra EU-länder fungerar förstås inte i Sverige.
Inlagan avslutas med att Sverige ska ta en ledande roll, förstås. Vi vill ju inte förlora inflytande genom att som alla andra gynna oss själva. Man får ju inte heller glömma att kraftbolagens VD:ar kan bli av med sina bonusar om elpriserna sänks, så av ren solidaritet med t ex Vattenfalls VD bör elpriserna förbli skyhöga.



