Enligt en artikel hos Sydsvenskan planerar Svenska Kraftnät för att bryta strömmen i elområde 4 Södra Sverige i vinter och att elpriserna kan nå 10 – 15:- SEK per kWh oskattat, omomsat och onätat. Även Osloområdet löper risk att kopplas bort från elnätet, fast då av norska Statnett.
Kraftsituationen är alltså värst i elhandelsområde 4, och det är där som det uppges bli aktuellt med att bryta strömförsörjningen i vinter. Det hela ska ske högst någon timme i taget och roteras mellan olika områden. Även Osloområdet kan alltså också komma att kopplas bort på motsvarande vis. Det är Norges största kraftslukare, samtidigt som vattenkraften likt i Sverige hittas i andra delar
För övrigt är vattenmagansinen i södra Sverige lägre än förra året, då vattenkraftbolagen här i söder förstås ser till att sälja el till dagens skyhöga priser. Detta kommer i sin tur leda till ännu högre priser på den kvarvarande kraften i SE3 och SE4 i vinter och ännu extremare prisskillnader.
Svenska Kraftnät uppger att elpriserna kan nå 10-15:- SEK per kWh i SE4 i vinter. Antagligen även i SE3.
Så dels kan det bli riktigt dyrt om man inte låst sitt elpris, men dels så behöver man ju inte betala för någon el när strömmen har brutits på grund av kraftbrist. Det är inte orimligt att de extremhöga pristopparna kommer samvariera med de avsiktliga bortkopplingarna av elkunderna, då elpriset trots allt speglar tillgång och efterfrågan och inte vad det kostar att producera elen. Högt pris, hög efterfrågan, låg tillgång.
Nu är artikeln bakom en betalvägg och Sydsvenskan är ju regionalpatriotisk, så det kanske kan vara planerat att bryta strömmen även i SE3 förstås. Men där ligger ju Stockholm, och så kan vi inte ha det. Även Blekinge, södra Småland med Kalmar och södra Halland omfattas förstås av SE4, så det är inte bara Skåne, men det blir en bättre rubrik på det viset.
Tyvärr är riksdagsvalet redan i september, annars hade det varit spännande politiskt att ha ett val kort efter att folk blivit bortkopplade från elnätet.
Kom ihåg att elpriserna och kraftsituationen i Sverige inte är Putinpriser, utan är en konsekvens av åtta år med Miljöpartiet i regering och innan dess fyra år där Miljöpartiet var stödparti åt Alliansen. Dessa tolv år av katastrofal energipolitk får vi nu betala för och kom ihåg detta andra söndagen i september. Elpriserna var extrema redan i höstas och vintras innan det nya anfallet mot Ukraina i februari.
Det är dock tacksamt för regeringen och särskilt Miljöpartiet att skylla på Putin istället för den egna katastrofala politiken. Dock började det redan under Alliansens sista mandatperiod. Politiker är dock ofelbara och gör aldrig fel, så att …
149 kommentarer
Gillar inte att binda men gjorde det ändå för tre veckor sedan. 130 öre/kWh. Zon 3.
Band i höstas på fyra år. 53 öre/kWh. Zon 3. Ibland är det bra med impulser. Om logistiken fungerar får jag egen solel om någon månad.
För ett år sedan startades kraftverket i Karlshamn produktion mitt i sommaren. Det var svårt att förstå då varför det plötsligt gick att sälja så mycket el mitt i sommaren. Nu förstår vi ju att de i Europa befarade att inte kunna få fullt i sina gaslager inför vintern. Putin visade sin makt över oss. En bra lösning var då att importera svensk el. Den multinationella energijätten Uniper lär tjänat storkovan på detta. Vi vanliga svenska konsumenter ser efterfrågan på el stiga i och med den nya marknaden och ser på hur priserna far upp samtidigt som energibolagen glatt drar in stora belopp. Detta är när marknadsekonomin, som i detta fall är helt avreglerad, blir girig och struntar i att de går Putins ärende så att vi känner påtryckningarna ifrån Ryssland ända ner i fotknölarna.
Ja vi är med i EU och måste öppna elnätet men när vi tittar på fakta och ser hur mycket mer el som exporteras och att vi inte konsumerar mer än säsongen innan så blir i alla fall jag väldigt ledsen över situationen över kriget och att Putin lyckats få till påtryckningar över oss vanliga svenskar konsumenter. Dock borde elbolagen skämmas lite över sina prioriteringar och girighet samt att de ogenerat går Putins ärende.
Mycket kan vi – och ska vi – lasta Putin för, men de höga elpriserna i södra Sverige beror på Mp. Efter valet 2014 ställde partiet som villkor för att stödja S att kärnkraftverk stängs. Det blev fyra som fick offras. Så här rapporterade Sveriges Radio om överenskommelsen Mp+S när de skulle bilda regering. Miljöpartiets språkrör Åsa Romson betraktar uppgörelsen som en framgång. Med de åtgärder som regeringen nu vidtar, är hon övertygad om att det kommer att bli så olönsamt att driva kärnkraft, att ägarna själva stänger reaktorerna.
– Vårt valmanifest var tydligt, vi vill se att under den här mandatperioden, så stängs flera kärnkraftsreaktorer.
Mja, de partier (vilka det nu är) som fattat beslut om att bygga kablar till kontinenten har också del i ansvaret. Idag, med den exportkapacitet som finns, så måste det till betydligt mer kärnkraft än vad vi lagt ned, för att nå max export och mättad marknad här. Lite förnklat, priset här bestäms av priset på kontinenten, dit vi har kablar.
Dock är energimarknaden extremt reglerad. Det finns EU-regler för hur mycket man ska tvingas exportera och dylikt, samt att det är långt från någon fri etableringsrätt vilket en marknad kräver, samt en mängd subventioner och andra konkurrenshämmande konstruktioner. Vårt problem bottnar i att vi redan idag har akut effektbrist i SE4 och det är därför priserna där är så volatila. Jämför med SE1 där vi har god tillgång och ändå kan exportera till Finland, betydligt mer och där priset kan vara högre i det energiområdet utan att det drar upp priserna. Vi hade ju dagar för inte längesedan där spotpriset var €440 i FI och €2 i SE1. Det är alltså ingen naturlag att priset dras upp av exporten. Det är bara vid brist och därför påverkas SE4 så extremt medan SE1 inte gör det.
Du förbiser det faktum att det inte direkt finns nån brist i Sverige. Det är en artificiell brist, skapad av det faktum att vi oftast exporterar några reaktorers energiproduktion. Lite som att sälja smöret och sen klaga på att mackan är tom.
Jo, vi har en kraftig effektbrist i SE4. Inte svårare än så. Det anser SVK, Energiforsk samt typ samtliga experter på ämnet samt de som arbetar med saken. Exakt det som varnats för i flera år. Och värre kommer det bli.
Vi har ingen elbrist men den förhärligade vindkraften har inte gett nått stabilt tillskott tvärsom.
Bortser vi från Barsebäck nån 1000MW eller nått så lyckades Romsom&Co att få bort nästan 3000MW efter valet 2014 el som levererades på beställning
Den har ersatts med vindkraft så det enda som hänt är att vi bytt bort kärnkrafts-el och har fått ‘ibland-el’ som ersättare, 2004 året innan sista Barsebäck stängdes har jag för mej levererade kärnkraften 75TWh idag 50 , vinden 2020 och 2021 27TWh men inte 11/12-14/12 2020 då gav den 1000MW i snitt
sämsta =48MW =den timmen kunde enbart 1000 Tesla utnyttja vindkraften o laddas med 48kW effekt =48kWh högsta vindeffekten 8397MW årsmedel för runt 10 000MW installerad vind ungef. 3100MW
Nå, det är ju varken avreglerat eller marknad.
Det är en hyperreglerad politiskt styrd låtsasmarknad.
Med väl kända effekter. Vi kan ju titta på andra liknande låtsatsmarknder som hyresmarknaden t ex.
Alla “marknader” som regleras hårt av politiken blir ju så här. Ju mer politisk reglering, ju mer blir det så här.
Därmed inte sagt helt oreglerade marknader är bäst. Men priset för reglering blir bara högre ju mer politik det blir.
Även jag band mitt elpris förra hösten, anledningen var inläggen om el i denna blogg.🫢
Nyfiken fråga – vad säljer du eller för då?
Extra kul om dom bryter strömmen för abonnenter och ändå exporterar ström till Tyskland 😉
Det bör vara tillåtet att bryta leverans på export före egna abonnenter.
Om det inte finns pristak bör det gå lika bra att importera från Tyskland och Danmark som att koppla bort förbrukning.
Nej. Inte enligt EU-direktiven. Vi får bryta i “samband med nöddrifttillstånd, nätsammanbrott och återuppbyggnadstillstånd, och endast tillfälligt avbryta
marknadsaktiviteter och marknadens tillhörande processer som en sista utväg”.
Dvs, planerad ransonering är ej en godkänd anledning att stoppa exporten. Bryter vi exporten riskerar vi att skicka vidare problemet till Tyskland, de kan ta längre tid att starta upp igen än en planerad ransonering i södra Sverige.
Nu har jag inte läst igenom samtliga direktiv, det kan ha kommit andra som motsäger sig detta eller förtydliganden efter jag var lite mer insatt i det hela, tvivlar dock på det då EU är ganska måna om att Tyskland ska fungera felfritt.
Har Tyskland infört rullande avbrott?
Om inte kan länderna som levererar el kräva det?
Skulle kännas lite bättre om Tyskland föregick med gott exempel innan övriga gör det.
(Och jag föredrar planerade avbrott framför oplanerade.)
+1
Det är en stor risk att dom gör det (aja, bättre för oss om dom gör det och vi slipper).
Nej, varje land har sitt egna ansvar, så vi kan inte kräva något där.
Sen kan ju vad som helst hända med överföringslinan till Tyskland, t.ex. nergång i vinter för diverse kontroller, vi kan dock vara nöjda med att hansa powerbridge inte är igång, när den väl körs igång runt 2026 (om det inte blir försenat) så kan vi räkna med betydligt högre priser i SE3 och SE4.
Med sådana elpriser kan väl hr Bloggaren lägga av med bloggeri och författarskap och med sina solpaneler leva gott som kilowattbaron? 🙂
Små vindsnurror utan krav på byggnadslov ser man inte mycket av, borde funka på västkusten.
Små vindsnurror är ingen bra lösning, det är alldeles för stora påfrestningar så dom går sönder om man inte har en riktigt gedigen (och dyr) konstruktion. Dom som tillverkat vindsnurror till privatpersoner har gått i konkurs.
Som privatperson så är alternativet solceller och smart elanvändning.
Jag känner en person som t ex ropar ut i sina Google högtalare när elpriset blir för dyrt
MANUL
OK
Problemet med vindsnurror är att när det blåser hos bloggaren så blåser det överlag överallt, då är KWH-priset lågt. Fördelen är ju att slippa betala för nätavgiften samt få tillbaka lite skatt.
Nä, jag föredrar att bloggaren fortsätter med sin blogg och sina böcker.
+1 😊
Hur var det nu med linje 3 stänga av kärnkraften men med förnuft… hur var det egentligen det där förnuftiga. Att såssarna forfarande har trovärdighet i frågor runt energiförsörjning är otroligt. Visar bara hur omdömeslösa sosse partiet är. Enda som räknas är makt och för makten kan de ljuga och hitta på om vad som helst. Hoppas att de vinner valet så de får stor till svars för allt elände de ställt till med.
Det var väl linje 2 som ville avveckla “med förnuft”? Den som vann omröstningen.
Linje 3 var den som företrädde de starkaste kärnkraftsmotståndarna, dåvarande Sovjets nyttiga idioter.
Om du säger att det var linje 2 som vann avveckla med förnuft så fanns det iallafall inte mer förnuft att stänga reaktorer i Barsebäck och inte utveckla befintliga verk och absolut stänga dörren till nya. Dessutom regeringen bort delar av Ringhals i ersättning för Barsebäck. Istället använda oljekraftverk och köpa ett värdelöst kolkraftbolag i Holland. Förvisso inte sossarna men väl deras kompisar Centern. Där visar tydligt var dem står i miljötänkande så det blir en bra kombo tillsammans.
NUON hade väl främst gaskraft har jag för mig och det är i dagsläget ännu sämre. Men helt rätt i att det är fossil energi oavsett samt att det är en av de sämsta affärerna någonsin för Sverige även tyska kolkraften inte kommer så långt efter.
.
Kort sagt kan man säga att Vattenfall blivit ett ideologiskt haveri.
Problemet var/är att ingen riktigt har jobbat med alternativen under de här 40 åren. Vi har mest tuffat på lite obekymrat och tänkt att det är så långt till 2010 att det kan nästa generation (min) fixa. Detta gäller ju oavsett vad man vill ha då våra verk börjar närma sig åldersgränsen, ändå. Man skulle behövt börja planera redan på 1990-talet så att vi hade haft kraften på plats nu, det tar ju tid att bygga.
Folkomröstningen om kärnkraften i Sverige 1980:
Linje 1: “Kärnkraften avvecklas i den takt som är möjlig med hänsyn till behovet av elektrisk kraft…”
Linje 2: “Kärnkraften avvecklas i den takt som är möjlig med hänsyn till behovet av elektrisk kraft …” och lite smått till.
Linje 3: “NEJ till fortsatt utbyggnad av kärnkraften. Avveckling av nuvarande sex reaktorer i drift inom högst tio år…”
Så vi kunde välja mellan: Avveckla, Avveckla & Avveckla inom 10 år.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkomr%C3%B6stningen_om_k%C3%A4rnkraften_i_Sverige_1980
Folkomröstningen om kärnkraft var rådgivande så riksdagen kunde ha beslutat något annat …
Försöker förstå ett användningsområde för MP någonstans i samhället, hittar ingen… de borde omskolas till någonting som vi kan ha nytta av, men iofs kanske de gått så långt i sitt teoretiska samhälle att de mer skall ses som samhälläsanalfabeter-de förstår inte hur världen fungerar helt enkelt och bör erbjudas för dem verbala/skriftliga vadderade miljöer på för dem avsedda institutioner.
Tänker att de kan hjälpa till med sopsorteringen på större stationer. Man slänger bara allt i en hög och så får MP folket reda upp vad som ska vart. Jag tror de kommer känna sig behövda…
Det är ingen naturlag att ett 4-5% parti skall vara med och bestämma, de övriga 95% kan bestämma. Man behöver inte ta till odemokratiska idéer som fråntar människor rösträtt.
Om man tar bort själva ur-kärnan ur miljöpartiet, dvs Nej-till-kärnkraft-frågan som skapade partiet en gång i tiden, så har de ju existensberättigande igen.
Tyvärr är det ju dock själva kärnan.
Får intrycket att många MP-politiker är rena stolpskott som inte fattar att CO2 är grejen. Som inte fattar att kärnkraft är en av de få metoder att reellt hantera växthuseffekten.
De andra partierna stoppar huvudet i sanden när det gäller miljöproblemen, växthuseffekten. Såssarna tillsatte en psykotisk jävla frisörska som miljöminister. Hon har noll koll.
Per Gudmundson konstaterar att Miljöpartiet tycks närma sig slutet på sin tekniska livslängd och att avvecklingen tycks ske på marknadsmässiga grunder. Dock kvarstår frågan om slutförvar.
–
https://bulletin.nu/hur-loser-vi-slutforvaret-av-miljopartiet
Skåningarna har ju lagt ner all sin kraftproduktion.
Och lägger in veto mot alla förslag till ny produktion. (Sveriges största NIMBYister)
Så helt ärligt. Det är de som ska kopplas bort först. Sen Södermalm.
Avsikten med elområdena var ju att stimulera kraftproduktion där det var brist. Men det fungerar ju inte när folk är idioter och vill att “nån annan” ska stå för produktionen.
Då får idioterna frysa
Nu var det Stockholm och Köpenhamn som stängde vårat Barsebäck över våra huvuden. Allt annat än självvalt.
Ligger en hel del i vad du säger. Fast jag vet inte om det var skåningarna eller riksdagen som pushade nedläggning av Barsebäck. Annars är det väl Södermalm som vill ha vindkraft – fast inte nära Södermalm, vill ha varg i Värmland och Dalarna – inte inne i stan o.s.v. Men i sak har du rätt i det du säger. Man kräver att det ska byggas ut vindkraft i norr , förbiser det nödvändiga av reglerbar kraft , och kräver fetare ledningar från norr till söder och fattar inte att det riktigt är så enkelt med elöverföring. Att dela upp Sverige i elevrådet har varit bra och stimulerar en effektivare etablering av industri på rätt ställen – för landets bästa.
Barsebäck var väl främst påtryckningar från Danmark och då mot regeringen. Danmark såg nog tillfälle att sälja dyrare fossilbaserad el till Skåne även om den sannolikt var ideologiskt driven till viss del. Sen var dessutom reaktorerna rätt små i Barsebäck men hade självklart möjlighet att förbättras.
Var inte Barsebäck med i nån Dansk utpressning för att få Öresundsbron byggd? Vill minnas att de vägrade bron om inte Barsebäck försvann, men jag kan ha fel..
Det kan vara något sådant men kommer inte ihåg alla turer.
Varför protesterade inte Danmark när Barsebäck planerades och byggdes?
När det gäller Barsebäck så var faktiskt Danmark starkt delaktiga till att det hamnade där det hamnade. Danmark hade också ett kärnkraftsprogram som låg ett antal år efter det svenska, och tanken var att Barsebäck skulle försörja Danmark med baskraft tills de hade byggt sina reaktorer. Men sedan svängde den danska opinionen på 70-talet och man lade ner kärnkraftsprogrammet. Nu är istället Danmark helt beroende av svensk och norsk export eftersom de har brist på bas- och reglerkraft för att balansera sin höga andel vindkraft. Deras kolkraft, som de använder ihop med gas och lite bio, räcker inte till. Så när det blåser mycket i söder så uppstår problemet att varken sydsvensk eller dansk vindkraft kan regleras utan man får betala för att bli av med överskottselen, vilket inte är bra för någon alls…
Ah, såg först nu att du skrivit samma och dessutom mer utförligt. 👍
Det var Danskarna.
De som nu levererar och är beroende av smutsig kolkraft.
Dessutom var det Stockholm som fattade det beslutet. Skåningarna var inte alls i majoritet för att stänga ner.
Har aldrig sett nån skåning demonstrera mot att något kraftverk läggs ner (Trots att det även var ganska många tappade arbetstillfällen)
Eller för den delen nån skåning som varit för att bygga kraftverk.
Så Det där är ni i allra högsta grad ansvariga för. Sluta skyll ifrån er.
Är det inte rätt kul att ni skåningar alltid infantiliserar er själva
Antingen är det dansken eller sthlms fel. Aldrig ert eget.
Är det så illa kanske vi ska omyndigförklara er hela högen…. 😉
Skämt åsido. På riktigt. Sluta skyll ifrån er.
Vem har sagt att jag är Skåning?
.
(Hur ofta demonterar någon om något i Sverige för den delen. Det hjälper ju inte heller)
@EKONOMEN
Det är fortfarande förbjudet att bygga kärnkraft i elområde 4 så skåningarna kan glömma etablering av elintensiv industri.
–
Men du kanske menade att det är bra att elintensiv industri koncentreras till Norrland? Annars kan man också tänka sig att staten skulle kunna stimulera etablering av tillförlitlig elproduktion på rätt ställe.
Jag trodde syftet med elområden var att kunna ta sjukt mycket betalt för elen vi måste exportera till kontinenten utan att det drabbar Stockholm och Göteborg eller annan industri.
Jo, det ligger något i det du säger.
Fast det gällde bara tills Norge var färdig med sin kabel till Storbritannien.
Nu är det andra förutsättningar.
Jag har sagt det förut men om du har hus och inte värmer upp med olja eller pellets titta på t ex Ngenic som styr din panna efter elpriset och därmed kan du värma på natten då det är billigare och hjälpa till att inte förbruka under toppar. Dom senaste värmepannorna har liknande inbyggda funktioner. Utrustningen kostar ca 4000 och du har nog chans att spara in det första året om du bor i elområde 4
Du måste ha en 3m3 vattentank också då elpriset kan vara högt över lång tid annars blir innetempen 15-25 grader.
Vad uppnår man genom att bryta strömmen en timme? Är det precis på pottkanten så att om Agda låter bli att koka sitt kaffe så undviks samhällskollapsen. Utgår ifrån att exportkabeln också ingår i ransoneringsschemat.
Det är effektbristen man har problem med, och att bryta på det sättet så försöker man balansera den icke synkrona energin. Det blir en form av reglerkraft.
Vill man förkovra sig i det hela finns SVK:s rapport här:
https://www.svk.se/siteassets/om-oss/rapporter/2021/kraftbalansen-pa-den-svenska-elmarknaden-rapport-2021.pdf
Med intressanta formuleringar som detta:
Sammantaget visar analyserna av effekttillräcklighet i LMA2021 att Sverige blir helt beroende av flexibel elanvändning och import från grannländer under an-strängda timmar i de tre scenarierna med högst elbehov. Utan flexibilitet i elan-vändningen visar analyserna på stora utmaningar med effektbrist redan till 2035 för de två scenarierna med kraftigast elektrifiering. Situationen blir ohållbar i sce-narierna för 2045 med stort antal bristimmar, över 10 procent av tiden i scenariot med högst elanvändning. När flexibilitet för industri, elbilar och serverhallar inklu-deras ger samma scenario låg risk för effektbrist, i nivå med dagens situation. För att klara omställningen av energisystemet, där Sverige även är ett exportland av klimatneutrala råvaror och produkter, behöver en stor del av elanvändningen vara flexibel. Effekttillräckligheten, med dagens mått mätt, blir med andra ord sämre i och med att elkunder inte kommer att kunna använda el när de vill till konkurrens-kraftiga priser. För den flexibla elkunden finns dock potential att minska kostnader och generera intäkter i det alltmer volatila kraftsystemet, till exempel genom lager-hållning, möjlighet att tillfälligt byta till alternativa energibärare istället för el från elnätet och att kunna leverera stödtjänster.
Fundera lite på vad omskrivningen “flexibel elanvändning” innebär.
Med elbilar är det ju enkelt att vara flexibel och jag är det redan nu. Hade varit bra att kunna vara ännu mer flexibel och kunna ladda tillbaka till nätet på morgonen och kvällen.
Det är en konsekvens av att transmissionsnätet inte kan hålla elnätet stabilt i Skåne. Exportedningarna med DC/DC länk har inga problem så de kan tuffa på. Däremot stängs nog exportledningarna till Danmark av då de är AC kopplade vid Öresund .
Precis, det är också en viktig faktor. Sverige, Finland, Norge och delar av Danmark ingår i samma synkronnät, dvs där frekvensen måste hållas stabil.
Sjunkbomben 2022-07-21 13:03 – 13:03
Det händer ingenting , faster Agda kommer att koka sitt kaffe men en annan tid, hennes värmekälla kommer att kompensera den temperatursänkning hon fick vid avstängningen så energimässigt ingen större skillnad annat än att värmeavgivningen genom väggen blir lägre den tid innetempen är några grader lägre (skillnaden säg ute-inne 40-grader/2grader) slå på längre tid avger mer energi för att jaga ikapp den temp hon vill ha
Hennes barnbarn kommer att fortfarande kolla netflix då datorn o modemet har batteri som laddas när strömmen återkommer.
Gatlyset går ju inte att kompensera,
Köpcentra kan effektivisera genom att folket måste handla under timman det är öppet sen släcks butiken ner och Konsum startar sitt diesel-elverk för att hålla frysarna inom av hälsomyndigheten godkänd temp. , försäkringsbolag kräver väl också att säkerhetssystemen ska ha ström
Man får vara tacksam för att man valt att bo i ett energieffektivt hus som värms upp av fjärrvärme. Priset är nu förvisso fasliga 280 kr/MWh eller 28 öre per kWh i SE4. Vilket dubblas till vintern. Tillkommer såklart lite effektavgift på några ören. Värre än så verkar det inte bli. Energipriset kommer nog bli mer kännbart än de stigande räntorna. Inte direkt en svart svan, eftersom det var förutsägbart. Sen kom Putte.
Bryts elen blir det ingen fjärrvärme. Det blir ingen sol-el heller om nu solen skulle skina.
Snart rivs den småskaliga vattenkraften i Rönne Å. Det var visst något Putin- förlåt EU-direktiv som Sverige ställer sig först i kön för att implementera. Märkligt hur man medvetet kan föra så usel politik
Jo, kraftvärmeverken som i regel producerar värmen kommer inte att stängas. Det tar dagar att starta om elden, så gissningsvis om man ser till att ha batteribackup på egna cirkulationssystemet så kommer värmen att flyta på.
Det finns abonnenter som är undantagna planerade avbrott för effektminskning. Kraftvärme tillhör tvivelsutan en sådan givet att det om de tas ur produktion kommer finnas ännu mindre kraft.
Har försökt att argumentera för att vårt lantbruk skulle klassas som sådan verksamhet som skall undantas “flexibel elanvändning”. Det är Länsstyrelserna som lägger planerna för rolling blackouts tillsammans med Svenska kraftnät om jag inte minns fel.
Även om det skulle cirkulera fjärrvärme i gatan vid en allmän bortkoppling av elen (men jag tror inte kommunala mindre verk har backup till själva driften) så behöver nästan alla abonnenter en cirkulationspump som kommer vara strömlös. Visst, en riktig prepper kan fixa det, men 99% av abonnenterna blir utan värme.
Mycket okunskap i Perstorp. Nä man kommer inte stoppa ett kraftvärmeverk som mycket riktigt Fredric skriver ovan. Finns otaliga anledningar till det
Vad är det som stoppar Sverige att införa SE5 på ett par ställen (där det inte bor några människor men där kablarna till Polen, Tyskland osv går ut i havet)?
Nu skickas ett in runt 3000 MW från SE3 till SE4 och det skickas vidare runt 2000 MW från SE4 till Danmark, Tyskland, Polen och Baltikum.
Kvar blir då runt 1000 MW “underskott” – jag använder ordet underskott lite löst då OKG egentligen ligger i SE4 men flyttades över till SE4 för att Stockholmarna skulle få räkna till sig kärnkraften.
Bra att ha miljöpartiet att skylla på även om de inte ensamma regerade landet. Hur gör vi om de åker ur riksdagen till hösten?
Du har helt rätt. Det är S som har det egentliga ansvaret eftersom de vek sig för MP:s utpressning i utbyte mot regeringsmakten. Känns det igen? *hostkakabavehhost*
+1
Glöm inte de fyra åren då MP styrde Alliansen!
Nejdå, de är lika skyldiga för det. Men den specifika situationen när man lät MP direktstyra Vattenfall, dölja rapporter, hota ledningen, byta styrelse och sedan ljuga om det fram tills nyligen – det är S som är ansvariga fr det.
Fastpris eon i SE4 ligger på 5kr/kwh nu.
Varför ens erbjuda det? Kul faktura med en 20MWh-villa 🙂
20.000kWh är inte heller särskilt ovanligt. Lägg även på moms, skatt osv. Vad blir det, 6-7kr/kWh?
Förbrukar man 20MWh per år (vilket är rätt normal) så stavas framtiden lägre lånelöften-> boprisfall. Om inte redan, så kommer banken justera driftkostnaderna snart för underlag för KALP
20 MWh/år är inte normalt. Det är onomalt högt idag och betyder att man antingen:
1. Bor i ett litet hus utan isolering med ren elvärme.
2. Bor i ett litet välisolerat hus med extravaganta tillbehör som tex pool/bad.
3. Bor i ett stort hus med ok isolering med elpanna.
4. Bor väldigt stort hus med värmepump.
1,3. Det är dags att göra något – vakna.
2. Det är inte dig det är synd om.
4. Se över värmepumpens effektivitet och kapa elspetsen.
@ NALLEBREAN
Man kan köpa ganska mycket dyrel för motsvarande kostnad att byta ut direktverkande el mot vattenburen bergvärme. Speciellt i ett gammalt hus som byggdes innan vattenburen värme var vanligt.
@PPP 2022-07-23 21:17, en luft/luft-värmepump dimensionerad för ett stort hus kanske går loss på i runda slängar någonstans i intervallet 50K-100K SEK. (Extrapolerat från att det går att få för någorlunda normalstora hus för kanske 25-30K SEK; jag har inte kollat upp detta. Båda plus installation.) Effektivitet på den säg 3x, så det klipper elförbrukningen för uppvärmning till 1/3 av tillförd värmeenergi. 20 MWh/år totalt, säg att hälften av det är uppvärmning = 10 MWh/år, ta tredjedelen så blir totala förbrukningen i runda tal 13 MWh/år utan några andra anpassningar. 7 MWh/år till de priser vi ser på el idag gör lätt runt 25K SEK/år (levererat, skattat och klart) i södra Sverige. Då räknar du hem investeringen på 2-3 år, kanske 4 år. Tekniska livslängden på en luft/luft-värmepump är i storleksordningen 10-15 år. Även om mina antaganden totalt sett är fel med en faktor 2-3 x så går du ungefär plus/minus 0 till slut, och det är utifrån antagandet att elpriset inte stiger ytterligare. Börjar priset på värmepump krypa upp mot 100K SEK så kan en bergvärmepump vara intressant istället, till en förvisso högre initial kostnad men med längre teknisk livslängd.
Tänk er Rosengård under en blackout. Kan nog bli Mad Max-scenario rätt snabbt.
Helt sjukt vad Miljöpartiet har lyckats få en stor del av svenskarna att tycka illa om klimatarbete. Resultatet av Miljöpartiets existens är ökad CO2 och att folk vill bromsa omställningen.
You can’t make this shit up!
När var du i Rosengård senast?
+1, heter det dock inte ”på gården”.
Bör man binda om man bor i Norrbotten?
Och som inte detta var nog tänker den tyska regeringen stänga landets kärnkraftverk vid årsskiftet. Detta efter en “kompromiss” där FDP vek sig för Die Grüne. Annars hade regeringen spruckit. Därmed försvinner 6% av Tysklands el-produktion vilket skulle räcka förhela Danmarks el-behov. Verken går att driva vidare. Det säger bl a expertorganet Tüv. Die Grüne och SPD påstår att det inte finns bränsle för detta, men det stämmer inte och den ansedda tidningen Die Welt har avslöjat att Miljöministern (som tillhör Die Grüne) påstod detta trots att han dagen före han gjorde uttalandet fått information om att bränsleförsörjningen kunde lösa. Här är fakta baserade på artikeln i Die Welt: As for the fuel rods, Australia, Canada, and the United States could all create fuel rods to supply the plants and, just now, Die Welt has reported that, in a confidential meeting on March 4, 10 days after Russia’s invasion of Ukraine, nuclear energy representatives told Habeck and Steffi Lemke, the Minister for Nuclear Safety, who is also from the Green Party, that they could indeed accelerate the acquisition of nuclear fuel rods.
“So far,” notes Die Welt, “the federal government has always emphasized the long delivery times for fuel rods, which alone represent an insurmountable obstacle to extending the service life of German nuclear power plants. The fact that procurement would also be conceivable in 15 months, and thus realistic continued operation under full load from the middle of next year, is generally pushed into the background by government representatives.” https://michaelshellenberger.substack.com/p/anti-nuke-greens-menace-europe
Ja, jag länkade det beslutet för någon vecka sedan. Bara detta borde kunna kallas för avtalsbrott och ingen inom EU borde behöva leverera till dem. Ja, vet önsketänkande.
Men skillnaden på det über korkade besluten i Sverige så vet faktiskt Tyskarna idag om i vems knä de sitter till vintern. Och det är ett potentiellt kallt men absolut ett fientligt och vasst knä. Ingen varm och go famn att krypa upp i.
Exakt. Om de går vidare bör inte längre den gemensamma elmarknaden och direktiven gälla mot Tyskland. Då saboterar de den fullt medvetet och låter andra ta skiten. Bokstavligen.
Jag förstår inte hur det kan fortgå med nedstängningar.
För ett par år sedan var man bara dum. Nu gränsar det till brott mot mänskligheten.
Sverige exporterar ungefär lika mycket el som vår kärnkraft producerar.
Så man kan säga att den el som exporteras till Tyskland är kärnkraftsel.
Varför vill Tyskarna ha vår kärnkraftsel när de inte vill ha sin egen kärnkraftsel ?
TeBz 2022-07-21 20:41 – 20:41
Nej men typ hälften motsv. kärnkraftsproduktionen 51 444GWh
Vindkraften 27 468GWh
exporterades 2021
25 784GWh
importerades 215GWh
2004 producerade kärnkraften 75 000GWh och vinden 47GWh =75TWh
2021 kärnkraften 51 444GWh Vindkraften 27 468GWh =77TWh
Så vinden har ersatt kärnkraften.
Får man koppla bort de data-center som drar mer ström än hela städer. Släcka ned Netflix och Facebook?
+1
Och förhandla bort deras extremt fördelaktiga avtal till övrigas priser.
Facebook ligger väl i elområde 1, så det är ingen poäng med att stänga av den.
Jag skaffade aldrig fejsbook.
I 15 år har jag nu hört folk som skaffade fecesbook, att de ska sluta använda det.
Gör det då?!! Sluta med den skiten? Vad är problemet?????
Det här är så huvudlöst dumt och illa och tillsammans med den enorma dumhet och empatilöshet som uppvisades under pandemin har mitt sista lilla hopp om de tänkande, kännande människorna helt försvunnit.
De sista åren som gått har verkligen fått mig att helt ge upp på den stora (alltså jag ser fortfarande små glimtar av ljus hos några här och där) gruppen medmänniskor. 😪
Politikerna har gravt misskött uppdraget och tagit fel beslut. Energibolagen är inte heller några välfärdsbolag, de tjänar grymma pengar när det är brist. De tjänar inget på för mycket produktion eller ens matchande produktion, brist är bäst för de. Kan bara bekräfta bloggen gällande vattenmagasinen, de är på mycket låg nivå alla redan för att det är så lönsamt nu.
Yes. I feel you. Det känns emellanåt/ofta helt hopplöst.
Mindfullness hjälper.
Mindfullness hjälper dock bara sig själv. Egentligen borde ju stolpskotten där ute lära sig det. Fast det kommer de ju inte göra.
För en oinsatt, kan någon förklara hur miljöpartiet bidragit till sämre kraftförsörjning i Sverige? Om vi bortser från kärnkraften.
Man kan inte bortse från kärnkraften. Det är liksom det som är huvudpoängen. Din fråga är ungefär som att undra hur en fossilbil bidrar till klimatförändringarna, om man bortser från att den bränner fossilbränslen.
VS 2022-07-21 15:12 – 15:12
Kärnkraftshatarna – vindkramarna har ersatt regelbunden ‘ringa o beställbar’ kärnkraft o ersatt den med ‘ring inte jag kan ändå inte leverera mer’ vindkraft.
2004 producerade kärnkraften 75 000GWh och vinden 47GWh =75TWh
2021 kärnkraften 51 444GWh Vindkraften 27 468GWh =79TWh
Så den fossilfria vinden har ersatt den fossilfria kärnkraften o lagt till 4TWh ‘kommer när det blåser el’.
Nej till kärnkraft är deras primära hjärtefråga.
För om 10 tusen år så blir det ett problem, kanske.
Eller om en kärnkraftreaktor smäller, då blir det ju också problem. Fast de missade att vi inte är Sovjetunionen, och därför har betonginneslutningar och faktiskt informerar personalen om hur reaktorn fungerar. De missade den detaljen.
Glömde visst att växthuseffekten var viktigare, att det är ett akut NU-problem.
Man kan nästan tro att miljömupparna är finansierade av energibolagen.
Inte helt feltänkt. Preemraffs utbyggnad drogs ju tillbaka i sista stund. Det var ju uppenbart att någon deal hade gjorts och jodå, uppjackad bränsleinblandning långt över EUs miniminivå ger Preem en massiv pengakran. Korrupt? Självklart så.
Så skulle det kunna vara…
https://www.energinyheter.se/index.php/en/node/25977
Sådär då är vi där jag tänkte att vi skulle vara.. Har rätt omfattande erfarenhet av denna typ av reglering från Sydafrika…
Det är rullande schema ungefär såhär…
Nivå Lastbortfall. Omfattning
1 <1000 MW 6t på 4 dagar (6/96h) ~6% utan el
2 <2000 MW 12t på 4 dagar (12/96t) ~12.5% utan el
3 <3000 MW 18t på 4 dagar (18/96t) ~19% utan el
4 <4000 MW 24t på 4 dagar (24/96t) ~25% utan el
5 <5000 MW 30t på 4 dagar (30/96t) ~31% utan el
6 <6000 MW 36t på 4 dagar (36/96t) ~37% utan el
7 <7000 MW 42t på 4 dagar (42/96t) ~44% utan el
8 <8000 MW 48t på 4 dagar (48/96t) ~50% utan el
Nu har det den sista månaden varit upp till nivå 6… med låga temperaturer ute och till och med lite snö och halvdålig till obefintlig isolering blir det förbannat kallt inomhus.
Här är norra Kalifoniens karta över planerade elavbrott.
https://pgealerts.alerts.pge.com/outages/map/
Sagt med viss ironi.
Elnätet där verkar vara lika stabilt som i södra Afrika.
I Sydafrika är det framförallt korruption och rena sabotage som ställer till det. Dessutom har ESKOM till alldeles nyligen haft monopol på allt som har med elproduktion. I fjol ändrades det så att privata aktörer kan nu ha upp till 100MW produktion utan licensiering en rätt stor skillnad mot tidigare 1MW. För att då skydda monopolet har ESKOM nu krav på en betalning på R938 för alla som har solceller på taket.. Det har blivit cirkus på högsta nivå. Straff för de som vill hjälpa till från det enda nätbolaget. Känns som att det faktiskt behöver bli ännu värre än vad det redan är innan EKOM delas upp och privatiseras.
Blir det 13-14 SEK för Annie Lööfs datahallar också?
Nä, de skapar ju så många jobb så det är inte lönt.
Är det nån som har ett tips på hur jag ska göra?
Jag har Kundkraft bunden el på 80öre/kw. men det går ut i November. årsförbrukning ca 15000 kw.Vad göra?
Rida ut vintern med rörligt/timpris för att ta beslut till våren. Så hade jag gjort om mitt gick ut. Jag kommer vara i exakt samma sits om 2år.
Vintern som kommer, den kommer vara bister och det kan hända att spelplanen ändras när den förmodade massiva kritiken kommer. Politiken kan nog inte bara sitta på händerna.
nayurligtvis, folk kommer inte acceptera stadigvarande priser över 2kr/kWh
inte heller industrin.
GDn på SvK kommer få sparken och exporten går inte om det blir rullande nersläckning.
glöm inte att det blir en väldigt svag regering oavsett utkomst i princip. den kommer agera populistiskt.
Det kommer att bli elbidrag kommande vinter, precis som senaste. Plåster på cancer, ungefär, med den skillnaden att hela befolkningen kommer att få ta på sig lite cancer också så att det blir rättvist.
@BITTERPITTEN 2022-07-21 16:15, beroende på hur din ekonomi ser ut så skulle jag personligen väldigt starkt överväga ett bundet avtal åtminstone över vintern och kanske en bit in på våren. Säg ett 6-månaders bundet avtal november t.o.m. april. Se det som en försäkringspremie för att hiva över osäkerheten på någon annan. Framemot senvinter/tidig vår 2023 så gissar jag att vi vet mycket bättre hur energisituationen i norra Europa ser ut framöver. Jag skulle dock fortsatt räkna med volatila elpriser under överskådlig tid, men det har mer att göra med beslut att lägga ner planerbar reglerkraft och ersätta med oplanerbar kraft, så ingen större skillnad jämfört med för säg ett år sedan.
*planerbar baskraft och reglerkraft, skulle det stå.
Ett råd till alla är att ha en värmekälla eldad med ved redo till vintern och rejält med ved på lager. Det är långt effektivare än att ha rörligt eller binda elpriset, killgissar jag. Dessutom välbehövlig preppande motion.
Jag har egen ved och vedspis,och eldar varje dag under vintern.Hade jag inte gjort det så hade jag haft 25000kw istället för 15000. Jag slipper iaf frysa i köket 🙂
Rolling blackouts. Jag har en längre tid trott att det inte kommer att bli någon riktig förändring på energipolitiken förrän vi får se det, och tyvärr verkar det som att jag möjligen får rätt i det.
Det riktigt tråkiga är att alla med någon kunskap i frågan kunde se det komma. Det finns verkligen inget att vara förvånad över.
Mig veterligen finns det inget som heter “rolling blackouts”. En blackout är ett oplanerat avbrott, dvs ett vanligt strömavbrott. Planerade avbrott kallas (mig veterligen) brown-outs och rullas runt bland förbrukare såsom t.ex en stadsdel eller likn. Vad brown-outs kallas på svenska vet jag inte.
–
I en tidigare kommentar ställdes en fråga, hittar den inte nu men jag försöker ändå.
Effektbalans: I drift av elnät är det hård fokus på nätfrekvensen. Då man har balans ligger frekvensen still, om förbrukningen sjunker betyder det att det bromsande momentet på alla generatorer minskar (t.ex. på kvällen) följden blir att generatorerna ökar i varvtal – frekvensen ökar. Det förutsätter t.ex. inga ändringar av vattenflöde i vattenkraftverk), dessa ändras men först efter en (kort) stund.
Frekvensen berättar alltså om man har effektbalans eller inte, om inte balans, även åt vilket håll produktionen skall ändras samt hur mycket (df/dt).
Rent formellt heter det MFK (Manuell förbrukningsfrånkoppling) genom roterande frånkoppling. Det görs för att inte nätet ska haverera eftesom det är duktigt jobbigt att få igång det hela igen om det sker.
En “brown out” är en dip i spänningen vilket främst märks som kortvarigt minskat ljusflöde i belysningen.
Kontrollrummet (https://www.svk.se/kontrollrummet) har en graf och en visare som talar om hur frekvensbalansen är just nu och historiskt (någon timme tillbaka).
Jodå, “rolling blackouts” är vad man allmänt kallade det som hände i Kalifornien för sisådär tjugo år sen. Jag vet, jag var där.
https://www.nyteknik.se/energi/planerar-for-kontrollerade-stromavbrott-kan-ske-nu-i-host-7035739
Artikel hos NyTeknik.
Den planerade ransoneringen borde bara inträffa när det är kallt och Tyskland saknar förmåga att exportera el till Sverige. Vi borde inte få den politiskt giftiga situationen att vi exporterar till Tyskland samtidigt som vi har ransonering genom rullande avbrott. Men om vi får den behöver det finnas en stark solidaritet med tyskarna, typ att det är krig i Europa och de har gjort allt de kan göra, men de har inte gjort allt de kan göra…
Att vi skall kunna importera vid behov räknades det kallt med när Öresundsverket tilläts stängas av och sedan demonteras för export till Vietnam. Det var ekonomiskt rationellt att göra sig beroende av grannarna förutsatt att inget stör elnätet typ stora fel på svårreparerade anläggningar, krig eller destruktiv tysk inrikespolitik.
…eller svensk inrikespolitik där makt var viktigare än funktion.
Problemet är värre än så. Även om vi inte exporterar får vi problem. Vid maxlast behöver vi ca 27 GW. Om det inte blåser så finns klar risk att vi inte kan producera 27 GW, vi MÅSTE alltså importera el vissa timmar på året. Så har det varit sedan 2020, Ringhalsstängningen. Ansvarig myndighet Svenska Kraftnät har varit mycket tydlig med detta i senaste årens”Kraftbalansrapport” som kommer årligen. Lättläst, rekommenderas!
Från bloggarens text:
”Tyvärr är riksdagsvalet redan i september, annars hade det varit spännande politiskt att ha ett val kort efter att folk blivit bortkopplade från elnätet.”
–
Eller val kort efter det att folk fått betala 10+ kronor per kWh.
“… behöver det finnas stark solidaritet med tyskarna”
Men den tyska regeringen verkar självt sakna varje uns av solidaritet med andra. Regeringen med Die Grüne planerar strunta i att Nederländerna begärt att verken ska vara kvar, att EU-kommissionen även begär det, att delstaten Bayern kräver det och att 61% av de tyska medborgarna vill fortsätta driva kärnkraftverken.
https://uk.finance.yahoo.com/news/dutch-ask-germany-keep-nuclear-100000072.html
https://www.kreiszeitung.de/politik/gaskrise-eu-pocht-auf-laengere-laufzeiten-fuer-atomkraftwerke-in-deutschland-91647848.html
https://www.finanznachrichten.de/nachrichten-2022-06/56387277-mehrheit-fuer-spaeteren-atomausstieg-und-mehr-kohlestrom-003.htm
Det mest bisarra med den tyska regeringens inställning är att den uppenbart inte har något emot att strömmen efter årsskiftet fortsätter att komma från kärnkraft, för den har ingenting emot att förlita sig på el från Sverige som till mer än 30% består av kärnkraftsel (5 ggr med en den tyska el-mixen).
För att inte tala om att den tyska regeringen räknar med att fransk el ska rädda landet och denna el består till 70%! av kärnkraftsel.
Så varför gör den svenska regeringen ingenting för att skåningar och alla andra i elområde 4 (och kanske i SE3) för att hindra den tyska regeringen från att helt i onödan driva upp elpriserna extra mycket?
Varför kontaktar inte Magdalena Andersson sin partivän Olaf Scholz och kräver, liksom Nederländerna, EU m fl, att verken får vara kvar?
Hon bör förklarar att Tyskland får ensamt ta hela konsekvensen om kärnkraftverken som f n bidrar med 6% av Tysklands elproduktion försvinner efter årsskiftet.
Sverige kommer inte att täcka upp detta bortfall, om den tyska regeringen är så osolidarisk att den FÖRVÄRRAR den hotande el-krisen.
Man kanske inte ska förvänta sig att tyska miljöpartister är rationellare än svenska?
–
Magdalena Andersson vill nog inte bränna alla broar med MP (i Sverige) genom att ställa ultimatum till tyskarna som går på tvärs med MPs politik. Om MP klarar sig kvar i riksdagen i höst så kanske S behöver MPs stöd för att kunna bilda regering.
De flesta här kanaliserat sin inre Krister Thelin och spyr hat över Mp men mig veterligen har Sveriges två största partier S och M tillsammans sedan 90-talet haft egen majoritet om de samarbetat.
.
Mp har samtidigt legat strax över 4% men lyckats med att styra hela EU:s energipolitik.
.
Har S och M inget ansvar för den uppkomna situationen?
.
Både Vattenfall och SvK är statliga bolag så den populistiska lösningen skille kunna vara att medborgare i Sverige får lindring genom att de får ta del av exportinkomsterna.
Självklart har de det. De var båda med på energiuppgörelsen som la grunden till eländet.
Vem är det som tjänar på ett högre elpris?
Företagen som driver transmissionerna, elbolagen som säljer till slutförbrukare, tillverkare av den elektriska effekten eller någon annan.
Varken M eller S tror sig knappast tjäna på att bilda regering tillsammans. De båda partierna har gott om väljare som hatar det andra partiet (oavsett vilken politik det driver).
https://sverigesradio.se/artikel/har-kan-du-lasa-programmet–39
För övrigt gjorde vänstermärkta Kaliber ett inslag om just detta ofog om att skylla på Putin.
Kriser för alltid något gott med sig. Denna kris kommer förhoppningsvis få bort idiotisk medelklasskonsumtion som utespa. Få länder där invånarna slösar energi så aningslöst som i Sverige.
Få länder där husen är så välisolerade som i Sverige – så jag synar.
Vad ser du för problem med att slösa med fossilfri energi?
För den som har råd att slösa, alltså.
”Nu kan både elen och vinsterna skickas utomlands”
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/bade-karnkraftselen-och-vinsterna-skickas-utomlands
Bra och kortfattad sammanfattning hur det ligger till sedan elnäten kopplats ihop med europeiska kontinenten och kraftbolagen privatiserats och sålts till utlänska ägare.
Inga 1 timmars elavbrott utan att regeringskansliet får 3 timmars avbrott. Detta är rättvist
Alltså, det är väl egentligen inte ett problem att elektriciteten kostar en massa pengar? Ställ in resan till mallorca eller vart du nu ska åka, så har du råd. Simple as that.
.
Alltså på riktigt, helt utan ironi.
.
Vi kommer behöva göra sådana omställningar för att hantera miljöproblemen, om vi är seriösa med det. Logik, liksom.
Nä. Du tänker helt bakvänt. Sorry.
I verkligheten är det ju så att det är inom industrin som de riktigt stora behoven av fossilbefrielse och elektrifiering finns. Med nuvarande elpriser kommer denna omställning inte att ske – vilket kommer att leda till att sådan industri försvinner istället för att bli klimatvänlig. Sverige kommer att upphöra att vara en industrination.
Det är nog bara världsfrånvända medeltidskramare som önskar en sådan utveckling.
Tidigare i tråden skrev jag att jag tycker att vi ska bygga ut kärnkraften (vilket innebär massa mer ström). Helt förståligt att du missade det.
Vidhåller dock att folk gärna får avstå från icke-essentiella flygresor till exempelvis avlägsna semesterorter. Eller åka bil när man inte absolut måste (en del måste, men långt ifrån alla som påstår att de måste.) Och så vidare.
Ja, på med tagelskjortan, bara!
Det här med bortkopplingarna är lite av en tidningsanka.
.
MFK som plan för att rädda kraftsystemet har funnits länge. Och den prognosticerade kraftbalansen är bättre kommande vinter än förra. Ur SvKs rapport “Prognosen för effektbalansen under en normalvinter är relativt oförändrad
sedan förra årets prognos, ca 200 MW bättre.” De 200 MW kommer av att det byggts 2100 MW vindkraft enligt samma princip som att fylla huset med små värmeljus istället för ett par ordentliga taklampor.
.
Påverkan från den kommande gaskrisen i Tyskland lyfts som en risk eftersom den kan försvåra den import vi är beroende av under topplasttimmen redan en normalvinter. Men risken är inte kvantifierad – bl.a. eftersom det är okänt hur mycket förbrukningen på kontinenten kommer gå ned när priserna stiger kraftigt.
Vad gäller SE3 löser man problemet enkelt genom roterande blackout fast man exkluderar Stockholm och i synnerhet Södermalm så att inga niljöpartistiska journalister blir kränkta när ber inte kan beställa latte och ladda sin elpaketcykel.
Sedan väntar jag på nya EU-regler för att förbjuda egen konsumtion av solel. Allt skall exporteras i rättvisans namn.
Blir att messa min lokale ved leverantör om några kubik till samt inköpa T-sprit på dunk för matlagning.
Vad var det nu den där handboken för Ukrainska soldater sa, dusch kan du glömma men det går lika bra med tvättlappar.