Dags för lite fredagsmys. Aftonbladet befinner sig i maximalt skademinimerande eller om man så vill självskadebeteende efter att ha outat den pseudonyma kultduon Hoojas identiteter. Genom att fullkomligt spotta ur sig krönikor där de försöker skylla ifrån sig eller motivera outandet så medger Aftonbladet att de är svin. Förhoppningsvis har de förlorat minst två generationer av läsare utanför Stockholm på köpet, och de ser väl hur många som nu sagt upp Aftonbladet plus sedan Hoojagate brast.

Vilka Hoojaduon är var inte ens något journalistiskt avslöjande. Allt som krävdes var att på t ex Merinfo kolla upp vilka som äger det berörda bolaget, vilket alltså knappt ens kräver Google-fu. Det räcker att Googla “merinfo hooja”, så ger tredje träffen svaret och sedan är det bara att klicka vidare till berört bolag för att bekräfta och få fram samtliga namn. Det har också funnits ute på svenska Internets rövhål Flashback för den som brytt sig i ett ovanligt fall av att något sant skrivs på sajten, men även en miljon apor kan ibland träffa rätt.
Men nu tog alltså Aftonbladet bort fansens självbestämmande och publicerade. Sedan dess har inte en, utan två och tre krönikor publicerats hos tidningen, som försöker försvara och motivera avslöjandet inklusive att minsann alla svenskar ska kunna övervakas av polisen utan brottsmisstanke, så då ska man minsann hänga ut Hooja-duon, som i övrigt kallas makthavare och annat trams.
Aftonbladet hoppades förstås på en uppföljande artikel där Hooja talar ut. Mentaliteten hos svinen på Aftonbladet är nämligen att först hänga ut, och sedan få en, två eller tre uppföljande artiklar. Men kändisar behöver idag inte ställa upp på intervjuer, särskilt inte hos antagonistiska och illvilliga tidningar som beter sig som svin. Hooja har t ex 133 000 följare på Instagram om de vill säga något till sina fans. För det behövs inte Aftonbladet längre. Det är inte 80-talet vi lever i.
Och kanske är det däri Aftonbladets beteende bottnar. Fulmedias kändisjakt blir allt mindre relevant när kändisarna har sina egna kanaler. Och Hooja behöver inte Aftonbladet längre för att nå ut.
Som fulkultur (fulkultur är något bra, dvs kultur som folk faktiskt konsumerar till skillnad mot finkultur som bara konsumeras av en liten elit med uppblåsta egon och självbild, och där hälften av dessa är skribenter på tidningarnas kultursidor som gärna recenserar sina kollegors verk) har Hooja förstås fans i hela landet, särskilt utanför Stockholm och speciellt i Norrland (alltså allt norr om Norrtälje).
Förhoppningsvis har Aftonbladet nu tappat två generationer av läsare i halva landet och ser detta på uppsägningarna av Aftonbladet Plus, samt alla de reaktioner de fått in till redaktionen.
Nu ser vi fram emot att någon tar och gör som Aftonbladet gjorde med Hooja, men med de berörda journalisterna och chefsredaktören – dvs hänger ut dem med inkomster, bostad, familjeförhållanden, uppväxtorter mm. Trots allt är Aftonbladets redaktion makthavare och Aftonbladet har nu själva sagt att det är okej att hänga ut sådant om makthavare i offentligheten.
Aftonbladet vet förstås att de trampat i det kända klaveret, men när man gör det ska man stå still för det låter för jävligt om man rör på sig. Fast det senare har inte Aftonbladet förstått. Därav minst tre krönikor från tidningen om hur rätt det gjorde. Det kommer nog fler, särskilt som Hooja inte ställer upp på intervjuer med tidningen, utan tvärt om bangar Aftonbladets Rockbjörnen-gala. Antagligen ska artisterna ändå ställa upp gratis på sådant i evig tacksamhet över exponeringen, medan Aftonbladets folk ska få betalt för jobbet. Detta baserat på egna erfarenheter från bokbranschen.
Sedan sticker det väl i ögonen på Stockholmseliten att någon från Norrland kan försörja sig i underhållningsbranschen och skapa något. Någon som inte går alla inavlade fyllefester hos mediaeliten? Tänk om man inte måste bo överbelånad i en lägenhet i centrala Stockholm för att vara någon? Tänk om Aftonbladets journalister bygger sina liv på en lögn?
Tre krönikor för att bevisa att man inte gjort fel är samma sak som att man medger att man är svin. Vi visste redan det om Aftonbladet, men det är åtminstone skönt att ni är självmedvetna. Vad som är illa är att ni inte bryr er. Klicken ska in.
Nu får vi se när Aftonbladet sätter efter Fröken Snusk. Eller är hon ingen makthavare och alltså mindre värd än Hooja?
Och vill ni se något patetiskt kan ni titta på Aftonbladets googlande journalists försvarstal på Twitter. Fast av vuxna karlar som inte kan bära en keps korrekt och leker med dockor ska kanske inte så mycket mer begäras.
Trevligt fredagsmys på er. Ja, alltså inte ni på Aftonbladet.

















