Metallicas spelglädje och kärlek till fansen kom, sågs och segrade på Ullevi igår, så här 32 år efter att The Black Album och 42 år efter bandets grundades. Det blir en andra spelning med en helt annan setlist i morgon söndag, men förhoppningsvis arbetar Nya Ullevi och arrangörerna lite mer på säkerheten för publiken tills dess.
Lokalblaskan GP klagade över att låtarna från nya albumet ledde till trista passager, men med 43 år av hits som blivit klassiker är det förstås svårt att sätta nya låtar i fansens muskelminne. Tvärt om gör ju detta att bandet måste överträffa sig själva för varje ny platta och givet kvaliteten man har i bagaget är det förstås en svår till omöjlig uppgift.
När man avslutar med Sad but true, Battery, Fuel, Seek and destroy och Master of Puppets, så är det rätt svårt för nya The day that never comes att stå sig på slutspurten.
De två spelningarna på varje plats på turnén har en unik setlist, så inga låtar upprepas de två dagarna. Vad vi inte fick höra igår fredag, i en konsert som initialt lät självaste himlen öppna sig i ett välbehövligt, efterlängtat och svalkande regn, som bandet bokstavligen njöt av, är exempelvis Enter Sandman, For Whom the Bell Tolls, One, Wherever I may Roam och från nya plattan Lux Aeterna och gissningsvis Shadows Follow. Och förstås The Unforgiven och The Unforgiven II. Samt kanske covers som Whiskey in the Jar och Turn the Page. Dessa senare fyra är jag dock osäker på om man kommer framföra live, men man kan alltid hoppas att The Unforgiven och The Unforgiven II framförs rygg mot rygg i morgon.
Men det visar vilken enorm låtskatt Metallica bär på.
Till skillnad mot i det närmaste överregisserade Rammstein så är Metallica som vanligt avskalade, publikälskande och publiknära och egentligen ingen annan scenshow än själva bandets personligheter och musik. Vad man kan anmärka på är den enorma snakepit-scenen, med de högst betalande inne i ormgropen. Det ger mindre rörlighet och dynamik än vanliga centrumscener och gör att bandet flyttar runt under spelningen och ibland knappt syns till även om man står nära scenen.
Lokalblaskan GP klagade även på att ackrediterade fotografer knappt kunde se bandet. Nä, men köp en biljett då och ställ er närmast scenen. För mina bilder är ingenting mot vad andra fans lyckats ta. Titta bara här.
Ska jag klaga på något så är det Nya Ullevis arrangemang med säkerheten. Detta sattes när ena förbandet Mammoth WVH mycket sympatiske sångare tvärt avbröt spelningen och pekade ner i publiken och ropade på hjälp för att en person kollapsat. Det tog både plågsamt och pinsamt länge innan situationen åtgärdades och bandet tog upp sin spelning igen. Bandet ska inte behöva ropa på säkerhetspersonal för att sådant här ska åtgärdas.
När vi fick en granne som kollapsade senare så fick man se handlingsförlamad (ung) säkerhetspersonal som inte visste vad de skulle göra eller ens påkallade assistans, och inte heller kunde öppna eller ta sig ut, utan det var upp till publiken att lyfta upp och ut den kollapsade.
Det andra var att man inte försökte stoppa de moshpits som spontant uppstod. Moshing sägs inte vara tillåtet i Sverige, och kan – förutom att det kan vara jävligt farligt om amatörer ägnar sig åt det – vara mycket skrämmande och direkt farligt för de som står närmast, särskilt mindre och mindre bastant byggda i publiken, ofta tjejer. Och av rent darwinisitska skäl brukar de som moshar vara rätt välbyggda.
När moshpiten öppnades intill oss under Battery kom jag undan med lite blåmärken, men man kunde se rädslan i andra mindre tunga eller långa personers ögon. Sedan exakt hur security ska stoppa en moshpit lämnas som en övning åt förslagsvis ett dussin 150 kg tunga säkerhetsvakter, och inte några 23-åringar i röda jackor och med axlar smalare än höfterna.
Security pekade åtminstone fy när det började crowdsurfas, vilket iaf mest är farligt för den som surfar. En förmaning som förstås ignorerades. Och de delade ut vatten till de närmast scenen som bad om det.
Men Nya Ullevi behöver skärpa till sig så ingen blir skadad. Vi andra kanske hellre vill titta på bandet än ducka för en moshpit, men jag antar att man får leva med detta om man ska stå nära scenen på Metallica. Tråkigt är det iaf inte.
Det är lätt att förstå Metallicas storhet och svårslagenhet som arenarock. Många av bandets bästa låtar har redan på skiva långa intron, solon och outron och live skiner bandets spelglädje igenom i att dessa kan dras ut i princip hur länge som helst. Så på dryga två timmar blev det bara sexton låtar eller om man så vill kanske åtta minuter per låt. Och det är inte negativt. Annat än för de som headbangar sig till en hjärnskakning.
Lägg till det låtar alla kan sjunga med i och en tydlig rytm att studsa till, så kan mänskligheten än idag fortsätta med det alla kulturer alltid har gjort i alla tider sedan innan vi upptäckte flintastenen – samlas för att sjunga och dansa i grupp till taktfasta rytmer. Uppenbarligen ett mänskligt behov som alltid kommer finnas.
Sedan klarar som vanligt inte Metallica av att lämna scenen. Sluta spela kan de, men de älskar sin publik så mycket att det är svårt att kliva av fast det inte blir några extranummer.
Ha nu inte ångest över att du är så gammal att du när du gjorde lumpen såg videon till Enter Sandman när den premiärvisades på MTV anno duzmal 1991. Det fanns många i publiken igår som inte ens var födda, än mindre var en ryckning i ljumsken på sina föräldrar när den plattan släpptes.
46 kommentarer
Sovmorgon Lars?
Lördag är alltid sovmorgon.
Låter som en härlig konsert. Det var rätt många år sedan min senaste. Minns jag rätt var det Simply Reds (avskeds)konsert. Men den var å andra sidan helt galet fantastisk. Också.
Låter som en kul upplevelse.
” än mindre var en ryckning i ljumsken på sina föräldrar när den plattan släpptes.”
Klockren.
Fint att se Hetfield på banen igen.
Gammal i ansiktet, men kropp som en 30-åring. Tappat en hel del vätska sedan jag såg dem 2017.
Vad betyder det idag, kropp som en 30 åring?
🙂
Men det är nog bra att han insett att träning efter 50 är jävligt effektivt om man gör det rätt och i övrigt sköter sin hälsa.
Han har alltid varit rätt vältränad – det är fysiskt att spela två timmar rockkonsert, så det behövs. Däremot kan kroppen av olika anledningar binda mycket vätska.
Jag är nog själv i bättre form nu än för 20 år sen. Tror det gäller ganska många faktiskt då hälsa varit på tapeten de senaste 20 åren.
Sen är väl hälsa en funktion snarare än ett mått. Så att säga…. Klarar man vardagen utan problem så är man vid god hälsa.
Jag såg Metallica i Globen i slutet av förra årtusendet. Backstage och fick träffa Newsted. Coolt, något man sent kommer glömma.
Tror inte det gäller alla då fetma och diabetes blir allt vanligare. Vet inte om de som redan tränade innan gör det i allt större utsträckning och vice versa…
Nu har ju inte diabetes enbart med form och bra hälsa att göra.. vare sig typ 2 men framförallt typ 1 diabetes som verkligen inte beror något på form och hälsa..
Det är konsertarrangören (brukar vara livenation i större sammanhang) som står för säkerheten, inte lokalägaren. Livenation har hyffsat kompetent personal ibland, men de kör med Amerikanska Mojo-kravallstaket. I aluminium! Hualigen! Livenation har dock väldigt få personer i diket, och ofta kvinnor för att de-eskalera situationer.
Finns inga formella juridiska förbud kring moshpits, däremot är det kutym att arrangören ber säkerhetsfolket “förbjuda” det. Ett jägartips är skinnjacka med mkt långa nitar (á la norsk kyrkbrännar-rock) då brukar man få vara i fred.
jobbar inom securityn i Ullevi och i år så vann Showbase majoriteten av koncerter normalt antingen showbase eller tarantsec som sköter detta.
Personalen går ingen utbildning innan jobbet och tjänar runt 133-140kr/timmen så inte jätteförtjusta att springa in och försöka stoppa moshpits, rödjackorna visiterar oftast några tusen personer innan de kommer in i koncerten vilket kan förklara handlingsförlamningen
Låter som en musikaliskt underbar kväll. Har lyssnat på Metallica sedan sent 80-tal. Tycker fortfarande att dom är otroligt bra.
Vissa är aldrig nöjda. Vet inte hur många jag hörde under Iron Maiden på Sweden Rock om “vilka skitlåtar dom spelar” trots att det är en drömsetlist sedan typ 1986 för många.. Det blir väl så när man kör fanservice istället för att köra Run To The Hills för 511 turnen i rad.
Fear of the dark är min favorit.
En bra stereo och bra live inspelning, det är magiskt.
Tyckte väl att jag såg dig (stod också nära den moshpit som bildades).
Ses kanske på söndag, hade varit trevligt att säga hej iallafall 🙂
Jag var klädd i svart …
Är det någon mer än jag som tycker albumet Death Magnetic lät skit, alltså på så sätt att där fanns ingen som helst dynamik, när den kom ut?
Nu snackar vi alltså om loudness war som gick alldeles för långt här.
What now, Cloudflare säkerhetsfunltionerna är igång?
Är det jag ellet är det ryska botar som inte gillar Metallica?
Eller vill de preventivt sänka siten innan dagens UA inlägg?
De trodde väl att jag inte hade dator pga att jag var på konsert igår. Kom DDOS som på beställning efter denna artikel publicerades.
Haha tack för ett gott skratt LW. Inget ont mot att du gillar att gå på konsert och tycker saker om detta men själv undrar jag vad fan har hänt med min metal om nån går på Metallica och tycker att “Moshing ska inte vara tillåtet i Sverige”. Sen att Lars Ulrich de senaste åren glömt att trumsetet har mer än hihat och virvel och Kirk har glömt bort och spelar fel i nästan varje låt.. Fattar att några gick därifrån.
Folk har kanske blivit mer säkerhetsmedvetna och det vore kanske bättre att sälja särskilda moshbiljetter och ha ett avspärrat område där man får skylla sig själv? Tror inte tjejer i viktklass 40 – 50 kg uppskattar att hamna intill en moshpit med gubbar i 120 kg-klassen.
Jag är en ganska vältränad påg på 90+ kg och uppskattar verkligen inte att bli moshpittad av ett rockerfetto på 120 kg och agerar i nödvärn då.
The bigger they are, the harder they fall.
Var ljudet lika värdelöst som det brukar?
Vet ej. Jag tyckte ljudet var utmärkt, men jag stod typ tre pers från scenen och hade öronproppar för att höja upplevelsen.
Ahh vilka minnen du påkallar!
Minns det som igår de få gånger man inte var ut i fält och istället kunde äta frukost i matsalen, och på tv’n spelade MTV Enter Sandman, i mitt tycke en av världens bästa låtar.
32 år.. ja jävlar. Jag hade black album på kassett i min freestyle som jag lyssnade på när jag åkte buss till gymnasiet. 😄
Ser ut som en fantastisk upplevelse! Var lite avundsjuk när jag såg mängden Metallica-tischor på Landvetter i morse, kanske ett annat år 🙂
Måste dock säga emot lite angående att moshpits inte borde vara tillåtet. Dessa är en viktig del av upplevelsen för många och hela grejen bygger på att alla som deltar är medvetna om vad de ger sig in på och följer de oskrivna regler som finns! Gör man inte det så åker man ut, eller så stannar allt av då ingen vill mosha med någon som är en säkerhetsrisk. De som inte vill vara med brukar lätt kunna gå åt sidan (vet självklart ingenting om hur det såg ut på Ullevi igår). Jag ramlade i en moshpit senast förra helgen framför Dismember och hann knappt fatta vad som hände innan flera par händer var där och hjälpte, kändes bara tryggt. Att springa av sig lite med likasinnade är fantastiskt roligt och nästan meditativt/avstressande, man glömmer allt annat och har fullt fokus på det som sker där och då!
På grund av scenen med pelarna, som segmenterar av på bredden, så kan man inte röra sig särskilt långt i sidled, och framåt går ju inte. Så i detta läge blev man instängd av moshpiten och kunde inte komma undan.
Jag förstår och menar inte att säga emot vad ni upplevde! Det är ju även upp till dem som deltar att visa hänsyn till omgivningen tycker jag (i vissa fall får dock de som står rakt framför stå ut med att bli lite mosade). Kan tänka mig att det ser annorlunda ut på en stadionspelning med större publik (fler”amatörer”) och en udda scenkonstruktion som i detta fall. I sådana fall kan jag köpa idén om särskilda biljetter till en viss zon och förbud i övrigt, men på klubbgig och festivaler är det fri lek som gäller 😀
Ja, alltså vi klarade ju oss. Lena är van och kan bita ifrån. Det var mer andra individer som såg uppriktigt rädda ut.
Kan förstå det. Många på en sådan spelning som inte är inbitna konsertbesökare och vet om vad som kan ske nära scen.
Blev pepp att köpa biljett till en kommande konsert på Ullevi, men undrar: är lounge seats (våning 3) bra? Ser ut som att det är inomhus vilket verkar ap-trist?
Ju billigare desto sämre 😀
Var det svar på din fråga?
Nja, priset var högt. Men vad som anses bra är ju subjektivt. Inomhus i en bekväm lounge är kanske vad en del tycker är en bra kobsertupplevelse, men… Jag undrar om det är det dessa lounge seats är?
Jag har jobbat med konsertsäkerhet i massor av år. Det är svårt att se om folk kollapsar om man inte ser det i ögonblicket det händer. Jämför det med de som drunknar. Det märks oftast inte då de som drunkar inte skriker och håller låda. Utan de bara sjunker ner i vattnet.
Vanligtvis så står det ett par st vakter på scen och kikar efter detta då det är lättare att se från scen än markplan. Men funkar nog inte så bra på denna typ av scen
Samt att artisten ska faktiskt säga till ifall de ser något som händer i publikhavet som säkerhetspersonalen missar. Sedan kan man inte stressa genom detta.
Jag tror nog att Showsecurity och Tarantsec gärna bjuder med dig på en spelning så får du själv se hur mycket genomgångar det är och hur allt är uppbyggt.
Personligen har jag blivit spottad på, slagen och hört att jag är en idiot där när vi har lyft över folk som vi ser inte kommer palla trycket. Eller den 12 åriga tjejen som jag lyfte över när hennes idoler var på scen. Där hon svimmande i mina armar och hennes föräldrar tyckte jag var en idiot som förstörde deras dotters upplevelse. För de hade betalat flera tusen för detta.
Inte ett tack att jag förmodligen räddade deras dotters liv att bli ihjältrampad. Minns fortfarande hur hennes pappa skulle kontakta min chef så jag aldrig mer skulle få jobba med scensäkerhet.
Tack för påläst kommentar.
Man undrar varför man har säkerhetsvakter som är så pass små?
Massa är effektivt, i väldigt många fall.
Moshpit? Ett helt nytt begrepp för mig, var tvungen att googla för att förstå vad det var.
Ser helt sinnessjukt ut och, enligt mig, har inte på en konsert att göra.
Gjorde lumpen 79 på ARTSS och den enda musiken var från Tyska porrfilmer som vevades på super 8 i grannbaracken.
Moshpits i all ära men wall of death är en roligare variant. Kräver ju att bandet vill vara med och leka lite mer och Metallica inser väl att deras publik åldrats den med. En moshpit ser bra mycket våldsammare och mer kaotisk ut än den är. Som Grendel skriver brukar de som deltar vara väl medvetna om både omgivning och övriga deltagare i moshpiten.
På en Metallica-konsert kan jag kanske hålla med om att det kan vara lite dålig form då de numera har så bred publik att det troligen är en minoritet som ens förstår vad som händer när en moshpit drar igång.
Crowdsurfing däremot är ju bara kul. Stagediving gissar jag var helkört?
Bra att du lyfter säkerhetsbrister. Bättre att nån gör det för tidigt än för sent.
Mvh
En som var på Pearl Jam på Roskilde 2000, där 9 unga män miste livet framför sitt favoritband. Det kan gå mycket åt helvete i sådana massor.
Minns en moshpit på Hultsfred när nån gammal gubbe i 20 årsåldern flög på mig. Jag knuffade tillbaka buffeln med efterföljande reaktion. Sensmoralen är stör inte karusellen, annars kommer moshpitkungen och tar dig.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/metallica-skanker-900-000-till-goteborgs-stadsmission
Vill bara tillägga att det var två riktigt bra konserter!